باسمه تعالی
تاریخ تحلیلی اسلام (قسمت ۱۰۳)
...آنان چنین عنوان کردند که علی با پذیرفتن حَکَم در کار خلافت خویش دچار تردید بوده است. مسلمانان علی علیه السلام را با بیعت و از روی رضا به خلافت گمارده بودند و او یا کسی دیگر حق نداشت در این باره داوری کند. به این گفتگو که بین پسر عباس و خوارج رفته است بنگرید:
- چرا برگماشتن داور خرده میگیرید در حالی که خدا میفرماید: "إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا "(نساء/۳۵)
- پاره ای مسائل هست که بنده میتواند در آن داوری کند؛ اما مسائلی دیگر نیز موجود است که حکومت مردمان در آن روا نیست.
به نظر میرسد سخن نهایی خوارج این بود که مسلمانان ابوموسی و عمرو بن عاص را نفرستادند تا بنگرند علی علیه السلام شایستگی خلافت مسلمانان را دارد یا معاویه، چرا؟ چون اجتماع مسلمانان علی را به خلافت پذیرفته بود و معاویه و جز معاویه باید حکومت وی را بپذیرند و او حق نداشته است داوری بگمارد تا معلوم شود دارد آیا وی شایسته خلافت است یا نه.
یعقوبی که تاریخ او اندکی پیش از محمد بن جریر تحریر شده است، مینویسد: مردم چون سخن ابوموسی و عمرو بن عاص را شنیدند بانگ برآوردند که به خدا سوگند دو داور بر خلاف شرط و بر خلاف آنچه در کتاب خداست، رای دادند. این تصریح به خوبی نشان میدهد که خردهگیری نخستین دسته خوارج بر مسئله داوری از چه نظر بوده است. روشن است که آنان میگفتند حکمیت در مسئله زمامداری کاری نیست که به عهده دو تن واگذار شود. تعیین خلیفه حقی است که به همه مردم واگذار شده است. بدین جهت به علی علیه السلام میگفتند تو با گماردن حکم در کار خود دو دل شده و مرتکب گناه شدهای. میگفتند: اگر شایسته خلافت هستی چرا داوران را برگزیدی و کار خود را به آنان سپردی؟ و اگر در شایستگی خود شک داشتی دیگران بایستی بیش از تو در این باره در شک و گمان بوده باشند.
از این گفت و شنودها معلوم میشود که در آغاز کار خردهگیری خوارج بر سر نصب حکمین نبوده است، بلکه آنان بر رای داوران خرده میگرفتند. حال اگر سخن خوارج این بوده و چنانکه دیدیم خردهگیری آنان بر سر حکمیت داوران در مسئله خلافت بوده است نه کشته شدن عثمان. باید گفت آنان، نمیدانستند یا نمیخواستند بدانند که علی علیه السلام حکمیت را (هرچند از روی اکراه) برای داوری در کار خلیفه نگزید و اگر در آغاز به ظاهر چنین پایانی معلوم بود، نه او، بلکه هیچ کس از مسلمانان آن را نمیپذیرفت. اما آن دو داور در ماموریت خویش خیانت کردند.
ناگفته نماند که دستهای هم بودند که نه معنای حکومت را میدانستند و نه از دستهبندیهای سیاسی نهان از چشم همگان آگاهی داشتند اینان آنانند که به شعار بسنده میکردند و نمیدانستند چه میخواهند. میگفتند " لا حکم الا لله " و علی علیه السلام در پاسخ آنان میگفت : کلمه حقی است که بدان باطلی را میخواهند. به هر حال هر چه بود این خرده گیری در آغاز محدود بود چنان که نوشتیم خوارج با علی علیه السلام به جنگ برخاستند و با دادن تلفاتی سنگین پراکنده شدند. تنی چند که باقی مانده بودند به گوشهای خزیدند...
ادامه دارد...
#کتاب_بخوانیم 📚
@mesbah_313_ir
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘سگ هار
نحوهٔ مواجهه با رژیم صهیونیستی از زبان شهید حاج قاسم سلیمانی
#به_وقت_حاج_قاسم
@mesbah_313_ir
دکتر رضا زمانی
✏️یادداشت روز #مصباح (شماره ۹۵)
🔖 شیر غزه،نخبه نظامی_امنیتی فلسطین و خالق طوفان الاقصی آسمانی شد.
#یحیی_سنوار کابوس رژیم صهیونی بود و با شهادتش، کابوس دائمی رژیم اسقاطیل خواهد شد!.
او هنگام شهادت، چون یک رزمنده و مجاهد،خارج از تونل ها در حالی که لباس رزم بر تن داشت و اسلحه به دست و چفیه به گردن،به فوز شهادت نائل شد. نحوه شهادتش همانند حیاتش دشمن را غافلگیر کرد!...
شیر میدان غزه می گفت؛«صلح و مذاکره در کار نیست! یا پیروز میشویم،یا کربلا رخ میدهد.والسلام!»....
.....و او در کربلای غزه، به مسلخ شهادت رفت تا از آسمانها شاهد ایثار و مقاومت غزه باشد و اتمام حجتی برای دنیا.....
شهید سنوار جایی می گوید؛جمله ای از امام علی را خوب به خاطرم سپردهام که گفت: «دو روز در زندگی انسان هست، روزی که در آن مرگ، سرنوشت تو نیست و روزی که مرگ، سرنوشت توست؛
در روز اول هیچکس نمیتواند به تو آسیبی برساند و در روز دوم هیچکس نمیتواند تو را نجات دهد.»
روح او برای پر کشیدن، تاب تحمل نداشت! غربت و مظلومیت غزه، سینه نابغه را فشار می داد! او برای رسیدن به یاران و رزمندگان سفر کرده خود دلتنگ بود و دوری آنها را تحمل نکرد!...
اما شادی عده ای از کاربران عرب از شهادت سردار فلسطینی، دل شکن بود!... او فقط خار چشم دشمنان صهیونی نبود، بلکه خبر شهادتش، بغض های کینه خیلی ها را ترکاند!...
شجاعت و ذکاوت یحیی در کنار مظلومیت او ، نشانه حقانیت اوست! و چه سر عجیبی است شهادت و مظلومیت!...
خالق طوفان الاقصی آسمانی شد اما طوفان همچنان می وزد!...
شهادتت مبارک دلاور مقاومت..💔🖤
#مرد_میدان
#در_محضر_شهدا
@mesbah_313_ir
🧭 قطب نمای #مصباح (شماره ۹۶)
دکتر رضا زمانی
📡جنگ های آخر الزمانی، جنگ های کاملا ایدئولوژیک
الکساند دوگین فیلسوف مشهور روسی و مشاور ولادیمیر پوتین بعد از شهادت سید حسن نصرالله، اظهار نظر جالبی دارد که حاوی رویکرد آخر الزمانی است.
او می گوید:
🚩 «شهادت سید حسن نصرالله( رضوان الله علیه) سرآغاز پایان جهان است.
هیچ چیز مانع منفجر کردن مسجد الاقصی توسط صهیونیست ها نمی شود. اکنون آنها معتقدند که مسیح در حال آمدن است.
فقط یک شکست کوبنده آنها را متقاعد می کند که خدا در کنار آنها نیست!»
یکی از نکات ویژه و کمتر پرداخته شده در باره جنگ منطقه غرب آسیا،نگاه سراسر ایدئولوژیک است!
جنگ امروز غزه و لبنان، رویارویی دو ایدئولوژی #آرماگدون و #مهدویت است!
این جنگ، کاملا ویژگی نبرد آخر الزمانی دارد! بنابراین جنگ اراده هاست و برتری هریک مقدمه سازی اساسی ظهور است!
( ظهور مهدی موعود یا ظهور ساختگی مسیح یهود)
امروز رویارویی حق و باطل در حال اوج گرفتن است و جهان آبستن اتفاقاتی است که سرنوشت بشریت را تعیین خواهد کرد!
امروز بیش از پیش ضرورت جهاد تبیین احساس می شود!
امروز بیش از پیش ضرورت حضور مردم درمیدان احساس می شود!
#ظهور
@mesbah_313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهید_یحیی_السنوار🌷
«بزرگترین هدیه ای که اشغالگران میتوانند به من بدهند این است که من را ترور کنند.»
#در_محضر_شهدا
@mesbah_313_ir