خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۶ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ عَلیٌ ع یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ، وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ، وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ، وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ» حضرت علی ع فرمود: چهار عامل باعث سقوط دولتها می شود:
۱- نادیده گرفتن مسائل اصلی و مهم کشور.
۲-پرداختن به مسائل جانبی و کم اهمیت.
۳- به کارگماردن انسانهای بی کفایت و نالایق.
۴- کنار زدن افراد با فضیلت و صاحب کمال.
غرر الحکم / حدیث ۳۲۶۱
رهبر حکیم انقلاب نسبت به نفوذ دشمن در مرکز تصمیم گیری کشور به مسئولان هشدار دادند و فرمودند: ملت نمی پذیرد دشمن شکست خورده در مرزهای کشور، امروز با انواع ترفند و حیله، توطئه خود را در داخل پیش ببرد. رئیس جمهور محترم و نمایندگان مجلس باید بیشتر مواظبت کنند که وفاق ملی آنان تبدیل به وفاق میلی آمریکا نشود، و افراد سابقه دار و نفوذی دشمن وارد مراکز تصمیم گیری نشوند. امروز نفوذ دشمن پیچیده تر از گذشته است. گذشته با تهدید و یا تطمیع جاسوسی را در بدنه یک مجموعه جا میدادند، اما امروز نفوذ دشمن با انواع ترفند و حیله همراه است. کار آنها این است که مردم و مسئولان دچار محاسبات غلط شوند، وقتی دچار محاسبات غلط شدند، تصمیم غلط می گیرند. سخن غلط بر زبان جاری کنند، به جای آنکه از قانون دفاع کنند، مجری قانون را که نیروی انتظامی است محکوم می کنند، قانون را نادیده گرفته و از قانونشکن دفاع می کنند. اینها نتیجه محاسبه غلط است.
آنچه در باره دفاع مقدس لازم می دانم عرض کنم، این است که بر تمام پیشکسوتان دفاع مقدس لازم است که با روایت درست از هشت سال دفاع مقدس وارد میدان جهاد تبیین شوند و اجازه ندهند افراد نفوذی دشمن روایت غلط تحویل نسل امروز ما دهند. اگر کوتاهی شود بدون تردید دشمن با روایتگری غلط در ذهن نسل آینده ما جای مظلوم و ظالم را عوض میکند.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۳ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِي إِلَى حُسْنِ الذِّكْرِ» در این فراز از دعا از خداوند متعال چنین در خواست داریم: خدایا به من کمک کن تا بتوانم کسی را که غیبت من را کرده است، من در عوض خوبی و حسن او را بر زبان جاری کنم.
غیبت از گناهان بزرگ اخلاقی و اجتماعی است که کم و بیش عامه مردم به آن مبتلا هستند. علمای اخلاق و ارباب لغت برای غیبت تفسیرهای مختلفی دارند که جمع آنها به این بر می گردد که غیبت سه رکن دارد که اگر یکی از آنها نباشد به آن غیبت نمی گو
۱- پشت سر کسی عیب او را بگوید.
۲- عیب مستور و پوشیده او را بگوید.
۳- وقتی طرف بشنود ناراحت شود.
بنابر این اگر در حضور کسی عیبش را بگویند و یا عیب آشکار او را بگوید و یا اگر بشنود ناراحت نشود به این کار غیبت نمی گویند. هرچند این کار از باب عیبجویی، ایذا، هتک حرمت، حرام و گناه است.
قرآن کریم یک تشبیه عجیب و عظیمی دارد. میفرماید: «وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا». در این تشبیه شخص غایب را به منزله مرده، و رابطه دینی را با عنوان برادری، و آبروی اورا به منزله تن و جسم او، و غیبت را به منزله خوردن گوشت او توصیف نموده است. بدیهی است که هر انسان عاقل و با وجدانی از این کار متنفر است. و لذا میفرماید: «فَكَرِهْتُمُوهُ».
در عظمت این گناه یک روایت هم عرض کنم. پیامبر اکرم صَ فرمود: خداوند متعال به حضرت موسى ع وحى فرمود: ای موسی: «مَنْ مَاتَ تَائِباً مِنَ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةِ، وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّار» هر غيبت كننده اى كه با توبه از دنيا برود، آخرين كسى است كه به بهشت وارد مى شود، و هر غيبت كننده اى كه بر غیبت کردن اصرار داشته باشد، اوّلين كسى است كه داخل دوزخ مى گردد. مجموعه ورام / ۱ / ۱۱۶
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۳ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در آستانه میلاد با سعادت حضرت عبدالعظیم حسنی قرار داریم ضمن عرض تبریک، حدیثی از محضر آن بزرگوار استفاده کنیم. حضرت می فرماید: از امام هادی ع شنیدم که می فرمود: «إِنَّمَا اتَّخَذَ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِكَثْرَةِ صَلَاتِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ ص» خدای عز و جل ابراهیم ع را دوست خود قرار داد، بخاطر اینکه فراوان بر محمّد و اهل بیت او صلوات می فرستاد. بحارالانوار/ ۱۲ / ۴
در هفته قبل دو حادثه بزرگ رخ داد. یکی بسیار تلخ و سنگین که دل آزادگان عالم را داغدار کرد و دیگری بسیار شیرین و گوارا که دل مظلومان جهان را شاد کرد. حادثه تلخ و ناگوار آن جنایت سنگین اسرائیل و آمریکا در به شهادت رساندن سید مقاومت، مجاهد کبیر آیه الله سید حسن نصرالله بود. شخصیتی که
که حق بزرگی به گردن بشریت و به ویژه امت اسلامی داشت. چون او با قدرت در برابر شرور ترین و خبیث ترین پدیده تاریخ یعنی صهیونیست های خون آشام و کودک کش ایستاد، و به بشریت درس مقاومت و ایستادگی داد.
حادثه شیرین آن عملیات وعده صادق ۲ و انتقام از خون شهید والا مقام شهید اسماعیل هنیه و شهید سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان و همراهان ایشان از صهیونیستی های خبیث بود.
برخی از افراد ضعیف النفس و ضعیف الایمان و احیانا خود فروخته و خائن این کار بسیار بزرگ سپاه پاسداران را دمیدن در آتش جنگ خواندند، پاسخ اینها را از زبان امیر بیان حضرت علی ع می دهم. حضرت در خطبه ۳۴ نهج البلاغه خطاب به اینگونه افراد چنین فرمود: «لَبِئْسَ لَعَمْرُ اللَّهِ سُعْرُ نَارِ الْحَرْبِ أَنْتُمْ». به خدا قسم این شما هستید که در آتش جنگ می دمید و آتش جنگ را شعله ور می سازید. زیرا:
«تُكَادُونَ وَ لَا تَكِيدُونَ» دشمن برای شما نقشه می کشد ولی شما نوشتید و نگاه می کنید.
«وَ تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلَا تَمْتَعِضُونَ» به سرزمین شما تجاوز می کنند، ولی شما راحت نیستید و به خشم نمی آیید.
«لَا يُنَامُ عَنْكُمْ وَ أَنْتُمْ فِي غَفْلَةٍ سَاهُونَ» دشمن شما هوشیار و بیدار است، اما شما در خواب غفلت هستید.
نتیجه این رفتار سست شما باعث جری تر شدن دشمن می شود و: «غُلِبَ وَ اللَّهِ الْمُتَخَاذِلُونَ» به خدا قسم روزی بر شما مسلط می شوند و شما را نابود می کنند.
«فَأَمَّا أَنَا فَوَاللَّهِ دُونَ أَنْ أُعْطِيَ ذَلِكَ ضَرْبٌ بِالْمَشْرَفِيَّةِ» اما به خدا سوگند من اینگونه نیستم، بلکه با شمشیر آبدار و تیز چنان بر سر دشمن می کوبم.
«تَطِيرُ مِنْهُ فَرَاشُ الْهَامِ وَ تَطِيحُ السَّوَاعِدُ وَ الْأَقْدَامُ» ضربتی که استخوان سرشان را خورد کند، و دست و پاهایشان را از هم جدا شود و به هر سو پرتاب کند.
شما سپاهیان اسلام بدانید که همانند حیدر کرار در وعده صادق ۲ عمل کردید. به خود ببالید و افتخار کنید.
امروز ۱۳ مهر آغاز هفته ناجا است، به همه جهاد گران نظم و امنیت در کشور تبریک و خدا قوت می گویم. نظم و امنیت در جامعه جزء ضروریات اولیه زندگی بشر و کار بسیار بزرگ و مهمی است. خداوند متعال هنگامی که می خواهد یک کشور ایدهآل را معرفی کند سه ویژگی برای آن کشور بیان کرده است. امنیت، آرامش روانی، اقتصاد پویا. «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ». نحل / ۱۱۲
قانون این وظیفه مهم امنیت و حفظ آرامش روانی جامعه را به عهده نیروی انتظامی گذاشته است. همه بدانند به ویژه سیاسیون توجه داشته باشند که تضعیف نیروی انتظامی کمک به بی نظمی و ناامنی کشور است و این گناهی نابخشودنی است. عزیزان نیروی انتظامی نیز بدانند که خداوند شاکر و شکور بالاترین پاداش را به شما در برابر کارتان قرار داده است و آن اینکه باب شهادت را به روی شما باز گذاشته است، همین هفته گذشته بود که نیروی انتظامی چند شهید تقدیم نظام اسلامی کرد. این پاداش برای اهل معرفت پاداش عظیمی است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ أَنْ أَشْكُرَ الْحَسَنَةَ» در این فراز از دعا از خداوند می خواهیم که به ما کمک کند تا خوبیهای دیگران را نسبت به خودمان دیده و و در برابر آن سپاس گزار و قدر شناس باشیم. قدرشناسی و تشکر از مخلوق یک اصل اساسی در دین مبین اسلام است که فراوان مورد تأکید قرار گرفته است. برای آنکه بدانیم تشکر و قدر شناسی از خدمات دیگران تا چه اندازه در پیشگاه پروردگار متعال ارزنده و مهم است، یک روایت از محضر رسول گرامی اسلام ص عرض کنم. آن حضرت فرمود:
«یُؤ تی بِعَبدٍ یَومَ القیامَةِ فَیُوقَفُ بَینَ یَدَیِ اللّه عزّوَجلّ فَیأمُرُ بِهِ إلَی النّارِ. فَیَقُولُ أی رَبِّ! أمَرتَ بی إلَی النّارِ وَ قد قرأت القرآن. فَیَقُولُ اللّه: أی عَبدی ! إنّی أنعَمتُ عَلَیكَ وَ لَم تَشكُر نِعمَتی. فَیَقُولُ أی رَبِّ! أنعَمتَ عَلَیّ بِكذا، شَكَرتُكَ بِكَذا، و أنعَمتَ عَلَیّ بِكذا، شَكَرتُكَ بِكَذا. فَلا یَزالُ یُحصِی النّعَمَ وَ یُعَدّدُ الشُّكرَ. فَیَقُولُ اللّه تعالی: صَدَّقتَ عَبدی إلّا أنتَ لَم تَشكُر مَن أَجرَیتُ عَلَیك نِعمَتی عَلی یَدَیهِ وَ إنّی قَد آلَیتُ عَلی نَفسی أن لا أقبَلَ شُكرَ عَبدٍ بِنِعمَةٍ أنعَمتُها عَلَیهِ حَتّی یَشكُرَ مَن سَاقَها مِن خَلقی إلَیهِ». بنده ای را در قیامت به پیشگاه الهی می آوردند و خداوند درباره او فرمان عذاب می دهد. عرض می كند بارالها! درباره ام امر به دوزخ فرمودی با آنكه من در دنیا مسلمان و قاری قرآن بودم . خداوند می فرماید: بنده من! نعمتهایی را به تو دادم و شكر آنها را به بجای نیاوردی. عرض می كند: بارالها! فلان نعمت را دادی ترا شكر كردم، فلان نعمت را دادی ترا شكر نمودم، یك به یك نعمتها را می شمرد و از شكرها نام می برد. خداوند می فرماید: بنده من! راست می گویی و لکن كسی را كه من به دست او نعمت خود را به تو رساندم شكر نكردی، و من با خود عهد نموده ام شكر نعمتهایی را كه به بنده ای داده ام نپذیرم تا شكر كسی را كه نعمت من توسط او به وی رسیده است، بجای آورد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۰ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
هشتم ماه ربیع الثانی مصادف است با ولادت با سعادت پیشوای یازدهم حضرت امام حسن عسکری ع ضمن عرض تبریک، حدیث اخلاقی این هفته را از محضر آن بزرگوار استفاده کنیم. حضرت فرمود:
«ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ و للّهِ فيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها». بحارالانوار / ۷۸ / ۳۷۴
نگاه مردم به گرفتاریها و مصائب و مشکلات دنیا یکسان نیست بعضی بلاها را میبینند و بعضی در دل بلا هم نعمت خدا می بینند. بنابر این عکس العمل هم متفاوت است. بعضی بیتابی می کنند. و بعضی تحمل نموده و صبر می کنند. و بعضی علاوه بر صبر، شکر می کنند و می گویند: «اَلْحَمْدُ للَّهِ عَلي عَظيمِ رَزِيَّتي». اینکه اولیاء خدا در برابر بلاها هم شکر می کنند همین است که در هر بلایی نعمتی از خداوند متعال را می بینند. قرآن کریم این حقیقت را اینگونه بیان می کند. «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً». امام عسکری ع نیز در این حدیث شریف به همین حقیقت اشاره دارد و می فرماید: هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از ناحیه خداوند آن را در بر گرفته است.
قبل از اقامه نماز جمعه مجلس یادبود سید مقاومت، مجاهد کبیر علامه سید حسن نصرالله برگزار بود. من هم یک نکته در باره شخصیت سید مقاومت عرض می کنم. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در باره شخصیت دو نفر از شهدای والامقام تعمیر به مکتب داشتند. یکی شهید سلیمانی عزیز بود که فرمود: «ما باید به سردار شهید و عزیز، به چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسهی درسآموز نگاه کنیم».
یکی هم سید حسن نصرالله است که فرمود: سید مقاومت یک شخصیت نبود، یک راه و یک مکتب بود.
هر مکتبی دارای دو رکن اساسی است، یکی بینش و اندیشه و فکر است، که زیر بنای یک حرکت است، و دوم عمل است که نشان می دهد که چگونه باید آن بینش و اندیشه عمل کرد. بنابر این امروز فکر و عمل سید مقاومت در تمام شئونات زندگی، اعم از زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی برای نسل همه مردم دنیا یک مکتب درس آموز است، یک الگو است.
صهیونیست های خبیث و خون آشام با جنایت سنگینی که پس از شهادت سید مقاومت در لبنان مرتکب می شوند برای این است که جلو رشد این مکتب را بگیرند، این راه را مصدود کنند، این مدرسه را تعطیل کنند. اما این احمقهای خبیث نمی دانند که این مکتب نابود شدنی نیست. «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ».
آنها اگر هنوز نفهمیدند، به زودی خواهند فهمید که خطر شهید سید حسن نصرالله برای آنان از سید حسن نصرالله به مراتب بیشتر خواهد بود. زیرا از این پس دنیا شاهد سید حسن نصرالله فراوانی خواهد بود که در این مکتب درس خواندهاند. به فضل الهی مکتب سید مقاومت شاگردانی تربیت خواهد کرد که مصداق
«أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» خواهند بود.
https://eitaa.com/mesbah_jome
12.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای رسیدن به عرفان واقعی، به عارفان حقیقی نگاه کنید.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۷ / ۱۴۰۳
«وَ أُغْضِی عَنِ السَّیئَةِ».
در این فراز دعا از خداوند متعال می خواهیم که به ما این توان را بدهد تا بتوانیم از بدیهای دیگران تغافل نموده و چشم پوشی کنیم.
تغافل و چشم پوشی از خطای دیگران از مهمترین ارزشهای اخلاقی و از مهمترین پایههای معاشرت و همزیستی سالم در جامعه است. ولی در جامعه ما نه آنچنان از نظر علمی به آن پرداخته شده است و نه از نظر عملی مورد توجه قرار گرفته است. اسلام ارزش و اهمیت زیادی نسبت به مسئله تغافل قائل شده است. برای نمونه دو روایت را گوشزد می نمایم.
۱- امام باقر ع فرمود: «صَلاحَ شَأنِ الدُّنیا بِحَذافیرِها فی کَلِمَتَینِ: إصلاحُ شَأنِ المَعاشِ وَ التَّعاشُرِ، مِلأُ مِکیالٍ ثُلُثانِ فِطنَهٌ وثُلُثٌ تَغافُلٌ» صلاح زندگی دنیا در دو کلمه است: سامان یافتن معیشت زندگی، و معاشرت و همزیستی با مردم. و راه رسیدن به آن دو چیز است زیرا این دو پیمانه پری است که دو سوم آن فطانت و زیرکی و یک سومش آن هم چشمپوشی و تغافل است. بحارالانوار/ ۷۸ / ۱۸۸
۲- حضرت علی ع فرمود: «مَن لَم يَتَغافَلْ و لا يَغُضَّ عَن كَثيرٍ مِنَ الاُمورِ تَنَغَّصَت عِيشَتُهُ» هر كه درباره بسيارى از امور تغافل و چشم پوشى نكند، زندگيش تيره و تار خواهد شد. غررالحکم / حدیث ۱۰۳۷۵
علاوه بر آن تغافل و چشم پوشی نه تنها نشانه روح بزرگ و طبع کریم انسان و مایه عزت و آبروی او در میان مردم خواهد شد، بلکه یک راهی برای تربیت و اصلاح خطا کار است. و لذا از خداوند متعال درخواست داریم که به ما این قدرت و توان را عنایت نماید تا بتوانیم خطای دیگران را نادیده بگیریم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۷ / ۷ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
امام سجاد ع فرمود: «الذُّنُوبُ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلَاءَ: تَرْكُ إِغَاثَةِ الْمَلْهُوفِ، وَ تَرْكُ مُعَاوَنَةِ الْمَظْلُومِ، وَ تَضْيِيعُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ» بحارالانوار/ ۷۳ / ۳۷۵
اعمال و رفتار انسان خواه پسندیده و خوب باشد و یا بد و زشت، دو اثر در زندگی انسان دارد. یکی اثر وضعی است و دوم اثر تکلیفی. دو تفاوت بین اثر تکلیفی و اثر وضعی عرض کنم.
۱- اثر تکلیفی اعمال انسان در قیامت ظاهر می شود که جلوه آن بهشت است یا دوزخ. علت اینکه خداوند متعال نتیجه تکلیفی اعمال انسانها را به قیامت واگذار شده است این است که فرصتی در اختیار گنهکار برای توبه گذاشته باشد و همچنین امتحانی برای نیکوکار است که چگونه اعمال خویش را از آسیبها حفظ می کند. لذا قرآن کریم هم در باره نیکوکار و گنهکار تعبیر به «جَاءَ» دارد نه «عَمِلَ». در سوره مبارکه انعام آیه ۱۶۰ میفرماید: «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا» ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺪ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻧمی شوند.
اما اثر وضعی هم در دنیا است و هم در آخرت. اثر وضعی أعمال در آخرت این است که می فرماید: «يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ» این سفیدی و نور ﭼﻬﺮﻩ و تاریکی و سیاهی اثر وضعی اعمال در آخرت است. اما اثر وضعی اعمال ما در دنیا همان عکس العمل اعمال است. اگر کسی غذای فاسد بخورد، یقینا مسموم می شود.
۲- تفاوت دیگر این است که اثر تکلیفی اعمال تابع شرائط تکلیف یعنی بلوغ و عقل و اختیار و علم و قدرت است. ولی اثر وضعی تابع این شرائط نیست. اگر یک بچه، یک نفر مجنون کاری انجام دهد اثر وضعی آن متوجه او و یا ولیش خواهد بود.
در این روایت امام سجاد ع اشاره به وضعی برخی از گناهان دارد، و می فرماید: سه گناه است که موجب نزول بلا می شوند: اگر کسی استغاثه کرد و طلب یاری نمود و شما ندای او شنیدید و با کمک او نشتافتید، و نیز مظلومی را مشاهده کردید و به او کمک نکردید، و امر به معروف و نهى از منکر را جدی نگرفتید، و حق آن را ادا نکردید، باید منتظر بلا باشید.
امروز ندای استغاثه مظلومان غزه و لبنان بلند است، و مردم دنیا شاهد جنایتهای بسیار سنگین سفاکان صهیونیستی و مظلومیت عظیم مردم غزه و لبنان است. وظیفه اسلامی و انسانی ما است که به نحو می توانیم به آنان کمک کنیم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۴ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ»
در این بخش از دعای شریف مکارم الاخلاق پس از ذكر صلوات بر محمد و آل محمد، از خداوند می خواهیم که برای انجام اموری، دوچیز به ما عنایت بفرماید. یکی زیور صالحین است و دوم لباس متقین است. «وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ» خدایا ما را به زیور صالحین بیارای. «وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ» و با لباس متقین ما را بپوشان.
زیور صالحین چیست و لباس متقین چه نوع لباسی هست؟.
در قرآن کریم و روایات اسلامی، برای صالحین اوصافی ذکر شده است، که اینها زیور صالحین است.
در آیه ۱۲۴ آل عمران شش ویژگی برای صالحین آمده است.
۱- پا به کار و آماده هستند: «أُمَّةٌ قَائِمَةٌ».
۲- انس با قرآن دارند: «يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ».
۳- اهل نماز و عبادتند: «وَهُمْ يَسْجُدُونَ».
۴- ایمان به خدا و قیامت دارند: «يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ».
۵- نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت نیستند: «وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ».
۶- شتاب در کار خیر دارند: «وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ»
آنگاه می فرماید: «وَأُولَٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ».
سخنی هم از امام صادق ع در این باره عرض کنم. فرمود: «مَن رَعَی عَمَلَهُ عَنِ الهَوی، وَ دینَهِ عَنِ البِدعَة، وَ مَالَهُ عَنِ الحَرامِ فَهُوَ مِن جُملَةِ الصَّالِحین» کسی كه عملش را از هواي نفس، و دينش را از بدعت، و مالش را از حرام، حفظ كند، از جمله صالحین است. بحارالانوار/ ۷۰ / ۶۸
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۴ / ۸ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
حضرت علی علیه السلام در ضمن سفارشی به کمیل فرمود:«اَلبَرَكَةُ فِى مَالِ مَنْ آتَى الزَّكاةَ وَ واسَى المُؤمِنينَ وَ وَصَلَ الْأقرَبينَ» ای کمیل، در مال کسی بركت است كه با اموالش سه کار را انجام دهد:
۱- زكات مالش را بپردازد.
۲- با مؤمنان مواسات داشته و به آنان را شریک مال خود بداند.
۳- با خويشاوندان صله رحم نموده و كمك کند. بحارالأنوار / ۷۷ / ۴۱۵
دین مبین اسلام یک دین کامل و جامعی است و برای تمام ابعاد زندگی بشر برنامه دارد. در امور فردی نماز شب دارد که هر چه در خفی برگزار شود ثوابش بیشتر است، و نماز جماعت و جمعه دارد که هر چه باشکوه تر برگزار گردد اجرش بیشتر است.
در امور فردی و شخصی می فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ». و در امور اجتماعی می فرماید: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ».
بنابر این ما نمی توانیم نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت باشیم. پیامبر اکرم ص فرمود: اگر کسی بی تفاوت باشد مسلمان نیست. «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ کسى که صداى مظلومی را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید، و این فریاد را بشنود و به یاری او نشتابد، مسلمان نیست.
در واقع اگر بخواهیم یک تقسیم بندی داشته باشیم می توان انسان ها را در این باره به چهار گروه تقسیم نمود.
۱- افرادی که بی درد، بی احساس و بی تفاوتند و در زندگی فقط خود را می بینند. امیر مؤمنان علی ع در خطبه ۸۷ نهجالبلاغه این گونه اشخاص را با دو تشبیه عجیب معرفی نموده است. نخست می فرماید: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ» ظاهرشان، به صورت انسان، اما باطنشان حیوانند.
تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی
و دوم «وَ ذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ» اینان مردگانی هستند که در میان زندگان حرکت می کنند.
۲- اشخاصی که در ابتداء خود را می بینند و آنگاه دیگران را. و شعار این گروه این است، چراغی که خانه رواست، مسجد حرام است. این فکر نیز بر خلاف مبانی دینی و فرهنگ أهل بیت ع است.
۳- افرادی که دیگران را در کنار خود می بینند. و آنان را شریک زندگی خود می دانند. این همان مواسات است که مور تأکید اسلام است.
۴- اشخاصی که دیگران را مقدم بر خود می دارند و این همان ایثار است که خصیصه اولیاء خدا است.
«وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ».
«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا»
امروز به توفیق و فضل الهی یک پویش همدلی و مواسات در سطح جهان، به ویژه در ایران اسلامی به راه افتاده است و مردم در جهت یاری رساندن به مظلومان غزه و لبنان به پا خواسته اند. مواظب باشیم از این قافله عقب نمانیم. فرمان خداوند متعال این است: «جَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ». امروز مسلمانان غزه و لبنان با جانشان جهاد می کنند، و وظیفه امروز ما جهاد با مال است. هر کس هر چه می تواند باید کمک کند. این یک تکلیف واجب است.
https://eitaa.com/mesbah_jome
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما امام رضا داریم
https://eitaa.com/mesbah_jome