eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
789 ویدیو
288 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طرح ولایت
🔴 دوره های مبانی اندیشه اسلامی " طرح ولایت" 📌 ویژه خواهران در سه دوره فعالین فرهنگی، معلمین، دانش آموزان 🔹 محل برگزاری دوره: تهران در سایت sabtenamtarh.ir ثبت نام کنید. 🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی: 🆔 @maab_iki ارتباط با ادمین: 🆔 @admin_maab
هدایت شده از تفقه
📚 منتخب الآثار من بحار الانوار ✔️ تلخیص، تنقیح، نقد و توضیح کتابِ گران‌سنگ مرحوم علامه محمدباقر مجلسی قُدّس سرّه 🖊 پژوهشی گروهی تحت اشراف آیةالله ناصر مکارم شیرازی حفظه الله 🏷 جهتِ تفصیلی با کتاب مقدمه‌ی مجلد اول به قلم آیةالله مکارم شیرازی دامت برکاته را فرمایید. 🔹 ج ۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar.pdf 🔸 ج ۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar2.PDF 🔹 ج ۳ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar3.pdf 🔸 ج ۴ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar4.pdf 🔹 ج ۵ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar05.PDF 🔸 ج ۶ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar06.pdf 🔹 ج ۷ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar07.PDF 🔸 ج ۸ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar08.PDF 🔹 ج ۹ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar09.PDF 🔸 ج ۱۰ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar10.PDF 🔹 ج ۱۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar11.PDF 🔸 ج ۱۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar12.PDF @tafaqqoh
🔴 معرفت و شکر ✅ در آیه ۶ سوره عادیات بعد از چندین قسم ( که نشان بر عمق و حقیقت موضوع است)میفرماید ان الانسان لربه لکنود.این است و جز این نیست که انسان برای پروردگارش ناسپاس است.چرا؟؟ ✅میفرماید خدایا برای من شکری قرار بده که مخلوط به جهل نباشد.یعنی معرفت هم راستای شکر میباشد.حقیقتا شکر با معرفت معنی پیدا میکند.و شکر یعنی معرفت. ✅در جای دیگر پروردگار، عجز بنده اش از شکرش را( که معرفتیست بالا) شکر مینامد.و حقیقتا شکر نمیشود مگر او به وسیله او و به کمک او و قائم به او .همان طوری که حضرت امام در تفسیر الحمدلله سوره حمد اینگونه میفرمایند. خوب چرا معرفت به الله نداریم که نتیجه اش ناسپاسی با این همه تاکید و حصر باشد!! ✅چون معرفت به خود نداریم.میفرماید کسانی که خدا را فراموش کردند خداوند آنها را دچار خود فراموشی میکند.این یک اصل است.من عرف نفسه عرف ربه.بک عرفتک. اگر خود را میشناختیم همه چیز حل بود.به توحید (که تمام وجودمان را در بر گرفته و تمام آمالمان به آن برمیگردد )میرسیدیم.به بیانی دیگر تمام مشکلات تمام مشکلات و باز هم تمام مشکلات ما ناشی از غفلت ما نسبت به خودمان است.من عرف نفسه .... ✅آیا انسان در این آیه به ائمه اطهار سلام الله علیهم نیز شامل است؟؟ انسانی که به مقام فنا میرسد و این فنا برای او مقام است و باقیست در آن، دیگر انسان نیست.مثل پروانه ای که در آتش وصل معشوقش فانی میشود و آتش شمع تمام وجودش را در برمیگیرد.مثل قطره ای که دیگر پس از وصال به دریا دیگر قطره نتوان گفت براو . ✅تا انسان در مقام مادی اش زندانی باشد، دور است از خویشتن حقیقی اش و شامل آیه.اما اگر از خود مادی و محدودش بگذرد و متوجه به خود حقیقی اش و مقام نورانیتش شود دیگر آنی نیست که انتزاع میکرد که هست. و شامل آیه نیست چرا که دیگر قطره همانی نیست که بود. در مورد آیات دیگر مثل ان الانسان لفی خسر هم قصه، همین است. 📝 مهدی غلامی روشنی ؛دانش آموخته حوزه 🌐 @meshkatnoor
مقایسه نمایید انسانیت و حقوق انسان را در این دو تصویر ! 👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
⚠️اطلاعیه⚠️ 📌ثبت نام در طرح ولایت تمدید شد. 🔹 با توجه به درخواست‌های متقاضیان عزیز، زمان ثبت نام بیست و پنجمین دوره طرح ولایت سال ۱۳۹۹ به مدت ۱۵ روز تمدید شد. 🔹 متقاضیان می‌توانند تا ساعت ۲۴ روز ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۹ با مراجعه به سایت طرح ولایت ثبت نام کنند. 🔹 دانشجویانی هم که پیش از این ثبت نام ناقص داشته اند، می توانند در این فرصت پروفایل خود را تکمیل کرده و در آزمون های مجازی شرکت کنند. 🌐 http://www.tvelayat.ir 🆔 @tvelayat_ir
هدایت شده از تاملات
🔰 قاتل فقط پدرش نبود! ✍ علیرضا زادبر 🔸آن شب در دست پدر بی شرم و بی شرف رومینا بود اما قاتل این دختر فقط آن پدر نیست. پدر رومینا فقط داس را بلند کرد تا جنون خودش را آرام سازد. افراد، شرایط و متعددی این داس را در دست او قرار دادند امروز همان‌ها خودشان را کنار کشیده اند 🔹 اولین نفر نبود آخرین هم نخواهد بود مشکل ما بر احساسات است. مشکل ما عوام گرایی بجای حل اساسی مشکلات است. حالا که جامعه تحت تاثیر این جنایت قرار دارد همه اظهارنظر می‌کنند چند روز دیگر اوضاع عادی و به روال قبل برمی‌گردد. این اظهارنظرها کاملا و است . 🔸مخالفان دیروز امروز به فکر اعدام افتاده اند. وزیر توییت تحلیلی می‌گذارد. عضو شورای عالی فرهنگی آسیب شناسی می‌کند جماعت مُروج و فرار در سریال‌های و فیلم های مزخرف سینمایی داخلی و خارجی ابراز تاسف می‌کنند. خانم همین امروز بفکر لایحه حقوق زنان افتاده است! جامعه شناسان کجای کارند؟ حوزه علیمه در زمینه حقوق زنان در جامعه اسلامی چه دارد؟ 🔹وقتی نجفیِ شهردار، را کُشت هشتگ نه به اعدام راه انداختند که قصاص خلاف انسانیت است، امروز همان‌ها حرف از می‌زنند. 🔸این ها که گفتم و نوشتم بخشی از موج سواری بر احساسات و در مواجه با ریشه ای جامعه است 🔹یکی بیاد و بپرسد دختر ۱۳ یا ۱۴ ساله از کجا و با چه وسیله ای با یک مرد شیاد آشنا شده است؟ چقدر جنایت جانی و مالی دیگر باید رخ دهد تا به این نتیجه برسیم فرزندانمان را در فضای مجازی رها نکنیم؟ کجاست؟! 💢اگر قتل رومینا ما را بیدار سازد شاید بجای موج سواری بر احساسات جامعه به سمت حل بنیادین مشکلات سبک زندگی و بحران‌های فرهنگی حرکت کنیم. ⚜ @taammolat74
کرونا چالش دین یا روشنفکران دینی؟ (2).docx
25K
کرونا ، چالش دین یا روشنفکران دینی 🔰 نقدی بر مواضع روشنفکران دینی در بحران کرونا ✍️ حجت الاسلام میر خلف؛ دانشچوی دکترای فلسفه دین # مباحث معرفتی کرونا # نقد روشنفکران دینی 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از تنویر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقدی بر خبرگزاری شفقنا 👈 در آخرین روز ماه مبارک رمضان، خبرگزاری «شفقنا» از زبان مراجع، روز دوشنبه را عید فطر اعلام کرد. 👈 برای درک اهمیت موضوع، بهتر است نگاهی به سابقه این خبرگزاری بیاندازیم: 1⃣ تضعیف جریان انقلابی در حوزه 2⃣ پوشش رسانه ای عناصر فتنه گر 3⃣ ضریب دهی به صداهای مخالف نظام 4⃣ سکوت در مقابل اشتباهات هم حزبی ها آیا کسی از مسئولین حوزه این خبرگزاری را مورد سوال قرار می دهد؟ Tanwir.ir دانلود این کلیپ با کیفیت HD👇 Aparat.com/Tanwir @Tanwir
📌 توسط قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد: 🔰 فراخوان مقاله همایش فلسفه دین اسلامی 🖌 زمان ارسال چکیده: پایان تیرماه 99 🖌 زمان ارسال اصل مقاله: پایان مهرماه 99 🖌 ارسال مقاله و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/falsafedineslami 💢 تماس با دبیرخانه همایش: 02188501064 داخلی 231 🆔 @iictchannel
🌐 شماره 626 هفته نامه افق حوزه منتشر شد ☸️ مهمترین مطالب منتشر شده👇 💎 آسیب شناسی تمدنی حاکمیت اسلامی از نگاه امام خمینی (ره) 💎 تشریح اقدامات روحانیت در زمینه مقابله با کرونا 💎 از بحر تا نهر ملک مردم فلسطین است 💎 قطب فرهنگی و خرد ورزی اسلام عقل است 💎 سروش با جدا کردن خدا از متن زندگی به دنبال چیست؟ 💎 بایسته های پژوهشی در حوزه امامت 💎 بازشناسی خرافه زدایی از دین(در پاسخ به شبهات سروش) 🌐 @ meshkatnoor👇👇👇👇
هدایت شده از افق حوزه
No. 626.pdf
2.02M
📗 شماره 626 هفته نامه افق حوزه 🔰 @ofogh_howzah
❓❓سوال : در حديثي از پيامبر نقل شده كه: «اكثر اهل الجنة البُله» مراد حضرت از بُله چه كساني هستند و معني آن چيست؟ ✔️ پاسخ: براي فهم حديث لازم است به لغت «بُله» مراجعه كنيم تا ببينيم معناي اين لغت چيست؟ بُلْه جمع ابله است و ابله كسي است كه در او نوعي غفلت باشد.[2] .... ظاهراً به انسان جاهل اگر ابله گفته مي شود بدين سبب است كه نسبت به قوة عاقلة خود غافل شده است پس «ابله» كسي است كه در او غفلتي يافت بشود حال جهت غفلت او چيست مطلب ديگري است. اگرچه الآن آنچه از کلمه «ابله» فهميده مي شود در وهلة اول غفلت از قوة عقل و انسان جاهل به ذهن مي آيد... ولكن معناي حقيقي ابله (در اینجا)انسان جاهل و كم عقل نيست...!! 🍀از اين رو اكثر كتب لغت پيرامون اين حديث شريف گفته اند مراد از «بُله» در اين حديث انسان هاي كم عقل نيستند.. بلكه انسان هايي مراد است👇👇 «كه از دنيا غافل شده اند.» به مناسبت لغت «بُله» لغت شناسان اشاره اي به همين حديث شريف كرده و متذكر شده اند كه مراد از «ابلهان» در اين حديث كساني هستند كه از شرّ و شرورات غافل هستند و نسبت به مردم حُسن ظن دارند و خود را در امور مردم درگير نمي كنند.[3] چون اينها در دنيا متوجه امور اخروي هستند و خود را مشغول آخرت كرده اند لذا است كه اين گونه انسان ها نسبت به امور دنيا و اشتغال به آن غافل هستند و به جهت غفلتي كه نسبت به دنيا طلبي دارند «ابله» شمرده مي شوند.[4] ♦️در ميان روايات، حديثي مشتمل بر عبارت است که فهم معنا را براي ما آسان کرده است بطوري که اگر معناي لغوي «بُله» هم نبود، همين روايت براي فهم معناي اين حديث شريف كافي بود. در كتاب معاني الاخبار شيخ صدوق، همين حديث با عبارتي اضافه نقل شده است... ♦️پيامبراكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: داخل بهشت شدم پس ديدم اكثر اهل بهشت از ابلهان هستند. (راوي گويد سؤال كردم) بُله و ابلهان كيانند؟ حضرت در جواب فرمود:👇👇 «العاقل (در بعضي از نسخه ها العامل) في الخير، الغافل عن الشرّ الذي يصوم في كل شهر ثلاثة ايام» ترجمه👇👇 منظور من از ابله ، عاقل (يا عامل) در امور خير و غافل از كارهاي شرّ است، كسي كه در هر ماه سه روز، روزه مي گيرد.[5] در اين نقل خود حضرت «ابله» را معني فرموده است كه البته معنايي لغوي هماهنگ با فرمايش حضرت است. در نتيجه هم معناي لغت «بله» و هم معنايي كه حضرت اراده فرموده روشن شد كه مراد از ابلهاني كه اكثر اهل بهشت هستند انسان هايي مي باشند كه نسبت به امور دنيا غافل و متوجه امور اخروي مي باشند. ♦️ پي نوشت ها: [1]. نهج الفصاحه، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ يازدهم، 1383، ص 99. [2] . طريحي، مجمع البحرين، ج 1، ص 246، (لغت ب . ل . ه ). [3] . العين، الخليل الفراهيدي، ج 4، ص 55، ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477، الذهايه في غريب الحديث، مؤسسة اسماعيليان، چاپ چهارم، 1364ش، ج 1، ص 153. [4] . ر.ك، طريحي، مجمع البحرين، ج 1، ص 246؛ و ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477. [5] . صدوق، معاني الاخبار، دارالكتب الاسلاميه، چاپ دوم، 1377ش، ج 2، ص 22. 🌐 @meshkatnoor
👓 در مسأله ‏ى سالگرد، پاى امام در ميان است. مسأله يك مسأله‏ اى است كه براى ما صبغه‏ ى و و ، هر سه را دارد! 🔹 صبغه‏ دارد از باب اين‏كه خب ما موظف به قدرشناسى هستيم. در طول تاريخ اسلام بعد از زمان ائمه (عليهم‏ السّلام) تا امروز، بنده هيچ يك از علما و بزرگان را سراغ ندارم كه بقدر امام رضوان ‏الله ‏تعالى عليه‏ واعلی الله‏ مقامه ‏الشريف، به جامعه‏ ى اسلامى عموماً و به شيعه خصوصاً خدمت كرده باشد! خوب علماى بزرگى هستند، بودند بنده تا حدودى هم به شرح حال بزرگان وقوف دارم و تا اندازه اى، قدر كارهايشان را می ‏دانم. 🔹 اما آن كارى كه اين بزرگوار انجام داد از نوع كار بود، نه از نوع كار علما!! اگر چه علما ورثه‏ ى انبيا هستند، اما آن عالمى كه توانسته باشد را تحقق ببخشد، او را ما ديگر غير از اين بزرگوار نداشتيم!! 💬 امام خامنه ای ۲۷اردیبهشت ۷۲ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم رحلت منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ ص۱۴۹ @HozeTwit
🔹کتاب “جستارهایی در فلسفه اسلامی؛ مشتمل برآراء اختصاصی آیت الله فیاضی(جلد چهارم)” منتشر شد. 🔸فلسفه اسلامی با عمری بیش از هزار سال، سه مکتب مهم و اساسی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را به خود دیده است. این مکاتب در طول یکدیگر قرار داشته‌اند و بخشی از مجموعه‌ای واحد را تشکیل می‌دهند. اما کاروان فلسفه همچنان در حرکت است و اندیشمندان بسیاری به تبیین مکاتب فوق و نیز ارائه دیدگاه اختصاصی خویش می‌پردازند. آیت‌اللّه فیاضی نیز با غور و دقت در مسائل فلسفی در طول ده‌ها سال، دیدگاه‌های خاصی را در جهت تکمیل مباحث فلسفه و نیز تقریب آنها به آموزه‌های اسلامی ارائه کرده است. پژوهش حاضر درصدد بیان آرای اختصاصی آیت‌اللّه غلامرضا فیاضی در پاره‌ای از مسائل فلسفه اسلامی است. @hekmateislami
هدایت شده از یاامیرالمومنین ع
نقد تجربه پس از مرگ دكتر وطن دوست استاد حوزه و دانشگاه).mp3
4.86M
فایل دکتر محمد علی وطن دوست،استاد حوزه و عضو هیات علمی فلسفه و حکمت دانشگاه فردوسی مشهد پاسخ به برخی شبهات 💢سه دقیقه در قیامت💢 💢وتجربه های نزدیک به مرگ💢 در جمع طلاب و دانشجویان.
🔴پاسخ به شبهه ای که چرا زنان برخی امور سیاسی،اجتماعی،قضایی و نظامی را نباید بر عهده بگیرند: 1️⃣زن و مرد در امکان رسیدن به مقامات معنوی مساوی هستند،در انسانیت برابرند،و در کسب پاداش و عقاب اخروی برابرند.(نحل/۹۷) 2️⃣به دلیل تفاوتهای جسمی و روحی زنان و مردان مصلحت نیست که زنان برخی امور مهم سیاسی،اجتماعی،قضایی و نظامی را بر عهده گیرند. 3️⃣زنان از نظر جسمی معمولا ضعیفتر و از نظر روحی هم دارای عواطف و احساسات قوی تری هستند،و این امر متناسب با نقش آنان در همسر داری و فرزند پروری در منزل است.مردان معمولا جسمی قوی تر و از نظر روحی هم عقلانی تر می اندیشند و عمل می کنند،و این امر متناسب با نقش سرپرستی آنان در خانواده و نقش اجتماعی،سیاسی و...آنان است.(الرجال قوامون علی النساء)،سوره نساء/آیه۳۴ 4️⃣بر همین اساس احکام زنان و مردان نیز در امور فردی و اجتماعی متفاوت است و این امر تابع مصالح و مفاسدی است. 5️⃣بسیاری از امور مهم سیاسی،اجتماعی و...را اکثر زنان نمی توانند به خوبی انجام بدهند و اگر هم بتوانند حتما به نظام خانواده و جامعه‌آسیب وارد می شود.در بیشتر کشورهای جهان در حال حاضر معمولا امور مهم اجتماعی و سیاسی و...را به زنان واگذار نمی کنند.(دقت کنید) 6️⃣در اسلام اولویت برای زنان کار در منزل و رسیدگی به خانواده و تربیت فرزندان است،برای همین اسلام زنان را تشویق نمی کند که وارد اجتماع شوند مگر در مواردی خاص.(و قرن فی بیوتکن...)،سوره احزاب/آیه۴۳ 7️⃣حضور زنان در جامعه گاهی با رعایت موازین شرعی و حجاب اشکالی ندارد هر چند دین چنین سفارشی نمی کند،و گاهی واجب است مانند حضور در مشاغلی که مربوط به زنان است مانند:پزشکی،پرستاری،معلمی،انجام برخی امور عبادی و... 8️⃣دقت داشته باشیم عهده دار شدن امور اجتماعی و سیاسی و...یک مسوولیت است که مورد بازخواست الهی واقع می شویم،و این یک ارفاقی برای زنان است و حقی از آنان ضایع نمی شود. 9️⃣زن مانند گوهری است که نیاز به مراقبت بیشتر دارد و با حضور در اجتماع خود را در معرض خطر و فساد قرار می دهد. 0️⃣1️⃣البته با تشخیص ولی فقیه ممکن است برخی امور مهم اجتماعی وسیاسی و...بنا به دلایلی به برخی زنان خاص، واگذار شود. 🔴 حجت الاسلام داود اسفندیاری؛ دانش آموخته کلام اسلامی 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از طرح ولایت
🔴 دوره مبانی اندیشه اسلامی؛ "طرح ولایت دانش آموزی" 🔹 محل برگزاری دوره: تهران در سایت mabaniyedin.ir ثبت نام کنید. 🔅 ثبت نام خادمین در سایت فوق انجام می‌شود. 🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی: 🆔 @maab_iki ارتباط با ادمین: 🆔 @admin_maab
هدایت شده از @javadgoli
⬆️⬆️یکی از نشانه های بزرگ سقوط و افول تمدن غربی این است که این احمق خودشیفته در رأس تمدن غربی قرار گرفته است. و یکی از نشانه های عظمت تمدن اسلامی این است که رهبرانی حکیم مانند امام خمینی و امام خامنه ای در رأس آن قرار دارند. ⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از @javadgoli
برای اثبات درایت و حکیم بودن امامین نظام اسلامی همین بس که رژیم پهلوی متکی به ابرقدرت های جهان را سرنگون کردند و نظام اسلامی را نه تنها حفظ کردند، بلکه علیرغم کارشکنی هایی که نفوذیان داخلی و دشمنی ها و توطئه های سهمگینی که اتحاد عبری- عربی_ غربی داشتند، مرزهای انقلاب اسلامی را از ایران به عراق، یمن، سوریه، لبنان و نیجریه امتداد دادند.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری می‌رویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که راه علاجی نیست @Farsna
🕌سرمایه عظیم تشیع و جایگاه کلام شیعی ✅یکی از ویژگی اساسی دین اسلام و بویژه تشیع، فطرت¬پذیری و دلپذیری است. این فطرت و دلپذیری نه فقط در اصول اعتقادی، بلکه در بیشتر احکام فردی و اجتماعی نیز خود را به نمایش می گذارد. ❓اما چگونه می¬توان این فطرت و دلپذیری اسلام و بویژه معارف شیعی را در دیگران و به خصوص در کسانی که از تشیع و حتی اسلام پیروی نمی¬کنند، نشان داد؟ ⬅️به نظر می¬رسد شخصیت های اثرگذار و بزرگ در این امر می¬توانند ما را یاری کنند. سیره و منش وجود گرانبهای امام علی (ع) و امام حسین (ع)، پیوسته در طول تاریخ بسیاری را مجذوب و شیفته خود کرده و رفتار و عمکرد آنها موجب تحسین دوست و دشمن شده است که این نکته نیازی به اثبات ندارد. در عصر جدید شاید عصاره و تجسم معارف شیعی را در وجود نازنین امام خمینی ره و جانشین ایشان یافت که توانسته¬اند با رفتار و منش خود آزادگان را شیفته و مجذوب خود سازند و نمونه ملموس¬تر آن سردار اسلام، شهید سلیمانی بود که مرام و مسلک اسلامی و انسانی او چنان مردم جهان را شیفته کرده که شهادت او دل هر آزاداه ای را بدرد آورد. ❓براستی رمز و راز شیفتگی نسبت به حضرات معصومین (ع) و شاگردان آنها چیست؟ ⬅️عوامل زیادی ممکن است در این امر دخیل باشد، لکن یکی از مهمترین آنها، دلپذیری و فطرت¬پذیری معارف دینی است و از آنجا اینها تربیت شده و یا به تعبیر بهتر تجسم این معارف¬اند، فطرت و دلپذیریِ موجودِ در دین به آنها نیز سرایت خواهد کرد. 💕اما اگر معارف شیعی اینچنین شیفتگی را در جان انسان ها ایجاد می کند، آیا کلام اسلامی نیز این سرمایه را در مباحث خود منعکس کرده یا خیر؟ به تعبیر دیگر، کلام اسلامی در معرفی و دفاع از دین چه مقدار از این معارف را استفاده کرده است تا در مخاطب خود ایجاد مجذوبیت و شیفتگی کند؟ 🔸کلام شیعی در مباحث درون دینی(اسلامی) همسطح و هم ارز با کلام اهل سنت به مسائل گذشته که البته تا حدودی نیز لازم است می پردازد، لکن در بسیاری از مباحث، جای خالی معارف جذاب و عمیق شیعی محسوس است. در سطح برون دینی نیز کلام شیعی همچون مسیحیت با روش عقلی و انتزاعی مباحث خداشناسی را ارائه می دهد که شاید تفاوت زیادی با مسیحیت نداشته باشد. 🗯بنابراین از جهت مذکور لازم است کلام متحول شود.بدین صورت که از معارف ناب و جذاب شیعی در مسیر کلام¬ورزی بهره وافی و کافی برده شود و جذابیت معارف شیعی تا حد امکان به مباحث کلامی نیز منتقل شود. به نظر می¬رسد شهید مطهری(ره) بیشترین کوشش را در این زمینه کرده است و می توان ایشان را به معنای واقعی کلمه «امام تحول» در کلام دانست. چراکه برخلاف تحول و تجدد خواهان غرب که در صدد تغییر ماهیت کلام از "خدامحوری" به "انسان محوری" بودند که ماحصل آن چیزی شبیه «الهیات لیبرال» ریچلی و شلایرماخری در غرب بود، ایشان با حفظ خدامحوریِ کلام، تحولاتی چشمگیری در عرصه روش بحث و نگاه به مسائل کلامی ایجاد کرده اند. آثاری همچون نظام حقوق زن در اسلام، خدمات متقابل اسلام و ایران، اسلام و نیازهای زمان، عدل الهی و ... گرچه آثاری صرفا کلامی محسوب نمی شوند، اما جانمایه آنها بحث کلامی و البته سبک جدیدی در کلام است و خط و مشی ایشان در پرداختن به مسائل می تواند و شاید می بایست مورد استفاده قرار گیرد و براساس آن طرح جدیدی برای کلام درانداخته شود. ✳️نکاتی در مورد شیوه بحث شهید مطهری: ✅ایشان با وجود آنکه فیلسوف زبردستی هستند، اما روش انتزاعی صرف را برای بحث انتخاب نکرده اند و عمدتا روش ایشان انضمامی است. تذکر این نکته شایسته است که بی تردید کلام اسلامی آنگونه که اندیشمندانی چون حسن حنفی و دیگران عقیده داشتند "تاریخمند" نیست، لکن چنین نیست که هیچگونه توجهی به شرایط زمان و مکان نداشته باشد، چیزی که شهید مطهری بسیار به آن اهمیت می دهد. ✅شهید مطهری در دفاع از دین هم از اصول اعتقادی دینی دفاع می کنند و هم از احکام و قوانین حقوقی، سیاسی و اجتماعی. ایشان با ورود به مسائل جزئی "راز فطرت و دلپذیری دین" را روشن می کنند. به عنوان نمونه، ایشان گسترش اسلام در کشورهای مانند ایران، هند، پاکستان، اندونزی را که بدون جنگ و خونریزی و وجود یک هیئت تبلیغی قوی صورت گرفته، با همین جذابیت و دلپذیری دین تبیین می نمایند. ✅ شاید مهمترین و با ارزشترین کاری که شهید مطهری انجام می دهد این است از معارف شیعی با همان عقلانیتی که بر آنها حاکم است، از آنها دفاع می کند، نه اینکه بخواهد با یک عقلانیت عاریه¬ای از معارف شیعی دفاع کند و باید پذیرفت که دین در همه ابعادش با عقلانیتی فطرت پذیر همراه است که برای دفاع باید آنرا را کشف و ترویج کرد، کاری که شهید عزیز انجام می دهد. 📝حجت الاسلام جواد قلی پور؛ دانشجوی دکتری کلام