eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
788 ویدیو
288 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷وبینار تخصصی علم دینی ❇️سخنران: دکتر مهدی گلشنی 🔶زمان: چهارشنبه ۹۹/۹/۲۶ ساعت ۲۰. 🔹ورود از طریق لینک https://online.lmskaran.com/ch/1223-11128-daneh.ir 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مناجات آیت الله مصباح یزدی با امام حسین علیه السلام هرچه کنی بکن مکن ترک من ای نگار من .... 🤲 برای سلامتی استاد عزیز و گرانقدرمان، حمد شفایی تلاوت بفرمایید. 🌐 @meshkatnoor
مرکز حوزوی پژو‌هش‌های تاریخ اسلام با همکاری موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در هفته پژوهش «با حضور حضرت آيت الله یوسفی غروی» برگزار می‌کند: 🔺 کرسی ترویجی🔺 منطق تأثیرگذاری باورهای کلامی بر تاریخ پژوهی ◀️ ایده پرداز: حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد سلیمانی امیری دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ◀️ ناقد: جناب آقای دکتر نعمت الله صفری فروشانی استاد تمام جامعه المصطفی(ص) العالمیه ◀️ دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل هادی‌منش استادیار مدرسی تاریخ اسلام 🔴 (با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ظرفیت محدود به صورت نیمه حضوری) 🔹با اعطای گواهی حضور (مشروط بر ارائه چکیده علمی محتوای کرسی ترویجی) 🔵 زمان: چهارشنبه 26 آذر 99 ساعت 17:30 🔵 مکان: قم ـ خیابان فاطمی (دورشهر) ـ کوچه 15 ـ پلاک ۴ ـ مرکز حوزوی پژوهش‌های تاریخ اسلام ◼️لینک مجازی: aparat.com/SCRHI 🌐 @meshkatnoor
♨️افشاگری حجت الاسلام داوود مهدوی زادگان از تحولات پژوهشگاه علوم انسانی 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨وظیفه بر زمین مانده حوزه های علمیه در قبال کودکان! 🎤رهبر معظم انقلاب یکی از رشته‌های تألیف و کار فلسفی، نوشتن فلسفه برای کودکان است. کتابهای فلسفیِ متعدّدی برای کودکان نوشته‌اند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفی‌ای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا می‌کنند. یقیناً در نظام شوروی سابق و دیگر نظامهای مارکسیستی اگر دستگاه فلسفه برای کودکان و جوانان بود، چیزی بود که مثلاً به فلسفه‌ی علمی «مارکس» منتهی شود. ما از این کار غفلت داریم. من به دوستانی که در مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که قم می‌تواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب. 1382/10/29 🔴 @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor
🔴🔵 برنامه درسی کلاس آنلاین نهایه الحکمه 🔴🔵 با تدریس حجت الاسلام استاد محمد سربخشی؛ استاد فلسفه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی یکشنبه ها ساعت ۶ بعد از مغرب دوشنبه ها ساعت ۶ بعد از مغرب سه شنبه ها ساعت ۷ بعد از مغرب تاریخ شروع: ۹۹/۹/۲۴ لینک شرکت در کلاس آنلاین:👇👇👇 https://join.skype.com/eOS09EMKUY5F @sarbakhshi 🌐 @meshkatnoor
Sound_2020_12_15_19_06_58_969.mp3
24.61M
◀️ نشسیت « جهان ؛ طرح مند یا به ظاهر طرحمند؟ بحرانی در برهان طبیعیاتی اثبات خداوند/ بررسی نظریات و دیدگاههای معاصر» 🎙 با ارائه جناب دکتر میثم توکلی، عضو هیات علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران 🔵 ارائه بحث در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی 🌐 @meshkatnoor
: تغییر میدان بازی در نسبت : 26 آذر ماه ساعت 19 در بستر اسکای روم، از طریق لینک زیر (ورود به عنوان مهمان): https://b2n.ir/143448 🌐 @meshkatnoor
002_80-07-10.mp3
8.76M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه دوم 🔹زندگی اخروی انسان، دقیقاً محصول و نتیجه رفتار و اعمال دنیوی او است. انسان حقیقتی پویا و در حال شدن است که ساختار وجودی و شیوه زندگی آن جهاتی‌اش را خود و با اعمال و رفتار خویش رقم می‌زند و در مقام گزینش شیوه‌های رفتار، باید احکام الزامی دین را رعایت کند. این نگرش که همان تفکر اسلامی ناب است، نه دیدگاه افراطی «اکثری» را بر می‌تابد و نه نگرش تفریطی «اقلی» را می‌پذیرد. تمام اموری که اصل و یا کیفیّت انجام آن‌ها مورد الزام دین نیست، در دایره برنامه‌ریزی و تحقیق و مطالعه‌ی انسان قرار می‌گیرد. 🔹تصمیم‌گیری درباره اصل و چگونگی انجام آن‌ها، به عقل و نیروی فکر و اندیشه‌ی انسان‌ها وانهاده شده است، تا با کاوش‌های خود و بهره‌گیری از دست‌آوردهای علمی و تحقیقی دیگران، زمینه را برای هر چه بیش‌تر و بهتر به کمال رسیدن و تأمین مصالح خویش فراهم آورند. 🔻 این بحث،یکی از فوق‌العاده‌ترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است و انشالله به مرور به صورت روزانه بارگذاری می‌شود. ⏰ 8 مهر 1380 🌐 @meshkatnoor
نشست۶ ،استاد ربانی.mp3
10.66M
🔸 روشها و ابزارهای پژوهش در علم کلام 🌹به مناسبت هفته پژوهش 🔹با حضور استاد ربانی گلپایگانی 📣 چهارشنبه ۲۶ آذرماه @kalamkermanshah 🌐 @meshkatnoor
✳️ پذيرش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 1401-1400 ✅ ويژه فارغ‌التحصيلان كارشناسي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) 🔵 در رشته‌هاي فلسفه دين، فلسفه علوم اجتماعي، عرفان اسلامي، علوم سياسي، تاريخ، علوم قرآن، دين‌شناسي، علوم تربيتي، روان‌شناسي، فلسفه، مديريت، تربيت مربي اخلاق 🔶 ثبت نام از اول تا 10 دي‌ماه 1399 🔷 آزمون: جمعه 15 اسفند 1399 ⏰ ساعت 8 صبح 🔶 ثبت نام در 👇👇👇 http://paziresh.iki.ac.ir 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔷 هفته پژوهش و مساله گفتمان رسمی 🔷یکی از جدی ترین مسایل دانشکده ها و پژوهشگاه های دولتی بویژه در حوزه علوم انسانی، چگونگی تعامل با گفتمان رسمی است. مرجع تعیین گفتمان رسمی در همه جا حاکمیت است. معقول نیست که حاکمیت از نهادی حمایت مادی کنند که آن نهاد در جهت ضدیت و نفی حاکمیت گام بر می دارد. هیچ عاقلی برای براندازی و نابودی خود به دشمنش پول نمی دهد. هیچ حاکمیتی برای پروژه های پژوهشی براندازانه هزینه نمی کند. دموکرات ترین رفتار حاکمیت این است که گفتمان غیر رسمی موجود در مراکز پژوهشی دولتی را به فعالیت در حوزه عمومی و غیر دولتی هدایت کند و اگر وفاداران به گفتمان غیری رسمی همچنان بر ماندن در مراکز پژوهشی دولتی اصرار می ورزند، باید رفتار خود با گفتمان رسمی را اصلاح کنند و کنش های خصمانه و ستیزه جویانه با گفتمان رسمی حاکم بر این مراکز را کنار بگذارند. وقتی گفتمان رسمی تا این اندازه اهل تسامح و تساهل است، چگونه پیروان گفتمان غیر رسمی حاکم بر مراکز پژوهشی تا این اندازه نا مهربانانه رفتار می کنند. علاوه بر این، باید دستگاه فرهنگی حاکمیت نسبت به سطوح مدیریتی مراکز آموزشی و پژوهشی حساسیت و جدّیت بیشتری به عمل آورد. گفتمان انقلاب اسلامی امانتی است در دستان مدیران مراکز پژوهشی. پس، باید این امانت را به کسانی سپرد که امین انقلاب اسلامی باشند. چطور ممکن است این امانت را به کسانی واگذار کرد که عملاً و علناً در ضدیت با گفتمان رسمی جمهوری اسلامی رفتار می کنند؟ حاکمیت، چگونه می تواند مدیری را که گفتمان رسمی انقلاب اسلامی را قبول ندارد، موظف به بسط و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی کند؟ به هر روی، بحث و بررسی پیرامون مسایل گفتمان رسمی در مراکز پژوهشی دولتی از جدی ترین مباحث امروز است و هر چه زمان به جلو می رود، این مساله پر رنگ تر می شود. به نظر می رسد هم دستگاه فرهنگی تصمیم گیرنده حاکمیت؛ یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم پیروان گفتمان های غیر رسمی می بایست یکبار برای همیشه به گونه ای شفاف و دغدغه مند پای میز گفتگو بنشینند و گره های بوجود آمده را باز کنند. به امید آن روز. ✍️ حجت الاسلام دکتر داود مهدوی زادگان 🌐 @meshkatnoor
🔵 به‌زودی منتشر می‌شود: 📚 کتاب «فرصت جمعيت؛ چشم انداز تحولات جمعيت در ايران؛ چالش‌ها و ‌راهبردها» ✍️ نویسنده: حجت‌الاسلام و المسلمین دكتر محمد فولادی‌وندا 🔷 مقام معظم رهبری (دام ظله): ✅ جمعيت جوان و بانشاط و تحصيل‌كرده و باسواد كشور، امروز يكى از عامل‌هاى مهم پيشرفت كشور است. ✅ ما بايد در سياست تحديد نسل، تجديد نظر كنيم. سياست تحديد نسل در يك برهه‌اى از زمان درست بود؛ يك اهدافى هم برايش معين كردند. آن‌طورى‌كه افراد متخصص و عالم و كارشناسان علمى اين قسمت تحقيق و بررسى كردند و گزارش دادند، ما در سال 71 به همان مقاصدى كه از تحديد نسل وجود داشت، رسيديم. از سال 71 به اين طرف، بايد سياست را تغيير مى‌داديم. خطا كرديم، تغيير نداديم. امروز بايد اين خطا را جبران كنيم. ✅ اين مسئله افزايش نسل و اينها، جزو مباحث مهمى است كه واقعاً همه مسئولين كشور، نه‌فقط مسئولين ادارى، روحانيون، كسانى كه منبرهاى تبليغى دارند، بايد در جامعه درباره آن فرهنگ‌سازي كنند. ✅ رقم 150 ميليون و دويست ميليون را اول امام گفتند ـ و درست هم هست ـ ما بايد به آن رقم‌ها برسيم. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📚 معرفی کتاب 《درباره پژوهش》 ✍️ نوشته آیت‌الله علامه مصباح یزدی (دام‌ظله) ✅ اين کتاب بخشي از مباحث حضرت استاد درباره پژوهش و دين‌پژوهي است که با هدف ترسيم برخي از مهم‌ترين خطوط کلي مؤلفه‌هاي پژوهش اصيل و نيز شرح ساحت‌هاي گوناگون دين‌پژوهي سامان يافته است. نوشتار حاضر توسط حجت‌الاسلام والمسلمين جواد عابديني در دو بخش تدوين و نگارش يافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) منتشر شده است. ✅ بخش نخست اين کتاب که در 8 فصل تنظيم شده، به بيان اهميت و ضرورت، انگيزه‌ها، اخلاق، اولويت‌ها، روش‌ها و آسيب‌شناسي پژوهش پرداخته است. ✅ لزوم دستيابي به استقلال علمي و فکري، حقيقت‌جويي و درنظر داشتن محبت خدا و اولياي او، اخلاص، ادب و شهامت، و نيز رعايت مسائل ديني و اعتقادي و فرهنگي و نيازهاي جامعه در پژوهش، و پرهيز از خودمحوري و افراط و تفريط در به ثمر رسيدن يک پژوهش متقن از جمله مباحثي است که در ذيل عناوين ياد شده توضيح داده شده است. نشاني خريد اينترنتي👇👇👇 http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/659 🌐 @meshkatnoor
🔸 در همایش ملی "فلسفه دین اسلامی" از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر ؛ استاد تمام فلسفه دين در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) مطرح شد: 🔻 نقدی بر نظریه در مورد زبان دین ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hfdsajedi 🌐 @meshkatnoor
گستره دین 3.mp3
34.74M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه سوم 🔹قبل از پرداختن به بحث از گستره دین، باید مراد خود را از مفهوم دین روشن سازیم. 🔹دین مجموعه‌ای اعتقادات، ارزش‌های اخلاقی و مجموعه‌ای قواعد رفتاری و اجرایی است. 🔹شناخت دین چگونه است؟! روش عقلی، تجربی، شهودی و نقلی، کدام ؟! 🔻 این بحث،یکی از فوق‌العاده‌ترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است و انشالله به مرور به صورت روزانه بارگذاری می‌شود. ⏰ 15 مهر 1380 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻در پی گستاخی و ساده‌لوحی‌های اخیر اعلام شد؛ ✊ تجدید بیعت حوزه‌های علمیه با امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ◻️حوزه‌های علمیه پیمان خود را با رهبری عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی تجدید و از برخی ساده لوحی‌ها و گستاخی‌های دشمن‌پسند اخیر اعلام برائت و حرمت‌شکنان بی‌انصاف را به بازگشت به دامن انقلاب و مردم و ارزش‌های اخلاقی و توبه در پیشگاه خداوند متعال فرا می‌خواند و مسؤلان محترم را به پیروی از رهبری معظم و اهتمام به انجام وظایف خود و اوامر رهبری و گره گشایی از کار مردم شریف و پیگیری مسائل سفارش می‌کند. 🔴 برای تجدید بیعت و ثبت امضای اینترنتی وارد این لینک شوید:👇 hawzahnews.com/news/933757
⛔️⁉️‍اگر خدایی نیست، چرا خوب باشیم؟ ( شبهه ای از سوی ریچارد داوکینز) هنگامی که یک فرد دیندار این پرسش را با من مطرح می‌کند (که مکرر رخ می‌دهد)، فوراً وسوسه می‌شوم او را چنین به چالش بگیرم: "آیا واقعاً می‌خواهید بگوئید که فقط برای کسب رضایت و پاداش خدا، یا اجتناب از نارضایتی و عذاب او سعی می‌کنید خوب باشید؟" این اخلاقیات نیست، این تملق‌گویی است؛ دستمال کشی است. یک جور پاچه‌خواری جلوی دوربین امنیّتی عظیمی می‌ماند که از آسمان شما را زیر نظر دارد، یا ضبط صوت استراق سمعی که درون کله‌تان کار گذاشته شده و کوچک‌ترین حرکات و اندیشه‌هایتان را ثبت می‌کند. به قول ؛ "اگر نیکی کردن ما فقط از ترس عقوبت و به امید پاداش باشد، پس به غایت پست هستیم." از سوی دیگر، اگر بپذیرید که حتی در صورت عدم وجود نظارت الاهی همچنان آدم خوبی می‌مانید، قطعاً بنیان این ادعا را زده‌اید که برای خوب بودن، وجود خدا لازم است. 🔆پاسخ شبهه: ⁉️سخن در این است که چطور یک چیزی خوب می شود و یک چیز دیگر بد؟ چطور یک چیز باید می شود و یک چیز نباید؟ 🔑 اگر تمام مکاتب اخلاقی عالم را بررسی کنیم خواهیم دید که آنها هر آنچه در نگاه آنان کمال انسانی بوده را هدف قرار داده و خوب هاو بدها ، باید ها و نبایدها را با توجه به آن وضع می کنند. 🔑 از آنجایی که کامل شدن امری واقعی است پس احکام اخلاقی نیز واقعی هستند. بنابراین خوب ها و باید ها از آن جهت خوب و باید اند که ما را به کمال انسانی می رسانند و بدها و نبایدها از آن جهت بد و نباید هستند که ما را از کمال انسانی دور مکنند. ⁉️کمال انسانی چیست؟؟ 🔑 با توجه به ویژگی های انسانی و نه حیوانی و... کمال انسانی رسیدن به کامل مطلق است. کامل مطلق خداست، بنابراین کمال انسانی در رسیدن به خداست. 🔆 با این تفسیر برای رسیدن به کمال انسانی (یعنی نزدیک شدن به خدا) و همچنین ساخت گزاره های اخلاقی ، اعتقاد به وجود خدا امری اجتناب ناپذیر است. 🔆به بیانی باید گفت در نگاه درست به اخلاق نمی توان خدا را نادیده گرفت. ✅ حال اشکالی رخ نشان می دهد که چرا بی دین ها احکام اخلاقی دارند؟؟ 🔆 اینجا باید گفت از آنجایی که برخی از احکام اخلاقی با عقل انسان فهمیده می شوند است لاجرم عقلای عالم آنها را می فهمند و تلاش میکنند عمل کنند لذا می توان از احکام اخلاقی حداقلی منهای خدا و تحت اوامر عقل سخن گفت. 🔆 اما این اخلاق حداقلی است. زیرا بسیاری از احکام اخلاقی را عقل نمی فهمد و باید وحی بیان آنها را داشته باشد. 🔆 به بیان دیگر وقتی هدف رسیدن به خداست، عقل تنها میتواند برخی احکام را بفهمد و از فهم بیشتر آنها ناتوان است 🔆 اگر هدف خدا و قرب به آن نباشد، مصداق کمال انسان، اشتباه فهمیده و درک شده است. 🔆بنابراین به معنای دقیق کلمه در اخلاق نمی توان خدا را نادیده گرفت. 📝حجت الاسلام گودرزی؛ دانش پژوه دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی 🌐 @meshkatnoor