eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
788 ویدیو
288 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️⛔️ مدیتیشن وین دایر یا عبادت جعلی 👈 در آثار وین‌داير، مديتيشن، يوگا و مراقبه‌ی معمول، جايگزين عبادت گرديده و اصولاً در نگاه او، مديتيشن، همان عبادت است كه به معرفت درونی منتهی می‌شود. 🔻 وی می گوید: «اگر می‌خواهيد به تمرين مديتيشن بپردازيد، به تمام معنی آن را انجام دهيد و سعادت و خوشی را در خلوت اين عمل ببيند و اگر می‌خواهيد نام دعا برآن بگذاريد و آن را به عنوان گفت‌وگو با خداوند تلقی كنيد، چنين نامی را بگذاريد و با تمام وجود دعا كنيد.»(خود حقیقی، ص 159) 🔻او كرامات ادعایی خود را مرهوم مديتيشن مي‌داند و به كرّات مديتيشن و يوگا را به ديگران توصيه می‌كند. ناگفته پیداست مدیتیشن همان سوغات آیین‌های شرقی به تمدن غرب است. بعد از آن‌که عده‌ای خلاء عظیم معنویت در غرب را دریافتند، این خوراک نامرغوب را با ذوق زدگی به غرب بردند؛ عرفانی که وین دایر عرضه می‌کند. غایت چنین مراقبه‌ای تعالی معنوی و رشد ابعاد مختلف روح نیست و ارتباطی با عرفان و عروج روح ندارد و صد البته با شناخت خدا و رسیدن به معرفت خدا و رضایت خدا کوچک‌ترین نسبتی ندارد.( نیم‌نگاهی به معنویت وین‌دایر، ص 27) 📌 پی‌نوشت: وین دایر، خود حقیقی، نشر چیچیکا، 1384. حمزه شریفی‌دوست، نیم‌نگاهی به معنویت وین‌دایر، نشر عصر آگاهی، 1390. 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1400.9.23.mp3
22.73M
علمی 📌 موضوع: خدای دین و خدای فلسفه ؛ مغایرت یا این همانی ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🕰زمان: سه شنبه 23 آذرماه در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@meshkatnoor
و ؛ مغایرت یا این‌همانی؟! برخی از فیلسوفان خداناباور غربی همچون و متألهان مسیحی مانند اعتقاد دارند خدایی که در براهین فلسفی به عنوان ، علت نخستین، طراح کیهانی و... اثبات می‌شود، مغایر با خدایی است که دین توصیفش می‌کند و فیلسوفان خداباور مجوزی برای یکی انگاشتن این دو ندارند. برخی دیگر معتقدند خدای دین شایسته محبت و پرسش است و انسان باید در مواجهه با وی کرنش و خضوع نماید، در حالی که خدای فلاسفه، تنها یک واجب الوجود است که شوری در دل‌ها نمی‌افکند؛ خدای فلسفه یک امر خشک و انتزاعی است که متعلق مجادلات علمی و مناقشات ذهنی است. در مقام بررسی این ادعا نخست باید توجه داشت که ادیان گوناگون حتی ادیان الهی تصویر واحدی از مسئله خدا به دست نمیدهند، مسیحیت رایج مدعی تثلیث است، حال آن که شعار اسلام در توحید تجلی یافته است، از سوی دیگر، مکاتب و نظامات فلسفی نیز نگرش واحدی به خداوند ندارند. بر این اساس، مدعای تغایر خدای فلسفه با خدای دین را نمیتوان در قالبی کلی بررسی کرد، بلکه باید مقضود خود از دین و فلسفه را مشخص کنیم. ما این مدعا را از منظر قرآن کریم به مثابه کتاب مقدس دین اسلام و فلسفه اسلامی بررسی میکنیم، خدای قرآن با اسم علم «الله» شناخته میشود و رایجترین تعبیر برای خدا در فلسفه اسلامی عنوان «واجب الوجود بالذات» است. مدعای دوگانگی خدای دین با خدای فلسفه از منظر قرآن و فلسفه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ زیرا بر طبق قرآن، یکی از اوصاف منحصر در فرد الله تعالی، «شیء غیرمخلوق» است؛ در نگرش قرآنی، همه موجودات مخلوق الله هستند و او تنها موجودی است که وصف «شیء غیرمخلوق» را دارد. در جانب فلسفی نیز، واجب الوجود که با براهینی ابتدا وجودش و سپس وحدتش اثبات میشود، تنها موجود بدون علت است. پس «شیء غیرمخلوق» وصف انحصاری الله قرآن و واجب فلسفه است. بنابراین، مصداق الله و واجب الوجود یکی است. اما مدعای دوم مبنی بر تفاوت نسبت انسانی با خدای فلسفه و خدای دین نیز با تمرکز بر صفات ذاتی و فعلی خداوند قابل بررسی است. در فلسفه الهی، تنها به اثبات وجود خدا بسنده نمیشود، بلکه پس از مرحله اثبات ذات، به سراغ اثبات و بررسی اقسام گوناگون اوصاف الهی میروند. اوصاف فعلی خداوند بیان‌گر روابط گوناگون خداوند با مخلوقات از جمله انسان‌اند، اما صفات ذاتی چگونگی ذات الهی و کمالات او را توصیف میکنند. در سطح عامه مردم، توجه به اوصاف فعلی خداوند و نقش او در هستی و زندگی انسان، شایستگی او برای محبت‌ورزی و پرستش را نشان می‌دهد و عموم مردم با ادراک این اوصاف و مناسبات متعدد میان خود و پروردگارشان، به او محبت پیدا کرده، در مواجهه با سر تعظیم فرود می آورند. اما فیلسوفان فراتر از این معرفت عمومی، خداوند را به اوصاف کمالش می‌شناسند و این معرفت به کمال بی‌پایان و زبیایی کران‌ناپیدای خداوند عشقی عقلانی در دل ایشان می‌افکند که فراتر و والاتر از محبت برآمده از اوصاف فعلی حق است؛ والذین آمنوا أشد حباً لله. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi 🆔@meshkatnoor
دکتر جعفری.mp3
17.3M
🎤 استاد: حجه الاسلام دکتر 📘 موضوع: جریان شناسی روشنفکری دینی پس از انقلاب 📆 زمان: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ 📍 در جمع دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و فعالان فرهنگی ( دوره جریان شناسی تاریخ معاصر) 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ما به حضرت موسی هم نقد داریم!! ▫️افتراء و اتهام به ساحت حضرت موسی ▪️حجت الاسلام نجفی از دانش آموختگان گروه کلام موسسه امام خمینی ✅مشاهده سایر کیفیت ها👇 https://aparat.com/v/TJ3ps @thaqalayn110 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پخش می‌کند: 🔶 سلسله نشست‌های فرهنگی کانون طلوع 🔶 ویژه برنامه‌های گرامیداشت اولین سالگرد ارتحال حضرت علامه مصباح یزدی‌رضوان‌الله علیه 📣 موضوع: ابعاد شخصیتی، علمی و فکری حضرت علامه مصباح‌رضوان‌الله علیه 👤سخنرانان: اساتید حوزوی و شاگردان معظم‌له 👤سخنران امشب: حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 👤به موضوع: روشنفکری دینی از منظر علامه مصباح 🗓 هرشب از تاریخ 22 آذر تا 12 دی ⏰ 19 تکرا ر ساعت 22:30 و 7 صبح فردا 🚚 رسانه شوید 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐 https://heyatonline.ir/fa/heyat/3468 🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir 🔷 كانال دفتر ارتباطات فرهنگی 🆔 @difqom 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
خلاصه مقالات همایش فلسفه دین .خرداد1400.pdf
950.4K
🔶چکیدۀ مقالات فارسی نهمین همایش بین المللی فلسفۀ دین معاصر 🔶 با محوریت فلسفۀ دین: آموزش و پژوهش 🆔@meshkatnoor
✅ دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پخش می‌کند: 🔶 سلسله نشست‌های فرهنگی کانون طلوع 🔶 ویژه برنامه‌های گرامی‌داشت اولین سالگرد ارتحال حضرت علامه مصباح یزدی (‌رضوان ‌الله علیه) 📣 موضوع: ابعاد شخصیتی، علمی و فکری حضرت علامه مصباح (‌رضوان ‌الله علیه) 👤 سخنرانان: اساتید حوزوی و شاگردان معظم‌له 👤 سخنران 1 دی: حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر صفدر الهی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 موضوع: نقش علامه مصباح یزدی (ره) در بنیان‌سازی روشمند تفکر دینی 🗓 هر شب از تاریخ 22 آذر تا 12 دی ⏰ 19 تکرا ر ساعت 22:30 و 7 صبح فردا 🚚 رسانه شوید 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐 https://heyatonline.ir/fa/heyat/3468 🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir 🔷 كانال دفتر ارتباطات فرهنگی 🆔 @difqom 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
💢 گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی مفتاح اندیشه از مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🔹 دکتر قالیباف: در حوزه علوم انسانی و حکمرانی در سطوح مختلف نه تنها هم‌افزایی صورت نگرفته، بلکه در جهاتی به سمت واگرایی نیز حرکت کردیم. 🔹 آیت‌الله رجبی: برای آغاز حرکت در تولید علوم انسانی اسلامی باید به شناخت نظام اندیشه اسلامی پرداخته شود. تولیدکننده علوم انسانی باید خطوط اندیشه قرآنی و اسلامی را بداند. 🔹 آیت الله رشاد: تشکیل کمیسیونی با عنوان فقه علوم انسانی می‌تواند دین را به عرصه زندگی وارد کند. امروز همان‌طور که دین به ما نحوه سبک زندگی را نشان می‌دهد، علو‌م انسانی این چنین مدعی است. 🔹 دکتر حداد عادل: تحول علوم انسانی یک کار قطعی دفعی و یک پروژه نیست؛ یک پروسه و یک فرآیند است، یعنی باید استمرار داشته باشد. 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شریفی: علوم انسانی نرم‌افزار فردی سازی، دولت سازی، حکمرانی، جامعه‌پردازی و تمدن سازی است و آلودگی یا نارسایی این نرم‌افزار، به آلودگی و نارسایی زیست فردی و اجتماعی و حاکمیتی و تمدنی منجر خواهد شد. 🔹 دکتر معتمدی: برای اسلامی سازی علوم انسانی به اندیشمندان حوزه نیاز داریم که ما را نسبت به مبانی، روش شناسی، فلسفه‌های مضاف، امداد فقه و تفسیر آگاه کنند. 📚 جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی، دکتر نقره‌کار و حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی‌روشن تعلق گرفت. 📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=26242 🆔@meshkatnoor
حدیث اهلیلجه.pdf
350.9K
🔴 روایت معروف اهلیلجه ( مناظره امام صادق علیه السلام با طبیب هندی ملحد . 🔰 این روایت واجد مطالب عمیق و لطبف عقلی است و خواندن آن قدرت مناظره را بسیار تقویت می نماید . 🆔@meshkatnoor 🌾🌾🌾🌾🌾🌾💐💐💐💐💐💐💐
Davkinz.mp3
32.46M
💯🔊 🔸 صوت کامل کرسی بررسی انتقادی خوانش الحادی داوکینز از نظریه فرگشتی 🎙با حضور: 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️فیلم جالبی از علامه مصباح یزدی درباره مردمسالاری دینی 🔹بعضاً درباره آیت‌الله مصباح یزدی این مطلب مطرح می‌شد که ایشان اعتقادی به حق انتخاب مردم ندارد و معتقد است که مردم در حکمرانی کاره‌ای نیستند. 🔹اما این فیلم که بریده‌ای از مستند آن زمستان است واقعیت دیگر و روایت درست‌تری از نظر آیت‌الله‌ مصباح یزدی نشان می‌دهد. ✍️انتخاب مردم، ترجیع بند کلام علامه مصباح یزدی ره در این فیلم مستند است آن وقت عده ای در زمان حیات ایشان دائما مطرح می کردند که علامه مصباح اصلا مردم را قبول ندارد! 🆔@meshkatnoor
◽️ نشست تخصصی و تأثیر آن در آینده فلسفه دین 🎙با حضور: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 چهارشنبه 8 دیماه 1400 ⚜️ حضور مجازی از طریق: 🌐 b2n.ir/f.din
🔆پاسخ قرآنی به شبهه "انحصار صلوات به پیامبر اکرم" و بی جا بودن صلوات بر اهل بیت(علیهم السلام) ❌شبهه: ✳️قرآن می گوید: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»(احزاب، 56) ⁉️یعنی خدا حواسش نبوده به اهل بیت هم صلوات بفرسته؟؟ ⁉️چرا ما جلوتر از قرآن حرکت می کنیم؟؟ 🔆پاسخ شبهه: ✅اولا: اثبات حکمی برای موضوعی به معنای نفی آن حکم از دیگر موضوعات که می توانند مشمول آن حکم شوند، نیست. پس اثبات صلوات خداوند متعال بر پیامبر اکرم در آیه "ان الله و ملائکته یصلون علی النبی"( احزاب، ۵۶) به این معنا نیست که فقط باید بر پیامبر اکرم صلوات فرستاد و نمی توان بر اهل بیت صلوات فرستاد؛ ✅ثانیا از یک سو، خداوند متعال در آیه ذیل می فرماید که خداوند رحیم و فرشتگانش بر (شما) مومنین صلوات می فرستند تا شما را از ظلمات خارج کنند و به عالم نور وارد کنند: "هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا"( احزاب، ۴۳) از سوی دیگر،آیه تطهیر (احزاب، 33)دلالت بر طهارت اهل بیت ( علیهم السلام) از آلودگی به ظلمات (رجس) و منور شدن آنها به نور طهارت دارد. از این رو، اهل بیت( علیهم السلام)، مصداق اکمل مومنانی هستند که در آیه ۴۳ احزاب👆👆 خداوند و ملائکه اش بر آنها صلوات می فرستند. ✳️نتیجه: طبق آیات قرآن، صلوات خداوند و ملائکه، هم شامل پیامبر اکرم و هم اهل بیت(علیهم السلام) می شود و ما هم می توانیم با الگو گرفتن از خداوند و فرشتگان، هم بر پیامبر اکرم و هم بر اهل بیت(علیهم السلام) صلوات فرستیم. 📝جواد گلی
📝 💠علامه مصباح یزدی، فیلسوف دین اسلامی گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر مصطفی میرباباپور؛ دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی ره 🔰در مورد علامه مصباح‌یزدی جنبه‌های فلسفی، کلامی، اخلاقی و تفسیری ایشان بسیار برجسته است، ولی بنده عرض می‌کنم آن‌چه باعث تمایز ایشان از سایر اندیشمندان شده است، نقش‌آفرینی ایشان به عنوان یک دین اسلامی است. در حقیقت ایشان نه آن‌که به برخی مباحث فلسفه دین به‌صورت متفرق پرداخته باشند. نه، منظور من این است که ایشان به‌معنای حقیقی کلمه فیلسوف دین هستند. 🔰ایشان بی‌طرفانه، مبناگرایانه و با روش عقلی از پایه‌ای‌ترین مباحث آغاز می‌کنند و واقعاً بدون آن‌که تأثیری از معارف نقلی مشاهده شود، به تأملات منظم و منسجمی می‌پردازند و در یک سیر مشخص بعد از مباحث معرفت‌شناختی به اثبات وجود خدا، صفات و افعال خدا و شناخت انسان می‌پردازند و بعد از این مراحل ضرورت دین و حقانیت دین اسلام را اثبات می‌کنند. 👈ادامه مطلب را اینجا (http://fekrat.net/?p=6636) مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه8 دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔@meshkatnoor
دکتر دانشور - آینده‌پژوهی شبهه در قلمرو ترابط علم و دین[1].mp3
33.06M
«آینده‌پژوهی شبهه در قلمرو ترابط علم و دین» چهارشنبه 8 دیماه با حضور دکتر یوسف دانشور ؛ استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله) ( 5-6 دقیقه اول جلسه ضبط نشده است) 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از آرشيو كانال قديم كانون تا 17 مهر 1402
🔔 | اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (قدس سره) ▪️سخنران: حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری ▫️مکان: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) ▪️زمان: ۹ دی ۱۴۰۰ بعد از نماز مغرب و عشاء 💻 @mesbahyazdi_ir 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐 https://heyatonline.ir/fa/heyat/3468 🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir 🔷 كانال دفتر ارتباطات فرهنگی 🆔 @difqom 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ سخنرانی پروفسور لگنهاوزن، در کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ 🔶 او واقعا یک ذهن سیستماتیک داشت. همه دانش‌های مختلف او از یک سیستم شکل و صورت گرفته بود و با هم سازگار بود. 🔶 بیش از سی سال است که ایشان را می‌شناسم و افتخار بزرگ من این است که توانستم پای صحبت ایشان بنشینم و یاد بگیرم. در این ده پانزده سال آخر هر هفته جلسه داشتیم و من مدام عذاب وجدان داشتم که چرا باید وقت این پیر مرد را با فلسفه غرب بگیرم و او را اذیت کنم اما دیدم وقتی جلسات شروع می‌شود ایشان زنده می‌شود و نشاط دارد و در مقام دفاع از دین بر می‌آید. 🔶 ارتباط با مسیحیان برای ایشان بسیار مهم بود. ایشان چندین بار تأکید کرد که باید با مسیحیان همکاری کنیم. همیشه در مورد مقالات و سفرها و صحبت‌ها مشورت می‌کردم. یک دفعه که قرار بود بروم آمریکا خدمت ایشان رفتم و گفتم که الان که قرار است بروم آمریکا و کلیساها و مراسم‌ها صحبت کنم چه بگویم؟ ایشان به من گفت فکر نکنید که می‌توانید آن‌ها را مسلمان کنید. این کار شما نیست بلکه کار شما این است که سوء تفاهم را برطرف کنید، این مهم است. اگر شما می‌توانید باید نگاهشان را اصلاح کنید. 🔷 مطالب بیشتر👇 🌐 https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/1990 💻 @mesbahyazdi_ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📝 💠 علامه مصباح، برجسته‌ترین متفکر مدافع انقلاب (https://fekrat.net/?p=6778) گفتگو با حجت الاسلام دکتر رضابرنجکار؛ استاد دانشگاه تهران و مدرس حوزه‌های علمیه 🔰شبهه‌ای هست که می‌گوید آقای مصباح قبل‌از انقلاب، انقلابی نبودند. حتی در ده سال اول هم انقلابی نبودند و بعداً انقلابی شده‌اند. این واقعیت ندارد. ایشان جزء مؤسسین جامعه مدرسین بودند. آیت‌الله در میان آن‌ها یکی از افراد برجسته بوده‌اند. حتی صورت‌جلسات جامعه مدرسین را ایشان می‌نوشتند؛ آن‌هم با یک حروف رمزی؛ به‌شکلی که اگر دست ساواک افتاد متوجه نشوند. اصطلاحاتی درست کرده بودند که دیگران آن را نفهمند. 👈ادامه مطلب را اینجا (https://fekrat.net/?p=6778) مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۸دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net 🆔@meshkatnoor
🔹چرا آقای جعفریان اصرار دارد جهل خود را فریاد بزند؟ 1️⃣بارها از طرق مختلف به آقای جعفریان این نکته نوشته و ارسال شد که؛ آنچه شما به عنوان «علم دینی» انکارش می‌کنید و اصرار دارید که فقط در محیط دانشگاه و دور از دسترس حوزه علمیه بماند، دارای مبانی و لایه‌های متعدد معرفت‌شناسی و فلسفی است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که، علوم انسانی اجتماعی دارای زیرساخت‌های مفهومی بنیادین است که جز با مطالعات فلسفی و معرفتی به سرانجام نمی‌رسد. 2️⃣ایشان، بهره‌ای از این مطالعات ندارد، در وادی فلسفه علم نیز غور نکرده‌است، و صرفاً با تکیه بر تحقیقات تاریخی سعی دارد در مقام انکار «علم دینی» برآید. بواقع که در همین مقام صدق می‌کند: «الناس أعداء ماجهلوا به». نه می‌داند: ماهیت علم و معرفت چیست؟ نه می‌داند که، آیا تحقیقات تجربی و علوم آماری می‌توانند متکی بر پیش فرضهای معرفتی باشند؟ یا اینکه، روش تحقیقات می‌تواند متکی بر بنیادهای فلسفی باشد؟ آیا وصف اسلامیت، وصف ماهیتی علم است یا وصف منبعی علم است؟ و..... بسیاری از مسائل را حل نکرده و بحث نکرده، به آنچه که نمی‌داند و به آن جهل دارد، می تازد. و گواه چنین جهلی، تحلیل‌های تلگرامی ایشان است. 3️⃣واقعاً روشن نیست ایشان با داشتن روحیه پژوهشی و تحقیقی در عرصه تاریخ، چرا اندکی فرصت اندیشیدن و گفتگو با صاحبان ایده علم دینی به خود نمی دهد و اصرار دارد جهل خود را فریاد بزند؟ و چرا اینقدر از علم دینی عصبانی است؟ @monir_ol_din @meshkatnoor