خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم به آیه ۲۶ و ۲۷ سوره مبارکه اعراف رسید که خداوند متعال فرزندان آدم را مورد خطاب قرار داده و می فرماید: که لباس و پوشش از آیات و نعمتهای الهی است و تلاش شیطان این است که این نعمت را از بشر بگیرد و آنها را بدون پوشش و حجاب در انظار عمومی ظاهر سازد. در ادامه آیه به دو مطلب در باره شیطان به بنی آدم هشدار میدهد.
مطلب اول اینکه شما در مبارزه با شیطان در یک جنگ نابرابر هستید. چرا که شیطان شمارا می بیند ولی شما شیطان را نمی بینید. «إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ». قرآن کریم راه پیروزی بر چنین دشمنی را دو چیز معرفی کرده است.
۱- استعاذه
«وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» ﺍﮔﺮ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺒﺮ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻭ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. فصلت / ۳۶
۲- تقوا و بصیرت
«إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ» ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﻘﻮﺍ پیشه سازند، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻭﺳﻮﺳﻪ ای ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺪ می فهمند و ﺑﻲ ﺩﺭﻧﮓ ﺑﻴﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ خود را ﺍﺯ ﺩﺍم شیطان ﻧﺠﺎﺕ می دهند. اعراف / ۲۰۱
مطلب دوم اینکه وسوسه شیطان در کسی اثر می گذارد که ایمان ندارد. «إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ»
ﻣﺎ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺭﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ..
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۵ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ رَسُولُ اللّهِ صَلّى اللّه عليه و آله خَيرُ النّاسِ مَنِ انتَفَعَ بِهِ النّاسُ، وَ شَرُّ النّاسُ مَنٔ تَأذّی بِهِ النّاسُ، وَ شَرُّ من ذالک مَنْ اَكْرَمَهُ النّاسُ اتِّقاءَ شَرِّهِ، وَ شَرٌّ مِن ذلك مَن باعَ دِینَهُ بِدُنْيا غَيرِهِ». رسول خدا صلى الله عليه و آله بهترين مردم، كسى است كه نفع بهتر و بیشتری به مردم برساند، و بدترین مردم کسی است که مردم از دست او در آزار و اذیت باشند، و بدتر از او کسی است که مردم بخاطر ترس از شرش به او احترام کنند، و بدتر از او كسى است كه دینش را به دنياي دیگری بفروشد. بحارالانوار / ۷۵ / ۲۸۱
در هفته دولت قرار داریم. در هفته دولت نوعا دو کار صورت می گیرد. نخست یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشته میشود. که خدا همه شهدا را با سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام محشور سازد. دوم مسئولان دولتی عملکرد یک ساله خویش را به نمایش می گذارند و بازگو می کنند. امیر مؤمنان علی علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر به مسئولان می فرماید در بیان گزارش عملکرد خود از سه چیز بپرهیزید:
۱- «إِیَّاکَ وَ الْمَنَّ عَلَی رَعِیَّتِکَ بِإِحْسَانِکَ». مبادا بخاطر خدمتی که انجام داده ای بر مردم منّت بگذاری.
۲- «أَوِ التَّزَیُّدَ فِیمَا کَانَ مِنْ فِعْلِکَ». یا آنچه را انجام داده ای بزرگ بشماری.
۳- «أَوْ أَنْ تَعِدَهُمْ فَتُتْبِعَ مَوْعِدَکَ بِخُلْفِکَ».یا مردم را وعده ای داده، سپس خلف وعده نمایی.
آنگاه پیامد هر یک از این افعال و خصیصه زشت را بیان نموده و می فرماید: «فَإِنَّ الْمَنَّ یُبْطِلُ الْإِحْسَانَ، وَ التَّزَیُّدَ یَذْهَبُ بِنُورِ الْحَقِّ، وَ الْخُلْفَ یُوجِبُ الْمَقْتَ عِنْدَ اللَّهِ وَ النَّاسِ». منّت نهادن، پاداش نیکوکاری را از بین می برد، و کاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش می گرداند، و خلف وعده کردن، موجب خشم خدا و مردم می شود.
.....
دولت سیزدهم با رأی اعتمادی که از مجلس گرفت از دیروز کار خود را شروع کرد. انتظار ما از دولت سیزدهم این است که دو چیز را در اولویت کاری خود قرار دهد.
اول آنکه دولت در جهت توسعه دینی جامعه بکوشید. چرا که هرکجا دین باشد وجدان کاری هم هست، دیگر در آنجا گناه و فساد و ظلم و بیعدالتی نخواهد بود، اگر دین مردم درست شود جامعه از آلودگیهای اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی پاک می شود. بیش از چهل است که دولتمردان سوراخ دعا را گم کرده اند، یکی توسعه سیاسی گفت و دیگری توسعه اقتصادی را دنبال کرد و هیچ کدام به نتیجه مطلوب نرسیدند، چون اصل را که دین مردم بود رها کردند و به فرع چسبیدند، بدانید دوای درد همه این مشکلات همان است که خداوند متعال فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا، آمِنُوا».
دوم اینکه تلاش خود را در رفع مشکلات اقتصادی مردم متمرکز سازنهد. برای رسیدن به این هدف سه کار باید انجام پذیرد. نخست کاهش تورم است، و دوم خروج از رکود، و سوم بهبود اشتغال است. و این سه کار اساسی با شعار دادن و دل بستن به خارج هرگز محقق نخواهد شد. بلکه راه آن اقتصاد مقاومتی است که بر هفت پایه استوار است:
۱- رونق تولید.
۲- حمایت همه جانبه از تولیدات داخلی.
۳- فراهم نمودن امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران.
۴- مبارزه جدی با قاچاق کالا.
۵- قطع کردن دست مفسدان اقتصادی از منابع مالی کشور.
۶- تقویت بخش خصوصی و حمایت از بنگاه های کوچک اقتصادی.
۷- اصلاح الگوی مصرف و مبارزه با اسراف و تبذیر.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۲ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قالَ عَلیُّ بنُ الحُسَین عَلَیهِ السَّلام اَربَعٌ مَن کُنَّ فیهِ کَمُلَ اِسلامُهُ وَ مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنوبُهُ وَ لَقِیَ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ عَنْهُ راضٍ مَنْ وَفَى لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِما یَجْعَلُ عَلى نَفْسِهِ لِلنّاسِ، وَ صَدَقَ لِسانُهُ مَعَ النّاسِ، وَ اسْتَحْیا مِنْ کُلِّ قَبیحٍ عِنْدَ اللهِ وَ عِنْدَ النّاسِ، وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ اَهْلِهِ». امام سجاد علیه السلام فرمود: چهار خصلت است که موجب کمال اسلام انسان می شود و گناهان را از بین می برد، و خداوند را در حالی ملاقات می کند که از او راضی باشد:
۱- واجباتی که خداوند بر دوش او گذاشته است انجام دهد.
۲- با مردم صادق باشد و به آنان دروغ نگوید.
۳- از انجام هر کاری که در پیش خدا و مردم زشت است، حیا کند.
۴- با خانواده خود خوشاخلاق باشد. خصال / باب الاربعهٔ / حدیث ۵۰
.........
روز ۲۵ ماه محرم سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام است. خطبه دوم را اختصاص به همین مناسبت می دهم.
مجموع زندگانی امام سجاد علیه السلام در این دنیا ۵۷ بوده است که آن را می توان به سه دوران تقسیم کرد.
۱- دوران قبال از واقعه کربلا و اسارت. این دوران حدود ۲۳ سال بوده است که متاسفانه تاریخ به بشریت جفا کرده است و ما امروز اطلاعات چندانی از این بخش از زندگی این معصوم را در اختیار نداریم.
۲- دوران اسارت که از جهت زمانی کوتاه بوده است ولی از دو جهت این دوران بسیار عظیم بوده است یکی از جهت شدت مصیبت که امام سجاد علیه السلام همیشه از این دوران به تلخی یاد می کردند. و دوم از جهت آثار و برکات است. این دوران بود که امام ع توانست پیام عاشورا را به جهانیان ابلاغ کند و پرده از روی چهره نفاق بنی امیه بردارد، و از تحریف واقعه کربلا جلوگیری نماید.
۳- دوران پس از اسارت که حدود ۳۵ سال بوده است. که در این دوران سه جریان انحرافی یزیدیان، مروانیان، زبیریان بر مسلمین حکومت می کردند. آنها با همه اختلاف نظری که داشتند ولی در سه چیز اتفاق نظر داشتند. یکی حذف اسلام ناب محمدی از زنگی مردم، و دوم کنار زدن اهل بیت علیهم السلام از تمام صحنه های سیاسی و اجتماعی، و سوم مقابله با شیعه بود.
شرائط این دوران را امام سجاد علیه السلام در پاسخ به منهال بن عمر که می پرسد «کَیْفَ أَصْبَحْتَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ؟» ای پسر رسول خدا روزگار را چگونه می گذرانید؟ فرمود: «أَصْبَحْنَا فِی قَوْمِنَا مِثْلَ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی آلِ فِرْعَوْنَ یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَنَا وَ یَسْتَحْیُونَ نِسَاءَنَا وَ أَصْبَحَ خَیْرُ الْبَرِیَّهًِْ بَعْدَ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله یُلْعَنُ عَلَی الْمَنَابِرِ وَ أَصْبَحَ عَدُوُّنَا یُعْطَی الْمَالَ وَ الشَّرَفَ وَ أَصْبَحَ مَنْ یُحِبُّنَا مَحْقُوراً مَنْقُوصاً حَقُّهُ وَ کَذَلِکَ لَمْ یَزَلِ الْمُؤْمِنُونَ». روزگار ما در میان قوم خود مانند بنیاسرائیل در میان آل فرعون میماند، فرزندانمان را می کشند، به زنانمان بیحرمتی میشود، کار به جاییرسیده است که به بهترین خلق خدا بعد از محمد صلی الله علیه و آله بر بالای منبرها دشنام می دهند. به دشمنان ما ثروت و قدرت دادند و دوستان ما را حقیر و کوچک شمرده و حقّشان را ضایع می کنند و مؤمنان نیز همین وضعیت را دارند. بحار الأنوار / ۴۵ / ۸۴
در چنین شرائطی امام سجاد علیه السلام با اسباب دعا و زنده نگهداشتن محرم و عاشورا اسلام و شیعه را از خطر حتمی نجات داد.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۲ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ». اعراف / ۳۱
خداوند متعال در این آیه شریفه عموم مردم را مورد خطاب قرار داده و سه دستور به آنها داده است:
۱- زینت وارد مسجد شوید.
۲- اندازه غذا بخورید.
۳- اسراف نکنید.
اما مطلب اول که می فرماید با زینت وارد مسجد شوید. زینت خواهی یک امر فطری است و هر انسانی بر اساس فطرت خویش زیبایی را دوست می دارد. ولی در این آیه می فرماید با زینت وارد مسجد شوید، معلوم می شود اینگونه وارد شدن به مسجد نوعی عبادت به حساب می آید و پاداش دارد.
مطلب دوم این که زینت در این آیه شریفه، هم شامل زینتهاى ظاهری مثل پوشیدن لباسهاى پاک و مرتب و تمیز، و هم شامل زینتهاى معنوی مانند پاکى نیت و خشوع هر دو می شود. چنانچه در حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: خداوند متعال به حضرت عیسی علیه السلام فرمود: ای عیسی به مردم بگو: «لاَ يَدْخُلُوا بَيْتاً مِنْ بُيُوتِي إِلاَّ بِقُلُوبٍ طَاهِرَةٍ وَ أَبْصَارٍ خَاشِعَةٍ وَ أَكُفٍّ نَقِيَّةٍ وَ قُلْ لَهُمُ اِعْلَمُوا أَنِّي غَيْرُ مُسْتَجِيبٍ لِأَحَدٍ مِنْكُمْ دَعْوَةً وَ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِي قِبَلَهُ مَظْلِمَةٌ». به هيچ يك از خانه هاي من وارد نشوید مگر با دلهای پاك و ديدگان خاشع و دستهاي پاک. و به آنان بگو كه من دعاي هيچ یک از شما را مستجاب نمی كنم مادامي كه حق يك نفر از مخلوقات من بر ذمه شما باشد.
در حدیث دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است که خداوند متعال می فرماید: «لايَدْخُلُوا بَيْتاً مِنْ بُيُوتِي وَ لِأحَدٍ مِنْ عِبادِي عِنْدَ أَحَدِهِمْ مَظْلِمَةٌ؛ فَإِنِّي أَلْعَنُهُ مادامَ قائِماً يُصَلِّي بَيْنَ يَدَيَّ حَتَّي يَرُدَّ تِلْكَ الْمَظْلِمَةَ». مادامی که حقی از یکی از بندگان من به گردن شما است وارد هيچ يك از خانه هاي من نشوید، زيرا من او را لعنت می کنم اگر چه در پيشگاه من به نماز ايستاده باشد، مگر اينكه آن حق را ادا کند.
و مطلب سوم اینکه در آیه ۴۶ سوره مبارکه کهف مال و فرزند را زینت زندگی دنیا خوانده و می فرماید: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا». بنابراین ممکن است آیه بیانگر این باشد که هنگام رفتن به مسجد، مال و فرزند خویش را با خود به مسجد ببرید، تا با اموال خود به کارهای خیر بپردازید، و با حضور فرزندان در مساجد، آنها را با تربیت دینی بزرگ کنید.
@mesbah_jome
فرشته روی زمین
«قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ الْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَة» حضرت علی علیه السلام فرمود: اجر و پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بیشتر از کسی نیست که قدرت بر انجام کار حرامی دارد ولی عفیف و خویشتن دار است و مرتکب گناه نمی شود. چنین کسی نزدیک است که فرشته ای از فرشتگان خدا شود. نهج البلاغه / حکمت ۴۷۴
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۹ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ». اعراف / ۳۱
در هفته قبل گفتیم که خداوند متعال در این آیه شریفه به عموم مردم سه دستور داده است:
۱- با زینت وارد مسجد شوید.
۲- اندازه غذا بخورید.
۳- اسراف نکنید.
یکی از اصول مهمی که در تغذیه مورد تأکید اسلام است، رعایت اعتدال در خوردن و آشامیدن است. نه چندان بخور کز دهانت بر آید
نه چندان، که از ضعف جانت بر آید
چرا که پرخوری زمینه ساز انواع بیماریهای جسمی و روحی و زیانهای مادی و معنوی است. از اینرو پیشوایان دین علیهم السلام مردم از پرخوری بر حذر داشته اند، از جمله:
۱- «قال رسول الله صلی الله علیه و آله جاهِدُوا أنفُسَکُم بِقِلَّةِ الطَّعامِ وَالشَّرابِ؛ تُظِلَّکُمُ المَلائِکَةُ، ویَفِرَّ عَنکُمُ الشَّیطانُ». رسول خدا ص فرمود: با کم خوردن و کم نوشیدن، با نفْس خود بجنگید، تا فرشتگان بر سر شما سایه افکنند و شیطان از شما بگریزد. مجموعه ورام / ۲ / ۱۲۱
۲- « قال امير المؤمنين علي عليه السلام إيّاكُم وَ البِطنَةَ فَإنَّها مَقساةٌ لِلقَلبِ مَكسَلَةٌ عَنِ الصَّلاةِ وَ مَفسَدَةٌ لِلجَسَدِ». امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: از پرخوری بپرهیزید که موجب سختْی دل و كاهلى در نماز و تباهى بدن مى شود. غرر الحکم/ حدیث ۸۱۷۲
۳- «قَالَ النَّبي صلي الله عليه و آله لا تَشْبَعُوا فَتُطْفَأُ نُورُ الْمَعْرِفَةِ مِنْ قُلِوبِکُم». پیامبر اعظم ص فرمود: خود را سير نگردانيد زيرا نور معرفت در دلهاي شما خاموش ميشود. بحارالانوار / ۶۶ / ۳۳۱
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۹ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قال رسول الله صلی اللّه علیه و آله إِنَّكُمْ فِي مَمَرِّ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ فِي آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ وَأَعْمَالٍ مَحْفُوظَةٍ وَالْمَوْتُ يَأْتِي بَغْتَةً». از جمله اموری که باعث می شود که انسان از لحظه لحظه های زندگیش بهتر و بیشتر استفاده کند، توجه به گذر زمان است. چیزی که بیشتر مردم از آن غافلند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در این حدیث شریف فرمود: شما در گذر زمان و رفت و آمد شب و روز با سه چیز روبرو هستید:
۱- پیوسته از عمر شما کاسته می شود.
۲- پرونده اعمالتان ماندگار مىماند.
۳- مرگ ناگهان فرا می رسد و فرصت زندگی را از شما می گیرد. بحارالانوار / ۷۷ / ۷۸
.............
در ماه صفر قرار داریم. ما باید از دو منظر به ماه صفر نگاه کنیم. نخست مصیبتهایی که در این ماه بر أهل بیت علیهم السلام و مسلمین وارد شده است. چون ورود اسرای آل الله به شام، اربعین، ارتحال پیامبر اعظم و شهادت امام حسن مجتبی و شهادت حضرت رضا علیهم السلام و شهادت یاران حضرت علی علیه السلام چون عمار یاسر و اویس قرن و شهادت رقیه و زید بن علی بن الحسین ع و .......
دوم نحوست و بدیمنی این ماه است که در کتب ادعیه نظیر مفاتیح الجنان و زاد المعاد مجلسی به آن اشاره شده است.
اکنون این سؤال مطرح است که آیا می شود زمانی نحس و زمانی مبارک باشد؟. هیچ زمانی به حسب ذات، بر زمان دیگر برتری ندارد. اما حوادث و یا رفتار و اعمال بشر است که یک زمانی را مبارک و یک زمانی را نحس می سازد.
در قرآن کریم شب قدر را شب مبارک توصیف نموده چون در این شب قرآن کریم نازل شده است.
و یا زمان نزول عذاب بر قوم عاد بخاطر گناهانشان، آن زمان را روز نحس خوانده است.
«إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ».
ﻣﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻱ ﺷﻮم ﻛﻪ ﺷﻮﻣﻰﺍﺵ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ، ﺗﻨﺪﺑﺎﺩﻱ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺮﺩ بر آنان ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ. قمر / ١٩
و در جای دیگر فرمود: «فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ».
ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺗﻨﺪﺑﺎﺩﻱ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺳﺮﺩ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻳﻲ ﺷﻮم ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ. فصلت / ۱۶
علت اینکه بزرگان ما، ماه صفر را نحس خواندند، دو حادثه ای بود که در این ماه توسط مسلمانان صدر اسلام اتفاق افتاد که بعد از پانزده قرن از رحلت پیامبر اسلام ص هنوز جامعه اسلامی در آتش آن حادثه می سوزد. نخست مخالفت با فرمان پیامبر اعظم ص و اهانت به آن حضرت و تشکیل سقیفه بود، که از پیامد آن جدایی انداختن بین ثقل اکبر و ثقل اصغر بود، و جامعه اسلامی را از ولایت اهل بیت علیهم السلام جدا ساخت.
و دوم جریان حکمیت بود که شجره ملعونه و خبیثه بنی امیه را حاکم بر جامعه اسلامی کرد.
علت پیدایش سقیفه و حکمیت دو چیز بود، یکی بی بصیرتی و ناآگاهی امت، و دوم سکوت و خیانت خواص. چنانکه امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: «قَصَمَ ظَهْرِی رَجُلَانِ عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ» دو گروه کمر من را شکستند؛ عالم فاسد و عابد جاهل. غرر الحکم / حدیث ۲۴۵
اگر در جامعهای این دو گروه با هم شدند بالاترین خسارت را به دین و دنیای مردم می زنند. در چهل سال گذشته ما این را تجربه کردیم که بیشترین آسیب از ناحیه همین دو گروه دانایان خائن و نا آگاهان ساده لوح به کشور اسلامی ما وارد شده است.
فلسفه نحوست ماه صفر در این است که اولاً مسلمانها باید از این دو حادثه تلخ ماه صفر یعنی سقیفه و حکمیت عبرت بگیرند. و ثانیا بدانند که نحوست یک زمان را اعمال و رفتار بشر رقم می زند. و ثالثا برای رفع نحوست و بلاها باید از خدا استمداد جست. چنانچه مرحوم حاج شیخ در مفاتیح فرموده است دوای این بلاها صدقه هر روز و ادعیه وارده از معصومین علیهم السلام است.
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۶ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ». اعراف / ۳۱
در هفتههای قبل گفتیم که خداوند متعال در این آیه شریفه به عموم مردم سه دستور داده است:
۱- با زینتهایی که دارید وارد مسجد شوید.
۲- اعتدال در غذاخوردن را رعایت کنید.
۳- هرگز اسراف نکنید.
یکی از پدیدههای زشتی که از جمله گناهان بزرگ شمرده شده است و متأسفانه امروز بیشتر مردم آلوده به آن شدهاند بحث اسراف است.
خداوند متعال با دو تعبیر مردم را از اسراف بر حذر داشته است، یکی واژه «اسراف» است که می فرماید: «وَلَا تُسْرِفُوا». و دیگری «تبذیر» است که فرمود: «وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا».
تفاوت این دو واژه در سه چیز است.
۱- اسراف مفهومش وسیع و گسترده است و شامل هر نوع انحرافات اعتقادی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، می شود، ولی تبذیر بیشتر ناظر بر امور مالی و اقتصادی است.
۲- اسراف در امور مالی و اقتصادی بیشتر ناظر بر امور کمی و زیاد خرج کردن است ولی تبذیر ناظر بر امور کیفی و چگونه خرج کردن است و لو کم باشد.
۳- اسراف به زیاد خرج مال در امور حلال و حرام و مباح را می گویند ولی تبذیر به خرج کردن مال در راه حرام گفته می شود. چنانچه امام صادق ع در تفسیر آیه شریفه «وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا» فرمود «مَن أنْفقَ شيئا في غيرِ طاعةِ اللّه ِ فهُو مُبَذّرٌ» کسی که چیزی را در غیر طاعت خدا خرج کند مبذر است. بحارالانوار / ۷۵ / ۳۰۲
در قرآن کریم از پدیده زشت اسراف، با تعبیرهای بسیار تندی مذمت شده است، از جمله:
۱- «وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ». ﻭ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ اعراف / ۳۱
۲- «وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ».
ما اسرافکاران ﺭﺍ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳم. انبیاء / ۹
۳- «وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ».
همانا ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪ. مؤمن / ۴۳
الإسراء
۴- «إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ». ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ، ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺍﻧﺪ. اسراء / ۲۷
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۶ / ۶ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«قَالَ عَلِیٌّ علیه السّلام بَادِرُوا بِالْأَعْمَالِ، عُمُراً نَاكِساً، أَوْ مَرَضاً حَابِساً، أَوْ مَوْتاً خَالِساً». به انجام اعمال صالح مبادرت ورزيد پيش از آنکه عمر پشت کند و به پيرى و ناتوانى برسید، يا بيمارى بیاید و مانع از عمل گردد، يا مرگ بیاید و همه چيز را از شما بربايد. نهجالبلاغه / خطبه ۲۳۰
.........
در آستانه هفته دفاع مقدس قرار داریم. چند نکته در این باره عرض میکنم.
نکته اول:
چرا امام راحل و عزیز، هشت سال جنگ تحمیلی را با نام دفاع مقدس عنوان داد؟.
چند ویژگی در هشت سال جنگ تحمیلی وجود داشت که به آن جنبه تقدس بخشید و آن را از سایر جنگهای دنیا متمایز ساخت.
۱- در جنگها معمولا از نیروهای نظامی استفاده می شود، ولی در این جنگ ما یک بسیج عمومی داشتیم و همه اقشار ملت در کنار نیروهای مسلح با دشمن جنگیدند.
۲- فرماندهی کل قوا را یک فقیه عادل جامع الشرائط بر عهده داشت. و همه به فرمان او با دشمن می جنگیدند.
۳- انگیزه رزمندگان اسلام در این جنگ خدا بود و همه به عنوان دفاع از اسلام و ارزشهای اسلامی و اطاعت از امام وارد میدان شده بودند.
۴- رزمندگان اسلام با الهام از فرهنگ اصیل اسلامی و باورهای دینی و اقتدا به نهضت عاشورا و توکل به خدا و امید به امدادهای الهی جنگ را اداره کردند.
۵- جلوههایی از معنویت و اخلاق، یاد خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام، استقامت و پایداری، روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری سراسر میدان جنگ موج می زد.
نکته دوم:
گرامی داشت هفته دفاع مقدس دو جنبه دارد، یک جنبه آن ظاهر قضیه است که هر سال به صورت نمادین برگزار می شود. ولی جنبه دیگر آن حقیقت و روح دفاع مقدس است که بیشتر باید مورد توجه و دقت قرار گیرد که عبارتند از:
۱- شناخت و تبیین اهداف دشمن در حمله نظامی به ایران، که مهمترین هدف آنان نابودی اسلام و نظام اسلامی ایران بود. نسل امروز ما باید بداند که دشمن از هدفش برنگشته است بلکه شیوه اعمال دشمنیش در نابودی اسلام و نظام اسلامی فرق کرده است.
۲- آشنایی و تبیین عوامل پیروزی است، که چگونه ایران اسلامی توانست با دست خالی در برابر دشمنی که شرق و غرب عالم حامی او بودند بایستد و پیروز شود. همان عوامل امروز رمز پیروزی در رفع مشکلات کشور است و آن عوامل ایمان به خدا، اعتماد به نفس، و ایستادگی در برابر دشمن، و اطاعت از رهبری بود.
۳- تبیین ایثار گری ها و فداکاری ها شهیدان و جانبازان و آزادگان سرافراز و خانواده های آنان و مردم مؤمن و شریف ایران برای نسل امروز است که بدانند این امنیت و آزادی که دارند مفت و مجانی به دست نیامده است. بلکه ملت شریف ایران جان و مال و آبروی خویش را فدا کرد تا شما امروز احساس امنیت کنید.
نکته سوم:
درسهای هشت سال دفاع مقدس است که امروز باید سرلوحه کار مسئولان و مردم قرار گیرد.
۱- یکی از درسهای دفاع مقدس این بود که ثابت کرد که ایمان به وعده الهی و ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن شرط اول پیروزی است.
۲- دفاع مقدس ثابت کرد که اگر مردمی مؤمن و با تقوا و متحد باشند و روحیه فداکاری و ایثارگری بر آنها حاکم شود، قطعا پیروز میدان خواهند بود.
۳- روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و تکیه بر توان داخلی به ویژه نیروی جوان کشور، درس دیگر هشت سال دفاع مقدس بود.
۴- درس دیگر دفاع مقدس این بود که اگر ما بخواهیم جلو طمع دشمنان اسلام در حمله مجدد به نظام اسلامی را بگیریم، باید بنیه دفاعی کشور را قوی و نیرومند سازیم و این همان فرمان خداوند که فرمود: «وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ». ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﺯ ﻧﻴﺮﻭ ﻭ ﻧﻔﺮﺍﺕ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭ ﺑﺮﮒ ﺟﻨﮕﻲ ﻭ ﺍﺳﺒﺎﻥ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺘﺮﺳﺎﻧﻴﺪ. انفال / ۶۰
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه اول
«يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَىٰ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ». اعراف / ۳۵
در طول تاریخ زندگی بشر خداوند متعال هزاران پیامبر از جنس بشر برای هدایت آنان فرستاد. یکی از کارهای انبیاء الهی این بود که به وسیله بیان آیات پروردگار، مردم به سوی توحید و خداوند بکشانند. امام انسانها در برابر پیامبران الهی دو گروه شدند.
یک گروه «فَمَنِ اتَّقَىٰ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ». هم ایمان آورند و هم تقوا را رعایت کردند و هم عمل صالح انجام دادند. اینگونه افراد پاداششان این است که نه ترسی از آینده دارند و نه اندوهی از گذشته می خورند.
اما گروه دوم کسانی بودند که آیات الهی را تکذیب کردن و روحیه استکباری آنان مانع پذیرش دعوت انبیاء شد. «وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا». سرانجام اینها عذاب همیشگی دوزخ است. «أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ». اعراف / ۳۶
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
«عن الباقر علیه السلام قال: مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلیٍّ علیهماالسلام فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ وَ یَمُدُّ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السَّوءِ». امام باقر علیه السلام فرمود: به شیعیان ما سفارش کنید که به زیارت قبر حسین بن علی علیهما السلام بروند، که سه اثر مادی در همین دنیا در زندگی آنها دارد: ۱- بر روزی او افزوده میشود. ۲- عمر او طولانی عمر می شود. ۳- او را از پیشامدهای ناگوار و بد حفظ میکند. بحارالانوار / ۱۰۱ / ۳
.......
در آستانه اربعین حضرت سیدالشهداء علیه السلام قرار داریم، اربعین از مختصات اباعبدالله الحسین علیه السلام است و برای هیچ یک از حضرات معصومین علیهمالسلام چیزی به نام اربعین نداریم. بنابر این ما باید به اربعین از چهار منظر نگاه کنیم.
اول: زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام است که در چنین روزی بسیار تأکید شده است. و حتی امام عسکری علیه السلام فرمود: یکی از نشانههای مؤمن زیارت اربعین است.
دوم: داستان آمدن جابر بن عبدالله انصاری به زیارت آن حضرت در اربعین است، نکته ای که در این داستان بسیار قابل توجه است، و پیام جابر به همه ما است این است که جابر خطاب به امام حسین علیه السلام عرض کرد. «وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ نَبِیّا لَقَد شارَکنا کُم فیما دَخَلتُم فیهِ».سوگند به خدایی که محمّد را به حق برانگیخت در آنچه به آن در آمدید با شما شریک هستیم. عطیه که یکی از همراهان جابر بود گفت ای جابر چگونه ما در کار آنها شریک هستیم، در حالی که آنها در راه خدا جهاد کردند، تا اینکه شهید شدند. ولی ما هیچکدام از کارهای آنها را انجام نداده ایم؟ جابر گفت شنیدم از رسول خدا ص که فرمود: «مَن أحَبَّ قَوما حُشِرَ مَعَهُم و مَن أحَبَّ عَمَلَ قَومٍ اُشرِکَ فی عَمَلِهِم» هر کس گروهى را دوست داشته باشد، با آنان محشور مى شود و هر که کارِ کسى را دوست داشته باشد، در کارشان شریک مىشود. ای عطیه به خدا قسم که من حسین و کار او را دوست می دارم.
سوم: محتوای زیارت اربعین است که از امام صادق علیه السلام نقل شده است. سراسر این زیارت درس است.یک جمله آن را عرض می کنم. فرمود: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ». هدف نهضت حضرت سیدالشهداء علیه السلام این بود که بشر را از دو چیز نجات دهد. یکی جهل است و دوره انحراف است. مهمترین عامل بدبختی بشر در طول تاریخ همین دو چیز بوده است. این درس از زیارت اربعین برای ما کافی است. که تلاش کنیم که اولا خود گرفتار جهل و انحراف نشویم و هم دیگران را از جهل و ضلالت برهانیم.
چهارم: بازگشت پیروزمندانه باز ماندگان حضرت سیدالشهداء از سفر اسارت است. درسی که ما باید بگیریم این است که ببینیم چه عاملی باعث پیروزی تعدادی زن و کودک داغدیده و اسیر بر یک حاکم طاغی و ستمگر شد. سه عامل آن را در این خطبه عرض کنم. این باید درسی برای امروز ما برای پیروزی بر مشکلات باشد.
۱- مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن. آنها حتی یک لحظه تسلیم خواستههای دشمن نشدند، و ذره ای از مواضع حق خود کوتاه نیامدند. آنها محور حرکتشان را این آیه شریفه قرار دادند که می فرماید: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا». هرگز از کافران اطاعت نکن و با این وسیله با آنان جهاد کن. فرقان / ۵۲
۲- جنگ تبلیغاتی دشمن را با آگاهی بخشی به جامعه پاسخ دادند. آنها از هر فرصتی برای بیان مظلومیت اهل بیت، و ظلم و ستم بنی امیه استفاده کردند. حضرت زینب سلام الله علیها در سختترین شرایط خطاب به یزید فرمود: «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا و لا تُمیتُ وَحْیَنا» هر چه میتوانی نقشه بکش و تلاش کن و بکوش، به خدا سوگند یاد ما محو شدنی نیست و وحیِ ما را هم نمیتوانی از میان برداری.
۳- اعتماد به وعده خدا بود. آنها این آیه را باور داشتند که می فرماید: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُم» اﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. محمد / ۷
@mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۹ / ۷ / ۱۴۰۰
خطبه اول
بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود که به واژه یا بنی آدم رسیدیم. آخرین موردی که خداوند سبحان بشر را با عنوان فرزندان آدم مورد خطاب قرار داده است آیه ۶۰ سوره مبارک یس است که می فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ وَأَنِ اعْبُدُونِي هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ». ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ! ﺁﻳﺎ از شما عهد نگرفتیم ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ اطاعت نکنید ﻛﻪ ﺍﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻤﺎ اﺳﺖ؟ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍ اطاعت کنید ﻛﻪ ﺍﻳﻦ همان ﺭﺍﻫ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ است. یس / ۶۱ - ۶۰
چند مطلب در ذیل این آیه شریفه قابل توجه است که باید یاد آور شویم.
مطلب اول: این عهد کجا و چگونه از بشر گرفته شده است؟.
این عهد در همین دنیا از تک تک اولاد آدم گرفته میشود. خداوند متعال با سه زبان در این دنیا با بشر سخن گفته است.
۱- با زبان فطرت
«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا». روم / ۳۰
در این آیه خداوند متعال مردم را بر اساس فطرت دعوت به دین حنیف و خالص می کند.
۲- با زبان عقل
«فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا». شمس / ۸
انسان با کمک عقل است که می تواند خوبی را از بدی تشخیص دهد.
۳- با زبان قرآن و وحی
همه اينها حجّتهاي الهي هستند. چنانچه امام کاظم عليه السلام فرمود: «إنَّ للّهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَينِ: حُجَّةً ظاهِرَةً، و حُجَّةً باطِنَةً، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِياءُ و الأئمَّةُ عليهم السلام، و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقول». بحارالانوار/ ۷۸ /
قرآن و عترت به حجت ظاهر خداوند بر می گردد و عقل و فطرت جزء حجت باطن خداوند است.
مطلب دوم
آیا این خطاب و احتجاج مربوط به این دنیا است یا آخرت؟. یقینا این احتجاج در آخرت که خواهد بود و بحثی در آن نیست، ما می گوییم در همین دنیا هم هر گاه بشر از اطاعت خدا خارج شود و به اطاعت شیطان گردن نهد و گناه کند، خداوند با همان زبان فطرت و عقل و وحی او را مورد خطاب قرار میدهد و عهد و پیمانش با خدا را به او یاد آوری می کند.
@mesbah_jome