eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
30.8هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | تنها ایده‌ای که می‌توانست 🔹امام فرمودند: « » یعنی رئیس حکومت ارثی تعیین نمی‌شود؛ باید انتخاب کنند؛ اما بر چه اساسی؟ براساس اسلام. 🔸پس اگر فقط «جمهوری» می‌گفتند؛ نشان نمی‌داد محتوای حکومت چیست. حتی اگر می‌گفتند: «جمهوری دموکراتیک» باز محتوای این حکومت معلوم نمی‌شد. 🔹تنها چیزی که می‌توانست ایده امام و کسانی که همراه امام مبارزه کرده بودند و را به پیروزی رسانده بودند را روشن سازد؛ جمهوری اسلامی بود. ۸۸/۰۸/۲۶ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | آشنایِ دل إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ؛ خداوندا، به من قلبی که شوق آن مرا به تو نزدیک می‌سازد ... عطا بفرما! 🔸️شب آرام است و عوامل دل‌مشغولى وجود ندارد. بايد جايى را انتخاب كرد كه از ديد پنهان باشد و با تمرين و تكرار مى‌توانيد كم‌كم شوق را در خود به وجود آوريد، هرچند كه در آغاز كارى دشوار مى‌باشد. 🔹️ما در عمق فطرت راهى به سوى خدا داریم، اما این بيگانگان‌اند که ما را از خدا جدا كردند اگر اين‌ها را فراموش كنيم، دل، آشناى خود را پيدا مى‌كند، خداوند مى‌فرمايد: دوستان به سوى من مشتاقند و من به سوى آن‌ها مشتاق‌ترم. 📚شکوه نجوا ، صفحه ۱۱۶ و ۱۱۷ ۲۳ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠هر چه پیوند اجتماعی نزدیک‌تر باشد، حقوق و تکالیف دو طرف بیشتر است «وَأُوْلُوا اْلأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْض فى كِتابِ اللَّه» (انفال ۷۵) ترجمه « و خويشاوندان نسبت به يكديگر در كتاب خدا سزاوارترند» 🔹️یکی از اصول پاسخ‌گویى به نیازهاى ارزشىِ جامعه، اصل «درجه‌بندىِ روابط اجتماعى» است. ارتباط افراد جامعه با همدیگر و پیوند زندگىِ آنان در یک سطح نیست. کسانى هستند که زندگى‌شان در تمام شبانه روز، با یکدیگر پیوند خورده و در همه ابعاد و مسائل زندگى، با هم ارتباط دارند. کسانى نیز هستند که ارتباطشان در این حد نیست و مثلا هفته‌اى یا ماهى یک‌بار، بیش‌تر با هم ارتباط ندارند. بنابراین، با این که زندگى افراد یک جامعه، خواه و ناخواه، به هم مربوط است و مستقیم و غیر مستقیم، به هم پیوند خورده، ولى در این ارتباطات، خطوط پررنگ و کم‌رنگى وجود دارد که شدت و ضعف و تفاوت بسیارى با هم دارند. خداوند در قرآن کریم، بر این اصل تأکید کرده و نشان مى‌دهد که حتى خویشان و بستگان ما هم یک‌سان نیستند و بعضى از آن‌ها بر بعضى دیگر مقدمند. اسلام حتى براى همسایگان نزدیک، حقوق خاص قرار داده است. پس هر چه پیوند نزدیک‌تر باشد، روابط متقابل، قوى‌تر و حقوق و تکالیف دو طرف، نسبت به هم بیش‌تر است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۱ 📝ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
📋 | مجموعه تصویری صهبای حضور 🔺️سخنرانی مرحوم آیت الله مصباح یزدی در جلسات درس اخلاق، شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🕟 هر روز ماه مبارک رمضان، در صفحات مجازی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شکر خدا را چه کسی به ما آموخت؟ 🔺️قسمت اول مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 رابطه فرزند با پدر و مادر را نمى‌توان بر اساس قاعده عدل و قسط ارزش‌یابى کرد «وَاعْبُدُوااللّهَ وَلاَتُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا» (نساء ۳۶) ترجمه «و خدا را بپرستيد و چيزى را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نیکی به سزا کنید.» 🔹️مهم‌ترین رابطه‌اى که ممکن است بین دو انسان تحقق پیدا کند، رابطه فرزند با پدر و مادر است که نمایانگر وابستگىِ وجود فرزند به وجود والدین او است. در این‌جا نمى‌توان رابطه متقابل را ملاک ارزیابىِ افعال و رفتار آن‌ها با یکدیگر قرار داد؛ زیرا هیچ‌گاه فرزند قادر نیست بر پدر و مادر خود تأثیرى داشته باشد، مانند تأثیرى که پدر و مادر در پیدایش فرزند خود دارند. وجود فرزند، بستگى به وجود والدین خود دارد؛ ولى وجود پدر و مادر هیچ بستگى به وجود فرزندشان ندارد. 🔸️بنابراین، رابطه فرزند با پدر و مادر خود را نمى‌توان بر اساس قاعده عدل و قسط ارزش‌یابى کرد؛ زیرا اساس عدل و قسط بر این است که دو نفر یا بیش‌تر، با هم روابط متقابل، و در نتیجه، حقوق و تکالیف متقابل داشته باشند. هر جا حق و تکلیف متقابلى مطرح باشد، یک نوع تأثیر و تأثر متقابل نیز وجود دارد؛ اما تأثیرى که پدر و مادر در به وجود آمدن فرزند خود دارند، به هیچ وجه براى فرزند نسبت به پدر و مادر خویش جبران‌پذیر نیست. 🔹️از این‌رو است که خداوند، در قرآن کریم، پیوسته احسان به پدر و مادر را توصیه مى‌کند و آن را ملاک ارزش، در رابطه فرزند با والدین خود قرار مى‌دهد. در هیچ آیه‌اى نداریم که فرزند باید با پدر و مادر خود به عدالت رفتار کند؛ زیرا در واقع، در رابطه فرزند با والدین خود، تحقق عدالت، ممکن نیست. 🔸️در این آیه، خداوند به دنبال امر به پرستش خدا و نهى از شرک، بلافاصله احسان به والدین را توصیه مى‌کند و این، اهمیت فوق‌العاده حقوق والدین بر فرزندان را نشان مى‌دهد. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۷ 📝ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | توفیق حمد الهی نعمتی مضاعف است 🔺️قسمت دوم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠احسان به والدین، پس از خداپرستى، حکم مؤکد الهى است «وَ قَضَى رَبُّكَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ اِيّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا» (اسراء ۲۳) ترجمه «و پروردگارت حكم قطعى كرد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر (خود) نيكى كنيد» 🔹️«قضاء» در این آیه به معناى تکلیف حتمىِ منجز و مؤکد است. بالاترین تکلیفى که یک انسان دارد، پرستش خدا است و تعبیر «قضى»، که نه تعبیر «امر» و نه هیچ تعبیر دیگرى به پای آن نمى‌رسد، گویاى این اهمیت است. سپس به دنبال آن مى‌فرماید: وَبِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا یعنى با همان تعبیر «قضى» که فرمان به پرستش خدا داده بود، با همان تعبیر مؤکد و محکم، احسان به پدر و مادر را فرمان مى‌دهد و این نشان مى‌دهد که احسان به والدین، پس از خداپرستى، مورد فرمان و حکم مؤکد الهى است. آن‌چه را درباره آیه بالا گفتیم، سیره عمومىِ قرآن است. از این‌رو، در آیه‌هاى دیگر قرآن نیز پیوسته، احسان به پدر و مادر، پس از امر به خداپرستى و نهى از شرک، از مهم‌ترین وظایف اسلامى شمرده شده است؛ اما آیه مورد بحث، از ویژگى‌هایى برخوردار است و نسبت به این مسئله، تأکید بیش‌ترى دارد. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۸ 📝ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه از هدایت خاص الهی بهره‌مند شویم؟ 🔺️قسمت سوم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | هدایت به اسلام، بزرگترین نعمت الهی 🔺️قسمت چهارم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠احسان خاص و ویژه به پدر و مادر «كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَینِ وَاْلأَقْرَبِینَ بِالْمَعْروُفِ حَقّاً عَلَى اْلمُتَّقِین» (بقره ۱۸۰) ترجمه «بر شما نوشته و مقرر شده كه چون يكى از شما را مرگ فرا رسد اگر مالى از خود باقى گذارده (علاوه بر ارثى كه در اسلام تشريع شده) براى پدر و مادر و نزديكان خود به طور پسنديده وصيت نمايد (اين دستور علاوه بر حق فريضه) حقى بر عهدۀ پرهيزكاران است.» 🔹️برخی آیه‌ها از مطلق احسان به پدر و مادر سخن گفته و احسان خاصى را مطرح نکرده‌اند. بنابراین، هر نوع احسانى را شامل مى‌شوند؛ اما در آیه‌هاى دیگرى احسان خاصى را توصیه مى‌کند. از جمله در این آیه؛ فقها و مفسران گفته‌اند که این آیه، پیش از آیه‌هاى ارث نازل شده است و از آن‌جا که هنوز حق‌الارثى براى پدر و مادر تعیین نشده بود، خداوند دستور مى‌دهد که فرزند، هنگام مرگ، با وصیت، بخشى از اموال خود را به آنان اختصاص دهد. اما مى‌توان گفت که استحباب وصیت براى والدین، حتى پس از نزول آیه‌هاى ارث نیز به قوّت خود باقى است و آیه بالا نسخ نشده، بلکه وصیت به چیزى بیش از حق الارث، مورد نظر است، به ویژه اگر والدین نیازمند باشند، علاوه بر مقدار ارث، مستحب است چیزى برایشان وصیت شود که این، نوعى احسان مالى به والدین است. بنابراین، شایسته است که شخص، از ثلث مال خود نیز چیزى علاوه بر حق‌الارث، براى والدین قرار دهد و این هم شاهد دیگرى است بر اهمیت حق والدین. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۶۱ 📝ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چرا خداوند ما را در کاروان محسنین قرار داده است؟ 🔺️قسمت پنجم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠اهمیت ویژه مقام مادر در قرآن «وَ وَصَّيْنَا الاِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ اُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْن وَ فِصالُهُ فى عامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لى وَ لِوالِدَيْكَ إِلىَّ الْمَصِیر» (لقمان ۱۴) ترجمه «و ما انسان را دربارۀ پدر و مادرش سفارش كرديم، در حالى كه مادرش او را (در شكم خود در ايّام باردارى) در حال ضعف روى ضعف حمل كرد، و (شير دادن و) از شير جدا كردنش در دو سال بود، (گفتيم) كه مرا و پدر و مادرت را سپاسگزار، كه بازگشت (همه) به سوى من است.» 🔹️آیه‌هاى متعددی در قرآن هست که ضمن تأکید بر بزرگىِ حق والدین و لزوم جبران آن، زحمت‌هاى طاقت‌فرسا و جبران‌ناپذیر مادر را گوشزد مى‌کند. از جمله این آیه که بر حق مادر تأکید بسیار شده است؛ چنان که در روایات نیز حق مادر، بیش از حق پدر تعیین گردیده است. نخست در مورد والدین، هر دو سفارش مى‌کند؛ اما جمله‌هاى بعد، همگى یادآورىِ حق مادر و زحمت‌هایى است که در دوران باردارى، شیردهى و پرورش فرزند مى‌کشد و هدف، بیان حکمت این است که چرا این همه درباره والدین و به ویژه، مادر توصیه به احسان و نیکى مى‌کند. 🔸️سپس جمله أَنِ اشْكُرْلى وَ لِوالِدَيْک آمده، که از تعبیرات عجیب قرآن است و در هیچ جاى قرآن، همانندى براى آن سراغ نداریم. خداوند سفارش مى‌کند که اول، شکر مرا به جاى آورید و سپس بلافاصله، سفارش به شکر و سپاس از والدین مى‌کند. جالب این است که در این جمله، شکر والدین را حتى از شکر خدا جدا نمى‌کند، بلکه امر به شکر خدا و شکر والدین را با یک فعل، ذکر کرده است که این نیز بیش از پیش، اهمیت حق والدین را نشان مى‌دهد. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۵۹ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 | عدالت مقدمه معرفت 🔸️ علاقه بسیاری از مردم نیز به امام زمان (عج) بدین جهت است که حضرت، بساط ظلم و بیداد را از روی زمین بر می‌اندازد و بساط عدل و داد را در آن می گستراند؛ ولی این، هدف نهایی نیست. درست است که حتی بعثت تمام انبیا نیز برای برقراری عدل بر روی زمین بوده است؛ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط؛ ولی برای عدل جهانی، هدف نهایی نیست. برقراری حکومت اسلامی و گستراندن عدل در روی زمین به دست توانای حضرت ولی‌عصر (عج)، خود مقدمه‌ای برای تامین هدف والاتری است و آن اینکه زمینه‌ای فراهم شود تا بیشتر انسان ها بتوانند بیشترین مراتب معرفت لایق برسند. 📖 آفتاب ولایت صفحه ۱۹‌و ۲۰ ۲ 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠مراقبت‌های لازم در پرستاری از پدر و مادر «وَ قَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِيّاهُ وَ بالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ اْلكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلاتَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لاتَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلا كَریماً» (اسراء ۲۳) و پروردگارت حكم قطعى كرد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر (خود) نيكى كنيد؛ حال اگر در نزد تو يكى از آن دو يا هر دو به كهنسالى رسند (در مقابل زحمات يا خشونت هاى آنها اظهار ناراحتى مكن حتى) به آنان افّ مگو و بر آنها فرياد مزن و سخن درشت مگو و با آنان سخنى كريمانه بگوئید. 🔹️هنگامه پیرى، دورانى است که پدر و مادر، ضعیف و از کار افتاده شده و به فرزند خویش نیاز حیاتى دارند. از این‌رو، فرزند اخلاقاً و شرعاً باید حقوق آنان را به ویژه، در این موقعیت رعایت کند. پدر و مادر تا جوان هستند، معمولا در امور مالى و غیرمالى، نیازى به فرزند خود ندارند و شاید بیش از فرزند خویش کار و تلاش کنند و حتى، به فرزند خود کمک هم مى‌کنند؛ اما به هنگام پیرى، دیگر قادر نیستند مانند جوانان، براى زندگى تلاش کنند، به ویژه که دوران پیرى معمولا با بیمارى‌ها و گرفتارى‌هاى دیگرى نیز همراه است. طبعاً در چنین موقعیتى، آنان نیازمند کمک و پرستارىِ فرزندان خویش هستند که باید با کمال صبر و حوصله انجام گیرد. 🔸️در رفتار فرزند با چنین افراد پیر و ناتوانى، در بسیارى از موارد، ممکن است فرزند اوقات تلخى، کم‌حوصلگى و اظهار خستگى کند. قرآن مجید روى این موارد، به طور ویژه، تکیه کرده و به انسان توصیه مى‌کند که اظهار خستگى نکند و آخ نگوید و طورى نباشد که پدر و مادر پیر او احساس کنند که فرزندشان از خدمت کردن به آنان خسته شده است. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۶۳ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چرا ماه رمضان «ماه خدا» و «ماه اسلام» نامیده شده است؟ 🔺️قسمت ششم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 | در یکى از دعاهاى ماه رمضان مى‌خوانیم «و قتلا فی سبیلك فوفق لنا» (شهادت در راه خودت را نصیب ما بفرما) باید چنان خود را بسازیم که از کشته شدن در راه خدا هراسى نداشته باشیم، بلکه طالب آن باشیم، باید از خدا بخواهیم ما را آنچنان قرار دهد که حیات و ممات ما مورد رضاى او و امام زمان‌ باشد. 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 در برابر پدر و مادر فروتن باشید «وَٱخفِض لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحمَةِ وَقُل رَّبِّ ٱرحَمهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرٗا» (اسراء ۲۴) ترجمه «و از روى مهربانى در برابر آنها بال هاى خضوع و ذلّت فرود آر، و بگو: پروردگارا هر دو را رحمت كن به پاس آنكه مرا در خردسالى (از روى رحمت) تربيت كردند» 🔹️مفسران در توضیح این جمله (وَاخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَة) ـ که در فارسى، معادلى برایش نداریم ـ گفته‌اند: پرندگان زمانى که مى‌خواهند در برابر پرنده دیگر یا در برابر کسى که به آن‌ها رسیدگى مى‌کند، خضوع کنند، بال‌هایشان را روى زمین فرود مى‌آورند. خداوند در این آیه مى‌فرماید: حالت شما در برابر والدین، باید همانند حالت چنین پرنده‌اى باشد، متواضع، فروتن و افتاده باشید، نه آن که گردن فرازى کنید، شانه‌ها را بالا بیندازید و درشتى و تندخویى کنید. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۶۳ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
1_953327984.pdf
341.1K
📚 «صهبای حضور» نویسنده: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ◀️ توضیح کوتاه درباره کتاب: این کتاب شرحی است از حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) بر دعای ۴۴ صحیفه سجادیه که امام سجاد (علیه‌السلام) به مناسبت ورود به ماه مبارک رمضان انشاء فرموده‌اند. حضرت استاد در ۲۷ جلسه ضمن شرح این دعای شریف به موضوعاتی چون «مسئله انفاق و اهمیت آن در اسلام»، «اهمیت و جایگاه قرآن» و «اهمیت نماز و آثار خشو قلبی در رفتار» پرداخته اند. همچنین، با توجه به محوریت صلوات در این دعا، در کنار حمد و ستایش خداوند، بخشی از کتاب اهمیت صلوات بر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و اهل بیت ایشان(علیهم‌السلام) و شئون وجودی آنان اختصاص داده شده است. • ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) • تعداد صفحات:۵۰۸ 🛒لینک فروش اینترنتی: 🌐http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2884 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چگونه ماه رمضان موجب طهارت انسان از آلودگی‌ها می‌شود؟ 🔺️قسمت هفتم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠 ازدواج با هر انگیزه‌ای انجام شود یک نوع ارزش اخلاقی خواهد بود «وَأَنْكِحُواْ اْلأَیامى مِنْكُمْ وَالصّالِحِینَ مِنْ عِبادِكُمْ وَإِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیم» (نور ۳۲) ترجمه: «(اى اولياء جوانان) عزب ها و بى همسرانتان را و از بندگان و كنيزانتان آنهايى را كه صلاحيت ازدواج دارند همسر دهيد؛ اگر فقير باشند خداوند از فضل خويش بى نيازشان مى كند و خداوند داراى وسعت نامتناهى و داناست.» 🔹️ازدواج، با هر انگیزه‌اى که انجام شود، داراى یک نوع ارزش اخلاقى خواهد بود؛ زیرا کسى که با ازدواج و در ازدواج، حدود الهى را رعایت مى‌کند، با محارم ازدواج نمى‌کند و خود را از هرج و مرج در کامجویى دور مى‌سازد؛ یعنى براى کامجویىِ غریزى و شهوىِ خود قید و بند شرعى به وجود مى‌آورد. براى همه این‌ها به انگیزه اخلاقى نیاز دارد، هر چند که چنین انگیزه‌اى، عمومى است و همه مسلمانان، داراى چنین انگیزه‌اى در ازدواج هستند و کم‌تر کسى هست که تنها براى ترس از تعقیب دستگاه قضایى، حدود ازدواج را رعایت کند. 🔸️آرى، این یک انگیزه الهى است و آنان براى نیل به ثواب و یا دست کم، براى ترس از عقوبت اخروى، به این کار اقدام مى‌کنند و این خود، مرتبه‌اى از ارزش اخلاقى را دربر دارد، هر چند که ارزش آن، قابل مقایسه با ارزش‌هاى والاى اخلاق اسلامى نیست. ارزش بالاتر در ازدواج، در صورتى است که انگیزه‌اى والاتر، انسان را به تشکیل خانواده، وادار کرده باشد؛ مانند انگیزه دورىِ از گناه. چنین انگیزه‌اى خیر است و ارزش اخلاقى ایجاد خواهد کرد؛ اما اگر همتش بلندتر باشد و تنها براى رضاى خدا دست به این کار بزند، ارزش اخلاقى والایى را خواهد داشت. در هر حال، ازدواج، داراى نوعى ارزش اخلاقى است و آیه‌هاى قرآنى، دلالت روشنى بر این حقیقت دارند. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۶۷ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | چرا ماه رمضان «ماه قیام» نامیده شده است؟ 🔺️قسمت هشتم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
💠روابط عاطفی در خانواده نباید انسان را از سایر وظایف خود باز بدارد «قُلْ إِنْ كٰانَ آبٰاؤُكُمْ وَ أَبْنٰاؤُكُمْ وَ إِخْوٰانُكُمْ وَ أَزْوٰاجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوٰالٌ اقْتَرَفْتُمُوهٰا وَ تِجٰارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسٰادَهٰا وَ مَسٰاكِنُ تَرْضَوْنَهٰا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهٰادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتّٰى يَأْتِيَ اللّٰهُ بِأَمْرِهِ وَ اللّٰهُ لاٰ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفٰاسِقِينَ» (توبه ۲۴) ترجمه: «بگو اگر پدرانتان و پسرانتان و برادرانتان و همسرانتان و خويشانتان (كه اصول مجتمع خويشى انسانند) و اموالى كه فراهم كرده ايد و تجارتى كه از كسادش بيم داريد و جاهاى مسكونيى كه به آنها دل خوشيد (كه اصول قوام مالى اجتماع است) از خدا و فرستادۀ او و جهاد در راه او به نزد شما محبوب ترند پس منتظر باشيد تا خداوند فرمان خود را (دستور عذاب شما را) صادر كند، و خدا گروه نافرمانان را هدايت نمى كند.» 🔹️اهمیت دادن به روابط عاطفى در میان اعضاى خانواده، یک اصل بوده و آن چه که این گونه روابط را سست کند، نامطلوب است؛ زیرا بنیان خانواده را متزلزل مى‌سازد. اما حتى در زمینه عواطف خانوادگى نیز رعایت حد اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط، ضرورى است. اعتدال آن تا آن‌جا است که در ضمن تقویت روابط خانوادگى و تحکیم بنیاد خانواده، هیچ گونه سهل‌انگارى را در انجام وظایف اجتماعىِ خانواده، به دنبال نداشته باشد. 🔸️تفریط در عواطف خانوادگى، همان بى‌توجهى، عدم احساس مسئولیت و کمبود محبت اعضاى خانواده به یکدیگر است که خانواده را متزلزل و استحکام آن را تهدید مى‌کند، و افراط در آن، به این معنا است که روابط خانوادگى، آن چنان اصالت پیدا کند که به روابط اجتماعىِ خانواده هم سرایت کرده و اعضا را از انجام وظایف خود در اجتماع، باز دارد؛ مانند آن که دلبستگىِ دو همسر به یکدیگر، مرد را از رفتن به جهاد یا مسافرت‌هاى ضرورى باز دارد. 🔹️در این آیه، تهدید، متوجه کسانى است که در عواطف خانوادگى، راه افراط را در پیش مى‌گیرند، تا آن‌جا که از انجام وظایف الهى و اجتماعى باز مى‌مانند پس عواطف، اساس مطلق و محور اصلىِ ارزش اخلاقى نیستند و خود باید در قید و بندهاى دیگرى قرار گیرند تا داراى ارزش اخلاقى باشند. 📖اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۷۶ 📝ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 🌙 @mesbahyazdi_ir
📸 | رشد و پيشرفت اسلام مرهون جهاد اقتصادی حضرت خديجه‌ سلام‌الله‌عليها‌ بوده است. ایشان سخاوتمندانه برای پيشرفت اسلام، اموال خود را در اختيار مسلمين قرار داد؛ مخصوصاً زمانی که مسلمین در نهايت فقر در شعب ابی‌طالب محصور بودند، اموال حضرت خديجه کمک کرد که دوام بياورند. اين جهاد مالی و اقتصادی است كه بر مرد و زن واجب است. ۱۳۹۲/۰۱/۲۲ 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | معنای «نزول قرآن» چیست؟ 🔺️قسمت نهم مجموعه تصویری 💠 شرح دعای ورود به ماه مبارک رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir