eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 آیت الله العظمی در آئین نکوداشت پروفسور : ✅ حقیقت جویی، خستگی ناپذیری، صراحت و شجاعت از مهم ترین ویژگی‌های پرفسور می‌باشد. ⚜ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/legenhosen-4 🆔 @iictchannel
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره): 🔹پروفسور لگنهاوزن نمونه برجسته یک انسان حقیقت طلب است، حدود ۴۰ سال پیش قدم‌های قابل تقدیری برداشتند و اکنون آن گام‌ها و تلاش‌ها بسیار ثمره داده است. 🔹ویژگی پروفسور لگنهاوزن خستگی ناپذیری است که همواره این گونه بودند، بدون اغراق بگویم برای روشن شدن یک موضوع، بیش از صد کتاب را مطالعه می‌کردند. 🔹اینکه کسی در فضای فرهنگی آمریکا جرات کند خلاف جریان موجود صحبت کند و مقاله بنویسد، شجاعتی است که در کمتر افرادی دیده می‌شود. 🔹باید در نشر حقایق دین در تمام دنیا، سعی کنیم وظیفه خود را انجام دهیم و فکر نکنیم فقط در چارچوب کشور خودمان و آن هم در برخی بخش‌ها مثل حلال و حرام باید کاری انجام دهیم.
📸 🔶 لحظاتی زیبا که در آیین نکوداشت پروفسور رقم خورد... 🏬 قم؛ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🆔 @iictchannel
💠 برداشت‌‌های انحرافی از انتظار 🔹بعضی‌ها، انتظار فرج را به این می‌دانند که در مسجد، حسینیه، و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از خدا بخواهند... دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم، که یک کاری بکنند، نبودند. یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را می‌گفتند: این است که، ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه می‌گذرد، ما تکلیف‌های خودمان را عمل می‌کنیم. برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء الله درست می‌کنند، دیگر ما تکلیفی نداریم. یک دسته‌ای می‌گفتند: که باید عالم پر از معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می‌خواهند بکنند، گناه‌ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود. یک دسته‌ای از این بالا‌تر بودند. می‌گفتند: باید دامن زد به گناه‌ها. دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف بیاورند.که این دسته اشخاص ساده لوح هم بودند. یک دسته دیگری بودند که می‌گفتند: هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند (1) 🔸حضرت صاحب که تشریف می‌آورند، برای چه می‌آیند؟ برای اینکه گسترش بدهند عدالت را برای اینکه حکومت را تقویت کنند. برای اینکه فساد را از بین ببرند. ما بر خلاف آیات شریفه قرآن، دست از نهی از منکر برداریم، دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را، برای اینکه حضرت بیایند؟! قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ ونشر و اجرای آن، بیست و سه سال زحمت طاقت فرسا کشید، فقط برای مدت محدودی بود؟ آیا خدا، اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال؟ و پس از غیبت صغری، اسلام دیگر همه چیزش را‌‌ رها کرده است؟ اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آن‌ها بد‌تر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است (2) (1): صحیفه نور امام خمینی، جلد۲، صفحه۱۹۶-۱۹۷ (2):کتاب ولایت فقیه امام خمینی، صفحه ۳۰
حضرت آبت الله مصباح در دیدار با مبلغان خارج کشور با اشاره به تلاش دشمنان در مقابله با اسلام ناب، اظهار داشت: دشمنان تلاش می‌کنند تا با مغالطات و ایجاد شبهات، اعتقادات جوانان را سست کنند و با تحریک عوامل حیوانی، در رفتار آن‌ها تأثیرگذار باشند. وی خاطر نشان کرد: امروز جوانان و نوجوانان ما زیر بمباران شدید شبهات قرار دارند و مبانی اعتقادی آن‌ها در معرض خطر است؛ از این رو اگر تنها به جهات اثباتی دین اکتفا کنیم و معارف دین را بیان کنیم، مشکل شبهات حل نمی‌شود؛ بلکه هم در زمینه ایجابی و هم در زمینه سلبی و پاسخ به شبهات باید تلاش کرد؛ سعی کنیم با روش صحیح، ضمن اثبات دین، پاسخ شبهات را نیز بدهیم، چرا که امروز، نیاز به پاسخ به شبهات، کمتر از بیان معارف نیست.
چرا حضرت امیر المومنین در شورای ۶ نفره شرکت کردند؟ آیا این با ولایت انتصابی ایشان از طرف خدا منافات ندارد؟ پاسخ را از زبان حجت الاسلام استاد کریمی بشنوید. 👆👆👆👆
کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره در ایتا https://eitaa.com/meshkatnoor
آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در جمع اساتید مدرسه رشد با طرح این سؤال که آیا تکالیف امروز و آینده ما، همان تکالیف سابق است و یا افزایش یافته است؟ فرمودند احساس می‌کنم که بر من واجب است در اواخر عمرم این مسئله را به شما گوشزد کنم: هم‌چنان که امروز عوامل مختلف فردی و اجتماعی، روحی و روانی و حتی رشد استعداد‌ها، سبب فراهم شدن زمینه رشد و پیشرفت و تعلیم شده است، بلاها و آفت‌ها نیز افزایش یافته است؛ از جمله این آفت‌ها این است که نسل آینده، با خطراتی مواجه است که این خطرات در دوران ما نبوده است. وی ادامه داد: خطر عمده برای ما ایجاد انحراف در دین و مثلا گرایش از مذهب حقه به مذهب دیگر بود که زمینه آن در محیط خانه، مدرسه و اجتماع، بسیار اندک بود؛ از طرفی زمینه رشد فساد فکری و اخلاقی نیز بسیار کمتر از امروز بود. اما امروز زمینه‌های گسترش فساد، ده‌ها برابر شده است. از زمینه‌های آفات فسادهای اجتماعی و اخلاقی گرفته تا آفت کفر و الحاد. استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزایش زمینه‌های فساد را مسئله مهمی دانست که از آن غفلت شده و در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار نگرفته است، و افزود: امروز خطرات بسیاری نسل آینده –از بچه‌های خودمان گرفته تا کل بشریت– را تهدید می‌کند؛ خطراتی که برای نسل گذشته وجود نداشته است. وی ادامه داد: علی‌رغم ارتباط محدودم با جامعه، متوجه می‌شوم که وضع بسیار خطرناک است، هم‌چنین امروز از طریق فضای مجازی، سؤالاتی از ما پرسیده می‌شود که نشان از تأثیر این شبهات بر فرد سؤال‌کننده دارد؛ سؤال‌کنندگانی که گاه، خودشان اهل علم و از خانواده‌های متدین هستند. آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به نمونه‌هایی گفت: امروز دسترسی به فضای مجازی برای هر کودک و نوجوانی فراهم است و سیل شبهات آن‌ها را احاطه کرده است؛ نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که کتاب‌های اعتقادی که در گذشته نوشته شده را بخوانند و خودشان پاسخ را دریابند. این فضا وضعیت را نسبت به آینده بسیار نگران‌کننده می‌کند. وی خاطر نشان کرد: به حکم عقل و نقل باید در این زمینه‌ها، فکر، کارتشکیلاتی و برنامه‌ریزی کرد و راهی برای اجرای آن یافت. البته قدم اول، همیشه با مشکلات بیشتری همراه است و مانند گام برداشتن در مسیر سنگلاخ و با موانع متعدد است؛ اما این مسئله وظیفه را ساقط نمی‌کند؛ احیانا تهمت‌ها و کارشکنی‌ها را باید به جان خرید و تحمل کرد تا کم‌کم توجه دیگران نیز به این مسایل، جلب شود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز برخی از افراد – با حسن نیت – خواهان حفظ روال سنتی حوزه و پیمودن راه سلف صالح گذشته هستند و چه بسا در نظر آنان، اگر کسی قصد ایجاد تحول در حوزه را داشته باشد، در حال منحرف کردن حوزه از مسیر اصلی است! رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: برای گام برداشتن در این مسیر و انجام وظیفه الهی و رفع نیازهای جامعه، در وهله اول باید خودمان عمیقا روح دین را بشناسیم و شناخت خودمان از دین، دقیق باشد؛ در شناخت دین، به صرف این‌‌که گذشتگان چنین کردند و ما هم باید راه آنان را ادامه دهیم، اکتفا نکنیم؛ بعد از شناخت دین، مسئله مهم بصیرت سیاسی و اجتماعی، شناخت نیازهای جامعه و شناخت راه‌های حل این نیاز‌هاست. https://eitaa.com/meshkatnoor
کاپیتان لیورپول👆👆👆👆 هم به دعا اعتقاد دارد و هم به معجزه؛ آن هم در جامعه دین گریزی مانند انگلستان. پس می توان از دنیای مدرن از دین و خدا، سخن گفت. این جاست که اگر «محاسن کلام اهل بیت(علیهم السلام)» را به دنیا عرضه کنیم ( یعنی با مخاطب‌شناسی و موقعیت شناسی، آن کلام اهل بیت(ع) را که متناسب با آن مخاطب و موقعیت است، به بِه‌ترین و مناسب‌ترین صورت بیان کنیم)، قطعا تاثیرگذار خواهد بود.