eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
798 ویدیو
293 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
مهدیون.mp3
34.1M
نشست علمی با موضوع: مهدیون بعد از مهدی(ع)؛ توهم یا واقعیت ✅ارائه دهنده: دکتر محمد حسین فاریاب عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی ✅ناقد: دکتر علی محمدی هوشیار عضو گروه جریان شناسی مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🟢مدیر نشست: حجت الاسلام گودرزی مکان: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / ۲۱ آبان ماه 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1403.8.22.mp3
20.67M
💢جلسه گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت 🔹نقد و بررسی تقریر علامه طباطبایی ره از برهان صدیقین 🎤جناب دکتر حمید رضا آیت اللهی 🗓 سه شنبه 22/ 08/ 1403 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
21.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چرا حضرت زهرا سلام الله علیها به پشت درب خانه رفتند و چرا خادمه منزل یا حتی امام علی علیه السلام درب را باز نکردند؟ ◀️ پاسخ از دکتر جباری؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی 🆔 @mjabbari_ir 🆔@meshkatnoor
📌آیا می توان به طور قطعی گفت که حضرت زهرا سلام الله علیها بر اثر ظلمی که به ایشان شد، با شهادت از دنیا رفته اند؟ ✍️پاسخ 💔برای اثبات شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها چند سند محکم وجود دارد: 1️⃣امام کاظم علیه السلام در یک روایت معتبر و صحیح السند فرمودند: همانا فاطمه (س) صدیقه و شهیده است. (الکافی، ج1، ص58) 2️⃣رسول اکرم (ص) در روایتی از شکسته شدن پهلو، غصب حق، محروم شدن از ارث و دیگر ظلمهایی که به آن بانو می شود، یاد کردند و ظالمان به ایشان را لعنت فرمودند. (امالی صدوق، ص114) 3️⃣رسول اکرم (ص) در روایت دیگری فرمودند: «ملعون است، ملعون است، کسانی که بعد از من به دخترم فاطمه ظلم میکنند، حقش را غصب میکنند و او را به شهادت می رسانند.» (کنز الفوائد، ج1، ص150) 4️⃣در زیارت نامه های آن حضرت، از ایشان با وصف «شهیده» یاد شده است. (المقنعه، ص459، مصباح المتهجد، ج2، ص711) ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📣فراخوان فصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات شبهه پژوهی» 🔹 فصلنامه «مطالعات شبهه‌پژوهی» وابسته به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه قم) موفق به کسب رتبه علمی پژوهشی شده است. 🔸مقالات ارسالی باید در سطح علمی پژوهشی، گویای نوآوری در موضوعاتی پیرامون فلسفۀ شبهه مانند مفهوم شناسی، تبارشناسی، پیامدها، تبیین روان‌شناختی و جامعه‌شناختی شبهه، شیوه‌های القاء شبهه، پیش نیازهای شبهه پژوهی، اصول، مبانی و شیوه‌های شبهه پژوهی، جریان شناسی شبهه، رسانه‌های شبهه افکن و پاسخگو با تأکید بر نگاه درجۀ دوم و بیرونی به شبهه باشد. 🌐سامانه مجله: www.shobhepajouhi.ir ☎️شماره تماس: 09136607616 ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh 🆔@meshkatnoor
🤖فلسفه رباتیک و اعتباریات: 💡دهمین ویژه برنامه های علامه طباطبائی (ره) ♻️کار گروه علوم شناختی و هوش مصنوعی مجمع عالی حکمت اسلامی نشت علمی با موضوع"فلسفه رباتیک واعتباریات" برگزار می کند. ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا دبیر: حجت الاسلام دکتر حمید محسنی 🗓زمان: شنبه 26 آبان ساعت 10 مکان: مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت حضوری و مجازی: https://b2n.ir/shenakhti 🔆🔆🔆 🆔@meshkatnoor
. 🕎 دوره‌ی "یهودیت و صهیونیسم"🕍 💥()💥 🌹مدرس دوره: 📚سرفصل ها: 📗مهاجرت یهودیان تبعیدی به ایران 📕تخریب هیکل سلیمان با جلای بابل 📒تفرقه شیعه و سنی، عرب و عجم 📘 هولوکاست از اسطوره تا واقعیت 📓نقش کوروش در آزادی یهودیان 📙چگونگی تشکیل دولت جعلی اسرائیل 🚥شرایط: 🔹دوره مجازی آفلاین(۵ ساعت) 🔸تاریخ برگزاری جمعه ❇️امکان درخواست گواهی 🔺=ارسال بنربرای ۱۰نفر و یا درکانال یاگروه 🌸عضویت در کانال عهد عتیق👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1299448806C9bbd02f60e ♾♾♾♾♾♾♾♾♾♾♾♾♾♾ 🆔@meshkatnoor
12.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️جایگاه زن در نظام آفرینش 🎙حجت الاسلام فاضل فلاورجانی عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی 🆔@meshkatnoor
14.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه در قم ❇️مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سال 1372 تأسیس گردید. این مجموعه آموزشی از طلاب حایز شرایط به صورت داوطلب در قالب آزمونی، سنجش به عمل آورده و کسانی که شرایط شرکت در رشته‌های این مؤسسه را داشته باشند به عنوان دانش‌پژوه این مؤسسه مشغول به تحصیل می‌شوند. این مؤسسه بیش از 14 رشته در مقاطع کارشناسی و ارشد و دکتری دارد. گروه‌های علمی از قبیل حقوق، روان‌شناسی، علوم‌سیاسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، علوم تربیتی و... را شامل می‌شود. http://iki.ac.ir 🆔@meshkatnoor
اطلاعیه دوم یازدهمین دوره همایش بین المللی دانشجویی فلسفه (1403) - افزایش مقدار جوایز گروه فلسفه و انجمن علمی-دانشجویی فلسفه دانشگاه تربیت مدرس با همکاری مجموعه انعکاس و پژوهشگاه فضای مجازی یازدهمین همایش دانشجویی فلسفه را در 28 و 29 آذرماه 1403برگزار می‌کنند. از دانشجویان همه مقاطع و فارغ‌التحصیلان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد همه رشته های تحصیلی که به‎  نحوی پژوهش آنها به فلسفه مربوط می ‎شود دعوت می‌کنیم مقالات خود را برای ارزیابی به ایمیل همایش به آدرس spc.tmu@gmail.com ارسال کنند. در یازدهمین همایش دانشجویی فلسفه با همکاری  مجموعه «انعکاس (https://t.me/inekas/) و «پژوهشگاه فضای مجازی»سه جایزه 5 میلیون تومانی به صورت عمومی، یک جایزه پنج میلیون تومانی به مقاله منتخب با موضوع اخلاق و فلسفه فضای مجازی، فلسفه هوش مصنوعی و فلسفه و اخلاق فناوری و علاوه بر این موارد یک جایزه 18 میلیون تومانی به مقاله برتر در حوزه فلسفه و کلام اسلامی اهدا خواهد شد. جهت اطلاع از نحوه اهدای جوایز و توضیحات تکمیلی به سایت jphil.ir مراجعه کنید. ✳️مهلت ارسال مقالات 15 آذر ماه بوده و تمدید نخواهد شد. 🆔@meshkatnoor
⚡️دورخیز عربستان برای جبران تاریخی غیبت در فلسفه ورزی ✍ به قلم: سید علی بطحائی 🔹 امسال و همزمان با روز جهانی فلسفه، سرتاسر عربستان سعودی شاهد برگزاری نشست های تخصصی پیرامون فلسفه ورزی بود. این برنامه ها نشان داد که عربستان در دوران اصلاحات بن سلمان قصد دارد که چهره ای جدید از سعودی را به جهانیان مخابره کند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این زمینه خواهیم پرداخت. 1⃣ یکم. اصلاحات بن سلمانی، نه تنها به فِریز و استرلیزه شدن سلفیت در سپهر فرهنگ عمومی پرداخته؛ بلکه خیلی بالاتر از این تغییرات، رویکرد آنتی فلسفیِ سلفیت را نشانه رفته و مخالفت با کلام و رویکردهای ضد عقلانی ابن تیمیه و خاندان آل شیخ در این حوزه به چالش کشیده است. این اصلاحات از سال ۲۰۱۹ میلادی و گنجاندن آموزش فلسفه در کتب درسی شروع و دو سال بعد با تاسیس انجمن فلسفه عربستان و تحرکات جدی این جمعیت نشان داد که عربستان قصد دارد تا عقب ماندگی تاریخی خود در این حوزه را التیام بخشد. 2⃣ دوم. بن سلمان بر خلاف ترویج رویکرد آزادی لیبرالیسمی در برگزاری فستیوال های غیر اخلاقی، در فلسفه ورزی مراقب واکنش های تند و تیز سلفی ها نسبت به مخالفت با فلسفه است. بررسی نشست های فلسفی در عربستان نشان می دهد که آنها در پی ترویج فلسفه رایج در جهان اسلام و ایران نیستند تا از این طریق حساسیت تاریخی پیروان ابن تیمیه را برانگیزانند. عربستان نشان داد که قصد دارد کانون فلسفه ورزی را خود را در برابر فلسفه مصر و تا حدودی خود را در امتداد فلسفه آلمانی (به عنوان ابرقدرت فلسفه ورزی در اروپا) معرفی کند. شاید جمله مشهور فرج فُوده که چند سال قبل می گفت: «سوف ياتی وقت تتسعود مصر و تتمصر السعوديه؛ به زودی زمانی فرا خواهد رسید که مصر، تبدیل به سعودی و سعودی نیز مصری خواهد شد» را باید در همین راستا تحلیل کرد. وزن مباحث نشست های فلسفه ورزی امسال عربستان به مباحث فلسفه یونان و فلسفه های غربی پرداخته تا شاخک های آنتی فلسفی سلفی ها را برنیانگیزاند. 3⃣ سوم: عموما نشست های فلسفی امسال در کافی شاپ ها و کافه کتابها طابق النعل بالنعل کافه های غربی برگزار شد. موضوعاتی مثل فلسفه اشراقی افلاطون، گفتگوی لیزیس با افلاطون، سئوالاتی که در ذهنم است؟ (برای رده سنی ۹ تا ۱۲ سال)، شادی و بهجت آرامش، هوش مصنوعی و آینده فلسفه، منابع جهل، چیستی ادبیات فلسفی، نفس مابین فلسفه و علم، مهارت تفکر فلسفی، فلسفه در کتاب های کودک خوانشی از لویاتان توماس هابز و... در نشست های امسال برگزار شد. 🔚 النهایه: قضاوت در مورد فرجام فلسفه در کشورهای حاشیه خلیج فارس و بویژه عربستان خیلی زود است. عربستان با سرمایه گذاری هنگفت در این بخش و بیشترین آمار نشست های فلسفی در کشورهای حاشیه خلیج قصد دارد گوی سبقت را از سایر شیخ نشین ها برباید، ولی اینکه با موضوعات فلسفی عاریه ای و عدم وجود خاستگاه درون زای تاریخی فلسفی چاره ای جز مشق فلسفه دیگران را در پی ندارد. ارزیابی خیزش فلسفی کشورهای حاشیه خلیج و به ویژه عربستان در این رویداد فکری بسیار زود است. تا زمانی که جرقهٔ فلسفی چهار ساله عربستان به جریانِ فلسفی پایدار تبدیل نشود، نمی توان از یک جهش فلسفی برای جبران عقب ماندگی ها سخن در عربستان سکولار پساسلفیه سخن گفت. هر چند که نقش فیلسوف های اجاره ای و دو تابعیتی در فلسفه ورزی عربستان را نمی توان به استقرار یک نظام فلسفی منسجم در عربستان پیوند داد. 🏷 💠 مسْلِمْنا 🆔@meshkatnoor