eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
135 ویدیو
231 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
روز قدس گرامی باد. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #توسل #وهابیت 🔴پاسخ(قسمت اول): ✳️بنابر نظر شیعه و علمای اهل تسنن حکم این آیه علاوه بر
🔴قسمت دوم: ✳️ علمای اهل تسنن در طول تاریخ آیه «۶۴ سوره مبارکه نساء» را علاوه بر حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شامل ممات ایشان هم دانسته اند. یعنی با توجه به این آیه، بعد از حیات پیامبر صلی الله علیه و آله هم می توان از ایشان طلب استغفار و شفاعت کرد. بعلت اختصار، از هر مذهب فقهی اهل تسنن به یک نمونه در چندین پست اشاره خواهیم نمود. 🔺مذهب حنفی: 👤ملاعلی قاری هروی حنفی از بزرگان اهل تسنن می نویسد: 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #توسّل #وهابیت 🔴قسمت دوم: ✳️ علمای اهل تسنن در طول تاریخ آیه «۶۴ سوره مبارکه نساء» را
«👈علمائی که از جمیع مذاهب در باب اعمال حج کتاب نوشته اند، گفته اند👉: «از بهترین چیزی که زائر قبر [پیامبر] می تواند بگوید، همان سخنانی است که از عتبی روایت شده كه گفت: نزد قبر پیامبر نشسته بودم كه عربی بادیه نشین آمد و گفت: «سلام بر تو ای رسول خدا». شنیدم خداوند را که می فرماید: «و اگر آنان، هنگامی که به خود ستم می‌ کردند، به نزد تو (پیامبر) می‌ آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می‌ کردند؛ و پیامبر هم برای آنها استغفار می‌ کرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان می‌ یافتند.(۶۴نساء)» من نزد شما [ای پیامبر] آمدم تا از گناهان خود استغفار کنم و شما را نزد خداوند شفیع قرار دهم... 🔹ملا علی قاری در ادامه می نویسد: «پس شایسته است که زائر زیاد استغفار نماید. و بعد از قرائت آیه ۶۴ نساء، از پیامبر بخواهد که برای او دعای خیر و استغفار نماید، پس اینگونه بگوید: ما نمایندگان[گروه و قوممان] به نزد شما هستیم ای پیامبر خدا! و زائرین شما هستیم ای محبوب خدا! آمده ایم تا حق شما را ادا نماییم. و از زیارت شما تبرک بگیریم، و بخاطر گناهان و ظلم های بسیاری که مرتکب شده ایم، شما را شفیع خویش در نزد خداوند قرار دهیم. چرا که غیر از شما شفیعی که به او امید داشته باشیم، نداریم، و امیدی نداریم مگر اینکه [معتقدیم] از راه شما به آن می رسیم. پس برای ما طلب مغفرت نما و در نزد پروردگارت برای ما شفاعت بفرما ای شفاعت کننده ی گنهکاران! و [ای پیامبر] از خداوند بخواه ما را از بندگان صالحش قرار دهد». 📚(نسخه خطی کتاب زیارة القبر المکرم،ص۴۱/ب) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
«👈علمائی که از جمیع مذاهب در باب اعمال حج کتاب نوشته اند، گفته اند👉: «از بهترین چیزی که زائر قبر [پی
🔴قسمت سوم: 🔺مذهب شافعی: 👤صالحی شامی(م.۹۴۲ق) از بزرگان شافعی مذهب اهل تسنن درباره آیه «۶۴ سوره مبارکه نساء» می نویسد: «این آیه (۶۴نساء) دلالت بر تشویق نمودن برای آمدن به سوی پیامبر(صلی الله علیه وسلم) و استغفار نزد ایشان و استغفار پیامبر برای زائران می کند. و این مقامی است که با موت آن حضرت قطع نمی شود. و علما از آیه (۶۴نساء) عموم را فهمیده‌اند که شامل هر دو حالت ممات و حیات می شود. و برای کسی که به نزد قبر شریف می‌آید مستحب دانسته‌اند که این آیه را بخواند و استغفار نماید.» 📚(سبل الهدی و الرشاد،ج۱۲،ص۳۸۱) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #توسّل #وهابیت 🔴قسمت سوم: 🔺مذهب شافعی: 👤صالحی شامی(م.۹۴۲ق) از بزرگان شافعی مذهب اهل ت
🔺مذهب حنبلی: 👤ابن قدامه مقدسی یکی از بزرگترین علمای حنبلی مذهب اهل تسنن می باشد. او درباره نحوه زیارت قبر شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می نویسد: «سپس به نزد قبر (پیامبر اکرم) می‌ آیی، پس پشت خود را به سمت قبله و رو به سمت قبر می كنی و می گويی: سلام بر تو ای پیامبر خدا و برترین خلقش... خدایا خودت فرمودی و سخن تو حق است: «و اگر آنان، هنگامی که به خود ستم می‌ کردند، به نزد تو (پیامبر) می‌ آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می‌ کردند؛ و پیامبر هم برای آنها استغفار می‌ کرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان می‌ یافتند.(۶۴نساء)» همانا به نزد تو (ای پیامبر) آمده ام در حاليكه از گناهانم طلب بخشش می كنم و از تو (ای پیامبر) می خواهم كه در نزد پروردگارم شفيع من باشی.» 📚(المغني،ج۳،ص۴۷۸) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
🔺مذهب حنبلی: 👤ابن قدامه مقدسی یکی از بزرگترین علمای حنبلی مذهب اهل تسنن می باشد. او درباره نحوه زیا
🔴قسمت چهارم: 🔺مذهب مالکی: 👤ابن الحاج از فقهای مالکی مذهب اهل تسنن درباره توسل به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می نویسد: «توسل به ایشان (یعنی پیامبر) _سلام و درود بر ایشان_ محل پایین گذاشتن بارهای سنگین گناهان است. زیرا برکت شفاعت آن حضرت و بزرگی آن نزد خداوند چنان است که دیگر برای گناه در برابر شفاعت پیامبر عظمتی نمی ماند. چون شفاعت پیامبر از همه چیز بزرگتر است. پس به کسی که او را زیارت کرده است، بشارت ده. و کسی که او را زیارت نکرده باید با شفاعت پیامبر به خدا پناه ببرد. خدایا به حرمت پیامبر در نزدت ما را از شفاعتش محروم نکن. آمین یا رب العالمین. و کسی که خلاف این عقیده را داشته باشد، او محروم و بی نصیب است. آیا او گفتار خدا را نشنیده که فرموده است: «و اگر آنان، هنگامی که به خود ستم می‌ کردند، به نزد تو (پیامبر) می‌ آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می‌ کردند؛ و پیامبر هم برای آنها استغفار می‌ کرد؛ خدا را توبه پذیر و مهربان می‌ یافتند.(۶۴نساء)» پس کسی که به نزد پیامبر آمد و در برابر او ایستاد و به پیامبر توسل جست، خدا را توبه پذیر و بخشنده خواهد یافت. زیرا خداوند منزه از خلف وعده است. و خداوند وعده داده است کسی که به نزد پیامبر آید و در برابرش بایستاد و از ایشان درخواست نماید و از پروردگارش طلب مغفرت کند، توبه اش را بپذیرد. و این حقیقتی است که جز منکر دین و معاند خدا و رسول در آن شک نمی کند. از محرومیت به خدا پناه می بریم.» 📚(المدخل، ج۱،ص۲۶۰) 🆔@meshkatehedayat
تحریف برای حفظ آبروی عمرو بن عاص 📚در کتاب «المستدرک علی الصحیحین،ج۴،ص۱۴» نوشته حاکم نیشابوری، خبری آمده است که در آن مسروق بن اجدع و عایشه درباره موضوعاتی با هم به گفتگو پرداختند. ما تنها انتهای این گفتگو را نقل کرده و سپس توضیحاتی را بیان می کنیم: 🔹«...ذُكِرَ عِنْدَهَا أَنَّ عَلِيًّا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَتَلَ ذَا الثُّدَيَّةِ، فَقَالَتْ لِي: «إِذَا أَنْتَ قَدِمْتَ الْكُوفَةَ فَاكْتُبْ لِي نَاسًا مِمَّنْ شَهِدَ ذَلِكَ مِمَّنْ تَعْرِفُ مِنْ أَهْلِ الْبَلَدِ»، فَلَمَّا قَدِمْتُ وَجَدْتُ النَّاسَ أَشْيَاعًا فَكَتَبْتُ لَهَا مِنْ كُلِّ شِيَعٍ عَشَرَةً مِمَّنْ شَهِدَ ذَلِكَ قَالَ: فَأَتَيْتُهَا بِشَهَادَتِهِمْ فَقَالَتْ: «لَعَنَ اللَّهُ 👈عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ👉، فَإِنَّهُ زَعَمَ لِي ‌أَنَّهُ ‌قَتَلَهُ بِمِصْرَ» 📌ترجمه: «[راوی نقل می کند:] در نزد عایشه سخن از این شد که علی رضی الله عنه، ذوالثدیة (از خوارج) را کشته است. عائشه به من گفت: وقتی به کوفه رفتی برای من نام کسانی را که شاهد این مطلب بوده‌اند، از اهل کوفه ذکر کن. وقتی به کوفه رفتم، مردم را چند گروه یافتم، به همین سبب برای عایشه از هر گروه، ده نفر از کسانی که شاهد این مطلب بوده‌اند را نوشتم و شهادت آنان را به نزد عایشه آوردم. عائشه گفت: خدا 👈عمرو بن عاص👉 را لعنت کند! زیرا او چنین به من القا کرده بود که خودش ذوالثدیه را در مصر کشته است.» ✳️چنانکه در متن آمده است، عمرو بن عاص به عایشه گفته بود که او ذوالثدیه را در مصر کشته است. عایشه نیز گفته ی او را باور کرده بود، تا اینکه فهمید عمرو بن عاص دروغ گفته و کسی که ذوالثدیه را کشته است، امیرالمومنین علیه السلام بوده است. به همین دلیل عایشه عمرو بن عاص را لعنت کرد. ✂️جالب اینجاست که این خبر در کتاب «المعجم، ج۱، ص۴۲۴» نوشته ابن اعرابی که از عالمان اهل تسنن می باشد نیز نقل شده است؛ اما با این تفاوت که نام عمرو بن عاص حذف شده، و به جای آن از کلمه👈«فلانا»👉 استفاده شده است. دلیل این کار واضح است. 🔰زیرا عمرو بن عاص به عنوان یک صحابی دروغ گفته و از طرفی عایشه که برای اهل تسنن شخصیتی مهم تلقی می شود یک صحابی را لعن کرده است. بدین خاطر برای حفظ آبروی عمرو بن عاص نام او حذف شده است. 🔺مشاهده اسکن مستندات 🆔@meshkatehedayat