eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
30.9هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 هر چه کنی، بکن. مکن ترک من ای نگار من 📝 جلسه هشتم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980226.mp3
15.68M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⛅️خداوند وعده داده است 🔹ملاک اینکه انسان شده و با همه این عیب‌ها و لغزش‌ها، جنایت‌هایی که واقع می شود، بازهم این نظام، نظام احسن است و خدا وعده می‌دهد که «أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ اَلصّٰالِحُونَ»، همه اینها به خاطر این است که نظامی است بر اساس اختیار این موجودات (انسان‌ها). 🔸این یک معرفت عمیق‌تری می‌خواهد که بفهمم که مدتی به من فرصت داده اند که ببينند من با اختیار خودم چه کاری می کنم. اگر این سوء استفاده از اختیار به حدی شد که آن حکمت کلی را از بین برد، باز هم آفرینش لغو می‌شود. 🔹اگر این اتفاق افتاد که گناه به قدری زیاد شد که بر آفرینش غلبه پیدا می‌کند، در این صورت عذاب نازل می‌شود. [همانند جریان حضرت نوح که بعد از نا امیدی حضرت نوح و گله ایشان به خدا، عذابی نازل شد و جز عده قلیلی، همه از بین رفتند.] 📝 جلسه نهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅اختیار لازمه نظام احسن 🔸از کسی که معرفت او زیر حد نصاب است، اگر سوال شود که آیا خدا می‌توانست عالم را به گونه‌ای کند که هیچ کدام از این اتفاقات [ظلم ها، حسد ها، دشمنی ها و ...] نمی‌افتاد، جواب می‌دهد که بله، مثلا تا کسی خواست که ظلم کند، فوراً جانش گرفته بشود. چرا خدا اینکار را نمی‌کند؟ 🔹اگر ما به حد نصاب باشد، جواب می‌دهیم: آن وقت کارها از اختیاری بودن خارج می‌شد. اختیاری که منشأ کمال انسان می‌شود، این است که من نسبت به فعل و ترک [عمل پیش رو] نسبت مساوی داشته باشم، بتوانم انجام بدهم، بتوانم انجام ندهم. 🔸اگر بدانم که وقتی می‌خواهم این کار را انجام بدهم، قدرت از من سلب می‌شود، دستم فلج می‌شود یا جان من را می‌گیرند، هیچ وقت آن کار را نمی‌کنم. 🔹خوب بودن این کار به سرچشمه گرفتن از انسان است. اگر این نباشد اصلا آفریدن انسان لغو خواهد بود. 📝 جلسه نهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
‼️راست و دروغ 🔸وقتی می‌گوییم خوب و دروغگویی بد است، به خاطر ذات راستگویی و دروغگویی نیست، به دلیلی این حکم صادر شده، آن دلیل تا ثابت باشد، همان حکم را خواهد داشت. 🔹 گفتن به خاطر اینکه ضرر می‌زند به جامعه، مردم از همدیگر را سلب می‌کند، زندگی را برای افراد مشکل می‌کند، از این جهت بد است. 🔸 گفتن خوب است به خاطر این است که یک جهلی را از مخاطب می‌گیرد، زمینه خیری را برایش فراهم می‌کند یا ... به هر حال برکاتی دارد. 📝 جلسه نهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
4️⃣ چهار رتبه‌ی روزه‌داران شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه هشتم ۹۸/۰۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید |محبتت از دلم خارج نمی‌شود! مطرح شده در جلسه هشتم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۷/۰۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 زمینه‌سازی برای خیر و شر، دلیل بر خوبی و بدی 📝 جلسه نهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980227.mp3
11.04M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه دهم ۹۸/۰۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🕋 همه چیز فقط برای خدا! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 کسی بود که .. 🌷 ۲۷ اردیبهشت سالروز ارتحال عالم ربانی مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت (ره) ✔️ @mesbahyazdi_ir
🐝اجتماع انسانی یا اجتماع موجودات زنده؟ 🔹اجتماعاتی که بین حیوانات رخ می‌دهد، گاهی محکم‌تر از برخی از اجتماعات انسانی است. مثلا زنبورها همگی صبح که از خواب بلند می‌شوند، از کندو خارج شده و کیلومترها از کندو دور می‌شوند، می‌روند دنبال گل یا گیاهی برای جذب شهد آن گل، کندوها هم هرکدام پاسبانانی دارند که اگر بیگانه‌ای بخواهد بیاید، پاسبانان جلوی او را می‌گیرند که تو متعلق به این کندو نیستی. حتی چند کندو اگر در کنار هم باشند، زنبورهای عسل هر کندویی محل خودشان را می‌دانند. 🔸این را نمی‌شود ملاک یک وحدت اجتماعی انسانی دانست، می‌شود گفت اجتماع موجودات زنده. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🐝اجتماع انسانی یا اجتماع موجودات زنده؟ 🔹اجتماعاتی که بین حیوانات رخ می‌دهد، گاهی محکم‌تر از برخی از
🤔 اجتماع عقلانی 🔸عامل دیگری هست که موجب ارتباط بین افراد و منشأ اعتبار وحدت بین آنها می‌شود [که] مخصوص انسان [است و آن] عامل عقلانی است، صرف نظر از خواست طبیعی و فطری و غریزی. [مثلا] اینکه مادر بچه‌اش را دوست می‌دارد، فکر نکرده است که آیا دوستش بدارم یا ندارم؟ [بلکه] به طور طبیعی او را دوست دارد. غریزی است. 🔹اما یک عامل دیگری است که عقل می‌گوید، باید با انسان‌های دیگر ارتباط داشته باشید و این عامل می تواند منشأ آثاری بشود. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🤔 اجتماع عقلانی 🔸عامل دیگری هست که موجب ارتباط بین افراد و منشأ اعتبار وحدت بین آنها می‌شود [که] م
✅ جامعه عقلانی 🔸آنچه بیشتر مورد توجه است، آنجایی است که [افراد] یک جامعه‌ای بر اساس عامل عقلانی و منافع عقلی که عقل راهنمایی می‌کند، سعی کنند ارتباطشان را تقویت کنند، وحدت‌شان را محکم‌تر کنند تا بتوانند از یکدیگر بهتر فایده ببرند. 🔹پس برای اینکه یک جامعه مفید معقولی تشکیل بشود که آن را تایید کند و حتی امر و حکم کند به اینکه باید چنین بشود، باید سعی کرد روابط بین افراد جامعه تقویت بشود. 🔸اگر طوری بشود که این روابط، روابط آبکی باشد و زود از هم بپاشد [این جامعه مفید و معقول نخواهد بود] 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🌸روابط عواطفی بیشتر، جامعه مفیدتر 🔹اگر [افراد] یک جامعه‌ای بخواهند از برکات زندگی اجتماعی استفاده کنند، ... هر قدر روابط عاطفی بین انسان‌های آن جامعه بیشتر بشود، این جامعه مفید‌تر خواهد بود، دیرتر از هم می‌پاشد، عامل انقراض و از هم پاشیده شدن او ضعیف می‌شود. 🔸یک دسته از اخلاق اجتماعی که مطرح می‌شود، مربوط به همین مسئله است که چگونه باید رفتار کرد که ارتباط بین انسان‌ها از لحاظ قوی‌تر بشود. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⛰ هدف معرفت الله 🔹ارزش زندگی اجتماعی در نگاه اسلام، در آن مقدار که مشترک با دیگر مکاتب است، ارزشی مقدماتی است؛ یعنی جامعه ارزش دارد برای اینکه زمینه‌ی رشد نهایی انسان را فراهم کند. هدف اصلی ما این است. 🔸یادی از امام (رضوان الله تعالی علیه) بکنیم که فرمود: هدف، قیام به قسط و برقراری نظام عادلانه نیست، بلکه این مقدمه است. هدف الله است. 🔹همه ارزش هایی که عقلا آنها را از اهداف جامعه معقول می‌دانند، همه مقدمه است، ولی بالاخره باید این مقدمات را فراهم کرد که آن ارزش مقدمی یک مرتبه‌ای از ارزش اخلاقی را هم شکل بدهد. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
عدل و احسان 🔹اسلام غیر از مسئله و اینجور خدمت‌هایی که به ضعفا و محرومین می‌شود، یک چیز بالاتری هم دارد به نام به معنای خاص. « إِنَّ اَللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ» این دو مقوله است. 🔸آن چیزی که حقِ طرف ایجاب می‌کند که شما مطابق زحمتی که او کشیده، خدمتی [به او] کنید، [می‌شود عدل اما] گاهی لازم است که شما بیش از آن انجام بدهید. 🔹 یک عنوان جدیدی ایجاد می‌شود به نام «يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ» [در جایی که] حتی خودش هم احتیاج دارد، دیگری را مقدم می‌کند. 🔸این یک ارزش متعالی است که در نظام‌های بشری نمی‌گنجد، و [ در این نظام‌ها برای آن] برهانی [وجود] ندارد. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 تفاوت عدل و احسان؛ تفاوت مکتب اسلام و نظام‌های بشری 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980228.mp3
13.82M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه یازدهم ۹۸/۰۲/۲۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir
‼️ : 🔰 آیت الله مصباح یزدی، امشب مورخ ۹۸/۲/۲۹ برگزار نمی‌شود. 🌙 @mesbahyazdi_ir
❓آیا عقل چنین می‌گوید؟ 🔸[پس از مباحث جلسات گذشته] اینجا این سوال مطرح می‌شود که اصل اینکه افراد انسانی در یک جامعه - برای اینکه یک جامعه صحیح شکل بگیرد- لازم است با هم انس داشته باشند و با هم ارتباط برقرار کنند. ... خود این حکم چه حکمی است؟ 🔹[برخی] خیلی راحت می‌گویند این حکم عقل است. عقل می‌گوید آدم‌ها باید همدیگر را دوست داشته باشند با همدیگر دشمنی نکنند، با هم بیشتر ارتباط برقرار کنند تا جامعه شکل صحیحی بگیرد و از منافعش برخوردار بشوند. 🔸خب نتیجه گرفته می‌شود که پس زندگی فردی، اعتزال، مطلقا ممنوع است. چون ضد آن [حکمِ بدیهیِ عقلی] است. 🔹 آیا می‌توانیم بگوییم که چنین می‌گوید که هرگونه انزوایی ممنوع و ضد ارزش اخلاقی است؟ 📝 جلسه یازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
❓آیا عقل چنین می‌گوید؟ 🔸[پس از مباحث جلسات گذشته] اینجا این سوال مطرح می‌شود که اصل اینکه افراد انس
⛰ داستان و اعتزال 🔸خب حالا یک کسی سوال می‌کند داستان اصحاب کهف چگونه توجیه می‌شود؟! قرآن داستان مفصلی را در سوره کهف بیان می‌کند که محورش مسأله است. ... 🔹[خطاب به جوان‌مردانی] می‌فرماید: حالا که از این بت‌پرست‌ها جدا شدید و نمی‌خواهید با اینها زندگی کنید پناه ببرید به کهف: «وَ إِذِ اِعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ إِلاَّ اَللّهَ فَأْوُوا إِلَى اَلْكَهْف» نمی‌گوید کار بدی کردید، می‌گوید: بروید در غاز زندگی کنید «يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقاً» تا [خدا] راه فراری از این مصیبت و گرفتاری برایتان پیش بیاورد و زندگی خوبی برایتان میسر کند. ... 🔸منظور کلمه «اِعْتَزَلْتُمُوهُمْ» [است] که [نشان می‌دهد] قرآن یک نوع اعتزال را تجویز می‌کند و حتی آن را مقدمه صلاح و فلاح و موفقیت و مرضی خدا می‌داند ... 🔹این چطور می‌شود؟! اگر مطلقا و گوشه‌گیری از اجتماع بد است، پس چطور خداوند از این اصحاب کهف [مدح] و تعریف می‌کند؟ 📝 جلسه یازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
⛰ داستان #اصحاب_کهف و اعتزال 🔸خب حالا یک کسی سوال می‌کند داستان اصحاب کهف چگونه توجیه می‌شود؟! قرآن
✅ پاسخ مکتب اخلاقی اسلام 🔹در مکاتب اخلاقی‌ای که صرفا بر روی همین معلومات مشترک انسان‌ها صرف نظر از اعتقاد به دین و [تآکید دارند]- تا جایی که من اطلاع دارم، اینها نمی‌توانند هیچ برهانی برای این استثنائات اقامه کنند [و] نمی‌توانند هیچ توجیهی بیاورند. 🔸اما از نظر ، خود این [لزوم زندگی اجتماعی] یک حکم بدیهی ذاتی نیست، [بلکه] زندگی اجتماعی از آن‌جهت که وسیله‌ای است برای اینکه انسان‌ها در آن رشد پیدا کنند و نهایتاً به و ثواب ابدی برسند مطلوب است. مطلوبیت و حُسن این در این چارچوب است. 🔹حد نصابش این است که ضرری برای زندگی ابدی‌شان نداشته باشد. این دیگر کمترین چیزی است که این کار را جایز می‌کند. برای اینکه زندگی دنیا با قابل مقایسه نیست. یک چشم‌به‌هم زندنی است در مقابل زندگی آخرت. 📝 جلسه یازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ پاسخ مکتب اخلاقی اسلام 🔹در مکاتب اخلاقی‌ای که صرفا بر روی همین معلومات مشترک انسان‌ها صرف نظر از
🔆بهتر و پایدارتر 🔸پس اگر بخواهیم بگوییم که ، انس گرفتن [و] خدمت کردن به دیگران چقدر ارزش دارد؛ باید ببینیم اینها چه نقشی در سعادت ابدی ما دارد. 🔹اگر و فهم‌مان رسید به «إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلى»، آن وقت دیگر خیلی محاسبه لازم ندارد، همه چیز خود به خود تعیین می‌شود. 🔸اما تا به آنجا نرسیدیم، باید ملاک ارزش و برتری را خَیْرٌ(بهتری) و أبْقَی(پایدارتر بودن) قرار بدهیم. [بنابر این ملاک، چون] آن نعمت‌ها و لذت‌های اخروی هم از لحاظ برتری دارد، هم از لحاظ [باید آنها را ملاک قرار دهیم] 🔹پس اینکه در اسلام و در همه ادیان الهی، در بعضی مواقع حتی دشمنی کردن با بعضی از انسان‌ها ارزش تلقی شده مثل «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ»، این خلاف اخلاق نیست. این اصل و اساس زندگی اخلاقی‌ای است که می‌خواهد به ابدی برسد. 📝 جلسه یازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir