10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | «#زن؛ عضو کامل و مستقل جامعه»
🔺نظر آیت الله مصباح یزدی (قدسسره) دربارهی جایگاه #زنان در جامعه چه بود؟
🏴 @mesbahyazdi_ir 🌐 @meshkatnoor
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | تدریس #کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فصل_دوم / #خدا_شناسی /جلسه دهم (آخر) / حجتالاسلام والمسلمین دکتر مظفری
🔻 دریافت فیلم با کیفیت :
🔸آپارات:
https://m.aparat.com/v/exHZ4
#تدریس_کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها
#فصل_خدا_شناسی
#چکیده_مبانی_اندیشه_اسلامی
🆔 @maab_iki 🌐 @meshkatnoor
23.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | تدریس #کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها #فصل_سوم / #انسان_شناسی /جلسه دهم (آخر) / حجتالاسلام والمسلمین دکتر جعفری
🔻 دریافت فیلم با کیفیت :
🔸آپارات:
https://www.aparat.com/v/8noKv
#حجت_الاسلام_دکتر_جعفری
#تدریس_کتاب_بنیادی_ترین_اندیشه_ها
#فصل_انسان_شناسی
#چکیده_مبانی_اندییشه اسلامی
🆔 @maab_iki 🌐 @meshkatnoor
🔴 بخشهایی از گفت وگوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید کثیری،استاد سابق موسسه امام خمینی و مدرس دانشگاههای اروپا ، با خبرگزاری شفقنا در خصوص «وضعیت اسلام و تشیع در اروپا و غرب و ضرورت و نیاز شناخت آن»:
✅ تشیع، وارد مجامع آکادمیک غرب و اروپا شده و آهسته آهسته به دیگر مجامع غیر آکادمیک هم گسترش پیدا نموده است.
✅ قبلاً یک مشکلِ رویکردی در شناخت تشیع وجود داشت: هم غربی های غیرشیعی و هم شیعیانِ ساکن در کشورهای غربی، تا چند سال قبل از طریق آثار خود غربی ها با شیعه آشنا می شدند؛ ... ولی آهسته آهسته شیعیان شروع به نشر کتب و مقالات در مورد تشیّع نمودند که اینها هم عموما ترجمه بود و نه تألیف و از طرف دیگر برای عموم بود و نه برای دانشجویان. دلیل این امور هم عبارتند از:
1. نداشتن راهبرد علمی و پژوهشی.
2. عدم تسلط به زبان.
3. در اختیار نداشتن مؤلف.
4. آشنا نبودن با فضای فکری غربی.
5. تحصیل در رشته های غیر مرتبط با عقاید و تفکر تشیّع.
✅ لازم است کتابهایی از سوی خود شیعیانی که آشنا با جوامع غربی و شیوه های پژوهشی و اندیشه ورزی غربی هستند، تألیف شود تا با استناد به آیات قرآن کریم، سنّت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و اهل البیت علیهم السلام و در عین حال مبتنی بر خرد و رعایت موازین اخلاقی، «معارف ولایی تشیّع» را برای عموم و به ویژه برای فرهیختگان غربی با زبانی رسا تبیین نماید.
✅ تشیّع امروزه دیگر در غرب (به ویژه در حوزه زبان آلمانی) وجود سایه ای ندارد، بلکه به اقبال عمومی رسیده است.
✅ تشیّع در حال حاضر به عنوان یک «هویت دینی» در اروپا و غرب مطرح است.
✅ در حقیقت «تشیّع پویاترین حرکت فکری و دینی» در کل دنیاست.
✅ مبلغ باید فرهنگ، فلسفه، فقه، انسان شناسی، مذهب و دینی را که می خواهد تبلیغ نماید را فهمیده باشد.
✅ ۹۹ درصد بزرگوارانی که به کشورهای غربی می آیند، برای تبلیغ در حسینیه ها و مساجد می روند که مخالب آنها شیعیان فارسی زبان اند.
✅ واقعیت بزرگی که در فعالیت های تبلیغی از آن غفلت کردیم، تبلیغ برای بومیان در غرب است.
✅ لازمه ی برطرف نمودن این کمبود، تربیت مبلغ مناسب برای این مقصد که مسلط به زبان بوده، فرهنگ، تاریخ، ساختار زبانی، ویژگی های فرهنگی و قوّت های فکری و حوادث تاریخی و شخصیت های فکری آنها بداند.
❗️ چند علت عدم توفیق تبلیغ برای بومیان غرب:
1- برنامه ی مدونی در این مورد وجود ندارد و یا سلیقه ای و یا ناقص اجراء می شود.
2- افرادی برای این کار تربیت نشده اند و اگر هم کسی با تلاش خود دست به ابتکاراتی بزند، مورد حمایت قرار نمی گیرد.
3- زباندانان ماهری پرورش نیافته اند و اگر هم افرادی به توانایی زبانی نسبی رسیده اند، به آنها مجالی برای کار داده نمی شود و یا به کارهایی گمارده می شوند که اصلاً مناسب شأن آنها نیست.
4- مخاطب شناسی مدوّنی وجود نداشته و اگر هم وجود داشته باشد، بسیار غیر علمی، غیر عملی است.
5- نیازها و ویژگی های حوزه های زبانی در نظر گرفته نمی شود.
✅ تصور نادرست از روحانی شیعی موجب شده بود که آنها به عقاید اسلامی نگاه تحقیر آمیز نموده و برای آن شأنیت الهیاتی قائل نشوند و لذا اصلاً قبول نمی کردند که اسم «الهیات» را بر منظومه عقیدتی شیعی بنهند. آنها برای ما فقط به «عقاید» و یا «اصول عقیدتی» قائل بوده و نه الهیات». حتی با نگاه تحقیر آمیز و با بیانی توهین آلود، بر روی عقاید اسلامی اسم «ایدئولوژی» (جزمیات غیر عقلی) می نمودند.
✅ نحوه برخورد دانشگاهیان غربی با شیعیان محطاطانه به همراه احترام بود.
✅ هویت تشیع، هویت علمی است.
✅ هر کس در دعوا بی منطق تر باشد زودتر سازمان ذهنی او از هم پاشیده، از صواب فاصله گرفته و به روش های دور از ادبِ تخاطب متوسل می شود. کسانی که به دین ما و یا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که با منطقِ خرد با انسانها تعامل می نمایند، رفتاری توهین آمیز دارند، این افراد از خرد بهره ای نبرده و یا بهره مندی آنها از اصول اخلاق، ادب و خرد آنچنان ضعیف است، که زود متانت سیاسی، علمی، دیپلماتیک، اخلاقی و دینی را از دست داده و به روش های خرد ستیز و ادب گریز روی می آورند.
✅ توهین به مقدسات (به دلیل ترس از گسترش اسلام) یعنی فروپاشی نظام سیاسی مبتنی بر خرد و اخلاق و پناه بردن به آنارشیسم و بحران.
✅ تفکر فلسفی غربی و به ویژه فلسفه سیاست غربی بر کلیشه ها مبتنی است، که شیوه تعامل با دیگران را برایشان تبیین می کند. این کلیشه ها بر برداشتی فلسفی از تاریخ استوار است.
✅ انتشار اسلام در اروپا و غرب همه کلیشههای ذهنی شان که بر باور به جبر تاریخی آنها مبتنی بود را شکسته است.
✅ مسلمانان در غرب و اروپا در حال رشد علمی و جمعیتی هستند.
🌐 @meshkatnoor
#هم_اندیشی
#علامه_مصباح_یزدی
🔸 #قطب_علمی_فلسفه_دین پژوهشگاه با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی کشور برگزار می کند:
🔰 هم اندیشی علمی "#علامه_مصباح_یزدی(ره) و #فلسفه_دین"
🎙 با سخنرانی:
حجت الاسلام والمسلمین #مجتبی_مصباح
حجت الاسلام والمسلمین #ابوالفضل_ساجدی
پروفسور #محمد_لگنهاوزن
دکتر #محمد_محمدرضایی
دکتر #رمضان_علی_تبار
📅 سه شنبه 21 بهمن ماه ۹۹ ساعت 09:00
📣 پخش زنده و مستقیم از :
🌐 aparat.com/iictchannel/live 🌐 @meshkatnoor
1399-11-18-OstadJafari.mp3
5.2M
🔴 مواجهه استاد علامه آیت الله مصباح با جریانهای روشنفکری دینی
🔺جلسه دوم: استاد مصباح و جريان روشنفکري ديني سوسیالیستی و التقاطی
✳️ روشنفکری دینی مدعی جمع میان سنت و تجدد است که در دومین چهره خود، به سمت جمع میان اسلام و سوسیالیسم و تفکرات چپ کشیده شد.
✳️ استاد مصباح در مواجهه با دکتر شریعتی ابتدا تلاش می کنند که با گفتگوی سازنده، ایشان را از برخی انحرافات فکری بازدارند و بعد از این که از این مسیر ناامید می شوند به نقد قاطع و صریح اندیشه های ایشان ورود می کنند.استاد بدون این که بخواهند وارد جزئیات لغزشهای فکری دکتر شریعتی بشوند، صرفا به انحرافات بنیادین اعتقادی ایشان، آن هم بدون ذکر اسم ایشان و صرفا نقد اندیشه روی می آورند.
✳️برخی از مصادیق این التقاطهای عقیدتی ، تطبیق توحید با وحدت طبقاتی، نفی آخرت به عنوان یک عالم عینی، و تقلیل خدا به ایده آل اخلاقی است.
🎙حجت الاسلام و المسلمين دكتر محمد جعفري
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
full.pdf
10.82M
✳️ پی دی اف ویژهنامه بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، بهمن 1399
🔸 تجلیل از تعدادی از علمای رحلت کرده از جمله حضرت علامه مصباح یزدی(ره)
🔸 گزارشی از آثار برگزیده، شایسته تقدیر، شایسته تحسین و راهیافته به مرحله دوم داوری
✅ مفتخریم که آثار برخی از اساتید و دانشپژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این گزارش مشاهده میشود.
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#سلسله_نشست
#فلسفه_دین_اسلامی
🔶 سلسله نشستهای علمی #مصباح_معرفت
🔺به همت #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی و موسسه امام خمینی(ره) با همکاری دیگر نهادهای علمی برگزار میشود:
✅ «نسبت دین و اخلاق از منظر علامه مصباح» با ارائه دکتر امیر خواص روز پنجشنبه مورخ ۲۳ بهمنماه جاری ساعت ۱۰
✅ «اسلامی سازی علوم از منظر علامه مصباح» با ارائه حجتالاسلام دکتر صفدر الهی راد روز یکشنبه مورخ ۲۶ بهمنماه ساعت ۱۰
✅ «نیاز بشر به دین از منظر علامه مصباح» با ارائه دکتر محمد محمدرضایی روز چهارشنبه مورخ ۶ اسفندماه ساعت ۱۶:۳۰
✅ «تبیین و تحدید اصول دین» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین فاریاب روز چهارشنبه مورخ ۱۳ اسفندماه ساعت ۱۰
✅ «تعریف و قلمرو دین از دیدگاه علامه مصباح» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری روز چهارشنبه مورخ ۲۰ اسفندماه ساعت ۱۰
✅ «تحول علوم انسانی از نظر تا عمل در کارنامه علامه مصباح» با ارائه دکتر رمضان علیتبار روز چهارشنبه مورخ ۲۷ اسفندماه ساعت ۱۰
📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 http://meeting.iict.ir/qotb
🆔 @iictchannel 🌐 @meshkatnoor
پیش نشست دوم همایش ملی معنویت پژوهی با موضوع نسبت معنویت و علم کلام.mp3
36.13M
#همایش_ملی_معنویت_پژوهی
#محمد_تقی_سبحانی
#معنویت
#علم_کلام
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
اولین همایش ملی معنویت پژوهشی با موضوع معنویت و علوم اسلامی
🔶پیش نشست دوم با موضوع نسبت معنویت و علم کلام
🔶 ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی
دبیرعلمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسلم گریوانی
🌐 @meshkatnoor