eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
30.7هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
146 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📝 متقن، زیبا، ادیبانه 🔸 حدود هفتاد سال پیش یکی از علمای بزرگ نجف به نام شیخ راضی آل‌یاسسین کتابی متقن، زیبا و ادیبانه درباره صلح امام حسن (ع) نوشت که مستند به منابع اهل تسنن است و تحلیل‌های دقیق و دلنشینی در این کتاب ارائه کرده است. 🔹این کتاب توسط مقام معظم رهبری به زبانی شیوا به فارسی ترجمه شده و یکی از نخستین آثار قلمی ایشان است که در عنفوان جوانی‌شان به انجام رسیده است. مطالعه این کتاب را به همه علاقمندان، به ویژه جوانان توصیه می‌کنم. ٩٢/۵/۱ ✔️ @mesbahyazdi_ir
Rah o Mah(06).mp3
6.18M
🎧 | صوت کامل قسمت ششم مجموعه (قضا و قدر ۱)) 🌙 @mesbahyazdi_ir
47.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «قضا و قدر (۲)» 7️⃣ قسمت هفتم از مجموعه‌ی تصویری 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات: 🌐 https://aparat.com/v/9fV4S 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
📺 #ببینید | «قضا و قدر (۲)» 7️⃣ قسمت هفتم از مجموعه‌ی تصویری #راه_و_ماه 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالا
‼️ وقتی خواست فاعل باشد، خواست خداوند نیز قطعی شده است. 🔹اگر از آموزه‌های قطعی دین اسلام است، این پرسش مطرح می‌شود که پس ما چه کاره هستیم؟ و مسئولیت ما در مقابل رفتارهایمان چه می‌شود؟ 🔸جواب ساده‌ای که می‌شود به این سوال داد این است که: چیزی مورد قضاء الهی واقع می‌شود که همه مقدماتی که در تحقق آن دخالت دارد، اعم از اسباب و وسایل سلبی و ایجابی، همگی فراهم شده باشد. و در تحقق فعل اختیاری چیزی مورد قضاء الهی و حکم قطعی قرار می‌گیرد که اختیار فاعل هم در آن لحاظ شده باشد. 🔹بنابراین اگر فاعل صاحب اختیار، بخواهد کاری انجام بدهد، یکی از شرایط، خواست و اراده خودِ انجام دهنده کار است. پس اگر دیگر شرایط باشد و مانعی هم نباشد، اما انجام دهنده آن کار را نخواهد، خدای متعال نیز آن را نخواسته است. 🔸قبل از آن که همه شرایط به همراه خواست و اراده فاعل محقق شود، تنها خداوند مقدراتِ یک واقعه را فراهم کرده است و خواست او در فراهم شدن این مقدرات است و هنوز هیچ چیز قطعی نیست. تنها وقتی که خواستِ فاعل نیز همراه باشد، خواست خداوند، قطعی شده و قضای الهی محقق می‌شود. 📺قسمت هفتم مجموعه تصویری 🌙 @mesbahyazdi_ir
🐍 صدقه دادی مار تو را نیش نزد! 🔹 روزی پیغمبر اکرم (ص) با اصحاب نشسته بودند. یک خارکنی داشت به صحرا می‌رفت. حضرت فرمودند: این شخص که می‌رود خار بکند یک مار او را می‌زند. خار کن رفت. اصحاب نشسته بودند و صحبت می‌کردند. 🔸 بعد از مدتی خار کن، با پشته خارش برگشت و آمد از جلوی حضرت رسول اکرم (ص)، عبور کرد. اصحاب برآشفته شدند که آقا شما فرمودید ماری او را نیش می‌زند! پس آن پیش‌گویی شما چه شد؟! 🔹 حضرت او را صدا زد و فرمود: پشته خارت را باز کن! به دستور پیغمبر اکرم (ص) آن را باز کرد، دید ماری در این پشته خار است. 🔸 حضرت فرمود: مقدرِ تو این بود که این مار تو را نیش بزند و به قتل برساند. ولی وقتی بیرون می‌آمدی دادی و به تعبیر بنده، آن صدقه مانع از این شد که این تقدیر به حتمیت و قطعیت برسد و مورد قضاء واقع شود. 🔹 تعبیر علمی آن این است که نیش خوردن او غیرحتمی بود و هنوز به مرحله قضاء نرسیده بود، مانعی به نام صدقه ایجاد شد و آن تقدیر را تغییر داد. 📺قسمت هفتم مجموعه تصویری 🌙 @mesbahyazdi_ir
Rah o Mah(07).mp3
7.76M
🎧 | صوت کامل قسمت هفتم مجموعه (قضا و قدر ۲)) 🌙 @mesbahyazdi_ir
⚫️ در پی‌درگذشت پدر جناب آقای ؛ نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، حضرت آیت الله مصباح یزدی پیام تسلیتی صادر کردند؛ متن این پیام بدین شرح است: جناب آقای دكتر سعيد جليلی دامت توفيقاته؛ مصيبت درگذشت پدر بزرگوار‌تان، كه عمري در سنگر تعليم و تربيت مشغول خدمت بودند را تسليت عرض كرده، از خداوند متعال مسألت دارم آن مرحوم را با اولياء طاهرينش محشور، و به جناب‌عالي و ساير بازماندگان صبر و اجر مرحمت فرمايد. محمدتقی مصباح يزدی ۹۹/۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
📖 وَ لَوْ دَلَّ مَخْلُوقٌ مَخْلُوقاً مِنْ نَفْسِهِ عَلَى مِثْلِ الَّذِی دَلَلْتَ عَلَیهِ عِبَادَكَ مِنْكَ كَانَ مَوْصُوفاً بِالْإِحْسَانِ، وَ مَنْعُوتاً بِالامْتِنَانِ، وَ مَحْمُوداً بِكُلِّ لِسَانٍ، فَلَكَ الْحَمْدُ مَا وُجِدَ فِی حَمْدِكَ مَذْهَبٌ، وَ مَا بَقِی لِلْحَمْدِ لَفْظٌ تُحْمَدُ بِهِ، وَ مَعْنًى ینْصَرِفُ إِلَیهِ «و اگر مخلوقى مخلوق دیگر را از سوى خود به مثل آنکه حضرت تو بندگانت را از سوى خود راهنمایى نمودى هدایت مى‏کرد، موصوف به احسان و امتنان و بخشش بود، و به هر زبانى مورد ستایش قرار مى‏گرفت، پس سپاس توراست تا آنجا که در سپاس تو راهى وجود داشته باشد، و تا آنجا که براى سپاس کلمه‏اى که تو به آن ستوده شوى، و معنایى که به سپاس منصرف گردد باقى باشد.» 🔹امام سجاد (علیه‌السلام) در ادامه می‌فرماید: اگر ما یک انسان عادی را سراغ داشته باشیم که یکی از این راه‌هایی را به ما پیشنهاد دهد که خدا به بندگانش پیشنهاد کرده است؛ و برای مثال بگوید اگر شما فلان کالا را به من بفروشید من ده برابر به شما مزد می‌دهم، نهایت ستایش را درباره او خواهیم کرد و می‌گوییم عجب انسان کریمی است! چه‌قدر سخاوتمند است! 🔸با این وجود، خدایی را که همه هستی از اوست و چنین راه‌هایی را در برابر ما گشوده است چه‌قدر باید ستایش کرد؟ کسی که این همه راه‌های نعمت را برای ما باز کرده و این همه در حق ما احسان کرده است بدون این‌که توقعی از ما داشته باشد! 🔹کسی که خودش ابتدا ما را به دعا دعوت می‌‌کند! کسی که خود به ما نعمت داده و وسیله شکر را هم خود به ما عطا کرده، و بعد فرموده اگر شکر کنید من نیز از شما تشکر خواهم کرد! به‌راستی چنین کسی چه‌قدر سزاوار ستایش است؟! امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید: تا آن‌جا که مفهومی برای حمد در ذهن بیاید و لفظی برای حمد پیدا شود و راهی برای حمد وجود داشته باشد باید چنین خدایی را ستایش کرد. ۹۴/۴/۶ 📝 🌙 @mesbahyazdi_ir
36.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «دعا (۱)» 8️⃣ قسمت هشتم از مجموعه‌ی تصویری 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات: 🌐 https://aparat.com/v/sVB96 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
📺 #ببینید | «دعا (۱)» 8️⃣ قسمت هشتم از مجموعه‌ی تصویری #راه_و_ماه 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در
🤲 دعا نکردن، مصداق نوعی از تکبر! 🔹خداوند در آیه ۶۰ سوره مبارکه غافر اینگونه تشویق می‌کند که: «دعا کنید، مستجاب می‌کنم» و این تشویق را با بیم و انذار همراه کرده، می‌فرماید: «هر کس نسبت به عبادت و درخواست از من، بورزد، به زودی با ذلت وارد جهنم خواهد شد.» 🔸نه تنها دعا باعث این می‌شود خواسته‌هایمان برآورده می‌شود، بلکه دعا نکردن مصداقی از تکبر نسبت به عبادت خدا شمرده شده است. 🔹در نتیجه اگر آدم اهل نباشد معنایش این است که خدایا من به تو احتیاجی ندارم، تو کار خودت را بکن من هم کار خودم را. 🔸اگر یک چنین حالتی برای شخصی پیدا شود، او وارد جهنم می‌شود، آن هم نه به صورت ساده، بلکه با سرافکندگی و خواری و ذلت؛ چنین تعبیری در مورد کمتر گناهی به کار رفته است. 📺قسمت هشتم مجموعه تصویری 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🤲 دعا نکردن، مصداق نوعی از تکبر! 🔹خداوند در آیه ۶۰ سوره مبارکه غافر اینگونه تشویق می‌کند که: «دعا ک
🤲 دعا، زمینه‌ی رشد بیشتر 🔹از آنجا که الهی بر غضب او پیشی گرفته و بر آن غالب است -«یا من سبقت رحمته غضبه؛ ای کسی که رحمتش بر غضب او پیشی گرفته» (دعای جوشن کبیر)- خداوند در کنار تغییرات و دوگانه‌هایی که مسیر انتخاب را برای انسان فراهم می‌کند، نعمتی را قرار می‌دهد تا تمایل به خیر را بیشتر کند و وسایل بیشتری برای تمایل به خیرات فراهم شود. 🔸 یکی از راه‌هایی که خداوند فراهم کرده تا تمایل انسان به کار خیر بیشتر گردد، باز کردن مسیر می‌باشد. با دعا و درخواست از خدا زمینه بیشتری برای انسان فراهم می‌شود که اگر این راه نبود به آن آسانی و سرعت و وسعتی که اکنون فراهم می‌باشد، زمینه تکامل در دریافت رحمت الهی برای آدمی حاصل نمی‌شد. 📺قسمت هشتم مجموعه تصویری 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🤲 دعا، زمینه‌ی رشد بیشتر 🔹از آنجا که #رحمت الهی بر غضب او پیشی گرفته و بر آن غالب است -«یا من سبقت
🔰 در دعا اصرار کردن درست است یا اصرار نکردن؟! ❓یکی از سوالات در مورد دعا آن است که در برخی از روایات توصیه کرده اند که در دعا کردن اصرار کنیم و طبق تعبیر برخی روایات «الحاح» داشته باشیم. اما از آن طرف، روایاتی نیز داریم که می‌فرمایند در همه جا اصرار لازم نیست و با دعای مختصری هم استجابت صورت می‌گیرد. جمع بین این دو دسته از روایات چگونه است؟ 🔸پاسخ آن است که آن جایی که خدا را به تاخیر می‌اندازد و بعضا می‌بینیم که در روایات آمده: من دوست دارم صدای بنده‌ام را بیشتر بشنوم، یا آمده است که اصرار داشته باشید، فلسفه این گونه روایات بر می‌گردد به آن که خدا اساسا می‌خواهد رحمت بیشتری به بنده‌اش بدهد و الا خدا که به شنیدن صدای ما نیازی ندارد. 🔹بنابراین سرّ این گونه روایات آن است که اصرار در باعث می‌شود توجه او به خدا بیشتر شده و به برکت این دعا، ظرفیت انسان برای رحمت‌های وسیع‌تر و بالاتر فراهم می‌شود. 🔸از آن طرف در برخی روایات مانند وصیت پیغمبر (ص) به جناب ابوذر آمده که: «یا اباذرّ، یکفی من الدعاء مع البرّ، ما یکفی الطعام من الملح؛ اگر کار درست انجام بدهی، همان اندازه که نمک برای غذا لازم است، همین اندازه دعا کافی است.» 🔹اگر شخصی اینچنین باشد حتی ممکن است دعا خواندن زیاد مانع کار‌های خیر دیگر او شود. بنابراین این گونه روایات برای کسی است که وظیفه‌اش را درست انجام بدهد، در این صورت به اندازه نمک غذا، دعا کفایت می‌کند. 🔸اما اگر کسی اهل کار خیر نباشد، آن الحاح و اصرار لازم است تا شخص آن توجه لازم را بتواند به دست بیاورد. 📺قسمت هشتم مجموعه تصویری 🌙 @mesbahyazdi_ir
Rah o Mah(08).mp3
5.48M
🎧 | صوت کامل قسمت هشتم مجموعه (دعا (۱)) 🌙 @mesbahyazdi_ir
42.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «دعا (۲)» 9️⃣ قسمت نهم از مجموعه‌ی تصویری 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات: 🌐 https://aparat.com/v/KPONh 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
📺 #ببینید | «دعا (۲)» 9️⃣ قسمت نهم از مجموعه‌ی تصویری #راه_و_ماه 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در ک
🤲 دعا زمینه‌‌ای برای تکامل انسان ❓شاید برای برخی این پرسش مطرح شود که: مگر نگفتید خدا ما را مأمور کرده که از طریق اسباب عادی نیاز‌هایمان را برآورده کنیم؟ اصلا مگر خود خدا چنین اسباب مادی‌ای را قرار نداده است؟ خب من هم از طریق همین اسباب زندگی را جلو می‌برم، دیگر چه لزومی دارد که دعا کنم؟ ✅ پاسخ این است که هر لحظه‌ای که دل انسان متوجه خدا شود، این یک نعمتی از خداوند است و این زمینه را فراهم می‌کند برای حرکت تکاملی بعدی. 🔹 وقتی شخص نمی‌کند، و تنها در فکر این است که از اسباب عادی استفاده کند، آرام آرام دیگر سراغ خدا نمی‌رود تا خواسته‌هایش را از او بخواهد. 📺قسمت نهم مجموعه تصویری 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🤲 دعا زمینه‌‌ای برای تکامل انسان ❓شاید برای برخی این پرسش مطرح شود که: مگر نگفتید خدا ما را مأمور ک
✅ فواید و برکات دعا 🔹 اگر ضمن زندگی طبیعی از او کمک نخواهیم، از توجه به او محروم می‌مانیم. به همین خاطر است که خدا گفته تو موظفی دنبال اسباب عادی بروی، اما از من هم بخواه! برای اینکه به واسطه همین احساس نیازی که به من می‌کنی: 🔸اولاً پیدا کنی که کسی هست که او نیاز تو را برطرف می‌کند. ثانیاً این احساس نیاز، یک توجه قلبی (عمل جوانحی) است، که به همان اندازه حرکتی است به سوی خدا و باعث انسان می‌شود. اگر همین احساس نیاز قلبی به زبان بیاید، عمل جوارحی شده و از این جهت نیز موجب رشد انسان می‌شود. 🔹به علاوه، این و ابراز نیاز می‌تواند سختی‌های شرایط مادی را هموار سازد، مشکلات پیش رو را بردارد و حتی گاهی نیاز آدمی را در نبود هر گونه اسباب عادی فراهم سازد و سعادت ما را سریع‌تر گرداند. بنابراین دعا نکردن و اکتفا به اسباب مادی، باعث محرومیت از همه این برکات است. 📺قسمت نهم مجموعه تصویری 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅ شرایط استجابت دعا 🔸مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) در درس تفسیر می‌فرمودند: وقتی خدا می‌گوید: « ادْعُونِي اسْتَجِبْ لَكُمْ؛ مرا بخوانید، خواسته تان را برایتان مستجاب می‌کنم» (غافر، 60) این دعا و استجابت بر اساس آیه دوتا شرط دارد: یکی باشد، دیگر اینکه درخواست از خدا باشد. 🔹گاهی به صورت لقلقه زبان از خدا می‌خواهم، اما در واقع به کار خودم تکیه دارم. در این صورت، خدا ضمانتی نکرده که این دعا باشد. این نوع درخواست اساساً دعا و در خواست نیست. گاهی در خواست و دعا هست، اما از خدا نیست. 🔸مثلا وقتی می‌دانم که تمام کار‌های خدا بر اساس حکمت است، اگر چیزی را از او بخواهم که می‌دانم بر خلاف حکمت خداست، در واقع از خدای واقعی که بر اساس حکمت عمل می‌کند، تقاضا نکرده‌ام. یعنی دعا کرده‌ام، اما از خدا نه! 🔹 درخواست خلاف حکمت از خدای حکیم نوعی جمع بین نقیضین است. یعنی خدایا! این چیزی را که نمی‌خواهی من از تو می‌خواهم که بخواه. اگر در موردی، دعای من برخلاف مصلحت شخص من یا برخلاف مصلحت عالم بود یا بدون التزام به اسباب گفتم: خدایا به من مقام پیغمبر (ص) را بده یا خدایا تکلیف را از من بردار! این‌گونه دعا‌ها مستجاب نمی‌شود. 📺قسمت نهم مجموعه تصویری 🌙 @mesbahyazdi_ir
Rah o Mah(08).mp3
5.48M
🎧 | صوت کامل قسمت نهم مجموعه (دعا (۲)) 🌙 @mesbahyazdi_ir
📖 و آثَرْتَهُ عَلَى كُلِّ أَوْقَاتِ السَّنَةِ بِمَا أَنْزَلْتَ فِیهِ مِنَ الْقُرْآنِ وَ النُّور؛ خدایا تو این ماه را به واسطه این که در آن قرآن و نور را نازل کردی، بر تمام اوقات سال ترجیح دادی. 🔹باید بفهمیم این چه عظمتی دارد. جایز نیست یک حرف آن را بی وضو لمس کنیم. یک حرف قرآن ممکن است مرده‌ای را زنده کند. چنین نعمتی را خدا در اختیار ما قرار داده است. مراقب باشیم که آن را سبک نشماریم و آن را با کتاب‌های دیگر مقایسه نکنیم. 🔹صرفا برای این‌که قرآن را ختم کنیم، قرآن را سریع و بی تأمل تلاوت نکنیم. باید در جمله جمله‌ آن دقت کنیم و حال آن آیه را در خودمان ایجاد کنیم. 🔸بر هر آیه‌ای که می‌خوانیم خدا را شکر کنیم که خدای متعال این آیه را در اختیار ما گذاشته است. این علم خداست. این کلام خداست. امیدواریم که خدای متعال در باقیمانده ماه رمضان این توفیقات را نصیب همه ما بفرماید. ۹۴/۴/۸ 📝 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 🎞 مجموعه تصویری در شب‌های قدر منتشر نمی‌شود. 🖥 مشاهده قسمت‌های قبل: 🌐 https://www.aparat.com/user/video/user_list/userid/1911971/usercat/549278 🌙 @mesbahyazdi_ir
فرصت هشتاد ساله.pdf
5.04M
📖 فایل PDF مجموعه استوری 🔰 گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی درباره جایگاه و عظمت ۸۷/۰۶/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🎁 بخشش هدایا در بارِ عام 🔹 شب قدر همچون بار عامی است که بزرگان و سلاطین برای زیردستان، رعایا و بندگان خود، داده و هدایایی را می‌بخشیدند. خدای متعال که ارحم الراحمین است و رحمت او قابل مقایسه با هیچ رحمت و فضلی نیست، بر امت اسلامی منت گذاشته و #شب_قدر را همچون بار عام، شب بخشش قرار داده است. شبی که #عبادت آن نیز از عبادت هزار ماه برتر است. ۸۷/۶/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
📖 ثُمَّ آثَرتَنا بِه علیٰ سائِرِ الْأُمَمِ، و اصطَفَیتَنا بِفضلِهِ‏ دون‏ أهلَ‏ الملَلِ فَصُمنا بِأَمرِكَ نَهارَهُ، وَ قُمنا بِعَونِكَ لَیلَه؛«خدایا تو ما را به واسطه این ماه مبارک بر سایر امت ها ترجیح دادی و به فضیلت این ماه و عبادت در آن ما را نزد همه آیین های بندگی برگزیدی، پس در روز هایش روزه گرفتیم و در شب هایش به یاری تو مشغول شب‌زنده‌داری و عبادت و نماز گشتیم.» 🔹 اگر خدای متعالی روزه این ماه را واجب نکرده بود چندان انگیزه‌ای برای انجام این عمل در مؤمنین پیدا نمی‌شد و از فیض آن محروم می‌ماندند. این لطف بزرگ خداست که شکر مضاعفی می‌طلبد. 🔸 علاوه بر این توفیق انجام این عمل نیز خود توفیقی الهی است و خداست که باید اسباب انجام آن را فراهم نماید و خود نعمتی دیگر است و شکری دیگر می‌طلبد. چه بسا کسانی که علاقه‌مند به انجام این تکلیف هستند اما به سبب مانعی نمی‌توانند آن را انجام دهند. 🔹 در این فراز هم اشاره شده است که اگر ما توانستیم این کار را انجام دهیم به عون و یاری تو بوده است. بنابراین حتی در انجام این کار هم ما مدیون توفیق الهی هستیم. ۹۴/۴/۹ 📝 #درس_اخلاق #شرح_دعای_وداع_ماه_رمضان 🌙 @mesbahyazdi_ir
36.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 | «دعا (۳)» 🔟 قسمت دهم از مجموعه‌ی تصویری 🖥 مشاهده فایل با کیفیت بالاتر، در کانال آپارات: 🌐 https://aparat.com/v/BYMuR 🎞 مجموعه تصویری «راه و ماه»؛ مباحث اندیشه اسلامی است که آیت الله مصباح یزدی با توجه به شبهات موجود در جامعه و نیازهای روز بیان داشته‌اند. 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅رابطه اسباب مادی با دعا ❓آیا می‌توانیم به جای تلاش برای رفع هر نیازی، دعا کنیم؟ 🔸️مثلا وقتی گرسنه می‌شویم بگوییم خدایا شکم مرا سیر کن؟! آیا می‌شود کار من فقط دعا کردن باشد و از اسباب عادی استفاده نکنم؟ 🔹️وقتی می‌دانیم که حکمت الهی آن است که پدیده‌های جهان توسط اسباب عادی فراهم شود و تحقق آن‌ها از طریق غیر عادی، نادر است، اگر برای رفع نیاز‌هایمان از طریق عادی اقدام نکنیم، در واقع این دعا کردن ما از باب تنبلی است و دعای حقیقی از ما تحقق پیدا نکرده است. این نظام به ما می‌آموزد که تنبلی نکن! 🔸️خدا می‌خواهد تو را بیازماید، ببیند تو تنبلی می‌کنی یا نه! در راه انجام وظایف خودت کوشش کافی می‌کنی یا نه! اگر طبق شرایط پیش رفتیم می‌تواند دعا مؤثر باشد، آن هم به چند صورت؛ تسریع در تحقق پدیده شود، یک مانعی را رفع بکند یا یک شرطی را تحقق ببخشد. 🔹️در نهایت گاهی ممکن است حتی از عدم پدیده‌ای را بوجود بیاورد. اما این معنایش این نیست که من هرچه می‌خواهم بگویم خدایا به صورت غیر عادی به من بده! 📺 قسمت دهم مجموعه تلویزیونی 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅چگونه دعا بخوانیم؟ ❓سوال: خواندن دعاهایی که از پیامبر یا امامان رسیده یا با شرایط خاصی که آنها بیان فرموده‌اند چه ترجیحی دارد بر اینکه به زبان ساده خودمان دعا کنیم؟ 🔸️اولاً در دعایی که از پیامبر و امام رسیده ادب عبودیت بیشتر رعایت شده، در حالی که من اگر بخواهم دعا کنم بلد نیستم چگونه بخواهم و مثلا چه صفاتی از خدا را یاد کنم، چطور شروع کنم و چطور تمام کنم. اما وقتی دعای آنها را بخوانم، قطعا این موارد در آن رعایت شده است. 🔹️ثانیاً اگر من به نیت اطاعت از خدا و پیغمبر دعای ایشان را بخوانم، این تبعیت من، عاملی دیگری برای رشد عبودیت در من می‌شود. یعنی هم دعا کرده ام، هم دعایی را که آنها دستور داده‌اند خوانده‌ام، پس اطاعت نیز کرده‌ام. اگر گفته‌اند رو به قبله باشد، عربی باشد، در فلان زمان باشد و ... هر قدر در دعا کردن به آنچه آنها گفته‌اند بیشتر توجه کنم، مرتبه‌ای از عبودیت را به دست آورده‌ام و ثواب دعا کردنم ده‌ها برابر می‌شود. 🔸️یک نکته عرفانی هم اینجا هست که من وقتی این دعا را می‌خوانم توجه دارم که دعایی است که پیغمبر می‌خواندند و در واقع روح خودم در اینجا با روح پیغمبر اکرم ارتباط پیدا کرده و دعای من هم با آن دعایی که از زبان و قلب مبارک پیغمبر به طرف آسمان و عرش می‌رفت همراه می‌شود و این همراهی موجب تقویت عامل استجابتش می‌شود. 📺 قسمت دهم مجموعه تلویزیونی 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅ توجه قلبی در دعا ❓سؤال: اگر فرصت محدودی برای دعا داریم بهتر است با زبان ساده و خودمانی با خدا حرف بزنیم یا از دعاهای مأثور بخوانیم؟ کدام اولویت دارد؟ ✅پاسخ: این بستگی دارد به اینکه واقعاً نحوه دعای او چقدر در حال او اثر می‌گذارد. ممکن است حتی اگر به زبان ساده و خودمانی هم بگوید چندان توجهی نداشته باشد و صرفا لقلقه زبان باشد، در این صورت باید گفت دعای مأثور بخوان تا دست کم ثواب تأسی به آن دعای وارد شده را ببری. 🔸️اما اگر واقعاً وقتی فارسی و ساده دعا کند، در حالش اثر بیشتری می‌گذارد و باعث این می‌شود که ترک گناهی کند یا توجه بیشتری پیدا کند، شوق عبادت بیشتری پیدا کند، و عاملی است برای عبادت بزرگتری، این اولویت دارد. 🔹️البته تا جایی که ممکن است انسان باید بین توجه قلبی و دعا خواندن جمع کند؛ هم دعای مأثور بخواند هم این حال را حفظ کند. اما اگر نمی‌شود و این دعای ساده واقعاً در حالش اثر می‌گذارد و توفیقات او را زیاد می‌کند قطعاً این گونه دعا اولی است. 📺 قسمت دهم مجموعه تلویزیونی 🌙 @mesbahyazdi_ir
⚠️عمر هشتاد و چند ساله 🔹️از ویژگی های مهم این است که مقدرات سال بر صلوات الله علیه عرضه شده و ایشان آنها را امضا می‌فرماید. ما نیز باید به استقبال چنین شبی برویم. و از پیش خودمان را برای آن آماده نموده و سعی کنیم از چنین فرصتی که ارزش یک عمر هشتاد و چند ساله دارد، استفاده کنیم. ۸۷/۶/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
Rah o Mah(10).mp3
4.98M
🎧 | صوت کامل قسمت دهم مجموعه (دعا (۳)) 🌙 @mesbahyazdi_ir