eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.6هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
146 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 زمینه‌سازی برای خیر و شر، دلیل بر خوبی و بدی 📝 جلسه نهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980227.mp3
11.04M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه دهم ۹۸/۰۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🕋 همه چیز فقط برای خدا! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 کسی بود که .. 🌷 ۲۷ اردیبهشت سالروز ارتحال عالم ربانی مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت (ره) ✔️ @mesbahyazdi_ir
🐝اجتماع انسانی یا اجتماع موجودات زنده؟ 🔹اجتماعاتی که بین حیوانات رخ می‌دهد، گاهی محکم‌تر از برخی از اجتماعات انسانی است. مثلا زنبورها همگی صبح که از خواب بلند می‌شوند، از کندو خارج شده و کیلومترها از کندو دور می‌شوند، می‌روند دنبال گل یا گیاهی برای جذب شهد آن گل، کندوها هم هرکدام پاسبانانی دارند که اگر بیگانه‌ای بخواهد بیاید، پاسبانان جلوی او را می‌گیرند که تو متعلق به این کندو نیستی. حتی چند کندو اگر در کنار هم باشند، زنبورهای عسل هر کندویی محل خودشان را می‌دانند. 🔸این را نمی‌شود ملاک یک وحدت اجتماعی انسانی دانست، می‌شود گفت اجتماع موجودات زنده. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🐝اجتماع انسانی یا اجتماع موجودات زنده؟ 🔹اجتماعاتی که بین حیوانات رخ می‌دهد، گاهی محکم‌تر از برخی از
🤔 اجتماع عقلانی 🔸عامل دیگری هست که موجب ارتباط بین افراد و منشأ اعتبار وحدت بین آنها می‌شود [که] مخصوص انسان [است و آن] عامل عقلانی است، صرف نظر از خواست طبیعی و فطری و غریزی. [مثلا] اینکه مادر بچه‌اش را دوست می‌دارد، فکر نکرده است که آیا دوستش بدارم یا ندارم؟ [بلکه] به طور طبیعی او را دوست دارد. غریزی است. 🔹اما یک عامل دیگری است که عقل می‌گوید، باید با انسان‌های دیگر ارتباط داشته باشید و این عامل می تواند منشأ آثاری بشود. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🤔 اجتماع عقلانی 🔸عامل دیگری هست که موجب ارتباط بین افراد و منشأ اعتبار وحدت بین آنها می‌شود [که] م
✅ جامعه عقلانی 🔸آنچه بیشتر مورد توجه است، آنجایی است که [افراد] یک جامعه‌ای بر اساس عامل عقلانی و منافع عقلی که عقل راهنمایی می‌کند، سعی کنند ارتباطشان را تقویت کنند، وحدت‌شان را محکم‌تر کنند تا بتوانند از یکدیگر بهتر فایده ببرند. 🔹پس برای اینکه یک جامعه مفید معقولی تشکیل بشود که آن را تایید کند و حتی امر و حکم کند به اینکه باید چنین بشود، باید سعی کرد روابط بین افراد جامعه تقویت بشود. 🔸اگر طوری بشود که این روابط، روابط آبکی باشد و زود از هم بپاشد [این جامعه مفید و معقول نخواهد بود] 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🌸روابط عواطفی بیشتر، جامعه مفیدتر 🔹اگر [افراد] یک جامعه‌ای بخواهند از برکات زندگی اجتماعی استفاده کنند، ... هر قدر روابط عاطفی بین انسان‌های آن جامعه بیشتر بشود، این جامعه مفید‌تر خواهد بود، دیرتر از هم می‌پاشد، عامل انقراض و از هم پاشیده شدن او ضعیف می‌شود. 🔸یک دسته از اخلاق اجتماعی که مطرح می‌شود، مربوط به همین مسئله است که چگونه باید رفتار کرد که ارتباط بین انسان‌ها از لحاظ قوی‌تر بشود. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⛰ هدف معرفت الله 🔹ارزش زندگی اجتماعی در نگاه اسلام، در آن مقدار که مشترک با دیگر مکاتب است، ارزشی مقدماتی است؛ یعنی جامعه ارزش دارد برای اینکه زمینه‌ی رشد نهایی انسان را فراهم کند. هدف اصلی ما این است. 🔸یادی از امام (رضوان الله تعالی علیه) بکنیم که فرمود: هدف، قیام به قسط و برقراری نظام عادلانه نیست، بلکه این مقدمه است. هدف الله است. 🔹همه ارزش هایی که عقلا آنها را از اهداف جامعه معقول می‌دانند، همه مقدمه است، ولی بالاخره باید این مقدمات را فراهم کرد که آن ارزش مقدمی یک مرتبه‌ای از ارزش اخلاقی را هم شکل بدهد. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
عدل و احسان 🔹اسلام غیر از مسئله و اینجور خدمت‌هایی که به ضعفا و محرومین می‌شود، یک چیز بالاتری هم دارد به نام به معنای خاص. « إِنَّ اَللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ» این دو مقوله است. 🔸آن چیزی که حقِ طرف ایجاب می‌کند که شما مطابق زحمتی که او کشیده، خدمتی [به او] کنید، [می‌شود عدل اما] گاهی لازم است که شما بیش از آن انجام بدهید. 🔹 یک عنوان جدیدی ایجاد می‌شود به نام «يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ» [در جایی که] حتی خودش هم احتیاج دارد، دیگری را مقدم می‌کند. 🔸این یک ارزش متعالی است که در نظام‌های بشری نمی‌گنجد، و [ در این نظام‌ها برای آن] برهانی [وجود] ندارد. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 تفاوت عدل و احسان؛ تفاوت مکتب اسلام و نظام‌های بشری 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980228.mp3
13.82M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه یازدهم ۹۸/۰۲/۲۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir