eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: سری جدید برنامه «گستره شریعت» که از ابتدای ماه مبارک رمضان هر شب با حضور کارشناسان به بررسی مباحث قرآنی می پردازد از 21 خرداد ماه در چهار قسمت موضوع «قرائت انسانی از دین» را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار می دهد.بنابراین گزارش در این چهار قسمت که اجرای برنامه را دکتر مالک شجاعی برعهده دارد ، میزبان حجت الاسلام و المسلمین دکتر جعفری هرندی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر قائمی نیا و دکتر قربانی می شود.یکی از رویکردهایی که بعد از انقلاب اسلامی و خصوصاً در یکی دو دهه اخیر مطرح شده این است که باید از دین یک قرائت انسانی ارائه کنیم.این رویکرد از سوی روشنفکران دینی دامن زده شده و مورد تبلیغ واقع می شود. بر اساس این رویکرد اگر دین بخواهد در دوره ی مدرن به حیات خود ادامه دهد و بقا پیدا کند ، حتما باید با قرائت انسانی پیش برود و اگر قرائت انسانی از دین صورت نگیرد، دین نمی تواند در دوره مدرن و در جوامع مدرن حضور پیدا کند.حال اینکه قرائت انسانی از دین چیست و مولفه های آن کدام است؟ چه شاخصه هایی دارد؟ در چه مبانی و ادله ای ریشه دارد و آیا قابل دفاع هست یا خیر؟ موضوع بحث این چهار جلسه است که در محضر اساتید و کارشناسان به آنها پاسخ داده می شود.«گستره شریعت» محصول گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که تهیه کنندگی آن را دکتر پرویز فارسیجانی بر عهده دارد و هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می شود.
انقلاب: ... عیب دوم، عدم گسترش کافی و لازم در باب است که این، حقیقتاً فاجعه است. از این بالاتر و تلخ تر، فراموش شدن کلام است. حوزه‌ی اسلام و حوزه‌ی علمیه‌ی اهل بیت، در درجه‌ی اوّل، حوزه‌ی کلام و بعد حوزه‌ی بود و بزرگانِ فقهای ما، متکلّمین بودند. شما نگاه کنید، در حوزه‌های ما «کلام» منسوخ است؛ در حالی که امروز بیشترین تهاجم از سمت مباحث کلامی است.   همان‌طور که مطرح کردم، ما در گذشته عقب نبودیم و هر کس چیزی می گفت، فوراً جوابش حاضر بود؛ ولی امروز این قدر مباحث کلامی در دنیا مطرح میشود که حوزه‌ی علمیه از آنها مطّلع نیست. می دانید امروز چقدر در دنیا مسأله‌ی دین شناسی و ، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.   البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافته‌ی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقه‌ای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.   🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه
هدایت شده از شبکه ادیان
10.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این #کلیسای_مسجد_قرطبه در اسپانیا میباشد که بعداز اینکه #مسلمانان شکست خوردند به کلیسا تبدیل شد..ولی یک نفر هر روز ظهر می آید و #اذان میگوید و همه گوش میدهند. 🌐 @adyan8
هدایت شده از شبکه ادیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وهابی_دروغگو👈 رعد وبرق صدای شلاق امام علی ع که در حال زدن ابوبکر وعمر است!!!!!😳😶 قضاوت با شما 🌐 @adyan8
هدایت شده از خبرگزاری رسا
IMG15342649.jpg.png
43.6K
🔶 باز خوانی انتقادی نواندیشی کدیور در یک اثر 🔷 کتاب «مکتب در فرایند نواندیشی»، تحقیقی درباره نواندیشی دکتر محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی است و نویسنده دراین اثر، نوگرایی کدیور را در سه قلمروی امامت، فقاهت و مکاتب بازخوانی انتقادی می‌کند. 🌐 http://yon.ir/NDC85 🆔 eitaa.com/rasanews_agency
هدایت شده از ...خورشید زهرا
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 امام باقر عليه السّلام فرمودند: قالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله: اِذا كانَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ شَوّالَ نادى مُنادٍ: أَيُّهَّا الْمُؤْمِنُونَ اُغْدُوا اِلى جَوائِزِكُمْ، ثُمَّ قالَ عليه السلام: ياجابرُ جَوائِزُاللّه ِ لَيْسَتْ بَجَوائِزِ [كَجَوائِزِ] هؤُلاءِ الْمُلُوكِ، ثُمَّ قالَ صلى الله عليه و آله: هُوَ يَوْمُ الْجَوائِزِ؛ پيامبراسلام (صلى الله عليه و آله) مى فرمودند: اولين روز شوال ـ روز عيد فطر ـ منادى ندا مى دهد: اى مـؤمنان! صبحگاهان براى گرفتن عيدى و جـائزه خـود برويـد. سپس امام باقر عليه السلام رو به جابربن عبداللّه كرد وفرمودند: عيدى خداوند مثل عيدى پادشاهان نيست ـ قابل قياس نيستند ـ آنگاه فرمودند: روز عيد، روز جائزه گرفتن است. [[فروع كافى، ج 4، 168]] 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🖍 دیدگاه تکامل زیستی در نفی خدا تبیین و نقد نظرگاه داوکینز ✍️ دکتر حمیدرضا شاکرین 👈 پروفسور ریچارد داوکینز استاد «رفتارشناسی حیوانات» دانشگاه‌های انگلیس است. او برآن است تا با دلایلی احتمالی وجود خدا را تا حد زیادی ناممکن بنمایاند. عمده دلایل وی در این زمینه عبارت است از: 1. اصل انتخاب طبیعی 2. پیچیدگی خدا. دلیل دوم او را طرح و بررسی می‌کنیم: ❇️ پیچیدگی خدا داوکینز در کتاب "پندار خدا" می‌‌گوید: "احتمال ایجاد [تصادفی] حیات بر زمین، بیش از این احتمال نیست که تندبادی بر یک انبار اوراقی بوزد و از آن قراضه‌ها یک بوئینگ ۷۴۷ بسازد!" او از این مثال استفاده می‌‌کند که تبیین پیچیدگی‌های جهان از طریق خدا مشکلی را حل نمی‌‌کند، زیرا همین مساله در مورد خدا مطرح می‌‌شود و بی‌پاسخ می‌‌ماند و به عبارت دیگر خدا مانند سازنده آن بوئینگ است که چگونگی پیدایش او ساده‌تر از آن نیست. از این رو می‌‌گوید اگر کسی به عنوان خدا با آنهمه قدرت و دانایی وجود داشته باشد، باید بسیار پیچیده باشد، به ویژه آنکه او مبدع هستی است و هرگاه چیزی، چیز دیگری را طراحی و ابداع کند، دست کم باید به اندازه محصول خود پیچیدگی و اطلاعات داشته باشد. از دیگر سو بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود نسبت معکوس برقرار است؛ یعنی هر اندازه چیزی پیچیده‌تر باشد احتمال وجود داشتنش کمتر است. پس تقریباً با اطمینان می‌‌توان گفت خدا وجود ندارد.» 🔻 نقد داوکینز خدا بودگی را مساوی با پیچیدگی و احتمال وجودش را بسیار اندک می‌انگارد. در این باره چند نکته در خور توجه است: ❇️ 1. مراد از پیچیدگی چیست؟ او در «ساعت ساز کور» می‌گوید امری پیچیده است که دارای اجزایی باشد و آن اجزا به گونه‌ای در کنار هم سازمان یافته باشند، به طوری که احتمال سازمان یافتن آنها تنها به واسطه شانس، بسیار کم باشد. ولی خداوند امری روحانی است و نه مادی و بنابراین اصلاً اجزا ندارد. بر این اساس پیچیدگی فقط در مادیات معنی دارد و کاربست این تعابیر در مورد حقایق فرامادی، به‌ویژه خداوند که بسیط علی‌الاطلاق است، کاملا نابجاست. ❇️ 2. مدعای داوکینز مبنی بر رابطه معکوس بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود، نه قاعده‌‌ای عقلی و فلسفی است و نه اصلی علمی و تجربی. اگر چنین باشد اینهمه ارگان‌های پیچیده و جهانی با این همه پیچیدگی نباید وجود می‌داشت. ❇️ 3. این گمان داوکینز که بر اساس آفرینش‌گرایی جهان از طریق خدا تبیین می‌شود، اما همین مساله در مورد خدا تکرار شده و بدون پاسخ می‌‌ماند، سخنی نادرست است. خداباوران با استناد به ادله فلسفی دیگری ملاک‌های نیاز به علت و تبیین را بررسی کرده و ثابت می‌‌کنند که او واجب الوجود و متبین بالذات است و در او ضوابط و معیارهای معلولیت وجود ندارد تا سخن از چرایی وجود او رود. ❇️ 4. پلانتینگا معتقد است: «داوکینز در استدلال‌های خود ماتریالیسم را مفروض می‌گیرد و از این رو است که می‌‌گوید هرچه میزان اطلاعات و آگاهی موجودی بیشتر باشد امکان وجودش کمتر می‌شود. زیرا وقتی فرض کنیم آخرین ذرات جهان ذرات بنیادی مادی هستند، توجیه وجود موجودی که به همه چیز آگاه است تنها براساس علل مادی بسیار ناممکن می‌شود؛ ولی نمی‌توان با فرض ماتریالیسم، خداباوری را نفی کرد. براساس الهیات کلاسیک خداوند واجب الوجود است و در تمامی جهان‌های ممکن وجود دارد. بنابراین احتمال وجود خدا یک و احتمال عدم وجودش صفر است. بنابراین وقتی داوکینز می‌گوید وجود خدا غیرمحتمل است باید استدلالی ارائه کند مبنی بر اینکه موجود واجبی با ویژگی‌های خداوند وجود ندارد. ظاهراً داوکینز اصلاً نمی‌داند که می‌بایست چنین استدلالی ارائه کند.» 📌 لینک متن کامل مقاله http://maarefmags.ir/node/3278
هدایت شده از خبرگزاری رسا
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آنچه خواهید دید: 🔶اخبار ۶۰ ثانیه خبرگزاری رسا فیلم های بیشتر : 👇👇 🌐 https://goo.gl/X7Dz4U 🆔 eitaa.com/rasanews_agency
در گفت‌وگوی تفصیلی رسا با حجت الاسلام دکتر محمد جعفری استاد فلسفه دین مطرح شد: مراکز علوم عقلی در حوزه تقویت شوند | بررسی دلایل عدم رغبت طلاب به فلسفه مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به نگاه ویژه و اساسی رهبر معظم انقلاب نسبت به تقویت علوم عقلی در حوزه بر لزوم توجه به علوم عقلی به عنوان دروس اصلی و نه حاشیه ای در حوزه تأکید کرد. mobile.rasanews.ir/services?gid=2 http://mobile.rasanews.ir/services?gid=2