eitaa logo
مصباح دوستان
2.8هزار دنبال‌کننده
452 عکس
442 ویدیو
5 فایل
مرجع جدیدترین اخبار، سخنان و کلیپ از علامه مصباح یزدی تبادل و ارتباط @omid123 گروه بصیرتی اساتید انقلابی http://eitaa.com/joinchat/577372176C9f907ab122 کانال رسمی انجمن فارغ التحصیلان http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367 .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سئوال مهم رحیم پور ازغدی از علامه : 👈 اگر امروز جوانتر بودید، کدام کارها را در اولویت قرار می دادید؟ 24 آذر 96 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔰 علامه مصباح یزدی در جمع طلاب حوزه های علمیه نورالاصفیا آل یاسین تهران: 🔆قدر طلبگی خود را بدانیم ... http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
🔆قدر طلبگی خود را بدانیم ... 🔰 علامه مصباح یزدی در جمع طلاب حوزه های علمیه نورالاصفیا آل یاسین تهران: 🔻 کمتر فکر می شود که رشد و ترقی واقعی چیست؟ رشد، غالبا بر اثر القائات و شرایط محیط برای ما تعریف می شود. 🔻 با رشد انسان، لذت های او نیز فرق می کند. در دوران کودکی بالاترین لذت‌ها در بازی کردن است؛ اما همین کودک وقتی رشد می‌کند و بالغ می‌شود، لذت‌های دیگری برایش مطرح می‌شود و رسیدن به پست و مقام و احترام اجتماعی، برای او لذت‌آورمی‌شود. 🔻 انسان اگر رشد بیشتری داشته باشد، این لذت‌های مادی نیز در چشم او رنگ می‌بازد و برای او لذت‌هایی کودکانه تلقی می‌شود. از این‌رو آیت‌الله بهجت(ره) می‌فرمود: اگر سلاطین عالم لذت نماز را می‌چشیدند، سلطنت را رها می‌کردند تا به این لذت برسند. 🔻 چرا انسان باید این دوران‌ها را طی کند تا به این لذت‌ها برسد؟ اجمالا این که هدف خداوند از خلقت انسان، این است که انسان با اختیار خودش، مسیر سعادت و کمال و رسیدن به رحمت الهی را بپیماید؛ این رحمت، رحمتی است که تنها از راه کارهای اختیاری به دست می‌آید وگرنه خداوند کسانی را داشت که رحمتش را شامل حال آن‌ها کند. 🔻 لازمه پیمودن اختیاری راه سعادت این است که شرایط متغیر و گرایش‌های متفاوتی وجود داشته باشد. 🔻 انسان به همان اندازه که رشد کند، لذت او هم بیشتر می‌شود،خداوند پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله، ائمه‌علیهم‌السلام و اولیای الهی را به عنوان کسانی که به مقام نهایی هدف خلقت رسیده‌اند، برای یافتن انگیزه در پیش روی ما قرار داده است. این مقام، همان مقامی است که از همه بالاتر است و البته لذتش نیز بیشتر است؛ 🔻 بر این اساس طبیعی است که ما از نماز لذت نبریم و کسی مانند آیت‌الله بهجت لذت ببرد؛ چرا که لازمه رسیدن به این مقام، این است که انسان مراحل قبل را گذرانده و طی کرده باشد و لیاقت لذت بردن از این رحمت الهی را پیدا کرده باشد 🔻 یافتن راه کمال و سعادت و رسیدن به برترین لذت‌ها، صرفا با تفکر و اندیشیدن محقق نمی‌شود؛ زیرا انسان اصلا چنین لذتی را درک نکرده تا بخواهد به آن برسد. بهترین کمالی که می‌توان به آن رسید، همان است که خدا می‌گوید و بهترین مسیری که می‌تواند ما را به این کمال برساند، همان راهی است که خداوند گفته است. 🔻 وقتی برخی از افراد برای رسیدن به یک تخصص در رشته‌ای خاص، ده‌ها سال از وقت خود را در مراکز علمی می‌گذرانند و تلاش می‌کنند، تا به آن تخصص برسند، آیا جفا نیست که راه رسیدن به کمال واقعی و دریافت بالاترین رحمت‌ها که به سادگی در اختیار ما قرار داده شده را یاد نگیریم و به آن عمل نکنیم؟ 🔻 باید ببینیم چرا خلق شده‌ایم؟ بالاترین پیشرفت و ترقی و لذتی که می‌توانیم به آن برسیم، چیست و از چه راهی باید به آن برسیم؟ البته خداوند متعال، پاسخ این پرسش‌ها و هم‌چنین راه رسیدن به این کمالات را برای ما بیان کرده است 🔻 بیندیشیم که خداوند چه نعمت عظیمی به ما طلاب داده است که در میان چند میلیارد انسان، ما را مشمول این نعمت ساخته است. قدر این نعمت را بدانیم و هر چه در توان داریم، برای فهم آن به کار بگیریم و کار اصلی خود را همان قرار دهیم. مشروح: http://mesbahyazdi.ir/node/7173 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔻 پاسخ های مهم و شنیدنی علامه مصباح به سئوالات طلاب حوزه علمیه رشد در نشستی صمیمی http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 علامه مصباح: اوایل انقلاب روزی 16 ساعت کار مفید داشتم// طلبه باید روزانه 8 ساعت به وظیفه اصلی اش بپردازد 🔰 دیدار صمیمی آیت الله مصباح با طلاب حوزه علمیه رشد1 💢 پاسخ علامه به سئوالی در مورد تنظیم برنامه علمی: 👈 یک طلبه باید حدود 8 ساعت از وقت خود را صرف اموری کند که تشخیص داده پرداختن به آن واجب است و آنها را به عنوان یک کار ثابت و مستمر برای خودش انتخاب کرده است. به عبارت بهتریعنی بعد از این‌که فهمید کدام امور، مهم‌تر و واجب‌تر و نزد خدا محبوب‌تر است و نپرداختن به آن ضررش بیشتر است، یک‌سوم شبانه‌روز را به آن اختصاص دهد. البته گاهی مسائلی رخ می‌دهد که موقتی است و رسیدگی به آن‌ها ضروری است و لذا چند روزی را باید صرف آن‌ها کند 💢 پاسخ علامه به سؤالی در باره میزان مطالعه ایشان در دوران جوانی: 👈مقایسه آن دوران با امروز خیلی به جا نیست. چون شرایط و اوضاع عوض شده است. 👈 در دوره‌ای به سردردی مبتلا شده بودم و به دکتر مراجعه کردم؛ او گفت روزی چند ساعت کار و مطالعه می‌کنی؟ وقتی من آن‌جا حساب کردم، به وی گفتم: آن اندازه که صرف درس و مباحثه می‌شود، 13 ساعت؛ که البته دکتر آن را زیاد دانست و گفت: باید آن را به 8 ساعت تقلیل بدهم. البته به دکتر نگفتم که گاهی به 16 ساعت هم می‌رسد. 👈 اوائل انقلاب تقریباً، روزی 16ساعت کار می‌کردم؛ هر چند این‌ها از لحاظ پزشکی، صحیح نبود و این فشارها سبب برخی ضعف‌ها در من شد. به هر حال هر انسانی باید وظیفه خود را در شرایط موجود تشخیص داده و هر اندازه‌ای که عسر و حرجی نباشد و شرایط بهداشتی هم رعایت شود، کار کند. 💢 پاسخ علامه به سؤالی در مورد نحوه ورود ایشان به حوزه 👈 من در سال 1313 متولد شدم ؛ 1319 به مدرسه رفتم. 1325 به تشویق آقایی که مقسم مرحوم سیدابوالحسن بوده و از نجف به یزد آمده بود، تشویق شدم که طلبه بشوم و سخنان او، نه تنها در من، بلکه در کل خانواده ما اثرگذاشت. این بود که هنوز دوران ابتدایی را تمام نکرده بودم که به‌خاطر تبلیغات ایشان و نفوذ کلامشان تصمیم گرفتم با اتمام دوره ابتدایی به حوزه بروم و همین کار را هم کردم. 👈 علیرغم این‌که یزد، چند مدرسه علمیه بسیار بزرگ داشت که هر کدام می‌توانست میزبان 60-50 تا 100 طلبه باشد، اما شاید در مجموع، بیش از 20 طلبه نداشت! آن‌ها هم یا فرزند آخوندی بودند که برای ادامه راه پدر به حوزه آمده بودند و یا برخی بچه‌های روستا بودند که حتی سواد خواندن و نوشتن نیز بلد نبودند و یکی از عزیزان در یزد آن‌ها را جمع کرده بود تا حوزه‌ای در یزد، راه بیندازد. 👈 بنده در چنین شرایطی طلبه شدم؛ علاقه شدیدی هم به درس خواندن و استفاده از وقت داشتم؛ به هر دری می‌زدیم تا کسی برای ما درسی بگوید و مباحثه‌ای داشته باشیم. چهار سال از اول جامع المقدمات تا انتهای شرح لمعه را خواندیم و یک مقداری از مکاسب هم شروع کردیم. 👈 سال 1331 با کل خانواده به نجف رفتم و یک سال آن‌جا ماندیم. اما وضع کار خانواده ما، آن‌جا خوب نبود و مجبور شدیم که برگردیم. در این مدت، بخشی از بیع مکاسب را پیش مرحوم آقای فانی خواندم؛ جلد اول کفایه را نزد شیخ محمدتقی ایروانی و بخش از کفایه نیز خدمت آشیخ محمدعلی سرابی می‌خواندم. هنوز بخشی از دروس سطح مانده بود که به قم بازگشتم. 👈 در قم درس خیارات مکاسب و جلد دوم کفایه را نزد مرحوم آشیخ مرتضی حائری می‌رفتم، بقیه جلد اول کفایه را نیز نزد مرحوم آقای سلطانی - ابوالزوجه احمد آقای خمینی- خواندم. ضمناً اگر فرصت پیدا می‌کردم، درس‌های خارج هم سری می‌زدم تا آشنا شوم؛ این درس‌ها که تمام شد، درس فقه و اصول خدمت امام(ره) بودم. ادامه دارد .... http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔆 علامه مصباح: هر چند شهریه یک طلبه کمتر از یک میلیون تومان است و طلبه با این گرانی‌ها و کرایه خانه‌ها، در مضیقه است، اما این نباید سبب شود که قدر این نعمت عظیم را ندانسته و ته دل، گلایه‌مند باشد. خطری که ما را تهدید می‌کند این است که نسبت به این نعمت عظیم، بی‌تفاوت شویم 🔰 دیدار صمیمی آیت الله مصباح با طلاب حوزه علمیه رشد2 💢 پاسخ علامه در مورد مقایسه حوزه علمیه دیروز و امروز 👈 در دوره ای که ما طلبه شدیم، عموم مردم به‌خصوص روشنفکران و دانشگاهیان نسبت به روحانیت، بدبین بودند و معتقد بودند این‌ها برای جامعه هیچ فایده‌ای ندارند و فقط از درآمد جامعه استفاده می‌کنند. خب، آن‌ها نمی‌توانستند چنین وجوبی را درک کنند؛ معتقد بودند ما خدا را همان طور که پدران و مادران ما شنیدند و شناختند، می‌شناسیم و امام حسین(ع) را نیز با همین عزاداری‌ها می‌شناسیم؛ دیگر نیازی به آخوند نیست! 👈 از این‌رو شرط اول این بود که روحانی وارد جامعه شود و در ارتباط با مردم، صداقت و خدمتگزاری خودش را ثابت کند؛ ثابت بکند که من دنبال منافع مادی و شخصی خودم نیست این را یک وظیفه‌ای می‌دانم و به عنوان تکلیف شرعی انجام می‌دهم؛ اثبات این مطلب کار بسیار مشکلی بود 👈 خدا به من لطف کرده بود و من از همان بچگی درک می‌کردم که دین لزوما نباید به تقلید باشد، بلکه عده‌ای باید دین‌شناس باشند و دین را به مردم یاد بدهند، شبهات دینی را رفع کنند.؛ البته، فهم من از این‌ها مبهم بود و زمینه و برنامه‌ای نیز برای این‌کار فراهم نبود. 👈 برنامه سنتی حوزه این بود که طلبه از ابتدای ورود جامع المقدمات بخواند و زبان عربی یاد بگیرد و چندین سال کارش این باشد! بعد هم فقه و اصول. البته باید کسانی به حدی برسند که بتوانند احکام الهی را از شرع استنباط کنند و برای مردم بگویند، اما این‌که همه طلاب همین مسیر را ادامه دهند، توجیه چندانی نداشت. 👈 وضعیت امروز حوزه قابل مقایسه با سابق نیست؛ در زمانی اگر از یک روحانی که 20 سال درس خوانده و مدرس معروفی بود، یک کتاب 100 صفحه‌ای چاپ می‌شد، خیلی مهم تلقی می‌شد! اما امروز در زمانی زندگی می‌کنیم که اساتید شروع به نوشتن کتابی می‌کنند و هنوز جلد اول آن چاپ نشده، به چند زبان دنیا ترجمه می‌شود! یکی از آن‌ها تفسیر المیزان است هنوز جلد سوم چهارم آن نوشته نشده بود، به مالائی در اندونزی و انگلیسی در آمریکا ترجمه شد؛ این برکت انقلاب بود. 👈 این (وضعیت حوزه در شرایط حاضر ) نعمتی است که خداوند به ما داده است و ما نسبت به آن مسئول هستیم و روزی باید درباره آن پاسخگو باشیم. هر چند شهریه یک طلبه کمتر از یک میلیون تومان است و طلبه با این گرانی‌ها و کرایه خانه‌ها، در مضیقه است، اما این نباید سبب شود که قدر این نعمت عظیم را ندانسته و ته دل، گلایه‌مند باشد. خطری که ما را تهدید می‌کند این است که نسبت به این نعمت عظیم، بی‌تفاوت شویم 👈 وضع طلبگی آن دوران با دوره فعلی، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست؛ هر چقدر هم بگویم، باز تصور روشنی از آن نخواهید داشت. نه تنها وضع اقتصادی بسیار وخیم بود، بلکه حتی آخوند شدن را مورد تمسخر قرار می‌دادند و رفتارشان با روحانی، مانند رفتار با یک گدا بود! 👈 بنده معتقدم بزرگترین نعمت اجتماعی که خدای متعال به ما مسلمان‌ها در این زمان مرحمت کرده، وجود این رهبر است. ببینید رهبران کشورهای دیگر چه کسانی هستند و رئیس جمهور بزرگترین کشور دنیا از نظر صنعت، تجارت، نظامی و پیشرفت علمی و تکنولوژی، امروز کسی است که در دنیا به دیوانگی معروف شده است. 👈 حال این افراد را مقایسه کنید با کسی که در طول این 30 سال رهبری، هرچه تلاش کردند یک نقطه ضعفی از ایشان پیدا کنند تا آن را مطرح کرده و با ضمیمه کردن دروغ به آن و بزرگ‌نمایی از موقعیت ایشان کم کنند، چیزی نیافتند. اگر خدا هیچ نعمتی به جز رهبری، به ما نداده بود، باز هم باید خداوند را شاکر می‌بودیم. http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
💢 جهادی فکری، مهمترین نوع جهاد// آمریکا، مانع جهاد اقتصادی است 🔰 علامه مصباح در جمع پیشکسوتان جنگ و جهاد و جنابازان دفاع مقدس استان یزد 🔻 استعمالات واژه جهاد در قرآن کریم، به گونه ای است که گویا انسان هر روز و هرشب، با آن سر و کار دارد. 🔻 زمانی، هنوز اهمیت جنگ نرم به خوبی درک نشده بود و نهایتا به عنوان یک ابزار ضمنی در کنار جنگ نظامی به کار گرفته می شد و مثلا به عنوان تبلیغات در کنار جنگ، سعی می شد، اراده طرف مقابل سست شود. اما امروز، جنگ اصلی، جنگ نرم است. 🔻 طبع انسان یک زندگی آرام و بی دغدغه را اقتضا می کند، اما خداوند انسان را به جهاد فرا می خواند و طبق بینشی که انبیاء برای ما آورده اند، سراسر زندگی دنیا، جهاد است. چرا خداوند چنین بساطی را راه انداخته است که انسان باید دائم جهاد کند؟ چرا خدایی که می خواهد رحمت خودش را شامل حال بندگان کند، چنین کرده است؟ چرا باید بهترین بندگان خدا، بالاترین سختی ها را تحمل کنند و به فجیع ترین وضع، به شهادت برسند؟ 🔻 پاسخ اجمالی این است که خداوند نوعی رحمت دارد که با ارزش تر از همه رحمت های دیگر است و هر موجودی - حتی ملائکه - نمی تواند چنین رحمتی را درک کند. برای این که موجودی بتواند چنین رحمتی را درک کند، باید با انتخاب خودش حرکت کند تا لیاقت درک رحمت را پیدا کند. لازمه درک چنین رحمتی این است که موجودی مختار وجود داشته باشد و در کش و قوس های متعدد و جاذبه های مختلف، دائم ناچار به انتخاب باشد تا در صورت دل کندن از جاذبه های دیگر و انتخاب مسیر صحیح، رشد کند و بتواند بفهمد که چنین لذتی وجود دارد و آن را درک کند. 🔻 هوای نفس یکی از دشمنان است و انسان همیشه باید به جهاد با آن بپردازد؛ لذا وقتی دشمنی داریم که هیچ وقت از ما جدا نمی شود، طبیعتا سراسر زندگی ما جنگ با دشمن خواهد بود؛ البته علاوه بر این جنگ، وظیفه جنگ با دشمن های بیرونی هم داریم. 🔻 حتی گاهی ممکن است فرزندان و همسر انسان، دشمن وی می شوند و مانعی در راه رسیدن به خدا باشند؛ البته گاهی هم عکس این قضیه صادق است و همسران و فرزندان زمینه رشد و تعالی انسان ها را فراهم می کنند. به هر حال باید حواسمان نسبت به دشمنان جمع باشد؛ از درون خودمان، دشمن وجود دارد تا در خانواده، همسایه، شهر تا کل دنیا؛ و ما هم باید با همه این دشمنان مبارزه کنیم؛ یعنی نه تنها همواره باید در حال جهاد باشیم، بلکه گاهی در یک لحظه با چندین دشمن باید بجنگیم. 🔻 اگر این جهاد دائمی برای انسان نبود، وجود او در این عالم، توجیه منطقی نداشت؛ خداوند انسان را برای امتحان و ابتلاء خلق کرده است تا با تلاش در امتحانات، پیروز شود و رشد کند. 🔻 مهم ترین جهادها جهادی است که با فکر انسان ها سر و کار دارد ؛ سایر جهادها مبتنی بر همین جهاد فکری است. 🔻🔻 اگر می خواهیم با آمریکا بجنگیم، باید فکرمان را اصلاح کنیم؛ وگرنه کسانی که آمریکا را با این همه امکانات، شکست ناپذیر می دانند و مقهور قدرت او هستند، هرگز نمی توانند، او را دشمن خود بدانند و با او بجنگند. آمریکا، ما را تحریم می کند، اگر بخواهیم در برابر تحریم بایستیم، ابتدا باید فکر را اصلاح کنیم؛ باید بفهمیم و باور کنیم که می توانیم؛ بفهمیم که باید برخی سختی ها را تحمل کرده و با تلاش در میدان اقتصاد و صنعت، اثرات تحریم را از بین ببریم؛ لذا اول جهاد فکری نیاز دارد و بعد جهاد اقتصادی. 🔻اگر نقصی در فکرمان هست و کمبودی در شناخت اسلام و فکر صحیح اسلامی داریم، برطرف کنیم و این فکر را به دیگران هم منتقل کنیم و برای حرکت جهادی در زمینه های گوناگون، ایجاد انگیزه کنیم تا آنچه خدا می خواهد تحقق پیدا کنند. 🔻 هوای نفس و دلبستگی به امور دنیوی مهمترین مانع در راه انجام وظیفه است؛ هرکجا دیدیم محور کارمان آن چیزی است که دلمان می خواهد، یعنی در راه خدا قدم نمی گذاریم. 🔻 وظیفه ما جهاد دائمی است؛ از جهاد در مقابل خواست دل و هوای نفس گرفته تا بزرگترین مظهر دشمن که امام (ره) از آن به عنوان شیطان اکبر تعبیر کرد؛ حواسمان باشد که دشمنان ما نمی خواهند به مقام انسانیت برسیم. 👈 دیدار 20 آذر 97 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
⭕️ علامه مصباح در مورد مذاکرات به عراقچی چه گفته بود؟ 🔹نصیحت های دلسوزانه و عالمانه ای که شنیده نشد .... ↙️ آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه اسفندماه سال 92 با علامه مصباح دیدار کرده بود؛ در این دیدار علامه مصباح انتقاداتی را به شیوه مذاکره و عملکرد دولت در رابطه با مذاکره عنوان کرد: ↙️ صرف نظر از محتوای مذاکرات، نحوه عملکرد مسؤولین امر در تبیین و توجیه کارهایشان سؤال‌برانگیز است و از جمله پیامدهای آن پدیدآمدن سوءظن و کم اعتمادی نسبت به دولت است. ↙️ مذاکره‌کنندگان می‌توانستند با آگاهی‌بخشی به مردم نسبت به واقعیات مذاکرات، ضمن جلوگیری از سوء تفاهم و کم شدن اعتماد مردم، از مخالفت‌های احتمالی آنان ( 1+5) به عنوان عاملی برای چانه‌زدن در مذاکره استفاده کنند. ↙️ تیم مذاکره کننده می‌توانست در برابر کسانی که ملت ایران را مورد دشنام و ناسزاگویی قرار دادند، به جای این توجیه که سخنان آنها مصرف داخلی داشته است، زورگویی و زیاده‌طلبی آنان را تقبیح کنند و در برابر اعتراض احتمالی آنها، بگویند که سخنان ما مصرف داخلی دارد. ↙️ تأکید فراوان بر مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی، مخصوصاً تصریح به خالی بودن خزانه و وانمودن کردن نیاز بخش عظیمی از مردم به چند عدد تخم مرغ کار درستی نبود و اگر سخنرانی‌ها و شعارها به گونه‌ای مطرح می‌شد که عزت و استغنای ملت را نشان می‌داد، برای موفقیت در مذاکره هم مؤثرتر بود. ↙️ ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هسته‌ای نیست. نگرانی اصلی ما از این است که سیاست‌های فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاح‌طلبان است، زمینه را برای فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه 88 فراهم کند. http://mesbahyazdi.ir/node/5037 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
🔸 توسل به اهل بیت (ع) و گدایی در خانه آن ها، ساده ترین، راحت ترین و مؤثرترین عامل برای موفقیت در انجام وظایف است، البته این گدایی و توسل، باید صادقانه باشد؛ یعنی توسل ما به آن ها نباید از باب تبرک و تیمن و شبیه تعارف باشد، بلکه باید حقیقی و بر اساس باور قلبی باشد. 🔹 در واقع راه تکامل ما، گدایی در خانه اهل بیت (ع) است و اگر گدایی ما صادقانه بود، شایستگی رحمت و عنایت اهل بیت (ع) را می یابیم http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan 👇👇
هدایت شده از مصباح دوستان
🔆 گدایی صادقانه از اهل بیت (ع)، مؤثرین عمال برای موفقیت در انجام وظیفه است 🔰 علامه مصباح در جمع اساتید معارف مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): 🔹 هیچ نعمتی از نظر بزرگی و عظمت، به اندازه نعمت قرآن، برای عموم انسان ها و بخصوص مسلمان ها، وجود ندارد اما متأسفانه این کتاب باعظمت با برکات بیشمارش، نه تنها از طرف سایر انسان ها، بلکه حتی از سوی مسلمانان ، بلکه از سوی حوزه های علمیه نیز مورد بی مهری قرار گرفته است؛ 🔸 تمسک به قرآن و معرفی آن به عنوان عامل وحدت، می تواند نقش مهمی در از بین بردن تفرقه و ملغی کردن توطئه دشمنان داشته باشد. 🔹 از سویی، نمی توان همه معارف عمیق قرآن را شناخت؛ از سوی دیگر نمی توان به این بهانه، آن را رها کرد و به آن نپرداخت؛ لذا باید اولویت هایی در شناخت قرآن در نظر گرفته شود و بر اساس آن ها، برای شناخت اقدام شود 🔸 کار اصلی روحانیت حفظ و ترویج دین است و استفاده از قرآن، بهترین راه برای حفظ اسلام از انحرافات است. 🔹 امروز با سیل شبهاتی مواجه هستیم که حتی تحصیل کرده های دینی هم که در مقابل آن قرار می گیرند، مضطرب می شوند؛چه رسد به دیگران و این حوزه علمیه است که وظیفه اصلی را بر عهده دارد. 🔸 توسل به اهل بیت (ع) و گدایی در خانه آن ها را، ساده ترین، راحت ترین و مؤثرترین عامل برای موفقیت در انجام وظایف است، البته این گدایی و توسل، باید صادقانه باشد؛ یعنی توسل ما به آن ها نباید از باب تبرک و تیمن و شبیه تعارف باشد، بلکه باید حقیقی و بر اساس باور قلبی باشد. 🔹 در واقع راه تکامل ما، گدایی در خانه اهل بیت (ع) است و اگر گدایی ما صادقانه بود، شایستگی رحمت و عنایت اهل بیت (ع) را می یابیم. بدانیم اهل بیت (ع) بخلی ندارند و گوشه چشمی از آن ها، می تواند خیلی از کارها را سامان دهد. 🔻 24 آذرماه 97 http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
⭕️ علامه مصباح در مورد مذاکرات به عراقچی چه گفته بود؟ ↙️ آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه اسفندماه سال 92 با علامه مصباح دیدار کرده بود؛ در این دیدار علامه مصباح انتقاداتی را به شیوه مذاکره و عملکرد دولت در رابطه با مذاکره عنوان کردند که خلاصه آن در ذیل آمده است: ↙️ صرف نظر از محتوای مذاکرات، نحوه عملکرد مسؤولین امر در تبیین و توجیه کارهایشان سؤال‌برانگیز است و از جمله پیامدهای آن پدیدآمدن سوءظن و کم اعتمادی نسبت به دولت است. ↙️ مذاکره‌کنندگان می‌توانستند با آگاهی‌بخشی به مردم نسبت به واقعیات مذاکرات، ضمن جلوگیری از سوء تفاهم و کم شدن اعتماد مردم، از مخالفت‌های احتمالی آنان ( 1+5) به عنوان عاملی برای چانه‌زدن در مذاکره استفاده کنند. تیم مذاکره کننده می‌توانست در برابر کسانی که ملت ایران را مورد دشنام و ناسزاگویی قرار دادند، به جای این توجیه که سخنان آنها مصرف داخلی داشته است، زورگویی و زیاده‌طلبی آنان را تقبیح کنند و در برابر اعتراض احتمالی آنها، بگویند که سخنان ما مصرف داخلی دارد. ↙️ تأکید فراوان بر مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی، مخصوصاً تصریح به خالی بودن خزانه و وانمودن کردن نیاز بخش عظیمی از مردم به چند عدد تخم مرغ کار درستی نبود و اگر سخنرانی‌ها و شعارها به گونه‌ای مطرح می‌شد که عزت و استغنای ملت را نشان می‌داد، برای موفقیت در مذاکره هم مؤثرتر بود. ↙️ ما انتقادات مبنایی نسبت به دولت داریم که مربوط به موضوع مذاکرات هسته‌ای نیست. نگرانی اصلی ما از این است که سیاست‌های فرهنگی دولت که نظیر سیاست تساهل و تسامح دولت اصلاح‌طلبان است، زمینه را برای فتنه‌ای خطرناک‌تر از فتنه 88 فراهم کند. http://mesbahyazdi.ir/node/5037 http://t.me/mesbahedustan آدرس کانال در نرم افزار سروش: http://sapp.ir/mesbahedustan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نعمت انقلاب 👈 خاطره علامه مصباح از دوران مدرسه ... http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan