فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه مصباح
↙️ خاطره ای از وضعیت مالی سخت امام (ره)
↙️ امام با دست خالی، ابرقدرت های دنیا را تسلیم کرد
↙️ امام خامنه ای، میوه درخت امام (ره) است
https://eitaa.com/mesbahedustan
✅ امام خمینی (ره) را جز با انبیاء و اولیای الهی با کسی نمی توان مقایسه کرد
👈 علامه مصباح:
🔻 در تشکیل همه حکومتها و سلسلههای شاهنشاهی ، هدف اصلی رسیدن به حکومت و قدرت و امور مادی و دنیوی بوده است، اما در این انقلاب، بنیانگذار انقلاب اسلامی، حتی یک روز هم به فکر منفعت شخصی خود یا بستگانش نبود؛
🔻چنین شخصی {امام (ره) } را جز با انبیا و اولیای الهی نمیتوان مقایسه کرد.
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
♦️تاریخ ثابت خواهد کرد ...
علامه مصباح:
🔸 همه نگران بودند که بعد از امام(ره) چه خواهد شد؛ دشمنان نیز بی صبرانه منتظر چنین روزی بودند که انتقام خود را بگیرند.
🔹 حقیقت این بود که نه تنها بنده که هیچ یک از دوستان باور نمیکردیم که کسی بتواند نقش رهبری امت را مانند امام(ره) ایفا کند.ما مقام معظم رهبری را از قبل میشناختیم، اما باور نمیکردیم که ایشان چنین قدرتی داشته باشند.
🔸 از طرف دیگر افرادی هم بودند که خود یا طرفدارانشان احساس میکردند بتوانند کشور را مدیریت کنند و لذا خوف اختلاف نیز وجود داشت؛ اما خداوند لطف کرد و ظرف چند ساعت – و علیرغم اینکه ایشان از پذیرفتن این پست ابا میکردند – بدون هیچ اختلافی، مسئله حل شد و در حال حاضر نیز حدود 30 سال بر این مسند قرار گرفت و جای امام(ره) را به خوبی پر کرد.
🔹 تاریخ آینده ثابت خواهد کرد که یکی از مفاخر انسانیت در مسند حکومت، مقام معظم رهبری است. اینکه کسی 30 سال پست دشواری را بر عهده داشته باشد و هیچ کجا نتوان اشتباه قطعی از وی نشان داد و حتی معاندینی که دنبال گرفتن یک نقطه ضعف از ایشان هستند، نتوانند چیزی پیدا کنند، چیزی شبیه معجزه است.
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 علامه مصباح:
🔻 در این اواخر عمر که مشخص است طمعی برای گرفتن پست و مقامی ندارم صادقانه می گویم :
👈 در طول تاریخ اسلام، بعد از ائمه اطهار (علیهم السلام) هیچ رهبری به جامعیت مقام معظم رهبری نداشتیم
#بازنشر به مناسبت آغاز رهبری آیت الله خامنه ای
@mesbahedustan
اعتراف آیت الله مصباح در باره رهبری معظم انقلاب.mp3
854.2K
🔻 اعتراف آیت الله مصباح در مورد رهبری ...
↙️انتشار به مناسبت آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه ای
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 علامه مصباح: والله العلی العظیم نمونه ای در عالم اسلام، نظیر مقام معظم رهبری سراغ ندارم. 4 اسفندماه 97
🔻 این سخن را کسی می گوید که خود از علما و عرفای بزرگ دوران است؛ کسی که آیت الله مشکینی در وصف او گفت: "اگر ده نفر عالم بزرگ در حوزه پیدا کنید، یقیناً یکی از آنها آیت الله مصباح است".
👈 قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری ...
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
🔹 لزوم تحول در حوزه (1)
🔻حوزه علمیه با وجود امتیازاتى که بر سایر نظامهاى آموزشى دارد، داراى کمبودها و نارساییهایى نیز هست. وضع حوزه فعلا به گونه اى نیست که بتواند رسالتى را که بر عهده دارد به خوبى ایفا نماید.
🔹ما امروز همانسان که حرکت وسایط نقلیه سرعت پیدا کرده، حرکتهاى فکرى و ذهنى نیز سرعت گرفته است. همچنان که در روایات مربوط به آخرالزمان نیز به این مطلب اشاره شده است، در این زمان، افکار و عقاید به سرعت تغییر مى کند. گاهى با القاى یک شبهه، انسان دین خود را از دست مى دهد. پس در این زمان، به اقتضاى افزون شدن مسؤولیت روحانیت، باید نظام آموزشى حوزه متناسب با زمان باشد و به مشکلاتْ بیشتر توجه شود.
🔹 روحانیت باید خود را براى پاسخگویى به شبهات بیش از گذشته آماده کند. کندى حرکتها و تغییرات فرهنگى، در گذشته، موجب گشته بود.
#تحول_در_حوزه
📚 مباحثی درباره حوزه- ص 81- 82- علامه مصباح
🔰 سنت الهی امید بخش...
🔻آیت الله مصباح:
🔹 یکی از سنتهای الهی این است که وقتی انسانی عامل هدایت را پذیرفت و بر اساس آن عمل کرد، خداوند نتیجهاش را بیشتر و اثراتش را گستردهتر میکند؛ نمونه اش همین حرکت امام(ره) است؛ در عین حالی که نه ثروت زیادی داشت و نه طایفه و طرفداران آن چنانی و حتی در حوزه علمیه قم هم عده ای با ایشان اختلاف داشتند؛ اما با شجاعت میگوید: "میگویم گوشت را بگیرند و بیرون بیندازند"!! به چه کسی میگوید؟ به کسی که اعلی حضرت همایونی بود و کسی جرأت نداشت نام ایشان را بدون احترام ببرد!! و مهمتر اینکه امام (ره) همین کار را هم کرد.
🔸 او (امام) میدانست که کار دست خداست و به هر چه وظیفهاش بود عمل میکرد.
🔹 در جریان آزادسازی خرمشهر هم امام(ره) میفرماید: "خرمشهر را خدا آزاد کرد." در حکومتداری نیز برخورد امام(ره) با قدرتهای دنیا بر اساس همین فکر بود. روشن است که خداوند به چنین شخصی که بنای خود را بر عمل به وظیفه گذاشته و میداند همه چیز دست خداست، کمک میکند.
🔻 سخنان علامه مصبا در دیدار با رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
🔹 لزوم تحول در حوزه (2)
🔻 ساختار حوزه پاسخگوی نیاز امروز نیست!
🔸 محور دروس آموزشى حوزه «فقه» و «اصول» است که با همان شیوه صد سال پیش در حوزه هاى علمیه تدریس و تدرّس مى شود. بدیهى است که دستاورد آن نیز متناسب با یک قرن پیش است.
🔹اگر بخواهیم متناسب با زمان و با شتاب آن حرکت کنیم باید در برنامه هاى درسى حوزه تجدید نظر نماییم و راههاى نزدیکتر و بهترى براى تحصیل بیابیم.
🔸 نیروهایى که امروز براى تحصیل علوم دینى صرف مى شود و زمان زیادى را به خود اختصاص مى دهد با دستاورد این تلاشها تناسبى ندارد. بسیارى از حوزویان با وجود آنکه بیش از سى، چهل سال در برخى رشته هاى تخصصى حوزه، مانند فقه و اصول زحمت مى کشند، ولى در همان بخش نیز قادر به پاسخگویى به نیازهاى جامعه نیستند. چه بسا، اگر برنامه صحیحى براى آموزش در حوزه وجود داشته باشد با صرف وقتى کمتر بتوان دستاوردهاى بهترى بدست آورد.
📚 مباحثی درباره حوزه- ص 83- علامه مصباح
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
دلیل حضور نظامی~1.mp3
2.3M
آیا حضور نظامی ایران در کشورهای دیگر، توجیه عرفی، سیاسی و دینی دارد؟؟؟
#علامهـمصباح
@mesbahedustan
🔻🔻علامه مصباح؛ دکتر شریعتی
🔸همزمان با سالروز فوت دکتر علی شریعتی، همچون سالهای گذشته ، نقد و نظرهای زیادی در فضای مجازی در مورد دکتر شریعتی، منتشر شد.
🔹در این بین برخی متن ها جلب توجه بیشتری دارد. کسانی که جریان مخالفت علامه مصباح با دکتر شریعتی را بهانه ای برای تخریب علامه مصباح قرار داده اند؛ حتی برخی بچه های حزب اللهی های رسانه ای که خودشان هرگز مرحوم شریعتی را درک نکرده و چه بسا با سخنان او هم آشنا نیستند – چه رسد به نقد – اما به انتقاد تلویحی و صریح به علامه مصباح پرداخته اند که چرا منتقد دکتر شریعتی بوده است.
🔸بی شک آنها متوجه خطر تفکر دکتر شریعتی نبوده و نیستند و متوجه عواقب خطرناک آموزه های دکتر شریعتی نیستند، وگرنه نه تنها انتقاد نمی کردند، که در این روز به تجلیل علامه مصباح به خاطر این تیزبینی و دقت نظر علامه مصباح در ترویج اسلام ناب می پرداختند.
🔹ناگفته نیست در این جا بحث نیت دکتر شریعتی نیست؛ چه بسا کسی بگوید که در نیت صحیح ایشان شکی ندارد، اما آنچه مهم است تعریفی است که ایشان از اسلام ارائه می داد و با توجه به جذابیت قلم و زبان ایشان می توانست فاجعه ای بزرگتر ازآنچه دیدیم بیافریند.
بهتر اینکه به جای نقد آیت الله مصباح با کلی گویی هایی مانند عدم تحمل نظر مخالف، تنگ نظری و تعصب علامه مصباح، تفاوت رویه شهید بهشتی با علامه مصباح در برخورد با دکتر شریعتی و نظایز آن، به دور از تعصب به سخنان و دلایل شخص علامه مصباح در این زمینه توجه کنیم.
🔸در ادامه چند پست از سخنان علامه مصباح در این زمینه قابل استفاده است و می تواند زمینه را برای قضاوت روشنتر فراهم کند
@mesbahedustan
🔻دکتر شریعتی و علامه مصباح/ بخش اول
👈 علامه مصباح: حساسیتی به ایشان نداشتیم تا این که سخنان ایشان به عنوان جزوه اسلام شناسی منتشر شد// به اسم نقد تشیع صفوی نص قرآن را مسخره می کرد// جوی درست شده بود که علما هم نمی توانستند موضع بگیرند
🔹 من از مقطعی که با افکار ایشان آشنا شدم، تصورابتدائیام این بود که ایشان یک فرد علاقمند به اسلام است که در خانوادهای مذهبی بزرگ شده است، مخصوصا اظهار علاقهای که نسبت به پیشوایان اسلام مثل امیرالمؤمنین(ع) میکرد، این تصور را در من به وجود آورد که تنها مطالعات ایشان در مورد منابع اسلامی، ضعیف است و تعجب هم نمیکردم، چون ایشان از وقتی که به سن رشد رسیده و درصدد پژوهش بر آمده بود، به پاریس رفت و سالهای زیادی در آنجا بود، ارتباطش هم با اشخاصی بود که خودش آنها را «معبودهای من» مینامد و در عین حال، برخی از آنها خدا و اصل دین را قبول نداشتند، از جمله کسانی مثل سارتر و یا افراد دیگری که ضد اسلام بودند. میدانید که ایشان سخت به آنها علاقمند بود.
🔸در زمان شاه در ایران فعالیت اسلامی گستردهای انجام نمیگرفت و این نوع تلاشها، سخت تحت کنترل دستگاه بودند، از اینرو امثال بنده توقع این رانداشتیم که ایشان بینش عمیقی نسبت به اسلام داشته باشد و حدس میزدیم که این سخنان از کمی مطالعات باشد. از آنجا که ما حساسیت چندانی به یک شخص یاکتاب خاص نداشتیم، میگفتیم از این جـور انحرافات، زیاد است، این هم یکی! در همان موقع حتی کسانی هم که به تدین شناخته شده بودند، برخی از حرفهای انحرافی را میزدند، از جمله میبینید که مـرحوم مهندس بازرگان در کتاب «راه طی شده» در مورد معاد و مـوضوعات دیـگر، حرفهای نامناسبی زده است و یا دربارۀ نبوت و تاویل و تفسیر آن به «نبوغ»، و مسائلی از این دست که همۀ اینها سئوال برانگیز بودند. البته کسان دیگری هم بودند، بنده ایشان را به عنوان نمونه عرض کـردم.
🔹دکتر شریعتی هم از این قـاعده، مـستثنی نبود، ما میگفتیم ایشان دانشگاهی است و مطالعات اسلامیاش عمق ندارد و لذا گاهی اشتباه هم میکند. انسان که نمیتواند بنشیند و ببیند که همه در حرفهایشان چه ایراداتی دارنـد و تـکتک جـواب بدهد. اما بعد از اینکه ایشان به حسینیه ارشاد رفـت و جـزو شخصیتهای برجسته طیف مبارز شناخته شد، ما بیشتر احساس مسئولیت کردیم که اگر این صحبتها در اثر کمبود اطلاعات است، مناسب است که مـنابع بیشتری در اختیار ایشان گذاشته شود تا مطالعات بیشتری بکند و با اندیشمندان و اسلامشناسان شـاخص، ارتباطات بیشتری برقرار ساز د و اشتباهاتش رفع شود.
🔸من شخصا از مقطعی حساسیتم نسبت به ایشان زیاد شد که جزوههای سخنرانیاش به نـام دروس اسلامشناسی منتشر میشدند و در هر جزوهای یکی دو تا از سخنرانیهای ایشان در این موضوع درج میشد. آنوقتها چاپ هم آسان نبود و این جزوات پلیکپی و از طریق خود حسینیه ارشاد به طور نیمه رسمی منتشرمیشدند. انتشار آنها هم چندان علنی نبود، چون حرفهای ایشان در بعضی موارد ضد دستگاه بود.
🔹بنده بعضی از این جزوات را مطالعه کردم و دیدم در اینها اشکالات اساسی هست که اگر بماند و به رسمیت شناخته شود، خطرات بسیار بزرگی را ایجاد خواهد کرد. ایشان بر نکات سئوال برانگیزی تاکید میکرد، از جمله این که اساسا نظر اسلام در باب حکومت، نظر دموکراسی است و لذا بعضی از وقایع تاریخی صدر اسلام، مخصوصا بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) را به این صورت تفسیر میکند که اینها روشهای دموکراتیک بودهاند! وقتی هم مواجه میشود با اعتقاد شیعه راجع به نصب امیر المؤمنین(ع) و وصایت وولایت، دست به توجیه میزند تا به نوعی با نظریه دموکراسی سازگار شود و میگوید در مورد امیر المؤمنین(ع)مسئله نصب نبود، بلکه کاندیداتوری بود!
🔸 سبک ایشان هم به گونهای بود که حرفهایش را با طنزها و کنایههای نیشدار و در مواردی تعابیری زننده که به خطر بیان جذابش، مورد توجه شنونده قرار میگرفت، توام میکرد. مثلا ایشان در کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی از خرافات رایج در دورۀ صفویه نام میبرد، از جمله آن که مثلا جبرئیل برای سیدالشهدا(ع) لالائی میخواند و میگفت: «ان فی الجنه نهر من لبن لعلی و حسین و حسن»، این را مسخره میکند و میگوید بسیار چندشآور است که در بهشت نهری از شیر باشد، در حالی که این نص صریح قرآن است که « أَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ...» (محمد، 15) یعنی نه تنها یک نهر نیست که نهرهاست. ایشان این را مسخره میکرد که در واقع برمیگشت به مسخره کردن قرآن. اسمش بود که دارد تشیع صفوی را مسخره میکند، در حالی که نص صریح قرآن را مسخره میکرد! و نمونههای بسیار دیگری.
ادامه دارد .....
@mesbahedustan