eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.5هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
148 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
980226.mp3
15.68M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⛅️خداوند وعده داده است 🔹ملاک اینکه انسان شده و با همه این عیب‌ها و لغزش‌ها، جنایت‌هایی که واقع می شود، بازهم این نظام، نظام احسن است و خدا وعده می‌دهد که «أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ اَلصّٰالِحُونَ»، همه اینها به خاطر این است که نظامی است بر اساس اختیار این موجودات (انسان‌ها). 🔸این یک معرفت عمیق‌تری می‌خواهد که بفهمم که مدتی به من فرصت داده اند که ببينند من با اختیار خودم چه کاری می کنم. اگر این سوء استفاده از اختیار به حدی شد که آن حکمت کلی را از بین برد، باز هم آفرینش لغو می‌شود. 🔹اگر این اتفاق افتاد که گناه به قدری زیاد شد که بر آفرینش غلبه پیدا می‌کند، در این صورت عذاب نازل می‌شود. [همانند جریان حضرت نوح که بعد از نا امیدی حضرت نوح و گله ایشان به خدا، عذابی نازل شد و جز عده قلیلی، همه از بین رفتند.] 📝 جلسه نهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅اختیار لازمه نظام احسن 🔸از کسی که معرفت او زیر حد نصاب است، اگر سوال شود که آیا خدا می‌توانست عالم را به گونه‌ای کند که هیچ کدام از این اتفاقات [ظلم ها، حسد ها، دشمنی ها و ...] نمی‌افتاد، جواب می‌دهد که بله، مثلا تا کسی خواست که ظلم کند، فوراً جانش گرفته بشود. چرا خدا اینکار را نمی‌کند؟ 🔹اگر ما به حد نصاب باشد، جواب می‌دهیم: آن وقت کارها از اختیاری بودن خارج می‌شد. اختیاری که منشأ کمال انسان می‌شود، این است که من نسبت به فعل و ترک [عمل پیش رو] نسبت مساوی داشته باشم، بتوانم انجام بدهم، بتوانم انجام ندهم. 🔸اگر بدانم که وقتی می‌خواهم این کار را انجام بدهم، قدرت از من سلب می‌شود، دستم فلج می‌شود یا جان من را می‌گیرند، هیچ وقت آن کار را نمی‌کنم. 🔹خوب بودن این کار به سرچشمه گرفتن از انسان است. اگر این نباشد اصلا آفریدن انسان لغو خواهد بود. 📝 جلسه نهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
‼️راست و دروغ 🔸وقتی می‌گوییم خوب و دروغگویی بد است، به خاطر ذات راستگویی و دروغگویی نیست، به دلیلی این حکم صادر شده، آن دلیل تا ثابت باشد، همان حکم را خواهد داشت. 🔹 گفتن به خاطر اینکه ضرر می‌زند به جامعه، مردم از همدیگر را سلب می‌کند، زندگی را برای افراد مشکل می‌کند، از این جهت بد است. 🔸 گفتن خوب است به خاطر این است که یک جهلی را از مخاطب می‌گیرد، زمینه خیری را برایش فراهم می‌کند یا ... به هر حال برکاتی دارد. 📝 جلسه نهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
4️⃣ چهار رتبه‌ی روزه‌داران شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه هشتم ۹۸/۰۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید |محبتت از دلم خارج نمی‌شود! مطرح شده در جلسه هشتم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۷/۰۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 زمینه‌سازی برای خیر و شر، دلیل بر خوبی و بدی 📝 جلسه نهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980227.mp3
11.04M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه دهم ۹۸/۰۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🕋 همه چیز فقط برای خدا! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 کسی بود که .. 🌷 ۲۷ اردیبهشت سالروز ارتحال عالم ربانی مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت (ره) ✔️ @mesbahyazdi_ir
🐝اجتماع انسانی یا اجتماع موجودات زنده؟ 🔹اجتماعاتی که بین حیوانات رخ می‌دهد، گاهی محکم‌تر از برخی از اجتماعات انسانی است. مثلا زنبورها همگی صبح که از خواب بلند می‌شوند، از کندو خارج شده و کیلومترها از کندو دور می‌شوند، می‌روند دنبال گل یا گیاهی برای جذب شهد آن گل، کندوها هم هرکدام پاسبانانی دارند که اگر بیگانه‌ای بخواهد بیاید، پاسبانان جلوی او را می‌گیرند که تو متعلق به این کندو نیستی. حتی چند کندو اگر در کنار هم باشند، زنبورهای عسل هر کندویی محل خودشان را می‌دانند. 🔸این را نمی‌شود ملاک یک وحدت اجتماعی انسانی دانست، می‌شود گفت اجتماع موجودات زنده. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🐝اجتماع انسانی یا اجتماع موجودات زنده؟ 🔹اجتماعاتی که بین حیوانات رخ می‌دهد، گاهی محکم‌تر از برخی از
🤔 اجتماع عقلانی 🔸عامل دیگری هست که موجب ارتباط بین افراد و منشأ اعتبار وحدت بین آنها می‌شود [که] مخصوص انسان [است و آن] عامل عقلانی است، صرف نظر از خواست طبیعی و فطری و غریزی. [مثلا] اینکه مادر بچه‌اش را دوست می‌دارد، فکر نکرده است که آیا دوستش بدارم یا ندارم؟ [بلکه] به طور طبیعی او را دوست دارد. غریزی است. 🔹اما یک عامل دیگری است که عقل می‌گوید، باید با انسان‌های دیگر ارتباط داشته باشید و این عامل می تواند منشأ آثاری بشود. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir