"الرّسول (صلی الله علیه و آله)- جِمَاعُ التَّقْوَی فِی قَوْلِهِ تَعَالَی إِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- بیان تمام حقیقت تقوی در این گفتار خداوند است که فرموده است: إِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسان.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۱۴ مستدرک الوسایل، ج۱۱، ص۲۶۶/ روضهًْ الواعظین، ج۲، ص۴۳۷/ مشکاهًْ الأنوار، ص۴۵/ نورالثقلین"
"الباقر (علیه السلام)- الْعَدْلُ شَهَادَهًُْ الْإِخْلَاصِ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْإِحْسَانُ وَلَایَهًُْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ الْإِتْیَانُ بِطَاعَتِهِمَا وَ إِیتَاءُ ذِی الْقُرْبَی الْحَسَنُ (علیه السلام) وَ الْحُسَیْنُ (علیه السلام) وَ الْأَئِمَّهًُْ مِنْ وُلْدِهِ (علیهم السلام) وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ هُوَ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ قَتَلَهُمْ وَ مَنَعَ حُقُوقَهُمْ.
امام باقر (علیه السلام)- عدل یعنی شهادت به یگانگی خدا و اینکه محمّد (صلی الله علیه و آله) فرستادهی خداوند است و احسان یعنی پذیرش ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و اطاعت از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام)، و إِیتاءِ ذِی الْقُرْبی یعنی حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) و امامان از نسل او. وَ یَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یعنی هرکس که به آنها ظلم کند و آنان را بکشد و حقّ آنها را غصب کند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۱۴ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۸۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۶۴/ البرهان"
📖فضیلت و خواص دعای چهار حمد:
بسم الله الرحمن الرحیم
✨1-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی عَرَّفَنی نَفسَهُ وَ لَم یَترُکنی عُمیانَ القَلب
✨2-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَنی مِن اُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِه
✨3-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی جَعَلَ رِزقی فی یَدِهِ وَ لَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس
✨4-الحَمدُلِلّه ِ الَّذی سَتَرَ عُیُوبی و عَورَتی وَ لَم یَفضَحنی بَینَ النّاسِ.
معنی چهار حمد :
✨1- ستایش خدا را که خود را به من شناساند ومرا کوردل نگذاشت.
✨2- ستایش خدا را که مرا از امت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله قرار داد.
✨3-ستایش خدا را که روزیم را در دست خودش قرار داد و آن را در دست مردم ننهاد.
✨4-ستایش خدا را که گناهانم وعیوبم را پوشاند ومرا در میان مردم رسوا
نکرد.
خواص دعای چهارحمد:
از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام مرویست که هر کس از پیروان ما هر روز این چهار حمد را بخواند
خداوند او را سه چیز کرامت فرماید:
⚡️اول عمر طبیعی
⚡️دوم مال و جمعیت بسیار
⚡️سوم باایمان ازدنیارفتن وبی حساب داخل بهشت شدن
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
«هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند بیم آن می رود که نعمت خدا از او زائل گردد»
📔(الدعوات، ص۸۱٫/مستدرک الوسائل، ج۵، ص۳۹۲٫/مصباح کفعمی، ص۱۷۰٫)
مولا امیرالمومنین (علیه السلام) مي فرمايند:
من خلاصه ي همه ادعیه را به تو میگویم،هر صبح که بخوانی گویی تمامي دعاها را خوانده ای:
🔸1-الحمدلله عَلی کُلِّ نِعمَه
🔹2- و اَسئَلُ لله مِن کُلِّ خَیر
🔸3-و اَستَغفِرُ الله مِن کُلِّ ذَنب
🔹4- وَاَعوذُ بِاللهِ مِن کُلِّ شَر
📗بحارالانوار:ج91 ص242
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
https://eitaa.com/joinchat/4118085632C354a5633ba
"آیه ۹۴ - سوره نحل
وَ لا تَتَّخِذُوا أَيْمانَكُمْ دَخَلاً بَيْنَكُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها وَ تَذُوقُوا السُّوءَ بِما صَدَدْتُمْ عَنْ سَبيلِ اللهِ وَ لَكُمْ عَذابٌ عَظيمٌ [94]
سوگندهایتان را وسیله فساد و خیانت در میان خود قرارندهید، مبادا گامى بعد از ثابت گشتن [بر ایمان] متزلزلشود؛ و بخاطر بازداشتن [مردم] از راه خدا، آثار سوء آن را بچشید! و براى شما، عذاب عظیمى خواهدبود!"
"الباقر (علیه السلام)- وَ لا تَتَّخِذُوا أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ قَالَ هُوَ مَثَلٌ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام).
امام باقر (علیه السلام)- وَلاَ تَتَّخِذُواْ أَیْمَانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ؛ این مثلی برای مخالفان و عهد شکنان امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۲۶ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۷۰/ القمی، ج۱، ص۳۸۹/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۶۵؛ «یعنی بعد مقاله ... علی (» محذوف و فی موضعه: «قال هو أمیرالمؤمنین»"
"الصّادق (علیه السلام)- عَنْ زَیْدِبْنِالْجَهْمِالْهِلَالِیِّ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُول وَ لا تَتَّخِذُوا أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها یَعْنِی بَعْدَ مَقَالَهًِْ رَسُولِاللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فِی عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ تَذُوقُوا السُّوءَ بِما صَدَدْتُمْ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ یَعْنِی بِهِ عَلِیّاً (علیه السلام) وَ لَکُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ ثُمَّ قَالَ لِی لَمَّا أَخَذَ رَسُولُاللَّهِ (صلی الله علیه و آله) بِیَدِ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَأَظْهَرَ وَلَایَتَهُ قَالَا جَمِیعاً وَ اللَّهِ لَیْسَ هَذَامِنْ تِلْقَاءِ اللَّهِ وَ لَا هَذَا إِلَّا شَیْءٌ أَرَادَ أَنْ یُشَرِّفَ بِهابْنَ عَمِّه.
امام صادق (علیه السلام)- زیدبنجهم هلالی گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: وَ لا تَتَّخِذُوا أَیْمانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها؛ یعنی [متزلزل شدن مردم] بعد از وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مورد پذیرش ولایت علی (علیه السلام) و اینکه [شما پیمانشکنان] طعم بدیها را به خاطر جلوگیری از راه خدا، میچشید که راه خدا، علی (علیه السلام) است. وَ لَکُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ؛ وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) دست علی (علیه السلام) را گرفت و ولایت او را آشکارا اعلام کرد، هر دو نفر آنها گفتند: «به خدا قسم این امر از جانب خدا نیست، محمّد (صلی الله علیه و آله) تنها میخواهد پسر عموی خودش را بر ما مسلّط کند».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۷۲۶ الکافی، ج۱، ص۲۹۲/ العیاشی، ج۲، ص۲۶۸؛ «بعد ما سلمتم ... المؤمنین» محذوف و فی موضعه: «یعنی بعد مقاله ... علی (» و «ثم قال لی لما اخذ ... عمّه» محذوف/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۶۵؛ «ثم قال لی لمّا ... عمّه» محذوف"
"آیه ۱۰۵ - سوره نحل
آیه إِنَّما يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْكاذِبُونَ [105]
تنها کسانى [به خدا] دروغ مىبندند که به آیات خدا ایمانندارند؛ [آرى]، دروغگویان [واقعى] آنها هستند.
۱"