eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
187.5هزار عکس
170.2هزار ویدیو
2هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش اول) 🔸 همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است. 🔹 یعنی اشتها، قوت جذب ملایم. [۱] انسان با آرزو همزاد است و با آرزو زندگی می کند. شب هنگام به امید و آرزوی روزی سرشار از سعادت و موفقیت به بستر می رود و صبح به امید طلوع دوباره خورشید و روزی توأم با سعادت از خواب بر می خیزد. انسان نمی تواند از امید و آرزو و خواسته جدا باشد. آنچه ناپسند است و در آیات و روایات گوناگون ما را از آن نهی کرده اند، داشتن است؛ یعنی آرزوهایی که متناسب با میزان توانایی و استعداد و در محدوده قدرت ما و حتی عمر کوتاه ما نمی باشد. چیزی که نکوهش شده یعنی آرزوهای غیر معقول و غیر منطقی و دور از دسترس است که معمولا جز غم و غصه و حسرت و غلطیدن به ورطه گمراهی و دور شدن از حدود شرع و چارچوب دین ثمری ندارد. 💠اقسام آرزو 🔹علمای اخلاق آرزو را بر دو قسم تقسیم می کنند: ۱) ، مثبت و سازنده که همچون آب حیات، وجود آدمی را سیراب و پرثمر ساخته و نشاط و معنویت انسان را بیشتر می کنند. ۲) و دور و دراز، و به تعبیر دیگر که از مهم ترین رذایل اخلاقی بوده و انسان را از خدا دور ساخته و به انواع گناهان آلوده می کنند. این آرزوها همچون سراب در بیابان زندگی ظاهر می شوند و هر لحظه انسان را تشنه تر می سازند تا از شدت تشنگی هلاک سازند. البته اصل آرزو و امید نه تنها مذموم و نکوهیده نیست، بلکه نقش بسیار مهمی در حرکت چرخ های زندگی و پیشرفت در جنبه های مادی و معنوی بشر دارد. همان گونه که در حدیث معروف نبوی آمده است: «الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَرا؛ [۲]  و ، برای امت من رحمت است، و اگر امید و آروز نبود هیچ مادری فرزندش را شیر نمی داد و هیچ باغبانی نهالی نمی کاشت». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] دهخدا علی اکبر؛ فرهنگ دهخدا، ج ۱، ص ۷۱ [۲] بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج ۷، ص‌ ۱۷۳ منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوه
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️یاد مرگ چه فوایدى دارد؟ 💠امیرالمومنین‌ امام‌ علی (ع) فواید یاد مرگ را در امور زیر می‌دانند: 🔹 سبب بازداشتن انسان از بیهودگى و بازی هاى دنیوى می شود: «به خدا سوگند، یاد مرگ مرا از هزل و بیهودگى منع میکند». [نهج البلاغه، خطبه۸۴، ص۶۶] 🔹یاد مرگ مرگ مانع انجام دادن کارهاى زشت و ناروا است: «هان! [مرگ] برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آنگاه که به کارهاى زشت شتاب می‌آرید». [همان، خطبه۹۹، ص۹۲] 🔹یاد مرگ موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک می شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت». [همان، کلمات قصار۳۱، ص۳۶۴] 🔹تذکر مرگ سبب بی رغبتى و کم خشنودى در دنیا می شود: «آنکه مرگ را بسیار یاد کند، از دنیا به اندک خشنود شود». [همان، کلمات قصار۳۴۹، ص۴۲۳] 🔹اندیشه مرگ و تفکّر در مردگان پیشین، باعث است: «پنداشتند که جاى مردگان تهى است؛ حال آنکه سخت مایه عبرت اند... [مردگانشان] مایه پند باشند، بهتر است تا وسیله فخر و بزرگوارى». [همان، خطبه۲۲۱، ص۲۵۲] منبع: پرسمان
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش سوم) 🔸 موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو می‌رود. 💠سومین اثر گناه؛ خشک شدن چشم 🔹سومین اثر گناه خشک شدن چشم است؛ بدین معنا دیگر اشک و سوز و آه ندارد، و کسی که چنین باشد دیگر، نمی تواند نرم دل باشد؛ چنانچه در روایتی امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «مَا جَفَّت الدُمُوعُ إِلاَّ لِقَسوَةِ القُلوبِ وَ مَا قَسَت القُلُوبُ إِلَّا لِکَثرَةِ الذُّنُوب؛ [۱] اشک چشم ها نمی‌خشکد، مگر به خاطر و دل ها سخت نمى شود، مگر به خاطر زیاد». پس علت اصلی نداشتن اشک، در نهایت، زیادی گناهان است. 💠چهارمین اثر؛ محروم شدن از روزی 🔹یکی دیگر از آثار زیانبار گناه، محروم شدن از روزی است؛ چنانچه روایتی از امام صادق علیه السلام است که مى فرماید: «إنّ الذّنب یحرم العبد الرّزق؛ [۲] همانا ، بنده را از روزى محروم مى سازد». ... پی نوشت‌ها؛ [۱] وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۴۵ [۲] الکافی، ج ۲، ص ۲۷۱ منبع: وبسایت راسخون
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️میراث علمی امام جواد علیه‌السلام 🔹به طور معمول، پس از شهادت هر یک از ائمه‌ معصومین علیهم السلام، تا مدتی به دلیل مشکلاتی که پیش می‌ آمد، ارتباط شیعیان با امام بعدی بسیار محدود می‌ شد. حتی وکلای امام پیشین هم که در بلاد اسلامی حضور داشتند، برقراری ارتباطشان با امام، با دشواری‌ هایی مواجه می‌ گشت. در آغازِ امامتِ علیه السّلام کمی سنّ آن حضرت نیز مشکلی بر مشکلات دیگر افزوده بود، و تا زمانی که شک و تردید شیعیان بر طرف شود، مدّتی به طول انجامید. در نصّ دیگری آمده که امام تا ده سالگی امامت خویش را مخفی می‌ داشت. [۱] 🔹این خود دلیل دیگری بر پیچیدگی برقراری ارتباط میان او و شیعیانش بود. از سوی دیگر حکّام نیز سخت‌گیری‌ هایی در این زمینه اعمال می‌ کردند که برقراری ارتباط را به میزان بسیار زیادی مشکل‌ تر می‌ کرد؛ در نتیجه شیعیان نمی‌ توانستند آزادانه با امامشان آمد و شد داشته باشند. ساده‌ ترین و کم مشکل‌ ترین راه ارتباط، نگاشتن نامه به امام و دریافت جواب آن بود؛ لذا از علیه السّلام به بعد و حتی پیش از آن، از زمان امام رضا علیه السّلام شیعیان از طریق نامه‌ نگاری با امام خود ارتباط داشتند. 🔹وانگهی علیه السّلام هنوز ۲۵ سال از عمرشان نگذشته بود که به شهادت رسیدند. کوتاه بودن عمر آن حضرت، سبب شد تا زمینه بسط روابط با شیعیانش کمتر به وجود آید. در عین حال، علاوه بر مطالبی که درباره اصحاب و یا کتب آنها از علیه السّلام روایت شده، بیش از دویست و بیست حدیث پیرامون مسائل مختلف اسلامی از آن حضرت در دسترس ما قرار دارد. طبیعی است که در شرایط سیاسی آن روز، نامه‌ های زیادی از دست رفته باشد. نیز گفتنی است که تعداد یکصد و بیست نفر، احادیث صادره از آن حضرت را روایت کرده‌ اند. [۲] شیخ «طوسی» یکصد و سیزده تن از راویان حدیث امام جواد علیه السّلام را برشمرده است. 🔹از این مقدار حدیث که از آن امام همام نقل شده، می‌ توان به و احاطه ایشان بر مسائل فقهی، تفسیری و عقیدتی و نیز دعا و مناجات پی برد، چنان که در لابلای کلمات قصار، زیبایی که از آن حضرت بر جای مانده، وی به خوبی نمودار است. بخشی از کلمات قصار امام جواد علیه‌السلام را «ابن صباغ مالکی» در «الفصول المهمه» آورده است؛ چنانکه در «تحف العقول» و مصادر دیگر نیز از این دست کلمات فراوان یافت می‌ شود. از سویی بخش عمده روایات فقهی امام جواد عليه السلام را باید در نامه‌ هایی که در پاسخ اصحاب به بلاد مختلف اسلامی فرستاده‌ اند، جستجو کرد. پی نوشت: [۱] اثبات الوصية، مسعودى، انصاريان‏، على بن حسين‏، منشورات رضی، ص ۲۱۵ [۲] این بر اساس شمارش آقای عطاردی، در مسند الامام الجواد (علیه السّلام) است. 📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم‌ السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، چ ششم، ص ۴۸۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️راه‌حل مشکل معیشت مردم و رفاه خانوار 🔹چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال باشیم. اوّلین علّت این است که ما به طور محسوس مشکل و رفاه خانوار را داریم در کشور که این بدون علاج‌پذیر نیست. ما اگر بخواهیم فقر را برطرف بکنیم، اگر بخواهیم رفاه خانوار را در کشور رشد بدهیم، این احتیاج دارد به رشد اقتصادی در کشور؛ بدون این، امکان ندارد. خود این، یک دلیل کافی است؛ مسئولیّت دولت است، مسئولیّت افراد توانا است ـ چه توانایی فکری، چه توانایی مالی، چه توانایی مدیریّتی ـ همه مسئولیّت دارند که این کار را انجام بدهند. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️نقش تکرار در تربیت و آموزش‌ 🔹شما می‌دانید که کتاب معجزه است؛ در عین حال در قرآن راجع به مسائلْ تکرار زیاد است. البته در هر تکراری مسائلی طرح شده است؛ اما برای اینکه برای رشد مردم آمده است و برای انسان‌سازی، مسائلی که برای ساختمان انسان است نمی‌شود یک دفعه بگویند و از آن رد بشوند. باید هِی بخوانند؛ توی گوشش مکرر کنند، تلقین است. تلقین با یک دفعه درست نمی‌شود. باید اگر بخواهید یک بچه‌ای را شما تربیت بکنید، باید یک مساله را چندین دفعه با چند زبان، با چند وضع، به او بخوانید. مطلب یکی باشد، لکن طرز بیان اینها به طوری که در قلب او نقش ببندد. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۶/۲۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:  🔸مَن قضى لأخيهِ المُؤمِنِ حاجَةً كانَ كَمَن عَبَدَاللهَ دَهرَهُ؛  🔹كسى كه حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند كسى است كه عمر خود را به عبادت گذرانده باشد. 📕امالى (طوسى) ص ۴۸۱
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:  🔸لا يَنبغی لِمَن عَرَفَ عَظَمَةَ اللّه ِأن يَتَعاظَمَ، فإنّ رِفعَةَ الذينَ يَعلَمونَ عَظَمَةَ اللهِ أن يَتَواضَعُوا، و (عِزَّ) الذينَ يَعرِفُونَ ما جَلالُ اللهِ أن يَتَذَلَّلُوا (لَهُ). 🔹سزاوار نيست كسى كه بزرگى خدا را مى شناسد، خود بزرگ بين باشد؛ زيرا بزرگى كسانى كه عظمت خدا را می‌دانند، در اين است كه افتادگى كنند، و عزّت كسانى كه جلال و شكوه خدا را می‌شناسند، در اين است كه [در برابر او] خوارى نمايند. 📕بحار الأنوار، ۷۸/۱۰۴/۳
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️آیت‌ الله العظمی بهجت(ره): 🔹هر جای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت امام جواد علیه‌السلام هزاران مسأله علمی را در یک مجلس حل می‌کرد و جواب صحیح می‌داد، به او جایزه می‌دادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او دشمنی کنند. 📕در محضر بهجت، ج٢، ص٣٣ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️حکومت‌های باطل همه کارهایشان دروغ است! 🔹حکومت‌های باطل همه کارهایشان دروغ و فقط برای این است که در حکومت‌های اسلامی راه پیدا کنند. مثلاً [شاید کسی بپندارد که] الان بیش از معدن و مانند آن چیزی نمی‌خواهند، لکن فهمیده‌ایم که همه چیز را می‌خواهند؛ حتی نمی‌خواهند مملکتی را که با این‌ها دوست است، دین داشته باشد؛ 🔹خودشان هم که دینی ندارند، خودشان از دین نصاری (مسیحیت) اسمش را دارند؛ اسم تناصر دارند. اگر این‌ها متنصّر (مسیحی) بودند که در زمین جنگی به پا نمی‌شد، ولی آن‌ها دوست دارند که در [جنگ‌ها] به یک طرف یا هر دو طرف اسلحه بفروشند؛ می‌گویند: «دشمنت را از بین ببر»، حالا اسلحه، فروش برود و در انبارها نماند، زنگ نزند! آخر اسراف و تبذیر می‌شود! 📕گوهرهای حکیمانه ص۶٠-۶١ منبع: وبسایت‌ مرکزتنظیم‌ و نشر آثار ‌آیت‌الله‌ العظمی‌ بهجت (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ رسانه جای رسانا را در تبیین نمی‌گیرد! ✍️ حجت‌الاسلام ⚠️ (قبل از خواندن یادداشت، سخنان رهبر انقلاب در ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ را بخوانید) 🔹 در فاصله دو روز دو اتفاق مهم در حسینیه امام خمینی افتاد: ➖ نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی(۱۱/۸) ➖ دیدار کارآفرینان بخش خصوصی(۱۱/۱۰) 🔸 نمونه توانمندی‌های صنعتی وقتی می‌آید در حسینیه مقام اول کشور خیمه می‌زند، ضریب مضاعف می‌گیرد؛ لکن آیا موجب تبیین می‌شود؟! 🔹 پاسخ در دیدار ۱۱/۱۰ است: یک «ایده دانش بنیان»، تا «تولید»، تا «تجاری شدن»، ایجاد «اشتغال» و «رشد اقتصادی» کردن، و تا به «توزیع و مصرف» مردم رسیدن، یک زنجیره است. 🔸 اگر همه‌ی این زنجیره خوب متصل شود، مردم پیشرفت علمی و رشد اقتصادی می شوند. 🔹 زیرا: ➖ جوان مردم ایده پردازی‌اش کرده ➖ سرمایه مردم تجاری‌اش کرده ➖ جوانان مردم در خطوط تولید آن شاغل شده‌اند ➖ محصول با کیفیت و ارزان به عموم عرضه شده و مورد مصرف مردم و صادرات واقع شده است. 🔺 اینجا خود مردم رسانای پیشرفت با علم وجدانی می‌شوند. 🔸 اما اگر زنجیره یاد شده بریده و ابتر شد؛ بخش‌های عمده آن -به تعبیر رهبری- یک دهه تعطیل شد؛ هر چقدر رسانه سر چند جزء آن(مثلا پیشرفت علمی) مانور دهد؛ مردم با وجودی که می‌بینند، تبیین پیشرفت صورت نمی‌گیرد! 🔹 اگر در این زنجیره، ظرفیت خط تولید و اشتغال، بخاطر مشکلات مجوزهای کسب و کار (که رهبری حدود ۱۰مانع موجودش را شمردند) حل نشود؛ جوان مردم ناچار به مهاجرت و -به تعبیر رهبری- موجب سرافکندگی برای ما شود؛ پیشرفت، رسانا نمی‌شود و رسانه نمی‌تواند چیزی را جبران کند! 🔸 بیفزایید: اگر کیفیت کالای تولیدی یا قیمت نهایی‌اش (بورسی و دلالی و...) برای مصرف کننده نامطلوب باشد؛ مردم رسانای پیشرفت نمی‌شوند و در جنگ رسانه‌ها، جانب رسانه‌ی تبیین را نمی‌گیرند! 🔹 بیافزایم: حتی اگر همه مشکلات بنگاه‌های بخش خصوصی -که در دیدار گفته شد- حل شود و رشد اقتصادی مطلوب هم حاصل شود اما ۲۰ ثانیه آخر سخنان رهبری -مثل ۱۷ سال گذشته- محقق نشود؛ باز تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی(!) الزاما حال عموم مردم را خوب نمی کند؛ بلکه می‌تواند بخاطر پیشرفت نامتوازن و بی عدالتی، انباشت منابع و ثروت در دست عده‌ای محدود رقم بخورد و ۵ طبقه پایین جامعه هیچ احساسی از این پیشرفت و رشد اقتصادی واقعی نداشته باشند؛ و حتی حامل نارضایتی و اعتراض باشند! 🔺 آن ۲۰ثانیه این بود: « می‌توانند یکی از کارها برای اشتغال و بخصوص برای ایجاد عدالت اقتصادی در مجموعه کشور باشند»! یعنی همان بند «ب» که بخاطر عدم اجرا در ۱۷ سال گذشته، واگذاری‌ها و نمای واقعی این سیاست‌ها را معوج و کاریکاتوری کرده است!
هدایت شده از mesaghمیثاق
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ آقای رئیسی! آمدید همان سیاست‌های گذشته را اجرا کنید؟! 🎥 نطق دکتر ، در اعتراض به مصوبه‌ی 🔹 آقای رئیسی، شما به امید تحقق گفتمان رای آوردید؛ حال چه شده که نسخه‌های اصلی دولت شما پی در پی در مسیر تداوم اقتصاد سرمایه‌فروش و تورم‌زا گام بر می‌دارد؟ 🔸 آیا چوب حراج به شرکت‌های دولتی به اسم در این ۱۵ سال موفق بود که حالا فروش اموال را در ادامه آن دنبال می‌کنید؟! 🔹 استفاده از اهرم اذن رهبری در پاسخ به منتقدان این جهت گیری‌ها ما را ساکت نخواهد کرد؛ چه اینکه کلیت برجام هم اذن رهبری داشت و طرح تعدیل و تثبیت هم از طرف رهبری حمایت شد. صحبت از این است چرا هیچگاه میدان به جهت گیری‌های اقتصاد انقلابی که مورد تصریح رهبری است داده نمی‌شود! 🔸 چرا احیای اقتصاد تعاون و به میدان آمدن لشگر صدهزارتایی در دستور کار دولت قرار نمی‌گیرد؟ 🔹 وقتی صحبت از مردمی سازی اقتصاد و انبوه روش‌های بومی آن می‌کنیم می‌گویید حرف کلی نزنید! آیا دستور به آزادباش کامل یک تیم چند نفره، مصون از قاعده گذاری و نظارت مجلس و پیگیری قضایی مبهم و شبهه‌ناک نیست؟! 🔸 جهت گیری شجاعانه رهبری درباره نظام مفلوک بانکی آن بود که فرمودند بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاه‌داری کنند! اهتمامی شد؟! 🔹 اصلاً حضرات سران! چرا اذن رهبری را در ملی کردن که موتور تورم شده‌اند اخذ نمی‌کنید؟! 🔸 هشدار می‌دهم نگذارید عده‌ای را به دست شما تداوم بدهند!