🔻از متخصصین امور فرهنگی کمک بگیرید.
🔰بایستگی مشورت با متخصصین هر کاری برای انجام آن کار نه بر کسی پوشیده است و نه نیاز به بحث و اثبات دارد. بحث فعالیتهای فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست خصوصا اگر گستره آن کار وسیع هم باشد.
♨️قطعا کار یک نیروی انقلابی و یک نیروی سکولار، در امور اجرایی باید متفاوت از هم باشد چنانکه مبانی فکریشان متفاوت است.
.
🔘در اینکه اعضای شورای شهر و شهردار افراد دغدغهمندی هستند شکی نیست، این را در بسیاری از مسائل شهری خصوصا در حیطه عمرانی به وضوح شاهد هستیم اما در مسائل فرهنگی بویژه جشنهای ملی و مذهبی نیز مناسب است که از الگوهای شادی ملی و مذهبی استفاده شود و از فرهنگ غربی تا میتوان فاصله گرفت. و در این راه لازم است که همواره از مشورت کارشناسان فرهنگی متعهد و دغدغهمند شهر استفاده شود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
❓ چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد حکومتی خود نکرد⁉️
• دو دوتا، چهارتایِ اهالی قدرت می گوید اگر می خواست امر حکومت و سرپرستی سیاسی اجتماعی امت پس از خود از دست علی(ع) خارج نشود، باید از روز بعد غدیر، ایشان را #ولیعهد_حکومت خود می کرد. یعنی امور حکومت را به دست او می سپرد، تا #انتقال_قدرت در زمان حیات خودش صورت میگرفت؛ چنانچه بعدا اموی ها و عباسی ها با ولایتعهدی اینچنین، کار را در دست سلسله ای که می خواستند نگه می داشتند!
❗️عجیب تر اینکه حکم به "وصایت" امیرالمومنین(ع) از روز "انذر عشیرتک الاقربین" تا "غدیر" بوده است! #لقب_وصی برای حضرت بخصوص از بعد غدیر، زبانزد بوده است.۱
❓ به راستی "وصایتِ پیامبر" چه فرقی با "ولایتعهدی" ای که بعداً رایج شد دارد؟!
❓ چرا از این وصایت -که امامت است- "انتقال رسمی قدرت سیاسی" مثل دوره اموی و عباسی، استنباط و استخراج نشد؟!
❗️باز عجیب تر اینکه اهلبیت(ع) علیرغم تصریح به وصایت حضرت امیر(ع) و سایر ائمه ۲؛ نه تنها علی(ع) را ولیعهد حکومتی پیامبر(ص) ندانسته، بلکه اساساً ولایت عهدی را بدعت در اسلام شمرده اند!
در عهدنامه امام مجتبی(ع) با معاویه شرط می شود که: معاویه کسی را ولی عهد خود نکند! سیدالشهدا(ع) با یزید دو معارضه دارد:
۱) اصل بدعت ولایتعهدی در اسلام
۲) فسق و فقدان شرایط خلافت در یزید
❓ واقعاً فرق وصایت با ولایت عهدی در چیست؟!
⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت در سلسله های خاص، یکی بعد دیگری بود. ولایتعهدی بستره ای بود که "خلافت و بیعت آزادانه مردم" را تبدیل به "سلطنت موروثی" و"بیعت تشریفاتی" می کرد!
از سالها قبل از فوت حاکم، ولیعهدی در نظر گرفته می شد و زمینه برای انتقال قدرت به او فراهم می شد! مخالفین احتمالی، خریده یا سرکوب می شدند و بعد ولایت عهدی، علنی می شد؛ برایش با زور و اقتدارِ حاکم مستقر بیعت گرفته می شد و مردم در کار انجام شده قرار می گرفتند. نپذیرفتن او، خروج تلقی شده به خون کشیده می شد. در یک کلام، مردم به کلی کنار گذاشته می شدند! مکتب اهلبیت، ولایت عهدی را بدعت خواند!۳
• پیامبر(ص)، به حکم الهی امامت علی(ع) را ابلاغ و او را وصی خود خواند، اما ولی عهد حکومتی بشکل اموی و عباسی نکرد. اینگونه اگر مردم ابلاغ الهی را رها و حاکمی دیگر برمی گزیدند، البته آثار حاکم مفضول یا حاکم جور را در زندگی می دیدند؛ قیامت هم در محضر الهی باید پاسخگو بودند، اما امام حق، خود را به زور و غلبه بر آنها تحمیل نمی کرد. مردم باید حکومت را به امام حق، اعطاء کنند؛۴ نه حاکم عدل، ولیعهدی کسی را بر مردم تحمیل و برای اطاعت اجباری، آنها را ذلیل کند.
• بیجا نیست رشید رضا در المنار نقل می کند: یکبار دانشمندی المانی در حضور جمعی از مسلمانان از جمله بزرگان مکه در استانبول گفت: سزاوار است که ما برای معاویه تندیسی از طلا بسازیم و آنرا در یکی از میادین برلین نصب کنیم! پرسیدند : چرا؟! گفت: زیرا معاویه بود که نظام حکومت اسلامی را از مردمسالاری به نظام استبدادی[سلطنت موروثی] دگرگون ساخت. اگر چنین نشده بود، اکنون اسلام سراسر جهان را فراگرفته و مردم آلمان و دیگر اروپائیان عرب مسلمان بودیم"!۵
• حالا این سخن، شیرین تر جلوه می کند که: "عید غدیر، عید دخالت مردم در امر حکومت است".۶
...............................
۱. ابن ابی الحدید تعدادی از اشعاری که به وصایت حضرت امیر(ع) اشاره دارد را اورده است
۲. خطبه۲ نهج البلاغه: فیهم الوصایه و الوراثه
۳. چرا امام حسین(ع) ولایتعهدی را بدعت اما امام رضا(ع) آنرا پذیرفت را شهید مطهری پاسخ می دهد:
http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471
۴. حکمت۲۲ نهج البلاغه
۵. تفسیرالمنار ج۱۱ص۲۶۰
۶. رهبر انقلاب ۷۵/۲/۱۸
#غدیر
📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۲۶
⭕️ #امیرالمومنین امام علی عليه السلام:
💠وَ قَد جَعَلَ اللّهُ سبحانَهُ الاستِغفارَ سَبَبا لِدُرورِ الرِّزقِ وَ رَحمَةِ الخَلقِ، فقالَ سبحانَهُ: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إنّهُ كانَ غَفّارا» [نوح، ۱۰] فَرَحِمَ اللّهُ امرَأً استَقبَلَ تَوبَتَهُ، واستَقالَ خَطيئتَهُ، وبادَرَ مَنِيّتَهُ.
🔷خداوند سبحان، #آمرزش_خواهى را سبب فزونى روزى و رسيدن رحمت به خلق قرار داده و فرموده است: «از پروردگارتان طلب آمرزش كنيد كه او بسى آمرزنده است»؛ پس، رحمت خدا بر كسى كه به توبه روى آورد و گذشتن از گناهش را بخواهد و پيش از مرگش كارى بكند.
📕نهج البلاغه، خطبه ۱۴۳
#امام_على
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
⭕️آباد کردن زندگی حقیقی در آخرت، هدف از قبول مسئولیت
🔹انسان احتیاج دارد به #تذکر. در یادآوری، نتایج بزرگی هست که در دانستن، آن نتایج نیست. خیلی چیزها را انسان میداند، اما باید مرتب به انسان #یادآوری بشود. توجه کنیم که ما کجا هستیم، چه کار داریم میکنیم، #هدف چیست؟ هدف، این یک شاهی صنار دنیا نیست که ما به خاطر آن، وظیفهی بزرگ را فراموش کنیم و اهداف عالی را زیر پا بگذاریم. هدف، مدح و تمجید این و آن نیست که مثلاً فرض بفرمائید چند صباحی به یک کرسیای تکیه بزنیم، چهار نفر جلوی ما خم و راست بشوند یا اطاعت کنند. اینها که برای بشر کوچک است. هدف، #فلاح است؛ نجاح است - «قد افلح المؤمنون» - باید آن را هدف گرفت. باید به فکر #زندگی_حقیقی بود، که این زندگی حقیقی شروع خواهد شد؛ حالا دیر یا زود، برای همهی ماها، چند روز دیگر، چند ساعت دیگر، چند سال دیگر؛ بالاخره آن زندگی حقیقی با مرگ مادی و جسمانی آغاز خواهد شد. هدف این است که آنجا را آباد کنیم؛ همهی اینها مقدمات است.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۹/۱/۱۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
کنترل شهروندان با تراشه الکترونیک زیرپوستی، غایت شوم لیبرال دموکراسی
دکتر امیدی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی ره
در نشست شبهه پژوهی غدیر و حکمرانی اسلامی با موضوع «غدیر و حکمرانی الهی با رویکرد تطبیقی » به تاریخ۲۶ تیر۱۴۰۱ در برنامه تلویزیون اینترنتی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه)
heyatonline.ir/pasokh.tv
بدون اشاره مستقیم به واکسن ها، اهداف پس پرده واکسن ها را زیر سوال برده و گفت :
« لیبرال دموکراسی شعار آزادی می دهد اما غایت مطلوب آنها کنترل همه شهروندان با تراشه ای است که زیر پوست آنها قرار می دهند
با توجه به برخی سیاستها، کمتر کسی از آن مجموعه دیده شده که مستقیما واکسن را زیر سوال ببرد
#لیبرال_دموکراسی
#کنترل_با_چیپ
#واکسن
#دیکتاتوری_مدرن
🔻انتقاد از عملکرد آقای مروی تولیت آستان قدس رضوی در افزایش اختلاط و حذف رواقهای اختصاصی بانوان...
( و در ادامه پاسخ مسؤلین حرم به این انتقاد)
👇پیام ارسالی مخاطبان👇
سلام با اینکه میدونم هیچ وقت پاسخگوی پیام ها نیستید ولی بهتون پیام دادم چون انقلابی ترین کانال رو کانال شما میدونم. لطفا پیامم رو درج کنید شاید به گوش مسئولین یا حضرت آقا برسه. متاسفانه آقای احمد مروری تولیت محترم آستان قدس محیط حرم رو به یک چیزی مانند پارک بلکه خیلی بدتر (با عرض عذر خواهی از محضر امام رضا) تبدیل کردند. به بهانه اینکه خانواده ها میخوان با هم باشن اختلاط توی حرم موج میزنه و خانم ها دیگه رواق ندارن. رواق حضرت معصومه و رواق حضرت زهرا رو از خانم گرفتن. فقط رواق امام خمینی هست که اصلا اصلا اصلا محیط خوبی برای نشستن نیست و حتی تکیه گاه نداره. یک حائل کوتاه بین زن و مرد گذاشتن که بلند میشیم از اون سمتش جمعیت نامحرم پیداست. خانم ها هیج جایی برای مناجات و عبادت ندارن. بنده مدت زیادیه دیگه حرم نمیرم چون نمیدونم کجا برم. انقدر زیر پیجش گفتیم انقدر مطالبه کردیم اما اهمیت نمیدن. انگار از طرف کسانی برنامه ریزی شده برای این کار که جو اختلاط عادی بشه.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پاسخ کشیک سوم شب حرم مطهر که توسط یکی از خادمین افتخاری حرم مطهر رضوی ارسال شد :
سلام علیکم
متاسفانه مطلبی که درباره تمهیدات حرم مطهر رضوی برای حضور بانوان در کانال کار شده صحیح نمی باشد.
در سامانه های مربوط به نظر خواهی زائرین بیشترین آمار در خواستی زائرین مبنی بر زیارت بصورت خانوادگی می باشد که خانواده در کنار هم به دعا و نیایش بپردازند.
ضمن اینکه در رواق دارالحجه قسمت مشخصی برای بانوان داریم و کماکان در رواق امام خمینی و دارالولایه و رواق حضرت زهرا نیز به همین صورت و رواق هایی همچون توحیدخانه ، دارالحکمه، دارالضیافه ، دارالعزه ، گنبد الله وردی خان ،دارالشرف، دارالشکر و دارالسعاده مختص بانوان می باشد .
با سپاس فراوان
پ ن حوزه انقلابی:
قضاوت در این موضوع سخت است زیرا از طرفی صرفا مطالبه مردم نمی تواند ملاک باشد زیرا ممکن است عده ای مطالبه زیارت بدون حدود حجاب شرعی را هم داشته باشند و این دلیل نمی شود که اجابت شود...
اما از طرفی در دایره شرع، آنچه خواسته زوار و موجب تسهیل و تقویت کننده زیارت با معنویت و افزایش رفاه زوار است باید فراهم شود
و تشخیص و رعایت همه حدود، قدری سخت است
بررسی فقهی الزام زنان بر حجاب در جامعه اسلامی.pdf
225.1K
✳️آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ میدهد✳️
🔴 چرا باید مردان و بانوان با پوشش اسلامی در جامعه حضور داشته باشند؟!
🔴 چرا باید بانوان به حفظ حجاب اسلامی الزام شوند؟
🔴 فرق واجباتی مثل نماز و حجاب چیست؟ آیا میتوان مسلمانان را به خواندن نماز اجبار کرد؟
✳️ نوشته پیش رو پاسخ فقهی و استدلالی به سوالات میباشد .
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پیام مخاطبین: قطع درختان زیتون یک باغ ۱۵ هکتاری توسط منابع طبیعی!
🖋 سازمان منابع طبیعی از جمله سازمانهایی است که بیش از نیمی از مساحت کشور را در قالب مراتع و جنگلها در اختیار خود دارد. این سازمان با سخت کردن مجوز دهی و سنگ اندازی جلوی پای کسانی که توانایی آبادسازی این مناطق را دارند بر مالکیت زمین این مناطق پا فشاری میکند. این منابع حتی برای پافشاری بر مالکیت خود از قطع کردن درختان و تخریب محیط زیست ابایی ندارد. در واقع سازمانی که میبایست بهرهبرداری صیانتی از منابع طبیعی را تسهیل کند، گاهی اوقات با نقض غرض اقدام به تخریب آن میکند.
🔹توضیح قضیه
یک شخصی در روستای هندی کندی سمت طارم شهر زنجان چهار هکتار رو از منابع طبیعی گرفته بود زیتون کاشته و بعد زمان احمدی نژاد نزدیک ۱۵هکتار دیگه رو هم بدون مجوز برداشته زیتون کاشته و آبیاری قطره ای ایجاد کرده. چندبار بهشون حکم تخلیه دادن وتخلیه نکردند.
🔹مساله اصلی اینجاست که قاضی حکم قطع درختهای زیتون رو داده . صحبت من این نیست که این شخص استفاده کنه بلکه صحبت اینه درختهایی که در حال محصول دادن هست رو حکم قطع داده تا اینها رو بیرون کنه تا الان هم ۳ هکتار رو بریدند. اگر میتوانید جلوی بریده شدن این درختهای با ارزش رو بگیرید.
لطفا پیگیر بشوید این چه قاضی نادان و بی رحمی بوده که این حکم را صادر کرده خوب درخت زیتون نماد انبیاء و شجره ی مبارکه است وحیات زیستی مملکت به درختان مثمر است
واقعا جادارد گردن چنین قاضیهایی رازد!!!
#ارسالی_مخاطبان
#امنیت_غذایی
#اخبار_محیط_زیست
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢| بـرجـام یکی از واضحترین رسـواییهای قبیلههای سیاسی در محضـر ملت انقلابی ما بود و
عامل تولد #جریان_انقلابی_مستقل
🌀| اصولگرایان و اصلاح طلبان هر دو با یک جمله از پیش طراحی شده، نظام اسلامی و ولایت فقیه را متهم کردند؛ و یک صدا گفتند: برجام تصمیم نظام بود!!!
و این نشان دهنده وجود یک اتاق فرمان واحد و یک حلقه وصل، میان این دو قبیله سیاسی است.
📌درضمن اگرچه برجام به تعبیر رهبر انقلاب، #خسارت_محض بود، امّا مدیریت ایشان موجب شد برجام به شکل گیری جریان مستقل و انقلابی که همیشه در طول این سالها در اقلیّت بوده، تسریـع ببخشد. اگرچه تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی پیش روی ماست.
🎙 دکتر امیر حسین ثابتی
#برجام_محصول_نگاه_قبیله_ای
#اتهام_به_نظام
پ ن حوزه انقلابی:
همانند برجام سیاسی، در برجام اقتصادی هم همین نگاه وجود دارد، اما اتحاد قبیلهای بسیار گسترده تری در برجام پزشکی ( تحمیل کرونا و واکسن) وجود داشت و تنها این جریان انقلابی مستقل نوظهور بود که در همه این عرصه ها در برابر همه این برجامها ایستاد و مقاومت کرد و تهمتها و اهانتها دید اما موفق هم شد
روباه پیر واکسن پرست،
فقط حواسش نبوده که کاپشن تن ملت رو در بیاره😄
پی نوشت
🔴«لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ» ؛ «شاید بیندیشید»
◾️حمایتِ مجددِ بنگاه خبر پراکنی روباهِ پیر از تصمیماتِ وزارت بهداشت در حالی صورت می گیرد که در 2 سال گذشته بلندگوی استکبار، بارها از اقداماتِ وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در تزریقِ واکسن اضطراری حمایت نموده است.
◾️آیا چنین حمایتی مدیرانِ ارشد قوه ی مجریه را به تفکر و تعقل وانمی دارد⁉️
◾️چگونه است حمایتِ این بنگاه خبری از فتنه گران در حوادث گوناگونی از قبیل فتنه ی 1388،فتنه ی بنزینی و ... را تلاش جبهه ی استکبار برای ایجاد اغتشاش و ضربه زدن به امنیتِ ملی کشور می دانستیم⁉️
◾️حال چگونه است حمایت تمامِ قد بنگاه خبری انگلیس از اقدامات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا را در تضاد با امنیتِ ملی کشور نمی دانیم⁉️
🔴امیدواریم حمایتِ تمام قدِ سازمانِ آمریکایی بهداشت جهانی و بنگاهِ انگلیسی BBC از اقداماتِ وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا ، مدیران ارشدِ قوه ی مجریه را اندکی به تفکر و تعقل رهنمون سازد؛ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ» ؛«شاید بیندیشید»
هدایت شده از mesaghمیثاق
سخنرانی عاشورایی امام خمینی در سال 1342 به روایت اسناد ساواک
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/25
🔹امام در اين #نطق_آتشين و حماسى با حمله به شخص شاه، رسماً به بتشكنى پرداخت و بدين ترتيب رسالت تاريخى خود را در راه رويارويى با شاه و رژيم سلطنتى كه از آغاز نهضت، گام به گام پيش مىبرد، در عصر عاشوراى 83 (13 خرداد 42) به انجام رسانيد و رسماً روياروى شاه قرار گرفت و مشخص كرد كه مبارزه را براى واژگونى رژيم سلطنتى و تاج و تخت شاهنشاهى آغاز و دنبال كرده است. نيز با اين نطق، بار ديگر غول وحشت و هراسى را كه شاه با شايعهپراكنى و ارعاب و تهديد آفريده بود، درهم شكست و #روح_انقلابى تازهاى در مردم مسلمان ايران دميد.
🔸ساواک درباره چگونگى آمدن امام به #مدرسه_فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است:
🔹«چند نفر از اشخاص فهميده كه #قم بوده و مراجعت كردهاند، اظهار مىداشتند: روز عاشورا عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن #مسجد_اعظم را گرفته بود. تمام پشتبامها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستانها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود دويست هزار نفر مىگفتند و اظهار مىداشتند: در #تاريخ_قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مىكرد. خمينى را مثل امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مىفرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مىرفت.
🔸خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت:
بسماللّه الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مىگويند «مفتخور». ما و يك مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پولها را در بانکهاى خارج گذاردهاند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمىخواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مىكنى؟ هر كار مىشود، هر جنايتى مىشود، مىگويند شاه كرده (است) و بعد مرتب تكرار مىكرد:
🔹بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مىكرد و مىگفت: بيچاره چرا اين كارها را مىكنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مىكرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كردهاند و به تهران آوردهاند».(نهضت امام خمینی، ج1، صص500-499)
🔊 بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🖊نوشتاری کمتر دیده شده از مرحوم علامه مصباح در خصوص عید غدیر/١
🔹 #مرحوم_علامه_مصباح_یزدی یکی از شخصیتهای حوزوی برجسته بود که علاوه بر علمیت عمیق و جامع از سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با نوشتاری ژرف رسا و گویا مبانی سیاسی اسلام را برای تشنگان معارف اهلبیت علیهمالسلام تشریح میکرد و نشریه انقلابی ایشان، #نشریه_مخفی_انتقام، محلی برای نشر افکار ایشان بود.
🔸در شماره ۵ این نشریه (١٣۴۴.٢.٩) یادداشتی از آن #عالم_جلیلالقدر به مناسبت عید شریف غدیر منتشر شد که به مناسبت حلول این عید مبارک آن را بازنشر خواهیم کرد.
🔹«عید غدیر
روز پایه گذاری خلافت اسلامی
آفتاب آتش میبارید، شنهای بیابان گداخته شده بود، بادها از فشار گرما میگریختند، جمعیتی انبوه عرق میریختند و روی ریگهای داغ پا به پا میشدند، گردش چشمها، گوشها، دلها و اندیشهها همه متوجه یک نقطه بود، مردم با همدیگر زمزمه میکردند:
🔸برای چه هنگام ظهر فرمان توقف ما در این بیابان سوزان صادر شده؟ مگر چه امر ضروری و شگرفی در پیش است؟ ناگاه همه دیدند مهتابی عالمتاب که نورش چشم ها را خیره میکرد، بر دوش آفتاب برآمد، ماهی تمام بر بالای دست خورشید درخشید. در این هنگام صدایی لطيف و نافذ در گوشها طنین انداخت و به دلها نشست: «من کنت مولاه فهذا على مولاه».
🔹غروب آفتاب عمر #رسول_اکرم (ص) نزدیک شده بود و میبایست جانشین شایستهای برای زمامداری مسلمین و پاسداری دین تعیین شود. پیغمبر اکرم بر بالای جهاز شتری قرار گرفت و علی را به فرمان خدا به خلافت نصب فرمود، سپس دهها هزار نفر مسلمانی که برای آخرین بار با پیغمبر اکرم به حج رفته بودند، دست امیرمؤمنان را به عنوان بیعت فشردند و تبریک گفتند، نور وحی بر قلب نازنین پیامبر (ص) درخشید و این آیه شریفه نازل شد:
« اليوم أكملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی »
امروز دین را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم.
🔸آری کمال دین و تمامیت نعمت بسته به تعیین پیشوا و زمامدار مسلمین است و بقای اسلام منوط به برقراری #حکومت_صالح_اسلامی میباشد و حکومت اسلامی در صورتی بر مجرای صحیح خود ادامه خواهد یافت که زمام آن به دست رادمردی چون على باشد.
🔹مسئله خلافت به منزله علت مبقیه اسلام است و جا داشت که درباره آن این همه اهتمام بشود و چنین آیهای نازل گردد:
«ان لم تفعل فما بلغت رسالته»
اگر این فرمان (نصب على به خلافت را اطاعت نکنی، وظیفه پیامبری و رسالت الهی را انجام ندادهای).
🔸آری کسانی که اهمیت مطلب را درک میکردند و علی را خوب میشناختند، مانند #سلمانها و #ابوذرها از منحرف شدن حکومت اسلامی پس از رحلت پیغمبر گرامی سخت بیمناک بودند و به همین جهت با رفراندوم سقیفه به شدت مخالفت کردند، ولی افرادی که از عدالت علی (ع) بیم داشتند و روش او را با آمال و آرزوهای نامشروع خود موافق نمیدیدند، سفارشهای پیغمبر اکرم (ص) را زیر پا نهادند و بیعت خود را نقض کرده، به خلافت دیگران تن در دادند... .
🔹علی (ع) برای ارشاد مردم و جلوگیری از انحراف مسلمین کوششها کرد و نصيحتها نمود، ولی تعصبات جاهلیت و وعدههای ریاست و فرماندهی و امتیاز در #بیتالمال و تلقینات و سفسطههای شیطانی و ... کار خود را کرده بود و گروههایی از مردم صف اصحاب اجماع (!) و اکثریت رأی دهندگان را تشکیل داده بودند، تا جایی که امیرمؤمنان قیام علیه ایشان را به ضرر اسلام دانست و از خلافت خود صرف نظر فرموده و به نصیحت و ارشاد و راهنمایی زمامداران در تدبیر امور مسلمین اکتفا ورزید.»
🔊بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی