همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت- پنل باور به تناسخ.mp3
48.28M
#همایش_جاودانگی_نفس
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
✅همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام ومسیحیت»پنل (6): «باور به تناسخ»
👤رئیس پنل: دکتر حسن عبدی
👤دبیر پنل: دکتر ذوالفقار ناصری
⬅️مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم (ع)؛ سالن پژوهشکدۀ علوم و اندیشۀ سیاسی
⏰زمان: پنجشنبه 14/12/99 صبح: 8 تا 11
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_soul07
💠عناوین مقالات ارائه شده:
⬅️بررسی تطبیقی جاودانگی تناسخی نفس در اسلام ومسیحیت محمدتقی یوسفی
⬅️بررسی ابعاد مختلف تناسخ در فلسفه اشراق فهیمه ثراء
⬅️تناسخ ملکوتی دنیوی و اخروی در فلسفه اسلامی یاسر حسینپور
⬅️بررسی مهمترین دلایل تجربی اثبات تناسخ حمید فلاحتی
🌐 @meshkatnoor
💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظامهای اسلامی
📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن
🔹 استاد: آیتالله محمود رجبی (ریاست محترم موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
🗓 زمان: شنبهها، ساعت ۱۷
✅ مکان: قم، بلوار محمدامین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
📌 به منظور شرکت حضوری در جلسه نام و نامخانوادگی و مقطع تحصیلی خود را به شماره 3000646400 پیامک نمایید.
🌐 حضور مجازی در جلسه👇👇👇
🌐 http://split.to/x0idrEj
#درس_خارج_تفسیر
#آیت_الله_رجبی
🌐 @meshkatnoor
13.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #دین_و_حکمت (قدرت در پرتو حکمت)
🔻#نقدی بر سخنان جناب آقای دکتر #سروش با عنوان «دین و قدرت»
🔹 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ جهت آشنایی با «اعضای محترم هیئت علمی» و «گروههای علمی» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به سایت زیر مراجعه فرمایید👇👇👇
🌐 https://asatid.iki.ac.ir
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
mesbah-marefat05.mp3
16.06M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 پنجمین نشست از سلسله نشستهای علمی #مصباح_معرفت؛
📌 با عنوان «تعریف و قلمرو دین از منظر علامه مصباح»
🎙با ارائه:
حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری
📅 چهارشنبه 20 اسفندماه 99
🌐 @meshkatnoor
Sound_2021_03_09_19_05_28_435.mp3
15.2M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 بارقه ای دیگر از دین شناسی علامه مصباح
📌 با عنوان « بررسی اصالت و کارایی شیوه های علامه مصباح یزدی در رفع تعارض علم و دین »
🎙با ارائه:
حجت الاسلام دکتر جواد گلی
📅 سه شنبه 19 اسفندماه 99
🌐 @meshkatnoor
Majazi.mp3
13.47M
#نشست_مجازی
#قطب_علمی_فلسفه_دین
🎧 #بشنوید
🔰 صوت نشست علمی با موضوع «آزادی دیجیتال، آزادی معنوی» نشست مشترک قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
🎙با سخنرانی:
#علیرضا_قائمی_نیا
🆔 @iictchannel 🌐 @meshkatnoor
خودباوری یا خود تحقیری مساله این است !!
🌐 @meshkatnoor
14.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آیا وظیفه حوزویون فقط اصلاح مدّ ولاالضآلین روستایی هاست؟!!
💢 مسئولین دانشگاهی در شیلی (با ۴۰هزار دانشجو) به ما گفتند: ما حاضریم این دانشگاه را در اختیار شما قرار دهیم که ما را از فرهنگ فاسد آمریکایی نجات دهید!
ما حتی یک نفر هم نداشتیم که به آنجا بفرستیم! ...
💢 حالا آنها را مسلمان نکردیم هیچ؛ به احتمال قوی نسل آینده ما در معرض فسادهای عقیدتی و اخلاقی فراوانی هستند که طلیعهاش که ظاهر شده خیلی خطرناک است ...
_ علامه #مصباح_یزدی (رَحِمَهالله) ۹۸/۱۱/۱۴
🌐 @meshkatnoor
🛑 سکولارهای ایرانی ومرجعیت نجف
✍️ عبدالله گنجی
آیتالله العظمی سیستانی از جهت هویت ملی یک ایرانی است، در عین حال فقاهت و مرجعیت تشیع فاقد مرز و جغرافیاست. نه آیتالله سیستانی حصر در جغرافیای عراق است و نه مراجع قم حصر در فلات ایران. هیچ کس تاکنون نشنیده است که آیتالله سیستانی با تشکیل مردمسالاری دینی در ایران مخالفت داشته باشند یا به اندیشه سیاسی امام تعرض و انتقاد کنند. همانگونه که از ایشان ندیدهایم بر تشکیل نظام دینی در عراق اصرار ورزد، مشاهده نشده است که روی سکولارها و غربگراهای ایرانی و عراقی حساب ویژه باز کند.
طبیعتاً عراق اشغال شده با اکثریت نسبی – نه مانند ایران- استعداد نظام سیاسی از نوع جمهوری اسلامی ایران را ندارد و هرگونه توقع دراینباره سهلاندیشی است. بدون تردید حضرت ایشان برای همه ایرانیان محترم و عزیز است، اما برای اصلاحطلبان پیشرو از تهران تا لندن نه در ابعاد فقاهت و مرجعیت یا سلوک معنوی که در بعد سیاسی جذابیت ویژهای دارد. چرا سلوک سیاسی ایشان را میپسندند و به آن غبطه میخورند و با مثالآوری از تصمیمات وی به نظام کنایه میزنند؟
برای پاسخ به این سؤال ابتدا به این عبارت شخصیت امریکایی که در دهه ۸۰ به ایران آمد و جمعبندی خود از تحولات سیاسی ایران را در کتاب «دوام خمینی» به رشته تحریر درآورد، توجه فرمایید تا تقریب ذهن به پاسخ تسهیل شود: «کسانی که در دهه ۶۰ خود را بهترین یاران آیتالله خمینی میدانستند، در دهه ۷۰ برای بازگشت دوباره به قدرت تصمیم به تغییر ۱۸۰ درجهای ایدئولوژیک گرفتند و به مروجان غرب و لیبرالیسم تبدیل شدند. برخی نقطهنظرات آیتالله خمینی را بزرگ و برخی را به کلی نادیده گرفتند.» راز این علقه و غبطه ویژه به حضرت آیتالله سیستانی در همین عبارت نهفته است. یعنی لیبرالها و سکولارها، حضرت آیتالله را سکولار فرض کردهاند و به همین دلیل احساس قرابت میکنند. این جماعت از جهت تاریخی و اجتماعی برایشان پرهزینه است که بر امام بتازند، اما با برجسته کردن سلوک سیاسی آیتالله سیستانی نوعی شورش مستتر علیه امام را به جرم طرح اسلام سیاسی رقم میزنند. طبیعی است که کنش سیاسی حضرت آیتالله سیستانی به دلایل مختلف از جمله ساختار دینی و قومی عراق به سمت تشکیل حکومت دینی نمیرود، اما مثالآوری از نوع تعاملات آیتالله سیستانی با سیاست و حکومت با هدف هجو اندیشه سیاسی امام است. به این دلیل که امام فرمود: «والله قسم اسلام همهاش سیاست است. نمازش، حجش، صومش و خمسش و...». ابراز ارادت به آیتالله سیستانی صرفاً بر باور سکولاریسم این جماعت استوار است و گرنه بخشی از آنان نه مقلد کسی هستند و نه اصلاً به واجبات اعتقاد دارند و به قول منتجبنیا و محمد هاشمی اصلاً نماز نمیخوانند.
قطببندی و صفآرایی تصنعی قم- نجف با نگاه سیاسی نیز بر همین اساس تئوریزه میشود وگرنه ارادت مقام معظم رهبری و دیگر مراجع معظم تقلید در ایران به حضرت آیتالله سیستانی روشن و بدیهی است. شاه هم برای برجسته کردن حوزه نجف مقابل قم با گسیل نامه تسلیت درگذشت آیتالله بروجردی به مراجع نجف دنبال جابهجایی مرجعیت حوزه بود، اما موفق نشد. جذابیت ورود پاپ و غبطه ناگفتهی: کاش به ایران میآمد نیز از همین جنس است. این جماعت با نگاه بروندینی مسائل درون دینی را تحلیل میکنند و ملاقات این دو شخصیت دینی به این دلیل برایشان تیتر یک رسانه میشود که آن را ملاقات سکولاریسم – سکولاریسم برداشت میکنند. باور کنید اگر فرضاً حضرت آیتالله سیستانی به تهران بیاید و با رهبری دیدار کنند، اصلاً برایشان جذاب نیست، چرا؟ چون یک طرف ملاقات پرچمدار اسلام سیاسی است و حتی ممکن است آیتالله سیستانی را متهم به گرایش به حکومت دینی کنند. فهم آنچه به رشته تحریر درآمد، سخت نیست، میتوان توئیتها، نوشتهها و جهتگیریهای رادیکال / پیشروها را در همین روزها رؤیت و تحلیل کرد، آنگاه خواهید فهمید که حسنی که این جماعت در حضرت آیتالله سیستانی میبینند، این است که راهی را که امام رفت به هر دلیل انتخاب نکرد. منازعه «اسلام سیاسی» و «سکولاریسم» اساس حب و بغض، مثالآوری، کنایه و قیاس این جماعت با هدف تخفیف آورده امام در عرصه سیاست و حکومت است. دنبال دلیل دیگری نگردید.
🌐 @meshkatnoor
✅ دیوبندیه و اندیشه هـای کلامی آن
📝 نویسنده: پژوهشگر ارجمند حجت الاسلام و المسلمین محمدطاهر رفیعی
📚 دیوبَندی نام یک جنبش اسلامی از شاخه سنی صوفی است که در سال 1866م، در منطقه "دیوبند" هند بهوجود آمد و در دوران معاصر به افغانستان، آفریقای جنوبی و بریتانیا نیز گسترش یافتهاست. و تاکنون نقش اصلی را در بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی بخصوص تربیت مذهبی جوانان اهلسنت داشته است.
📌 دیوبندیان، در اعتقادات ماتریدی و در فقه حنفی مذهباند و اگرچه تمام شاخههای صوفی و طریقتهای آنها را قبول دارند، ولی طریقه چشتیه را طریقه خود قرار دادهاند و به طرق نقشبندیه، قادریه و سهروردیه ارادت دارند. آنان شاه ولیالله دهلوی را بزرگ طریقت خود میدانند.
📌 در کتاب حاضر پس از بررسی اجمالی سیر تاریخی، جریانها و فعالیتهای این جریان، افکار و باورهای دینی آن تبیین و ارزیابی میگردد. ✅ این کتاب توسط گروه کلام موسسه امام خمینی تهیه و در انتشارات موسسه امام به چاپ رسیده است.
🌐 @meshkatnoor