هدایت شده از mesaghمیثاق
اساساً منِ کم سواد اجازه ورود به این بحث رو ندارم اما در کنار نقد و بررسی استاد عباسی فر، پیشنهاد میکنم این فایل صوتی از حضرت آقا، این ویدیو و این ویدیو از آیت الله حائری شیرازی رو هم نگاهی بندازید...
طبق آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجوئی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهانبینی اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این نگران کننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست. این از جملهی چیزهائی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد؛ هم در مجموعههای دولتی مثل وزارت علوم، هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم در هر مرکز تصمیمگیری که در اینجا وجود دارد؛ اعم از خود دانشگاهها و بیرون دانشگاهها.
بیانات در دیدار با اساتید دانشگاهها ۱۳۸۸/۰۶/۰۸
اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.
بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
آیت الله حائری شیرازی:
علوم انسانی «توهم» اند! چرا؟ چون آنچه بشر درباره انسان میداند موهوم است و تمام علوم انسانی از انسان میگذرد، تا انسانشناسی علمی نباشد، محصولات علوم انسانی علمی نمیشود؛ نتیجه تابع اخس مقدمتین است، (اَخَسّ به معنی پستتر است؛ نتیجه تابع اخس مقدمتین یعنی اگر دومقدمه داشتیم، نتیجه تابع مقدمهای است که پستتر باشد؛ با یک مثال توضیح میدهند.) یعنی اگر100مقدمه داشته باشه و 99تا یقینیه، ضروریه و مطلقه باشند و یکیش وهمیه باشد، نتیجش وهمیه است! آقایان نباید تردید بکنند در رد محصولات علوم انسانی غرب!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ امروز وزیر کاری داریم که بجای دفاع از قشر کارگر میگوید افزایش دستمزد به ضرر کارگران است!
👤دکتر علی نصیری اقدم اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: عبدالملکی، پارسال، قربانی تبعات حذف ارز ترجیحی شد، او را بخاطر افزایش دستمزد برکنار کردند تا حساب کار دست نیروی کار بیاید و بدانند که باید سر جایشان بنشینند.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
هدایت شده از mesaghمیثاق
وزارتخانه را شیطانی اداره کنیم یا خدایی؟
«آقایان! یک وقتی را در شبانهروزتان بگذارید برای کار شخص خودتان؛ کار مردم نه، کار خودتان؛ یک وقتی را برای این باید بگذارید.»
البته همهی کار شبانهروزتان که کار برای خدا باشد، آن کار مثل عبادت هم هست، اما غیر از آن را میگویم.
چرا میگویم این را؟ این را درست توجه کنید تا شبهه نشود که خب ما که داریم مثلاً [کار میکنیم] وزارتخانه هم برای خدا است؛ بله من میدانم و قبول هم دارم که وزارتخانه واقعاً برای خداست، در جمهوری اسلامی؛
منتها وزارتخانه را حتی در جمهوری اسلامی دو جور میشود اداره کرد، دو جور میشود در وزارتخانه بود؛ یکی اینکه برای خدا باشد، یکی آنکه برای شیطان؛ در جمهوری اسلامی هم میشود.
برای اینکه بتوانید وزارتخانه را برای خدا اداره بکنید، محتاج آن چند دقیقه و نیم ساعت وقتی در روز هستید که برای خودتان بگذارید.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظهاللهتعالی ۷۲٫۰۸٫۲۲
📔 منبع: کتاب تشکیلات توحیدی ص ۲۷۷ و ۲۷۸
هدایت شده از mesaghمیثاق
ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛
ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است؛
بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهانبینی است غیر از جهان بینی ما.
علوم انسانی
مثل پزشکی نیست،
مثل مهندسی نیست،
مثل فیزیک نیست که
جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد.
شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید.
علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست.
قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛
آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛
خب، این به درد ما نمیخورد.
این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است.
میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.
رهبر حکیم انقلاب
۱۳۸۹/۰۸/۰۲
هدایت شده از mesaghمیثاق
لسه فرار!
چشمی که پیوند عمیق جریان سیاسی لسه فر (بده بره) و جریان اقتصادی لسه فر (خودت بمال) و جریان فرهنگی لسه فر (ززآ) را نمی بیند و فکر میکند میتواند در کنار جریان اقتصادی اش بایستد! دقیقا مثل کسی است که لخت، پریده وسط دریا و میخواهد خیس نشود!
اگر آب و خیسی از هم جدا شدند، لیبرالیسم اقتصادی و فرهنگی و سیاسی نیز جدا خواهند شد!
پیوند رسانه های لیبرال از اعتماد و هم میهن و فردای اقتصاد و دنیای اقتصاد که مثل روز روشن واضح است
پیوند اشخاص و مسئولین هم که اظهر من الشمس است. از آخوندی گرفته تا غنی نژاد و روحانی و خاتمی و...
پیوند دانشگاهی آنها هم به وضوح سال گذشته در جریان دانشگاه شریف روشن شد.
پیوند فرهنگی شان هم در مسائلی مثل حجاب فضای مجازی مشخص است.
حالا عده ای بچه انقلابی که در حوزه سیاست و فرهنگ میخواهند انقلابی باشند در دام لیبرالیسم اقتصادی افتاده اند و فکر میکنند می توانند از لیبرالیسم فرهنگی و سیاسی فرار کنند.
این همان نکته ای است که به درستی احمدی نژاد در سال 88 فهمیده بود. او درک کرده بود که این جریانات سیاسی که در ظاهر مخالف هم هستند یک آبشخور فکری در حوزه اقتصاد دارند و نظریه عدالت آنها دقیقا در مقابل نظریه عدالت انقلاب است.
به همین دلیل هم حضرت آقا دقیقا روی این مساله دست گذاشتند و فرمودند نظر احمدی نژاد در حوزه عدالت اجتماعی به من نزدیک تر است.
عدالت اجتماعی که اساسا برای لیبرالها به قول غنی نژاد یک امر بی ارزش است.
لیبرالهایی که روزه میگیرند و سر سفره افطار به فکر گران کردن زندگی مردم و کوچک کردن سفره شان برای پر کردن جیب سرمایه دارن هستند.
در حقیقت انقلاب یک هسته سخت دارد به اسم ولایت فقیه. هسته سختی که هر دولتی آمده و به لیبرالیسم اقتصادی رسیده، محکم با آن برخورد کرده. البته که برای ولی جامعه هزینه ساخته اند اما ولایت فقیه بیدی نیست که با این بادها بلرزد. همه ماجرای دعوای پرفسور درخشان و دکتر غنی نژاد بر سر همان یک جمله بود. آنجا که پرفسور درخشان گفتند: امام فرموده اند باید منافع محرومین و مستضعفین را تامین کنیم و دکتر غنی نژاد گفت: بفرمایند!
هاشمی و احمدی نژاد و روحانی و خاتمی و رئیسی ندارد! هر کسی مرعوب ساینس شود! مغلوب ساسی هم خواهد شد!
تفکری که پشت نقاب "علم" خود را پنهان کرده است چیزی جز ایدئولوژی لیبرال سرمایه داری نیست که تقابلش با انقلاب و ولایت فقیه است و در مقابلش فقط یک تفکر وجود دارد که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به آن اشاره کرده اند: تفکر انقلابی به همراه روحیه انقلابی و عملکرد جهادی.
شنیدم که آقای رئیسی در همایش گرانسازی اقتصاد ایران گفته است: اقتصاد ما باید علم پایه باشد و مبانی قابل دفاع داشته باشد نه نگاه سلیقه ای داشته باشد. ما معتقد به دانش و کار علمی در اقتصاد کشور هستیم. باید نظریه ای که در دانشگاه اتقان علمی پیدا کرده و قابل دفاع است در کشور اجرایی شود ولی بدانیم اجرا میدان آزمون و خطا نیست.
آقای رئیسی اگر از این کلمات توبه نکنی سرنوشتی جز گذشتگان نخواهی داشت. جناب رئیس جمهور! آیا قائل شدن به مبنای ارزشهای اسلامی در سیاست گذاری های اقتصادی سلیقه ای و غیر علمی است؟ آیا اگر حرف اسلام در دانشکده های اقتصاد خریداری نداشته باشد سلیقه ای و غیرعلمی است؟ اگر اندیشه امامین انقلاب مقاله ISI نشود غیرعلمی و سلیقه ایست؟
عیبی ندارد. ما هم معتقدیم قال الصادق علیه السلام و قال الخمینی هم ایدئولوژی و ارزش است و البته قال الفریدمن هم ایدئولوژی است! مساله بر سر این است که کدامیک را انتخاب کنیم؟
آیا این ساختاری که در دنیا و ایران به عنوان نظام اقتصادی بوجود آمده است منطبق بر علم ساخته شده یا ایدئولوژی؟ آیا از قبل آزمون شده بود یا در جامعه آزمون شد؟
این چه نگاه ساده انگارانه ای است که به حکمرانی دارید؟ مگر میتوان اقتصاد را بر اساس مقالات علمی در دانشگاه مدیریت کرد؟
آنوقت فرهنگ و سیاست و پیوست عدالت این مقالات علمی را نباید ببینیم؟ آیا همین که یک اقتصادخوانده در مورد اقتصاد نظری داد کافی است و یک سیاست اقتصادی هیچ پیوست فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و امنیتی ندارد؟
شما فرمودید که باید اقتصاد کشور علم پایه و مردم پایه باشد. می توانید یک کتاب یا مقاله علمی به ما نشان دهید در مورد مردم پایه بودن اقتصاد؟!
جناب آقای رئیسی! ذات پاک و اعتقاد مخلصانه شما به انقلاب و اسلام می گوید مردم! اما آن واژه علم که با آن شما را فریب می دهند چیزی جز #افسانه_علم_اقتصاد نیست.
از لسه فر، فرار کنید آنگونه که یوسف از دست زلیخا فرار کرد! آنگونه که موسی به دل دریا زد!
ترس را کنار بگذارید و بگویید: کلا ان معی ربی...
و من الله توفیق و علیه التکلان
#حسین_عباسی_فر
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور درخشان: حضرت امام میفرمایند ما باید منافع مستضعفین را تامین کنیم
دکتر غنینژاد: بفرمایند!
تمام دعوای جبهه حق و باطل بر سر همین یک کلمه است!
خداوند فرموده؟ بفرمایند
پیامبر فرموده؟ بفرمایند
علی (ع) فرموده؟ بفرمایند
قرآن فرموده؟ بفرمایند
ولی فقیه فرموده؟ بفرمایند
همه مردم ایران باید این چند ثانیه را ببینند!
نکات بسیار مهم این کلیپ:
۱. دو دیدگاه در مورد اقتصاد وجود دارد. یکی میگوید باید منافع سرمایهداران تامین شود و به اصطلاح کیک اقتصاد در دست ایشان باشد و دومی میگوید، باید منافع مستضعفان را تامین کرد تا اقتصاد رشد عادلانه کند. یعنی پیشرفت و عدالت توامان صورت بگیرد.
۲. استاد درخشان بر مبنای نظر امام خمینی رحمتاللهعلیه از یک امر ارزشی و یک هنجار و یک "باید" سخن میگوید و دو پاسخ از دکتر غنینژاد دریافت میکند:
۱. بفرمایند (یعنی امام فرمودهاند که فرمودهاند. من نظریه عدالت امام را قبول ندارم)
۲. این حرف امام را بعنوان یک گزاره علمی قبول ندارم
در صورتی که اساسا صفت علمی را نمیتوان بر یک گزاره هنجاری بار کرد
در حقیقت از نظر ایشان اگر ایدئولوژی، ایدئولوژی لیبرال باشد علمی است! اما اگر ایدئولوژی اسلام باشد غیرعلمیست
خلاصه دعوای بین مکتب اقتصادی اسلام و مکتب سرمایهداری لیبرال همین نکته است که اتفاقا اصل۴۳ آن را تعیین تکلیف کرده است
اینکه باید منافع عموم مردم تامین شود یا منافع سرمایهداران امریست که نه قابل اثبات است نه رد
یک باید است!
اما اینکه آیا تامین منافع مستضعفین و عموم مردم باعث رشد حقیقی میشود حتما قابل اثبات است
هدایت شده از mesaghمیثاق
کنترل تورم، شکاف طبقاتی؛ فریدمن و عمهی من!
دانش اقتصادی که مورد دفاع اقتصاددانان لیبرال است نه تنها شکاف طبقاتی را کم نکرده، نه تنها معضل فقر و گرسنگی را حل نکرده، نه تنها رفاه و آرامش حقیقی ایجاد نکرده بلکه در همه این زمینهها وضعیت را بدتر کرده تا جایی که امروز ۲۰ نفر به اندازه ۴ میلیاردنفر ثروت دارند!
این وضعیت ناعادلانه شاید نتیجهی عمل به توصیههای اقتصاددانان نئولیبرال برای کاهش تورم باشد!
شاید که نه. قطعا توصیههای دانش اقتصادی که اساسا شکاف طبقاتی را نه تنها بد نمیداند بلکه ضروری میداند، نتیجه بهتری نخواهد داشت.
خلاصه آنکه باید از اقتصاددانان نئولیبرال پرسید این ظلم بیسابقه به بشر اگر نتیجه این نظام سرمایهداری نیست پس نتیجه چیست؟
و اگر این نظام، ساخته و پرداخته اندیشمندان لیبرال نیست پس ساخته کیست؟
نمیشود که کنترل تورمش را پای فریدمن بنویسیم شکاف طبقاتیاش را پای عمهمن!
اقتصاددانان ما اول بگویند الگوی مطلوب اقتصادیشان که در آن عدالت و پیشرفت، استقلال و رفاه، آزادی و معنویت همزمان حاصل میشود، چیست؟ کجاست؟ چگونه است؟!
بعد به نمودارهایشان توجه خواهیم کرد!
بعد هرچقدر خواستند مدلسازی کنند!
هرچقدر خواستند r2 بالاتری پیدا کنند!
محل منازعه را تغییر ندهید برای فرار از مبناهای ماتریالیستی و سکولاریستی حرفهایتان. برای فرار از نظریه عدالتی که در مقابل نظریه عدالت اسلام است.
#حسین_عباسی_فر
هدایت شده از mesaghمیثاق
نظریه بازار ضد عدالت است.
گفتگوی مفصل دکتر سید مهدی زریباف را در این زمینه در لینک ببینید.
هدایت شده از mesaghمیثاق
10.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎯 ایدئولوژی پنهان!
وقتی با یک سیاست مواجه میشویم چطور باید تشخیص دهیم عادلانه هست یا خیر؟
🔸 شکاف طبقاتی خوبه یا بد؟
🔸 دعوای ما با لیبرالها علمیه یا ایدئولوژیک؟
🔸 سفهاء چه کسانی هستند؟
🔸 انسان موفق کیست؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑بایدن منتخب حزب دموکرات و ترامپ نماینده حزب جمهوری خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند.
ـــــــــــــــــــــــ
چند کیلو تخمه میگیریم میشکنیم و به آمریکا میخندیم 😂😂😂
هدایت شده از mesaghمیثاق
2- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.9M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دوم
• روش درست معنایابی واژگان قرآن؛ که مفهوم اصلی در تنوع مصادیق گم نشود
❓روح المعنای مفهوم "ولایت" چیست؟
- این پیوند و اتصال و عدم فاصله در همان مصادیق(محبت، نصرت و...) هست
❓چرا مفهوم مرکزی حکومت، "ولایت" انتخاب شد نه سلطان و حاکم و...؟!
- در سلطنت ها اصرار هست که بین شاه و مردم بینونت و دوگانگی باشد؛ لذا الهیات فرایزدی، نیمه خدایی و... شکل می گیرد و بالتبع در نظام حقوقی، طبقه حاکم _ طبقه محکوم شکل می گیرد!
- اسلام با دال مرکزی کردن ولایت هم مقابل آن الهیات ایستاده و هم نظام حقوقی دیگری آورده است.
• مرور پاره آیات اول برای روح المعنی ولایت (اصحاب کهف در سوره کهف):
- فرق "مأوی به کهف" با "مأوی به هم"(۷۲انفال)؟
- اول باید "أمرنا" (امر جمعی و مشترک) شکل بگیرد! بعد "تهیأ رشد" (مقابل غی)
- ایمان و ازیاد هدایت (فردی و در امر جمعی)
- با "قیام و اقدام"، "ربط قلوب" شکل می گیرد. پیوند درونی چیزی بیشتر از امر مشترک بیرونی است!
- اولین اصل مهم تشکیلاتی: با راه افتاده ها قرار بگذار!
- در مرحله بعد به "تهیأ رفق" می رسند؛ تیزی ها گرفته می شود و همراهی ها بیشتر
- حرکت در این کانال -مجرای ولایت- به "ولیّ مرشد" می رساند!
هدایت شده از mesaghمیثاق
11.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لزوم #تثبیت_نرخ_ارز و مبارزه با گرانسازیِ نرخ ارز و مقایسهای بین کشورهای دارای نظام ارزی ثابت و نظام ارزی شناور.
نکتهٔ حائز اهمیت اینکه، هر کدام از کشورهای مطرح شده در این ویدئو، با هر نظام ارزی، چه ثابت و چه شناور، اگر متحمل جنگ اقتصادی، شبیهِ جنگی که #ایران در طول 40 سال با آن دست و پنجه نرم کرده، بشوند. حتی یک هفته هم دوام نخواهند آورد و دچار فروپاشی اقتصادی خواهند شد.