eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دومین شماره دوفصلنامه علمی ـ نخصصی» اسلام و مطالعات معنویت «مربوط به پاییز و زمستان 1401 منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jsr.isca.ac.ir نمایه گردید. «روش‌شناسی استخراج مسائل در موضوع رابطه معنویت و فلسفه اسلامی» نوشته رضا اکبری؛ «بررسی مفهوم‌شناختی معنویت اسلامی و مناسبات آن با عرفان اسلامی» به قلم سیداحمد غفاری قره‌باغ؛ «رویکردی کیفی بر الگوی مفهومی معنویت و مؤلفه‌های آن از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله» اثر عبدالحسین خسروپناه، زهرا آبیار و شریفه محمدی از جمله مقالات این شماره است. همچنین «نقش عرف اجتماعی در ایجاد دلبستگی غیرایمن به خداوند: مبتنی بر مدل قلب سلیم» به قلم مینو اسدزندی و علی سیدکلال؛ «نسبت فقه و امر معنوی» اثر مجتبی الهی خراسانی؛ «نقد و بررسی مؤلفه‌‌های انسان‌شناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان» نوشته مرتضی بخشی گلسفیدی و محمد جعفری و «تأثیر چهل روز بیداری و مناجات در بین‌الطلوعین بر آرامش و عزت نفس بانوان جوان اصفهان» به قلم الهام شاه‌زیدی، راضیه فرهادی، مریم کتانی، قاسم زارعی و محمدصادق ابوطالبی از دیگر مطالبی می‌باشد که در این شماره منتشر شده است. https://eitaa.com/journals_isca/175 🆔@meshkatnoor
1 (2).mp3
16.25M
📻نشست علمی معنویت سکولار؛ آب یا سراب 🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسین مظفری، عضو هیئت علمی گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📝ناقد: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری ، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) توجه اندیشمندان غربی به مسئله و رونق معنویت گرایی در جوامع مدرن، در نگاه نخست به عنوان واکنشی به مادیگرایی افراطی و بازگشتی به گذشته قلمداد شده است؛ اما با مطالعه دقیق این پدیده روشن میشود معنویت نوظهور دقیقا بر اساس مبانی فکری و زیرساختهای نظری پی ریزی شده است. بنابراین برای شناخت کامل و مواجهه صحیح با آن، توجه به مولفه‌های مدرنیته و تاثیر آن در ساختار معنویت جدید ضروری است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 eitaa.com/radiofekrat 🆔@meshkatnoor
سلام علیکم خدمت اعزه گرامی: راه حل‌های تجمیعی در جمع کردن فتنه برهنگی ( راه حل‌هایی که هر یک فایده خودش را دارد اما جمعش آثار بهتر و بیشتری می گذارد) : اول: توجیه مسئولین و انفعال طلبان انقلابی درباره فهم جامع از بیانات امامین انقلاب و پرهیز دادن از کج فهمی (عمدی یا سهوی) سخنان ایشان. دوم: بیان مواضع صریح حضرت آقا و تبیین ضرورت کارهای توأمان سلبی و ایجابی در اجرای قوانين و گسترش معارف ( همانگونه که در بی شمار موارد دیگر مثل مبارزه با تکفیری‌ها و... راه حل عقلایی و منطبق بر عقل و شرع همین بود). سوم: مطالبه‌گری از مسئولان قضایی ملی و محلی (هر شهر و استان) در خصوص اجرای قوانین، همان‌کاری که در خیلی از شهرها از جمله فردیس در حال انجام است. چهارم: تشکیل گروه‌های مردمی امر به معروف و نهی از منکر در قالب‌ها و انواع مختلف با مشورت خود ایشان و بر اساس منویات رهبری... پنجم: انجام کارهایی نظیر آنچه دادستانی‌های کاشان و آران بیدگل برای کنترل منشأها کردند و دارن ادامه میدن... ششم: کار رسانه‌ای تمییز در صدا و سیما و تمام شبکه‌های مهم مجازی ملی و استانی هفتم: مطالبه‌گری صریح از مسئولان و نمایندگان کنونی و نامزدهای احتمالی مجلس و شورای شهر( شاخص گذاری افراد در تناسب با میزان تعهدشان در پیگیری و اجرای قوانین) هشتم: هماهنگ شدن تریبون نماز جمعه‌ها با این خیزش انقلابیون.... نهم: هماهنگ شدن منبرها در توصیه به اهمیت حجاب و سبک زندگی سالم و عفیفانه به عنوان بخشی از جهاد تبیین دهم: تکرار مباحث مورد نهم توسط مؤمنین در خانواده و در مجالس خصوصی و خویشاوندی در ایام عید و ماه مبارک رمضان. یازدهم: کمک به تقویت فضای مجازی سالم و حفظ حکمرانی مؤثر حاکمیت بر فضای مجازی و عدم پذیرش سلطه پیام رسان‌های و شبکه‌های اجتماعی استعماری و جلوگیری از ولنگاری فضای مجازی. دوازدهم: مطالبه و پیگیری آسان و ارزان به دست مردم رسیدن البسه حجاب( اعم از چادر، مانتوهای بلند، روسری مناسب و....) و توأمان پیگیری جلوگیری از عرضه اقلام ضد حجاب در بازار لباس این موارد به ذهن حقیر رسید حتما توسط دلسوزان قابل افزایش و توسط هسته‌های موثر مردمی و مسئولان قابلیت اجرا و پیگیری دارد. ✍️ رضا کشاورز سیاهپوش 🆔@meshkatnoor
🔴شبهه ارسالی از شبکه من و تو👆 🔶پاسخ شبهه 🔆این سخن سخیف مثل آن است که بگوییم خداوند برای آفریدن درخت، به خاک نیاز داشت. یا خداوند برای آفریدن «نوه من»، به «من» نیاز داشت. اینها که برای خداوند «نیاز» به شمار نمی‌رود؛ بلکه به لحاظ عقلی «وجود قابل» یعنی «وجود خاک یا نوه من» نیازمند تحقق شرایطی است. بدیهی است که تا خاک نباشد، درخت هم محقق نمی‌شود یا تا من موجود نباشم، نوه من هم به وجود نخواهد آمد. رساندن پیام الهی توسط انبیاء _که از ظرفیت لازم برای دریافت وحی و پیام الهی‌ برخوردارند_، نیز از همین قبیل است. نه اینکه واسطه‌گری انبیاء در پیام الهی نشان‌دهنده «ضعف» و نیاز خداوند باشد. ✴️ثانیاً: لزوماً چنین نیست که هرکس سخن از خدا بگوید، «پیام‌آور الهی» به شمار رود. بلکه پیام‌آور خداوند باید دارای شرایط خاصی باشد که یکی از مهم‌ترین آنها «عصمت» است. براساس دلایل عقلی و نقلی، چون انبیاء و اوصیای ایشان (یعنی امامت در امتداد نبوت) از مقام عصمت برخوردارند، پیام‌های ایشان برای انسان‌ها حجیت دارد. ✳️ اما عالمان دینی (به ویژه در عصر غیبت امام زمان) چنانچه گفتارشان مبیّن پیام راستین انسان‌های برگزیده و معصوم باشد، سخنانشان از باب رجوع به «متخصص و اهل علم» برای سایر انسان‌ها دارای اعتبار است. در نتیجه لزوماً چنین نیست که هر کس عنوان عالم دین را یدک بکشد، سخن او همان پیام خدا باشد؛ چیزی که البته به نظر می‌رسد در تصویر به‌طور پنهانی و موذیانه درصدد القای به مخاطب است. ✍️ علی قربانی 🆔@meshkatnoor
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓شیخ حسن بن فرحان المالکی، عالم اهل سنت سعودی: باید از شیعیان تشکر کرد که نام و محبت رسول و اهل بیت را در طول تاریخ، زنده نگه داشتند . آنها در این مسیر متحمل ظلمها و مشقات بسیار شدند. تواضع عالمان شیعی، ستودنی است. آنها بسیار منطقی بحث می کنند .... 🆔@meshkatnoor •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
آیا روزه خواری گناه بزرگتری است یا خوردن حق مردم؟ سلام علیکم لطفا به شبهه زیر که در فضای مجازی منتشر شده پاسخ دهید: دینی که با خوردن آب در ماه رمضان در ملا عام به خطر بیفتد ولی خوردن حق مردم تکانش هم ندهد، دین نیست، توهمی است برای عوام و نعمتی است برای مسئولین. پاسخ: سلام علیکم. این شبهه نیست، بلکه حرف حساب است. اگر دینی خوردن آب در ماه رمضان را منع کند اما خوردن حق مردم را منع نکند توهم است و ابزاری است برای سوء استفاده و چنین دینی باطل است. برای همین است که اسلام خوردن حق مردم را به شدت منع کرده است و رعایت حق الناس را مهمتر از رعایت حق الله می داند و مجازات خوردن حق مردم چه در نیا و چه در آخرت بسی شدید تر از روزه خواری است. دزدی که مال مردم را خورده دستش قطع می شود، اما مجازات روزه خوار هرگز به این شدت نیست. پس این سؤال کننده محترم صد در صد با نظر اسلام موافق است و با دینی مخالف است که برای حق الناس ارزشی قائل نیست. ما هم با چنین دینی صددر درصد مخالفیم. ✍️ دکتر محمد فنایی؛ استاد تمام موسسه امام خمینی ره http://eitaa.com/dreshkevari 🆔@meshkatnoor
📢 | بیانات علامه مصباح را در صداوسیما دنبال کنید📻 📝 برنامه پخش بیانات آیت الله مصباح یزدی‎قدس‎سره در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران 📿عبرت‌های بنی اسرائیل 📆هر روز صبح ⏰6:15‏ 📡شبکه یک سیما 📖شرح صحیفه سجادیه 📆هر روز صبح ⏰ 6:10‏ 📡 شبکه چهار سیما 🕋برنامه آیینه حکمت 📆جمعه‌ها صبح ‏⏰ 4:30 📻راديو معارف 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
🔸مصطفی ملکیان در کانال تلگرامی خود سوال و جوابی مطرح نموده است : ❓سوال: اگر از نظر خداوند یک مسلمان واقعاً پاک با یک مسيحی واقعاً پاک یا بودایی واقعاً پاک تفاوت نداشته باشد، پس تفاوت دستورات این ادیان برای چيست؟ پاسخ: 🔹پيشفرض این سؤال گویا این است که مثلاً نماز خواندن، به این نحو خاص که در اسلام هست، انسان را به مقصد می رساند اما به نحو دیگری نه. اما مخّ دین اعمال باطنی است نه اعمال ظاهری و در اعمال باطنی بين ادیان تفاوتی نيست. 🔹نماز و روزه و دیگر اعمال ظاهری نيستند که ما را به خدا می رسانند به تعبير حضرت علی (ع) «فراوانند کسانی که روزه می گيرند اما از روزه فقط گرسنگی و تشنگی می فهمند و فراوانند آنها که شب زنده داری می کنند اما از آن فقط خستگی و ضعف نصيبشان می شود.» این را از ما خواسته اند: غرض ز نماز آن بود که پنهانی حدیث درد فراق تو با تو بگذارم 🔹اینک به ارزیابی دیدگاه ملکیان می پردازیم : ۱- پیشفرض اولیه این ادعا این است که همه آنچه به عنوان دین وجود دارد همگی حق بوده و همه ادیان به یک نتیجه و مقصد واحد ختم می شوند. درحالی که چگونه دینی که توحید محور است با دینی که در تضاد با توحید است و تثلیث محور است یا اساسا خدایی را قبول ندارد به یک نتیجه ختم می شوند؟ (به عبارت دیگر پیش فرض اولیه این دیدگاه اعتقاد به پلورالیزم دینی است) ۲- اما مساله مهم تر این است که چه کسی تعیین کرده است که مخ دین چیست؟ آیا دین چنین اعتقادی دارد و این نسبت را می پذیرد؟آیا واقعا دین به ظاهر اعمال توجه ندارد؟ آیا اینکه دین جزئی ترین احکام در مورد اعمال ظاهری را بیان کرده است و مثلا فرموده است که اگر قرائت نماز فلان شرط را نداشته باشد باطل است و در آیات فراوانی دستور به اقامه نماز و گرفتن روزه با شرایط خاص خودشان داده است، به ظواهر دینی بی اعتناست؟! بله دین به باطن عمل و قصد نیت فاعل توجه ویژه دارد اما اینگونه نیست که فقط باطن اعمال لازم باشد و ظاهر اعمال بی تاثیر باشد. دین هیچکدام را فدای دیگری نمی کند. ۳ - هدف در همه ادیان الهی تحریف نشده، رساندن مخاطبین خود به کمال مطلوب است. از آنجایی که بین اعمال ظاهری و نتیجه آنها رابطه علی و به تعبیر دقیق تر رابطه عینی وجود دارد لذا باید برای رسیدن به هدف دین از اعمال ظاهری استفاده کنیم والا رسیدن به مقصد بدون کمک از اسباب مثل سیراب شدن، بدون نوشیدن آب است. به تعبیر روشن ، نفی ظواهر دینی، نظام علیت را در عالم انکار می نماید . ۴- اینکه در روایات ، فرموده اند که نصیب برخی از افراد از روزه گرفتن فقط گرسنگی و تشنگی است ،بدین معنا نیست که روزه گرفتن این افراد در رساندن آنها به هدف دین داری تاثیری ندارد. بلکه اینگونه روایت در مقام بیان این نکته هستند که برخی فقط به ظواهر اعمال و مناسک چسبیده اند بدون این که مقصود اصلی و ذاتی و هدف نهایی این اعمال که رشد معنوی و اخلاقی انسان است را مورد توجه قرار بدهند. ✍️ احمد رضا کفراشی، دانش پژوه دکترای فلسفه دین 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیانیه صدها تن از پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه در دفاع از حجاب و عفاف✅ بسم الله الرحمن الرحیم اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذي يُؤْمِنُ الْخآئِفينَ، وَيُنَجِّي الصّالِحينَ، وَيَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفينَ، وَيَضَعُ الْمُسْتَكْبِرينَ، وَ يُهْلِكُ مُلُوكاً وَيَسْتَخْلِفُ آخَرينِ انقلاب مقدس اسلامی که در سال ۵۷ به پیروزی رسید و طومار حکومت ۲۵۰۰سالۀ شاهنشاهی را در هم پیچید، پوزۀ مستکبران و ستمگران جهان را به خاک مالید و نور امید را در دل مؤمنان و پیروان شریعت الهی برافروخت، و استقلال و آزادی را برای ایران عزیزمان به ارمغان آورد. بی‌گمان بزرگ‌ترین هدف نهضتی که به پیروزی انقلاب انجامید، نائل شدن به حیات طیبۀ اسلامی بود. برخی از شعارها و ارزش‌های اصلی نیز استقلال، آزادی، عدالت، و برتر و بالاتر از همۀ اینها تحقّق و اجرای احکام دین و شریعت در کشور بود، که این شعارها همچنان حفظ شده است. لزوم رعایت حجاب و پوشش برای بانوان، یکی از احکام مسلّم دینی است که آیات و روایات بر آن تصریح کرده‌اند، و عموم فقیهان و مراجع بزرگوار تقلید، به‌اتفاق و بدون هیچ اختلافی به وجوب آن فتوا داده‌اند. مروری بر وصیت‌نامه‌های شهیدان والامقام نیز به‌خوبی نشان می‌دهد که یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان مسئلۀ عفاف بانوان و حفظ حجاب آنان بوده است، که شهیدان راه حق بر آن تأکید کرده‌اند؛ همچنان‌که رهبر حکیم انقلاب فرمودند: «این جوان پا می‌شود می‌رود آنجا (جبهه)، جانش را کف دستش می‌گیرد، از خطرات عبور می‌کند، برای چه؟ این در وصیت‌نامه‌ها منعکس است؛ برای خدا، برای امام، برای حجاب. دیدید در وصیت‌نامه‌های شهدا چقدر دربارۀ حجاب توصیه شده؛ خب، حجاب یک حکم دینی است؛ این آرمان شهیدان فراموش نشود» (۱٣٩۵/٧/۵) بحمدالله عموم مردم مؤمن و متدین ایران اسلامی به احکام شریعت معتقد و پایبندند؛ ولی شماری اندک از کسانی که فریب رسانه‌های بیگانه را خورده‌اند علَم مخالفت با نظام اسلامی و احکام الهی را برافراشته‌اند. آنها با کنار گذاشتن حجاب و مخالفت علنی با احکام شریعت مقدس، به خیال خام خود می‌کوشند که نظام اسلامی را تضعیف کنند و آزادی‌های حیوانی و شیطانی را گسترش دهند. برخی از دنباله‌روان نظام سلطه در خارج و داخل کشور نیز به این حرکت مذبوحانه دل بسته، و در خیال واهی خود، به انتظار متلاشی شدن نظام اسلامی از درون نشسته‌اند. ما جمعی از پژوهشگران و استادان حوزۀ علمیه و دانشگاه، همراه با عموم ملت رشید ایران و به پیروی از رهبر حکیم انقلاب و دیگر مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم، از مسئولان کشور به‌جد درخواست و مطالبه می‌کنیم که نگذارند خون پاک شهدا پایمال شود و در جهت حفظ عفاف و حجاب بانوان و مبارزه با بی‌حجابی و ولنگاری و ریشه‌کن کردن آن، از هیچ‌گونه کوششی دریغ نورزند و هر برنامه، طرح و اقدامی که لازم است انجام دهند و اجرای آن را با جدیت پیگیری کنند تا با همت مسئولان انقلابی در قوای سه‌گانه و مردم پاکباخته و همیشه در صحنه، جلوی معدود افرادی که در پی گسترش بی‌حجابی و فسادند گرفته شود، و حجاب و عفاف و آرامش به جامعۀ اسلامی بازگردد. همچنین به مسئولان انقلابی و دلسوز هشدار می‌دهیم که خیال نکنید با مماشات و تسامح در برخورد با این منکر بزرگ، وضعیت بهتر خواهد شد یا دست‌کم، وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند! بدانید که اگر سنگر حیا و عفاف و حجاب از دست برود، دیری نخواهد پایید که با جری‌تر شدن این هنجارشکنانِ بی‌حیا به‌ویژه پس از گرم‌تر شدن هوا، هنجارشکنی‌ها به‌صورت برهنگی رخ می‌نماید یا خدای نخواسته مفاسدی شوم تر و تلخ‌تر بر کشور شهیدان سایه خواهد افکند و امنیت اخلاقی خانواده‌ها را به تاراج خواهد برد که البته ملت غیور ایران اسلامی، هیچ‌گاه چنین اجازه‌ای به آنان نخواهند داد. در پایان اعلام می داریم باهمه ی توان آماده ی پشتیبانی از اقدامات قاطع و بازدارنده دولت، مجلس و قوه قضائیه انقلابی در این زمینه بوده و تا پای جان در مسیر احیای احکام الهی و اجرای وصایای شهیدان گلگون کفن نظام مقدس اسلامی ایستاده ایم. 🆔@meshkatnoor
💥 مردمی ترین و الهی ترین شکل حکومت ✍️ اصغرزمانی 🔻برای بشری که طی قرون متمادی؛ طعم استبداد کلیسایی را چشیده و از آن رویگردان شده و به امید رسیدن به ارمغان آزادی؛ به دامن استبداد پیچیده تری بنام دموکراسی(با مدلهای لیبرالیستی و کمونیستی) پناه برده؛ و زود متوجه فریب خوردن خود از این عناوین پر زرق و برق شده و به بن بست شدیدی در حیطه نظر و عمل رسیده و نا امید از بهبود اوضاع سیاسی_اجتماعی گردیده است؛ نظریه "جمهوری اسلامی" حرفی نو و طرحی تازه و امید آفرین است که هم فطرت خداخواهی بشر امروزی را تامین نموده و هم آزادی خواهی او در این قالب جذاب؛فراهم میکند. 🔻البته برای آشنایان با اسلام ناب محمدی؛ نظریه "جمهوری اسلامی" قدمتی به دیرینه تاریخ بشری دارد،چرا که همه انبیاء و اولیاء الهی طبق آیه شریفه(انا ارسلنا رسلنا....لیقوم الناس بالقسط)[1]موظف به اجرای این نظریه بوده و قالب عادلانه ترین حکومت های دینی که در زمان حکمرانی نبوی و علوی رخ داده به استناد سخنان حکیمانه حضرت امیرالمومنین(ع) در عهدنامه مالک اشتر (انما عماد الدین...العامه من الأمة)[2] شیوه است. 🔻بنابراین وظیفه ماست که از این تحفه الهی با جان و دل محافظت نموده؛ و این نظریه جذاب و فطری را برای بشری که تشنه آزادی در عین معنویت و خداخواهی است،معرفی نماییم. 📚پی نوشت 1_ لَقَدْ أَرْسَلْنٰا رُسُلَنٰا بِالْبَيِّنٰاتِ وَ أَنْزَلْنٰا مَعَهُمُ اَلْكِتٰابَ وَ اَلْمِيزٰانَ لِيَقُومَ اَلنّٰاسُ بِالْقِسْطِ... ﴿حدید ،آیه۲۵﴾ به راستى ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به اقامه دین و عدل برخیزند. 2_ وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ؛ فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَمَيْلُکَ مَعَهُمْ(نامه۵۳ نهج البلاغه،عهد نامه مالک اشتر) همانا ستون دين و انبوهى مسلمانان و ساز و برگ در برابر دشمنان، عامه مردم هستند، پس، بايد توجه تو به آنان بيشتر و ميل تو به ايشان افزونتر باشد. 🆔@meshkatnoor