eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
799 ویدیو
293 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
انتخاب رساله دکتری آقای مرتضی فقیهی فاضل ( فارغ التحصیل دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی ) را به عنوان اثر "شایسته تحسین" در همایش کتاب سال حوزه به ایشان و استاد راهنمای ایشان حضرت استاد دانشور تبریک عرض می کنیم. 🆔@meshkatnoor
📌متن پرسش👇 آیا خداوند متعال یک انرژی است؟ 📌پاسخ پرسش👇 🔶️ خداوند واجب الوجود است. یعنی هستی و وجود داشتن برای او ضرورت دارد و نمی‌تواند موجود نباشد همچنین وجودش را از کسی یا چیزی نگرفته و وجودش از خودش است و برای وجود داشتن نیاز به هیچ کس و هیچ چیز ندارد. او موجودی است که کامل مطلق است هیچ عیب و نقص و کمبودی ندارد و سرچشمه‌ی تمام کمالات آن هم در حد بی‌نهایت است. بی‌نیاز مطلق است و هیچ محدودیتی ندارد. 🔶️ اما انرژی چیست؟ چنانکه گفته می‌شود هیچ تعریف روشنی از آن وجود ندارد و نمی‌دانیم چیست. تعریفهایی که گفته می‌شود مثل؛ توانایی انجام کار، در آن اختلاف نظر وجود دارد و این تعریف بیشتر ناظر به مصادیق انرژی و ناظر به روشهای اندازه‌گیری این کمیت است و تعریف حقیقی انرژی نیست. 🔶️ بنابراین وقتی تعریف انرژی مشخص نیست و ما نمی‌دانیم انرژی چیست؛ چطور می‌توانیم بگوییم خدا انرژی است یا نیست؟؟؟ 🔶️ در مورد انرژی گفته می‌شود: خاصیتی از ماده است، منبع دارد، کمیت (اندازه و مقدار) دارد، محدودیت دارد، قابلیت تبدیل دارد، تأثیرات محدود دارد و میزان آن کم و زیاد می‌شود. اما این خصوصیات مربوط به موجود ممکن الوجود (وجود داشتن برای آن ضرورتی ندارد و می‌تواند نباشد) است و نشان از نقص وجودی و ذاتی دارد. ولی خدا که واجب الوجود است نه خاصیتی از ماده است و نه از چیزی به وجود آمده، نه اندازه و مقدار دارد، نه محدودیت دارد و نه دچار تغییر تحول می‌شود و نه به چیزی تبديل می‌شود. او در اعمال قدرت و اراده کردن هیچ محدودیتی ندارد و وجودش دچار نقصان و کمبودی هم نمی‌گردد. بنابراین خدا که موجودی غیرمادی است نمی‌تواند همان انرژی که خاصیتی از ماده است باشد ✍️ داوود اسفندیاری؛ دکترای کلام 💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
منبرکهای انتخاباتی.pdf
12.82M
دریافت کتاب«منبرک‌های انتخاباتی» ♨️ این محتوا برای صحبت‌های ۲ دقیقه‌ای براساس یک آیه یا روایت و نیز داستانی کوتاه آماده شده و برای تبیین ویژگی‌های نامزدهای اصلح در انتخابات مفید است. ✅ کتاب «» برش‌های کوتاهی از کتاب «»، اثر می‌باشد. 🆔@meshkatnoor
📌در حکومت دینی برخی احکام به دلایل خارجی یا داخلی، برخی احکام ـ مانند سنگسار و ... ـ اجرا نمی شوند؟ حکومت دینی تا کجا می تواند نسبت به اجرای احکام دینی عقب نشینی کند؟ 👈پاسخ 1️⃣احکام دینی، گاه فردی هستند و گاه اجتماعی. تعطیل کردن احکام فردی مانند نماز معنا ندارد. احکام اجتماعی هستند که در معرض اجرا و تعطیل می باشند. مانند مجازات های تعیین شده در دین، حجاب یا مقابله با روزه خواری. 2️⃣ حکومت دینی، موظف به اجرای همۀ احکام دین است و تعطیلی اجرای احکام، با دینی بودن حکومت، در تعارض است. 3️⃣کوشش حکومت باید صرف اقناع افکار عمومی برای اجرای احکام دین باشد و مؤمنانی که دغدغۀ اجرای احکام دینی را دارند، نقش بسیار مهمی در این مسیر دارند. 4️⃣حکومت دینی در جامعۀ دینی اجرا می شود، بنابراین عموم مردم موافق اجرای همه احکام هستند؛ هرچند ممکن است حاضر نباشند نسبت به تبیین آن اقدامی کنند. 5️⃣گاه برخی فشارها موجب می شود که حاکم دینی به دلیل مصلحت بالاتر، به طور موقت، با حکم حکومتی از اجرای برخی احکام صرف نظر کند. در حقیقت، اگر اصرار بر اجرای یک حکم خاص مانند سنگسار که مورد زیادی نیز ندارد، منجر به از دست رفتن اصل حکومت و عدم اجرای سایر احکام شود، این اصرار، عقلایی نیست. 6️⃣در حکومت امیرالمومنین علیه السلام نیز چنین اتفاقاتی افتاد و ایشان نتوانست تمام بدعتهای برجای مانده از حکومتهای پیشین را اصلاح کند که اثر آن تا کنون باقیست. 7️⃣پس از عقب نشینی موقت، وظیفۀ حکومت و نیز مومنان، تبیین فوائد حکم تعطیل شده و اقناع افکار عمومی برای از سرگیری اجرای آن حکم است و پس از اقناع، برای مقابله با اقلیت مخالف، قطعاً باید از ابزار فشار نیز استفاده کند. 8️⃣در این میان، برخی احکام مانند اصل حجاب، از حساسیت بالایی برخوردارند و اگر تعطیلی آن منجر به اشاعۀ فحشا و برچیده شدن روح دین در جامعه شود؛ در اینجا حکومت حق عقب نشینی ندارد، ازاین رو، افزون بر تبیین لازم، دربارۀ الزام به اجرای آن، می تواند بلکه باید قانون نیز وضع کند. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی حجت الاسلام دکتر فاریاب، از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
خداوند گفته من شما را آفریدم تا دیده بشوم وشما را برای پرستش خودم آفریدم.پس نیاز داشته به ما که ما را آفریده.حالا سوال من اینه خدایی که نیازبه دیده شدن داشته پس بی نیاز نیست. چطوری میشه که خداوند گفته من بی نیازم؟ سلام عليكم ممنون از پرسش شما. .. اولا در مصادر روایی این نیست که خلق کردم تا دیده شوم بلکه خلق کردم تا شناخته شوم: «كنت كنزاً مخفياً فأحببت أن أعرف, فخلقت الخلق لأعرف» ثانیا فرض ما در جایی است که خدایی همه کمالات را دارد و هیچ احساس کمبود و نقصی ندارد این خدا اگر هم خلق کرده تا دیده شود این دیده شدن کمال او نیست بلکه کمال آنست که میبیند و معرفت می یابد. و به قول مولانا من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم . بدین جهت فلسفه خلقتی که برای جهان و انسان با هر تقریری متصور است هیچکدام نیازی از خالق را در نظر ندارد بلکه دیدن خالق و معرفت اوست که نیاز مخلوق است و او را به کمال میرساند. به عبارتی خدایی که همه چیز دارد یعنی همه چیز دارد حتی احساس نیاز به دیده شدن که نشان از نوعی حس نیاز و حقارت دارد در او نیست پس خلقت او سود و فایده‌ای برای خودش ندارد. نکته مهم آن که تصور ما باید از خدای کامل مطلق و همه چیز تمام درست بشه . حجت‌الاسلام وحیدی؛ دکترای کلام مؤسسه امام خمینی 💜@Andyshedini 🆔@meshkatnoor
16.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارشی از سایت ویکی شیعه تاسیس 1392 شامل 34 هزار مقاله به 22 زبان 🆔@meshkatnoor
📌چرا با وجود عملکرد ضعیف حکومت دینی در برخی بخشها، نباید سراغ حکومت غیردینی برویم؟ 👈پاسخ 1️⃣وقتی دین برای اداره جامعه، برنامه دارد، پس خداوند از مومنان میخواهد که دین را در جامعه اجرا کنند. اجرای دین در جامعه، فقط با حکومت دینی امکان پذیر است. بنابراین، مومنان باید خواستار حکومت دینی باشند. 2️⃣دین توصیه به رفاه مادی _ نه رفاه زدگی _ دارد. حکومت دینی فارغ از اینکه حاکمان و کارگزارانش چه کسانی هستند، هم به دنبال رفاه مادی است هم بسترسازی جهت پیشرفت معنوی؛ از این جهت برتر از حکومت غیردینی است که صرفاً به دنبال رفاه مادی است. افزون بر آن، چنین نیست که حکومت غیردینی، لزوماً در امور اقتصادی کارآمد باشد. 3️⃣در طول تاریخ، حکومت‌های دینی ای بوده اند که عملکرد بسیار درخشانی داشته‌اند، مانند حکومت امیرالمومنین (ع) و حکومت آل بویه. 4️⃣ناکارآمدی مقطعی حکومت دینی در برخی بخشها ـ مانند معیشت ـ را نباید به پای دین یا ذات حکومت دینی گذاشت،بلکه باید آن را نتیجه عملکرد ضعیف مسوولان نالایق در آن بخشها دانست نه نتیجۀ عمل کردن آنها به دین. 5️⃣آنچه موجب کارآمدی یک حکومت می‌شود، انتخاب افراد شایسته، پیگیری مطالبات به حق خود و انتقادهای دلسوزانه و خیرخواهانه است. 6️⃣اگرچه، دینداران در حکومت دینی لایق وضع معیشتی نامناسب نیستند و توجیه و دفاع از ضعف‌های عملکرد برخی مسولان در حکومت دینی، بدتر از حمله به آن است، در داوری نسبت به عملکرد کلی یک حکومت، باید پیشرفتها و پسرفتها، در تمام حوزه ها ـ معیشت، امنیت، قدرت نظامی و ... ـ مد نظر قرار گیرند. 7️⃣با وجود ناکارآمدی مقطعی حکومت دینی در بخش معیشت، رفتن به سوی حکومت غیردینی، تصمیمی غیرحکیمانه است، بلکه باید با انتخاب افراد شایسته و انتقادهای سازنده، به ترمیم آن همت گماشت. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
کتاب 📘دفاع تبیینی از خداباوری بررسی دیدگاه ریچارد سویین‌برن ✍🏼نویسنده: منصور نصیری ▪️ریچارد سوئین‌برن (Richard Swinburne)‏ متولد ۱۹۳۴، استاد در دانشگاه آکسفورد و یکى از مهم‌ترین فیلسوفان دین و معاصر انگلستان در دهه‌هاى اخیر محسوب مى‌شود. آنچه که باعث شهرت سوئین‌برن شده است، تحقیقات او در حوزه فلسفه دین است. ▪️سه کتاب او با نام های انسجام خداباوری، مفهوم معجزه و وجود خدا از تاثیرگذارترین آثار در حوزه فلسفه دین است. ▪️می‌توان گفت همۀ پژوهش‌ها و تلاش‌هایی که تا سال‌های اخیر برای دفاع از صورت گرفته‌اند، مبتنی بر خدا با اتکا بر روش و قطعیت محور بوده‌اند. اما امروزه متفکرانی در جهان غرب با تأکید بر روشی متفاوت به دفاع از خداباوری می‌پردازند. این روش همان روشی است که در ارزیابی فرضیه‌های علمی و دفاع از آنها به کار می‌رود؛ روشی کاملاً احتمال‌محور و مبتنی بر «» که روشی رایج در ارزیابیِ فرضیه‌های علمی است. ▪️ریچارد سویین‌برن، سردمدار استفاده از چنین روشی است. او با رد روش مرسوم کوشیده است برای دفاع از خداباوری، از این شیوه نو که احتمال‌محور است استفاده کرده، خداباوری را چونان فرضیه‌ای در کنار سایر فرضیه‌ها، از جمله فرضیه مادی‌انگاری، در نظر بگیرد و با کاربستِ معیارهای مطرح در این روش از خداباوری دفاع کند. کتاب حاضر این روش جدید را با محوریت دیدگاه سویین‌برن تبیین و بررسی کرده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام 🆔@meshkatnoor
📙فلسفه دین (دانشنامه فلسفه استنفورد) 💢کتاب «فلسفه دین» ترجمه مدخل فلسفه دین از دانشنامه استنفورد، نوشته «چارلز تالیافرو» است که اولین بار در سال ٢٠٠٣ انتشار یافت. 🔸 کتاب «فلسفه دین» شامل مباحث خداباورانه، توضیح مفهوم شرارت، ویژگی های الهی، تجربه مذهبی، و زبان دینی است. همچنین این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد که چه چیزی باعث می شود یک باور، مذهبی باشد، و ارزش‌های دینی، هویت شخصی، و مرگ را به مرکز توجه می‌آورد. 🔸 کتاب علاوه بر پرداخت های آشنا به گفت‌وگوهای میان خداباوری و خداناباوری، مطالبی را در خود جای داده که به نقطه نظرهای مذاهب غیرخداباور، و تأثیرات هنر، روانکاوی و محیط بر دغدغه های دینی می‌پردازد. نسخه دیجیتال این کتاب در کتابخوان فیدیبو در دسترس است. 🆔@meshkatnoor
﷽ 🔰 سومین کارگاه علمی با موضوع آشنایی با اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم «در دو جلسه» 🔹با حضـــــــــــور 🔹اســــــــــــــتاد سید مصطفی میرباباپور (استاد مؤسسه امام خمینی(ره)) 📆| زمان برگزاری دوره: ▪️شنبه: ۲۸ /بهمن ماه ▪️چهارشنبه: ۲. /اسفند ماه ⏰ ساعت: ۱۵:٠٠ تا اذان مغرب ✍طلاب عزیز؛ جهت ثبت نام از مورخه ۲۳ تا ۲۶ بهمن به صورت حضوری به دفتر معاونت آموزش مدرسه مراجعه بفرمایند. ❌هزینه ثبت نام جهت طلابِ خارج از مدرسه ۵٠هزار تومان می باشد. 🔰کانون کلام و علوم عقلی 🕌مدرســــه علمیــــه شهیدصدوقی (ره) واحــــد۲ اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج ┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄ @sadooghi2qom ☜ 🆔@meshkatnoor
جلد 17.pdf
631.8K
✏️ متن کامل ☝️ را دانلود کنید 🔍موضوعات ذیل از مباحث این جزوه است:👇 ▫️لوازم مشروعیت نتائج انتخابات خبرگان رهبری ▫️امام علی و انتخابات ▫️دستیابی به حق حاکمیت مردم تنها از طریق انتخابات آزاد، سالم و عادلانه ممکن است ▫️انتخابات نمایشی ▫️در جمهوری اسلامی ایران انتخابات آزاد نداریم ▫️شورای نگهبان صلاحیت احراز صلاحیت علمی داوطلبان مجلس خبرگان را ندارد! ▫️چرا نبايد در انتخابات تحت حاكميت جمهوري اسلامي شركت كرد؟ ▫️چرا جمهوری اسلامی، جمهوری نیست؟ ▫️دروغی به نام انتخابات در جامعۀ دینی ▫️نمایش انتخابات با بازیگران دست چندم 🌐 مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) 🆔@meshkatnoor