هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خدا و نظم جهان (بخش دوم)
🔸برهان نظم چیست و چگونه از طریق آن بر وجود خدا استدلال میشود؟
💠تعریف نظم
🔹برای روشن تر شدن موضوع ابتدا باید تعریف #نظم را بررسی و سپس دلالتش بر وجود خدا را کاوید. آیت الله سبحانى در تعریف نظم آورده اند: «نظم عبارت است از نوعى پیوند و همکارى بین اجزاى یک مجموعه، در راستاى تحقق هدفى معین، به گونه اى که هر جزئى از اجزاء، مکمل دیگرى بوده و فقدان هر جزء موجب می شود که مجموعه اثر مطلوب و هدف مورد نظر را فاقد باشد». [جعفر سبحانی، مدخل مسائل جدید در علم کلام، ص ۷۳] ایشان همچنین آورده است: «واقعیت #نظم در یک پدیده طبیعى، جز این نیست که اجزاى مختلفى از نظر کیفیت و کمیت دور هم گرد آیند، تا در پرتو همکارى اجزاى آن، هدف مشخص تحقق یابد». [همان] واکاوى مفهوم نظم و تعاریف آن نشان می دهد که #تحقق_نظم در گرو چند رکن اساسى است: ۱) وجود اشیاء یا اجزاى مختلف با کمیت و کیفیت مناسب؛ ۲) چینش، آرایش و ترتیب ویژه بین آنها؛ ۳) وجود عامل ربط دهنده و برقرار کننده پیوند خاص بین آنها؛ ۴) وجود هدفى معین؛ ۵) تأثیر نسبى هر یک از اجزاء در تحقق هدف و وابستگى تحقق هدف به اجتماع آنها.
💠تقریر برهان
🔹بر اساس آنچه گذشت #سامانمندی و #هدفداری دو رکن اساسی #برهان_نظم است. در این نگرش، #جهان یک واحد نظاممند و هدفدار است. استاد مطهرى در این باره آورده است: « ...نوعى هماهنگى در هدف در میان اجزاى جهان مشاهده می شود؛ مثلاً در قسمتى از جهان که ما زندگى می کنیم، اوضاع و احوال نشان می دهد که زمین، گازهاى مجاور آن، آب هاى آن، گیاه ها، حیوانات، ماه که به دور زمین می گردد، خورشید که زمین به دور آن می گردد، با یکدیگر نوعى هماهنگى و انطباق دارند و مجموعاً هدف یا هدف هایى مشخص را تأمین می کنند». [طباطبایى، محمد حسین (علامه) و مطهرى، مرتضى، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۵، ص ۹۲، پاورقى]
🔹مقدمه دیگر برهان نظم این است که هر مجموعه منظمى، معلول علتى آگاه، حکیم و دلیل بر وجود ناظمى با شعور، مدبر و هدفدار است؛ به عبارت دیگر گزینش اشیاء یا اجزاى مختلف، با کمیت و کیفیت مناسب، ایجاد ترتیب و آرایش و پیوند مناسب بین آنها در راستاى تأمین هدفى معین، عین تدبیر است و استناد آن به غیرفاعل هوشمند چیزى جز تصادف گروى و یا تناقض گویى نیست. نتیجه آنکه #رابطه_نظم_جهان با #ناظمى_باشعور و هدفدار امرى قطعى و انکارناپذیر است. آیت الله سبحانى در تلازم منطقى نظم و شعور می نویسد: «عقل و خرد به روشنى درک می کند که یک نوع رابطه منطقى میان نظم و دخالت عقل و یا هماهنگى و آگاهى و نیز هدفدارى و شعور وجود دارد، و هرگز معقول نیست که بخش نخست از هر یک از این سه معادله بدون دومى پدید آید». [جعفر سبحانى، مدخل مسائل جدید در علم کلام، ص ۷۵و۷۶]
🔹ایشان راز چنین تلازمى را وجود فرایند محاسبه و اندازه گیرى کمى و کیفى در جهت ایجاد تناسب و هماهنگى بین پدیده ها دانسته که بدون آن نظم از اساس منتفى است. محاسبه و اندازه گیرى نیز به هیچ روى از عنصر ناآگاه ساخته نیست. «به دیگر سخن، #عقل و خرد، در هر پدیده منظمى سه عنصر را لمس می کند: ۱) برنامه ریزى. ۲) سازماندهى. ۳) هدفدارى. از طرف دیگر عینیت بخشیدن به هر یک از این سه عنصر، به محاسبه و اندازه گیرى و انتخاب اجزاى پدیده ها از نظر کمیت و کیفیت و بینش صحیح و هماهنگ نیاز دارد، به گونه اى که اگر یکى از این عملیات درست انجام نگیرد، نظم دچار خلل می گردد، ماهیت چنین عملیاتى جدا از علم و آگاهى نیست و هرگز نمی توان چنین عملیاتى را از طریق عامل ناآگاه که درست نقطه مقابل این نوع عملیات است تفسیر کرد». [همان، ص ۷۶]. به گفته نیوتون: "این زیباترین سیستم خورشید و سیّارات و ستارگان تنها می تواند از تدبیر و حاکمیت یک موجود دانا و توانا نتیجه شود". #ادامه_دارد...
📕دفتر اول پرسش ها و پاسخ ها «خدا شناسی»، محمدرضا کاشفی
منبع؛ پرسمان
#الله #خدا #خداشناسی #نظم #برهان_نظم
@mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عقل و شرع و محکومیت ترور بیگناهان (بخش دوم و پایانی)
💠محکومیت ترور از منظر فقه اسلامی
🔹مطالعه در آثار فقهی به روشنی حکایت از مخالفت فقهای شیعه و اهل تسنن با #ترور دارد و با توجه به آن هیچ یک از منابع و ادله فقهی ترور را تجویز نمیکند، آن را #حرام شمردند. بر اساس متون دینی و قوانین اسلامی، هر آنکس که با استفاده از سلاحهای گرم و سرد، خود را در معرکه تعضیف عملی و ناامن ساختن جامعه و کشتار مردم بیگناه قرار دهد، #محارب شمرده شده و لازم است با #شدیدترین_مجازاتها روبرو شوند. [۱] ناگفته پیداست که #دین_اسلام صرف به دست گرفتن سلاح به هدف ترساندن مردم را گناهی نابخشودنی عنوان کرده و قطعا ترور انسانهای بیگناه را جایز نمیداند. همچنین احادیث متعددی پیرامون نکوهش ترورهای ناجوانمردانه و فریبکارانه نقل شده است؛ خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند: «إِنَّ الْإِسْلَامَ قَيَّدَ الْفَتْكَ؛ [۲] به راستی که #اسلام کشتن غافلگیرانه را ممنوع کرده است». از همین روست که دشمنان آرزوی کشتن رودرروی امیرالمومنین امام علی (ع) را با خود به گور بردند و ناچار شدند ایشان را ناجوانمردانه و در حال نماز شمشیر بزنند. [۳]
💠دیدگاه فقه اهل تسنن پیرامون ترور
🔹فقیهان سرشناس اهل تسنن نسبت به قتل انسانها با شیوههایی همچون فریبدادن و غافلگیری موضع سرسختانهای گرفتند؛ شارح کتاب موطأ مالک بن انس تصریح میکند: «اگر قتل به شیوه غیله و فریب باشد، نمیتوان قاتل را مورد بخشش قرار داد، زیرا حکمش همانند محارب بوده و باید او را به قتل رساند». [۴]
ابن عثیمین یکی از دیگر از فقهیان اهل تسنن با نقل دیدگاه ابن تیمیة میگوید: «ابن تیمیة، در مورد کسی که دیگران را با حالت فریب کشته، فتوای قصاص و اعدام صادر کرده است، زیرا چنین فردی مرتکب فساد و شر شده و حتی اگر بازماندگان مقتول حاضر به بخشش شوند، سخنشان پذیرفته نمیشود و باید قاتل را کشت».[۵]
💠مبارزه امت اسلامی با وهابیت و داعش
🔹 #فرقه_انحرافی_وهابیت با حمایتهای سیاسی و مالی محورهای غربی، عربی، عِبری و با ایجاد #فقه_تکفیری، درصدد ایجاد شکاف میان امت اسلام و نشان دادن چهرهای خشن از اسلام واقعی میباشد و در این راه، از کشتن مردم بیگناه به ویژه زنان و کودکان هیچ واهمهای ندارد. مقتضی است که مسلمانان با پیروی از عالمان اسلامی، درک بهتری از این موقعیت حساس در تاریخ اسلام داشته باشند و تمام نقشههای دشمن منحوس را خنثی کنند.
پی نوشتها؛
[۱] رجوع کنید به سوره مائده، آیه ۳۳
[۲] کلینی، الكافی، ج ۷، ص ۳۷۵
[۳] بحار الأنوار، ج ۲۹، ص ۴۷۲
[۴] الباجی، ابوولید، المنتقى شرح الموطإ، اولی، مطبعة السعادة، ج ۷، ص ۷۴
[۵] ابن عثیمین، محمد، شرح رياض الصالحين، دار الوطن، ج ۲، ص ۵۴۷
نویسنده؛ عبد آبق
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
#ترور #تروریسم
@mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔹ابلاغ بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه
🔸در بسته ۱۰ بندی حمایت فوری از بازار سرمایه مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکتهای تولیدی بزرگ کشور دیده میشود.
🔹موافقت دولت با بسته حمایتی ویژه سازمان بورس از بازار سرمایه
🔸۱. بیمه کردن پرتفوی افراد حقیقی که زیر ۱۰۰ میلیون تومان سهام دارند، به شرط عدم فروش تا یکسال (به جز بازار پایه).
🔸۲. تضمین رشد حداقل ۲۰ درصدی پرتفوی افراد مشمول بند ۱، در سررسید یکساله از تاریخ ۴/۸/۱۴۰۱ به شرط عدم فروش تا یکسال.
🔸۳. انتشار اوراق اختیار تبعی فروش بر روی سهام موجود در صندوق های درآمد ثابت تا سقف ۴۰ همت.
🔸۴. تزریق فوری منابع توسط صندوقهای حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه.
🔸۵. واریز ۵ همت به صندوق تثبیت از امروز مورخ ۷/۸/۱۴۰۱.
🔸۶. توقف پذیره نویسی اوراق بهادار و عرضه های اولیه تا زمان بازگشت ثبات به بورس.
🔸۷. نظارت و پایش مستمر بر فعالیت حقوقیهای بورس و حمایت آنها از سهام شرکتهای تحت مدیریت خود و توقف فروش تا زمان ثبات در بورس.
🔸۸. بازگشت زمان جلسه معاملاتی در فرابورس به روال سابق از ساعت ۱۳:۰۰ به ۱۲:۳۰.
@mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
آقای ابطحی می پرسد چرا دشمن موفق شده برای فریب و فساد جوانان!؟
توضیحات بیشتر بماند برای بعد ولی علی الحساب بخاطر اینکه امثال شماها در این مملکت در تلویزیون و آموزش و پرورش و سینما و دانشگاهها و نهادهای فرهنگی و... نفوذ کرده اند...
@mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقیقت اوباش دانشجونما را در این ویدئو از دانشگاه شریف ببینید
#ناشریفان_شریف
#پاکسازی_دانشگاه
#حجاب
@mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
کارشون شده بشینن ببینن رسانه های ناپاکان عالم چی میگن و دنبال رفع و رجوع اون باشن!
اون تلویزیون خراب شده و رسانه ها و نهادهای فرهنگی بودجه بگیرِ بی خاصیت کارشون اینه که در برابر رسانه های دشمن روشنگری کنند و... و پلیس کف خیابون وظیفه اش جمع کردن دواعش و فواحشه!
@mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از لیدرهای آشوبگران دانشگاه جندی شاپور اهواز
مماشات تمام شد...
بچه ها هم دیگر نمیتوانند کمکی کنند!
تمام لیدرها و ناارام کنندگان دانشگاهها و تهدیدکنندگان دانشجوهای بسیجی هرلحظه منتظر تکرار این صحنه برای خود باشند!
سپاه به میدان آمد...
#گونی
#پایان_مماشات
#دانشگاه
@mesagh