eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
796 ویدیو
292 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 چاپ کتابی از محسن آرمین در نقد نظریه رویای رسولانه دکتر سروش 🔹نظریات یک دهه اخیر دکتر سروش آن چنان ساختار شکن شده که حتی برخی از شاگردان و اعضای سابق حلقه کیان مانند آرمین را هم به موضعگیری و نقد او کشانده است . 🌐 @meshkatnoor
12.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فراخوان مقاله ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی 🌐 @meshkatnoor
استاد مصباح و روشنفکری دینی.pdf
353.9K
✳️ روشنفکری دینی مدعی جمع میان سنت و تجدد است که علیرغم این که خود را در میانه رویکرد روشنفکری لائیک و اسلام سنتی معرفی می نماید ، اما همواره در صدد بازخوانی دین بر اساس مبانی مدرنیته، بوده است. ✳️ در طی سده اخیر، سه رویکرد مختلف در روشنفکری دینی شکل گرفته که استاد مصباح با هر سه جریان، مواجهه انتقادی داشته است. ✳️ این سه جریان عبارتند از روشنفکری دینی علم گرا، التقاطی و عرفی گرا که شهید مطهری و استاد مصباح در مقابله با دو جریان اول همداستانند اما در مواجهه با روشنفکری دینی عرفی گرا صرفا این استاد مصباح است که یک تنه وارد مبارزه شده است . ✍️ محمد جعفری 🌐 @meshkatnoor
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 چرا استاد مصباح با روشنفکران درگیر شد؟ 🎥 سخنرانی استاد رحیم‌پور ازغدی با عنوان علامه مصباح و دموکراسی 🔹در دهه هفتاد که بزرگان حوزه و دانشگاه از ترس از بین رفتن احترامشون توسط زنجیره‌ای های اصلاحات، در مقابل انحرافات اونها ساکت بودن، این علامه مصباح(ره) بود که یک تنه در مقابل این انحرافات ایستاد و ناسزا شنید... 🌐 @meshkatnoor
◀️ کتاب وجود و ذات اثر شایسته تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی 🔹کتاب وجود و ذات؛ تفسیری از صدرا در سیاق تاریخی،تألیف دکتر داود حسینی که در سال ۱۳۹۸ از سوی انتشارات حکمت اسلامی منتشر گردید، در سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (سال ۱۳۹۹) حائز عنوان شایسته تقدیر شد. 🔸این کتاب در ۳۹۲ صفحه به قلم دکتر داود حسینی در سال ۹۸ از سوی انتشارات حکمت اسلامی وابسته به مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر گردید.
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj
دکتر و افزون بر چهار دهه از ختم دفتر زندگی دکتر علی شریعتی گذشته، اما کتاب اندیشه های وی همچنان در خانه ذهن برخی از جوانان عصر انقلاب و مهمتر از ایشان نسل سومی‌های انقلاب گشوده است. هنوز اندیشه شریعتی، در رگهای جامعه فکری ایران جریان دارد و دیدگاههای او به خصوص اضلاع هندسه معرفت دینی اش در خاطر جوانان جویای معرفت، نقش آفرینی میکنند. به اعتقاد برخی بزرگان، بود، اما آن شریعتی سر در تیره خاک کشیده است و آنچه نسل امروز ما از شریعتی میخواند، است. این اثر بر آن است با چشم پوشی بر سایر ابعاد شخصیتی شریعتی و فارغ از حب و بغضهای رایج درباره او، پاره ای از محورهای بنیادین اندیشه او، به خصوص دیدگاههای دین شناختی او را به توصیف و واکاوی بنشینید تا در کنار تذکر نکات مفید اندیشه او، لغزشهایی را که در آثار وی، به چشم میخورد، مورد توجه قرار دهد تا با بصیرت افزایی برای مخاطب جوان این آثار، وی را از به دور ماندن از آسیبهای دین شناختی اندیشه دکتر شریعتی یاری رساند. 🌐 @meshkatnoor
🔺به همت اسلامی و گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی برگزار می‌شود: 🔶 سومین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ ✅ نشست علمی با موضوع "نیاز بشر به دین از منظر علامه مصباح" 🎙با ارائه: 📅 چهارشنبه 6 اسفندماه 99 / ساعت 16:30 📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 🌐 @meshkatnoor
26.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مخالفت برخی چهره ها با حجاب الزامی و بیانات رهبری معظم را در این رابطه ببینید👆👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
🔴گفتگوی علامه طباطبائی و بنیانگذار مکتب تفکیک 🖊احمدحسین شریفی 🔶آیت الله مصباح می‌فرمودند علامه طباطبائی زمانی که پس از اتمام تحصیلات خود در نجف به ایران برگشتند، برای زیارت امام رضا علیه السلام به مشهد مسافرت کردند. وقتی مرحوم ، رهبر تفکیکیان، که فردی بسیار شریف و بزرگوار و اهل تقوا و البته از مخالفان سرسخت فلسفه بود، متوجه حضور ایشان در مشهد می‌شوند برای ملاقات با ایشان به مسافرخانه‌ای که ایشان در آنجا سکونت داشت، رفتند. 🔶 می‌فرمودند ایشان را در صدر اتاق نشاندم و به رسم مهمان‌نوازی با کمال ادب در محضر ایشان نشستم. آقامیرزا مهدی این سؤال را مطرح کرد: 🔷«آقا اين منطق ارسطويي و اين‌ها چه اعتباري دارد؟ چه نيازي به اینهاست؟ آدم يک فطرت خدادادي دارد. اگر کسی عقل داشته باشد وقتی مطلبي به او القا مي‌شود، اگر درست فکر کند می‌تواند درستی یا نادرستی آن را بفهمد. چه نیازی به آن قواعدی که ارسطو درست کرده است داریم؟ قرآن کجا گفته بايد تابع منطق ارسطو باشيم؟ کدام امامي کدام پيغمبري گفته؟» 🔶علامه طباطبائی می‌فرمودند ایشان به همین شکل مدتی به سخن خود علیه منطق ارسطویی ادامه داد. و استدلال می‌آورد که ما نیازی به منطق ارسطویی نداریم! وقتی سخنشان تمام شد، سکوت کردند. و سپس از من سؤال کرد نظر شما چیست؟ گفتم: 🔷«اگر اين فرمايش شما صحيح باشد اين مطلب مي‌شود صغري؛ اين مي‌شود کبري؛ اين هم مي‌شود نتيجه. و منطق ارسطویی چیزی بیش از این نمی‌گوید. اگر منطق ارسطويي باطل است پس استدلال شما اعتباري ندارد. و اگر منطق ارسطویی درست است باز هم سخنان شما اعتباری ندارد» 🔶مجددا مرحوم میرزا مهدی شروع به توجیه سخنان خودش کرد و آنقدر گرم بحث ‌شد که از آنجايي که نشسته بود همين طور مي‌آمد تا وسط اتاق. من هم مي‌نشستم گوش مي‌کردم و آخرش وقتي تمام ‌شد مجدداً پرسید، حالا نظرتان چيست؟ من گفتم: 🔷«باز هم این صغرای سخن شما است و این هم کبرای آن و این هم نتیجه آن. اگر منطق ارسطويي باطل است پس اين شکل استدلال نتيجه‌اي ندارد.» 🔶ارسطو که مخترع و جاعل و تولید کننده منطق نبوده است؛ او کاشف روش‌های صحیح‌های تعریف و استدلال و تمایز تعریف و استدلال صحیح از ناصحیح و مغالطی بوده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌐 @meshkatnoor