eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.5هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
148 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
13.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | امیدواریم صاحب کار بهتر از آن چیزی که ما انتظار داریم از ما قبول کند 🔸️قطعه فیلمی از مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی و مرحوم آیت الله ری شهری پس از پایان مناسک حج سال ۱۳۸۷ 🔺️انتشار به مناسبت ارتحال آیت الله ری‌شهری 💻 @mesbahyazdi_ir
💠تماشاى انسانهاى زیبا یکى از لذّتهاى اخروى است «وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ اِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤلُؤْاً مَنْثوراً.» (انسان ۱۹) «ترجمه: و بر گرد آنها پسرانى جاودانى (در طراوت و نوجوانى) و دستبند و گوشواره‌دار (به خدمت) مى‌گردند كه چون آنها را ببينى پندارى مرواريدى غلتان و پراكنده‌اند.» 🔹️تماشاى انسانهاى زیبا یکى از لذّتهاى اخروى است. کسانى که به این گرایش مستقل در انسان توجّه ندارند گمان مى‌کنند این مسأله به شهوت جنسى مربوط مى‌شود و العیاذ بالله در بهشت تمایل به جنس موافق مطرح است . ولى قطعاً، چنین گمانى باطل و بى‌اساس خواهد بود. جمال‌دوستى و تمایل به دیدن اشیاء و انسانهاى زیبا، از جمله تمایلات اصیل و فطرى و همیشگى انسان است و به همین دلیل است که قرآن، آن را از جمله بهترین نعمتهاى بهشت و بالاترین لذّتهاى بهشتیان به شمار آورده است. ولى باید توجّه داشت که این میل، یک میل مستقلّ و جداگانه است و ربطى به میل جنسى ندارد. 🔸️میل جنسى انسان به وسیله جنس مخالف ارضا مى‌شود ولى، دیدن انسانهاى زیبا مثل: پیامبر اکرم‌(صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار‌(علیهم السلام)، میل فطرى دیگرى است و در آخرت هم این میل در انسان هست و از آنجا که یک میل فطرى و اصیل است، زمینه ارضاى آن نیز فراهم خواهد بود. اگر در این جهان، انسان از تماشاى بعضى از انسانهاى زیبا منع شده، به لحاظ همان تزاحماتى است که، قبل از این توضیح داده‌ایم. یعنى، لذّت تماشاى آنان با کمالات دیگر انسان تزاحم پیدا مى‌کند و انسان با دنبال کردن این میل در معرض انحراف و گمراهى قرار مى‌گیرد و علتش این است که ارضاى جنسى غالباً، با مسأله زیبایى ارتباط مستقیم دارد و زیبایى غالباً جزء عوامل تحریک کننده شهوت جنسى است. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۵۴ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | دو قدم دوست‌داشتنی! 🔹در یک روایتی می‌فرماید که خدا دو قدم را که انسان بر می‌دارد خیلی دوست دارد. یک قدمی که در راه جهاد بر می‌دارد که برود در صف مجاهدین حضور پیدا کند. 🔸یکی هم قدمی که برای برقراری رابطه با آن خویشاوندی که قطع رابطه کرده است. اگر خویشاوندی قطع رابطه کرده با شما؛ شما رفتید طرف او رابطه برقرار کنید؛ این قدم زدن‌تان آن قدر ثواب دارد که مثل ثواب کسی که در راه جهاد قدم برمی‌دارد، خدا برایتان اجر می‌فرستد. ۱۳۸۹/۰۷/۲۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
21.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | محبت کامل 🔺️قسمت پنجاه و هشتم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | اکسیر محبت اِلهي لَمْ يَكُنْ لي حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلاّ في وَقْت اَيْقَظْتَني لِمَحَبَّتِكَ؛ خداوندا، من قدرت نداشتم كه از معصيت و نافرمانى تو فاصله بگيرم جز در هنگامى كه مرا متوجّه محبّت خود نمودى و بيدار ساختى. 🔸️جاذبه گاهی میان اشياء مادّى است مانند جاذبه آهن و آهن‌ربا و گاهی آگاهانه بين يك شىء و دل انسان است. اين جاذبه را كه روحى و آگاهانه است، محبّت مى‌ناميم. گاهى نیز جاذبه بين دو انسان است كه دو موجود با شعورند که مرتبه بالاتری از محبت است. 🔹️اما محبّت بين انسان و خداوند بالاترين و بهترين مراتب جاذبه و كشش است؛ چرا كه خداوند داراى بالاترين مراتب درك و شعور است و اين كشش، آگاهانه و برخاسته از شعور و دوسويه است و حتّى اگر در آغاز يك‌طرفه باشد سرانجام به طرفين منتهى مى‌گردد. 📚کتاب شکوه نجوا ،صفحه ۱۰۲ و ۱۰۳ ۱۶ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠مؤمنین در مجامع اسلامی باید ظاهری آراسته داشته باشند «یا بَنى آدَمْ خُذُوا زینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِد.» (اعراف ۲۱) «ترجمه: اى فرزندان آدم، در وقت هر نماز و در هر مسجدى آرايش و زينتتان را (به تناسب آن عمل و محل) برگيريد.» 🔹️مؤمنین وقتى که در مجامع اسلامى که معمولا در مسجد تشکیل مى‌شود شرکت مى‌کنند مى‌بایست ظاهر آراسته‌اى داشته باشند که دیگران میل و رغبت مصاحبت و گفتگو با آنها را داشته باشند. «زینت» که در اینجا مورد بحث است هم شامل لباس مى‌شود و هم موى سر و صورت. لباس تمیز و سر و روى آراسته هم مشمول زینت است و به همین ملاک در سایر مجالسى هم که مؤمنین دارند حتّى دو نفر مؤمنى که با هم مواجه مى‌شوند مى‌بایست این دستور اسلامى را رعایت کنند. 🔸️در روایات زیادى آمده است که پیامبر گرامى‌(صلى الله علیه وآله) هنگامى که در مجامع مسلمانها حضور پیدا مى‌کردند و یا حتى براى ملاقات یک نفر مى‌رفتند، سر و وضع خودشان را آرایش مى‌دادند و حتى اگر آینه‌اى در دسترس نبود در آب صاف و زلال نگاه مى‌کردند تا متوجّه وضع سر و صورت خود بشوند و در ملاقات خود سر و صورتشان آشفته و ژولیده نباشد. منبع: اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۵۸ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | ساده‌ترین راه اِلهي لَمْ يَكُنْ لي حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلاّ في وَقْت اَيْقَظْتَني لِمَحَبَّتِكَ؛ خداوندا، من قدرت نداشتم كه از معصيت و نافرمانى تو فاصله بگيرم جز در هنگامى كه مرا متوجّه محبّت خود نمودى و بيدار ساختى. 🔸️يكى از ساده‌ترين عوامل محبّت به خدا همان راهى است كه خود حضرت حق به حضرت موسى (ع) آموخته است یعنی یادآوریِ نعمات الهی. خداوند اين ويژگى را در روح بنى‌آدم قرار داده است كه اگر بدانند كسى بى‌طمع و بدون چشم‌داشت به آن‌ها خدمت مى‌كند او را دوست خواهند داشت.البتّه اين اثرى است طبيعى نه اختيارى؛ و امكان ندارد كسى به هيچ وجه او را دوست نداشته باشد. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۱۰۳ ۱۷ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠فرزند و ثروت اگر مورد علاقه انسان نبود نمی‌توانست وسیله آزمایش او باشد «وَاعْلَمُوا اَنَّما اَمْوالُكُم وَاَوْلادُكُم فِتْنَةٌ وَاِنَّ اللّهَ عِنْدَهُ اَجْرٌ عَظیمٌ.» (انفال ۲۸) «ترجمه: و بدانيد كه اموال و فرزندانتان وسيلۀ آزمايش‌اند، و خداست كه پاداشى بزرگ در نزد اوست.» 🔹️قرآن کریم، نه تنها مال و فرزند که همه نعمتهاى دنیا را وسیله آزمایش مى‌داند و‌طبیعى است، چیزى وسیله آزمایش انسان قرار مى‌گیرد که جاذبه‌اى داشته باشد و انسان را به دنبال خود بکشاند. اگر انسان علاقه‌اى به مال و فرزند نمى‌داشت و نسبت به آن بى‌تفاوت مى‌بود، در این صورت، مال و فرزند، وسیله آزمایش او قرار نمى‌گرفت، تا معلوم شود آیا آن را از راه صحیح به دست مى‌آورد و در راه درست خرج مى‌کند؟ و آنجا که باید از مال بگذرد مى‌گذرد یا نه؟ پس مال و فرزند، باید جاذبه‌اى داشته باشند تا وسیله آزمایش انسان شوند و اشاره مى‌کند که اگر انسان را جاذبه‌هاى مادّى نفریبد و با گذشتن از آنها از عهده امتحان الهى برآید، به پاداشهاى بزرگتر و شیرین‌تر و پرجاذبه‌ترى که نزد خداست نایل مى‌شود. پس ارزش منفى مال و فرزند، مربوط به این دلبستگى‌هاى بیش از حدّ است که مانع از وصول به کمال مطلوب خواهد شد و انسان را از کارهاى خوب باز داشته و به کارهاى زشت وا مى‌دارد. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۲۷۸ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | اثری که زود ظاهر می‌شود 🔹بعضی چیزها هست که اثرش در دنیا زود ظاهر می‌شود؛ یکی خدمت به پدر و مادر است یکی صله رحم.اینها در همین دنیا اثرش ظاهر می‌شود. شاید نباشد انسانی که در زندگی خود به پدر و مادر خدمت کرده باشد و در دنیا بدبخت شده باشد. ۱۳۹۰/۰۷/۱۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | قطره‌ای مقابل دریا اِلهي لَمْ يَكُنْ لي حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلاّ في وَقْت اَيْقَظْتَني لِمَحَبَّتِكَ؛ خداوندا، من قدرت نداشتم كه از معصيت و نافرمانى تو فاصله بگيرم جز در هنگامى كه مرا متوجّه محبّت خود نمودى و بيدار ساختى. 🔸️یکی از محبت های بی طمع، محبّت مادر به فرزند است، كه یکی از پاك‌ترين محبّت‌ها است، فطرى، و بدون چشمداشت است و در ادبيات همه اقوام و ملل جهان مثال‌ زدنى است.محبّت اين مادر و خدمات هر انسان ديگرى گرچه بسيار ارزش دارد ولى با نعمت‌هاى الهى كه از هر طرف گسترده است قابل قياس نيست. 🔹️ما محبّت مادر را مى‌بينيم ولى محبّت خدا را ناديده مى‌گيريم و به همين خاطر نمى‌دانيم چقدر ما را دوست دارد، اگر چشمى باز شود و دلى آگاه گردد و محبّت خدا را درك كند، خواهد فهميد كه اگر همه محبت‌هاى دنيا و محبّت‌هاى مادران جهان جمع شوند در مقابل محبّت خداوند چون قطره‌اى در مقابل دريا و دانه‌اى در دامن فضا بلكه كم‌تر از آن است. و درك اين معنى شعورى فوق شعورهاى عادى مى‌طلبد. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص۱۰۴ ۱۸ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠جامعه‌گریزی همواره مذموم نیست «وَرَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَيْهِمْ إِلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللّه» (حدید ۲۷) «ترجمه: و رهبانيتى را (ترك دنيا و انقطاع از مردم براى عبادت را) هم از خود اختراع كردند كه ما برايشان مقرر نداشته بوديم لكن (آن انتخاب) براى طلب خشنودى خدا بود.» 🔹️زندگىِ اجتماعى را با همه اهمیتى که دارد و با آن همه احکام و دستوراتى که در اسلام درباره آن داریم، نمى‌توان ارزش مطلق دانست. از این رو، در مواردى جامعه‌گریزى یا هجرت از جامعه، بهتر از جامعه‌گرایى است. در قرآن، آیاتى در ستایش از هجرت و جامعه‌گریزى داریم که البته آن‌ها بیانگر ارزش مطلق جامعه‌گریزى نیستند. 🔸️رهبانیت اصحاب حضرت عیسى‌(علیه السلام) از جمله مصادیق آن است. البته خدا بر ایشان حکم نکرده بود که حتماً تنها زندگى کنند و رهبانیت اختیار کنند؛ اما شرایط زمان طورى بود که اگر مى‌خواستند دینشان را حفظ کنند، جز این چاره‌اى نداشتند و مى‌بایست از جمع آن مردم فاسد و دین‌گریز، کناره‌گیرى مى‌کردند تا در فرصت‌هاى مناسب، در گوشه و کنار، افرادى را هدایت و اصلاح کنند و زمینه یک حرکت دینى و اصلاحى را به وجود آورند. آنان امید نداشتند که در آن جامعه فاسد بتوانند وظایفشان را به خوبى انجام دهند. از این رو، در دیرها و صومعه‌ها مخفیانه به عبادت خدا مى‌پرداختند و این، کم‌کم سنتى شد در میان پیروان حضرت مسیح‌(علیه السلام). پس مى‌توان گفت که رهبانیت، در چنان شرایطى، تنها وسیله پرستش خدا و فراهم آوردن خشنودىِ او بوده و در این صورت نمى‌توانسته است نامطلوب باشد. اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۳۷ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | نعمت‌های پرارزش اِلهي لَمْ يَكُنْ لي حَوْلٌ فَاَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلاّ في وَقْت اَيْقَظْتَني لِمَحَبَّتِكَ؛ خداوندا، من قدرت نداشتم كه از معصيت و نافرمانى تو فاصله بگيرم جز در هنگامى كه مرا متوجّه محبّت خود نمودى و بيدار ساختى. 🔸️كسى كه حاضر است كليه يا قلب يا برخى از اندام‌هاى خود را به نيازمندى اهدا كند چقدر موجب محبّت و امتنان مى‌گردد و بيمار و بستگان فردى كه به او اهدا شده نسبت به اهداكننده چقدر علاقمند مى‌شوند، حال بنگريد خدايى كه همه اين اندام‌ها را رايگان به ما داده چقدر بر ما منّت دارد. 🔹️پس ساده‌ترين راه محبّت به خدا، كه يكى از آثارش دست برداشتن از گناه است، فكر كردن درباره نعمت‌هاى خدا است. علاوه بر نعمت‌هايى جسمانى، عقل و انبيا (عليهم السلام) و كتاب آسمانى كه براى هدايت ما فرستاده شده، موقعيتى كه در جامعه داريم، عيبهايى كه خداوند آن‌ها را ناديده گرفته و پوشانده، هر كدام نعمت‌هاى پرارزش الهى هستند.حال آيا اين خداى مهربان دوست داشتنى نيست؟ 📚 کتاب شکوه نجوا ،صفحه ۱۰۴ و ۱۰۵ ۱۹ 💻 @mesbahyazdi_ir