eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.6هزار عکس
167.7هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این حرفا تو جنگ نرم ما هم هست توجه داشته باشیم 👌 🕌🚩 🇮🇷 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخابات ترکیه؛ کلیچدار اوغلو یا اردوغان؟ محمد ندیمی 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
@tahlilgar_siasi _•.mp3
4.63M
انتخابات ترکیه؛ کلیچدار اوغلو یا اردوغان؟ محمد ندیمی در ایتا 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استیو بنن، مشاور پیشین ترامپ: 📍اروپا باید هزینه جنگ اوکراین را بپردازد، ما به اندازه کافی برای اروپا خرج کرده‌ایم... 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اسکای نیوز: 📍وزیر ارشد اسرائیلی گفته است که این شهر فلسطینی باید از روی زمین محو شود... 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
32.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈👈👈 مگه ما خریم ؟! ۱۳۹۳ نفر به علت آلودگی هوا فوت کردند! 🔺صحبت های دبیر مجمع مطالبه گران اصفهان خطاب به مسئولین استان در خصوص و آلودگی هوای اصفهان و تناقضات رفتاری مسئولان در بیان علت مازوت سوزی در اصفهان !؟ ⬅️ یکی مثل حاجی دلیگانی که ادعای نمایندگی ملی را دارد و کارهای حوزه شهرستان را به مسئول دفترش سپرده چه اقدام موثری برای جلوگیری از مازوت سوزی انجام داده ؟! ♦️آقای حاجی این اتفاق در حوزه انتخابی شما افتاده ولی با دستور رییس قوه قضاییه متوقف شده !؟ 🔹با این دستور آقای اژه ای معلوم میشود هرچه ژست دغدغه مندی برای جلوگیری از مازوت سوزی داشتید رفتارهای پوپولیستی بوده !؟ ♦️نه اقدام موثری برای تامین حقوق مردم و جلوگیری از معضلات آلودگی هوا برای مردم ! پس شما این سالها چکار می‌کردید در اون مجلس و هیأت رییسه !؟ 🔺آیا امتیازی گرفتید که اینهمه در مقابل فجایع زیست محیطی علیه مردم کاری نکردید !؟ ⬅️ بنا بر اعلام مدیرکل حفاظت محیط زیست فوت ۱۳۹۳ اصفهانی در سال گذشته به علت آلودگی هوا بوده است !!! 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر🎥 ببینید|نماهنگ «کامتو شیرین کن» 🎤 باصدای: پویا بیاتی 💠تهیه کننده: میلاد مولوی 🎶 آهنگسـاز: مجید وفادار 🎥کارگردان: علی حمصیان 🔺تهیه شده در مأوا ❤️ به عشق مهدی(عج) ... 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
30.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازنشر🎥 ببینید|نماهنگ درمانا 🎤 باصدای: حسین حقیقی 💠تهیه کننده: مهاجر توحید پرست 🎶 آهنگسـاز: شروین معینی 🎼تنظیم کننده: علی وانیار 🔶تهیه کننده موسیقی:موسسه مصاف 🎥کارگردان: داوود احمدی 🔺تهیه شده در مأوا 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همخوانی با سرود عزیزم حسین(ع)۲ ❤️ ارسالی از مخاطب خوبمون خانم mukarram از ازبکستان 🇺🇿🇮🇷 ترک و لر و کردی و فارس و بلوچ و عرب از غرب آقا تا شرق و مسیحی مثل وهب دوسِت دارن و رو سینه شون دستِ ادب✋❤️ 💠 فیلم شرکت کنندگان و نحوه اطلاع از شرایط شرکت در پویش عزیزم حسین(ع) ۲🔰🔰🔰🔰 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تیزر|🎊🎉جشن دهه نودی ها در روز 🎈 📌با حضور عبدالرضا هلالی و محمداسداللهی و سجادمحمدی و حامد سلطانی مرکز موسیقی مأوا 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 وظیفه ما رسانه‌ای‌ها تزریق آرامش به مردم است!/اقدامات دولت مثبت است/ ! 🔹این روزها که همه زبان نقد کارشناسی و غیرکارشناسی‌شان باز شده و بدون هیچ ملاحظه‌ای از احساسات مخاطب و مردم، هر ايراد و مشکلی رو در بوق و کرنا می‌کنند، ما سعی بر آرام کردن فضا داریم. 🔹نرخ ارزی که تا قبل از اغتشاشات 4% و پس از اغتشاشات 70% رشد غیرمنطقی داشته، با هر عقل سلیمی که تحلیل شود، بخش اعظمش سیاسی است و نه اقتصادی!. اما در نقد دوستان کارشناس و غیرکارشناس رسانه دار، بخش سیاسی آن دیده نمی‌شود و این همان جایی است که بخشی از ، قربانی آزادگی رسانه‌ای به قیمت بی اعتبار سازی دولت مستقر می‌شود. 🔹دولتی که از ضعف شدید رسانه‌ای رنج می‌برد و تحت حمله از چند جبهه‌ قرار می‌گیرد، باید هم در اقدامات‌ش احتمالا دچار خطای محاسباتی شود، چرا که رسانه‌های خودی و ناخودی، همه به یک وجه مشکل اشاره می‌کنند و دولت نیز تنهاست. 🔹دولتی که در 18 ماه گذشته در شاخص‌های کلان اقتصادی(که مقدمه‌ رشد اقتصادی است) از جمله افزايش در؛ صادرات، تولید، اشتغال‌، درآمد ارزی، تنوع مراودات تجاری، اولويت بازار منطقه‌ای، حقوق و مزایا و همچنین کاهش در؛ سرعت رشد پایه پولی، سرعت رشد نقدینگی منفی(حاصل از خلق پول) و ... و همچنین پيوستن به سازمان‌های شانگهای و بریکس موفق عمل کرده است، یعنی موفق بوده و جای دفاع دارد. 🔹اما این دولت هم‌چنان نتوانسته این موفقيت‌ها رو به بازار و فضای عمومی کشور تزریق کند و یکی از موانع جدی‌اش حجم فشار رسانه‌ای از همه طرف و البته بدون وقفه است. 🔹در چنین شرایطی باید به کمک دولت رفت تا از سد موانع سیاسی و روانی بتواند عبور کند و فضای مدیریت اقتصادی کشور رو در اقتصاد خلاصه کند و آثار سوء سیاسی رو به حداقل‌ برسونه و این مهم انجام نمی‌شود مگر این‌که به کمک دولت در تزريق آرامش به مردم برویم. پ.ن: ان شاءالله دولت از این فشار سخت عبور خواهد کرد و آرامش اقتصادی به کشور باز خواهد گشت و لذا / متن رپلای شده اجرای همین سیاست در دولت روحانی توسط ما بود چراکه آرامش مردم برامون مهمه نه جار زدن نقد در فضای ملتهب! ✍آقای الف 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴ما در دولت روحانی هم همین طور عمل کردیم علیرغم این‌که اون دولت رو 1% هم قبول نداشتیم، اما آرامش مردم حکم می‌کرد به کمک دولت مستقر برویم و آن کمک اثرگذار هم بود. چون بخش منتقد دولت(که ما بودیم) نقد رو رها کرد و به کمک مدیریت فضای عمومی کشور رفت، فشار بر دولت کاهش یافت و دولت تونست اعمال‌ مدیریت کنه البته حضور منتقدان به دولت در شناخت روزنه‌ها کمک می‌کند و باید از منتقدان که دلسوز هم هستند استقبال شود. 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 از این جهت که حجاب و پوشش یک رفتار اجتماعی است قوانین حجاب و عفاف مرتبط با میزان پوشش افراد در جامعه است نه میزان اعتقاد افراد به حجاب تا اینکه کسی بگه من چون معتقد نیستم ملزم به رعایت حجاب نیستم! 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔰 ۴داستان جذاب به بهانه ۴اسفند، سالروز تصویب لایحه #راه_آهن_رضاشاهی 💢 توئیت و ویراست #حجت‌_الاسلام_راجی درباره ابعاد راه‌آهن سراسری 📌 منبع داستان ۱: Robert Graham, Iran the Illusion of Power, p43 📌 منبع داستان ۲: Homa katouzian, The Political Economy of Modern Iran: Despotism and Pseudo-Modernism, 1926 – 1979, p115 -116. 📌 منبع داستان ۳: Yann Richard, Jean-Pierre Digard & Bernard Hourcade, Iran in the 20th century, Between nationalism, Islam and globalization, p60. 📌 منبع داستان ۴: John Foran, Fragile Resistance: Social Transformation in Iran from 1500 to the Revolution, p234 💠 اندیشکده راهبردی #سعداء 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 انتظار در مبارزه است 💠 انتظار یعنی حرکت به سمت ظهور - برنامه تلویزیونی "حـسـینیه مــعـلّی" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقای ما! ما منتظرت هستیم، با هر سلیقه و علایقی... قدم به چشم ما گذار! ┈┄┅═✾•••🆔 @mesagh✾═┅┄┈
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نجوای آیت الله خامنه‌ای با مولای منتظَر امام مهدی موعود(عج) ۶ تیر ۱۳۵۹ 🔸ای مهدی موعود محتاج دعایت هستیم 🔹عزیزٌ عَلَینا اَن نَرى الخَلقَ وَ لاتُرى؛ اى امام زمان! براى ما خیلى سخت است که در این جهان، در این طبیعت بى‏‌پایان که متعلّق به صالحان است، متعلّق به بندگان خدا است، دشمنان خدا را ببینیم، آثار وجود دشمنان خدا را لمس بکنیم امّا تو را نبینیم و از نزدیک فیض حضور تو را زیارت نکنیم. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
❗️بازتاب یک یاداشت اتهام آمیز به دستگاه های امنیتی کشور در قضیه مسمومیت دانش آموزان و واکنشها به آن 👤سید زین العابدین صفوی در کانال شخصی اش نوشت: پیش بینی! مسموم‌کنندگان مدارس دخترانه از جنس قاتلان بهشتی‌‌‌‌‌ها باشند، یا از نوع قاتلان فروهرها، در این نکته اشتراک دارند که هر‌یک می‌خواهد این حادثه را به گردن دیگری بیندازد. این "متهم سازی"ها پس از کشف حقیقت نیز پایان نخواهد یافت! بسوزد پدرِ سیاست‌بازی! 🔻 واکنش برخی از روحانیون زنجان به این یادداشت؛ ✍️محمد نظری: بلی بسوزد پدر "سیاست بازی" که قبل از روشن شدن حقیقت، نتیجه را پیش بینی قطعی فرموده که تلاشی است تا در هر صورت حقیقت پشت پرده تردید بماند. سوال این است آیا این یادداشت نیز مشمول همان سیاست موصوف هست یا خیر!؟ اگر خیر به چه ملاکی!؟ ✍️ علی محمدی هوشیار: تحلیل باید پشتوانه فکری داشته باشد و پشتوانه فکری در صورتی خروجی صحیحی میدهد که تحلیل کننده دارای نظام فکری باشد. مشکل اساسی تحلیلگران ما، عدم برخورداری از نظام فکری است. نظام فکری نداشتن، فحش و توهین نیست و حتی تنقیص مقام هم بشمار نمیرود. مشکل اساسی اساتید حوزوی و دانشگاهی ما، همین نظام فکری است که گاه آنان را مذبذب میکند. اینکه بگوییم یا کار اطلاعاتی ها است و یا کار منافقین، این یعنی مذبذبین بین ذلک لا الى هؤلاء و لا الى هؤلاء هستیم. ✍️ مجید نقی‌لو: "متهم سازی" قبل از کشف حقیقت نیز سطح ارتقا یافته "سیاست‌بازی" است. و "بستن" راه پاسخ و اتهام‌زنی با جوهری که امکان پاک شدن ندارد قدم زدن در وادی بی‌اخلاقی ورود به عالم "نامردی" است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️تفاوت معنای دو واژه «قسط» و «عدل» 🔹دو واژه و گاه به صورت جداگانه به كار مى روند، که تقريباً مفهومى معادل يكديگر دارند، و گاه در برابر هم واقع مى شوند، مانند حديث معروفى كه شيعه و اهل سنّت از پيغمبر اكرم (ص) نقل كرده اند كه فرمود: «لَوْ لَمْ‌يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا اِلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى فَيَمْلأُها عَدْلا و قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً؛ اگر از عمر جهان جز يك روز باقى نماند، خداوند آن روز را طولانى مى كند تا مردى از فرزندان من، قيام نمايد و زمين را از و پر كند آنگونه كه از ظلم و جور پر شده باشد». [۱] در اين روايت و مانند آن و در برابر هم قرار گرفته، همان گونه كه و در برابر يكديگر است. 🔹در اين كه ميان اين دو چه تفاوتى است؟ ممكن است چنين گفته شود: «قسط» همان گونه كه در معنای لغوى آن آمده به معناى تقسيم عادلانه است و نقطه مقابل آن تبعيض است، بنابراين قسط آن است كه حق هركس به او برسد و به ديگرى داده نشود؛ ولى عدالت در مقابل جور و تجاوز به حقوق ديگران است، به اين صورت كه فردى حق ديگرى را غصب كرده و براى خود بردارد، و مى دانيم عدالت كامل در جامعه انسانى آن زمان برقرار مى شود كه نه كسى تجاوز به حقوق ديگرى كند و نه حق كسى را به ديگرى دهد. 🔹از تعبيرى كه در بعضى احاديث آمده تفاوت ديگرى نيز استفاده مى شود و آن اين است كه «عدالت» در مورد حكومت و داورى است و «قسط» در مقابل تقسيم حقوق است. در «لسان العرب» مى خوانيم كه در بعضى از احاديث آمده: «اِذا حَكَمُوا عَدَلُوا وَ اِذا قَسَّمُوا اَقْسَطُوا؛ آنها هنگامى كه حكومت مى كنند، «عدالت» پيشه مى كنند و هنگامى كه تقسيم مى نمايند رعايت «قسط» مى كنند». [۲] اين احتمال نيز وجود دارد كه «عدل»، مفهومى وسيعتر و گسترده تر از «قسط» دارد؛ چرا كه قسط در مورد تقسيم گفته مى شود و عدل هم در آن مورد و هم در موارد ديگر. پی نوشت‌ها؛ [۱] من لا يحضره الفقيه‏، دفتر انتشارات اسلامى، چ ۲، ج ‏۴، ص ۱۷۷ [۲] لسان العرب، ابن منظور، دار صادر، بيروت، چ۳، ج ‏۷، ص ۳۷۷ 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، با همکاری جمعى از فضلاء، دارالكتب الاسلاميه‏، چ۹، ج ۴ ص ۴۵۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️شعارهای امام زمان (عج) 🔹شعارهایی که (علیه الصّلاة والسّلام و عجّل الله تعالی فرجه) بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد، امروز شعارهای مردم ماست، شعارهای یک کشور و یک دولت است، این خودش یک گام بسیار بلندی به سوی اهداف امام زمان است؛ یک روزی شعار توحید، شعار معنویت، شعار دینداری در دنیا منسوخ شده بود، سعی کرده بودند به طور کلی آن را به دست فراموشی بسپارند، اما امروز در این منطقه‌ی عالم، این شعارها، شعارهای رسمی حکومت است، شعارهای رسمی اداره‌ی کشور و آحاد ملت است، علاوه بر این شعارها آرزوی ملت های مسلمان در بسیاری از کشورهای دنیاست و این شعارها یک روز تحقّق پیدا خواهد کرد. بیانات مقام معظم رهبری ۷۹/۰۸/۲۲ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه، درباره اعتدال و میانه روی در طلب روزی چه سفارشی كرده است؟ 🔹 (ع) در بخشی از نامه ۳۱ - که به امام حسن (ع) نوشته شده - به عنوان مقدمه مى فرمايد: «وَ اعْلَمْ يَقِيناً أَنَّكَ لَنْ تَبْلُغَ أَمَلَكَ، وَ لَنْ تَعْدُوَ أَجَلَكَ؛ و بدان به يقين هرگز به همه آرزوهايت دست نخواهى يافت و [نيز بدان] هرگز از اجلت تجاوز نخواهى كرد [و بيش از آنچه مقرر شده عمر نمى كنى] و تو در همان مسيرى هستى كه پيشينيان تو بودند [آنها رفتند و تو هم خواهى رفت]». آنگاه چنين نتيجه مى گيرد: «فَخَفِّضْ [۱] فِی الطَّلَبِ وَ أَجْمِلْ [۲] فِی الْمُكْتَسَبِ؛ حال كه چنين است در به دست آوردن مكن و در كسب و كار ميانه‌رو باش». جمله «لَنْ تَبْلُغَ أَمَلَكَ» بيان واقعيّتى روشن است كه هيچ انسانى در اين جهان به تمام آرزوهاى خود نخواهد رسيد، بنابراين چرا در طلب روزى باشد؟ جمله «وَ لَنْ تَعْدُوَ أَجَلَكَ» اشاره به اين است كه عمر انسان به هر حال محدود است، و هيچ كس نمى تواند بيش از وقت مقرر در اين جهان بماند. 🔹حال كه چنين است چرا براى به دست آوردن مال، بيش از حد دست و پا بزند؟ تعبير به  «خَفِّضْ»؛ (آرام باش و فرو نِه) و «أَجْمِلْ»؛ (راه اعتدال پيش بگير) هر دو اشاره به يك حقيقت دارد و آن ترك حرص براى جلب روزى بيشتر است. البته اين تعبير هرگز تلاش و سعى براى به دست آوردن روزى حلال را نفى نمى كند. امام (ع) در ادامه اين سخن به استدلال پرمعنايى توسل مى جويد و مى فرمايد: «فَإِنَّهُ رُبَّ طَلَبٍ قَدْ جَرَّ إِلَى حَرَبٍ [۳] فَلَيْسَ كُلُّ طَالِبٍ بِمَرْزُوقٍ، وَ لَا كُلُّ مُجْمِلٍ بِمَحْرُومٍ؛ زيرا بسيار شده كه تلاش فراوان [در راه دنيا] منجر به نابودى [اموال] گرديده [اضافه بر اين] نه هر تلاشگرى به روزى رسيده و نه هر شخص ميانه رويی محروم گشته است». شبيه اين مضمون در حديثى از پيامبر اكرم (ص) آمده است، حضرت مى فرمايد:  «اَجْمِلُوا فِی طَلَبِ الدُّنْيا فَإنَّ كُلَّا مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ؛ در باشيد؛ چرا كه به هركس آنچه مقدر شده است داده مى شود». [۴] 🔹جمله «رُبَّ طَلَبٍ قَدْ جَرَّ إلَى حَرَبٍ؛ چه بسيار تلاش فراوانى كه منجر به نابودى شده»، به گفته بعضى از نويسندگان، ضرب المثلى در لسان العرب است كه مضمون آن را در فارسى، سعدى در ضمن دو بيت آورده است: "شد غلامى كه آب جوى آورد ، آب جوى آمد و غلام ببرد ؛ دام، هر بار ماهى آوردى ، ماهى اين بار رفت و دام ببرد". دو جمله «فَلَيْسَ كُلُّ طَالِبٍ ... وَ لَا كُلُّ مُجْمِلٍ ...» در واقع به منزله دليل است براى آنچه در جمله هاى قبل درباره رعايت و ميانه روى در طلب رزق آمده است و اشاره به اين حقيقت است كه دست و پاى زياد زدن، هميشه درآمد بيشتر، و رعايت اعتدال و ميانه روى هميشه درآمد كمتر را در پى ندارد؛ بلكه لطف الهى بر اين قرار گرفته آنها كه بر او توكّل كنند و و آز و را كنار بگذارند، و به صورت براى روزى تلاش نمايند، زندگى بهتر و توأم با آرامش بيشتر داشته باشند و در ضمن، ديگران نيز اجازه پيدا كنند كه از تلاش خود براى روزى بهره گيرند و حريصان جاى را بر آنها تنگ نكنند. پی‌نوشت‌ها؛ [۱] «خفّض» از ريشه «خفض» به معناى پايين آوردن، در مقابل رفع به معناى بالا بردن است و در اينجا به معناى كم كردن و دست از زياده روی برداشتن است. [۲] «اجمل» از ريشه «اجمال» به معناى اعتدال در كار و عدم افراط است. [۳] «حَرَب» به معناى غارت كردن است و در اينجا معناى فعل مجهول دارد؛ يعنى غارت شدن. [۴] سنن ابن ماجه، أبو عبدالله القزوينی، ج ۲، ص ۷۲۵ 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۹، ص ۶۲۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️یک شیعه منتظِر چه وظایف و رسالت‌هایی بر عهده دارد؟ 💠بخشی از وظایفی که می تواند در رشد و بالندگی جامعه اسلامی و منتظران فرج مؤثر باشد به شرح زیر است: 1⃣«شناخت‌ امام‌ زمان (عج)» 🔹مهم‌ترین‌ وظیفه‌ شیعه، خویش است. در اهمیّت این مسأله همین بس که در روایات متواتر که شیعه و سنّی آن را نقل کرده اند، آمده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیّة؛ [۱] هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرده است». در روایات از ائمه معصومین علیهم السلام آمده است که: «شناخت امام آن است که انسان بداند که اطاعت از آنها واجب است و انسان باید از آنها پیروی کامل و خالص داشته باشد». بدون تردید مراد از شناخت حضرت، شناختی است که شیعیان را از شبهه های ملحدان در امان نگه دارد، و سبب نجات از اعمال گمراه کننده مدعیان دروغین مهدویّت یا مدعیان ارتباط با حضرت باشد. 2⃣«پیوند و ارتباط‌ معنوی با امام‌ زمان (عج)» 🔹دیگر وظیفه شیعه در دوران غیبت، حفظ و «تقویتِ‌ پیوند معنوی» با (عج) و تجدید دائمی‌ عهد و پیمان با حضرت است.  منتظران واقعی ظهور هرگز نباید احساس کنند که در جامعه دارای مسئولیتی نیستند و هیچگونه تکلیفی نسبت به امام خود ندارند. از شیعیان خواسته شده که در آغاز هر روز با یکی از دعاهایی که مخصوص امام زمان (عج)، با مقتدای خود و مقام ولایت ارتباط برقرار کنند. شیعه منتظر اگر در آغاز هر روز با حضور قلب و توجه کامل با امام خود عهد و پیمان ببندد، هرگز تن به ذلّت و خواری، ظلم و بی‌عدالتی نمی‌دهد. نیز هرگز دچار بحران فکری و فرهنگی و از خود بیگانگی و یأس و ناامیدی نمی‌شود. یکی از دعاهایی که در این موضوع وارده شده «دعای‌ عهد» است که از مضامین بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. این دعا بهترین وسیله برای پیوند منتظران با امام زمان (عج) است. [۲] 3⃣«خودسازی و کسب فضایل اخلاقی» 🔹یکی دیگر از وظایف منتظران امام‌ مهدی (عج)، و آراستگی به فضایل اخلاقی است. در توقیع شریفی که از سوی (عج) خطاب به شیخ مفید نگاشته شده، آمده است: «از علل طولانی شدن غیبت و محروم ماندن شیعیان از ملاقاتشان با ما، اعمال ناشایستی است که آنان مرتکب می‌شوند و ما را ناراحت می‌کنند ». [۳] از توقیع شریف استفاده می‌شود که منتظر واقعی، از اعمالی که سبب طولانی شدن غیبت حضرت و ناراحتی آن بزرگوار می‌شود، اجتناب می‌کند. بر این اساس با شناخت‌ امام‌ زمان (عج) و پرهیز از گناهان و در نهایت با تهذیب‌ نفس و ارتباط معنوی با حضرت می‌توانیم به بخشی از وظایفی که در قبال آن امام بزرگوار داریم، دست یابیم. امام صادق (ع) فرمود: «هر کس از شما بمیرد در حالی که منتظر این امر (ظهور امام مهدی) باشد، مانند کسی است که با (عج) در خیمه ایشان بوده باشد». [۴] پی نوشتها: [۱] بحارالأنوار، ج ۸، ص ۳۶۸ [۲] مفاتیح الجنان [۳] الاحتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۶۰۲ [۴] المحاسن (احمد بن محمد بن خالد، برقی) ج ۱، ص ۲۷۷، ح ۱۴۹ منبع: وبسایت‌ موسسه‌ تحقیقاتی حضرت‌ ولیعصر (عج) با تلخیص 🆔 @mesagh