#خیانت_قلم #بنی_أمیه #تحریف_کتب_اهل_تسنن
❌تحریف لعن پیامبر بر حکم و مروان
👤«حکم بن ابی العاص» از جمله افرادی است که پس از فتح مکه اسلام آورد. او پس از اسلام آوردن به خاطر کارهای ناشایستش، توسط پیامبر به طائف تبعید شد. اما عثمان برادرزاده حکم در زمان خلافتش، حکم و خانواده او را به مدینه بازگرداند. و از طرفی مروان پسر حکم در زمان معاویه، و توسط معاویه حاکم مدینه گردید.
📚در کتاب «مسند البزار،ج۳،ص۱۵۲» حدیثی بدین صورت درباره حکم و پسرش مروان نقل شده است:
«حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنْصُورِ بْنِ سَيَّارٍ، قَالَ: نا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، قَالَ: أنا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي خَالِدٍ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، قَالَ: سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ الزُّبَيْرِ، يَقُولُ وَهُوَ مُسْتَنِدٌ إِلَى الْكَعْبَةِ: «وَرَبِّ هَذَا الْبَيْتِ لَقَدْ لَعَنَ اللَّهُ 👈الْحَكَمَ👉 وَمَا وَلَدَ عَلَى لِسَانِ نَبِيِّهِ»
📌ترجمه: «شعبی می گوید: از عبدالله بن زبیر در حالیکه به خانه کعبه چنگ زده بود، شنیدم که گفت: قسم به صاحب این خانه! خداوند 👈حَکم👉 و آنچه از او تولد یافت را با زبان پیامبرش لعنت نمود».
✂️همین روایت در «مسند احمد،ج۵،ص۵۳۴» اینگونه نقل شده است:
«حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي خَالِدٍ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، قَالَ: سَمِعْتُ عَبْدَ اللهِ بْنَ الزُّبَيْرِ، وَهُوَ مُسْتَنِدٌ إِلَى الْكَعْبَةِ، وَهُوَ يَقُولُ: وَرَبِّ هَذِهِ الْكَعْبَةِ، لَقَدْ " لَعَنَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 👈فُلَانًا👉، وَمَا وُلِدَ مِنْ صُلْبِهِ».
✳️ با وجود آنکه روایت موجود در «مسند احمد»، با همان سند آمده است، اما کلمه «الحَکَم» تبدیل به «فلانا» شده است. واضح است که این تحریف توسط دوست داران بنی امیه صورت گرفته است، تا خدشه ای به شخصیت و حیثیت حکم و پسرش مروان و حمایت کنندگانشان وارد نشود.
🔺مشاهده اسکن
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#خیانت_قلم #بنی_أمیه #تحریف_کتب_اهل_تسنن ❌تحریف لعن پیامبر بر حکم و مروان 👤«حکم بن ابی العاص» از ج
tahrif-13.jpg
4.14M
🔺اسکن کتاب «مسند البزار» بهمراه کتاب تحریف شده
🆔@meshkatehedayat
#شبهه #نیاحه #عزاداری
✍شبهه:
📌مخالفین شیعه به روایتی از کتاب «من لایحضره الفقیه» شیخ صدوق در منع عزاداری استناد می کنند که پیامبر اکرم فرمودند:
🔹«النیاحة من عمل الجاهلیة»
🔹ترجمه: «نوحه سرای از کار جاهلیت است»
👈آیا این روایت صحیح است؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #نیاحه #عزاداری ✍شبهه: 📌مخالفین شیعه به روایتی از کتاب «من لایحضره الفقیه» شیخ صدوق در منع ع
#پاسخ_شبهه #نیاحه #عزاداری
🔴پاسخ(قسمت اول)
✳️این روایت را از دو جهت سندی و دلالی مورد بررسی قرار می دهیم:
🔹سند:
روایتی که مخالفین از کتاب شیعه در منع عزاداری بدان استناد نمودند، مرسل و ضعیف می باشد. و حتی شیخ صدوق برای این روایت هیچ سندی را ذکر نمی کند.
👈براستی چرا مخالفین شیعه به روایتی استناد می کنند که نه تنها ضعیف است، بلکه سلسله سند هم ندارد؟
👈آیا نشان دهنده عجز و ناتوانی آنان نمی باشد؟
🔹دلالت:
روایات معتبر متعددی در منابع شیعه از اهل بیت علیهم السلام نقل شده است که دلالت بر جواز نوحه سرایی می کند. در نتیجه روایت ضعیف «النیاحة من عمل الجاهلیة» اصلا تاب مقاومت در مقابل این روایات معتبر را ندارد. به دو نمونه از این روایات اشاره می نماییم:
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #نیاحه #عزاداری 🔴پاسخ(قسمت اول) ✳️این روایت را از دو جهت سندی و دلالی مورد بررسی قرار م
1⃣امام باقر عليه السّلام فرمودند:
«وليد بن مغيره از دنيا رفت و امّ سلمه به پيامبر صلّى اللّه عليه و اله عرض كرد: همانا خاندان مغيره مجلس عزا و نوحه سرایی برگزار كردهاند. آيا من هم شركت كنم؟
آن حضرت به ام سلمه اجازه داد... [ام سلمه] براى پسر عمويش در برابر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله نوحه خواند و گفت: خبر مرگ وليد را به پسر و پدرش مىدهم كه جوان نزد خانواده بود و حامى حقيقت و داراى مجد و كرامت بود... امام باقر علیه السلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله بر ام سلمه عيبی نگرفت و چيزى نگفت».
📚(الكافي، ج۶،ص۷۰)
2⃣امام صادق علیه السلام فرمودند:
«اجرت دادن به زنی که بر میت نوحه سرایی می کند اشکال ندارد».
📚(تهذیب الأحکام، ج۶،ص۴۱۱)
✳️این روایت دلالت بر این می کند که نوحه سرایی برای میت جایز است؛ زیرا اجرت دادن برای کار حرام جایز و مشروع نمی باشد.
👈شیخ طوسی در این رابطه می نویسد:
«هر چیزی که خداوند آن را مباح کرده و یا مردم را بدان تشویق نموده، اجرت گرفتن و تصرف در آن حلال است... و هر چیزی که خداوند آن را حرام و نهی کرده است، اجرت گرفتن و تصرف در آن جایز نمی باشد».
📚(النهایة، ج۱،ص۳۶۴)
🔺ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
1⃣امام باقر عليه السّلام فرمودند: «وليد بن مغيره از دنيا رفت و امّ سلمه به پيامبر صلّى اللّه عليه و
📚اسکن کتاب «من لا یحضره الفقیه»
📚اسکن کتاب «الکافي»
📚اسکن کتاب «تهذیب الأحکام»
📚اسکن کتاب «النهایة»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #نیاحه #عزاداری 🔴پاسخ(قسمت اول) ✳️این روایت را از دو جهت سندی و دلالی مورد بررسی قرار م
#پاسخ_شبهه #نیاحه #عزاداری
🔴پاسخ(قسمت دوم)
✳️ با وجود اینکه ثابت نمودیم روایت مورد استناد مخالفین ضعیف است، ولی براحتی می توان با روایات معتبری که دلالت بر جواز نوحه خوانی می کنند جمع نمود:
👈«روایتی که دلالت بر حرمت نوحه خوانی می کند، درباره نوحه سرایی به باطل است. و روایات معتبری که دلالت بر جواز نوحه می کنند، مربوط به نوحه سرایی به حق می باشد».
🔺نوحه باطل یعنی نوحه گر صفاتی را به میت نسبت دهد که در واقع میت چنین ویژگی هایی را نداشته است. در این هنگام نوحه گر مرتکب دروغگویی شده و بدین خاطر عمل حرامی را انجام می دهد. مثلا نوحه گر درباره میتی که انسان بخیلی بوده با گریه بگوید: «وا چه انسان بخشنده ای را از دست داده ایم».
🔺اما نوحه به حق یعنی نوحه گر صفاتی را به میت نسبت دهد که واقعا چنین ویژگی هایی را داشته است. مثل شجاعت، سخاوت و...
🔹علامه حلی در این رابطه می نویسد:
«به اجماع، نوحه سرایی به باطل حرام است. و نوحه سرایی به حق به اجماع جایز است».
📚(منتهی المطلب،ص۶۹۵)
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #نیاحه #عزاداری 🔴پاسخ(قسمت دوم) ✳️ با وجود اینکه ثابت نمودیم روایت مورد استناد مخالفین
❌کلام آخر: عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام نه تنها جایز بوده، بلکه مستحب و دارای اجر فراوانی می باشد.
🔹علامه محمد تقی شوشتری از علمای شیعه در این رابطه می نویسد:
«زمانیکه نوحه بر مومنان بخاطر غرض دینی باشد، پسندیده می شود».
📚(النجعة شرح اللمعة، ج۷،ص۳۰)
👈روایات فراوانی بر این مطلب دلالت می کند، که بعنوان نمونه به یک روایت اشاره می نماییم:
📌امام رضا علیه السلام فرمودند:
«هر كه ياد مصيبت ما كند و بگريد بدان چه با ما كردند، روز قيامت با ما در درجه ما است. و هر كه ياد مصيبت ما كند و بگريد و بگرياند، ديدهاش گريان نشود روزى كه همه ديدهها گريانست. و هر كه بنشيند در مجلسى كه امر ما در آن زنده مىشود، دلش نميرد روزى كه دلها بميرد».
📚(الامالي للصدوق، ص۶۳)
🆔@meshkatehedayat