eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
135 ویدیو
231 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری 📌جواب: 1⃣ بفرض هم حتی اگر قبول نماییم عایشه از لطمه زدن و سینه ز
2⃣ اگر کسی بگوید که عایشه از عمل ( لطمه و سینه زنی) خود پشیمان شده است، در اشتباه می باشد. زیرا جمله «فمن سفهی و حداثة سنی» مربوط به لطمه و سینه زنی عایشه نمی باشد، بلکه این پشیمانی بنابر قرائنی مربوط به این بوده است، که نباید سر پیامبر را از دامن خود بر می داشت و مشغول به کار دیگری می شد(به دو قرینه در این رابطه اشاره می نماییم). 🔺قرینه اول: اگر پشیمانی عایشه به خاطر لطمه و سینه زنی بوده است، پس چرا این سفاهت را فقط به خود نسبت داده و به مابقی زنان که همانند او مشغول به لطمه و سینه زنی بوده اند نسبت نمی دهد؟ و به جای جمله «فمن سفهی (یعنی از سفاهت من) از جمله «فمن سفهنا» (یعنی از سفاهت ما) استفاده ننموده است؟ این نشان می دهد که این سفاهت مربوط به کاریست که فقط به عایشه اختصاص داشته است. که آن هم برداشتن سر مبارک پیامبر از دامنش بوده است. 🔺قرینه دوم: در روایتی که به عنوان قرینه می توان از آن استفاده نمود، آمده که عایشه گفته است: « از کمی سن خود در عجب بودم که پیامبر در آغوش من رحلت فرمود و من ایشان را تا هنگامی که غسل دادند تنها نگذاشتم. ولی بالشتی آوردم و زیر سر رسول خدا نهادم. سپس برخاستم و همراه با زنان گریستم و بر سر و صورت خود زدم. و در آن لحظه (عزاداری) سر پیامبر را بر روی بالشت گذاشتم و آن حضرت را از آغوش خود کنار نهادم ». 📚(الطبقات الکبری، ج۲،ص۲۲۹) ✅ طبق این روایت، عایشه در تمام لحظات تا زمان غسل دادن بدن پیامبر اکرم به غیر از هنگام عزاداری، سر حضرت را از دامن خود جدا ننمود. که چنین مطلبی نشان می دهد پشیمانی و تعجب عایشه از این بوده است که چرا سر پیامبر را در آن لحظه (عزاداری) از خود جدا کرده و مشغول به کار دیگری شده است. که بدین خاطر متذکر شده است که سر پیامبر را تا زمان غسل ایشان به غیر از آن لحظه (عزاداری)، از دامن خود جدا ننمود. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ اگر کسی بگوید که عایشه از عمل ( لطمه و سینه زنی) خود پشیمان شده است، در اشتباه می باشد. زیرا جمله
📚 اسکن کتاب « الطبقات الکبری» 📚 اسکن کتاب « منهاج السنة » 📚اسکن کتاب « البدایة و النهایة » 📚 اسکن کتاب « المصباح المنیر » 🆔@meshkatehedayat
❌تحریف حدیث مبغوض ترین قبیله ها(۱)❌ 👈ان شاءالله در ماه های محرم و صفر به بررسی و بیان تحریفات صورت گرفته با هدف تطهیر خلفای أموی می پردازیم. ✅ در «مسند أبی یعلی»، جلد۱۳، صفحه۴۱۷ حدیثی نقل شده است که بیان کننده موضع رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره سه قبیله از قبایل عرب می باشد. متن حدیث بدین شرح است: «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّوْرَقِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ، جَارِهِمْ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ هِلَالٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَرِّفٍ، عَنْ أَبِي بَرْزَةَ، قَالَ: «كَانَ أَبْغَضَ الْأَحْيَاءِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 👈بَنُو أُمَيَّةَ👉 وَثَقِيفٌ وَبَنُو حَنِيفَةَ» 📌ترجمه: «ابوبرزه می گوید: مبغوض ترینِ قبیله ها نزد رسول خدا، 👈بنی امیه👉، ثقیف، و بنی حنیفه بودند». (✂️) حال با کمال تعجب می بینیم که این روایت در کتاب «مسند احمد بن حنبل» نیز با سند مشابه آمده است. اما کلمه « بنی أمیة» از متن حدیث حذف شده است: «حَدَّثَنَا حَجَّاجٌ، أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ جَارِهِمْ قَالَ: سَمِعْتُ حُمَيْدَ بْنَ هِلَالٍ يُحَدِّثُ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ مُطَرِّفٍ،عَنْ أَبِي بَرْزَةَ قَالَ: " كَانَ أَبْغَضَ النَّاسِ أَوْ أَبْغَضَ الْأَحْيَاءِ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، (✂️) ثَقِيفُ، وَبَنُو حَنِيفَةَ» 🔺ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
❌ بررسی عزاداری عایشه (۲)❌ ✍ یکی از اشکالاتی که اهل تسنن و وهابیت بر علیه شیعیان مطرح می کنند، درباره برپایی محافل نوحه سرایی برای امام حسین علیه السلام می باشد. که چنین عملی را شیطانی و بدعت آمیز قلمداد می نمایند. در حالیکه با سند صحیح در کتب اهل تسنن و وهابیت نقل شده است، که «عایشه» و «ام فروه» (خواهر ابوبکر) مجلس نوحه خوانی برای عزای ابوبکر برپا نمودند. 👤ابن سعد در این رابطه نقل می کند: «هنگامی که ابوبکر از دنیا رفت، 👈عایشه مجلس نوحه خوانی برای او برپا نمود👉. هنگامی که خبر این مجلس به عمر بن خطاب رسید، آنان را از نوحه خوانی بر ابوبکر نهی نمود. اما آن زنان قبول نکردند. به همین دلیل عمر بن خطاب به هشام بن ولید گفت: 👈دختر ابو قحافه را از این مجلس بیرون بیاور. (مقصود ام فروه خواهر ابوبکر است)👉 سپس عمر بن خطاب، ام فروه خواهر ابوبکر را با چند ضربه ی تازیانه زد و زنان نوحه خوان هنگامی که این را شنیدند پراکنده شدند. عمر بن خطاب به آنان گفت: آیا می خواهید که ابوبکر با گریه ی شما عذاب شود؟ رسول خدا فرمودند: مرده با گریه ی خانواده اش عذاب می شود». 📚(الطبقات الکبری، ج۳، ص۱۹۱) 🔺ابتدا در این پست به بررسی سند این روایت پرداخته، و ان شاء الله در روز های آینده نحوه استدلامان به این حدیث را مطرح می نماییم. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری ❌ بررسی عزاداری عایشه (۲)❌ ✍ یکی از اشکالاتی که اهل تسنن و وهابی
✅ علمای متعددی از اهل تسنن و وهابیت تصریح به صحت سند این روایت نمودند. در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می نماییم: 1⃣ ابن حجر عسقلانی: «وصله إبن سعد في «الطبقات» بإسناد صحیح» 📚(فتح الباری، ج۷، ص۵۵۰) 2⃣ عبد الله بن محمد الدویش [محقق کتاب أخبار المدینة النبویة]: «ورجاله رجال الصحیح» 📚(أخبار المدینه النبویة، ج۲، ص۲۴۱) 3⃣ دکتر عبد الله بن وکیل [محقق کتاب حدیث هشام بن عمار]: «هذا إسناد صحیح» 📚(حدیث هشام بن عمار، ص۱۸۹) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
✅ علمای متعددی از اهل تسنن و وهابیت تصریح به صحت سند این روایت نمودند. در ذیل به چند نمونه از آن اشا
📌اشکالی که مخالفین شیعه در رابطه با سند این روایت مطرح می نمایند، اینست که این روایت بصورت مرسل نقل شده است. یعنی «سعید بن مسیب» که راوی این جریان می باشد اصلا زمان وفات ابوبکر را درک نکرده است تا بتواند این ماجرا را پس از مشاهده نمودن نقل نماید. بلکه او در زمان خلافت عمر بن خطاب بدنیا آمده است. و در نتیجه حکم چنین روایتی (مرسل) ضعیف بوده و استدلال نمودن به آن اشتباه می باشد. ✍پاسخ: ما فعلا در صدد بررسی حجیت داشتن مرسلات تابعی یا عدم حجیت آن در نزد اهل تسنن و وهابیت نمی باشیم. بلکه آنچه که مهم است اینست که علمای اهل تسنن و سلفی، بعضی از مرسلات تابعین را مستثنی نموده و آن را صحیح و قابل احتجاج می دانند. که از جمله آن مرسلات، مرسلات «سعید بن مسیب» می باشد. که در اینجا به چند نمونه از این اقوال اشاره می نماییم: 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
📌اشکالی که مخالفین شیعه در رابطه با سند این روایت مطرح می نمایند، اینست که این روایت بصورت مرسل نقل
1⃣ احمد بن حنبل: «احمد بن بن حنبل و غیر او گفته اند: مرسلات سعید صحیح می باشند». 📚(تذکرة الحفاظ، ج۱، ص۵۴) 2⃣ إبن عبد البر: «مراسیل سعید بن مسیب و محمد بن سیرین و إبراهیم نخعی نزد علما صحیح می باشند». 📚(التمهید، ج۱، ص۲۹) 3⃣ ذهبی: «به مراسیل سعید احتجاج شده است». 📚(سیر اعلام النبلاء، ج۴، ص۲۲۱) 4⃣ ابن جبرین: «و از [حکم] مرسلات، مراسیل سعید بن مسیب استثنا می شود. علما گفتند: زیرا مرسلات سعید بن مسیب مورد تتبع واقع شد و مسانید آن یافت شد و سعید بن مسیب حدیثی را جز از فرد ثقه یا صحابی ارسال نمی کند». 📚(فتاوی الشیخ إبن جبرین، ج۶۸، ص۴۳) 5⃣ طحان: «مراسیل حسن همانطور که علمای ما گفته اند شبیه به باد می باشد و نه بدان تیکه می شود و نه اخذ می شود. برای اینکه برایش فرقی ندارد از چه کسی ارسال کند. بخلاف مرسلات سعید بن مسیب به همه مرسلاتش اخذ می شود. حتی کسی که حدیث مرسل را قبول ندارد و رد می کند، مرسلات سعید بن مسیب را اخذ می کند. مثل امام شافعی». 📚(خطب و دروس الشیخ عبد الرحیم الطحان، ج۶، ص۲۱۵) 🆔@meshkatehedayat