✳️رویارویی مومنانه با گرفتاریها در دعای هفتم صحیفه سجادیه
✅یاد و نام الهی، آرامش بخش جان و روح انسانی است(الرعد : 28) و ادعیه گهربار صحیفه سجادیه، به سبب توجهی که پیوسته به معبود، خالق و همه کاره عالم هستی می دهد، باعث آرامش و نوازش جان آدمی، دلگرمی و ارضاء ابعاد احساسی و عاطفی انسان می شود.
✅اما علاوه بر ابعاد احساسی و عاطفی، صحیفه سجادیه سرشار از معارف بلند و دلپذیر دینی است که انسان را در کنار خوان پرنعمت دریای خروشان معرفت، سید الساجدین علیه السلام به میهمانی دعوت می کند.
✅دعای هفتم، صحنه رویارویی مومنانه با گرفتاری را به تصویر می کشد و به گرفتاریها و شدائد نگاه «شر»گونه ندارد، چرا که شر چه منطقی و چه قرینه ای، به نحوی با هستی بلندمرتبه الهی سرناسازگاری دارد، لیکن در مواجهه مومنانه، قدرت و حاکمیت الهی بر همه جا سایه گسترده و همه گرفتاریها و مصائب، حکیمانه و هدفمند، از اوست(بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَي) این کجا و گردن فرازی و سرناسازگاری با خدا کجا! اساسا غیر تسلیم و رضا، چاره ای برای گرفتاریها نیست(ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَاب).
اما بدان جهت که حکیم، غیر حکیمانه عمل نمی کند(الدخان : 38؛ النور : 18) این گرفتاری ها یا به جهت آزمایش و ارتقاء درجه است(البقرة : 155) یا برای هوشیار کردن و بازگشت به سوی خدا(سجده: 21)، پس زمام امور به دست قادرِ حکیم است و او غافل از تربیت انسان نیست.
✳️اما چه باید کرد؟ راه نجات کجاست؟
✅لطف الهی باعث سبب سازی الهی شده و در رفع گرفتاری ها، چاره ای از توسل به اسباب ظاهری نیست. دارو و درمان، ابزار علمی و فنی و همه و همه، به لطف الهی کارگر می افتد(تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَاب) اما باید بهوش بود که تاثیر اینها، بسته به اراده الهی است و چه بسا خدای سبب ساز، خود سبب سوز شود (وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ.) از این جاست گاه سرکنگبین صفرا فزاید و روغن بادام خشکی بنماید!
✅پس اگر چنین است نجات فقط به دست مسبب الاسباب است و باید آگاه بود که جز آستان او در جهان، پناهی نیست (يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَج؛ أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ؛ وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِك...)
🔚گرچه گرفتاری ها، زمینه ساز رشد انسان است و جایی برای تلقی شر از آنها وجود ندارد، لکن دعای هفتم با ترسیم هدفمندی و حکیمانه بودن حوادث و تسلط تام و تمام آفریدگار بر آنها، مسئله وجودی و اگزیستانسی شر را نیز پاسخ می گوید. شر وجودی برای کسی است که هم اکنون با درد و رنج گلاویز شده و به شدت ناامید است و این دعا با توجه دادن به اینکه هیچ یک از این حوادث بی هدف و بی ثمر نیست و آگاه خبیر، نظاره گر و دست اندرکار آنهاست، او را تسلی می دهد.
📝 حجت الاسلام جواد قلی پور؛ دانشجوی دکتری کلام https://eitaa.com/meshkatnoor
🔴 نقدی بر مواجهه جاهلیت مدرن با حکم شرعی روزه
⚫️امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، در پیامی تلویزیونی به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان، از کشاورزان این کشور خواسته است تا به خاطر سلامتی خود و خانوادههایشان و تأمین مواد غذایی مردم در زمانی دیگر روزه بگیرند.
⛔️ او گفته است: "مردم، گرفتن روزه را به وقت مساعد دیگری موکول کنند."
📡 بی بی سی فارسی، چهارم اردیبهشت ۱۳۹۹
🔆 با دیدن خبر بالا، یاد آیه قرآن درباره عرب جاهلی افتادم که در ماه های حرام(که جنگ در آنها حرام بود) دخل و تصرف می کردند و برای منافع مادی، یک ماه حرام را حلال اعلام می کردند و در آن به نبرد می پرداختند و در توجیه می گفتند که به جای آن ماه حرام، ماه دیگری را حرام قرار می دهند.
🔺«إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عَامًا وَيُحَرِّمُونَهُ عَامًا لِّيُوَاطِئُوا عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»(توبه، ۳۷)
«ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﻪ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ [ ﺣﺮﻣﺖ ﻣﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﺎﻩ ﺩﻳﮕﺮ ] ﺍﻓﺰﺍﻳﺸﻲ ﺩﺭ ﻛﻔﺮ ﺍﺳﺖ ; [ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﻋﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺮﺩﻣﺪﺍﺭﺍﻥ ﻛﻔﺮ ] ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ، ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ. در ﻳﻚ ﺳﺎﻝ، ﻣﺎﻩ ﺣﺮﺍم ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ﻣﻰ ﺷﻤﺎﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﺎﻝ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺣﺮﺍم ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﻣﺎﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺳﺎﺯﻧﺪ؛ ﻭﻟﻲ [ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ] ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩ ﺣﻠﺎﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ; ﺯﺷﺘﻲ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺷﺎﻥ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ.»
🔆 امروزه نیز جاهلیت مدرن با ظاهری متفاوت از جاهلیت نخستین، ولی با باطنی یکسان در صدد است که در احکام الهی، دخل و تصرف کند و به بهانه منافع مادی دنیوی، حکم شرعی وجوب روزه ماه رمضان را به ماهی دیگر موکول کند.
❇️ ای کاش این پیشوایان جاهلیت مدرن می دانستند که روزی بندگان به دست خداست و خداوندی که روزه ماه رمضان را واجب کرده است، همان خدایی است که باران را نازل می کند و زمین را حاصلخیز کرده و می تواند به آنها برکت دهد.
❇️بله، خداوند حکم کرده که روزه گرفتن بر کسانی واجب است که توانایی روزه گرفتن دارند و بر بیماران و کسانی که توانایی روزه ندارند، واجب نیست.
اما تشخیص مضر بودن روزه برای سلامتی، که بستگی به گمان عقلایی شخص یا دیدگاه پزشک متخصص متعهد دارد متفاوت است با بخشنامه حکومتی دادن و منع همه مردم از روزه به بهانه های واهی دنیوی.
⏺«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ»( ذاریات، ۵۸)
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ، ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ.
📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی
فهرست #جزوه_های_قرآنی بارگزاری شده در کانال بصیر:
✅✅✅بسیار مناسب برای طرح مباحث قرآنی در ماه مبارک رمضان.
1.آیات نماز در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1755
2.دشمن شناسی در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1233
3.راههای پولدار شدن در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/234
4.انواع خودباختگی در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1215
5.منافقین و ساکتین
https://eitaa.com/basir_v/1220
6.آیه های امیدبخش در روایات و راه جمع بین آنها
https://eitaa.com/basir_v/302
7. آیات شفاعت در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/403
8. شاهدان و گواهان قیامت در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1010
9.شیوه صحیح بیدار کردن فرزندان برای نماز صبح
https://eitaa.com/basir_v/435
10.اصول دعوت به نماز(فرق روانشناسی قرآنی با روانشناسی غربی)
https://eitaa.com/basir_v/925
11.راههای رسیدن به فلاح در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1450
12.ده جلسه در خدمت کارکنان حرم مطهر(جزوه تدریس ده جلسه تفسیر سوره لقمان)
https://eitaa.com/basir_v/1468
13.هفت وظیفه انسان در مقابل قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1499
14.جزوه 10 منبر درباره استقامت انقلابی
https://eitaa.com/basir_v/1517
15.نامه به رئیس جمهور و جواب تحریف قرآن(ینقضون عهدهم فی کل مره،وظیفه حکومت اسلامی در زمان نقض عهد کفار)
https://eitaa.com/basir_v/180
16.دوازده ویژگی یک سخن خوب از دیدگاه قرآن
https://eitaa.com/basir_v/877
17.ویژه نامه اربعین
https://eitaa.com/basir_v/893
18.بررسی آیات حجاب و عفاف در قرآن
https://eitaa.com/basir_v/1665
🔴🔴🔴توجه توجه توجه:
هر نوع کپی برداری و پخش جزوات ولو بدون ذکر منبع جایز است. https://eitaa.com/meshkatnoor
🔴پيامهاي نهفته در دعاهاي ماه رمضان
از جمله دعاهايي وارد شده براي سحرهاي ماه رمضان به ويژه شبهاي قدر، دعا براي بهبود وضعيت اقتصادي، امنيت و سلامت دين و بدن است:
اللَّهُمَّ وَ أَعْطِنِي السَّعَةَ فِي الرِّزْقِ، وَ الْأَمْنَ فِي الْوَطَنِ، ... وَ الصِّحَّةَ فِي الْجِسْمِ، وَ الْقُوَّةَ فِي الْبَدَنِ، وَ السَّلامَةَ فِي الدِّينِ، (دعاي ابوحمزه)
يکي از کارکردهاي اين دعاها اين است که جامعة اسلامي رفتارها، سخنان، انديشهها و انتخابهاي خودش را همسو با اين مسائل کند.
اگر براي بهبود اقتصادي برنامهريزي عاقلانه نداشته باشيم، شب و روز هم دعا کنيم، هرگز مستجاب نخواهد شد؛ امام صادق فرمود: دعاي کسي که در خانه بنشيند و بگويد «خدايا روزيام ده»، مستجاب نميشود. (کافي/2/ 511)
با پرخوري و بدخوري، دعا براي سلامتي جسماني، هرگز مستجاب نخواهد شد.
با بياعتنايي به واجبات و دلدادگي به نگاهها و سخنان و رفتارهاي گناهآلود، دعا براي سلامت دين، هرگز بالا نخواهد رفت.
وقتي با سخنان، انديشهها، رفتارها، و انتخابهاي خود نيروهاي تأمين کنندة امنيت را تضعيف کنيم، دعا براي امنيت، به شوخي شبيهتر است تا دعا.
بدانيد که «دعا زماني کارساز است که همراه با عمل باشد؛ دعاي بدون رفتارهاي همسو، هرگز مستجاب نميشود.» به تعبير امام صادق (ع) وقتي شما به عهد خود با خدا وفا نميکنيد، چه انتظاري داريد که خدا دعاي شما را اجابت کند. (تفسير قمي/ 1/ 46)
✍️ احمدحسين شريفي @meshkatnoor🔴
📝بخش هایی از نامه حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به مقام معظم رهبری دربارۀ تفسیر قرآن مجید و پاسخ رهبر انقلاب
✳️محضر مبارک حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر عزیز انقلاب اسلامی (دامت برکاته)
سلام علیکم؛
☀️اگر احساس وظیفه نمیکردم، با توجه به وقت عزیز شما و مشکلات بسیار مهم و پیچیده، این مقدار از وقت شما را نیز نمیگرفتم.
✅پیامبر در قیامت از مظلومیت و شهید شدن اهل بیت علیهم السلام سخنی نمیگوید، ولی از مهجوریت قرآن گله میکند. «و قال الرسول یا رب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» (فرقان، ۳۰)
✅دومرتبه سفارش شده است که کتاب آسمانی را جدی بگیرید. «خذ الکتاب بقوة» (مریم، ۱۲)
✅در سخنرانی، پیامبر مأمور میشود که از وحی بگوید، «لتبین للناس ما نزل إلیهم» (نحل، ۴۴) در حالی که امروز، بسیاری از سخنرانیها از شعر، رؤیا، تاریخ، حکایات و نظرات این و آن پر است، ولی سخنرانی با محوریت قرآن کم است.
✅ قرآن، عالم ربانی را عالم قرآنی میداند. «کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب و بما کنتم تدرسون» (آل عمران، ۷۹)
✅ اساس همهی حوزههای علمیه،یک توبیخ قرآنی است که فرمود: «فلولا نفر من کل فرقه...» (توبه، ۱۲۲) در حالی که تدبر در قرآن با دو توبیخ مطرح شده است:
1️⃣«أ فلا یتدبرون القرآن»
2️⃣«أم على قلوب أقفالها» (محمد، ۲۴)
✅مشکل حوزههای علمیه این است که با اینکه خوشبینانه ده درصد طلاب فقیه میشوند، ولی عمدهی مغزهای حوزوی برای تربیت این ده درصد زحمت میکشند.
✅گرچه امروز در سایه انقلاب، تحولاتی در حوزهها پیدا شده است،کم نیستند کسانی که قرآن و نهجالبلاغه را علم نمیدانند، در حالی که امام رضا علیهالسلام فرمود: «من أراد العلم فلیثور القرآن» (مجمع البحرین، ج ۳، ص ۲۳۸)
✅ با اینکه هدف قرآن بیشتر عموم مردم است، «بیان للناس» (آل عمران، ۱۳۷۸) ولی اکثر تفاسیر «بیان للخواص» است.
✅با اینکه از آیه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» (نساء، ۸۲) (که خداوند توبیخ می کند) استفاده می شود تدبر واجب است، زیرا خداوند برای ترک کار مستحب توبیخ نمی کند، اما ما تفسیر را مستحب می دانیم.
✅با اینکه برای هر رشتهی دانشگاهی در کنار معارف عمومی، باید آیات و روایات همان رشته جزء کتب درسی شود، ولی چنین نیست. در ادعیه میخوانیم که اولیای خدا برای هر عضوی یک دعا داشتند، و میگفتند: «و اکف أیدینا عن الظُلم و السرقه، طَهِّر بُطوننا من الحَرام والشُبهة». و بعد از اعضا، برای هر قشری و صنفی یک دعای خاصی داشتند. «و على الشباب بالانابة والتوبة و على النساء بالحیاء والعفة و على مشایخنا بالوقار و السکینة»
✅با اینکه در قیامت درجات معنوی بر اساس قرآن است، «اقْرَأْ وَارْتَقِ» (مکاتیب الائمه، ج ۲، ص ۲۰۶) ولی شهریههای حوزهها بر اساس قرآن نیست.
✅حضرت آقا! جنابعالی قبل از انقلاب درس تفسیر داشتید، و امروز هزاران روحانی در دانشگاهها و پادگانها و قوای مسلح و ائمه جمعه وجود دارند که بعضی گاهی تفسیر میگویند ولی هنوز در حوزه، دانشگاه و منابر، رنگ سخنان مخلوق بیش از سخنان خالق است.
✅به امید روزی که تمام حوزهها و تمام مدرسین برای تفسیر سهم و جایگاهی در شأن کتاب آسمانی قرار دهند و همانگونه که سایر کتب محوریت دارد، تفسیر قرآن هم محور باشد.
✅توجه به قرآن و سفارش به تفسیر و تدبر توسط حضرتعالی با اراده خداوند راهگشاست و برّی است که باید همه در این برّ مشارکت کنند.
🙏والسلام علیکم و رحمةالله؛ مرید قدیم؛ محسن قرائتی
☀️رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه حجتالاسلام قرائتی مبنی بر لزوم ترویج و تفسیر قرآن نوشتند:
📝«بعد السلام ،خداوند به جنابعالی توفیق عطا فرموده است و امیدواریم آن را افزایش دهد. حقیر با کار برای ترویج قرآن و تفسیر کاملاً موافقم.»
📡http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=45383
هدایت شده از @javadgoli
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 یکی از عوامل گسترش الحاد و فساد، غفلت انسانها از نعمت های الهی است.
🔆همچنان که بهره گیری از استدلالات عقلی برای مبارزه با کفر و فساد لازم است؛ مهمتر از آن، توجه به احساسات انسان و یادآوری نعمت های الهی است که موجب بیداری حس شکرگذاری بشر می شود.
❇️ با توجه به نکات مزبور، لازم است اندیشمندان رشته کلام، هم به جنبه عقلی و هم به جنبه احساسی بشر توامان توجه کنند و برای تثبیت و تقویت باورهای دینی مردم، به احساسات و عواطف آنها نیز توجه داشته باشند.
⬆️⬆️ کلیپ هایی مانند کلیپ بالا، نمونه ای از عوامل بیدارگر انسان است که در عصر غلبه فضای مجازی بر زندگی بشر، نقش زیادی در یادآوری نعمت های الهی و فعال کردن حس شکرگذاری انسان نسبت به خدا ایفا می کند و از این طریق می تواند در راستای مبارزه با الحاد و کفر مفید باشد.
🔆«فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ»(اعراف، ۷۴)
ﭘﺲ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﺍﻧﻪ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﺁﺷﻮﺏ ﺑﺮﭘﺎ ﻧﻜﻨﻴﺪ .(٧٤)
حجت الاسلام دکتر جواد گلی
هدایت شده از @javadgoli
❇️ ماجرای تجربه نزدیک به مرگ دکتر «ایبن الکساندر» جراح مغز و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا
✳️مجله آمریکایی «نیوزویک» مطلبی را به پزشک متخصص مغز و اعصاب اختصاص داده است که به گفته خودش، هفت روز «زندگیای با هوش غیرانسان» را تجربه کرده است.
🔆دکتر «ایبِن الکساندر» که تجربه خود از مرگ و نیستی را در مطلب ویژه مجله «نیوزویک» به رشته تحریر در آورده، مینویسد:
✅به عنوان یک جراح مغز هیچگاه به پدیده تجربههای جهان پس از مرگ و چنین مقولاتی باور نداشتم.
✅من مانند پدرم جراح مغز شدم و در دانشگاه های زیادی از جمله «دانشگاه هاروارد» به تدریس این شاخه از علم پزشکی پرداختم. بنابراین، کاملاً می دانم در مغز آدمهایی که ادعا می کنند آن جهان را تجربه کردهاند چه میگذرد.
✅مغز آدمی از مکانیسم اعجاب آور و در عین حال فوق العاده ظریفی برخوردار است، کافی است اندکی از اکسیژن دریافتی مغز بکاهید تا واکنش نشان دهد. با چنین اوصافی، برایم جای تعجب چندانی نداشت که آدمهایی را ببینم که بعد از گذران دوره درمانی پس از آسیبهای جدی و بازیابی هوشیاری خود، از تجربههای شگفتشان افسانهسراییها کنند. اما هرچه میگفتند هرگز بدان معنا نبود که چنین بیمارانی در دنیای واقعی به جایی سفر کرده باشند.
هدایت شده از @javadgoli
🔺🔻اوضاع بدین منوال بود تا اینکه سال ۲۰۰۸ رسید. اوایل صبح خیلی زود، با یک سردرد شدید از خواب بیدار شدم. تنها به فاصله چند ساعت، کورتکس مغزم کاملا از کار افتاد. کورتکس بخشی است که کنترل اندیشه ها و احساسات ما را برعهده دارد و باعث تمایز ما از دیگر جانداران است.
✅ پزشکان بیمارستان عمومی «لینچبرگ» در ایالت ویرجینیا، که خودم هم آنجا به عنوان جراح مغز و اعصاب کار میکردم، به این نتیجه رسیدند که دچار نوعی مننژیت نادر شدهام. آن روز صبح، وقتی به اتاق اورژانس رفتم، اوضاعم آنقدر بد بود که امید چندانی به بهبود و ادامه زندگیم در قالب چیزی فراتر از یک گیاه وجود نداشت. مدتی زیادی نگذشت که همان روزنه امید هم از دست رفت. هفت روز در اغمای کامل بودم، بدنم به هیچ محرکی پاسخ نمی داد و فعالیتهای عالی مغزم کلاً مختل شده بود.
✅در چنین شرایطی هیچ توجیه علمیای برای این حقیقت وجود ندارد که در حالی که بدنم در اغما کامل به سر میبرد، ذهنم، هوشیاریم، خود خویشتنم، حی و حاضر باشد.
✅ نورونهای کورتکس مغزم به واسطه حمله باکتریایی فلج شده بودند، اما نوعی هوشیاری و معرفت ورای ظرفیتهای مغزی مرا به بُعد دیگری از این کائنات برد، بُعدی که حتی خوابش را هم هرگز ندیده بودم و هیچگاه در زمره باورمندانش نیز قرار نداشتم.
✅باری، ماهها سپری شد تا بتوانم برای خودم هضم کنم که چه بر من گذشت. علیرغم غیرممکن بودن وجود هرگونه هوشیاری در شرایطی که داشتم، چیزهایی که آن موقع تجربه کرده بودم برای خودم هم به هیچ وجه توجیه پذیر نبود: اول، یک جایی در میان ابرهای بزرگ و پُف کرده به رنگ صورتی و سفید که در مقابل آسمان «آبی تیره» تضاد مشهودی ساخته بود.
✅بالاتر از ابرها -بی نهایت بالاتر- دسته دسته موجوداتی شفاف و نورانی در آسمان این طرف و آن طرف میرفتند و خطوط ممتدی را دنبال خود در فضا بر جا میگذاشتند. پرنده بودند یا فرشته؟ نمیدانم. بعدها که برای توصیف این موجودات دنبال واژه مناسب میگشتم این دو کلمه به ذهنم رسید، اما هیچ یک از این دو حق مطلب را درباره این موجودات اثیری ادا نمیکند که اساساً از هر آنچه در این کره خاکی میشناسم تفاوت داشتند، چیزهایی بودند پیشرفتهتر و متعالیتر.
✅در دنیایی که بودم، دیدن و شنیدن دو مقوله جدا از هم نبود. انگار که نمیشد چیزی را ببینی یا بشنوی و به بخشی از آن بدل نشوی. هرچه که بود متفاوت بود و در عین حال بخشی از چیزهای دیگر.
✅فیزیک نوین میگوید که جهان پیرامون ما یکپارچه و غیرمنفک است. اگرچه به ظاهر در دنیایی از تفاوت ها زندگی می کنیم، برپایه قوانین فیزیک، زیر این ظاهر متفاوت هر شیء و هر رویدادی در هستی در پیوند کامل با اشیا و رویدادهای دیگر است و به بیان دیگر «فرق باطن» وجود ندارد.
✅من سالهای سال به عنوان جراح مغز و اعصاب در معتبرترین مؤسسات جهانی خدمت کردهام. میدانم که بسیاری از همکارانم بر این باور پافشاری میکنند که مغز، و به ويژه کورتکس، این عضو کلیدی، سر منشأ هوشیاری خاص نوع آدمی است. خود من هم همین طور فکر میکردم. اما این باور و این نظریه امروز در برابر من رنگ باخته و آنچه بر من گذشت در پهنه باورهایم جایی برای آن باقی نگذاشت.
✅از همین رو قصد دارم باقیمانده عمرم را به بررسی ذات راستین هوشیاری بپردازم و به همکارانم در عرصه علم و نیز به جهانیان نشان بدهم که ما پدیدههایی بسیار بسیار فراتر از مغزهای فیزیکی خود هستیم.
✅در دنیای امروز بسیاری بر این عقیدهاند که واقعیت معنوی دین در دنیای مدرن قدرت خود را از دست داده و علم، در برابر ایمان، راه رسیدن بشر به واقعیت وجود است. پیش از این تجربه، من نیز تا حد زیادی در صف طرفداران این مکتب بودم، اما امروز متوجه شدهام که این دیدگاه به شدت سادهانگارانه است.
🔷تصویر مادیگرا از کالبد و مغز به عنوان مولدان هوشیاری، و نه ظرف آن، محکوم به شکست است. در مقابل، تلقی نوینی از کالبد و ذهن ظهور خواهد کرد که هم اکنون هم نشانههایش را میتوان مشاهده کرد. این دیدگاه نو به همان میزان مبتنی بر دین است که بر دانش استوار.
📡https://www.newsweek.com/proof-heaven-doctors-experience-afterlife-65327
🔰حسن آقامیری، پیامبر اباحیگری
تاملی در افکار و رفتارهای سید حسن آقامیری
✍️ محمدامین رضایی
🔸 "برای انسان گرد هم آمدیم" این جمله #امام_موسی_صدر را در سر در اینستاگرامش نوشته، احتمالا میخواهد بگوید به سبک رفتار او عمل میکند، این روزها "گام به گام با موسی صدر" مجموعه آثار امام موسی صدر را میخوانم، ایده امام موسی صدر هم گفتگو بود، حتی به کلیسا رفت و برای مسیحی ها صحبت کرد، با خیلی ها سر میز نشست اما او یک مجتهد باسواد بود، ریشه ای و مبنایی بحث میکرد، با تیپ های مختلف، اما دچار بی موضعی نمیشد؛ تسامح در گفتگو به عنوان یک روش او را به تسامح و تساحل فکری_رفتاری و حتی بالاتر استحاله نرساند، اگر چه امام موسی صدر اصلا قابل قیاس با سیدحسن اقامیری نیست اما میخواهم بگویم وقتی اندیشه نباشد، وقتی مبنا نداشته باشی حتی اگر بخواهی از سیره رفتاری یک مصلح اجتماعی هم الگو بگیری به این بی هویتی دچار میشوی؛ شهوت جذب تو را تبدیل به یک آدم خنثی میکند؛ آن وقت دین هم میشود ابزار جلو رفت در این بی هویتی نه عامل رشد و تکامل.
🔹وقتی کسی مبنا داشته باشد شبیه سید حسن نصرالله، جولیا پتطرس خواننده زن لبنانی که برای گفتمان مقاومت آهنگ میخواند در جوابش میگوید: شما برای گفتمان مقاومت در لبنان آهنگ خوانده اید تشکر میکنم؛ البته من آهنگ شما به لحاظ فقهی نمیتوانم آهنگ شما را گوش بدهم، یا سلبریتی معروف لبنانی که نه حجاب دارد نه عقاید سیدحسن را قبول دارد درخواست میکند کفشت را بعد از استفاده برایم بفرست تا به عنوان بهترین هدیه در خانه ام نگه دارم، مبنا داشتن اینطور رفتارها را جهت میدهد، مبنا که باشد هر روز از اصولت دست بکشی تا بتوانی با بعضی افراد بی اصول مشهور همراه و هم گفتگو بشوی؛ ایده امام موسی صدر گفتگو برای نزدیک شدن و حل اختلافات بود نه اصول فروشی و استحاله شدن.
🔸من نیز معتقدم به گفتگو با افراد با سلایق مختلف، آنها که من را میشناسند به این سیره شهادت میدهند، اما به صراحت میگویم حسن آقامیری تقریبا رو به تمام شدن هست، نه به لحاظ اجتماعی بلکه به لحاظ ایدیولوژیک، او دیگر رسما #اباحیگری را تئوریزه میکند آن هم با ادبیات دینی و این خطرناک ترین کار موجود است! اگر فساد و اباحیگری را صرفا تایید یا ترویج میکرد باز میشد کاری کرد اما او برای اباحیگری بنیان معرفتی کاذب تولید میکند؛ به انسان ها خصوصا جوان ها شبه بینش میدهد، در وجود آنها گرایش تولید میکند تا به خود جرئت رفتار باطل را بدهند، من اینجا میخواهم یک جمله تاریخی و سنگین بگویم: حسن آقامیری را میتوان #پیامبر_اباحیگری نامید، جمله سنگینی است اما این آئین و مکتب اوست، او به واسطه حمایت چهرهای معروف و تیم رسانه ای ش هر روز دارد این مکتب را جلو میبرد و البته پایان او تلخ است چون جبهه حق کم از این پیامبران دروغین به خود ندیده، اما زنده و استوار باقی مانده است. @meshkatnoor🔴
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#نشست
#قطب_فلسفه_دين
🔺 نشست مجازي
✅ پيامدهاي الهياتي کرونا
🎙 با حضور:
#حميدرضا_شاکرين
#عليرضا_قائمي_نيا
#محمد_جعفري
📅 سه شنبه 9 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 11
📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 46.209.11.22/corona
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537604460
🆔 @iictchannel
1_7521964.pdf
283.9K
مقاله رویگردانی فیزیکدانان معاصر از پوزیتویسم ✍️ دکتر گلشنی و مرتضی خطیری @meshkatnoor🔴
🔺 تحلیل عرفانی مساله شر و رنج ✅ عارفان مسلمان مسئلة رنج و شر را از ابعاد وجودشناختی و سلوکی مورد توجه قرار دادهاند. از جهت وجودی و مبتنی بر نگاهی توحیدی، فقدان و نقصان، لازمة کثرت (خلقت) است و از جهت سلوکی مقدمهای ضروری برای مقام طلب بهشمار میرود که خود شرط ضروری حرکت و وصول به کمال میباشد. ✅ توجه به چنین حرکتی موجب آن است که فقدان را مقدمة وجدان و سختی را ملازم با گشایش بدانیم. البته برخی تنها به فقدانها توجه دارند و از داراییهای ملازم با آن غافلند. از این روست که میزان توجه به فقدانها و اهمیتی که شخص به آنها می دهد، میتواند معیاری برای تعیین رتبه و مقام انسان باشد. ✅ لازمة حرکت، طلب است و طلب با احساس فقدان شکل میگیرد. آن که خود را واجد چیزی میداند، هرگز در پی کسب آن نخواهد بود و حرکتی در وصول به آن نخواهد داشت. بنابراین، احساس فقدان، شرط تحقق حرکت است. این شرطیت برای حرکت، هم در دنیا و امور مادی مصداق دارد و هم در مسیر اصلی انسان به سوی کمال مطلوب؛ به این معنا که هم برای وصول به اهداف دنیوی شخص با احساس فقدان است که به سوی هدف حرکت کند و هم در اهداف متعالی اخروی چنین فقدانی مورد نیاز است. ✅ با این وصف، بسیاری از شرور و نقصها این فایده را دارند که انسان را به ضعف خود آگاه میکند و این آگاهی از ضعف، مقدمهای است برای طلب که اول منزل سیر در مسیر وصول به کمال است. بهویژه در دوران شکوفایی علم و فناوری که برخی را به نوعی علمزدگی و بی اعتقادی به قدرت عظیم خدا و استکبار در مقابل او واداشته است، وجود نقصهایی که محدودیت علم مادی انسان را آشکار میکند، برج خودخواهی و استکبار انسان را فرو میریزد و او را به ضعفِ خود، واقف میکند و این امر شرطی ضروری و البته گامی نخست در باورمندی به خدای متعال است. ✍️ دکتر علیرضا کرمانی ؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی @meshkatnoor🔴