eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.6هزار عکس
167.7هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مرعشی گفته ما اشتباه کردیم از رهبری دور افتادیم! ما می‌خواهیم به رهبری و دولت راهکار بدیم! 🔹 قربون دستتون، شما همون راهکارهای التقاطی که به ابداع کننده مانور تجمل دادید و سال‌ها یک ایران رو با لیبرالیسم اسلامی از نهضت اسلامی دور کردید کافیه. خروجی تفکر شما غرق شدن در استخر فرح بود. ✍ پوریا فاضل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 | نقش حاج قاسم سلیمانی در توسعه حرم امام علی(ع)، حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل و حرم امامین عسکریین (ع) 🔹 قسمت سیزدهم؛ بازسازی عتبات عالیات، توسعه حرمین شریفین و ده ها اقدام عمرانی در کشور عراق چگونه توسط حاج قاسم سلیمانی شکل گرفت
🔰 بیکارترین رشته‌های دانشگاهی در ایران 🔹 ۴۰ درصد از دانش آموختگان رشته علوم رایانه، ۲۷ درصد از هنر، ۲۶ درصد از معماری و ساختمان سازی، ۲۲ درصد از فیزیک، حقوق، علوم زیستی و کشاورزی، ۲۱ درصد از حرفه‌های مهندسی، ۲۰ درصد از علوم رفتاری و اجتماعی، بازرگانی و علوم اداری، ۱۹ درصد از دامپزشکی و خدمات پزشکی، ۱۸ درصد از ریاضیات و آمار بیکار هستند. donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3833496
هدایت شده از mesaghمیثاق
13890606_2627_1281k.mp3
1.6M
🏴 غزلی تقدیم به ساحت حضرت ام‌البنین علیهاالسلام زن رشک حور بود و تمنای خود نداشت چون آسمان نظر به بلندای خود نداشت اسمی عظیم بود که چون راز سر به مهر در خانه‌ی علی سَرِ افشای خود نداشت ▪️شعرخوانی آقای افشین علاء تقدیم به ساحت حضرت ام‌البنین علیهاالسلام در دیدار شاعران سال ۱۳۸۹ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از mesaghمیثاق
✍🏻 مرقومه رهبرانقلاب در قرآن تقدیمی به مادران چشم انتظار شهدای مفقود الاثر 🏴 بمناسبت وفات حضرت ام البنین(س) ☑️ @Khamenei_ir
صدای جدایی حوزه از سیاست، خواسته استعماری انگلیس خبیث موضع‌گیری صریح علیه 🔹گزیده سخنان جناب آقای ، امام جمعه محترم قم: ▫️غیرت دینی بدون عقلانیت منجر به جدایی از ولایت می‌شود. همه ما و شما در مقابل جنگ نرم دشمن باید با عقلانیت و غیرت با تمام ظرفیت و توان به صحنه بیاییم و چهره شهر خون، قیام، جهاد و اجتهاد را در تراز و شأن مردم ولایتمدار، انقلابی و با بصیرت قم باز آرایی کنیم. ▫️در دوازدهمين اجلاسیه اعضای جامعه مدرسین و علمای بلاد، رویکرد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به مسائل روز بیان شد که مهمترین آنها دفاع از نظام اسلامی در برابر دشمنان تا پای جان، مخالفت با برخی از برخوردهای منفعلانه روحانیت نسبت به سیاست و شعار جدایی دین از سیاست و لزوم توجه حوزه علمیه به کادرسازی برای نظام است. ▫️مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با مردم قم، قیام تاریخی ۱۹ دی را نشان دهنده عمق اعتقاد دینی و غیرت دینی همراه با عقلانیت مردم خواندند و با اشاره به کینه عمیق آمریکا به نظام که برخاسته از تقابل در اعتقادات است فرمودند باید با درک وظیفه، امید، وحدت و قدرت به سمت چشم انداز آینده حرکت کینم و مسئولان هم باید با تقویت حرکت های مردمی برای حل مشکلات مردم تلاش کنند. ▫️راز دشمنی دشمن با علما در توان موج آفرینی آنها است. موج در آوردن اقیانوس عظیم ملت مقابل استکبار فقط کار عالم و مرجع دینی است. ▫️از همین‌جا می‌شود راز دشمنی عمیق دشمن با علما، دین و فقه سیاسی را درک کرد؛ رهبر انقلاب امام خمینی(ره) را مظهر غیرت دینی همراه با عقلانیت دانستند و فرمودند آیت الله مصباح یزدی، هم در غیرت دینی در اوج بود و هم در عقلانیت یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود. ▫️کلیدواژه رهبر معظم انقلاب از قیام ۱۹ دی، توجه به مقتضیات زمان، عقلانیت و غیرت دینی بود. ▫️عقلانیت بدون غیرت دینی منجر به محافظه کاری و سستی از انجام وظایف است و غیرت دینی بدون عقلانیت منجر به جدایی از ولایت و افتادن در دامی که خوارج نهروان در آن افتادند است. ▫️برخی از روحانیت با تحریف تاریخ حوزه به مردم آدرس غلط می‌دهند. امروز در میان حوزویان باید شخصیت‌هایی را الگو قرار دهیم که از عقلانیت و غیرت دینی برخوردار باشند. ▫️برخی از حوزویان به جای عقلانیت دینی شعار جدایی دین از سیاست را سر می دهند و غیرت دینی و جوشش حوزویان را نشانه گرفته اند و با تحریف تاریخ حوزه به مردم آدرس غلط می‌دهند. ▫️استعمار انگلیس و استکبار جهانی از روحانیت ضربه های سنگینی خورده است. امروز حوزه آگاه و بیدار است و صدای جدایی حوزه از سیاست صدای جنگ نرم دشمن و خواسته استعماری انگلیس خبیث است. ▫️برخی تلاش می کنند غیرت دینی را بی منطقی و خشونت بنامند ولی حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت و برخاسته از بصیرت است و بصیرت شعبه ای از عقلانیت است بنابراین غیرت دینی عامل نجات کشور و تبدیل تهدید به فرصت است. ▫️هر جا مشکلات فرهنگی وجود دارد یا ناشی از بی‌غیرتی دینی یا ضعف عقلانیت و برنامه ریزی نکردن است. ▫️همه ما و شما در مقابل جنگ نرم دشمن باید با عقلانیت و غیرت با تمام ظرفیت و توان به صحنه بیاییم و چهره شهر خون، قیام، جهاد و اجتهاد را در تراز و شأن مردم ولایتمدار، انقلابی و با بصیرت قم باز آرایی کنیم.
تقدیم به پیشگاه ام الادب، ام الوفاء، ام الغیره ای فلک یک مه و سپهر سه اختر شیرخدا را خجسته همدم و همسر فاطمــه دوم بــهشت ولایـت یـار عـلی، نایــب بتـول مطهر یوسف زهرا توجهش به تو بانو زینب‌کبری تو را صدا زده مادر امّ‌بنیــن، مــام شیـر خـداوند امّ‌ادب، آفتاب خانـه ی حیـدر خوانده کنیـز عزیز فـاطمه خود را ای بـه ادب از همه زنان جهان سر برده به میراث از تو عشق و ادب را حضـرت عبـاس در حضــور بـرادر کرده نثار قدوم یوسف زهرا چــار گل سـرخ و چار لاله ی پرپر ای پسر تو حسین دوم زهرا ای بــه بنینت ســلام آل پیمبر از همگان برترنـد خیـل شهیدان رتبه ی عباس توست ز آن همه برتر نیست عجب گر که با زیارت زهرا گــردد اجــر زیــارت تــو برابــر رویــت مــانند آفتــاب درخشـان بــختت بالاتــر از سپهــر مــدوّر غبطـه بـه عبـاس تو برند شهیدان با همه قدر و جلال در صف محشر زائــر بــاب البقیـع تـوست دل ما ای نفس جـان بـه تربـت تـو معطر روی ارادت نهاده‌ایم بر آن خاک حـاجت دائـم گرفته‌ایم از آن در روز وفات تـو گشت شهـر مدینه محفل اندوه و اشک و ناله سراسر کاش که بودند چار دسته گل تو تا که زنند از غمت به سینه و بر سر حیف نه عباس داشتی و نه عثمان آه نه عون تو بـا تو بود نه جعفر آب شدی در فراق یوسف زهرا گـرچه تــو را بــود داغ‌هـای مکرر دوست نه تنها گریست بر تو که می‌زد بــر دل دشمــن شــرار آه تـــو آذر در کـف عبـاس تـوست حاجت کونین گرچـه جـدا شـد ورا دو دست ز پیکر دست جدا گشت و دیده شد هدف تیر نیــزه بــه سینــه، عمـود آهن بر سر بـر تــو و عبــاس تــو ســلام هماره ای پــدر و مــادرم فــدای تــو مادر گـــر بگــذارند دشمنــان تو «میثم» گیرد چون جان خـود مـزار تو در بر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روضه‌خوانی تکان‌دهنده‌ی و قدیمی رهبر انقلاب در مصیبت حضرت ام‌البنین (س) 🏴 انتشار به‌مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین
مواضع صریح حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی علیه #سکولاريسم‌حوزوی (نمازجمعه ۱۴۰۰.۱۰.۲۴).mp3
2.22M
🎙بشنوید|| موضع‌گیری صریح حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی علیه (نمازجمعه ۱۴۰۰.۱۰.۲۴) 🔹متأسفانه برخی از حوزویان با برخورداری از پیشینه بیت عظیم مرجعیت، به جای حرکت در مسیر عقلانیت توأم با غیرت دینی، با شعار جدایی وین از سیاست، دانسته یا ندانسته‌، غیرت دینی و جوشش انقلابی حوزویان که برخاسته از عمیق معرفت دینی و عقلانیت را نشانه گرفته‌اند و با تحریف تاریخ حوزه، [به مردم] آدرس غلط می‌دهند. ▫️استعمار و به ویژه از حضور روحانیت بیدار و آگاه و سیاست‌مدار و برخوردار از عقلانیت و غیرت دینی در طول تاریخ ضربه‌های سنگین خورده است. 🔹 امروز حوزه آگاه و بیدار است و صدای جدایی حوزه از سیاست، صدای جنگ نرم و خواسته استعمار انگلیس خبیث است. 🔶حاشیه چندی پیش مصطفی در نشستی حول کتاب اخیر ، مدعی شده بود حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی حوزه را منهای سیاست اداره می‌کرد! او گفته بود: حاج شیخ بر جدایی حوزه از سیاست تاکید داشت و توانست بار دیگر روحانیت را در قلب مردم جای دهد. قم هیچ‌گاه جای افراد تندرو نبوده است. این شهر محل درس و اعتدال بوده است.حتی کسانی که در زمان آیت الله بروجردی تندروی داشتند، اخراج شدند! 🔻گذشته از امام جمعه قم، برخی مسئولان عالی حوزوی نیز در اجلاسیه اخیر با اشاراتی روشن، به اظهارات نامبرده صراحتا پاسخ دادند و به موضع‌گیری علیه خط منحط پرداختند.
🔻«این حق همه مردم است یا نیست!؟ » چند وقتی است در برخی از شبکه های مجازی از جمله در فضای اینستاگرام و توئیتر با حمایت عده ای معدود، برخي از ويدئوهاي ارسالي كاربران تحت عنوان شهروند خبرنگار، در حال بازپخش است . اغلب این ویدئوها با پرداختن به پاره ای از مسائل اجتماعیـ فرهنگی در زیر پوست شهرها که منجر به تقابل، فحاشی، اعتراضات، دعواهای لفظی و ... شده و رواج این صحنه ها در فضای مجازی باعث ایجاد دو دستگی و به خطر افتادن امنیت روانی در سطح جامعه شده است. فارغ از عملکرد بکار رفته در برخی از سکوها از جمله اینستاگرام و پشتیبانی کلی شرکت های بزرگ این صنعت که به دنبال مهندسی و بازنشر خاص این نوع محتوا در فضای مجازی هستند ... اما روی این سخن بیشتر به فضای عمومی جامعه اشاره دارد . همه ما شنیده ایم که تاب آوری در سطح جامعه ، نیازمند ریشه یابی است، همانطور كه افراد يك جامعه پس از پشت سر گذاشتن برخي از مشكلات و اصطلاحا به خطر افتادن امنيت رواني آنان، آستانه تحمل پائین تری نسبت به محرک های جدید دارند و زندگی در سطح جوامع بزرگ شهری که خود حاوی استرس های خرد و کلان می باشد و با توجه به وجود داده های زیادی که روزانه افراد یک جامعه با آن روبرو می شوند که خود دارای حجم اطلاعاتی بسیار زیادی است که ذهن مرتبا باید آن را پردازش کند در کنار تراکم کارکرد روانی، خود به خود باعث پائین آمدن سطح تحمل افراد می شود . وجود مولفه های اقتصادی- اجتماعی نظیر فقر، بیکاری، نگرانی از آینده ، ناامیدی ، فقدان امنیت شغلی، فقدان امنیت مالی، و ... در کنار عدم امنیت روانی ـ اخلاقی در محیط خانواده نیز بر پرخاشگری افراد اثر گذار است. حال با این وجود نباید از محرک های محیطی نیز غافل شد. اخباری که متاسفانه به صورت روزانه و ناقص از هر کجای کشور به گوش می رسد، در کنار ضریب رسانه ای به عنوان یک عامل در عملیات شناختی تاثیر گذار است . دشمن تمام سعی و تلاش خود را در این زمینه بکار بسته که با ایجاد ناامیدی در سطح جامعه بتواند به اهداف خود دست پیدا کند. به همین دلیل اهتمام خود را پرداختن به مسائلی خاص، که باعث کاهش آستانه تحمل افراد یک جامعه می شود قرار داده است. گاها در فضای مجازی شاهد صحنه هایی هستیم که برخی از افراد با تجمع، تحصن، راهپیمایی به صورت قشری ( معلمان، بازنشستگان، کارکنان دادگستری، کشاورزان، و ...) خواهان احقاق حق پایمال شده خود هستند. بازنشر این صحنه ها، در کنار پرداخت به مسائلی همچون تذکرات لسانی به حجاب توسط متدینین، برخی از گروه ها به روحانیون و ایجاد تنش در جامعه، تقطیع و بازپخش برخی از سخنان ائمه جمعه به صورت هدفمند در کنار استفاده از کلید واژه هایی که متاسفانه چند صباحی است در فضای مجازی دست به دست می شود از جمله «هر کس نمی خواهد جمع کند از کشور برود»، همه و همه باعث به خطر افتادن افراد یک جامعه شده است. در این میان وجود بازی های سیاسی و درگیری های حزبی در کنار بی تدبیری مسئولان در انتصابات، عملکرد و موضع گیری های اشتباه برخی نمایندگان به اسم مردم و وعده های پوچ و تهی مدیران در کنار گفتار درمانی مسئولان عالی و عدم عملکرد متناسب رؤسا، باعث ایجاد دو قطبی هایی در سطح جامعه شده است که منتهی به ناامیدی و کاهش آستانه تحمل و تاب آوری افراد شده است . نکته حائز اهمیت در مقابله با این اپیدمی، در کوتاه مدت، رفع برخی از مولفه های به خطر انداختن امنیت روانی در سطح جامعه است. تصدیق حق مردم، احساس درک، احترام، پذیرش متقابل به عنوان شهروند، ایجاد روابط عاطفی، ارتباطات حقیقی، در کنار واقع گرایی، امید و نگاه مثبت به آینده، همه و همه باعث ایجاد ایمنی می گردد . البته مسئولین کشور نیز باید تمام هم و غم خود را در جهت اصلاح رویه نادرست حکمرانی در سطح جامعه قرار داده و با ایجاد و بکارگیری شتاب دهنده هایی به عنوان مسکن در کوتاه مدت و اصلاح ساختاری در میان مدت در کنار مدیریت متناسب و هوشمند فضای مجازی و استفاده از ظرفیت همه افراد متعهد متخصص در بلند مدت در جهت حکمرانی مردم پایه اقدام نمایند . یادمان نرود دشمن در این ، از تمام ظرفیت ها برای رسیدن به هدف غائی خود که همانا از بین بردن نظام سیاسی جمهوری اسلامی و ضربه زدن به آرمان هاست بهره می برد. و برای رسیدن به هدف خود از ظرفیت بازیگران این عرصه نیز به تمامه استفاده می کند . ✍:حجت الاسلام دکترمحمود کشاورز
🔵انعکاس نظرات تحلیلگران و اشخاص رسانه ای تندرو عرب در مؤسسه گیتستون (اندیشکده راست تندرو و شناخته شده در نشر مقالات ضداسلامی) تحت عنوان؛ ⭕️ "اعراب از سیاست بایدن در قبال ایران "ناامید" شده اند." امیل امین، نویسنده مصری، العربیه ، 7 ژانویه 2022؛ دولت بایدن استدلال می کند که در دسترس قرار دادن و افشای اطلاعات درباره مذاکرات با ایران ممکن است به امنیت ملی آمریکا آسیب برساند. این یک بهانه و توجیه ضعیفی است اما حقیقت روشن اینجاست: دولت ضعیفِ بایدن در تلاش است به هر قیمتی به توافق [با ایران] برسد. تا چهره خود را در مقابل آمریکایی ها زیبا کند.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رونمایی از کیفهای پر از دلار و یورو در دادگاه رسیدگی به تخلفات شهرداری لواسان هموطن؛ با انبوهی از حقمان پایمال شد، نه با !
🔵مصر هم از آمریکا می‌خواهد! 🔸بعد از مصاحبه‌ی سید حسن نصرالله و اعلام آمادگی حزب الله جهت تامین سوخت لبنان از طریق ایران، آمریکا به مصر اجازه داد تا گاز لبنان را تامین کند اما قاهره به سخن شفاهی آمریکا اعتمادی ندارد و از این کشور، خواسته‌است. 🔹چندی پیش، روسیه نیز در رابطه با رفع مناقشه ی اوکراین از آمریکا درخواست کرده بود.روسیه گفته بود:" آمریکا باید تضمین بدهد که اوکراین عضو ناتو نمی‌شود." اما وقتی ایران در وین حرف از می‌زند، جریان اصلاح‌طلب آنرا شرطی محال و غیرمرسوم در دنیای دیپلماسی می خواند! ✍هدایــتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | وضعیت گرانی در دوران پهلوی به گفته جان فوران، جامعه شناس آمریکایی ♨️ تفکر غربگرا روز به روز فقر را افزایش می‌دهد! 🔶 به بهانه ۲۶ دی‌ماه، سالروز فرار از ایران _________________________ 🔰 برشی از سخنرانی نویسنده کتاب _________________________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | زنی که را به گریه انداخت!! ♨️ پاسخ محکم مادر شهید به بنیانگذار انقلاب 💢 به مناسبت وفات حضرت _________________ 🔶 برشی از سخنرانی 💠 اندیشکده راهبردی
📖 لفظ اولین بار برای کدام کشور گفته شد؟! 💢 وضعیت سواد در اواخر حکومت ♨️ یرواند آبراهامیان، تاریخ‌شناس مشهور ارمنی مقیم آمریکا، در کتاب تاریخ ایران مدرن می‌نویسد: «ایران پس از دو دهه، یکی از در بخش مرگ و میر کودکان و نسبتِ پزشک به بیمار در خاورمیانه بود. یکی از پایین‌ترین نرخ‌‌های آموزش عالی مربوط به این کشور بود. افزون بر این، 68 درصد از جمعیت بزرگ‌سال، بودند؛ 60 درصد از کودکان نمی‌توانستند دورۀ دبستان را به صورت کامل طی کنند و تنها 30 درصد از داوطلبان کنکور می‌توانستند وارد دانشگاه‌ها شوند. در این میان، شمار افراد متقاضی تحصیل در خارج از کشور رو به رشد بود. در دهۀ 1970 میلادی (1350ش)، شمار پزشکان ایرانی مستقر در نیویورک، بیشتر از شهر‌های غیر از تهران بود. اصطلاح « » نخستین بار برای ایران به کار گرفته شد». 📚منبع: A History of Modern Iran، نوشته Ervand Abrahamian، ص207
💢 اهانت به مقدسات دیگر مذاهب جایز نیست 🔸 حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر پرهیز از اهانت به مقدسات دیگر مذاهب گفت: گفته های متفکران شیعه و اهل سنت باید ملاک قرار گیرد نه گفته های عده ای قلیل و افراطی. 📝خبرگزاری رسا 🦊 آنتی روباه 🦊 آنتی روباه
🖇توییتی که در صفحه توییتر مرحوم احمد خسروی، سنجاق شده بود ◽️وی از فعالین دلسوز فرهنگی کشور بود و در جریان مقابله با ویروس کرونا به قافله جهادگرانِ سلامت پیوست و در همین راه به شهادت رسید. 🦊 آنتی روباه 🦊 آنتی روباه
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 در سازمان تبلیغات قم چه خبر است؟! ♦️ شعبان زاده معلوم هست داری چیکار می کنی؟! 🔻 صادق امامی طی گزارشی مفصل در روزنامه فرهیختگان به جزییات سوءاستفاده های جوانکی به اسم مهرشاد سهیلی پرداخت و در بخشی از این گزارش به سازمان تبلیغات قم و شعبان زاده مدیر این سازمان پرداخته است: 🔹 تازه‌ترین جشنواره‌ای که سهیلی آن را در دست گرفته است و از طریق آن توانسته با حجت‌الاسلام قرائتی، آیت‌الله نوری‌همدانی و آیت‌الله جوادی‌آملی دیدار کند، «جشنواره شهید علی لندی» است! 🔹 طراح این جشنواره موسسه امام صادق یعنی موسسه مهرشاد بوده اما او که از حساسیت‌ها آگاه بوده، نخستین خبر را به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم به رسانه‌ها می‌فرستد و پس از آن زمام امور را در دست می‌گیرد! 🔹 درحال حاضر تمام این پروژه در اختیار مهرشاد سهیلی و تیم اوست. 🔹 او البته حجت‌الاسلام شعبان‌زاده، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم را به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره معرفی کرده اما مدیریت جشنواره رادراختیار دارد! 🔹 به احتمال بسیار قوی، مراجعی که در این برنامه شرکت کرده‌اند اطلاعی از قضایای پشت پرده آن نداشتند وسهیلی دراین زمینه نیزتوانسته به خوبی از ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی برای خودش استفاده کند!! 🔹 این جشنواره مثل تقریباپویش‌های سهیلی، «مجازی» است وافراد آثارشان رادر قالب عکس، فیلم، شعر ومقاله در سایت ثبت می‌کنند.سهیلی خودش استقبال از این جشنواره را بی‌نظیر می‌خواند: چنین جشنواره‌ای دراین برهه اززمان بی‌نظیر است. بچه‌ها آنتن تلویزیونی رفتند. مراجع وآقای قرائتی پیام دادند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 برشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید سعید لواسانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست‌های جهاد تبیین که به مناسبت دهه بصیرت در شهر قم مقدس برگزار شد. 🔸 جهاد تبیین یعنی پذیرفتن هزینه‌های در میدان ماندن و گفتن حرف حق اگر جوانی به حوزویان مراجعه کند و درباره احکام‌ نماز سوالی داشته باشد پاسخ خواهد گرفت اما اگر درباره عدالت اجتماعی سوالی داشته باشد، پاسخی برای گفتن نداریم..
💠 نماز جمعه: نمایش قدرت یک؛ پیش‌گفتار «نماز جمعه‏... نمايشى از قدرت‏ سياسى و اجتماعى اسلام است.» امام خمینی ‏ خدای سبحان توفیق داد، به مدت هفت سال نماز جمعۀ لواسان را اقامه کردم. بر خود لازم می‌دانم که تجربیات خود را در قالب ـ نه خاطره‌گویی بلکه ـ اصول و آسیب‌ها و چالش‌های پیش‌رو به رشتۀ تحریر درآورم. شاید برای مسئولان مربوطه در شورای سیاستگذاری و ستادهای نماز جمعه، به‌ویژه ائمۀ محترم جمعه و دستگاه امامت کارا باشد. نماز جمعه یک مسألۀ مهم در اسلام است و در مکتب امام هم از جایگاه رفیعی برخوردار است. و مسأله‌ای است که با ماست و مسألۀ روز ماست. مسألۀ ما با دو سوال مهم همراه است. چرا اسلام نماز جمعه را تشریع کرد؟ کارکرد و کارویژۀ نماز جمعه ـ به‌صورت عینی ـ در جامعۀ اسلامی چیست؟ در کنار آن به زمان خود، و نظام اسلامی و وضعیت کنونی دنیا باید توجه کنیم که نماز جمعه در نظام جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارد؟ و شاید این سوال از دو سوال پیشین مهم‌تر هم باشد. ما با دو مسألۀ عمده مواجه هستیم. یک: اصولاً نماز جمعه، مسأله‌ای است که با تاروپود اسلام و نظام جمهوری اسلامی گره خورده است. دو: دنیای جدید اقتضائاتی دارد و پدیده‌هایی در آن جلوه‌گر شده که مسألۀ نماز جمعه را از حالت سنتی آن خارج کرده است و نیاز است که با رجوع به سنت اسلامی و فقه سیاسی، کارویژه آن را بازتعریف کرد و با آن، کارکرد مناسب نماز جمعه و امام جمعه را در نظام جمهوری اسلامی شناسایی کرد. یک نکته را هم لازم می‌دانم که تذکر بدهم. طبعاً برخی عبارات این نوشتار مناقشه‌آمیز خواهد بود. اما هدف بنده نه جدل با کسی است، نه بنای مشاجره با کسی را دارم، در مقام موعظه و پند هم نیستم. بیشتر می‌خواهم نماز جمعه را به‌مثابۀ یک مسأله در گام دوم انقلاب اسلامی بررسی کنم، بیش از آن‌که به زمینه‌های تاریخی آن بپردازم. 🔸لینک مطلب در سایت رسمی حجت الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی🔻 https://www.hosseinilavasani.com/1400/10/24/%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%b2-%d8%ac%d9%85%d8%b9%d9%87-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d9%82%d8%af%d8%b1%d8%aa-%db%8c%da%a9%d8%9b-%d9%be%db%8c%d8%b4%e2%80%8c%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1
💠 دربارۀ عدالت اجتماعی ۴۰. مشارکت مردم و سنت (۱۱) بحث دربارۀ ضرورت مشارکت مردم در سنت بود. سه روایت از امام صادق سلام الله علیه در این مسأله قابل توجه است: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ، عَيْنُهُ وَ دَلِيلُهُ لَا يَخُونُهُ وَ لَا يَظْلِمُهُ وَ لَا يَغُشُّهُ وَ لَا يَعِدُهُ عِدَةً فَيُخْلِفَهُ» [الکافی: ۲/۱۶۶] «مومن برادر مومن است، چشم او و راهنمای اوست، به او خیانت نمی‌کند، ستم روا نمی‌دارد، خیانت نمی‌کند و وعده‌ای نمی‌کند که تخلف کند.» روایت پیوند محبانۀ درون جامعۀ اسلامی را تشریح می‌کند. نکته‌ای که ما به آن توجه می‌دهیم، این‌که هر مومن را چشم مومن دیگر و راهنمای او می‌داند که روابط سالمانه و انسانی و اسلامی دارند: «الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ، هُوَ عَيْنُهُ وَ مِرْآتُهُ وَ دَلِيلُهُ لَا يَخُونُهُ وَ لَا يَخْدَعُهُ وَ لَا يَظْلِمُهُ وَ لَا يَكْذِبُهُ وَ لَا يَغْتَابُهُ» [همان] «مسلمان برادر مسلمان است، چشم او، آئینۀ او، راهنمای اوست؛ به او خیانت نمی‌کند، او را فریب نمی‌دهد، به او ستم نمی‌کند، و به او دورغ نمی‌گوید، و غیبت او را نمی‌کند.» روایت دوم همانند روایت اول است، با این تفاوت که مومن را آئینۀ مومن می‌داند که مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را شناسایی می‌کند و برطرف می‌کند: «الْمُؤْمِنُ‏ أَخُو الْمُؤْمِنِ‏ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ؛ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ. وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالاً بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا» [همان] «مومن برادر مومن است، همانند اعضای یک‌پیکر؛ اگر عضوی بدرد آید، درد آن در دیگر اعضای بدن نمایان شود. و ارواح آنان از یک روح است، و پیوند روح مومن به روح خدا شدیدتر از پیوستگی شعاع خورشیده به خورشید است.» این روایت تصریح می‌کند که جامعۀ اسلامی چونان اعضای یک پیکر هستند. مومنان همگی پیوند با روح خدا دارند، و درد یکی چون درد همگی است و اگر یکی از اعضای جامعه دچار خسران، ناملایمتی، مصیبت، سختی شود، همۀ اعضای جامعه را درگیر می‌کند. اگر در جامعه ناعدالتی، محرومیت، فساد، ستم، تبعیض، فاصله و شکاف طبقاتی پیش بیاید، اگر جامعه دچار مدیریت ناسالم یا نابلد شود، همۀ مردم به دنبال آن هستند که آن را اصلاح کنند که اگر نکردند و «با این حال اعضای دیگر آن پیکر با کمال بی‌خیالی مشغول چریدن در علف‌زار زندگی دنیوی خود باشد و با مثل این جمله خود را تسلیت بدهد که «دنیا را به قیصرها و ملکوت را بر ما واگذار کنید» [حکمت اصول سیاسی اسلام: ۹۹] چنین جامعه‌ای به تعبیر شهید مظلوم بهشتی لجن است، هر نامی که می‌خواهد بر خود بگذارید و باید منتظر نابودی آن بود. 🔸لینک مطلب در سایت رسمی حجت الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی🔻 https://www.hosseinilavasani.com/1400/10/25/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%db%80-%d8%b9%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-40-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d9%88-%d8%b3%d9%86
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به کوه یخ رسیده ایم و مست گوش میدهی زمان غرق تایتانیک به قطعه ی سلن دیون شدیم صید تورها و ماهی بلورها مسافران سفره ایم مثل ماهیان تن میان خنده های پاپ درون شعله های رم صلیب میشود خدا شراب میخورد نرون یکی به ریشه های من دوباره تیشه میزند یکی دوباره میکند دل مرا ز بیخ و بن هی با توام انگار گم شدی این بار کو قلبت آه چرا باز داری پاتو میذاری رو قلبت عشق آخرین راهه یا که بیراهه حیرونی از چی گریزونی