eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
31.8هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
146 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
«مثل کوه» 📎 پیام علامه مصباح یزدی به مناسبت یوم الله نهم دی، (دیماه ۱۳۹۸) 📱 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
مثل کوه-9دی.pdf
3.45M
فایل pdf مجموعه استوری‌ «مثل کوه» 🔸 پیام تصویری ۹۸ ✅ @mesbahyazdi_ir
24.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کامل پیام تصویری حضرت آیت الله مصباح یزدی به مناسبت یوم الله ۱۳۹۸.۱۰.۰۸ 🔻مشاهده کیفیت‌های بالاتر در کانال آپارات: 🌐 https://www.aparat.com/v/JCWu3@mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | آیت‌الله رجبی، رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی: مقام معظم رهبری فرمودند تکریم از علامه مصباح یزدی یکی از واجبات کار های حوزه و روحانیت است. بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهت گیری ایشان و راه ایشان است. 🔸️در امتداد سلسله همایش های «استاد فکر» در ایام بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره) و روز علوم انسانی اسلامی، چهارشنبه۵ دیماه ۱۴۰۳ «آیین نکوداشت فقیه و حکیم مجاهد» با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه قم، در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء قم، برگزار شد. 🔸️در این دیدار ضمن سخنرانی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پیام مکتوب مرجع عالیقدر شیعه، آیت‌الله نوری همدانی(مدظله) به مناسبت سالگرد رحلت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) قرائت شد. متن پیام این مرجع عالیقدر را اینجا مطالعه کنید. 📱 @mesbahyazdi_ir
راهکاری برای حکمرانی نظام ارزشی اسلام در علوم انسانی 🔸️زندگی ما در این عالم در همه زمینه‌ها به گونه‌ای است که هر تعریفی که ارائه دهیم، ممکن است به مصادیق مشتبهی منجر شود. این نباید مانع ما شود که از تعریف بترسیم و بگوییم: «نمی‌شود». ما می‌توانیم تعریف کنیم. مثلاً می‌توانیم آب را تعریف کنیم: ترکیبی است از دو عنصر به اضافه چند عنصر دیگر که ممکن است به آن افزوده شود؛ اما این عناصر ماهیت اصلی آب را تشکیل نمی‌دهند. املاحی که ممکن است با آب ترکیب شوند، نمی‌توانند باعث شوند که بگوییم دیگر آب نیست. اما اگر به حدی غلبه پیدا کنند که خاصیت رفع تشنگی‌اش را از دست دهد، دیگر نمی‌توانیم آن را آب بنامیم. 🔸️در مسائل هنجاری نیز، چه در ارتباطات و چه در سایر حوزه‌ها، هرچند تعریف‌های دقیقی ارائه دهیم، ممکن است مصادیق مشتبهی به وجود آید. اما این موضوع ما را از به کارگیری روش‌های علمی و تعریفات در علوم انسانی و تجربی بازنمی‌دارد. 🔸️توصیه‌ی بنده به عنوان یک ناظر غیرمتخصص این است که با وجود مشکلات ارتباطی و هنجاری در کشور، باید به حل این مسائل بپردازیم. 🔸️ابتدا باید ارزش‌های اخلاقی را تعیین کنیم و سپس بر اساس این ارزش‌ها که لازم‌الاستیفا و لازم‌الرعایه هستند، قوانین را وضع کنیم. 🔸️کلید حل این مسائل در دو نکته نهفته است: اول، اینکه بپذیریم مطبوعات، هرچند شکلی خاص دارند، ماهیت انتقال اطلاعات را تغییر نمی‌دهند و ارزش‌های حاکم بر سخن گفتن نیز بر آن‌ها حاکم است. دوم، درک ریشه فلسفه اخلاقی اسلامی ضروری است. 🔸️بسیاری از مباحث اخلاقی که در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، برگرفته از افکار دیگران است. ما به طور عاریتی از این مطالب استفاده می‌کنیم و این به نوعی تنبلی و خودباختگی در قشر فرهیخته ما برمی‌گردد. میراث فرهنگی ناشی از استعمار، ولو سیاسی نباشد، در جامعه ما وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد. 🔸️از ابتدای انقلاب، تغییر دانشگاه‌ها و اسلامی‌سازی دروس مطرح شده، اما تحول اساسی در این زمینه رخ نداده است. میراث فرهنگی ریشه‌دار است و نیازمند فداکاری و همت کسانی است که باید در رشته‌های علوم انسانی فعالیت کنند. دانشگاهیان و مسئولان فرهنگی کشور باید به این مسئولیت توجه کرده و در این زمینه فداکاری کنند. 🔸️اگر فقط به فکر درآمد و پرستیژ اجتماعی باشیم، پیشرفتی نخواهیم کرد. باید در جهاد فرهنگی، مسؤولیت‌ها را جدی بگیریم و به گونه‌ای عمل کنیم که مانند سربازان در جبهه نظامی، به فکر منافع شخصی نباشیم. 🔸️اگر کسانی همت کنند و از منافع زودگذر خود چشم‌پوشی کنند، می‌توانیم به استقلال فکری و فرهنگی خود اطمینان داشته باشیم و در هدایت فرهنگ اجتماعی پیشگام شویم. آنچه اسلام از ما خواسته، آشنا کردن جوامع دیگر با فرهنگ اسلامی است. 🔸️اگر خودمان گدای فرهنگ دیگران باشیم و به ترجمه و تدریس نظریه‌های قدیمی بسنده کنیم، به پیشرفت نخواهیم رسید. این همت نیازمند افرادی نیکوکار است که از منافع زودگذر خود عبور کنند و به اصلاح ریشه‌های فساد در جامعه بپردازند. امیدوارم شما عزیزان از جمله کسانی باشید که خداوند شما را برای این کار برگزیده باشد. ۱۳۸۸/۰۵/۱۵ 📱 @mesbahyazdi_ir