باسمه تعالی
تاریخ تحلیلی اسلام (قسمت ۱۸)
قانون و دین در مکه
قانون شهر مکه پیمانهایی بود که قبیلهها با یکدیگر بسته بودند و به موجب آن حقوق هر قبیله و یا وابستگان قبیله در مقابل قبیلههای دیگر محترم شمرده میشد. اما اگر کسی با قبیلهای پیوندی نداشت، هیچ قانونی در مقابل ستمکار از او حمایت نمیکرد.
مرکزیت یافتن مکه
پس از بهم خوردن وضع جنوب عربستان و پراکنده شدن مردم آن و نیز پس از آنکه راه بازرگانی از طریق خشکی رونق یافت از جاهایی که برای تجمع جاذبیت بیشتری داشت مکه بود. مکه به سبب نزدیکی با دریای سرخ از یک سو بر سر راه بازرگانی شام و فلسطین واقع شده و از سوی دیگر واسطه ارتباط راه تجاری با یمن بود. اما گذشته از موقعیت بازرگانی، این شهر اهمیت دیگری نیز داشت که مردمان را از نقطههای مختلف جزیره در موسمی معین از سال به خود جذب میکرد. میدانیم که خانه کعبه در شهر مکه واقع است و کعبه هزاران سال پیش از اسلام مورد احترام بوده است. قرآن کریم میگوید ابراهیم چون خانواده خود را در سرزمین بی آب و گیاه حجاز جای داد به پروردگار خود چنین گفت:
رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ...
پروردگارا! من بعضی از فرزندانم را در سرزمین بیآب و علفی، در کنار خانهای که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند؛ تو دلهای گروهی از مردم را متوجّه آنها ساز؛
(ابراهیم/۳۷)
و درباره شهر مکه از خدا چنین خواست:
رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ ...
«پروردگارا! این سرزمین را شهر امنی قرار ده! و اهل آن را -آنها که به خدا و روز بازپسین، ایمان آوردهاند- از ثمرات (گوناگون)، روزی ده!»...
(بقره/۱۲۶)
از عهد ابراهیم علیه السلام خانه کعبه که محلی برای پرستش پروردگار یکتا بود، بدین سرزمین اهمیت داد. اما در آن روزگار مردم در آنجا چگونه میزیسته اند، پرستش آنان به چه صورت بوده است، روشن نیست. میتوان گفت تاریخ مکه از دو سو روشن است، آغاز آن، چنان که قرآن کریم خبر میدهد، و سده پیش از تولد رسول خدا(ص) چنان که تاریخ عرب آن را ضبط کرده است. آنچه مسلم است اینکه در سده پنجم و ششم میلادی مکه شهری آبادان بوده است. نزدیکی آن به دریای سرخ به پیوستن راه بازرگانی آفریقا به سوریه از سوی شمال کمک میکرده است.
زیارتگاه بودن خانه کعبه و آمدن قافلههای حجاج در موسم نیز به آبادانی آن میافزوده است....
ادامه دارد...
#کتاب_بخوانیم 📚
@mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧭 قطب نمای مصباح
دکتر رضا زمانی
📡 صهیونیسم شیاطین را هم درس می دهد!
اسرائیلی ها، تجلی صهیونیسم شیطانی هستند! آنها دیر زمانی است که در دنیا تخم نفاق و تفرقه می افکنند و تلاش می کنند دنیا را تحت سیطره خود داشته باشند.
.... فراماسونی، شیطان پرستی، همجنس بازی و....همگی از گور صهیونیسم بر خاسته اند!...
اما مسأله پیچیده ترست! آنها فرهنگ شیطان پرستی را مانند دیگر کارهای ضد انسانی در دنیا گسترش می دهند اما ادامه حیات و آزادی عمل آنها تا شعاع مراعات اقتضای شیطان اعظم است!...
...مثلاً در جشنواره ای (!) که گروه های شرکت کننده به اجرای مراسم شیطانی پرداختند، نماینده یکی از این گروه ها بعد از اجرای مراسم، با یک چفیه فلسطینی صحبت هایی در حمایت از مردم غزه و حماس کرد.😉
اما این حمایت، بی هزینه نبود!...
در انتها بعد از انتخاب نماینده اسرائیل در فینال یوروویژن، این شرکت کننده به علت حمایت از فلسطین به طور کامل از مسابقات حذف شد و ...‼️
....شیاطین را اینقدر ساده فرض نکنید!
آیا انتظار دارید که شیطان اینقدر رو بازی کند؟!...
⚠️نباید شیطان و شیطان پرستی را در همین کارهای سبک و لباس ها و گریم ها دید!
💥صهیونیسم شیاطین را هم درس می دهد!!
@mesbah_313_ir
باسمه تعالی
دکتر رضا زمانی
🔰ساحت اندیشه مصباح
🔘دکترین حکیم ابوالقاسم فردوسی
(بخش چهارم - پایانی)
در یک جمع بندی کلی می توان مولفه های اساسی دکترین فردوسی را اینگونه برشمرد؛
⬅️ ۱. بین دین و دولت افتراقی نیست. کارکرد دین در نسبت با دولت این است که بتواند خلق و خوی شیطانی و دیوی را از جامعه بگیرد و لازمه آن حاکم دیو بند است.
⬅️ ۲. اگر حاکم خود خوی دیوی را کنترل کند می تواند مردم و جامعه را راهنمایی کند و گرنه دولت فاسد می شود پس حاکم باید دیو بند باشد.
⬅️ ۳. انتظار برای دیوبند. وقتی حاکم خلق و خوی شیطانی و دیوی بگیرد، جامعه باید منتظر یک دیو بند باشد.
✳️جامعه آرمانی حکیم طوس، مبتنی بر جامعه نبوی است و توحید محور است.
او در شاهنامه نویسی ابلیس نامه نویسی را هم انجام داده است. شاهنامه یک کتاب دشمن شناسی قوی است.
✅در واقع تبیین ماجرای شاهان اصلی مورد اشاره در شاهنامه، پنج لایه جامعه سازی را شکل می دهند که مبتنی بر سیر مبانی توحیدی است.
حکیم طوس معتقد است که وقتی دیوها حاکم شوند ضعف و سستی بر جامعه حاکم می شود. و فرد و جامعه تسخیر میشود. او از کیومرث تا کیخسرو ، ردپای شیطان را به خوبی نشان می دهد و اثر «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» را عملی، متجلی می کند.
....پسر کشی، برادر کشی، عمو کشی ، حسادت ها ، ماجرای زنها و...همه بخاطر وسوسه های شیاطین است.!....
✅در واقع او بخشی از آیات قرآن را به رشته شعر درآورده است و نشان می دهد که شیطان😈«عدو مبین» است.!
#من_فردوسی_هستم
@mesbah_313_ir