فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پس از آنکه مقامات آلخلیفه خواندن «سلام فرمانده» را در برخی نقاط بحرین ممنوع کردند، بحرینیها این سرود را در منازل خود خواندند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مجری ﺍز "محمد علی کلی " میپرسه چرا خانومت #حجاب دﺍره!؟
جوابش زیباست و تامل بر انگیز!
🔻انقلاب اسلامی کدام غدیر را احیا کرد؟
🔹غدیر امتداد همان اسلام ناب است همان اسلام حقیقی که با پیامبرص متولد شد.
اسلامی که "تمامش سیاست است" و جز با "حاکمیت ولیخدا" محقق نمیشود و غدیر هم نه اعلان مقام والای معنوی علیع، که نصب او برای حاکمیت بود.
🔸اسلامی که باطاغوت لحظهای سرسازش ندارد و امامان آن همگی در رأس جبهه مبارزه با کفر به شهادت رسیدند.
اسلامی که محدود در چند مفهوم ذهنی و اعتقادی نیست؛ بل، حیات مجدد انسان است، همان حیاتی که از ابوذر بیاباننشین، معلم ملائکه میسازد.
🔹اسلامی که آمده تا آخرت را با آبادانی دنیا آباد کند و مسیر آسمان را از همین زمین نشان میدهد.
💢انقلاب اسلامی احیاگر غدیر است به این معنا.
نه غدیری که در دعوای با چند عالم اهل سنت خلاصه شود.
و یا عیدی باشد برای سادات
و یا جشنی بیهویت و صرفا با دغدغهی اطعام و شیرینی.
🔰اگر در عصر انقلاب اسلامی غدیر را فریاد بزنیم اما نه بعنوان "اسلام حقیقی" قطعا به غدیر "جفا" کردهایم.
✍️مجید نقیلو
🔻 تکامل تاریخی از غدیرعلوی تا انقلاب اسلامی
🌿 بخش اول
🔻بمناسبت ایام غدیریه، که ایام پر میمنت امامت و ولایت و اتمام نعمت و اکمال دین می باشد، نظری اجمالی به سیرتکامل تاریخ بشری از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) و از غدیر علوی(ع) تا انقلاب خمینی(ره) و ظهور مهدوی(عج) می افکنیم تا متوجه شویم که چگونه کوثر توحیدی در طول زمان در حال بسط و پویایی تاریخی بوده و ما الان در کدام قسمت از این مسیر تاریخی پرافتخار و وزین قرار داریم.
🔸 قبل از شروع بحث باید این نکته را متذکر شوم که "جامعه" بستر مکانی و "تاریخ" بستر زمانی افول یا تکامل امت ها می باشد، با توجه به این نکته، روشن میشود که بحث فعلی ما از سنخ مباحث فلسفه تاریخ می باشد.
♦️در متون فلسفه تاریخ و تحلیل سیر تکامل بشری؛ اندیشمندان غربی نظریات متفاوتی دارند که با وجود اختلاف نظر در صورت مساله؛ همه این نظریات در مبنای اومانیستی اشتراک دارند و آبشخور این نظریات شبه علمی به باتلاق معرفتی اومانیسم منتهی میشود.
🔹 "پارسونس" طرح تکامل اجتماعی خود را با الگو برداری از تکامل زیستی داروین، چنین بیان می دارد؛ که تکامل اجتماعی یعنی، تکامل روابط و تعاملات و ساختارهای اجتماعی از روابط ساده به روابط پیچیده و نظام مند.
🔸"مارکس" برای طرح نظریه تکامل اجتماعی خود از پنج دوره تکاملی نام می برد و کمونیسم را نقطه طلایی تکامل بشری میداند.(۱_ کمون اولیه ۲_فئودالیسم ۳_سرمایه داری ۴_ سوسیالیسم ۵_کمونیسم)
♦️ "آگوست کنت" نظریه تکامل اجتماعی خود را با طرح سه دوره تاریخی_معرفتی ( حاکمیت معرفتی دین و سپس حاکمیت معرفتی فلسفه و در نهایت حاکمیت معرفتی علم تجربی) پایه ریزی کرده و پایبندی به علم تجربی را نقطه نهایی نظریه تکامل اجتماعی خود معرفی میکند.
🔸 چنانکه ملاحظه میشود این نظریات در باب تکامل اجتماعی با اینکه جهت گیری های مختلف ساختاری،اقتصادی، معرفتی دارند ولی در پذیرش اصل اومانیسم و محوریت انسان مادی، بعنوان مبنای تحلیل تکامل اجتماعی خود، مشترک هستند.
♦️ نظریه تکامل تاریخی از دیدگاه اسلام، هیچ تناسبی با نظریات غربی ندارد و بلکه کاملا در جهت خلاف آن است
🔹یکی از منابع اسلامی که برای بدست آوردن دیدگاه اسلام درباره سیر تکامل تاریخی میتوان به آن مراجعه کرد، دعای مشهوری است که در ایام مبارک مذهبی و عید سعید غدیر خم به خواندن آن سفارش شده است؛ و آن عبارت از دعای پر مغز و جذاب #ندبه میباشد.
🔸 یکی از مهمترین ویژگی های این دعای گراسنگ، توصیف و تبیین تکامل تاریخ بشری با صبغه توحیدی است. در این دعا بعد از حمد و ثنای الهی و صلوات بر پیامبر اکرم و عترت طاهرینش و بیان برخی سنن الهی؛ به تبیین جایگاه انبیاء و دعوت به توحید در سیر تکاملی بشر پرداخته است. در این دعا سیر تکامل تاریخی را از زمان اولین پیامبر الهی یعنی حضرت آدم(ع)؛ شروع کرده و در ادامه به ذکر انبیاء بزرگ الهی و ویژگی های هر دوره طبق معیار توحید و طاغوت می پردازد تا اینکه نوبت می رسد به بیان ویژگی های دوره نبوت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) که دوره ظهور و بروز کاملترین دین و کاملترین پیامبر الهی در زمان امت خاتم است.
🔹 در فرازهای بعدی این دعا، بعد از ذکر مجاهدت های فراوان پیامبر اکرم(ص) برای هدایت و تکامل بشریت؛ از آخرین و مهمترین تلاش های هدایت گرایانه او یعنی ابلاغ ولایت و وصایت حضرت علی(ع) در غدیر خم پرده برمی دارد و این مرحله را مرحله اکمال تبلیغ دین و اتمام نعمت ولایت الهی معرفی میکند.
🔻در فرازهای بعدی این دعا، به معرفی جانشینان و اوصیاء دوازده گانه پیامبراکرم(ص) پرداخته تا اینکه نوبت به معرفی حضرت ولی عصر(ع) و علت غیبت آن حضرت و اهداف حکومت جهانی اش میرسد و او را عصاره تمام کمالات انبیاء و اوصیاء و دوره حکومت حضرتش را نقطه طلایی تکامل تاریخی بشر معرفی میکند که مهمترین ویژگی آن تجلی توحید محض و عدالت جهانگیر و برچیده شدن بساط شرک و ظلم از صحنه گیتی است.
✍ اصغرزمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تیزر
🔰 غدیر، دکترین مدیریت جامعه اسلامی
🔻نشست معرفتی با محوریت بررسی آیه؛
﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ﴾ (المائدة: ۳)
زمان؛
روز عید غدیر خم، از ساعت11:30
مکان؛
🕌حسینیه معارف انقلاب اسلامی واقع در خیابان زینبیه غربی تکیه مرحوم عباس کن کن
🔻از متخصصین امور فرهنگی کمک بگیرید.
🔰بایستگی مشورت با متخصصین هر کاری برای انجام آن کار نه بر کسی پوشیده است و نه نیاز به بحث و اثبات دارد. بحث فعالیتهای فرهنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست خصوصا اگر گستره آن کار وسیع هم باشد.
♨️قطعا کار یک نیروی انقلابی و یک نیروی سکولار، در امور اجرایی باید متفاوت از هم باشد چنانکه مبانی فکریشان متفاوت است.
.
🔘در اینکه اعضای شورای شهر و شهردار افراد دغدغهمندی هستند شکی نیست، این را در بسیاری از مسائل شهری خصوصا در حیطه عمرانی به وضوح شاهد هستیم اما در مسائل فرهنگی بویژه جشنهای ملی و مذهبی نیز مناسب است که از الگوهای شادی ملی و مذهبی استفاده شود و از فرهنگ غربی تا میتوان فاصله گرفت. و در این راه لازم است که همواره از مشورت کارشناسان فرهنگی متعهد و دغدغهمند شهر استفاده شود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
❓ چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد حکومتی خود نکرد⁉️
• دو دوتا، چهارتایِ اهالی قدرت می گوید اگر می خواست امر حکومت و سرپرستی سیاسی اجتماعی امت پس از خود از دست علی(ع) خارج نشود، باید از روز بعد غدیر، ایشان را #ولیعهد_حکومت خود می کرد. یعنی امور حکومت را به دست او می سپرد، تا #انتقال_قدرت در زمان حیات خودش صورت میگرفت؛ چنانچه بعدا اموی ها و عباسی ها با ولایتعهدی اینچنین، کار را در دست سلسله ای که می خواستند نگه می داشتند!
❗️عجیب تر اینکه حکم به "وصایت" امیرالمومنین(ع) از روز "انذر عشیرتک الاقربین" تا "غدیر" بوده است! #لقب_وصی برای حضرت بخصوص از بعد غدیر، زبانزد بوده است.۱
❓ به راستی "وصایتِ پیامبر" چه فرقی با "ولایتعهدی" ای که بعداً رایج شد دارد؟!
❓ چرا از این وصایت -که امامت است- "انتقال رسمی قدرت سیاسی" مثل دوره اموی و عباسی، استنباط و استخراج نشد؟!
❗️باز عجیب تر اینکه اهلبیت(ع) علیرغم تصریح به وصایت حضرت امیر(ع) و سایر ائمه ۲؛ نه تنها علی(ع) را ولیعهد حکومتی پیامبر(ص) ندانسته، بلکه اساساً ولایت عهدی را بدعت در اسلام شمرده اند!
در عهدنامه امام مجتبی(ع) با معاویه شرط می شود که: معاویه کسی را ولی عهد خود نکند! سیدالشهدا(ع) با یزید دو معارضه دارد:
۱) اصل بدعت ولایتعهدی در اسلام
۲) فسق و فقدان شرایط خلافت در یزید
❓ واقعاً فرق وصایت با ولایت عهدی در چیست؟!
⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت در سلسله های خاص، یکی بعد دیگری بود. ولایتعهدی بستره ای بود که "خلافت و بیعت آزادانه مردم" را تبدیل به "سلطنت موروثی" و"بیعت تشریفاتی" می کرد!
از سالها قبل از فوت حاکم، ولیعهدی در نظر گرفته می شد و زمینه برای انتقال قدرت به او فراهم می شد! مخالفین احتمالی، خریده یا سرکوب می شدند و بعد ولایت عهدی، علنی می شد؛ برایش با زور و اقتدارِ حاکم مستقر بیعت گرفته می شد و مردم در کار انجام شده قرار می گرفتند. نپذیرفتن او، خروج تلقی شده به خون کشیده می شد. در یک کلام، مردم به کلی کنار گذاشته می شدند! مکتب اهلبیت، ولایت عهدی را بدعت خواند!۳
• پیامبر(ص)، به حکم الهی امامت علی(ع) را ابلاغ و او را وصی خود خواند، اما ولی عهد حکومتی بشکل اموی و عباسی نکرد. اینگونه اگر مردم ابلاغ الهی را رها و حاکمی دیگر برمی گزیدند، البته آثار حاکم مفضول یا حاکم جور را در زندگی می دیدند؛ قیامت هم در محضر الهی باید پاسخگو بودند، اما امام حق، خود را به زور و غلبه بر آنها تحمیل نمی کرد. مردم باید حکومت را به امام حق، اعطاء کنند؛۴ نه حاکم عدل، ولیعهدی کسی را بر مردم تحمیل و برای اطاعت اجباری، آنها را ذلیل کند.
• بیجا نیست رشید رضا در المنار نقل می کند: یکبار دانشمندی المانی در حضور جمعی از مسلمانان از جمله بزرگان مکه در استانبول گفت: سزاوار است که ما برای معاویه تندیسی از طلا بسازیم و آنرا در یکی از میادین برلین نصب کنیم! پرسیدند : چرا؟! گفت: زیرا معاویه بود که نظام حکومت اسلامی را از مردمسالاری به نظام استبدادی[سلطنت موروثی] دگرگون ساخت. اگر چنین نشده بود، اکنون اسلام سراسر جهان را فراگرفته و مردم آلمان و دیگر اروپائیان عرب مسلمان بودیم"!۵
• حالا این سخن، شیرین تر جلوه می کند که: "عید غدیر، عید دخالت مردم در امر حکومت است".۶
...............................
۱. ابن ابی الحدید تعدادی از اشعاری که به وصایت حضرت امیر(ع) اشاره دارد را اورده است
۲. خطبه۲ نهج البلاغه: فیهم الوصایه و الوراثه
۳. چرا امام حسین(ع) ولایتعهدی را بدعت اما امام رضا(ع) آنرا پذیرفت را شهید مطهری پاسخ می دهد:
http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471
۴. حکمت۲۲ نهج البلاغه
۵. تفسیرالمنار ج۱۱ص۲۶۰
۶. رهبر انقلاب ۷۵/۲/۱۸
#غدیر
📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۲۶
⭕️ #امیرالمومنین امام علی عليه السلام:
💠وَ قَد جَعَلَ اللّهُ سبحانَهُ الاستِغفارَ سَبَبا لِدُرورِ الرِّزقِ وَ رَحمَةِ الخَلقِ، فقالَ سبحانَهُ: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إنّهُ كانَ غَفّارا» [نوح، ۱۰] فَرَحِمَ اللّهُ امرَأً استَقبَلَ تَوبَتَهُ، واستَقالَ خَطيئتَهُ، وبادَرَ مَنِيّتَهُ.
🔷خداوند سبحان، #آمرزش_خواهى را سبب فزونى روزى و رسيدن رحمت به خلق قرار داده و فرموده است: «از پروردگارتان طلب آمرزش كنيد كه او بسى آمرزنده است»؛ پس، رحمت خدا بر كسى كه به توبه روى آورد و گذشتن از گناهش را بخواهد و پيش از مرگش كارى بكند.
📕نهج البلاغه، خطبه ۱۴۳
#امام_على
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
⭕️آباد کردن زندگی حقیقی در آخرت، هدف از قبول مسئولیت
🔹انسان احتیاج دارد به #تذکر. در یادآوری، نتایج بزرگی هست که در دانستن، آن نتایج نیست. خیلی چیزها را انسان میداند، اما باید مرتب به انسان #یادآوری بشود. توجه کنیم که ما کجا هستیم، چه کار داریم میکنیم، #هدف چیست؟ هدف، این یک شاهی صنار دنیا نیست که ما به خاطر آن، وظیفهی بزرگ را فراموش کنیم و اهداف عالی را زیر پا بگذاریم. هدف، مدح و تمجید این و آن نیست که مثلاً فرض بفرمائید چند صباحی به یک کرسیای تکیه بزنیم، چهار نفر جلوی ما خم و راست بشوند یا اطاعت کنند. اینها که برای بشر کوچک است. هدف، #فلاح است؛ نجاح است - «قد افلح المؤمنون» - باید آن را هدف گرفت. باید به فکر #زندگی_حقیقی بود، که این زندگی حقیقی شروع خواهد شد؛ حالا دیر یا زود، برای همهی ماها، چند روز دیگر، چند ساعت دیگر، چند سال دیگر؛ بالاخره آن زندگی حقیقی با مرگ مادی و جسمانی آغاز خواهد شد. هدف این است که آنجا را آباد کنیم؛ همهی اینها مقدمات است.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۹/۱/۱۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
🔶🔷 میثـــــاق🔷🔶
@mesagh
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
کنترل شهروندان با تراشه الکترونیک زیرپوستی، غایت شوم لیبرال دموکراسی
دکتر امیدی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی ره
در نشست شبهه پژوهی غدیر و حکمرانی اسلامی با موضوع «غدیر و حکمرانی الهی با رویکرد تطبیقی » به تاریخ۲۶ تیر۱۴۰۱ در برنامه تلویزیون اینترنتی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه)
heyatonline.ir/pasokh.tv
بدون اشاره مستقیم به واکسن ها، اهداف پس پرده واکسن ها را زیر سوال برده و گفت :
« لیبرال دموکراسی شعار آزادی می دهد اما غایت مطلوب آنها کنترل همه شهروندان با تراشه ای است که زیر پوست آنها قرار می دهند
با توجه به برخی سیاستها، کمتر کسی از آن مجموعه دیده شده که مستقیما واکسن را زیر سوال ببرد
#لیبرال_دموکراسی
#کنترل_با_چیپ
#واکسن
#دیکتاتوری_مدرن
🔻انتقاد از عملکرد آقای مروی تولیت آستان قدس رضوی در افزایش اختلاط و حذف رواقهای اختصاصی بانوان...
( و در ادامه پاسخ مسؤلین حرم به این انتقاد)
👇پیام ارسالی مخاطبان👇
سلام با اینکه میدونم هیچ وقت پاسخگوی پیام ها نیستید ولی بهتون پیام دادم چون انقلابی ترین کانال رو کانال شما میدونم. لطفا پیامم رو درج کنید شاید به گوش مسئولین یا حضرت آقا برسه. متاسفانه آقای احمد مروری تولیت محترم آستان قدس محیط حرم رو به یک چیزی مانند پارک بلکه خیلی بدتر (با عرض عذر خواهی از محضر امام رضا) تبدیل کردند. به بهانه اینکه خانواده ها میخوان با هم باشن اختلاط توی حرم موج میزنه و خانم ها دیگه رواق ندارن. رواق حضرت معصومه و رواق حضرت زهرا رو از خانم گرفتن. فقط رواق امام خمینی هست که اصلا اصلا اصلا محیط خوبی برای نشستن نیست و حتی تکیه گاه نداره. یک حائل کوتاه بین زن و مرد گذاشتن که بلند میشیم از اون سمتش جمعیت نامحرم پیداست. خانم ها هیج جایی برای مناجات و عبادت ندارن. بنده مدت زیادیه دیگه حرم نمیرم چون نمیدونم کجا برم. انقدر زیر پیجش گفتیم انقدر مطالبه کردیم اما اهمیت نمیدن. انگار از طرف کسانی برنامه ریزی شده برای این کار که جو اختلاط عادی بشه.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پاسخ کشیک سوم شب حرم مطهر که توسط یکی از خادمین افتخاری حرم مطهر رضوی ارسال شد :
سلام علیکم
متاسفانه مطلبی که درباره تمهیدات حرم مطهر رضوی برای حضور بانوان در کانال کار شده صحیح نمی باشد.
در سامانه های مربوط به نظر خواهی زائرین بیشترین آمار در خواستی زائرین مبنی بر زیارت بصورت خانوادگی می باشد که خانواده در کنار هم به دعا و نیایش بپردازند.
ضمن اینکه در رواق دارالحجه قسمت مشخصی برای بانوان داریم و کماکان در رواق امام خمینی و دارالولایه و رواق حضرت زهرا نیز به همین صورت و رواق هایی همچون توحیدخانه ، دارالحکمه، دارالضیافه ، دارالعزه ، گنبد الله وردی خان ،دارالشرف، دارالشکر و دارالسعاده مختص بانوان می باشد .
با سپاس فراوان
پ ن حوزه انقلابی:
قضاوت در این موضوع سخت است زیرا از طرفی صرفا مطالبه مردم نمی تواند ملاک باشد زیرا ممکن است عده ای مطالبه زیارت بدون حدود حجاب شرعی را هم داشته باشند و این دلیل نمی شود که اجابت شود...
اما از طرفی در دایره شرع، آنچه خواسته زوار و موجب تسهیل و تقویت کننده زیارت با معنویت و افزایش رفاه زوار است باید فراهم شود
و تشخیص و رعایت همه حدود، قدری سخت است
بررسی فقهی الزام زنان بر حجاب در جامعه اسلامی.pdf
225.1K
✳️آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ میدهد✳️
🔴 چرا باید مردان و بانوان با پوشش اسلامی در جامعه حضور داشته باشند؟!
🔴 چرا باید بانوان به حفظ حجاب اسلامی الزام شوند؟
🔴 فرق واجباتی مثل نماز و حجاب چیست؟ آیا میتوان مسلمانان را به خواندن نماز اجبار کرد؟
✳️ نوشته پیش رو پاسخ فقهی و استدلالی به سوالات میباشد .
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پیام مخاطبین: قطع درختان زیتون یک باغ ۱۵ هکتاری توسط منابع طبیعی!
🖋 سازمان منابع طبیعی از جمله سازمانهایی است که بیش از نیمی از مساحت کشور را در قالب مراتع و جنگلها در اختیار خود دارد. این سازمان با سخت کردن مجوز دهی و سنگ اندازی جلوی پای کسانی که توانایی آبادسازی این مناطق را دارند بر مالکیت زمین این مناطق پا فشاری میکند. این منابع حتی برای پافشاری بر مالکیت خود از قطع کردن درختان و تخریب محیط زیست ابایی ندارد. در واقع سازمانی که میبایست بهرهبرداری صیانتی از منابع طبیعی را تسهیل کند، گاهی اوقات با نقض غرض اقدام به تخریب آن میکند.
🔹توضیح قضیه
یک شخصی در روستای هندی کندی سمت طارم شهر زنجان چهار هکتار رو از منابع طبیعی گرفته بود زیتون کاشته و بعد زمان احمدی نژاد نزدیک ۱۵هکتار دیگه رو هم بدون مجوز برداشته زیتون کاشته و آبیاری قطره ای ایجاد کرده. چندبار بهشون حکم تخلیه دادن وتخلیه نکردند.
🔹مساله اصلی اینجاست که قاضی حکم قطع درختهای زیتون رو داده . صحبت من این نیست که این شخص استفاده کنه بلکه صحبت اینه درختهایی که در حال محصول دادن هست رو حکم قطع داده تا اینها رو بیرون کنه تا الان هم ۳ هکتار رو بریدند. اگر میتوانید جلوی بریده شدن این درختهای با ارزش رو بگیرید.
لطفا پیگیر بشوید این چه قاضی نادان و بی رحمی بوده که این حکم را صادر کرده خوب درخت زیتون نماد انبیاء و شجره ی مبارکه است وحیات زیستی مملکت به درختان مثمر است
واقعا جادارد گردن چنین قاضیهایی رازد!!!
#ارسالی_مخاطبان
#امنیت_غذایی
#اخبار_محیط_زیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢| بـرجـام یکی از واضحترین رسـواییهای قبیلههای سیاسی در محضـر ملت انقلابی ما بود و
عامل تولد #جریان_انقلابی_مستقل
🌀| اصولگرایان و اصلاح طلبان هر دو با یک جمله از پیش طراحی شده، نظام اسلامی و ولایت فقیه را متهم کردند؛ و یک صدا گفتند: برجام تصمیم نظام بود!!!
و این نشان دهنده وجود یک اتاق فرمان واحد و یک حلقه وصل، میان این دو قبیله سیاسی است.
📌درضمن اگرچه برجام به تعبیر رهبر انقلاب، #خسارت_محض بود، امّا مدیریت ایشان موجب شد برجام به شکل گیری جریان مستقل و انقلابی که همیشه در طول این سالها در اقلیّت بوده، تسریـع ببخشد. اگرچه تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی پیش روی ماست.
🎙 دکتر امیر حسین ثابتی
#برجام_محصول_نگاه_قبیله_ای
#اتهام_به_نظام
پ ن حوزه انقلابی:
همانند برجام سیاسی، در برجام اقتصادی هم همین نگاه وجود دارد، اما اتحاد قبیلهای بسیار گسترده تری در برجام پزشکی ( تحمیل کرونا و واکسن) وجود داشت و تنها این جریان انقلابی مستقل نوظهور بود که در همه این عرصه ها در برابر همه این برجامها ایستاد و مقاومت کرد و تهمتها و اهانتها دید اما موفق هم شد
روباه پیر واکسن پرست،
فقط حواسش نبوده که کاپشن تن ملت رو در بیاره😄
پی نوشت
🔴«لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ» ؛ «شاید بیندیشید»
◾️حمایتِ مجددِ بنگاه خبر پراکنی روباهِ پیر از تصمیماتِ وزارت بهداشت در حالی صورت می گیرد که در 2 سال گذشته بلندگوی استکبار، بارها از اقداماتِ وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در تزریقِ واکسن اضطراری حمایت نموده است.
◾️آیا چنین حمایتی مدیرانِ ارشد قوه ی مجریه را به تفکر و تعقل وانمی دارد⁉️
◾️چگونه است حمایتِ این بنگاه خبری از فتنه گران در حوادث گوناگونی از قبیل فتنه ی 1388،فتنه ی بنزینی و ... را تلاش جبهه ی استکبار برای ایجاد اغتشاش و ضربه زدن به امنیتِ ملی کشور می دانستیم⁉️
◾️حال چگونه است حمایت تمامِ قد بنگاه خبری انگلیس از اقدامات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا را در تضاد با امنیتِ ملی کشور نمی دانیم⁉️
🔴امیدواریم حمایتِ تمام قدِ سازمانِ آمریکایی بهداشت جهانی و بنگاهِ انگلیسی BBC از اقداماتِ وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا ، مدیران ارشدِ قوه ی مجریه را اندکی به تفکر و تعقل رهنمون سازد؛ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ» ؛«شاید بیندیشید»
هدایت شده از mesaghمیثاق
سخنرانی عاشورایی امام خمینی در سال 1342 به روایت اسناد ساواک
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/25
🔹امام در اين #نطق_آتشين و حماسى با حمله به شخص شاه، رسماً به بتشكنى پرداخت و بدين ترتيب رسالت تاريخى خود را در راه رويارويى با شاه و رژيم سلطنتى كه از آغاز نهضت، گام به گام پيش مىبرد، در عصر عاشوراى 83 (13 خرداد 42) به انجام رسانيد و رسماً روياروى شاه قرار گرفت و مشخص كرد كه مبارزه را براى واژگونى رژيم سلطنتى و تاج و تخت شاهنشاهى آغاز و دنبال كرده است. نيز با اين نطق، بار ديگر غول وحشت و هراسى را كه شاه با شايعهپراكنى و ارعاب و تهديد آفريده بود، درهم شكست و #روح_انقلابى تازهاى در مردم مسلمان ايران دميد.
🔸ساواک درباره چگونگى آمدن امام به #مدرسه_فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است:
🔹«چند نفر از اشخاص فهميده كه #قم بوده و مراجعت كردهاند، اظهار مىداشتند: روز عاشورا عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن #مسجد_اعظم را گرفته بود. تمام پشتبامها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستانها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود دويست هزار نفر مىگفتند و اظهار مىداشتند: در #تاريخ_قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مىكرد. خمينى را مثل امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مىفرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مىرفت.
🔸خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت:
بسماللّه الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مىگويند «مفتخور». ما و يك مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پولها را در بانکهاى خارج گذاردهاند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمىخواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مىكنى؟ هر كار مىشود، هر جنايتى مىشود، مىگويند شاه كرده (است) و بعد مرتب تكرار مىكرد:
🔹بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مىكرد و مىگفت: بيچاره چرا اين كارها را مىكنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مىكرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كردهاند و به تهران آوردهاند».(نهضت امام خمینی، ج1، صص500-499)
🔊 بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🖊نوشتاری کمتر دیده شده از مرحوم علامه مصباح در خصوص عید غدیر/١
🔹 #مرحوم_علامه_مصباح_یزدی یکی از شخصیتهای حوزوی برجسته بود که علاوه بر علمیت عمیق و جامع از سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با نوشتاری ژرف رسا و گویا مبانی سیاسی اسلام را برای تشنگان معارف اهلبیت علیهمالسلام تشریح میکرد و نشریه انقلابی ایشان، #نشریه_مخفی_انتقام، محلی برای نشر افکار ایشان بود.
🔸در شماره ۵ این نشریه (١٣۴۴.٢.٩) یادداشتی از آن #عالم_جلیلالقدر به مناسبت عید شریف غدیر منتشر شد که به مناسبت حلول این عید مبارک آن را بازنشر خواهیم کرد.
🔹«عید غدیر
روز پایه گذاری خلافت اسلامی
آفتاب آتش میبارید، شنهای بیابان گداخته شده بود، بادها از فشار گرما میگریختند، جمعیتی انبوه عرق میریختند و روی ریگهای داغ پا به پا میشدند، گردش چشمها، گوشها، دلها و اندیشهها همه متوجه یک نقطه بود، مردم با همدیگر زمزمه میکردند:
🔸برای چه هنگام ظهر فرمان توقف ما در این بیابان سوزان صادر شده؟ مگر چه امر ضروری و شگرفی در پیش است؟ ناگاه همه دیدند مهتابی عالمتاب که نورش چشم ها را خیره میکرد، بر دوش آفتاب برآمد، ماهی تمام بر بالای دست خورشید درخشید. در این هنگام صدایی لطيف و نافذ در گوشها طنین انداخت و به دلها نشست: «من کنت مولاه فهذا على مولاه».
🔹غروب آفتاب عمر #رسول_اکرم (ص) نزدیک شده بود و میبایست جانشین شایستهای برای زمامداری مسلمین و پاسداری دین تعیین شود. پیغمبر اکرم بر بالای جهاز شتری قرار گرفت و علی را به فرمان خدا به خلافت نصب فرمود، سپس دهها هزار نفر مسلمانی که برای آخرین بار با پیغمبر اکرم به حج رفته بودند، دست امیرمؤمنان را به عنوان بیعت فشردند و تبریک گفتند، نور وحی بر قلب نازنین پیامبر (ص) درخشید و این آیه شریفه نازل شد:
« اليوم أكملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی »
امروز دین را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم.
🔸آری کمال دین و تمامیت نعمت بسته به تعیین پیشوا و زمامدار مسلمین است و بقای اسلام منوط به برقراری #حکومت_صالح_اسلامی میباشد و حکومت اسلامی در صورتی بر مجرای صحیح خود ادامه خواهد یافت که زمام آن به دست رادمردی چون على باشد.
🔹مسئله خلافت به منزله علت مبقیه اسلام است و جا داشت که درباره آن این همه اهتمام بشود و چنین آیهای نازل گردد:
«ان لم تفعل فما بلغت رسالته»
اگر این فرمان (نصب على به خلافت را اطاعت نکنی، وظیفه پیامبری و رسالت الهی را انجام ندادهای).
🔸آری کسانی که اهمیت مطلب را درک میکردند و علی را خوب میشناختند، مانند #سلمانها و #ابوذرها از منحرف شدن حکومت اسلامی پس از رحلت پیغمبر گرامی سخت بیمناک بودند و به همین جهت با رفراندوم سقیفه به شدت مخالفت کردند، ولی افرادی که از عدالت علی (ع) بیم داشتند و روش او را با آمال و آرزوهای نامشروع خود موافق نمیدیدند، سفارشهای پیغمبر اکرم (ص) را زیر پا نهادند و بیعت خود را نقض کرده، به خلافت دیگران تن در دادند... .
🔹علی (ع) برای ارشاد مردم و جلوگیری از انحراف مسلمین کوششها کرد و نصيحتها نمود، ولی تعصبات جاهلیت و وعدههای ریاست و فرماندهی و امتیاز در #بیتالمال و تلقینات و سفسطههای شیطانی و ... کار خود را کرده بود و گروههایی از مردم صف اصحاب اجماع (!) و اکثریت رأی دهندگان را تشکیل داده بودند، تا جایی که امیرمؤمنان قیام علیه ایشان را به ضرر اسلام دانست و از خلافت خود صرف نظر فرموده و به نصیحت و ارشاد و راهنمایی زمامداران در تدبیر امور مسلمین اکتفا ورزید.»
🔊بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🖊نوشتاری کمتر دیده شده از مرحوم علامه مصباح در خصوص عید غدیر/٢
🔹بدون تردید اگر از روز نخست #على زمام امور را دست گرفته بود و مردم مغرض و نادان آن همه ستیزهجوئی با وی نکرده بودند، اکنون نور اسلام دورافتادهترین زوایای ربع مسکون را روشن کرده و پرچم توحید بر سراسر نقاط جهان سایه انداخته بود، ولی افسوس....
🔸علی (ع) خلافت را برای رسالت و #مقام نمیخواست، خلافت پیغمبر (ص) را برای گسترش عدالت و ریشهکن کردن جور و ستم میخواست، برای احقاق حقوق مظلومین و سرکوبی ستمگران و متجاوزین میخواست، هنگامی که کفش کهنهاش را پینه میزد به ابنعباس فرمود:
«به خدا قسم این کفش در نظر من از حکومت بر شما محبوبتر است، جز اینکه حقی را برپا دارم یا باطلی را از بین ببرم».
🔹هنگامی که علی (ع) عملا #حکومت را به دست گرفت، به قدری #شکاف و #انحراف در #جامعه_مسلمین راه یافته بود که اصلاح و جبران آنها میسر نبود و با همه بردباریهایی که کرد و رنجهایی که تحمل نمود و کوششهایی که برای برگرداندن آب از جوی رفته انجام داد، نتوانست ریشه ستم را به کلی از اجتماع برکند و جلوی افراطها و تفریطها را بگیرد و سرانجام چند نفر از #خوارج با هم پیمان بستند که در یک شب و یک ساعت سه نفر را در سه شهر به قتل برسانند. #ابنملجم به قصد قتل علی (ع) به #کوفه آمد و دو نفر دیگر به منظور کشتن #معاویه و #عمروعاص به #شام و #مصر رفتند، در این توطئه مرد عدالت در محراب عبادت به شهادت رسید، ولی دو مجسمه خیانت و جنایت و دو مظهر حیله و شیطنت، جان سالم به در بردند و نجات خود را از مهلکه کرامتی برای خویش دانستند و بدین وسیله تبلیغات زیادی به نفع خودشان نمودند و بسیاری از مردم سادهدل و نادان را فریب دادند.
🔸قرآن مجید درباره چنین افرادی می فرماید:
«و لايحسبن الذين كفروا أنما نملي لهم خير لأنفسهم إنما نملي لهم ليزدادوا إثما و لهم عذاب مهين».
🔹بعد از شهادت امام حسین (ع) نیز #یزید باد به دماغ انداخت و به پیروزی و موفقیت خود مباهات نمود؛ ولی دختر بزرگ علی (ع) با یک خطابه آتشین پایه این گونه اوهام را فرو ریخت و دماغ پر نخوت یزید را به خاک مالید، ایشان فرمودند:
🔸آیا چنین میپنداری که اگر زمین و آسمان را بر چشم ما تنگ و تاریک نموده و ما را به اسارت کشیده و خود بر اریکه سلطنت تکیه زدهای ، این دلیل خواری ما و قرب تو نزد پروردگار است؟ هرگز چنین نیست... شهادت برای ما مایه سعادت و افتخار است و شهدای ما زنده و جاویداناند ... ننگ بیداد هرگز از دامان پلید تو شسته نشود و دولت تو بیش از روزکی چند دوام نیابد و جمعیت تو جز پراکندگی بهرهای نخواهد داشت.
🔊 بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
ماجرای دستگیری امام خمینی به روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش نخست
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/26
🔹ساعت، 3.30 بعد از نيمه شب 15 خرداد را اعلام مىكرد. كاميونهاى نظامى در بيرون شهر #قم متوقف شدند. صدها كماندو، چترباز و سرباز گارد كه تا دندان به اسلحههاى گرم و سرد مجهز بودند وارد قم شدند و در حالى كه تلاش مىكردند از هرگونه حركتى كه سكوت را بشكند خوددارى كنند، به سوى خانه امام خمينى به راه افتادند.
🔸از ابتداى كوچه تا درب منزل او را كه بيش از پانصد متر نبود تحت كنترل قرار دادند و درب هر خانهاى سربازى گماردند. در اطراف منزل و باغ انارى كه پشت منزل امام خمينى قرار داشت سنگر گرفتند و براى مقابله با هرگونه حادثه پيشبينى نشدهاى آماده شدند. دهها #كماندو و #چترباز_مسلح، يكباره از بام و ديوار به خانه امام يورش بردند و در ظرف يک چشم به هم زدن، سراسر حياط، اتاقها، زيرزمين، پشتبام و
همه جا را گردش و اشغال كردند، ليكن امام را نيافتند.
🔹دلهره و وحشتى كه سراپايشان را فرا گرفته بود فزونى يافت، ترس و اضطراب بىاندازه در صداى لرزان و #قيافه_پريشان آنان به خوبى
مشاهده مىشد. گمان برده بودند كه حتماً امام در داخل خانه داراى پناهگاه مستحكمى است كه از طرف افراد مسلح محافظت مىشود! و هر لحظه منتظر بودند كه رگبار مسلسل محافظين خمينى آنان را به خاك و خون بكشد! آنگاه كه از يافتن او نااميد شدند به چند نفر كاركنانى كه روزها از حضار و ميهمانان امام خمينى پذيرايى مىكردند و شبها همانجا مىخوابيدند حمله كردند و از آنان مىخواستند كه پناهگاه خمينى را نشان دهند و با اين وجود مىكوشيدند كه نگذارند صداى شيون، زارى و ضجه آنان بلند شود كه موجب آگاهى همسايگان و به هم خوردن نظم و آرامش و امنيت شهر گردد! آن اشخاص بيگناه با تمام قوا در زير شكنجه #دژخيمان_شاه مقاومت مىكردند و از نشان دادن جايگاه امام خوددارى مىورزيدند.
🔸امام از اول محرم كه در حياط منزل او چادر زده بودند، شبها را در منزل فرزندش #حاج_سيد_مصطفى كه مقابل منزل او بود، استراحت مىكرد. در آن ساعت شب، تازه براى نماز شب از خواب برخاسته بود كه سر و صداى ناهنجار و غيرعادى، او را متوجه يورش دژخيمان شاه كرد. فوراً از جا برخاست و حاج سيد مصطفى را كه در حياط در كنارش خوابيده بود بيدار كرد:
🔹مصطفى! بلندشو، مثل اينكه آمدند؟
🔸حاج سيد مصطفى چشم باز كرد و در جاى خود نشست. ساعت 4 پس از نيمه شب را نشان مىداد. پدر را ديد كه بهسرعت لباس مىپوشد، زمزمه گنگ و مبهمى از خارج به گوش مىرسيد.
🔹نتوانست باور كند كه اين مزدوران شاه هستند كه هجوم كردهاند. از جاى برخاست و خود را به پشتبام رسانيد. ديد سراسر كوچه و اطراف منزل پر از سرباز مسلح و كماندو است كه برق اسلحههاى گرم و سرد در دست آنان منظره وحشتناكى پديد آورده بود.
🔸امام به پشت درآمده و گوش فرا داد. يقين كرد كه ارتش شاه براى دستگيرى او يورش آورده است. لحظهاى مكث كرد تا ببيند چه مىشود؟اما...
🔊 بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
دیدگاه امام خمینی در خصوص دارالتبلیغ
سالگرد صدور نامه ٢۶تیر١٣۴٣ امام خمینی در خصوص دارالتبلیغ
🔹امام با تأسيس دارالتبلیغ مخالف بود، ليكن از آنجا كه به #اتحاد_جامعه_روحانيت و ملت اسلام سخت اهميت مىداد از اظهار مخالفت با آن بشدت پرهيز مىكرد و تا آخرين روزى كه در #قم مىزيست علىرغم استفتاها و پرسشهاى پى در پى مردم، كوچکترين سخنى كه بازگوكننده عدم موافقت او با #دارالتبليغ باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايه تدبير و تفاهم مىتواند گردانندگان آن را به زيانهايى كه آن مؤسسه مىتواند براى حوزه و استقلال روحانيت دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آنگونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد، از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاحانديشانه خود را بهطور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آنكه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، تبعيد شد و «دارالتبليغ» به صورت #غده_سرطانى در اندام حوزه قم سردرآورد.
🔸امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مىتوانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمک كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است:
بسمهتعالى
جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته
مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشتهايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آنجناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمةاللّه و بركاته.
به تاريخ ٧ ع١ ٨۴
روحاللّه الموسوى خمينى
🔹بعضى از عناصر وابسته به دارالتبليغ كوشيدند كه امام را مخالف نظم و #اصلاحات_حوزه بنمايانند و بدينگونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دورنگهدارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميه تاريخى عليه احياى #رژيم_كاپيتولاسيون به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد: در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمانسوزى از جانب شاه متوجه اساس اسلام و استقلال ايران است، پرداختن به امور سرگرمكنندهاى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعه اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمىباشد:
🔸 «... علماى اعلام براى خاتمه دادن به هرج و مرج و بىنظمىها در فكر اصلاح عمومى هستند، اگر دولت مجال فكر به ما بدهد، اگر گرفتارىهايى كه از ناحيه هيأت حاكمه پيش مىآيد و ناراحتىهاى روحى مجال تصفيه و اصلاح داخلى به ما بدهد. اين نحو گرفتارىهاست كه ما را از مسير خود كه مسير تصفيه حوزهها و اصلاح همهجانبه است باز مىدارد. با احساس خطر براى اسلام و قرآن كريم، براى ملت و مليت مجال تفكر در امور ديگر باقى نمانده. اهميت اين موضوعات به قدرى است كه مشاغل خاص ما را تحتالشعاع قرار داده است...».(نهضت امام خمینی، ج١، صص ٩٩۶-۹۹۵)
🔻 بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
ماجرای دستگیری امام خمینی به روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش دوم
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/26
🔹صداى ضجه و ناله آن چند نفر كه تحت #شكنجه_دژخيمان، سرسختانه مقاومت مىكردند به گوش امام رسيد، صداى پيرمردى كه از سپيده صبح تا پاسى از شب در هواى گرم خرداد پاى سماور مىنشست و خدمت مىكرد، صداى آن رنجديدهاى كه از بام تا شام چاى مىداد و از مراجعين پذيرايى به عمل مىآورد و صداى آن بىپناهى كه زندگى خود را رها ساخته و به عشق و علاقه خمينى به سوى قم آمده، با جان و دل كار مىكرد، سخت خمينى را برآشفت و خشمناک ساخت بهطورى كه ديگر نتوانست تحمل كند.
🔸 از اين رو، امام از خانه بيرون آمد و با صداى رسا اظهار كرد:
«روحاللّه خمينى منم! چرا اينها را مىزنيد؟»
🔹با طنين افكندن نام «خمينى» در فضاى كوچه، دژخيمان شاه دستپاچه شدند. هرگز تصور نمىكردند كه بدين گونه خمينى را در مقابل خود ببينند و با پرخاش او روبه رو شوند. امام قدم به داخل كوچه نهاد و در حالى كه عبا را زير بغل گرفته بود از شدت خشم مشتهاى گره خورده خود را تكان مىداد و بر سر دژخيمان مسلح شاه مرتب فرياد مىكشيد:
🔸« #روحاللّه_خمينى منم، چرا اين بيچارهها را كتک مىزنيد؟ اين چه رفتار وحشيانه است كه با مردم مىكنيد؟ چرا به اصول انسانى پايبند نيستيد؟ اين چه وحشیگرىهاست كه از شما سر مىزند؟»
🔹مزدوران شاه در حالى كه مىكوشيدند بر اعصابشان مسلط شوند با صداى لرزان و گرفته مرتب پاسخ مىدادند:
🔸«همه ارادت داريم! همه مؤمنيم!! كسى را نمىزنيم!!!»
🔹آدمدزدان رژيم با ترس و بيم و احتياط، #قائد_بزرگ را محاصره و به ماشين فولكسواگن سياهرنگى كه دم درب خانه ايستاده بود سوار كردند و چند نفر از درجهداران و صاحبمنصبان نيز كه هنوز براى ما ناشناختهاند سوار شدند؛ و ماشين را با «هُل» دادن تا سر خيابان آوردند و از
سر خيابان، امام را با يک سوارى كه از پيش آماده بود به تهران بردند.
🔸حاج #سيد_مصطفى كه از بالاى بام ناظر جريان بود به شدت تحت احساسات قرار گرفت و خواست خود را از ارتفاع پنج مترى به داخل كوچه بيفكند و تا آنجا كه ممكن است از دستگيرى پدر ممانعت به عمل آورد! امام كه از داخل ماشين متوجه تصميم خطرناک او شده بود با حركت دست او را از اين كار منع كرد. يكى از كماندوها نيز كلت كشيد و تهديد كرد: اگر تكان بخورى آتش مىكنم! حاج سيد مصطفى روى نهى و منع پدر از پايين پريدن منصرف شد، ليكن با تمام نيرو فرياد سر داد كه:
🔹«مردم، خمينى را بردند... مردم، خمينى را گرفتند»
🔸اهالى قم با فرياد تكاندهنده و باور نكردنى: «مردم خمينى را گرفتند» از خواب پريدند، شتابان از خانه بيرون دويدند تا به يارى امام بشتابند و از دستگيرى او جلوگيرى كنند؛ ليكن ديگر دير بود. مأموران رژيم با سرعت سرسامآورى امام را از قم بيرون برده بودند.
🔹اضطراب، نگرانى و ترس در چهره دژخيمانى كه امام را به تهران مىبردند به خوبى هويدا بود، ديوانهوار ماشين مىراندند و به عقب و اطراف مىنگريستند. وحشت و نگرانى آنان به حدى بود كه هر چه امام اصرار ورزيد تا براى چند دقيقهاى ماشين را نگه دارند تا #نماز_صبح به جا آورد،
نپذيرفتند.
🔸امام در مقام دلدارى آنان اظهار كرد: «اينقدر مضطرب نباشيد، در وسط اين بيابان كسى نيست كه قصد تعرض نسبت به شما را داشته باشد. چند دقيقهاى ماشين را براى اداى نماز متوقف كنيد شما نيز نماز بخوانيد، شما #ارتش_كشور_اسلامى هستيد، از بودجه اسلام ارتزاق مىكنيد و واجب است كه به احكام و فرامين اسلام پابند باشيد.» دژخيمانى كه در ارتش شاهنشاهى تربيت شده و پرورش يافته بودند از اين سخنان امام پند نگرفتند و گستاخانه از پيشنهاد و اصرار امام براى به جا آوردن نماز صبح سرباز زدند و سرانجام بر اثر فشار و اصرار بيش از حد او حاضر شدند كه براى چند لحظهاى ماشين را نگه دارند كه فقط او تيمم كند! و امام پس از تيمم با خاک حاشيه جاده، سوار ماشين شد و نماز صبح را در ماشين كه به سرعت در حركت بود به جا آورد. (نهضت امام خمینی، ج1، ص512-511)
🔊 بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓26تیر1357
🔹اعلامیه نیروی ارتش مسلح شاهنشاهی که به سردر #مدرسه_صدر بازار اصفهان نصب شد:«شما طلاب علوم دینی فکر نکنید ما خواب هستیم و از ظلم و جور حکومت و در رأس آن شاه بیخبریم، ما منتظر قیام ملی شما هستیم که بلافاصله به شما ملحق شویم.»
🔸قائممقام دبیرکل #حزب_رستاخیز استعفا داد.
🔹در آستانه #نیمه_شعبان 39نفر از روحانیون حوزه علمیه قم اعلامیهای منتشر کردند و سخنرانیها و منابر این روز را در جهت افشای جنایات رژیم پهلوی دانستند.
منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص367
🔊 بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🖊یادداشت کمتر دیده شده مرحوم آیتالله مصباح در خصوص عید غدیر
🔹«آفتاب آتش میبارید، شنهای بیابان گداخته شده بود، بادها از فشار گرما میگریختند، جمعیتی انبوه عرق میریختند و روی ریگهای داغ پا به پا میشدند، گردش چشمها، گوشها، دلها و اندیشهها همه متوجه یک نقطه بود، مردم با همدیگر زمزمه میکردند...»
🔻متن کامل یادداشت:
🔸بخش اول
🔹بخش دوم
🔻 بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
✳️غدیر، روز تعیین الگوی حکمرانی اسلامی
امام خمینی قدس سره الشریف :
روز عید غدیر روزی است که #پیغمبر_اکرم ـ صلی الله علیه وآله و سلم ـ تکلیف حکومت را معیّن فرمود و #الگوی_حکومت_اسلامی را تا آخر تعیین فرمود که حکومت اسلام نمونهاش عبارت از یک همچو شخصیتی است که در همه جهاتْ مهذّب، در همۀه جهات معجزه است. و البته پیغمبر اکرم این را میدانستند که به تمام معنی کسی مثل حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ نمی تواند باشد لکن نمونه را که باید نزدیک به یک همچو وضعی باشد از حکومتها، تا آخر تعیین فرمودند. (صحیفه امام ج۵ ص٢٨)
#عید_غدیر
🔻 بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی