خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امسال سالی است که آغاز و پایان آن با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع همراه است. ضمن عرض تبریک سال نو و میلاد آن بزرگوار، حدیثی از محضر آن حضرت بهره مند شویم. فرمود: «إنَّ لِكُلِّ صَائِمٍ عِنْدَ فُطُورِهِ دَعْوَةً مُسْتَجَابَةً، فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لُقْمَةٍ فَقُلْ: بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ یا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی» هر روزهداری هنگام افطار یك دعای مستجاب دارد. پس در اولین لقمه افطار بگو: به نام خدا، ای خدایی كه آمرزش تو فراگیر و وسیع است، مرا بیامرز. بحارالانوار/ ۹۸ / ۱۴
این مغفرت چیست که امام مجتبی ع از ما خواسته اند در بهترین حالات روزه داری از خداوند متعال درخواست نماییم.؟
در قرآن کریم در رابطه با گذشت از لغزش و خطای دیگران در آیه ۱۴ سوره مبارکه تغابن، سه تعبیر آمده است. عفو و صفح و مغفرت. «وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ».
عفو گذشت از خطای دیگران و انتقام نگرفتن است. ولی این عفو دلیل بر از یاد بردن خطا نیست.
صفح گذشتی را می گویند که همراه با پاک شدن صفحه ذهن از خطای دیگران است. خداوند از ما می خواهد که علاوه بر عفو صفحه ذهن خود را از خطای دیگران پاک کنید.
مغفرت بالاتر از همه اینها است، چون در مغفرت هم عفو است و هم صفح است و هم انعام و احسان در آن است. بنابر این امام مجتبی ع فرمود شما در وقت افطار یک دعای مستجاب دارید آن هم مغفرت الهی طلب کنید.
دیروز سالروز وفات بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها بود. متاسفانه نه مومنین حق این بانو را ادا کردند و نه صدا و سیما. همه باید از این تقصیر و قصور از محضر حضرت زهرا علیها سلام عذرخواهی کنیم.
رهبر حکیم انقلاب در پیام نوروزی امسال روی دو مطلب کلیدی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور تأکید داشتند.
مطلب نخست تحقق شعار سال بود که امسال به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شد. برای تحقق این شعار دولت باید موانع تولید را برطرف سازد. موانع تولید عبارت است از:
۱- وجود ضابطه های دست و پا گیر و زمان بر در ادارات دولتی.
۲- عدم حمایت دولت از بنگاههای تولیدی کوچک و بزرگ.
۳- عدم حمایت مردم از تولیدات داخلی
۴- باز بودن راه واردات کالای خارجی که مشابه داخلی دارد.
۵- عدم اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی. جهش تولید با مشارکت مردم در اصل ۴۴ پیش بینی شده است ولی تا کنون درست عمل نشده است.
مطلب دوم امید دادن به مردم است. چرا که امید مهمترین عامل تحول و ترقی و پیشرفت است، امید بالاترین سرمایه زندگی است. در دعای کمیل می خوانیم «ارْحَمْ مَنْ رَأسُ مالِهِ الرَّجاءُ». نقطه مقابل آن، یأس و ناامیدی است که موجب رکود و توقف انسان می شود. امروز سعی و تلاش دشمن این است که امید را از مردم ما بگیرد. در برابر این نقشه خطرناک دشمن، مرتب باید این آیه شریفه را تکرار نماییم: «وَ لا تَهِنوا وَ لا تَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین» ﻭ [ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱِ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ] ﺳﺴﺘﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ] ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﺸﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ آل عمران / ۱۳۹
https://eitaa.com/mesbah_jome
10.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيْهِ بِالسِّتْرِ وَالعَفافِ، وَاسْتُرْنِي فِيْهِ بِلِباسِ القُنُوعِ وَالكَفافِ، وَاحْمِلْنِي فِيْهِ عَلى العَدْلِ وَالاِنْصافِ، وَآمِنِّي فِيْهِ مِنْ كُلِّ ما أَخافُ بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الخائِفِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
10.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذارِ، وَصَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کائِناتِ الْأَقْدارِ، وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقی وَصُحْبَةِ الْأَبْرارِ، بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَساکِینِ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان ، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین».
https://eitaa.com/mesbah_jome
11.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان ، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيْهِ طاعَةَ الخاشِعِينَ، وَاشْرَحْ فِيْهِ صَدْرِي بِإنابَةِ المُخْبِتِينَ، بِأَمانِكَ يا أَمانَ الخائِفِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
هدایت شده از مصباح جمعه
11.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان ، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيْهِ طاعَةَ الخاشِعِينَ، وَاشْرَحْ فِيْهِ صَدْرِي بِإنابَةِ المُخْبِتِينَ، بِأَمانِكَ يا أَمانَ الخائِفِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
8.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيْهِ لِمُوافَقَةِ الاَبْرارِ، وَجَنِّبْنِي فِيهِ مُرافَقَةَ الاَشْرارِ، وَآوِنِي فِيْهِ بِرَحْمَتِكَ إِلى دارِ القَرارِ، بِإِلهِيَّتِكَ يا ألهَ العالَمِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيْهِ لِصالِحِ الاَعْمالِ، وَاقْضِ لِي فِيْهِ الحَوائِجَ وَالامالِ يا مَنْ لا يَحْتاجُ إِلى التَّفْسِيرِ وَالسُّؤالِ، يا عالِماً بِما فِي صُدُورِ العالَمِينَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطِّاهِرِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
هدایت شده از مصباح جمعه
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيْهِ لِصالِحِ الاَعْمالِ، وَاقْضِ لِي فِيْهِ الحَوائِجَ وَالامالِ يا مَنْ لا يَحْتاجُ إِلى التَّفْسِيرِ وَالسُّؤالِ، يا عالِماً بِما فِي صُدُورِ العالَمِينَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطِّاهِرِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّی إِلَّا أَصْلَحْتَهَا، وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا، وَ لَا أُکرُومَةً فِی نَاقِصَةً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا» در این بخش از دعا سه درخواست از خداوند متعال داریم: اول اصلاح عیوب است. دوم اصلاح عمل است. سوم اصلاح اخلاق است.
اما فراز اول که اصلاح عیوب است چنین درخواست داریم: «اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّی إِلَّا أَصْلَحْتَهَا» خدایا ما را از خصلتهایی که باعث عیبگویی مردم می شود پاک گردان.
برای اصلاح و زدودن عیوب، ما باید دو کار اساسی انجام دهیم تا دعایمان در پیشگاه پروردگار متعال مستجاب گردد. نخست شناخت عیوب است. به دنبال عیب دیگران گشتن بد است، اما به دنبال عیب خود گشتن بسیار عالی است. در حدیث آمده است که هرگاه خداوند اراده کند خیری به کسی برساند او را به عیوبش آگاه می سازد. «إذا أرادَ اللّهُ بعَبدٍ خَيرا بَصَّرَهُ بعُيوبِ نَفْسِهِ».
دوم تلاش در رفع عیوب است، دعای تنها کافی نیست، همت هم لازم است. یعنی وقتی عیبی در خودش یافت تلاش کند آن را اصلاح کند. رسول خدا ص فرمود: محبوب ترین افراد در پیشگاه خداوند کسی است که در عیوب خودش بیندیشد و آن را اصلاح کند. «أحَبُّ المُؤمِنَينَ إلَى اللّهَ تَعالَی مَنْ تَفَكَّرَ في عُيوبِهِ و أصْلَحَها».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در آستانه شهادت مولای متقیان حضرت علی ع قرار داریم ضمن عرض تسلیت حدیثی از محضر آن بزرگوار در آغاز خطبه دوم همگی بهره مند گردیم. حضرت در بیانی فرمود:
«وَ اعْلَمْ أَنَّ أَمَامَكَ طَرِيقاً ذَا مَسَافَةٍ بَعِيدَةٍ وَ مَشَقَّةٍ شَدِيدَةٍ، وَ أَنَّهُ لَا غِنَى بِكَ فِيهِ عَنْ حُسْنِ الِارْتِيَادِ وَ قَدْرِ بَلَاغِكَ مِنَ الزَّادِ مَعَ خِفَّةِ الظَّهْرِ» بدانید راهی که در پیش دارید، راهى بس طولانى و سخت و دشوار است. برای عبور از این راه سه چیز نیاز دارید:
۱- «حُسْنِ الِارْتِيَادِ» تلاش صحيح و فراوان.
۲- «وَ قَدْرِ بَلَاغِكَ مِنَ الزَّادِ» زاد و توشه کافى
۳- «مَعَ خِفَّةِ الظَّهْرِ» سبک بار بودن. نهجالبلاغه/ نامه ۳۱
حضرت علی در نخستین سخنرانی پس از بیعت مسلمانان، آنها را به مردم قبل از بعثت تشبیه نمود و فرمود: «إنّ بَلِيَّتَكُم قد عادَت كَهَيئَتِها يَومَ بَعَثَ اللّهُ نَبيَّهُ». این تعبیر بیانگر دو مطلب است: یکی اینکه پس از ۲۵ سال از رحلت پیامبر اسلام ص تا چه اندازه مسلمانان سقوط کرده و از دین اسلام فاصله گرفته اند که آن حضرت آنها را به مردم دوران جاهلیت تشبیه کرده اند. دوم این جامعه نیاز به یک تحول اساسی و اصلاح جدی در سه امر دارد.
۱-اصلاح در ساختار سیاسی و اداری کشور اسلامی.
۲- اصلاح و تحول در امور اقتصادی کشور.
۳- اصلاح و تحول در فکر و فرهنگ جامعه.
بازتاب حرکت اصلاحی امیرالمومنین ع سه جنگ جمل و صفین و نهروان بود.
جنگ جمل را ورشکستگان اقتصادی همانند طلحه و زبیر به راه انداختند.
جنگ صفین را ورشکستگان سیاسی چون بنی امیه به راه انداختند.
جنگ نهروان را مارقین و منحرفان فکری و فرهنگی به راه انداختند. مارقین کسانی بودند که دین بدون ولایت را می خواستند. دین بدون ولایت یعنی انحراف از صراط مستقیم خدا. چون صراط مستقیم الهی دو دیوار بلند دارد یکی دیوار آن قرآن است و دیوار دوم آن ولایت است. پیامبر اعظم ص فرمود: «مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أبَدًا» مارقین قرآن را گرفتند و ولایت را رها کردند. همین گروه منحرف بودند که برای ثواب بیشتر در شب قدر فرق بهترین بنده خدا را شکافند. همین گروه بودند که راه را برای شمر هموار کردند تا او به خود جرأت بدهد که سر امام حسین ع را ببرد.
نظام جمهوری اسلامی در طول این چهل و پنج سال با هر سه گروه روبرو شد.
ورشکستگان سیاسی بودند که فتنه ۸۸ را به راه انداختند.
ورشکستگان اقتصادی بودند که با هدایت و کمک دشمنان خارجی جنگ برجامی اقتصاد را برجمهوری اسلامی تحمیل کردند.
امروز خطر بزرگ برای نظام اسلامی ما خطر مارقین و منحرفان جاهل است که از قرآن و دین می گویند ولی از ولایت جدا هستند. در مسجد وقتی نام امام و رهبری برده می شود میگویند مسجد را سیاسی نکنید. روی منبر دعا می کنی می گویند مجلس روضه ما را سیاسی نکنید. اللهم عجل لولیک الفرج اینها گوش فلک را کر کرده است ولی با نایب او زاویه دارند. به خود امام زمان ع سوگند، اینها جزء نخستین کسانی هستند که در مقابل ولی عصر می ایستند.
دهه آخر ماه مبارک رمضان به ویژه شبهای قدر را قدر بدانید و برای نجات مظلومان غزه دعا کنید.
https://eitaa.com/mesbah_jome