فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حضرت فاطمه عليهاالسلام فرمودند:
به خدا سوگند، اگر حقّ یعنى خلافت و امامت را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهل بیت پیامبر صلوات اللّه علیهم پیروى ومتابعت كرده بودند حتّى دو نفر هم درباره خدا و دین با یكدیگر اختلاف نمى كردند.
و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یكى پس از دیگرى منتقل مى گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد عجّل اللّه فرجه الشّریف، و صلوات اللّه علیهم اجمعین مى گردید كه او نهمین فرزند از حسین علیه السلام مى باشد.
📚الا مامة والتبصرة ص 1
بحارالا نوار-ج 36-ص 352- ح 224
⭕️ #حضرت_فاطمه سلام الله علیها
🔹درباره #زهرای_اطهر سلام الله علیها، هرچه انسان بیشتر فکر کند و در حالات آن بزرگوار تدبّر کند، بیشتر دچار شگفتی خواهدشد. انسان نه فقط از این جهت تعجّب میکند که چطور یک انسان در سنین جوانی میتواند به این رتبه از کمالات معنوی و مادّی نایل شود -که البته این، خود، یک حقیقت شگفتانگیز است- بلکه بیشتر از این جهت در عجب است که اسلام با چه قدرت عجیبی توانسته است تربیت والای خود را به حدّی برساند که یک زن جوان، در آن شرایط دشوار، بتواند این منزلت عالی را کسبکند! هم عظمت این موجود و این انسان والا شگفتانگیز است، هم عظمت مکتبی که این موجود عظیمالقدر و جلیلالمنزلة را پدید آورده است، تعجّب آور و شگفتانگیز است. تولّد این دختر بزرگوار پیغمبر -بهطور مشهور- در سال پنجم بعثت است؛ که با این حساب، در هنگام شهادت، فاطمه زهرا هجده سال داشتهاست. بعضی هم تولّد ایشان را در سال دوم یا سال اوّلِ بعثت گفتهاند؛ که با این حساب، حدّاکثر سنِّ این بزرگوار در آن هنگام، بیستودو، سه سال میشود. شما یک زن را، با همه محدودیتهایی که از جهات مختلف ممکن است برای او وجود داشتهباشد -بخصوص در آن دورانها- در نظر بگیرید و آنوقت ببینید که این بانوی مکرّم، چه عظمتی را در آن شرایط، در طول این عمر کوتاه نشان داده است.
از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از بانوان ۱۳۷۱/۰۹/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#حضرت_فاطمه
#امام_خامنهای
🔴 چرا فاطمه(سلام الله علیها ) تنها ماند؟
💠 «اى پسر ابوطالب! همانند جنين در شكم مادر پرده نشين شده، و در خانه اتهام به زمين نشسته اى... انصار حمايتشان را از من باز داشته، و مهاجران ياريشان را از من دريغ نمودند، و مردم از ياريم چشمپوشى كردند، نه مدافعى دارم و نه كسى كه مانع از كردار آنان گردد، در حالى كه خشمم را فروبرده بودم از خانه خارج شدم و بدون نتيجه بازگشتم... »
این فرازی از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)ست؛ آنگاه که پس از خطابه ای مملو از استدلال های قرآنی و نبوی، به خانه باز می گردد و نزد امیرالمومنین(ع) این چنین از مردم زمانه خود شکوه می کند.
🔰 اینکه انگیزه مردم عصر زهرا(س) از یاری نکردن وصی و دختر پیامبر(ص) هر دو، چه بود، دیدگاه ها مختلف است.
#ترس از قدرت تازه روی کارآمده، #فراموشی وصایای پیامبر (ص) در اطاعت از علی(ع) و حب به اهل بیت شان،
خوی #سست_عهدی و پیمان شکنی، #راحت طلبی و دنیاپرستی و...
🔰اما ، مهم ترین وجه رفتاری مردم این عصر را باید در پایین بودن ❌سطح دانش و بینش سیاسی ❌ دانست.
آنها بعضا اهل تقوای فردی، و نماز شب های طولانی بودند؛ قراء و تالیان برجسته، مجاهدان سابق، اصحاب پیامبر(ص) در میان آنان به وفور دیده می شدند. اما آنها کسانی را بر خود گماشتند که ۲۵ سال بعد، خود عزلشان کردند، نه تنها عزل، که کشتند؛ و سرانجام چنان برای بیعت به سوی علی بن ابیطالب(ع) هجوم بردند که به فرموده مولا، نزدیک بود حسنین علیهما السلام در زیر دست و پا، له شوند.
🔰 همین کم بودن دانش سیاسی، بار دیگر در بزنگاه های حساسی چون جنگ صفین خود را نشان داد. آنگاه که با قرآن بر نیزه کردن معاویه، به تردید افتادند..
آنگاه که دست از یاری امام مجتبی(ع) کشیدند و سرانجام آنجا که کوفیان، برای حسین (ع) نامه نوشتند و سپس در برابر او ایستادند.
🔰این جمله حکیمانه رهبر انقلاب در توصیف علت شکست های تاریخی صدر اسلام، واگویه همین موضوع است:
«بنده در قضایای تاریخ اسلام این مطلب را مکرّراً گفته ام که، چیزی که ...
امیرالمؤمنین علیه السّلام را آن طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود👈 واِلّا همه مردم که بی دین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند.» (12 آبان 1372)
🔸تا #دانش_سیاسی مردمان این باشد، شکوه های فاطمی هم خواهد بود...
🔸️ میوههای قیام فاطمی (2)
🔹️قیام حضرت فاطمه «سلاماللهعلیها»، جریان حاکم را به انفعال کشاند تا جایی که (با هر نیتی) به حقانیت و افضلیت امیرالمومنین «علیهالسلام» اقرار کردند.
🔹️آنها در توجیه رفتار خود گفتند: جریان خلافت درباره خلیفه اول صرفا یک اتفاق تاریخی ناشی از توافق مردم بوده است.
🔹فقدان نظریه اسلامی منضبط درباره نحوه تعیین حاکم، در انتخاب خلیفه دوم (با تعیین مستقیم خلیفه اول) و انتخاب خلیفه سوم (با تعیین شورای خلافت از طرف خلیفه دوم)، نمایان میشود.
🔹هرگونه تلاشی برای توجیه مشروعیت اتفاقاتی که در آن برهه تاریخی افتاده، با انواع متناقض تعیین حاکم در آن جریانات، غیرقابل جمع است.
🔹️ در نقطه مقابل، قیام فاطمی با اسم رمز «غدیر»، درباره نحوه تعیین حاکم اسلامی نظریه «نصب الاهی» را ارائه میدهد.