eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
32.9هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
148 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
عدل و احسان 🔹اسلام غیر از مسئله و اینجور خدمت‌هایی که به ضعفا و محرومین می‌شود، یک چیز بالاتری هم دارد به نام به معنای خاص. « إِنَّ اَللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ» این دو مقوله است. 🔸آن چیزی که حقِ طرف ایجاب می‌کند که شما مطابق زحمتی که او کشیده، خدمتی [به او] کنید، [می‌شود عدل اما] گاهی لازم است که شما بیش از آن انجام بدهید. 🔹 یک عنوان جدیدی ایجاد می‌شود به نام «يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ» [در جایی که] حتی خودش هم احتیاج دارد، دیگری را مقدم می‌کند. 🔸این یک ارزش متعالی است که در نظام‌های بشری نمی‌گنجد، و [ در این نظام‌ها برای آن] برهانی [وجود] ندارد. 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 تفاوت عدل و احسان؛ تفاوت مکتب اسلام و نظام‌های بشری 📝 جلسه دهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۷ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980228.mp3
13.82M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه یازدهم ۹۸/۰۲/۲۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir
‼️ : 🔰 آیت الله مصباح یزدی، امشب مورخ ۹۸/۲/۲۹ برگزار نمی‌شود. 🌙 @mesbahyazdi_ir
❓آیا عقل چنین می‌گوید؟ 🔸[پس از مباحث جلسات گذشته] اینجا این سوال مطرح می‌شود که اصل اینکه افراد انسانی در یک جامعه - برای اینکه یک جامعه صحیح شکل بگیرد- لازم است با هم انس داشته باشند و با هم ارتباط برقرار کنند. ... خود این حکم چه حکمی است؟ 🔹[برخی] خیلی راحت می‌گویند این حکم عقل است. عقل می‌گوید آدم‌ها باید همدیگر را دوست داشته باشند با همدیگر دشمنی نکنند، با هم بیشتر ارتباط برقرار کنند تا جامعه شکل صحیحی بگیرد و از منافعش برخوردار بشوند. 🔸خب نتیجه گرفته می‌شود که پس زندگی فردی، اعتزال، مطلقا ممنوع است. چون ضد آن [حکمِ بدیهیِ عقلی] است. 🔹 آیا می‌توانیم بگوییم که چنین می‌گوید که هرگونه انزوایی ممنوع و ضد ارزش اخلاقی است؟ 📝 جلسه یازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
❓آیا عقل چنین می‌گوید؟ 🔸[پس از مباحث جلسات گذشته] اینجا این سوال مطرح می‌شود که اصل اینکه افراد انس
⛰ داستان و اعتزال 🔸خب حالا یک کسی سوال می‌کند داستان اصحاب کهف چگونه توجیه می‌شود؟! قرآن داستان مفصلی را در سوره کهف بیان می‌کند که محورش مسأله است. ... 🔹[خطاب به جوان‌مردانی] می‌فرماید: حالا که از این بت‌پرست‌ها جدا شدید و نمی‌خواهید با اینها زندگی کنید پناه ببرید به کهف: «وَ إِذِ اِعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ إِلاَّ اَللّهَ فَأْوُوا إِلَى اَلْكَهْف» نمی‌گوید کار بدی کردید، می‌گوید: بروید در غاز زندگی کنید «يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقاً» تا [خدا] راه فراری از این مصیبت و گرفتاری برایتان پیش بیاورد و زندگی خوبی برایتان میسر کند. ... 🔸منظور کلمه «اِعْتَزَلْتُمُوهُمْ» [است] که [نشان می‌دهد] قرآن یک نوع اعتزال را تجویز می‌کند و حتی آن را مقدمه صلاح و فلاح و موفقیت و مرضی خدا می‌داند ... 🔹این چطور می‌شود؟! اگر مطلقا و گوشه‌گیری از اجتماع بد است، پس چطور خداوند از این اصحاب کهف [مدح] و تعریف می‌کند؟ 📝 جلسه یازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
⛰ داستان #اصحاب_کهف و اعتزال 🔸خب حالا یک کسی سوال می‌کند داستان اصحاب کهف چگونه توجیه می‌شود؟! قرآن
✅ پاسخ مکتب اخلاقی اسلام 🔹در مکاتب اخلاقی‌ای که صرفا بر روی همین معلومات مشترک انسان‌ها صرف نظر از اعتقاد به دین و [تآکید دارند]- تا جایی که من اطلاع دارم، اینها نمی‌توانند هیچ برهانی برای این استثنائات اقامه کنند [و] نمی‌توانند هیچ توجیهی بیاورند. 🔸اما از نظر ، خود این [لزوم زندگی اجتماعی] یک حکم بدیهی ذاتی نیست، [بلکه] زندگی اجتماعی از آن‌جهت که وسیله‌ای است برای اینکه انسان‌ها در آن رشد پیدا کنند و نهایتاً به و ثواب ابدی برسند مطلوب است. مطلوبیت و حُسن این در این چارچوب است. 🔹حد نصابش این است که ضرری برای زندگی ابدی‌شان نداشته باشد. این دیگر کمترین چیزی است که این کار را جایز می‌کند. برای اینکه زندگی دنیا با قابل مقایسه نیست. یک چشم‌به‌هم زندنی است در مقابل زندگی آخرت. 📝 جلسه یازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ پاسخ مکتب اخلاقی اسلام 🔹در مکاتب اخلاقی‌ای که صرفا بر روی همین معلومات مشترک انسان‌ها صرف نظر از
🔆بهتر و پایدارتر 🔸پس اگر بخواهیم بگوییم که ، انس گرفتن [و] خدمت کردن به دیگران چقدر ارزش دارد؛ باید ببینیم اینها چه نقشی در سعادت ابدی ما دارد. 🔹اگر و فهم‌مان رسید به «إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلى»، آن وقت دیگر خیلی محاسبه لازم ندارد، همه چیز خود به خود تعیین می‌شود. 🔸اما تا به آنجا نرسیدیم، باید ملاک ارزش و برتری را خَیْرٌ(بهتری) و أبْقَی(پایدارتر بودن) قرار بدهیم. [بنابر این ملاک، چون] آن نعمت‌ها و لذت‌های اخروی هم از لحاظ برتری دارد، هم از لحاظ [باید آنها را ملاک قرار دهیم] 🔹پس اینکه در اسلام و در همه ادیان الهی، در بعضی مواقع حتی دشمنی کردن با بعضی از انسان‌ها ارزش تلقی شده مثل «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ»، این خلاف اخلاق نیست. این اصل و اساس زندگی اخلاقی‌ای است که می‌خواهد به ابدی برسد. 📝 جلسه یازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
❤️ دوست داشتنی نیست؟ شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ»، خلاف اخلاق نیست! 📝 جلسه یازدهم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⏱ اگر می‌خواهید منظم و منضبط باشید! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir