هدایت شده از mesaghمیثاق
اعتراف تاریخی شاه به نبود امکانات و زیر ساخت در کشور
شاه در زمینۀ نحوۀ استفاده از درآمدهای نفتی در مصاحبه ای مهم اینگونه اظهار کرد:
از حالا شکممان را صابون نزنیم و نگذاریم باز همان لاشخورها طرح بدهند که با درآمد اضافی فلان کار را میشود کرد در حالی که نه سیمان داریم و نه آجر ، نه ظرفیت بندری ، نه کارگر ، نه جاده کافی و نه قدرت جذب اقتصادی (سرمایهگذاری) اشتباهات گذشته را مسلماً دیگر تکرار نخواهیم کرد.
روزنامه اطلاعات ۳ آبان ۱۳۵۵
(۲۵۳۵ شاهنشاهی)
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔵 سطح سواد و تحصیلات مردم ایران در زمان پهلوی
💠مجله اینترنتی OWID(our world in date) به عنوان یکی از مجلات معتبر اینترنتی جهان که زیر نظر دانشگاه آکسفورد اداره میشود از نرخ تحصیلات دوره متوسطه ایران در سال (1356)1977 آمارهایی را منتشر کرده که بر طبق آنها کشور ایران یکی از پایین ترین نرخ تحصیلات دوره متوسطه را در منطقه دارا می باشد.
ژاپن:93/4
مغولستان:76/4
کویت:70/1
اردن:69
کره جنوبی:62/9
بحرین:61/6
فیلیپین:60/2
لبنان:59/4
قطر:55/1
ایران:48/7
سوریه:45/6
📚 منبع: https://ourworldindata.org/grapher/gross-enrollment-ratio-in-secondary-education?tab=chart&time=earliest..2010®ion=Asia&country=IRN~OWID_WRL~BHR~QAT~JOR~KWT~JPN~CHN~KOR~MNG~PHL~SYR~LB
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️اهمیت مراقبت و معنويت
🔹ما سایش و فرسایش پیدا میکنیم. دل و جان ما در برخورد با حوادث روزمرّه زندگی، به طور دائم در حال فرسایش است. باید حساب این فرسایش ها را کرد و جبران آن را با وسایل درست، پیشبینی نمود، و الّا انسان از بین خواهد رفت. ممکن است انسان از لحاظ مادّی و صوری، تنومند و فربه هم بشود؛ اما اگر به فکر جبران این سایشها نباشد، از لحاظ معنوی نابود خواهد شد.
🔹قرآن میفرماید: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللهُ ثمّ استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة». «ربّنا الله» یعنی اعتراف به عبودیّت در مقابل خدا و تسلیم در مقابل او. این چیز خیلی بزرگی است؛ اما کافی نیست. وقتی میگوییم «ربّنا الله»، برای همین لحظهای که میگوییم، خیلی خوب است؛ اما اگر «ربّنا الله» را فراموش کردیم، «ربّنا الله» امروزِ ما دیگر برای فردای ما کاری صورت نخواهد داد. لذا میفرماید: «ثمّ استقاموا»؛ پایداری و استقامت کنند و در این راه باقی بمانند.
🔹این است که موجب میشود «تتنزّل علیهم الملائکة»، و الّا با یک لحظه و یک برهه خوب بودن، فرشتگان خدا بر انسان نازل نمیشوند، نور هدایت و دست کمک الهی به سوی انسان دراز نمیشود و انسان به مرتبه عباد صالحین نمیرسد. باید این را ادامه داد و در این راه باقی ماند؛ «ثمّ استقاموا». اگر بخواهید این استقامت به وجود آید، باید به طور دائم #مراقبت کنید که این بارِ مبنای #معنویت از سطح لازم پایین نیفتد.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۰۷/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️فلسفه زندگی محدود در اين دنيا چيست؟ چرا خداوند عمر طولانیتری به انسان نمیدهد؟
🔹همانطور كه در تعبيرات دينی آمده است، #زندگی_دنیا صرفا مقدمه و پلی برای حياتی ديگر و آن حيات، اصل است. اين زندگی اگر فقط به ظواهرش بسنده شود، لهو، لعب، زينت، تفاخر و تكاثر است، اما باطن آن زندگی جاودانه است؛ سعادتمندانه يا شقاوتمندانه: «اعلموا أنما الحيوة الدنيا لعب و لهو و زينة و تفاخر بينكم و تكاثر فی الأموال و الأولاد كمثل غيث أعجب الكفار نباته ثم يهيج فتراه مصفرا ثم يكون حطاما و فی الآخرة عذاب شديد و مغفرة من الله رضوان و ما الحيوة الدنيا إلا متاع الغرور»؛
🔹آنچه اين دنيايی است، از بين میرود، و فقط آن چيزی باقی میماند كه رنگ و بوی الهی پيدا كرده باشد: «ما عندكم ينفد و ما عندالله باق - و كل شیء هالك إلا وجهه». اگر به اين نگرش در زندگی برسيم، و درك كنيم كه زندگی واقعی، همان #زندگی_اخروی است، نه زندگی دنيوی، خواهيم پذيرفت كه اين زندگی بايد محدود باشد، نه بی نهايت؛ زيرا كه صرفا مقدمه است و غايت و هدف نيست. اگر اصل محدوديت را بپذيريم، ديگر مناقشه در مقدار آن روا نيست؛ زيرا هر مقداری كه باشد، باز جای اين سؤال باقی میماند كه: «چرا اين قدر؟!».
🔹 #قرآن_كريم نقل میكند كه عدهای چنان #دنيا_زده شده اند كه آرزو ميكنند هزار سال زندگی كنند، و اگر حتی اين قدر زندگی كنند، اما باز راضی نمیشوند و بيشتر میخواهند. در هر صورت، اين زندگی موجب نجات آنها از آتش نخواهد شد؛ يعنی اگر انسان #دنيا را غايت خود قرار دهد، به هيچ حدی راضی نميشود، اما اگر اصل محدوديت را پذيرفتيم، ديگر مقدار آن مهم نيست و مصلحتش را به خداوند واگذار میكنيم.
🔹حقيقت اين است كه #آخرت_باوران، تمام شدن زودتر زندگی دنيا و رسيدن سريعتر به زندگی جاودانه آخرت را طلب میكنند: «و لو لا أجل الله التی كتب الله عليهم لم تستقر أرواحهم فی أجسادهم طرفة عين خوفا من العقاب و شوقا إلی الثواب»؛ زيرا كه آنان كيفيت زندگی خود را بهبود بخشيده اند، و ديگر دلبستگی كميت آن نيستند و چون با #ايمان و #عمل_صالح، #آخرت خود را آباد ساخته اند، شوقشان به #مرگ و ورود به #زندگی_حقيقی، بيش از شوق طفل به پستان مادر است: «و الله لابن ابيطالب آنس بالموت من الطفل بثدی أمه».
📕زندگی پس از مرگ، ج ۴، حسين سوزنچی، ص ۵۰
منبع: وبسایت راسخون
#دنیا #آخرت
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️تعلیم و تربیت
🔹تمام علوم و تمام عبادات و تمام معارف الهيه و تمام احكام عبادى و همه چيزهايى كه هست، همه اينها براى اين معناست كه انسان ناقص را انسان كامل كند. #قرآن كتاب انسان سازى است؛ كتابى است كه با اين كتاب - اگر كسى توجه به آن بكند - تمام مراتبى كه از براى انسان هست، اين كفالت دارد و همه مراتب را، به آن نظر دارد.
بخشی از پیام حضرت امام به طلاب حوزه نجف ۵۶/۷/۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#قرآن #امام_خمینی
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️سخن چينی با چه انگيزه هايی صورت می گيرد؟
🔹اين رذيله اخلاقی مانند سایر هم نوعانش پيوند ناگسستنى با بسيارى از رذائل اخلاقى دارد، از جمله #حسد، زيرا شخص حسود نمى تواند آرامش زندگى ديگران را تحمل كند، و از اين كه دوستان دست به دست هم داده و كارهاى خود را به سرعت پيش مى برند، و يا از محبت و پیوند قوی در بین خانواده ها و همسران، رنج مى برد، سعى مى كند از طريق #سخن_چينى آنها را نسبت به يكديگر #بدبين کرده و به جان هم بيندازد. #دنياپرستى، از انگيزه های ديگر سخن چينى است، چرا كه شخص دنياپرست مى خواهد با ایجاد اختلاف در بين ديگران، کار و كسب آنها را به ركود و ورشكستگى بكشاند تا زمینه بهره برداری خودش را فراهم نماید.
🔹 #نفاق عامل مهم ديگرى در سخن چينى است. قرآن مجيد درباره منافقان مى گويد: «اَلا اِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لكِنْ لا يَشْعُرُونَ؛ [بقره، ۱۲] آنها [منافقان] فساد كنندگان واقعى هستند، و لكن نمى فهمند». براستی كار آنها ايجاد فساد، به هر طريق ممكن است، امام صادق (ع) در حديثى مى فرمایند: «يكى از نشانه هاى #نفاق اصرار بر سخن چينى است». [۱] فرد #سخن_چین نزد اين طرف مى آيد و به عنوان خيرخواهى، از طرف مقابل #بدگويى مى كند، و سخنان زهرآلودى از وى نقل مى نمايد، و نزد طرف مقابل نيز همين عمل را تكرار مى كند. اين شخص دو چهره و منافق، هدفش #ايجاد_اختلاف، و كشمكش هاى اجتماعى است تا در آن ميان نفس راحتی بكشد.
🔹عامل ديگر سخن چينى، همان چيزى است كه امروزه به عنوان بيمارى اخلاقى آزاردهى يا #ساديسم معروف است. بعضى هستند كه بر اثر عقده حقارت، انتقام جويى و يا انحرافات ديگر روانى، از اذيت و آزار ديگران لذت مى برند، و از خوشى آنها ناراحتند. اين گونه افراد به سخن چينى و سعايت پرداخته، تا مردم را به هم بريزند و خود در گوشه اى بنشينند و از جنگ و دعواى آنها لذت ببرند. از بعضى از روايات استفاده مى شود ناپاكى نطفه نيز از عوامل گرايش به سعايت و سخن چينى است. (البته زمينه ساز است نه اين كه افراد را مجبور به اين كار كند) پيامبر اكرم (ص) در حديثى می فرمایند: «اَلسّاعى بِالنّاسِ اِلَى النّاسِ لِغَيْرِ رُشْدِهِ؛ كسى كه نزد مردم بر ضد ديگرى #سعايت (سخن چینی) مى كند در مسير صحيح نيست. [بعضى در تفسير جمله لغير رشده گفته اند يعنى لَيْسَ بِوَلَدِ حَلال؛ چنين كسى حلال زداده نيست]». [۲]
🔹عادت به #دروغگویی یکی دیگر از عوامل سخن چينى است. شخص دروغگو اصرار دارد كه سخن اين شخص را به شخص دیگر برساند و ميان آنها #فساد كند هر چند سخنانش دروغ باشد. پيامبر اكرم (ص) در حديث مفصّلى درباره نشانه هاى صفات خوب و بد می فرماید: «اَمّا عَلامَةُ الْكَذَّابِ فَاَرْبَعَةٌ... اِنْ قالَ لَمْ يَصْدُقْ وَ اِنْ قِيلَ لَهُ لَمْ يُصَدِّقْ وَ الَنميمةُ وَ الْبُهْتُ؛ نشانه دروغگو چهار چيز است: هرگاه سخنى بگويد راست نمى گويد، و اگر سخنى به او بگويند تصديق نمى كند، و #سخن_چينى و بهتان». [۳] يعنى هرگاه صفت رذيله دروغگويى در درون جان انسان متمركز شود، اين چهار عمل از او آشكار مى شود.
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی،، چ دوم، ج ۶۹، ص ۲۰۷، باب ۱۰۶، ح ۸
[۲] إحياء علوم الدين، الغزالي، دارالمعرفة، بيروت، بی تا، ج ۹، ص ۷۵
[۳] بحارالأنوار، همان، ج ۱، ص ۱۲۲، باب ۴
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ ش، چ اول، ج ۳، ص ۳۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سخن_چينی #سعایت
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️احساس لذت در نماز
🔹این احساس لذت در #نماز، یک سری مقدمات خارج از نماز دارد، و یک سری مقدمات در خود نماز؛ آن چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که انسان #گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند؛ و معصیت، روح را مکدّر می کند و نورانیّت دل را می برد؛ و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود، یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند.
برگی از دفتر آفتاب، ص۱۳۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#نماز #آیت_الله_بهجت
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️عوامل غفلت از حضور امام زمان (بخش سوم)
🔸معصومين عليهم السلام انسان های کاملی هستند که خداوند آنان را خليفه و نماينده خود در زمين قرار داده، و اراده کرده است که با آنان شناخته شود و از مسير اطاعت آن ها، اطاعت شود و ثواب و عقاب را نيز بر مدار اعتقاد و اطاعت آنان قرار داده است. وقتی از امام حسين (ع) درباره معرفت خدا و چگونگی آن سوال شد، حضرت فرمود: «عبارت است از شناخت مردم هر زمان امامشان را، آن امامى كه اطاعت او بر آنها واجب است». بنابراين معرفت و آگاهی به #امام_زمان (عج) لازم است، و غفلت از آن حضرت نيز موجب خروج از جاده صحيح زندگی، و نرسيدن به سعادتی است که توسط خداوند برای انسان رقم زده میشود؛ و نیز باعث گمراهی و شقاوت میگردد. در ادامه به بیان برخی از آثار فردی غفلت از حضور امام زمان (عج) میپردازیم:
💠 «نااميدی و يأس»
🔹نوميدی و يأس، انسان را تدريجا به سوی فساد و همرنگی با محيط میکشاند، تا جایی که نمیتواند خود را به صورت يک اقليت صالح در برابر اکثريت ناسالم حفظ کند و همرنگ جماعت نشدن را موجب رسوايی میداند. اين يکی از آثار #غفلت از اصلاح جامعه و #مصلح_الهی و قيام نجاتبخش او میباشد. پس تنها چيزی که میتواند به انسان روح اميد بدمد و نگذارد در محيط فاسد حل شود، اميد به مصلح جهانی است. هنگامی که روزنه اميد برای انسان گشوده شود، اميد به تغيير وضع موجود، نقطه عطفی در زندگی او ايجاد میکند و چه بسا او را به توقف کردن در مسير گناه و بازگشت به سوی پاکی و اصلاح دعوت مینمايد.
💠 «احساس بيهودگی و پوچی»
🔹انسان منتظر، باور قطعی دارد که تنها نظام اجتماعی عادلانه ای که به تمام خواسته های مشروع بشری پاسخ داده، و منصفانه ترين قوانين را برای انسانها آماده کرده است، نظام حکومتی اسلام و قانون الهی قرآن است و زيباترين آن در عصر ظهور #امام_زمان (عج) تحقق خواهد يافت و اين باعث نشاط زندگی میشود و زندگی را ارزشی کرده و انسان را از بيهودگی نجات میبخشد، بر خلاف افراد و گروه هایی که از چنين آينده درخشانی غافل اند، و نتيجه آن جز احساس بيهودگی و پوچی در زندگی چيز ديگری نخواهد بود.
💠 «عدم اصلاح خويش»
🔹آن کس که منتظر #مصلح است، در #اصلاح خود میکوشد تا برای جامعه ايمانی، عنصری مفيد، موثر و کارآمد باشد. البته نکته مهم اينجاست که منتظر واقعی برای چنین برنامه مهمی، هرگز نمیتواند نقش تماشاچی را داشته باشد، بلکه بايد حتما در صف طالبان اصلاح قرار گيرد. [۱] همچنین موارد متعدد ديگری مانند: حل شدن در فساد محيط، کوری دل، مردن قلب، قساوت قلب، ناآرامی روحی و زيانکاری و... از جمله آثار غفلت از حضور امام زمان (عج) میباشد. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] حکومت جهانی مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشريف ـ آيت الله مکارم شیرازی، ص ۱۰۵، چاپ علميه، قم، ۱۳۷۵
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امام_زمان
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه؛
🔸أما سَمِعْتُمْ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «يا اَيُّهَا الَّذينَ امَنوا اَطيعُوا اللهَ وَ أطيعُوا الرَّسولَ وَ اُولُو الأمْرِ مِنْكُمْ»؛ هَلْ أمرٌ إلاّ بِما هُوَ كائِنٌ إلى يَوْمِ القيامَةِ؟
🔹آيا شنيديد كه خداوند بزرگ فرمود: «اى كسانى كه ايمان آورديد از خدا و رسول و صاحبان فرمان بر خود پيروى و فرمانبردارى كنيد»؛ آيا مقصود اين نيست فرمانى كه تا روز قيامت پابرجاست؟
📕كمال الدين و تمام النعمة، ۲، ۴۸۷
#امام_زمان #امام_مهدی
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ خود بزرگ بینی
🔹 #خودبزرگبینی، یکی از بزرگترین بیماری های روحی و روانی است که از #خودخواهی و #خودبینی نشأت می گیرد. امام علی (ع) در این مورد میفرماید: «اوْحَش الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ؛ بدترین وحشت، #خودبزرگبینی است»؛ [۱] امام سجّاد (ع) در یکی از دعاهایشان میفرماید: «و عَبِّدنی لَک وَ لا تُفْسِدْ عِبادتَی بِالْعُجْب؛ مرا به بندگی خود درآور و عبادتم را به وسیله #عُجب تباه مساز». [۲] خواجه عبدالله انصاری می گوید: «عیب است بزرگ برکشیدن خود را ، از جمله خلق برگزیدن خود را ، از مردمک دیده بباید آموخت ، دیدن، همه کس را و ندیدن خود را». [۳]
💠حقیقت خودبزرگ بینی
🔹 #خودبزرگبینی، خوش بینی انسان است نسبت به اعمال خود، و لایق شمردن خود از نظر عمل به وظایف و کسب امتیازات و موفقیت ها. مرحوم نراقی در حقیقت عُجب و خودبزرگبینی میگوید: «عُجب، خودبزرگ بینی است، به جهت دیدن نوعی کمال، چه کمال واقعی و چه کمال خیالی و تصوری». [۴] مرحوم شیخ بهایی (ره) در تعریف عجب میگوید: «عجب، بزرگ دیدن عمل صالح و خوشحالی امر آن و نشان دادن اعمال و لایق دانستن خود است». [۵]
💠فرق خودبزرگ بینی و تکبّر
🔹خودبزرگبینی، مربوط به عمل است و تکبّر مربوط به نفس است، که انسان نفس خود را بهتر از دیگران بداند. در #خودبزرگبینی مقایسه با دیگران، مطرح نیست، فقط خود شخص مطرح است، و لو کسی دیگر هم نباشد، [۶] ولی در #تکبّر مقایسه با دیگران مطرح است. خودبزرگبینی در اثر داشتن چیزی است، در حالی که در تکبّر و خودبرتربینی، ممکن است بدون کمال هم مطرح باشد.
پی نوشتها ؛
[۱] نهج البلاغه، قصار ۳۸ و در قصار ۱۱۳ آمده است: «لا وَحْدَةَ اوحَشَ مِنَ الْعُجب؛ هيچ تنهايى وحشتناكتر از عُجب نيست.
[۲] صحيفه سجاديه، دعاى فى مكارم الاخلاق، ص ۱۰۰
[۳] آشنايى با علوم اسلامى، شهيد مطهرى، ص ۲۱۳
[۴] جامع السعادات، ج ۱، ص ۳۲۱
[۵] اربعين، شيخ بهايى، ص ۳۵؛ معراج السعادة، نراقى، ص ۲۲۱
[۶] جامع السعادات، ج ۱، ص ۳۲۱
منبع: حوزه نت
#خودبزرگ_بینی #عُجب #تکبر
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گستردهیی است
🔹 #انتظار_فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گستردهیی است. یک انتظار، انتظارِ فرجِ نهایی است؛ یعنی اینکه بشریت اگر میبیند که طواغیت عالم ترکتازی میکنند و چپاولگری میکنند و افسارگسیخته به حق انسانها تعدی میکنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است؛ نباید تصور کند که بالاخره چارهیی نیست و بایستی به همین وضعیت تن داد؛ نه، بداند که این وضعیت یک وضعیت گذراست - «للباطل جولة» - و آن چیزی که متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از «استقرار حکومت عدل»؛ و او خواهد آمد.
🔹انتظار فرج و گشایش، در نهایت دورانی که ما در آن قرار داریم و بشریت دچار ستمها و آزارهاست، یک مصداق از انتظار فرج است، لیکن انتظار فرج مصداقهای دیگر هم دارد. وقتی به ما میگویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بنبستی قابل گشوده شدن است. #فرج، یعنی این؛ فرج، یعنی گشایش. مسلمان با درسِ انتظار، فرج میآموزد و تعلیم میگیرد که هیچ بنبستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد و لازم باشد که انسان ناامید دست روی دست بگذارد و بنشیند و بگوید دیگر کاری نمیشود کرد؛
🔹نه، وقتی در نهایتِ زندگىِ انسان، در مقابلهی با اینهمه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بنبستهای جاری زندگی هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است. این، درس امید به همهی انسانهاست؛ این، درس انتظار واقعی به همهی انسانهاست؛ لذا #انتظار_فرج را افضل اعمال دانستهاند؛ معلوم میشود انتظار، یک عمل است، بیعملی نیست.
🔹نباید اشتباه کرد، خیال کرد که انتظار یعنی اینکه دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کاری بشود. #انتظار یک عمل است، یک آمادهسازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی است در همهی زمینهها. این، در واقع تفسیر این آیات کریمهی قرآنی است که: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» یا «ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین». یعنی هیچوقت ملتها و امتها نباید از گشایش مأیوس شوند.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۴/۰۶/۲۹
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️حسابرسی ذره ذره بیت المال مسلمین در آخرت
🔹این دستور است در طول تاریخ برای کسانی که متکفل حکومت هستند، که تا اندازه ممکن در #بیت_المال تصرف نکنند، یک دِرهَمش در آن طرف حساب دارد. باید حساب بدهیم، باید در پیشگاه خدای تبارک و تعالی، در کارهایی که میکنیم، تصرف هایی که در بیت المال میکنیم، باید بعد حساب بدهیم چرا؟ زیاده روی شده باشد، مجازات دارد؛ عدالت شده باشد، مجازات خیر دارد. بیتالمال مسلمین را بزرگ بشمارید.
بیانات حضرت امام ۶۴/۶/۱۳
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#بیت_المال #امام_خمینی
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️تفاوت نگاه اسلام و غرب به فرزندآوری (بخش سوم و پایانی)
🔸امروزه #فرزندآوری در کشور ایران به یک #بحران_اجتماعی تبدیل شده است. شاید بتوان تغییر باور ایرانیان در مورد فرزندآوری را نتیجه شبیخون فرهنگی غرب دانست. در این نوشتار برآنیم که به بیان تفاوت دیدگاه اسلام و غرب در مورد فرزندآوری بپردازیم.
💠جایگاه فرزند در اسلام
🔹اگرچه خودداری از داشتن فرزند، گرایشی است که با تأثیر پذیری از فرهنگ غرب به وجود آمده و متاسفانه در جوامع اسلامی نیز طرفدارانی یافته است، اما با نگاهی به آموزه های دینی به طور قطع #فرزندان می توانند تاثیرات مثبت و سازنده ای در زندگی والدین داشته باشند. از نظر اسلام، #فرزندان از ارکان مهم خانواده محسوب می شوند. در کلمات و سیره ائمه علیهم السلام نگرش مثبتی به فرزند وجود دارد، و در روایات از فرزند با تعابیری چون: میوه دل، نور دیده، مایه خوشبختی، کسی که انسان را یاری می کند، و نیز مایه ثواب و پاداش اخروی، و رحمت و غفران الهی یاد شده است.
🔹از این رو در روایات به #فرزندآوری توصیه فراوان شده است. در برخی تعابیر آمده است که #فرزند مایه خوشبختی خانواده است و از سعادت افراد این است که فرزند یا فرزندانی داشته باشند که در اخلاق و رفتار و شکل، ظاهری شبیه آنها داشته باشند. از مجموع آیات و روایات استفاده می شود که فرزندان مواهب و نعمت های خداوندی به والدین اند. والدین اگر به وظایف خود در قبال آنها به درستی عمل کنند، می توانند از این نعمت های خداوندی همچون سایر نعمت ها بهره مند شوند.
📕کتاب تقویت نظام خانواده و آسیب شناسی آن، گروه نویسندگان، صص ۳۳۲-۳۳۵
منبع: وبسایت راسخون
#فرزندآوری #فرزند
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️از ديدگاه قرآن مجازات اخروی ترک نماز چیست؟
🔹 #فريضه_بزرگ_نماز به قدرى اهمّيّت دارد که آيات و روايات بی شمارى در كتبِ معروفِ اسلامى درباره اهمّيّتِ آنها وارد شده و #قرآن با صراحت ترك اين فريضه را از اسباب سقوط در #دوزخ شمرده است؛ آنجا كه در سوره مبارکه مدثر مى فرمايد: گروهى از بهشتيان (اصحاب اليمين) در ارتباطى كه از جايگاه خود با مجرمانِ دوزخى مى گيرند از آنها سؤال مى كنند: «مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ؛ چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟!». آنها در پاسخ مى گويند: «قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ - وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ - وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ - وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ؛ ما از #نمازگزاران نبوديم - و مستمندان را اطعام نمى كرديم - و پيوسته با اهل باطل همنشين بوديم - و همواره روز جزا را انكار مى كرديم». [۱]
🔹گرچه در اين آيه علاوه بر ترك #نماز اشاره به سه گناه ديگر نيز شده است؛ ولى ذكر ترك نماز به عنوان اوّلين گناه به خوبى نشان مى دهد كه تا چه حدّ، ترك اين #فريضه_الهى خطرناك است. به علاوه، اين امور چهارگانه هر كدام مستقلا مى تواند يكى از اسباب سقوط در دوزخ گردد (ترك اطعام مستمندان ظاهراً اشاره به منع حقوق واجبه است). مسئله #نماز آنقدر از نظر #اسلام مهم است كه طبق بعضى از رواياتِ معروف، نخستين چيزى كه از نامه اعمال به آن نگاه مى شود نماز است، اگر در نامه اعمال (به طور صحيح) وجود داشت، به ساير اعمالِ نيك نگاه خواهد شد، و اِلا به بقيه نگاه نمى شود و چنين كسى روانه دوزخ مى گردد. [۱] اين مطلب شايد به خاطر آن باشد كه #نماز سرچشمه زاينده ايمان و ضامن بقاى آن است، با ترك نماز اصل ايمان به تزلزل مى افتد و مى دانيم يكى از شرایط قبولى اعمال، #ايمان است كه بدون ايمان هيچ چيزى پذيرفته نيست.
پی نوشتها؛
[۱] وسائل الشيعة، عاملى، شيخ حرّ، مؤسسة آل البيت(ع)، قم، ۱۴۰۹ ق، چ اول، ج ۴، ص ۳۴، باب۸؛ الكافی، كلينى، دارالكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۳، ص ۲۶۸
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۲۹۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️قسط و عدل، ماموریت بزرگ امام عصر (عج)
🔹 #عدالت به وسیله علمِ پیشرفته امروز و فنّاوریِ پیشرفتهی امروز قابل حل شدن نیست؛ گرهاش بازشدنی نیست. امروز بی عدالتی در دنیا از علم تغذیه میکند؛ یعنی علمِ پیشرفته در خدمت بیعدالتی است، در خدمت جنگافروزی است، در خدمت تصرّف سرزمینهای دیگران است، در خدمت سلطه بر ملّتها است؛
🔹پس علم این گرهها را دیگر نمیتواند باز بکند؛ اینها احتیاج دارد به یک قدرت معنوی، قدرت الهی، دست پُرقدرتِ #امام_معصوم که او بتواند این کارها را انجام بدهد؛ لذا مأموریّت بزرگ #حضرت_بقیّة_الله (عج) عبارت است از «یَملَأُ اللَهُ بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلا»؛ مأموریّت بزرگ آن بزرگوار #قسط و #عدل است.
🔹در بسیاری از روایات، در دعاها، در زیارت ها به این معنا اشاره شده است: ایجاد قسط و عدل؛ این، آن چیزی است که جز به دست قدرت الهی که از آستین حضرت بقیّة الله بیرون میآید، امکانپذیر نیست. این عدلی هم که انتظار است حضرت به وجود بیاورند، عدل در یک بخشِ خاص نیست، عدل در همه شئون زندگی است؛
🔹عدالت در قدرت، عدالت در ثروت، عدالت در سلامت، عدالت در کرامت انسانی و در منزلت اجتماعی، عدالت در معنویّت و امکان رشد، [عدالت] در همه ابعاد زندگی؛ اینها چیزهایی است که انتظار است که به وسیله حضرت بقیّة الله (عج) در عالَمِ وجود، در دنیا به وجود بیاید و انشاءالله به لطف الهی [محقّق] خواهد شد.
بیانات رهبرانقلاب ۹۹/۱/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️چهار خصلتی كه امام صادق (ع) برای مؤمن لازم میدانند چه چيزهايی است؟
🔹امام صادق علیه السلام میفرماید: «أرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُؤمِناً وَ إنْ كَانَ مِنْ قَرْنِهِ إلى قَدَمِهِ ذُنُوباً: الصِّدْقُ وَ الْحَيَاءُ وَ حُسْنُ الخُلْقِ وَ الشُّكْرُ؛ [۱] چهار چيز است كه اگر در هر كس باشد مؤمن است، اگر چه از فرق سر تا پاها غرق در گناه باشد: راستگويى، حيا، حُسن خُلق و شُكر».
💠شرح حديث
🔹اين حديث يك معناى ابتدايى دارد كه غير قابل تصوّر است؛ ولى معنايى عندالتامّل دارد كه لطيف و دقيق است. معناى ابتدايى آن اين است كه هر گناهى كه شخص مرتكب شود، ولى اين چهار صفت را داشته باشد، مؤمن است كه اين معنا، مفهوم و معقول نيست؛ ولى معناى دقيق روايت اين است كه كسى كه آلوده همه گناهان است، اگر اين چهار صفت را پيدا كند، از گناهان ديگر پاك مىشود و اين چهار صفت، بسيارى از آن گناهان را از انسان دور مىكند.
1⃣صداقت
🔹صفت #صداقت موجب مىشود بسيارى از گناهان مانند كم فروشى، احتكار، تقلّب، دزدى،... از بين برود؛ چرا كه اگر اين گناهان را مرتكب شود، مجبور است براى پوشاندن آن #دروغ بگويد. نمونه آن داستان جوانى است كه خدمت پيامبر اكرم (ص) آمد و عرض كرد: آلوده [به] جميع گناهان هستم، چه كنم؟ حضرت به او فرمود: فقط #دروغ نگو. اين امر باعث شد سراغ هيچ گناهى نرود؛ چون اگر هر گناهى را مرتكب مىشد و خدمت پيامبر اكرم (ص) مىرسيد، مجبور بود براى پوشاندن آن دروغ بگويد.
2⃣حيا
🔹 #حيا به معناى «كفّ النفس عن القبيح» است؛ يعنى در مقابل زشتىها رو برگرداند و وقتى كه از قبايح حيا كند، بسيارى از گناهان را ترك مىكند.
3⃣حُسن خُلق
🔹 #حُسن_خُلق عامل شستشوى از گناه است؛ چون انسان بسيارى از گناهان را در حال #عصبانيّت انجام مىدهد و كسى كه حُسن خُلق دارد، عصبانى نمىشود و به همين جهت گناه نمىكند.
4⃣شُكر
🔹معناى #شُكر اين است كه هر عضوى را در جاى خودش و در راهى كه خدا آن را آفريده استفاده كند و اگر شكر اين نعمتها را به جاى آورد، ديگر گناه نمىكند.
پی نوشت:
[۱] تحف العقول، ابن شعبه حرانى، جامعه مدرسين، قم، ۱۴۰۴ ق، چ دوم، ص ۳۶۹
📕مشكات هدايت، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: مكارم، مسعود، حامدى، محمد رضا، مدرسه امام على بن أبیطالب (ع)، قم، ۱۳۸۵ ش، چ اول، ص ۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مؤمن #صداقت #دروغ #حيا #حسن_خلق #عصبانیت #گناه #شُکر
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️فلسفه امتحان و آزمودن انسان ها چيست؟
🔸خداوند متعال انسانها را آفريده و آنها را به سوی كمال وجوديشان هدايت كرده است. انسان ضمن برخورداری از اين هدايت عمومی، از هدايت خاص ديگری نيز بهره میبرد. هدايت خاص انسان، با جعل قوانين تحقق میيابد، تا او با اختيار و اراده خود راه كمال را پيموده و از اين رهگذر، #امتحان خود را پس داده، قوای بالقوه خود را به فعليت، و كمال های مكنون خود را به منصه ظهور برساند، و به جايگاه نهايی لايق خود، سعادت ابدی يا شقاوت دائمی، شكر يا ناسپاسی، پيروزی يا شكست برسد. #قرآن_كريم در برخی آياتی كه از نمونه ها و مصاديق #امتحان سخن به ميان آورده، به جزييات #فلسفه_امتحان نيز اشاره كرده، كه در ادامه به آنها میپردازیم.
💠توبه و بازگشت به حق
🔹خداوند برخی بندگان را با شادى ها و غمها و بدی ها و نيكی ها آزموده، تا اندرز گرفته #توبه كنند، و به حق بازگردند: «وَ بَلَوْنَاهُمْ بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ [اعراف، ۱۶۸] و آنها را به نيكيها و بدیها آزموديم، شايد بازگردند».
💠خالص كردن مومنان و نابودی كافران
🔹خداوند در گذر زمان و به تدريج با آزمونها #اهل_ايمان را از شائبه های كفر و نفاق و... دور ساخته، و ايمان آنها را خالص ميگرداند و #كافران را كه كفر و شرك آنها را فرا گرفته به محق و نابودی ميكشاند: «وَ لِيُمَحِّصَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكَافِرِينَ؛ [آل عمران، ۱۴۱] و تا خداوند افراد باايمان را خالص گرداند (و ورزيده شوند) و كافران را تدريجا نابود سازد».
💠ظاهر ساختن باطن انسانها و جداسازی انسانهای پاك از خبيث
🔹 #امتحان برای ظاهر کردن سريره های انسانها، و پيدا شدن اخلاص يا نفاق آنان است: «...وَ لِيَبْتَلِيَ اللهُ مَا فِی صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِكُمْ...؛ [آل عمران، ۱۵۴] ...و اينها برای اين است كه خداوند آنچه در سينه شما پنهان است بيازمايد، و آنچه در دلهای شما (از ايمان) میباشد خالص گرداند...». بنابراين خداوند براساس سنت #امتحان، پاكان را از افراد خبيث و پليد جدا میسازد: «...حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ...؛ [آل عمران، ۱۷۹] ...تا آنكه ناپاك را از پاك جدا سازد...».
💠شناخته شدن نيكوكارتران
🔹خدای سبحان آسمانها و زمين و مرگ و زندگی و... را آفريد تا انسانها را بيازمايد و معلوم شود چه كسی عملش نيكوتر است: «وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَيَّامٍ... لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا؛ [هود، ۷] او كسی است كه آسمانها و زمين را در شش روز (شش دوران) آفريد... (به خاطر اين آفريد) تا شما را #آزمايش كند تا كداميك عملتان بهتر است».
💠سنجش ميزان صبر بر محروميت ها و رضايت از برخورداری ها
🔹انسانها بوسيله يكديگر امتحان میشوند تا اينكه شكيبايی آنها معلوم گردد: «...وَ جَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَ تَصْبِرُونَ...؛ [فرقان، ۲۰] ...و بعضی از شما را، وسيله امتحان بعض ديگر قرار داديم، آيا صبر و شكيبایی میكنيد؟ (و از عهده امتحانات بر می آئيد)». و رضايت هركس به آنچه از آن برخوردار شده يا از آن محروم گشته آشكار شود.
💠شناخته شدن مجاهدان و صابران
🔹از ديگر اهداف #امتحان، شناخت پيكارگران و صابران بيان شده، تا بدين وسيله ايشان پاداش خود را دريافت كنند. «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ...؛ [محمد ص، ۳۱] ما همه شما را قطعا #آزمايش میكنيم، تا معلوم شود مجاهدان واقعی و صابران از ميان شما كيانند...».
💠دستيابی به تقوا
🔹خداوند مومنان را تمرين داده يا سختی و مشقت را بر آنها تحميل میكند، تا با اين #امتحان_الهی، قلب هايشان به #تقوا متخلق گردد. «أُولَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى؛ [حجرات، ۳] كسانی هستند كه خداوند قلوبشان را برای #تقوا خالص نموده است».
💠مشخص شدن شاكر و ناسپاس
🔹بجز مواردی كه خداوند در آن مستقيما فلسفه امتحان را بيان داشته، در آيه ای نيز از قول حضرت سليمان (ع) چنين نقل كرده كه برخورداری وی از فضل الهی برای امتحان اوست، تا معلوم گردد كه وی سپاسگزاری میكند يا كفران میورزد: «...قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ...؛ ...گفت اين از فضل پروردگار من است تا مرا #آزمايش كند، كه آيا شكر او را بجا می آورم يا كفران ميكنم...». [نمل، ۴۰]
💠گذشته از موارد ياد شده، در روايات نيز تهذيب نفس و رسيدن به مقام رضا و رسيدن انسان ها به پاداش و كيفر اعمال نيك و بد خويش، از فلسفه های امتحان ياد شده است. [۱]
پینوشت؛
[۱] دائره المعارف قرآن كريم، مركز فرهنگ و معارف قرآن، بوستان كتاب، ج ۴، ص ۲۶۸-۲۷۰
منبع: وبسایت انوارطاها
#امتحان #آزمایش
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️لزوم مهیا شدن برای ظهور
🔹... من نمیتوانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم؛ بزرگتر از این است. نمیتوانم بگویم که شخص اول است؛ برای اینکه دومی در کار نیست. ایشان را نمیتوانیم ما با هیچ تعبیری تعبیر کنیم، الّا همین که #مهدی_موعود (عج) است. آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر، و ما باید خودمان را مهیا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه موفق شدیم ان شاء الله به زیارت ایشان، طوری باشد که روسفید باشیم پیش ایشان. تمام دستگاههایی که الآن به کار گرفته شدهاند در کشور ما - و امیدوارم که در سایر کشورها هم توسعه پیدا بکند - باید توجه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیا کنند برای ملاقات #حضرت_مهدی سلام الله علیه.
بخشی از بیانات حضرت امام در پیام رادیویی و تلویزیونی ۵۹/۰۴/۰۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️دوستی و تکریم نوجوانان توسط والدین، چه نقشی در تربیت صحیح آنها دارد؟ (بخش اول)
🔹 #دوران_نوجوانی بهترين و مناسبترين زمان برای #آموزش و #تربيت نوجوانان است. در اين دوران که نوجوان - اگر نه به اندازه کودکی، ولی به هر حال به ميزان بسيار زياد - از والدين خود متأثر است، فرصت بسيار مناسبی برای تربيت او مهيا می شود. امام علی (ع) در ضمن سفارش به فرزند خود امام حسن مجتبی (ع)، به زمينه بسيار مستعد روح نوجوانان برای رشد و تکامل اشاره کرده، میفرمايد: «وإِنّما قَلبُ الحَدَثِ کَالأرضِ الخالِيه ما أُلقِي فِيها مِن شَی ءٍ قَبِلَتهُ فَبادَرتُکَ بِا لأدَبِ قَبلَ أن يقسُوَ قَلبَکَ و يشتَغِلَ لُبُکَ؛ بی ترديد دل نوجوان چون زمين آماده و بدون کشت است و آماده پذيرش هر بذری است که در آن افکنده شود؛ پس به تربيت تو شتافتم، پيش از آن که دلت سخت شود و خاطرت به چيزى مشغول گردد». [۱]
🔹 #اسلام به عنوان يک دين جامع در اينجا نيز ما را تنها نگذاشته و با ارائه راهکارهايی به #والدين، برای تعامل مؤثر و مثبت با فرزندان شان، از ما دستگيری کرده است، تا عبور توأم با معرفت و پاکی از اين دوران داشته باشيم. دين مبين اسلام در مسير تربيت نوجوانان راهنمايی های مختلفی را به والدين آنها ارائه ميکند، که يکی از اين آموزه ها تاکيد بر #تکريم_نوجوان است. اسلام با به رسميت شناختن نوجوانان، به عنوان انسان هايی «مکلف»، از همان بدو بلوغ آنها را در قبال رفتارهايشان «مسئول» معرفی میکند و آغاز شدن مرحله جديد و باارزشی از زندگی شان را به آنان اعلام می نمايد، تا بيش از بزرگسالان قدر باقی مانده خود را بدانند و با انتخاب هايی درستتر در مقايسه با آن ها، برای امور زندگی شان تصميم بگيرند و در همه رفتارها و رفت و آمدها و نشست و برخاست های شان، حريم و حدود الهی را رعايت کنند و به تدريج در همه ابعاد زندگی شان رشد کنند.
🔹از همين رو است که در تاريخ میخوانیم که بسيارى از بزرگان و علما با برگزاری مراسم هايی باشکوه، دوران بلوغ فرزندان نوجوان شان را جشن می گرفتند، تا به آنها ارزش و اهميت دوران جديد زندگی شان را اعلام کنند. در احوالات سيد بن طاووس نقل شده که به فرزندش توصيه می کرد دوران بلوغ خود را به واسطه اينکه شايستگی مواجهه با خداوند متعال را به عنوان انسانی کامل پيدا کرده قدر بداند، و تاريخش را ثبت کرده و آن را به عنوان عيدی هميشگی به ياد بسپارد. [۲] اسلام در مسير «تربيت و تکريم نوجوانان» با توصيه والدين به مؤلفه هايی چون محبت، احترام، چشم پوشی و...، نقش مؤثر اين امور را در شکلگيری صحيح_شخصيت آنها مورد تأکيد قرار داده است. #ادامه_دارد...
پینوشتها
[۱] نهج البلاغه، شريف الرضى، قم، نشر هجرت، چ ۱، ص ۳۹۳
[۲] كشف المحجة لثمرة المهجة، سيد ابن طاووس، نجف، منشورات المطبعة الحيدرية، ۱۳۷۰هـ.ق، ص ۹۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تربيت #تربیت_فرزند #فرزند #نوجوان #والدين
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢رهبر انقلاب، پیش از ظهر امروز: مسئولین مسمومیت دانشآموزان را با جدیت دنبال کنند
🔹🔸حضرت آیتالله خامنهای در حاشیه مراسم روز درختکاری:
♦️مسئولین باید موضوع مسمومیت دانشآموزان را با جدیت دنبال کنند؛ این یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض است.
♦️اگر مسمومیت دانشآموزان اثبات شود، باید عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند. در مورد این افراد هیچ عفوی نخواهد بود.
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رهبر انقلاب، امروز: وضع اقتصادی که وابستهی به یک محصول باشد یا اینها به همین جایی میرسد که امروز شما ملاحظه میکنید. ما امروز مشکل داریم، هم در زمینهی ارزش پول ملیمان مشکل داریم، هم در زمینهی تورم و گرانی مشکل داریم؛
از همهی راههای ممکن اقتصادی بایستی مسئولین استفاده کنند.
♦️البته مشغول کارند، من میبینم و تلاش میکنند. انشاءالله که این تلاشها را با قوت ادامه بدهند و برای این مشکلات اقتصادی مردم راه حل درستی را انشاءالله پیدا کنند و اجرا کنند. یکی از کارهای مهم همین مسئلهی درختکاری است که این میتواند برای اقتصاد کشور به معنای واقعی کلمه دارای اهمیت باشد.
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سخنان شاه از وضعیت بد اقتصادی کشور
در این ویدیو آرشیوی شاه در دیدار با اعضای هیئت دولت هویدا از وضعیت بد اقتصادی و همچنین نبود سرمایه لازم برای ایجاد اشتغال و سود بالای بانک ها گلایه میکند و در آخر از کارخانه هایی نام می برد که در آستانه ورشکستی قرار دارند .
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 حکم قاطع قاضی انقلابی برای یک زن بیحجاب در قم
🔹حکم یک قاضی انقلابی در دفاع از آمر به معروف و ناهی از منکر و مجازات متهمین به دلیل جریحه دار نمودن عفت و اخلاق عمومی
🔹 متهمین، علاوه بر پرداخت دیه، به پرداخت جزای نقدی به مبلغ بیست و چهار میلیون تومان محکوم و همچنین فرد مذکور به محرومیت از رانندگی به مدت دو سال محکوم شد .
🔹 نکته جالب توجه در این حکم، استناد بجای قاضی به آیات قرآن و مواد مختلف قانونی در حکم صادره است .
⚠️البته مقدمه ای باشد برای برخورد با دانه درشت های از مفسدین فرهنگی...
(نظیر زینب موسوی دختر کمدین ساکن قم که هربار با اظهارهای وقیحانه اش به شعله ور کردن آتش فتنه ها میدمد.)
همانطور که در مفاسد اقتصادی نیز فقط نباید قالپاق دزد و خرده دزد محاکمه شود...مفسدین درشت اقتصادی نیز باید محاکمه شوند.
#قاضی_انقلابی
#مطالبه_برخورد_با_دانه_درشتها
🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، پیش از ظهر امروز: مسئولین مسمومیت دانشآموزان را با جدیت دنبال کنند
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در حاشیه مراسم روز درختکاری:
🔹مسئولین باید موضوع مسمومیت دانشآموزان را با جدیت دنبال کنند؛ این یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض است.
🔹اگر مسمومیت دانشآموزان اثبات شود، باید عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند. در مورد این افراد هیچ عفوی نخواهد بود.
#هیچ_عفو_نکنید
#نباید_اقتدار_شکسته_شود
🆔 @mesagh