eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
797 ویدیو
293 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
1. مرزبانی ازاندیشه اسلامی : او که در ارائه اندیشه اسلام محوریت را به «الله» می داد و به منبعیت قرآن وسنت پای بندبود، در مراحل مختلف حیات خود در مرزبانی اندیشه توحیدی وپاسداری از ایدئولوژی اسلام از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. برای حفظ اسلام و معارف دین باهرگونه التقاط به مبارزه برمی خواست که حداقل سه مرحله آنرا می توان در دهه 1340 در چالش علم ودین ، دهه 1360 در چالش جهان بینی مادی گرای مارکسیستی و جهان بینی الهی توحیدی و در دهه 1370 در چالش نوگرایی دینی با دین گرایی معتقد به حکومت دید 2. شناسایی نیازهای اساسی جامعه وارائه برنامه های بنیادین برای رفع آنها: او تنها به برنامه های زودبازدهی چون نشر مجله وکتاب وارائه سخنرانی اکتفا نمی کرد بلکه به برنامه های بنیادین و دیربازدهی که با واقع گرایی بازدهی آنها را چه بسا درنسل ویانسل های بعدیمی جست نیز می اندیشید وبرای انجام آنها اقدام می کرد. 3. تنوع در ابزار : ایشان برای تحقق اهدافش در مرزبانی از اندیشه ناب اسلامی به تناسب نیازها وضرورت ها از ابزار های متنوعی چون نشریه ، کتاب ، سخنرانی ، مناظره ، تأسیس وراه اندازی مراکز و مؤسسه و تربیت شاگرد بهره می گرفت. 4. تحول در دانش های حوزوی : او و برخی دیگر هم سن وسالان وهم دوره هایش متأثراز شخصیت های تحول خواه و تحول انگیزی همچون آیت الله العظمی سیدحسین بروجردی ، علامه سیدمحمد حسین طباطبایی وبیشتر تحت تأثیر حضرت امام خمینی ( رضوان الله علیهم) توانست در پنج عرصه مدیریتی ، روشی ، متنی ، پژوهشی و محتوایی در علوم انسانی اسلامی با محوریت کلام وفلسفه تحولی قابل تحسین ایجادکند. بدیهی است توصیف وتحلیل هریک ازاین خدمات و دیگر خدمات آن فقید سعید بیانگر جایگاه نقش آفرین ایشان درعلوم عقلی بویژه در دانش کلام وفلسفه اسلامی و درکل در اندیشه اسلام معاصراست. روحش شاد ، درجه اش عالی وحشربا اولیاءالله نصیبش باد 🌐 @meshkatnoor
page02-03-2.pdf
515.3K
ویژه نامه امروز روزنامه جام جم درباره ابعاد علمی و شخصیتی آیت الله مصباح 👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
نشریه فرهنگ پویا، ویژه‌نامه‌ی ارتحال حضرت علامه مصباح‌ یزدی(قدس‌سره) را منتشر کرد 🌑 شما می‌توانید این ویژه‌نامه را از اینجا 👇👇 مطالعه و یا دانلود کنید http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/Vijenameh.pdf 🆔 @difqom 🌐 @meshkatnoor
Page01-2.pdf
1.39M
📌 به مناسبت رحلت آیت‌الله ؛ 🔸 در نوشتاری از حجت الاسلام دکتر صفدر الهی راد، عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه ، در روزنامه امروز جام جم 🔰 علامه مصباح؛ حکیم در میدان 💠 بسیار دشوار است سخن گفتن در مورد شخصیتی که عمق ابعاد مختلف حیاتش مانع از توصیفش می گردد. حضرت استاد مصباح را می‌توان عصارة فکری سه استاد برجسته و بی‌نظیرش یعنی امام خمینی ره، علامه طباطبائی ره و آیت الله بهجت ره دانست. جامعیت فکری و دقت‌های علمی‌اش، جامعیت اجتماعی و بصیرت سیاسی‌اش، و جامعیت اخلاقی و اخلاص عمیقش حاکی از حضور آن سه روح بزرگ در ایشان است. چه زیبا علمدار انقلاب، عمار خویش را توصیف کرده است: «بنده هم به سهم خودم قدر آقاي مصباح مي‌دانم... اين سه جهت در ايشان جمع است؛ هم علم، هم بصيرت به معناي حقيقي کلمه و هم صفا. اين سه تا با هم در وجود ايشان خيلي ارزشمند است». (آبان 1389) 💠 علامه مصباح، حکیمی است که با نگاهی عمیق، اندیشه‌های نظری اسلام ناب را به میدان عمل و اجتماع امتداد داده و عرش علم را به فرش سیاست گره زده است. از این رو، ایشان را می‌توان جزو شخصیت‌های کم‌نظیری دانست که نه علم را برای علم آموخته و گسترش داده است؛ از این رو، تلاش می‌کند تا اندیشه‌های نظری را برای تحول عملی بکار گیرد؛ این تحول از علوم انسانی تا سلوک اجتماعی- سیاسی را شامل می‌شود. و نه سیاست را گسسته از فکر و نظر دنبال کرده است. از این رو، همواره نظریه‌های سیاسی- اجتماعی خویش را به جنبه‌های نظری دین مرتبط می‌کند. 👇👇👇👇
💠 اخلاص عمیق مصباح بزرگ، مانع از آن می‌شد تا میدان سیاست را به نفع تشویق‌های و فشارهای خودی‌ها و حملات غیرخودی‌ها تغییر مسیر دهد. وقتی رضایت الهی را در حضور تمام‌عیار سیاسی می‌بینند، دیگر خیرخواهی دیگران برای حفظ شأن و جایگاه علمی‌اش اثرگذار نیست. ایشان به حقیقت توحید و اینکه ماسوی‌الله همه عین نیاز و فقر نسبت به خدای متعال‌اند، باور دارد. از این رو، در سلوک سیاسی-اجتماعی‌اش هیچ شأن استقلالی برای خویش و سایر ماسوی‌الله قائل نیست. 💠 چه سخت است برای دیگرانی که نمی‌توانند مثل ایشان بیاندیشند و چه سخت است برای ایشان که دیگران نمی‌توانند همانند او بفهمند. دیگران در این آزمون سخت، سطحی‌نگری را برگزیدند و با ذبح حکمت عمیق، عافیت‌طلبی خویش را اختیار کردند. اما سختی خوب نفهمیدن دیگران، هرگز زانوی مصباح بزرگ را سُست نکرده است. هنوز عده‌ای، تکیلف‌گرایی ایشان را بر انتزاعی و غیر واقعی بودن فلسفه و ناظر به نتیجه نبودن این نگاه! حمل می‌کنند. ولی ایشان با چه زبانی باید بگویند نتیجة برآمده از تکلیف غیر از نتیجة برآمده از نگرش‌های عمل‌گرایی سکولار است! هر نتیجه‌ای با هر روشی مطلوبیت ندارد. از اینجا می‌توان فهمید که خیلی از ما این کلام مهم امام ره که «ما مکلّف به وظیفه¬ایم نه نتیجه» را تنها شعار خویش قرار دادیم و اساساً فهم عمیقی از این سخن نداریم. 💠 نگاه نظام¬مند و بنیادین حضرت علامه حکیم به تفکر اسلامی و لوازم اجتماعی آن، از ویژگی های خاص ایشان است. معظم له پس از حدود 50 سال تلاش علمی و تأملات اساسی، منظومه فکری مستحکمی را با محوریت تفکرات بنیادین ارائه کرده اند که هم برای اساتید و محققان و هم برای دانشجویان و طلاب منشأ تحولات فکری، اخلاقی و بصیرتی شده است. در طول تاریخ اسلام، چنین منظومه¬ای که مسائل اسلام را بصورت زنجیره¬وار و منسجم ارائه کرده باشد، نخستین بار توسط ایشان بنیان¬گذاری گردید. چنانکه مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند: «یکی از خصوصیات آقای مصباح پرداختن به کارهای بنیادی است». (شهریور 1375) بنیان گذاری دوره های طرح ولایت (آموزش مبانی اندیشه اسلامی) و هدایت علمی و صیانت از جهت¬گیری¬های این دوره در بیش از رُبع قرن از آثار چنین نگاه نظام¬مند و بنیادینی به اسلام ناب است. اهمیت دوره های فوق برای علامه آنقدر بالاست که بارها به صراحت فرموده¬اند: «من در کل عمر 70 سال طلبگی، هیچ کاری بابرکت¬تر از طرح ولایت سراغ ندارم». 💠 کادرسازی فکری و تربیتی در سطوح مختلف «نظریه¬پردازان»، «اساتید و محققان علوم انسانی»، و «دانشجویان و طلاب و فعالان فرهنگی» از دیگر ویژگی¬های حضرت استاد مصباح است. فضل علمی ایشان هرگز در خودشان متوقف نشده است، بلکه در طول حیات علمی خویش، همواره به تربیت نیروهایی پرداخته اند که در عرصه¬های مختلف، به ویژه عرصه¬های فرهنگی، اثرگذارند. نکتۀ قابل توجه اینکه علامه مصباح هرگز این تشکیلات عظیم را در راه تحقق اهداف جریان های سیاسی همسو و غیرهمسو هزینه نکرده¬اند؛ بلکه رسالت مهم خویش را ارتقای ظرفیت نظام برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، از طریق کادرسازی با رویکرد تشکیلات فکری دانسته¬اند. 🌐 @meshkatnoor
مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات حوزه های علمیه برگزار می‌کند: اولین وبینار بین المللی « *ادیان ابراهیمی و الحاد نو، آینده الحاد نو*» سخنرانان: 🔹 دکتر مهدی گلشنی 🔹 دکتر مایکل بیهی 🔹 دکتر ابوالفضل ساجدی 🔹 دکتر رابین کالینز 🔹 دکتر یوسف دانشور دبیر جلسه: 🔸 حجت الاسلام قاسم محمدی 📺 مشاهده‌ی وبینار از طریق لینک‌های زیر aparat.com/pasokhtv instagram.com/pasokhtv 🗓 تاریخ ۱۵ دی 1399 🕰 زمان: ۱۸-۲۰ 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🏴مراسم وداع مردم شریف مقدس با پیکر مطهر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ▫️دوشنب۹۹/۱۰/۱۵ ساعت ۶ صبح مصلای نماز جمعه ▫️با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 🔺️برنامه تشییع ساعت۹صبح از مصلای نماز جمعه به طرف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🏴 @mesbahyazdi_ir
19.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین ⚫️ ◾️ السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین 🔷 حضور مرحوم حضرت علامه مصباح یزدی در کربلای معلی 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
◼️ پیکر حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) آرام گرفت ◻️ پیکر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی پس از تشییع در تهران، مشهد و قم امروز در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برای همیشه آرام گرفت. ◻️ امروز در مراسم تشییع آیت الله مصباح یزدی خیابانهای مصلی قدس قم منتهی به حرم حضرت معصومه(س) مملو از جمعیت بود در حالی که برای حضور مردم هیچ دعوتی نشده بود، اما مردم خود جوش حضور پیدا کرده و به طوری که در کوچه‌های اطراف خیابان شهدا و آیت الله مرعشی و بهار جای خالی مشاهد نمی‌شد. ◻️ پیکر پاک این فقیه صمدانی بعد از اقامه نماز توسط آیت الله العظمی نوری همدانی در جوار قبر آیت الله العظمی بهجت در این بارگاه نورانی و ملکوتی برای همیشه آرام گرفت. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
در کنار استاد خود آرام گرفت. 🔹پیکر مطهر حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در کنار استاد فقه و اخلاق و عرفان خود، حضرت آیت‌الله العظمی (قدس‌سره) به خاک سپرده شد.
🔹 آرا و دیدگاه های علامه مصباح یزدی( ره) در باب مباحث سیاسی و اجتماعی ۱_تکیه اصلی در تعلیل انحصار قانونگذاری در خداوند بر توحید در ولایت با توجه به اینکه الزامات قانونی نوعی اعمال ولایت است ۲_نقش رای مردم در مشروعیت حکومت هم محذور اثباتی دارد و همه محذور ثبوتی. محذور اثباتی آن این است که دلیلی برای اثبات آن نداریم بلکه دلیل بر خلاف آن داریم محذور ثبوتی آن این است که لازمه آن این است که در صورت عدم رای مردم و یا رای دادن بر فرد ناصالح جامعه فاقد حکومت مشروع باشد که خلاف حکمت و رحمت الهی است ۳_عدم نقش رای مردم در مشروعیت حکومت مستلزم قول به جواز حکومت استبدادی نیست زیرا ممکن است حکومت مشروع از نگاه شارع حق زورگویی بر مردم را نداشته باشد. ۴_فلسفه جهاد عقیدتی دفاع از حق خداوند است حق خداوند این است که تنها او پرسیده شود و تنها او اطاعت شود و تنها قانون او در میان مردم عملیاتی گردد. می دانیم فلسفه جهاد عقیدتی در نگاه بزرگانی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری و سید قطب دفاع از حقوق فطری انسان هاست. ۵_منشا هرگونه حق ؛ جعل الهی است چیزی به نام حقوق طبیعی که نیاز به جعل نداشته باشد و جهانی و جاودانی و غیر قابل تغییر و تقیید باشد وجود ندارد. همانگونه که احکام طبیعی که بی نیاز از جعل باشد وجود ندارد البته جعلی حقوق و احکام تابع ملاکات واقعی است ولی این به معنای حقوق و احکام طبیعی نیست. ۶_نظام دموکراسی دچار ضعف ها و چالش های جدی است و راه فراری برای رهایی از این ضعف ها و چالش ها ندارد. ۷_حاکمیت و حکومت بر مردم را نمی‌توان از نوع توکیل دانست زیرا اولاً طبق این مبنا حاکم منتخب ؛ حاکم مخالفینی که به او رای ندادند و یا فاقد حق رای بودند نخواهد بود و ثانیاً وکیل تابع موکل است و حق الزام و و مجازات کردن موکل را ندارد و ثالثا.... ۸_حکومت بر مردم را نمیتوان از نوع تولیت از جانب مردم دانست زیرا مولی علیه نمی‌تواند برای خود ولی انتخاب کند. یعنی کسی را انتخاب کند که حق الزام کردن و تهدید کردن و مجازات کردن و امثال آن را داشته باشد. ۹_مدیریت و حکومت با اعمال ولایت و الزام و مجازات همراه است مشروعیت آن تنها در صورتی است که از جانب خداوند ماذون باشد ۱۰_در بحث اصالت فرد و اصالت جمع نظریه صحیح این است که اصالت با فرد است و جمع و جامعه اصالتی ندارد یعنی نمی‌توان برای جامعه عینیت و خارجیتی قائل بود. وجود جامعه وجود اعتباری است. ۱۰_دلیل قاطع و روشنی وجود ندارد که سیر جامعه و یا جوامع بشری لزوما سیر تکاملی باشد . چه بسا ممکن است جوامع بشری سیر تنازلی و یا ایستایی داشته باشند. ۱۱_در سقیفه خشت اول و بنیان حکومت سکولار نهاده شد. ۱۲_محل نزاع شیعه و سنی در مسئله امامت این است است که آیا پس از پیامبر اکرم مناصب و مسئولیت های دینی پیامبر اکرم(ص) ادامه دارد یا نه شیعه جواب مثبت میدهد و سنی جواب منفی. اعتقاد شیعه به لزوم شرایط سه گانه یعنی عصمت و علم لدنی و تعیین الهی امام به خاطر اعتقاد به این مبناست . ۱۳_پلورالیسم دینی به معنای حق بودن هر دین و مذهب و نیز حق بودن هر نوع قرائت و تفسیر از متون دینی بزرگترین خطریست که دینداری را تهدید می کند. ۱۴_آیه لا اکراه فی الدین ناظر به این است که حقیقت دینداری که ایمان قلبی است اجبار پذیر نیست این امر منافاتی با وجود احکام اجباری دردین ندارد. ۱۵_هیچکس سر خود بر خداوند حقی ندارد اما خداوند برای مومنین علیه خود حقوقی وضع کرده است چنان که برای محمد و آلش ( ص) حقوقی بر خود وضع کرده است. ✍️ استاد عباس نیکزاد 🌐 @meshkatnoor