گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
@hekmateislami
2020_09_22 19-31-00 .cid.d722b35ebfee2fd8 (converted).mp3
36.73M
🎤فایل صوتی 🔴نشست دکتر محمد رضایی با عنوان: نقش باور به مناسک دینی در حوزه اخلاق 🔹 این نشست با مشارکت گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت و گروه فلسفه دین موسسه امام برگزار شده است. 🆔 @meshkatnoor
📚 در شرایط کرونایی، پویشی شکل گرفته برای پژوهشگران و کسانی که مشغول نوشتن پژوهش و یا پایاننامه هستند.
اما ظاهراً محدودیت زمانی هم دارد.
📌سایتهای مهم و ضروری برای دانشجویان و پژوهشگران:👇
1. ieeexplore.ieee.org
2. acm.org
3. link.springer.com
4. wiley.com
5. sciencedirect.com
6. acs.org
7. aiaa.org
8. aip.org
9. ajpe.org
10. aps.org
11. ascelibrary.org
12. asm.org
13. asme.org
14. bioone.org
15. birpublications.org
16. bmj.com
18. emeraldinsight.com
19. geoscienceworld.org
20. icevirtuallibrary.com
21. informahealthcare.com
22. informs.org
23. ingentaconnect.com
24. iop.org
25. jamanetwork.com
26. joponline.org
27. jstor.org
28. mitpressjournals.org
29. nature.com
30. nrcresearchpress.com
31. oxfordjournals.org
32. royalsocietypublishing.org
33. rsc.org
34. rubberchemtechnol.org
35. sagepub.com
36. scientific.net
37. spiedigitallibrary.org
38. springermaterials.com
39. tandfonline.com
40. theiet.org
💠سایتهایی جهت دانلود رایگان کتاب
🔺www.ketabnak.com
🔺www.urbanity.ir
🔺www.98ia.com
🔺www.takbook.com
🔺www.irpdf.com
🔺www.parsbook.org
🔺www.irebooks.com
🔺www.farsibooks.ir
🔺www.ketabesabz.com
🔺www.readbook.ir
💠سایتهای مهم علمی-پژوهشی
🔺www.digitallibraryplus.com
🔺www.daneshyar.net
💠بانکهای اطلاعاتی
🔺www.umi.com/pqdauto
🔺www.search.ebscohost.com
🔺www.sciencedirect.com
🔺www.emeraldinsight.com
🔺www.online.sagepub.com
🔺www.springerlink.com
🔺www.scopus.com
🔺http://apps.isiknowledge.com
🔺www.anjoman.urbanity.ir
💠پایاننامههای داخلی و خارجی
🔺www.irandoc.ac.ir
🔺www.urbanity.ir
🔺www.umi.com/pgdauto
🔺www.mhrn.net
🔺www.theses.org
💠مقالات فارسی
🔺www.urbanity.ir
🔺www.shahrsaz.ir
🔺www.magiran.com
🔺www.civilica.com
🔺www.sid.ir
💠کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس
🔺www.nlai.ir
🔺www.loc.gov
🔺www.bl.uk
💠دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش:
🔺http://eric.ed.gov
💠اطلاعات عمومی کشورها:
🔺www.worldatlas.com
💠مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی:
🔺www.infolibrarian.com
💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸
🔺www.findarticles.com
💠کتابخانه الکترونیک
🔺www.digital.library.upenn.edu/books
💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارسی:
🔺www.srco.ir
💠دانشنامه آزاد اینترنتی:
🔺www.wikipedia.org
💠دسترسي به متن
کامل پاياننامههای 435 دانشگاه از 24 کشور اروپايي:
🔻http://www.dart-europe.eu/basic-search.php
💠دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه کاليفرنيا:
🔺http://escholarship.org/
💠دسترسي رايگان به بانک مقالات
دانشگاه TENNESSEE:
🔺http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148
💠دسترسي رايگان به 1,550,632 مقاله دانشگاهي:
🔺http://www.oalib.com/
💠دسترسي به پاياننامههای الکترونيکي دانشگاه ناتينگهام:
🔺http://etheses.nottingham.ac.uk/
💠دسترسي رايگان به کتاب ها و ژورنال
هاي سايت In Tech:
🔺http://www.intechopen.com/
💠دسترسي رايگان به مقالات علمي، دانشگاه McGill:
🔺http://digitool.library.mcgill.ca/R
💠دسترسي رايگان به مقالات علمي، مقالات 1753 ژورنال- دانشگاه استنفورد:
🔺http://highwire.stanford.edu/
💠دسترسي به مقالات و متون علمي
پايگاه Proceeding of the National Academy of Sciences ايالت متحده آمريکا:
🔺http://www.pnas.org
1399-07-05-Shobahat-OstadJafari.mp3
3.06M
◀️ نقد عصر حیرت مهدی نصیری
◀️ تطور این دیدگاه نسبت به مدرنیته و نحوه مواجهه ما با آن
◀️ بازخوانی معنای « امر به معروف و نهی از منکر» در نگرش آقای نصیری در اثر انفعال نسبت به مدرنیته 🎤 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار فلسفه دین موسسه امام ◀️ جلسه دوم 🆔 @meshkatnoor
📖 کتاب #انسان_شناسی
📌 #درس_اول
1️⃣ مقصود از انسانشناسی به عنوان یکی از «مبانی اندیشۀ اسلامی» چیست؟
https://maab.iki.ac.ir/node/1367
2️⃣ روشهای بحث در باب انسانشناسی را نام ببرید.
https://maab.iki.ac.ir/node/1368
3️⃣ چرا برای انسانشناسی به عنوان یکی از مبانی اندیشه اسلامی، باید از روش فلسفی، بهره برد؟
https://maab.iki.ac.ir/node/1369
4️⃣ دلایل ضرورت پرداختن به انسانشناسی چیست؟
https://maab.iki.ac.ir/node/1370
5️⃣ نسبت انسانشناسی با معرفتشناسی چیست؟
https://maab.iki.ac.ir/node/1371
6️⃣ نسبت انسانشناسی با خداشناسی تبیین کنید.
https://maab.iki.ac.ir/node/1372
7️⃣ نقش انسانشناسی را در نظامسازی اخلاقی توضیح دهید.
https://maab.iki.ac.ir/node/1373
8️⃣ نقش انسانشناسی را در نظامسازی حقوقی توضیح دهید.
https://maab.iki.ac.ir/node/1374
9️⃣ نقش انسانشناسی را در نظامسازی سیاسی توضیح دهید.
https://maab.iki.ac.ir/node/1375
0️⃣1️⃣ چه ارتباط منطقیای میان مباحث هستیشناسانۀ انسانشناسی و نتایج راهشناختی آن وجود دارد؟
https://maab.iki.ac.ir/node/1376
#طرح_ولایت
🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی:
🆔 @maab_iki 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد علوي بروجردي
🔸با تقديم سلام به محضر استاد سيدجواد علوي
🔸حضرتعالي در تاريخ 29/ شهريور 1399 با «اکوايران» (رسانه تصويري تخصصي اقتصاد ايران) مصاحبهاي دربارة اقتصاد اسلامي انجام دادهايد [البته بنده همين امروز 7/ 7/ 1399 از آن مطلع شدم]. جنابعالي در ضمن اين مصاحبه به صراحت مقولههايي مثل «اقتصاد اسلامي»، «جامعهشناسي اسلامي» و «روانشناسي اسلامي» و به طور کلي «علوم انساني اسلامي» را انکار ميکنيد و ابراز ناراحتي ميکنيد که چرا مراکزي در حوزه علميه تأسيس شده است که دنبال جامعهشناسي و روانشناسي و اقتصادند! افزون بر اين، با صراحت پيامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان يک «مرشد معنوي» معرفي ميکنيد که براي ارتقاي اخلاق و معنويت مردم آمده است و هرگز کاري به علم و اقتصاد و سياست و امثال آنها نداشته است! و در نهايت ايدة «علوم انساني اسلامي» را يک «شوخي» ميدانيد و در عين حال اعلام آمادگي ميکنيد که اگر کسي از اين ايدهها دفاع ميکند و توانايي قانع کردن شما را دارد حاضريد که با او بحث و گفتگو کنيد و ميفرماييد: «من را بايد قانع کنند».
🔸پيرو اين درخواست حضرتعالي، اين کمترين طلاب که سالياني است در حوزة علوم انساني اسلامي فعاليت دارم، اعلام آمادگي ميکنم که هر زماني و در هر مکاني که حضرتعالي صلاح بدانيد آمادهام که به محضر شما شرفياب شوم و در اين زمينه با شما گفتگو کنم.
🔸البته طبيعي است که چون درخواست حضرتعالي به صورت عمومي و رسانهاي مطرح شده است، اين بنده نيز اجابت آن را به صورت عمومي و رسانهاي اعلام کنم و همچنين اين انتظار را داشته باشم که گفتگوي ما با حضور اصحاب رسانههاي مکتوب و تصويري باشد تا مخاطبان و علاقمندان به اين مباحث در جريان قوت و ضعف استدلالهاي طرفين قرار گيرند.
🔸بنده مطمئنام که چنين گفتگوهايي ميتواند خدمات بزرگي به فضاي علمي و فرهنگي کشور داشته باشد و اميد واثق دارم که مورد رضايت خداي متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالي هستم.
🌹ارادتمند شما/ احمدحسين شريفي/ حوزه علميه قم/ هفتم مهر 1399
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه ♦️تبیین نظریه علوم انسانی اسلامی♦️
🔹خلاصه بحثم این است که ما اگر هیچ روشی را به میدان حکمیسازی علومانسانی نیاوریم و فقط از همین روشهای متعارفی که هست استفاده کنیم، میتوانیم از علومانسانی اسلامی سخن بگوییم.
🔹اگر شرط ارتقا اساتید این باشد که اساتید حرف نو بزنند ولو نقد نو باشد ولو در پارادایمهای غربی حرف نو بزنند و این شرط ارتقا از دانشیاری به استاد تمامی باشد؛ خواهید دید که چه تحولی اتفاق میافتد.
🔸خلاصه بحثم این است که ما اگر هیچ روشی را به میدان حکمیسازی علومانسانی نیاوریم و فقط از همین روشهای متعارفی که هست استفاده کنیم، میتوانیم از علومانسانی اسلامی سخن بگوییم. اگر قویتر و دقیقتر وارد شویم، میتوانیم از مبانی اسلامی و روش حکمی-اجتهادی به نظریهپردازی علومانسانی اسلامی دست پیدا کنیم.
🔸این اشکالی که برخی میگیرند و میگویند که ۴ دهه است از علوم انسانی اسلامی صحبت میکنید و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، این هم اشکال ناواردی است. برای اینکه قبل از ایران بحثهای زیادی در این زمینه شده است، مثلا آقای اسماعیل فاروقی در واشینگتن موسسه «المعهد العالمی للفکر الاسلامی» را راه انداخت و بعد از آن سیدمحمد نقیب العطاس در کوالالامپور موسسه ایستاک را راهاندازی کرد، دانشگاه بینالمللی علوماسلامی راهاندازی شد.
🔸در اندونزی بحثهای زیادی در اقتصاد اسلامی مطرح شد و آن را در بانکهایشان عملیاتی کردند. این انجام شده اما در این ۴ دهه هم خیلی تحقیقات مفصلی صورت گرفته است. مثلا چهار دهه پیش یا سه دهه پیش یا حتی دو دهه پیش، چقدر مبانی حکمیسازی منقح شده بود؟ الان خیلی منقح شده است. یک دهه هم هست که محققان در حوزه روششناسی کار میکنند.
🔸در دو دهه اول بیشتر نظریههای علومانسانی اسلامی، تهذیبی بود، مثلا مکتب روانکاوی یا مکتب رفتارگرایی را با مسائل اسلام تهذیب میکردند اما در این دو دهه اخیر برخی نظریههایی دادند مثل نظریه اسلامی پرستاری، نظریه اسلامی رشد، نظریه اسلامی شخصیت و... که اینها انجام شده، کتاب و مقاله آیاسآی آنها منتشر شده و بعضا ژورنالهای معتبر دنیا از آن استقبال کردهاند. چرا [بعضی اساتید] اینها را نمیبینند؟ نمیدانم. علاوهبر اینکه خود این اساتید اجازه نمیدهند این گفتمان دنبال شود. میگویند این همه بودجه و امکانات صرف شده است! چه بودجهای؟ چه امکاناتی؟ کل بودجه وزرات علوم در حوزه علومانسانی خرج ترجمه است.
🔸دانشگاه علامه طباطبایی یا تهران و... چند کتاب ترجمه چاپ کرده و چند کتاب تالیف؟ از کتابهای تالیفی چند کتاب نظریه اسلامی است؟ همه دانشگاههایی که علومانسانی دارند را ببینید. عمده قوانینی که برای آییننامه ارتقا است همین مقاله علمی-پژوهشی داشتن، کتاب و ترجمه داشتن است، اما اینکه استاد چقدر نظریه حکمیسازی داشته باشد در این آییننامه نیست. اگر این آیتم گنجانده شود شما خواهید دید تحول ایجاد میشود یا نه.
🔸اصلا بگویید شرط ارتقا اساتید این است که اساتید حرف نو بزنند ولو نقد نو باشد ولو در پارادایمهای غربی حرف نو بزنند و این شرط ارتقا از دانشیاری به استاد تمامی باشد؛ خواهید دید که چه تحولی اتفاق میافتد. ساختارهای آموزشی ما اجازه نمیدهند که نظریهپردازی در زمینه حکمیسازی علوم انسانی انجام شود. آنهایی که انجام دادهاند هم ساختارشکنانه انجام دادهاند و خلاف جریان غالب بوده است.
▫️ سوال : یعنی کاری از شورای تحول برنیامده است؟
🔸شورای تحول و ارتقای علومانسانی که الان نزدیک به یک دهه است کار میکند، کل کار آن بازنگری و روزآمدی سرفصلهاست. حالا شاید دو واحد بحث فلسفه انسانشناسی اسلامی هم اضافه کردهاند. شورای تحول و ارتقای علومانسانی اصلا بهدنبال ساختارسازی و زمینهسازی و بسترسازی در مسیر نظریهپردازی علومانسانی اسلامی نیست چون خیلی تصویری هم از این مطلب در آن مجموعه وجود ندارد.
🔸درمجموع من معتقدم اگر کسی تصور صحیحی از علومانسانی حکمی و علومانسانی اسلامی داشته باشد، این پدیده آنقدر واضح و روشن است که تصور صحیحش، مستلزم تصدیق آن نیز هست. ولی وقتی تصور صحیحی ندارند نقد تصور ناصحیح خود میکنند، یعنی با خود در نزاعند، نه با آنچه درواقع از علم دینی سخن به میان میآید.
https://b2n.ir/959669 🆔 @meshkatnoor
17.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اهمیت مباحث معرفت شناسی
🔸 گزیده ای از تدریس کتاب معرفت شناسی ( طرح ولایت) توسط حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح درباره ضرورت معرفت شناسی
📌 بزودی تدریس کامل کتاب معرفت شناسی در کانال مآب بارگذاری میگردد.
#تدریس_معرفت_شناسی
#مجتبی_مصباح
#طرح_ولایت
#حجت_الاسلام_دکتر_مجتبی_مصباح
#تدریس_طرح_ولایت
#تدریس
#معرفت_شناسی
🆔 @maab_iki 🆔 @meshkatnoor
📖 #کتاب «اقلیتهای شیعی در جهان مدرن: مهاجرت، فراملیتگرائی و چندمکانگی»
👈 این کتاب مجموع شامل دوازده مقاله درباره اقلیتهای شیعی ساکن کشورهای مختلف جهان است. در این کتاب نویسندگان با رویکردهای تاریخی و اجتماعی مسائل مختلف مرتبط با اقلیتهای شیعی را مورد بررسی قرار دادهاند. این مقالات توسط اولیور شارلبروت و یافا شانایک، استادان دانشگاه بیرمنگام، جمعآوری و ویرایش شده است.
👈 کتاب حاضر چند روز قبل توسط انتشارات دانشگاه ادینبورو در اسکاتلند منتشر شده است. 🆔 @meshkatnoor
31.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 فلسفه به چه دردی می خورد؟ 📖 در تقریرات درس حضرت امام به نقل از ایشان آمده است که: « اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند.»
این کلام شاید برای ما خیلی عجیب باشد.
🎥 استاد دینانی در این کلیپ توضیحی میدهند که شاید بتواند این کلام را تبیین کند و از اعجاب ما بکاهد.
......
ارجاع: تقريرات فلسفه امام خمينى (قدس سره)، ۳ جلدی، چاپ اول، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) ۱۳۸۱ش، ج ۳؛ ص: ۴۷۲. 🆔 @meshkatnoor
🔺اشکالی به نظریه علم دینی و پاسخ دکتر گلشنی
⁉️کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم روش خاصّ خود را دارد که عبارت است از تجربه و نظریه پردازی و تطبیق تجربه با پیش بینی های نظریه!علم دینی معنا ندارد!!
✅پاسخ دکتر #مهدی_گلشنی :
🔸استدلال می شود که کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم روش خاصّ خود را دارد که عبارت است از تجربه و نظریه پردازی و تطبیق تجربه با پیش بینی های نظریه. ما این مطلب را نه تنها از مخالفان دین می شنویم، بلکه بعضی از متدیّنان نیز به آن معتقد هستند و لذا هر دو گروه صحبت کردن از علم اسلامی یا اسلامی کردن دانشگاه ها را فاقد معنا و یا اصولاً امری بی فایده می دانند.
🔹به نظر ما این برداشت ها درباره رابطه #علم_و_دین و علم دینی(اسلامی) ناشی از محدود کردن معنای دین و غفلت از محدودیت های علم و نیز ناشی از عینیت دادن به همه آن چیزهایی است که به نام علم تعلیم داده می شود. آنهایی که از نزدیک ناظر یا دست اندر کار امور علمی نیستند، همه آنچه را که در کتاب های علمی آمده است یا دانشمندان از آنها صحبت می کنند، واقعاً یافته های علم می دانند و قطعی تلقّی می نمایند و از نقشی که ایدئولوژی ها و گرایش های فلسفی در کاوش های علمی و تفسیر داده های تجربی ایفا کرده و می کنند غفلت دارند. اگر علما صرفاً دنبال توضیح یافته های تجربی می بودند مشکلی از جهت مطلب مذکور در کار نمی بود، و تمایز دینی و غیر دینی یا شرقی و غربی نیز منتفی می بود.
💢ولی مسئله این است که دانشمندان بزرگ همواره در مقام توضیح همه جهان طبیعت بوده و کوشیده اند از تعمیم یافته های محدود خود، نظریه های جهان شمول بسازند، نظریه هایی که بسیار فراتر از حوزه قابل دسترس آنها بوده است و اینجا بوده که پای تعصبات و گرایش های دینی و فلسفی به میان آمده است.
📚 از علم سکولار تا #علم_دینی، مهدی گلشنی،ص1و 2
#ضرورت_علم_دینی @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 ا چرا اعتقادات مهم هستند؟ 💠با چند دقیقه وقت برای دیدن این کلیپ اعتقادات خویش رامستحکم کنید. @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تبلیغ نگهداری از حیوانات خانگی در صداسیمای ایران و جملات کارشناس برنامه:
🔹«متاسفانه هنوز در خانواده ها با یک سری مسائل مذهبی و یک سری مسائل اجتماعی طرفیم که...»
🔸تبلیغ حیوان خانگی به جای تشویق فرزندآوری برای حل مشکلات روحی! @meshkatnoor