فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذارِ، وَصَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کائِناتِ الْأَقْدارِ، وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقی وَصُحْبَةِ الْأَبْرارِ، بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَساکِینِ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان ، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان ، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيْهِ طاعَةَ الخاشِعِينَ، وَاشْرَحْ فِيْهِ صَدْرِي بِإنابَةِ المُخْبِتِينَ، بِأَمانِكَ يا أَمانَ الخائِفِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
هدایت شده از مصباح جمعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان ، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيْهِ طاعَةَ الخاشِعِينَ، وَاشْرَحْ فِيْهِ صَدْرِي بِإنابَةِ المُخْبِتِينَ، بِأَمانِكَ يا أَمانَ الخائِفِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيْهِ لِمُوافَقَةِ الاَبْرارِ، وَجَنِّبْنِي فِيهِ مُرافَقَةَ الاَشْرارِ، وَآوِنِي فِيْهِ بِرَحْمَتِكَ إِلى دارِ القَرارِ، بِإِلهِيَّتِكَ يا ألهَ العالَمِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيْهِ لِصالِحِ الاَعْمالِ، وَاقْضِ لِي فِيْهِ الحَوائِجَ وَالامالِ يا مَنْ لا يَحْتاجُ إِلى التَّفْسِيرِ وَالسُّؤالِ، يا عالِماً بِما فِي صُدُورِ العالَمِينَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطِّاهِرِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
هدایت شده از مصباح جمعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيْهِ لِصالِحِ الاَعْمالِ، وَاقْضِ لِي فِيْهِ الحَوائِجَ وَالامالِ يا مَنْ لا يَحْتاجُ إِلى التَّفْسِيرِ وَالسُّؤالِ، يا عالِماً بِما فِي صُدُورِ العالَمِينَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطِّاهِرِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّی إِلَّا أَصْلَحْتَهَا، وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا، وَ لَا أُکرُومَةً فِی نَاقِصَةً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا» در این بخش از دعا سه درخواست از خداوند متعال داریم: اول اصلاح عیوب است. دوم اصلاح عمل است. سوم اصلاح اخلاق است.
اما فراز اول که اصلاح عیوب است چنین درخواست داریم: «اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّی إِلَّا أَصْلَحْتَهَا» خدایا ما را از خصلتهایی که باعث عیبگویی مردم می شود پاک گردان.
برای اصلاح و زدودن عیوب، ما باید دو کار اساسی انجام دهیم تا دعایمان در پیشگاه پروردگار متعال مستجاب گردد. نخست شناخت عیوب است. به دنبال عیب دیگران گشتن بد است، اما به دنبال عیب خود گشتن بسیار عالی است. در حدیث آمده است که هرگاه خداوند اراده کند خیری به کسی برساند او را به عیوبش آگاه می سازد. «إذا أرادَ اللّهُ بعَبدٍ خَيرا بَصَّرَهُ بعُيوبِ نَفْسِهِ».
دوم تلاش در رفع عیوب است، دعای تنها کافی نیست، همت هم لازم است. یعنی وقتی عیبی در خودش یافت تلاش کند آن را اصلاح کند. رسول خدا ص فرمود: محبوب ترین افراد در پیشگاه خداوند کسی است که در عیوب خودش بیندیشد و آن را اصلاح کند. «أحَبُّ المُؤمِنَينَ إلَى اللّهَ تَعالَی مَنْ تَفَكَّرَ في عُيوبِهِ و أصْلَحَها».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
در آستانه شهادت مولای متقیان حضرت علی ع قرار داریم ضمن عرض تسلیت حدیثی از محضر آن بزرگوار در آغاز خطبه دوم همگی بهره مند گردیم. حضرت در بیانی فرمود:
«وَ اعْلَمْ أَنَّ أَمَامَكَ طَرِيقاً ذَا مَسَافَةٍ بَعِيدَةٍ وَ مَشَقَّةٍ شَدِيدَةٍ، وَ أَنَّهُ لَا غِنَى بِكَ فِيهِ عَنْ حُسْنِ الِارْتِيَادِ وَ قَدْرِ بَلَاغِكَ مِنَ الزَّادِ مَعَ خِفَّةِ الظَّهْرِ» بدانید راهی که در پیش دارید، راهى بس طولانى و سخت و دشوار است. برای عبور از این راه سه چیز نیاز دارید:
۱- «حُسْنِ الِارْتِيَادِ» تلاش صحيح و فراوان.
۲- «وَ قَدْرِ بَلَاغِكَ مِنَ الزَّادِ» زاد و توشه کافى
۳- «مَعَ خِفَّةِ الظَّهْرِ» سبک بار بودن. نهجالبلاغه/ نامه ۳۱
حضرت علی در نخستین سخنرانی پس از بیعت مسلمانان، آنها را به مردم قبل از بعثت تشبیه نمود و فرمود: «إنّ بَلِيَّتَكُم قد عادَت كَهَيئَتِها يَومَ بَعَثَ اللّهُ نَبيَّهُ». این تعبیر بیانگر دو مطلب است: یکی اینکه پس از ۲۵ سال از رحلت پیامبر اسلام ص تا چه اندازه مسلمانان سقوط کرده و از دین اسلام فاصله گرفته اند که آن حضرت آنها را به مردم دوران جاهلیت تشبیه کرده اند. دوم این جامعه نیاز به یک تحول اساسی و اصلاح جدی در سه امر دارد.
۱-اصلاح در ساختار سیاسی و اداری کشور اسلامی.
۲- اصلاح و تحول در امور اقتصادی کشور.
۳- اصلاح و تحول در فکر و فرهنگ جامعه.
بازتاب حرکت اصلاحی امیرالمومنین ع سه جنگ جمل و صفین و نهروان بود.
جنگ جمل را ورشکستگان اقتصادی همانند طلحه و زبیر به راه انداختند.
جنگ صفین را ورشکستگان سیاسی چون بنی امیه به راه انداختند.
جنگ نهروان را مارقین و منحرفان فکری و فرهنگی به راه انداختند. مارقین کسانی بودند که دین بدون ولایت را می خواستند. دین بدون ولایت یعنی انحراف از صراط مستقیم خدا. چون صراط مستقیم الهی دو دیوار بلند دارد یکی دیوار آن قرآن است و دیوار دوم آن ولایت است. پیامبر اعظم ص فرمود: «مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أبَدًا» مارقین قرآن را گرفتند و ولایت را رها کردند. همین گروه منحرف بودند که برای ثواب بیشتر در شب قدر فرق بهترین بنده خدا را شکافند. همین گروه بودند که راه را برای شمر هموار کردند تا او به خود جرأت بدهد که سر امام حسین ع را ببرد.
نظام جمهوری اسلامی در طول این چهل و پنج سال با هر سه گروه روبرو شد.
ورشکستگان سیاسی بودند که فتنه ۸۸ را به راه انداختند.
ورشکستگان اقتصادی بودند که با هدایت و کمک دشمنان خارجی جنگ برجامی اقتصاد را برجمهوری اسلامی تحمیل کردند.
امروز خطر بزرگ برای نظام اسلامی ما خطر مارقین و منحرفان جاهل است که از قرآن و دین می گویند ولی از ولایت جدا هستند. در مسجد وقتی نام امام و رهبری برده می شود میگویند مسجد را سیاسی نکنید. روی منبر دعا می کنی می گویند مجلس روضه ما را سیاسی نکنید. اللهم عجل لولیک الفرج اینها گوش فلک را کر کرده است ولی با نایب او زاویه دارند. به خود امام زمان ع سوگند، اینها جزء نخستین کسانی هستند که در مقابل ولی عصر می ایستند.
دهه آخر ماه مبارک رمضان به ویژه شبهای قدر را قدر بدانید و برای نجات مظلومان غزه دعا کنید.
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيْهِ حَظِّي مِنْ بَرَكاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبِيلِي إِلى خَيْراتِهِ، وَلا تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَناتِهِ، يا هادِيا إِلى الحَقِّ المُبِينِ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيْهِ أَبْوابَ الجِنانِ، وَأَغْلِقْ عَنِّي فِيْهِ أَبْوابَ النِّيْرانِ، وَوَفِّقْنِي فِيْهِ لِتِلاوَةِ القُرْآنِ، يا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ المُؤْمِنِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيْهِ إِلى مَرْضاتِكَ دَلِيلا، وَلا تَجْعَلْ لِلْشَّيْطانِ فِيْهِ عَلَيَّ سَبِيلاً وَاجْعَلْ الجَنَّةَ لِي مَنْزِلاً وَمَقِيلاً، يا قاضِيَ حَوائِج الطَّالِبِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز ۲۲ ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيْهِ أَبْوابَ فَضْلِكَ، وَأَنْزِلْ عَلَيَّ فِيْهِ بَرَكاتِكَ، وَوَفِّقْنِي فِيْهِ لِمُوجِباتِ مَرْضاتِكَ، وَأَسْكِنِّي فِيْهِ بُحْبُوحاتِ جَنَّاتِكَ، يا مُجِيبَ دَعْوَةِ المُضْطَرِّينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنِي فِيْهِ مِنَ العُيُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبِي فِيْهِ بِتَقْوى القُلُوبِ، يا مُقِيلَ عَثَراتِ المُذْنِبِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيْهِ ما يُرْضِيكَ، وَأَعُوذُ بِكَ مِمّا يُؤْذِيكَ، وَأَسْأَلُكَ التَّوْفِيقَ فِيْهِ لاَنْ اُطِيعَكَ وَلا أَعْصِيكَ، يا جَوادَ السَّائِلِينَ»
https://eitaa.com/mesbah_jome
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيْهِ مُحِبّا لاَوْلِيآئِكَ، وَمُعادِيا لاَعْدائِكَ، مُسْتَنّا بِسُنَّةِ خاتَمِ أَنْبِيائِكَ، يا عاصِمَ قُلُوبِ النَّبِيِّينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۷ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّی إِلَّا أَصْلَحْتَهَا» گفتیم که در این بخش از خداوند متعال درخواست اصلاح عیوب خویش را داریم. در جلسه قبل گفتیم نخستین گام در اصلاح عیوب، شناخت آن است. برای شناخت عیوب راههای متعدی وجود دارد چند مورد آن را در این خطبه عرض می کنم.
راه نخست که از مهمترین راههای شناخت عیوب است، استمداد از خداوند متعال است، زیرا اوست که آگاه به عیبهای پنهان ما است، و اوست که باید این توفیق و این بصیرت را عنایت بفرماید. در روایتی از رسول گرامی اسلام آمده است که فرمود: «إذا أرادَ اللّهُ بعَبدٍ خَيرا: فَقَّهَهُ في الدِّينِ، و زَهَّدَهُ في الدُّنيا، و بَصَّرَهُ بعُيوبِ نَفْسِهِ» هرگاه خداوند بخواهد خیری به بنده عنایت کند سه چیز به او مرحمت می کند: او را آگاه به مسائل دینی می سازد. دلبستگی به دنیا را از او می گیرد. بصیرتی به او می دهد، تا عیوب خود را ببیند.
راه دوم استفاده از دوستان دلسوزی است که عیوب انسان را تذکر دهند. البته نوع انسانها دوست نمی دارند کسی عیب آنها را تذکر دهد، و اگر کسی عیب آنها را بگوید ممکن است ناراحت شوند. اما این روحیه خوبی نیست و جلو رشد انسان را می گیرد. این است که در روایتی از امام صادق ع نقل شده است که فرمود: «أحَبُّ إخواني إلَيَّ مَن أهدى إلَيَّ عُيوبي» محبوبترين برادران در نزد من، كسى است كه عيبهايم را به من هديه كند.
و نیز در روایتی از امیر المؤمنان علی ع چنین نقل شده است که فرمود: «شَرُّ إخوانِكَ مَن داهَنَكَ في نفسِكَ و ساتَرَكَ عَيبَكَ» بدترين برادر تو آن کسی است كه درباره تو کوتاهی كند و عيبهايت را به تو نگويد.
آنگاه فرمود: «مَن كاشَفَكَ في عَيبِكَ حَفِظَكَ في غَيبِكَ، مَن داهَنَكَ في عَيبِكَ عابَكَ في غَيبِكَ» کسی كه عيبت تو را به خودت بگوید، پشت سرت عیب تو را حفظ می کند. و کسی كه در گفتن عيبت به تو سهل انگاری كند، پشت سرت عيب تو را می گويد.
راه سوم استفاده از دشمن است. زیرا دشمن همیشه نقصها و ضعف ها را می بیند و آن را بازگو می کند. بنابر این اگر دیدید دشمن از کسی، یا جریانی تعریف میکند بدانید که یک جای کار آنها می لنگد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۷ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
رسول گرامی اسلامی ص فرمود:
«اَلمُؤمِنُ بَینَ خَمسَ شَدائِد: مُؤمِنٍ یَحسُدُه، وَ مُنافِقٍ یُبغِضُهُ، وَ کافرٍ یُقاتِلُهُ، وَ شَیطانٍ یُضِلُّهُ، وَ نَفسٍ تُنازِعُهُ» انسان مؤمن همواره با پنج دشمن سرسخت روبرو است: مؤمنی که به او حسادت میورزد، و منافقی که با او دشمنی دارد، و کافری که با او در حال جنگ است، و شیطانی که در پی گمراه کردن او است، و نفسی که با او در ستیز و جنگ است. مجموعه ورام / ۱ / ۹۶
امروز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس است. نامگذاری کرد. دو مطلب در باره روز قدس در این خطبه عرض کنم.
مطلب اول این است که راهپیمایی امسال روز قدس حال و هوای متفاوتی نسبت به سالهای گذشته دارد، زیرا:
«اولا» جنایت های هولناک و نسل کشی صهیونیست های خون آشام به حدی رسیده است که باعث انزجار و خیزش جهانی بر علیه اسرائیل در افکار عمومی جهان شده است.
«ثانیا» مقاومت مردم مظلوم غزه در برابر این همه وحشی گری صهیونیست ها، باعث تحسین و حیرت مردم دنیا گردید و این مقاومت تبدیل به الگویی برای مظلومان جهان شد.
«ثالثا» بعد از عملیات طوفان الاقصی، شرایطِ جدیدی در منطقه در حالِ شکلگیری است که دیگر محور آن آمریکا نخواهد بود، بلکه محور آن نیروهای مقاومت است.
«رابعا» جبهههای متعددی در غزه و لبنان و یمن و عراق و سوریه بر علیه صهیونیست های خبیث باز شده است که این تعدد جبهه ها، امکانات نظامی دشمن را پراکنده کرده است. به همین جهت آمریکا و انگلیس با ورود مستقیم و کمکهای مالی و نظامی تلاش کردند به رژیم صهیونیستی کمک کنند تا آنها را از این باتلاق نجات دهند که به حول و قوه الهی موفق نشده و بعد از این هم موفق نخواهند شد.
مطلب دوم این است که شیاطین در رسانهها این شبهه را به ذهن جوانان عزیز ما می اندازند که این راهپیمایی ها چه نتیجه ای داشته است؟. این مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل چه فایدهای داشته است؟در پاسخ به این شبهه سه نکته را عرض می کنم.
۱- سالها آمریکا و اسرائیل تلاش کردند که مسئله فلسطین را تمام شده اعلام کنند و اسرائیل را به عنوان یک کشور جایگزین به دنیا معرفی کنند. بدین جهت است که اسرائیل در بسیاری از کشورهای جهان سفارتخانه دارد، حتی قبل از انقلاب اسلامی در ایران هم اسرائیل سفارتخانه داشت، در سازمان ملل نماینده رسمی دارد، این امام بود که فرمود: اسرائیل یک کشور جعلی و غاصب است و باید از صفحه روزگار محو گردد. بنابر این روز قدس و این راهپیمایی ها است که ماهیت فلسطین را حفظ کرد و اجازه نداد که مسئله فلسطین از ذهن مسلمانان جهان و مردم دنیا محو شود.
۲- راهپیمایی روز قدس یک تکلیف الهی است و خداوند از ما خواسته است که این کار را انجام دهیم. در آیه ۷۵ سوره مبارکه نساء می فرماید: «وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ» شما را چه شده است که در راه خدا و نجات زنان و مردان و کودکان مستضعف با ستمگران نمی جنگید؟. آنگاه افراد مستعف را این گونه معرفی می نماید: «الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا» آنان کسانی هستند ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ دست آورد ﺍﻳﻦ جمعیت ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ نجات بده، ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ، برای ما ﺳﺮﭘﺮست و ﻳﺎﻭﺭﻱ ﻗﺮﺍﺭ بده.
امروز در این جهان چه کسی ظالم تر از اسرائیل است و چه کسی مظلوم تر از مردم فلسطین است. اگر آنها از خداوند درخواست کردند و گفتند: «وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا» این دعای مردم فلسطین مستجاب گردیده و خداوند امروز ما را یاور آنها قرار داده است.
۳- در آیات زیادی از قرآن کریم خداوند متعال از ما دو چیز را خواسته است یکی ایمان است و دوم عمل صالح. در آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه یک مصداق عمل صالح را همین راهپیمایی روز قدس بیان نموده و می فرماید: «وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ». چه چیزی همانند گامهای استوار مردم در راهپیمایی روز قدس غیظ آمریکا و اسرائیل را در می آورد و جلو توطئه های آنها را می گیرد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین».
https://eitaa.com/mesbah_jome
16.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيْهِ فَضْلَ لَيْلَةِ القَدْرِ، وَصَيِّرْ اُمُورِي فِيْهِ مِنَ العُسْرِ إِلى اليُسْرِ، وَاقْبَلْ مَعاذِيرِي، وَحُطَّ عَنِّي الذَّنْبَ وَالوِزْرَ، يا رَؤُوفاً بِعِبادِهِ الصَّالِحِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّي فِيْهِ مِنَ النَّوافِلِ، وَأَكْرِمْنِي فِيْهِ بِإِحْضارِ المَسائِلِ، وَقَرِّبْ فِيْهِ وَسِيلَتِي إِليكَ مِنْ بَيْنِ الوَسائِلِ، يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحاحُ المُلِحِّينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز بیست نهم ماه مبارک رمضان، مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی
«اللَّهُمَّ غَشِّنِّي فِيْهِ بِالرَّحْمَةِ، وَارْزُقْنِي فِيْهِ التَّوْفِيقَ وَالعِصْمَةَ وَطَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَياهِبِ التُّهْمَةِ، يا رَحِيماً بِعِبادِهِ المُؤْمِنِينَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۴ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه اول
بحث ما در خطبه اول در شرح و توضیح دعای مکارم الاخلاق به اینجا رسید که از خداوند چنین درخواست داریم: «وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا» بارالها هر عملی كه باعث ملامت و سرزنش دیگران می شود آن را به یک عمل زیبا و قابل تحسین مبدل بفرما.
اصل ملامت و سرزنش نمودن دیگران از رذائل اخلاقی است، و این کار غیر از انتقاد و تذکر است. بلکه ملامت این است که خطای دیگران به رخشان بکشند و باعث آزار و تحقیر او گردند، لازمه این کار پیدایش کینه و عداوت میان دو نفر است. در روایتی از امام صادق ع آمده است که فرمود: ملامت کردن باعث دوری انسان از خداوند می گردد. «أبعَدُ ما يَكونُ العَبدُ مِنَ اللّه ِ أن يَكونَ الرَّجُلُ يُواخي الرَّجُلَ و هُوَ يَحفَظُ عَلَيهِ زَلاّتِهِ لِيُعَيِّرَهُ بِها يَوما ما» مهمترین چیزی که باعث دوری بنده از خدا می شود این است كه با شخصی رفیق شود و لغزشهاى او را نگه دارد تا روزى به واسطه آنها او را سرزنش كند.
از عواقب ملامت این است که خودش روزی گرفتار ملامت دیگران میشود.«مَن عَيَّرَ مُؤمِناً بِذَنبٍ لَم يَمُت حَتّى يَركَبَهُ» كسى كه مؤمنى را به خاطر گناهش مورد سرزنش قرار دهد، نميرد تا اینکه خودش گرفتار ملامت دیگران قرار گیرد.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۲۴ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
حدیث اخلاقی این هفته را مغازه دارها بازاریها و مسئولان اقتصادی کشور بیشتر توجه کنند. امام صادق ع فرمود: «غَلاءُ السِّعرِ یُسِئُ الخُلُقَ، وَ یُذهِبُ الأمانَةَ، وَ یُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ» گرانی سه اثر مهم در جامعه دارد: مردم را بد اخلاق می کند، و روحیه امانتداری را از آنها میگیرد و باعث خیانت مردم به یکدیگر می شود، و باعث نگرانی افراد متدین می شود. کافی / ۵ / ۱۶۴
ماه رمضان با همه برکاتش بر ما گذشت، لازم می دانم دو نکته به شما مؤمنین که موفق شدید از برکات روزه ماه رمضان برخوردار شوید عرض کنم.
نکته اول این که خداوند متعال در سوره مبارکه ص شرح حال شما را اینگونه بیان کرده و میفرماید: «وَإِنَّ لِلْمُتَّقِينَ لَحُسْنَ مَآبٍ جَنَّاتِ عَدْنٍ مُّفَتَّحَةً لَّهُمُ الْأَبْوَابُ مُتَّكِئِينَ فِيهَا يَدْعُونَ فِيهَا بِفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ وَشَرَابٍ وَعِندَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ». اینها ثمرات مادی تقوا است که نتیجه روزه است. برکات معنوی آن هم مقام عندیت است. «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ».
نکته دوم اینکه بکوشید آنچه از ماه رمضان اندوخته اید: از روزه، انس با قرآن، سحر خیزی، کمک به نیازمندان، حضور در جمعه و جماعت، از این سرمایه ها خوب محافظت کنید و به راحتی آنها را از دست ندهید.
اما یک مطلبی هم به کسانی عرض کنم که در ماه رمضان از فرمان خداوند متعال سرپیچی کردند و روزه ماه رمضان را بدون عذر شرعی افطار کردند. ما برای آنها دعا می کنیم که موفق به جبران این کوتاهی ها شوند. ولی باید بدانند که علاوه بر سی روز قضای روزه این ماه که بر آنها واجب است، تکلیف دیگری متوجه آنها است و آن کفاره است. کفاره یک ماه روزه خوری ماه رمضان ۱۸۰۰ روز روزه، و یا اطعام به ۱۸۰۰ فقیر است. و اگر قیمت آن هم بخواهیم حساب کنیم مبلغی حدود سی و شش میلیون تومان می شود. این جریمه دنیایی است که بر عهده آنها است و باید آن را ادا کنند. اما کیفر اخروی آنها اگر توبه نکنند در ادامه آیات همین سور ص آمده است که می فرماید: «وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ هَٰذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ» در روایت آمده است که یک قطره از ﺍﻳﻦ ﺁﺏ ﺟﻮﺷﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻳﻊ ﭼﺮﻛﻴﻦ و متعفن که به حلقوم اهل جهنم می ریزند اگر به این کره خاکی بیفتد تمام کره زمین یک پارچه آتش سوزان می شود.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیداری که کارگزاران و مسئولان نظام با معظم له داشتند، در باره مسئله حجاب سه نکته فرمودند. با توجه به اینکه فصل تابستان در پیش است، این سه نکته را یادآور می شوم.
۱- حجاب یک حکم مسلّم شرعی است؛ یعنی برای بانوان، پوشاندنِ تمام بدن، غیر از صورت و دو دست تا مچ دست و پشت پاها واجب است. این چیزی است که از آن صرفنظر نمی شود کرد.
۲- در زمینه مسئله حجاب حکم قانونی وجود دارد. و رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را باید رعایت کنند.
۳- در مسئله بی حجابی دست بیگانگان در کار است. از بیرون این کار هدایت می شود، یک عدّه هم در داخل کمک کردند. امروز دشمنان روی مسئله برداشتن حجابِ از سر بانوان تلاش می کنند، و این تازه اوّل کار آنها است. هدف آنها این است که وضعیت کشور را به وضع فضاحتبار دوران طاغوت برگردانند. در این زمینه همه مسئولیّت دارند و باید به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند.
اینها فرمایشات صریح و حکم قطعی رهبر حکیم انقلاب در باره حجاب است. ولی متأسفانه هیچ یک از دستگاههای فرهنگی و اجرایی و قضایی و نمایندگان مجلس کمترین عکس العملی نشان ندادند. تابستان در پیش است قبل از آنکه مردم متدین دست به اقدامی بزنند، مسئولان تلاش کنند فرمایشات رهبری روی زمین نماند.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۳۱ / ۱ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَ لاَ أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلاَّ أَتْمَمْتَهَا» در این فراز از دعا از خداوند متعال درخواست اصلاح اخلاق را خواهانیم. برای اصلاح اخلاق و تهذیب نفس ما باید سه کار اساسی انجام دهیم: نخست اینکه وجود خود را از رذایل اخلاقی پاک نماییم. دوم آنکه در تحصیل فضایل اخلاقی بکوشیم. سوم اینکه فضائل اخلاقی را به حد کمال رسانده و آن را تکمیل نماییم. خداوند متعال انبیاء را برای همین فرستاده است که اخلاق مردم را کامل سازند. پیامبر گرامی اسلام ص فرمود: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ».
در این فراز دعا از خداوند متعال تکمیل اخلاق را خواهانیم و می گوییم: بارالها هر نوع كرامت اخلاقی كه به طور ناقص در من وجود دارد آن را کامل گردان.
امروز بزرگترین مشکل جامعه ما نقص و ضعف اخلاقی است زیرا اگر انسانی به کمال اخلاقی برسد آثار فراوانی در زندگی انسان می گذارد. نخستین اثرش این است که دنیا در نظرش کوچک و حقیر می شود. از مولا امیر المؤمنین ع روایت شده که فرمود: «مَنْ كَرُمَتْ نَفْسُهُ صَغُرَتِ الدُّنْیا فِی عَینِهِ» هر کس کرامت نفس پیدا کند، دنیا و امور مادی در چشم او کوچک و حقیر جلوه می کند.
اثر دیگرش این است که هرگز به دنبال خواسته های دل نمی رود. چنانچه فرمود: «مَن كَرُمَت عَلَيهِ نَفسُهُ هانَت عَلَيهِ شَهوَتُهُ» هر کس کرامت نفس پیدا کند، شهوات و تمایلات نفسانی در نزد او بى ارزش مىشود.
اثر سوم آن این است که هرگز به دنبال معصیت خدا نمی رود. فرمود: «مَن كَرُمَت عَلَيهِ نَفسُهُ، لَم يُهِنْها بِالمَعصِيَةِ» هر کس کرامت نفس پیدا کند، آن را با معصيت، بىارزش نمىسازد.
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
حضرت عبدالعظیم حسنی ع که چهاردهم این ماه سالروز وفات آن بزرگوار است، می گوید: امام هشتم علی بن موسی الرضا ع فرمود این پیغام را به دوستان و شیعیان ما برسان: «وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ؛ إِلَّا مَنْ أَشْرَکَ بِی، أَوْ آذَی وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی، أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً، فَإِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ لَهُ حَتَّی یَرْجِعَ عَنْهُ» آنها را آگاه کن که خداوند نیکوکارانشان را میبخشد و از بدکارانِ آنان میگذرد، مگر کسیکه برابر ولایت من شریکی قرار دهد و یا یکی از دوستان مرا آزار دهد، یا در دلش نسبت به وی قصد سوئی داشته باشد. خداوند او را نمیآمرزد تا آنکه از این کار بازگردد. بحارالانوار / ۷۴ / ۲۳۰
آنچه در این چند روز گذشته به عنوان نخستین و مهمترین خبر در رسانه های دنیا مطرح بود، پاسخ قاطع ایران به شرارتهای اسرائیل، در عملیات وعده صادق بود. این عملیات از جهات مختلف مورد توجه سیاستمداران دنیا قرار گرفت:
۱- بر خلاف عملیات نظامی که از اصل غافلگیری برخوردار است، این عملیات آشکار بود، و با اعلان قبلی صورت گرفت.
۲- کشورهای مختلف جهان چون آمریکا و انگلیس و فرانسه و برخی از کشورهای منطقه به کمک اسرائیل شتافتند و سراسر فلسطین اشغالی را پوشش هوایی دادند. پیش بینی آنها این بود که حتی یکی از آن موشکها و پهبادها به سرزمین اشغالی نخواهد رسید.
۳- این درس را به مسئولان نظام آموخت که ثمره هماهنگی بین میدان و دیپلماسی اقتدار ایران است.
دشمن از ما مذاکره و سازش را خواستار است. «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ». اما فرمان خداوند متعال به اهل ایمان در این باره چنین است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُم مِّنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً». نیروهای مسلح ایران در عملیات وعده صادق به فرمان الهی عمل کردند.
آنچه امروز دشمنان شکست خورده به آن متوسل شده اند جنگ روانی و رسانه ای است. مردم باید با سلاح تقوا و هوشیاری و بصیرت به جنگ نقشه های شیطانی دشمن بروند که فرمود: إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ».
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۷ / ۲ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ» بحث در این بخش از دعا پس از ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد در باره چگونگی برخورد با کسانی است که با ما مخالفت و دشمنی دارند.
ما در زندگی دو نوع مخالف داریم: یکی مخالفانی که با دین و آیین و مملکت ما مخالفت و دشمنی دارند. وظیفه ما در برخورد با این گروه در ابتدا هدایت کردن و امر به معروف و نهی از منکر است. و در صورتی به جنگ با اسلام برخیزند، وظیفه ما جهاد در راه خدا است. این تکلیفی است که خداوند متعال متوجه امت اسلامی کرده است. و این بخش از دعا ارتباطی با این گروه ندارد.
اما نوع دوم مخالفان ما کسانی هستند که با ما مخالفت شخصی دارند و گاهی برای ما اسباب زحمت و ناراحتی فراهم می سازند. بحث این بخش از دعا مربوط به این گروه است که به ما می آموزد که با اینگونه افراد چگونه باید برخورد نماییم؟.
بسیاری از مردم در زندگی نوع برخوردشان را با دیگران را با رفتار آنان نسبت به خود می سنجند. می گویند او فحش داد ما هم فحش دادیم، او یکی زد ما هم زدیم، و او این کار را کرد ماهم همان کار را کردیم. و امثال آن. در صورتی که قرآن کریم در سوره مبارکه رعد آیه ۲۲ هنگامی که صاحبان عقل و خرد را معرفی می نماید، یکی از ویژگیهای آنها را اینگونه توصیف نموده است. «وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ». آنگاه برای تشویق مردم به این که همواره بدی مردم را با خوبی پاسخ دهید دو پاداش برای آنها در نظر گرفته و می فرماید: «أُولَٰئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ». قصص / ۵۴
در این فراز از دعا ما نیز از خداوند متعال همین را می خواهیم «وَأَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ»
بغضه به معنی بغض و کینه شدید است. یعنی خدایا من را به انسانی تبدیل نما که بتوانم کینه و بدی دیگران به خودم را با محبت و خوبی پاسخ دهم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۷ / ۲ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
پیامبر گرامی اسلام ص فرمود: «وَجَدْتُ الحَسَنَةَ نورا فِى القَلبِ وَ زَيْنا فِى الوَجْهِ وَ قُوَّةً فِى العَمَلِ وَوَجَدْتُ الخَطيئَةَ سَوادا فِى القَلبِ وَوَهْنا فِى العَمَلِ وَ شَيْنا فِى الوَجْهِ» من خوبی را مایه روشنایی در دل و زینت در آبرو و توانايى اى در كار یافتم، و بدى را موجب تاریکی در دل و سستى اى در كار و زشتى آبرو دیدم. کنز العمّال / ۱۶ /حدیث 44084
این هفته دو مناسبت مهم در پیش داریم یکی روز کارگر است و دوم روز معلم.
اما روز کارگر: کارگر و کار فرما دو رکن اساسی در گردش چرخ تولید و اقتصاد کشور هستند. بنابر این هرکدام شرح وظایفی دارند. تمام وظایف یک کارگر به سه اصل خلاصه می شود.
۱- وجدان کاری داشته باشد. وقتی وجدان کاری باشد از فکر و وقت و توانش خوب استفاده نموده و خوب کار می کند. حضرت علی ع فرمود: «الشَّرَفُ عِنْدَ اللَّهِ بِحُسْنِ الْأَعْمَالِ لَا بِحُسْنِ الْأَقْوَالِ». در بیان دیگر فرمود: «بَرَكَةُ الْعُمْرِ فى حُسْنِ العَمَل».
۲- درست و اساسی کار کردن، ثمره این کار تحویل محصول و تولید خوب به مردم است. پیامبر گرامی اسلام ص فرمود: «إنَّ اللهَ یُحِبُّ عَبداً اِذا عَمِلَ عَمَلاً فَاَحکَمَه».
۳- با علم و آگاهی کار را انجام دهد. رسول خدا ص به عبدالله بن مسعود فرمود: «يَا بنَ مَسعودٍ، إذا عَمِلتَ عَمَلاً فَاعمَلْ بِعِلمٍ و عَقلٍ».
سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری است که روز شهادت این معلم بزرگ را به نام روز معلم نامیدند. در ابتدا حدیثی از محضر پیامبر گرامی اسلام ص استفاده کنیم. فرمود: «يَجيءُ الرَّجُلُ يَومَ القِيامَةِ و لَهُ مِنَ الحَسَناتِ كالسَّحابِ الرُّكامِ أو كالجِبالِ الرَّواسي، فيَقولُ: يا رَبِّ، أنّى لي هذا و لَم أعمَلها؟ فيَقولُ: هذا عِلمُكَ الّذي عَلَّمتَهُ النّاسَ يُعمَلُ بِهِ مِن بَعدِكَ». روز قيامت، مردى را مى آورند با حسناتى چون ابرهاى انبوه، يا كوههاى سر به فلك كشيده. او مى گويد: پروردگارا اينها برای من است در حالی که من این کارها را انجام نداده ام، از كجا آمده اند؟ خداون می فرماید: این، دانش توست كه به مردم آموختی و پس از تو، به آن عمل كردند. بحارالانوار / ۲ / ۱۸
این تعلیم که وظیفه یک معلم است و پاداش آناین اندازه عظیم است، در سه محور باید مورد توجه قرار گیرد:
۱- تعلیم کتاب و درس
۲- تعلیم اخلاق و آداب معاشرت با دیگران
۳- تعلیم درست فکر کردن و اندیشه ورزی
متاسفانه نظام آموزشی کشور و فرهنگیان ما نسبت به دو حوزه تعلیم اخلاق و آداب معاشرت و درست فکر کردن کمتر توجه داشتند.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۴ / ۲ / ۱۴۰۳
خطبه اول
«وَمِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ» در هفته قبل گفتیم که این بخش از دعا در باره شیوه برخورد با کسانی است که به هر شکلی به انسان آسیب می زنند. برخی انتقام می گیرند، بعضی تحمل نموده و عفو می کنند، و بعضی بدی را با خوبی پاسخ می دهند. این بخش از دعا از خداوند درخواست داریم که جزء دسته سوم باشیم و همیشه بدی را با خوبی پاسخ دهیم. «وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ».
در این فراز از دعا می خواهیم که حسادت اهل بغی را با مودت پاسخ دهیم.
حسادت یکی از بیماریهای روحی و خطرناک است، امیر مؤمنان علی فرمود: «الحسد شر الأمراض» علمای اخلاق حسادت را جزء یکی از زشت ترین صفات رذیله شمرده اند. زیرا حسود از یک طرف اعتراض به خدا دارد که چرا این نعمت را به فلانی دادی و از یک طرف آرزوی زوال نعمت دیگری را دارد. بدین جهت پیامبر اکرم ص فرمود: لاَ تَتَحَاسَدُوا فَإِنَّ اَلْحَسَدَ يَأْكُلُ اَلْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ اَلنَّارُ اَلْحَطَبَ الیابِسَ»
اما حسودان دو گونه هستند. حسودانی که حسادتشان در دل است و آن را بروز نمی دهند. اینها فقط خود را آزار می دهند. و حسودانی که به دنبال آسیب زدن به دیگرانند، مثل حسادت برداران حضرت یوسف ع. اینها حسودان اهل بغی هستند.
مودت هم به معنای اظهار محبت است. پس اینکه عرض می کنیم «وَمِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ» یعنی خدایا من را به جایی برسان که بتوانم حسادت کسانی که به آسیب زده اند با اظهار محبت پاسخ بدهم.
https://eitaa.com/mesbah_jome
خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۴ / ۲ / ۱۴۰۳
خطبه دوم
حدیث اخلاقی
فردا سالروز شهادت امام صادق ع است. ضمن عرض تسلیت به شما شیعیان آن حضرت، به یکی از سفارشات امام صادق ع به عبدالله بن جندب اشاره می کنم، آن حضرت فرمود: «یَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَو أنَّ شيعَتَنا استَقامُوا: لَصافَحَتهُمُ الملائكةُ، و لأظَلَّهُمُ الغَمامُ، و لأَشرَقُوا نَهارا، و لأَكَلُوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم، و لَما سَألُوا اللّه َ شيئا إلاّ أعطاهُم». ای پسر جندب: اگر شيعيان ما در راه خدا استوار و ثابت قدم بمانند پنج چیز به آنها عطا می شود: فرشتگان با آنان دست دوستی و همکاری مى دهند. و ابر رحمت الهی بر سرشان سايه مى افکند. و همچون روشنایی روز در دنیا مى درخشند. و از آسمان و زمین روزى آنها می رسد. و هیچ از خدا نخواهند مگر آنکه به آنها عطا شود. بحارالانوار / ۷۸ / ۲۸۰
به فضل الهی یادواره شهدای شاهدیه با شکوه خاصی برگزار شد. از همه کسانی که تلاش کردند تشکر می کنم. این وظیفه ما است که اجازه ندهیم یاد و خاطره شهدا در جامعه ما کمرنگ شود، شهدا چراغ راه زندگی هستند. دشمن به دنبال خاموش کردن این چراغ پر فروغ در جامعه اسلامی ما است. شهدا اگر با فداکاری به مقام عندیت و قرب رسیدند. راه برای ما هم باز است، با تقوا می توان به این مقام رسید. «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ».
یک بخش مهم از زندگی ۶۵ سال امام صادق ع مربوط می شود به دوران مبارزات آن حضرت با انحرافات اعتقادی، سیاسی. اخلاقی که دامنگیر امت اسلامی شده بود.. که اگر مبارزات امام صادق ع با جریان انحراف نبود امروز هیچ اثری از اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت ع و تشیع اثنی عشری وجود نداشت اگر مذهب ما را جعفری می گویند. به خاطر آن است که ضامن بقای شیعه در میان این همه انحرافات امام صادق ع بود..
انحراف بزرگترین خطر برای فرد و جامعه اسلامی است. شیطان برای پیشبرد اهدافش از همین حربه استفاده می کند. در آیه ۱۱۸ سوره نساء خطاب به ذات اقدس الهی می گوید: «لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِكَ نَصِيبًا مَّفْرُوضًا وَلَأُضِلَّنَّهُمْ».
زمان امام صادق ع دوران اوج انحرافات در جامعه اسلامی بود، آن هم از سه ناحیه این انحرافات وارد جامعه گردید. یکی از ناحیه طواغیت و حاکمان بنی امیه و عباسی. و دوم از ناحیه منکران خدا و قیامت. و سوم از ناحیه مسلمانان مریض و بعضاً مغرض.
این انحرافات در پنج چیز بیشتر مطرح بود.
۱- در مسائل کلامی و اعتقادی.
۲- در بحث عرفان اسلامی
۳- در فهم از آیات و روایات که بعضی به ظواهر آن اکتفا می کردند.
۴- در بحث ولایت و رهبریت جامعه.
۵- در مرجعیت دینی و احکام عملی اسلام.
امروز همه این انحرافات در جامعه اسلامی ما وجود دارد. تنها راه باقی ماندن در صراط مستقیم خدا در این عصر غیبت اطاعت از ولی فقیه است.
https://eitaa.com/mesbah_jome