8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #موشن
⁉️چرا با وجود آیه «لا اکراه فی الدین...» در قرآن؛ عمل به احکام دینی اجباری است؟
#لا_اکراه_فی_الدین
#اجبار
#ارتداد
#اسلام
#نشرحداکثری
🌐 مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#معرفی_کتاب
📚 تجرد نفس
🖊 نوشته حجت الاسلام و المسلمین آقای مصطفی ایزدی یزدان آبادی
مبحث تجرد نفس يکي از مباحث مهم در فلسفه است که در طول تاريخ همواره موافقان و مخالفاني داشته است. در فلسفة اسلامی و غربی گروهي همچون ابن سینا، ملاصدرا، آگوستین، دکارت و... معتقد به تجرد نفس هستند. در مقابل، فیزيکالیستها در فلسفة ذهن معتقدند انسان چیزی جز بدن مادی نیست. این کتاب تلاش میکند از طریق مبانی فلسفة اسلامی از تجرد نفس دربرابر انتقادات فیزکالیستهای غربی دفاع کند.
👈🏻 مشاهده و تهیه
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳۰ ثانیه دیدار با یک عارف بزرگ.
حتما" ببینید.
🆔@meshkatnoor
🌸 از درگاه خدای متعال عاجزانه، خاضعانه و متذللانه درخواست میکنيم که عيدی ما را [در این سال نو] تعجيل در ظهور ولیعصر ارواحنا فداه قرار بدهد، سايهی مقام معظم رهبری را بر سر مستدام بدارد، و همهی ما را در راه انجام وظايفمان موفق بدارد.
۱۳۹۰/۱۲/۲۶
🆔@meshkatnoor
🔆 جریان شناسی مواجهه با مسئله بی حجابی در کشور
✅ در شرايط کنونی ، در مواجهه با مسئله عفاف و حجاب سه رويکرد وجود دارد:
🔴 الف) لغو حجاب قانونی و اختياری کردن حجاب:
عدهای معتقدند در حال حاضر، نظر بسياری از مردم اين است که [التزام اجتماعی] به حجاب لازم نيست و مايل نيستند حجاب داشته باشند لذا بهتر است حجاب، امری اختياری و بدون الزام قانونس باشد. ولی از آنجا که "حجاب [شرعی]" حد پوشش در حريم اجتماع است ، در صورت رها سازی پوشش و برداشتن حدود قانونی آن، طبيعی است که هيچ حدی برای پوشش نمیتوان تصور کرد و بدپوششی تا برهنگی و ارتباطات نامشروع علنی و ناهنجاري های پيرامون آن پيش خواهد رفت و به تدريج در ادامه عادی سازی ، از بين رفتن حريم عفت و حيا در جامعه، پويش همجنسگرايی و همآغوشی و... راهاندازی خواهد شد.
در نتيجه با لغو حجاب قانونی نه تنها مشکل رفع نمیشود بلکه در مسائل نازل اخلاقی و حادتر، در ابعاد گستردهتری ، مشکل تشديد خواهد شد. اما اکثريت جامعه بر اساس فطرت انسانی خود چنين وضعيتی را نمیپسندند و از اين رو حتی در کشورهای مختلف دنيا نيز برای پوشش، قوانين مختلفی وضع شده است.
🔴 ب) سکوت و حفظ وضع موجود :
عدهای ديگر معتقدند مسئله حجاب و لزوم حد پوشش در حريم اجتماع، به دلايل مختلف مانند: شرايط بحرانی کشور و وجود انبوه مشکلات اقتصادی و... جزء اولويتهای نظام نبوده و در حال حاضر مطرح نمودن مسئله عفاف و حجاب به مصلحت کشور نمیباشد.
اين گروه معتقدند در شرايطی که مردم از مسائل اقتصادی رنج میبرند ، نبايد مردم را عصبانی و ناراحت کرد بلکه بايد فعلاً از کنار اين مسئله عبور و صرفاً به رهنمودها و کارهای فرهنگی اکتفاء کرد. اين درحالی است که با چنين رويکردی ، بيش از چهل سال بعد از انقلاب بدون برنامه در دولتهای مختلف نسبت به مسئله عفاف و حجاب ، تغافل و تساهل شده است و صرفاً در حد برگزاری جلسات و بعضا تصميمات مقطعیِ کمفايده و يا مضر ، خصوصا توسط مديران دولتی اکتفا شده است و در عين حال مرتبا شعارهای زيبا و تکراری سر داده شد.
شعارهايی مانند:
☝️ اول کار فرهنگی ، ريشهای ، اصولی
☝️ اول حل مشکلات اقتصادی
☝️ اول مقابله با اختلاس و رانت و...
☝️ اول حل مشکل ازدواج، مسکن، اشتغال و...
⚠️❗️با اول و دوم کردن بيش از چهل سال است که حل اين مسئله بدون نتيجه باقی مانده و مرتبا اين شعارهای بی پشتوانه تکرار ميشوند.
اين در حالی است که سال به سال وضعيت عفاف و حجاب در جامعه بحرانی و حادتر میشود.
🚫 پذيرش و امضاء شکست بعد از گذشت اين همه سال، از رويکرد اول بسی نامناسب تر و خطرناک تر است زيرا در رويکرد اول ، نظام فرضاً خود تصميم میگيرد مسئله حجاب را رها سازی کند ولی در رويکرد دوم مجبور به شکست میشود.
🅾️ در مقابل اين انفعال، دشمن مسئله ترويج بیحجابی و بی عفتی را در اولويت قرار داده است و احساس میکند در سايه بیتفاوتی و غفلت مسئولين تصميم ساز و با هجوم همه جانبه و برنامه ريزی شده میتواند در اين تهاجم فرهنگی موفق و پيروز شود.
🚫متاسفانه در اين فرصت سوزی ، روز به روز وضع اخلاقی جامعه ، نابسامانتر می شود و هر از چندی شاهد جريحه دار نمودن عفت عمومی با حريم شکنی های جديد خواهيم بود. لذا اگر وضعيت به همين منوال، بلا تکليف رها شود، در نهايت جمهوری اسلامی در انفعال کامل‼️ نسبت به حل مسئله عفاف و حجاب ، مجبور به پذيرش شکست خواهد شد و به تبع کشور با شتاب بيشتری به سمت #آندلس_سازی پيش خواهد رفت.
🔴 ج) حل مسئله با ارائه برنامه و طرح جامع :
چنانچه بپذيريم
🔸اولا: دو رويکرد پيشين راهگشا نبوده
و
🔸 ثانيا: برای اين معضل اجتماعی راه حل وجود دارد و در عين حال نااميدی از حل مسئله پیدا نشده باشد در نتيجه بايد طرحی جامع و قابل اجراء در خصوص عفاف و حجاب ارائه شود تا کشور و کيان خانواده از اين تهديد عيان به سلامت گذر کند.
✅ در واقع بهترين رويکرد ، به جاي بیتفاوتی و پاک کردن صورت مسئله و يا ارائه نظرات شعاری، سطحی و احساسی که در دراز مدت ضررش بيشتر از فايده آن براي جامعه است، تبديل اين مسئله طی فرايندی هوشمندانه و دقيق در کوتاه مدت و بلند مدت به مسئلهای در سطح مسئوليتهای اجتماعی و ارتقاء عفاف و حجاب در اجتماع بدون تنش و بحران میباشد.
در همين راستا، ستاد امر به معروف و نهی از منکر بنا به وظيفه ذاتی و قانونی خود «طرح جامع و نقشه راه عفاف و حجاب» را تدوين و ارائه کرده است و با جمع آوري گسترده نظرات و پيشنهادات صاحب نظران، آن را کامل نموده تا در عين جهاد تبيين مسئله عفاف و حجاب و رفع ابهامات و اشکالات، بتواند طرحي جامع و کاربردي و مستمر را به مرحله اجرا درآورد.
📎دانلود طرح جامع عفاف و حجاب
📚 برگرفته از طرح جامع عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
12.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میکند:
🗂 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 👇
📣 با حضور کارشناسان معارف دینی
⏰ هر شب در ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳:۰۰
🔶 نشانیهای ورود به جلسه👇
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🆔 @difqom
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناجات امام خمینی(ره) در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان
🆔@meshkatnoor
⚡️صف آرایی دو انتشارات برای سنجش عیار مقاصد الشریعه
✍️ به قلم: سید علی بطحائی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
💠 گزافه نیست اگر زمستان سرد و برفی ۱۴۰۱ قم، برای بررسی ایده «فقه المقاصد» را یک فصل داغ علمی تابستانی نامید. از طرفی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در اواسط بهمن خبر از انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» نوشته حجه الاسلام والمسلمین سیّد ابوالحسن نواب ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب را رسانه ای و از سویی در اواخر بهمن انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) درس گفتارهای مدرس بلندپایه سطوح عالی حوزه علمیه قم استاد محمد جواد فاضل لنکرانی را با عنوان «نگاهی به فقه المقاصد» را روانه بازار نشر کرد.
💠 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی بر آن است که مقاصدیون در کشف تعداد ملاکات دچار تزلزل هستند و خلط مبحث در ارائه ملاکات احکام وجود دارد. همچنین در بررسی ملاکات احکام، با ملاکات دین در مواردی تعارض وجود دارد. عدم وجود دلیل معتبر از قرآن و حدیث دال بر مشروعیت مقاصد الشریعه از موانع جدی مراجعه به فقه المقاصد است. از آن سو استاد سید ابوالحسن نواب بر آن است که در فقه امامیه عناوینی مانند علل الشرایع، حکمت احکام، ملاکات شریعت، تنقیح مناط و... وجود دارد و فقها می توانند با استفاده از ظرفیت بلااستفاده از این مجوزهای شرعی، راهکارهای جدید فقهی را پیش روی مکلفین قرار دهند و تاکنون از این پتانسیل مشروعِ مغفول استفاده کافی نشده است. اهمّیت مقاصد الشریعه تا جایی است که حتّی برخی از بزرگان جهان اسلام در صورت تعارض مقاصد با آیات الهی و روایات، مقاصد را مقدّم دانسته اند.
🔸به مناسبت انتشار این دو اثر در زمستان جاری، در یادداشت پیش رو به معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» و نگاهی به نقدهای وارده بر نظریه مقاصد الشریعه استاد فاضل لنکرانی خواهیم داشت.
🔹مصنف در فصل اول، نخستین جرقه تاریخی فقه المقاصد را در کتاب «البرهان فی اصول الفقه» امام الحرمین جوینی متکلم اشعری و فقیه شافعی (متوفی ۴۸۷قمری) ردگیری می کند. از نظر تاریخی، دفتر فقه المقاصد جوینی با اذن حاکم بر دریافت وجوهی غیر از زکات و مالیات متعارف در دوران عسر کشورداری باز شده است.
🔸مطالعه موردی (Case study) در بخش بعدی این کتاب تقریر شده است. ملاک های عدم قتل منافق شهیر مدینه «عبدالله بن اُبَیّ معروف به ابنسَلول» توسط رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) و بررسی علل تحریم خمر وقمار و ارتباط آن با عدوات منصوص در قرآن و ... از نمونه هایی هستند که در این کتاب بررسی شده اند.
1️⃣ مطالعه کامل یادداشت معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» ⬅️↙️
yun.ir/gzcub3
2️⃣ مطالعه کامل یادداشت معرفی کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» ⬅️↙️
yun.ir/m0s41c
🏷#اسلام_سنتی #فقه_سنتی #رویکرد_تعلیل_گرایی #تازه_های_نشر #سید_ابوالحسن_نواب #نگاهی_به_فقه_المقاصد #محمد_جواد_فاضل_لنکرانی
🆔@meshkatnoor
#تازه_های_نشر
📚 بررسی نظام اعتقادی وهابیت، محمد حسین فاریاب، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بهمن ۱۴۰۱، ۴۲۱صفحه، ۱۶۸هزارتومان
📚 یکی از آسیب های مهم وهابیت پژوهی در ایران، پربرگ بودن انتشارات و اندک بودن اطلاعات در مورد آنهاست. امروزه وهابیت پژوهی در ایران، بسان کاریکاتوری ناهمگن شده است که از طرفی خداشناسی وهابیت بزرگ و از سویی شناخت هستی شناسی، شناخت شناسی، زن شناسی و اجتماع شناسی آنها کوچک شمرده شده است. از آن بدتر که شناخت ما از وهابیت در نسل اول و دوم وهابیت محدود شده و با وهابیت معاصر میانه ای نداریم.
📚 عدم ورود به نقد منظومه وار از مجموعه آراء وهابیت، چالش دیگر سلفی پژوهی در ایران است.
📚 کتاب «بررسی نظام اعتقادی وهابیان» را نمی توان بهترین کتاب در معرفی و نقد وهابيان دانست؛ ولی به نظر می رسد
قابل قبولترین کتاب در حوزه ارزیابی اندیشه اعتقادی آنها باشد؛ چرا که عمده تلاش پژوهشگران فعلی، معطوف به بررسی اندیشه های توحيدی این جریان متمرکز شده است و بررسی و نقد دیگر اندیشه های اعتقادی وهابیان توجهی نشده است.
📚 از دیگر امتیازات این کتاب این است که باید پذیرفت وهابيت نيز مانند هر مکتب فکری، تطوراتی به خود دیده است و تطورات وهابیت را نمی توان نادیده گرفت و این مهم بر پژوهشگران واجب می سازد تا نگاهی جامع تر به دیدگاه های آنها در ادوار تاریخی وهابیت داشته باشند.
📚 در این کتاب، کوشش شده نظریات وهابيان را به طور مستقيم از منابع قدیم و جدید خودشان استخراج شود. مؤلف پس از گذری بر تاریخچه شکل گيری وهابيت و آشنایی با بزرگان آنها به معرفی پيشوایان فکری آنها در دوران معاصر پرداخته است.
📚 در فصل دوم، تبيين و بررسی منابع فکری آنها معرفی شده است. فصل سوم به معرفی و نقد دیدگاههای آنها در محور خداشناسی اختصاص دارد و در این قسمت ضمن تبيين ادلة عقلی آنها بر وجود خدا، انواع توحيد و تقسيم صفات الهی درباره این نظریات داوری شده است.
📚 فصل چهارم به نظریات وهابيان در حوزه راهنماشناسی، نبوت و امامت اختصاص یافته است. در فصل پنجم نيز به مسئله مهم انسان شناسی پرداخته است. دیدگاه آنها را درباره وجود روح، چيستی انسان و کرامت او و نيز جایگاه زن در واپسین فصل این کتاب تبیین و بررسی شده است.
📚 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین فاریاب عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام می باشند .
#اسلام_سلفی #وهابیت #محمد_حسین_فاریاب #تازه_های_نشر #معرفی_کتاب
🆔@meshkatnoor
⚡️توقف کامل پخش سریال رمضانی معاویه از شبکه MBC عربستان
📽این سریال پرهزینه ترین سریال این شبکه سعودی بود. پیش بینی می شد با پخش آن جنجال زیادی در کشورهای جهان اسلام بوجود بیاید.
🎞 بنا به برخی منبع غیر رسمی محتوای این سریال ضد ایرانی - شیعی بود. تمرکز سناریوی این مسلسل بر این نکته بود که فارس ها علت اصلی نبرد صفین هستند و جعل تاریخی ایرانی بودن صحنه گردان جنگ صفین، مهمترین پیام انحرافی این سریال بود.
https://pressbee.net/show6016273.html?title=mbc-%D9%84%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #مسلسل_رمضانی_معاویه_بن_ابوسفیان
🆔@meshkatnoor
14011222.mp3
25.37M
🔴سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه
🔺نشست اول: بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی
🎙با حضور:
#استادعبدالرسولعبودیت
#دکترامیداخواناشرفیه
✍️دبیرجلسه:
#دکترسیدفخرالدینطباطبایی
📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/22
💠مجری:کمیته مقابله با الحاد دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سلسله_نشست_های_نسبت_علم_با_الهیات_و_فلسفه
🆔@meshkatnoor
💠 سید جواد طباطبایی تئوریسین مرگ اسلام سیاسی یا مرگ اندیشه اسلامی؟؟
📩 تعبیر خبر کانال مسلمنا که دکتر طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی هستند دقیق نیست. بلکه طباطبایی هم پیگیر مرگ اسلام سیاسی و هم معتقد به موت اندیشه اسلامی بود. ایشان اگر ضد اسلام سیاسی موضع میگرفت به دلیل این است که آن را دست و پا زدن برای حفظ اسلام میداند و از نظر ایشان اسلام گرایی قرنهاست که مرده است.(مصاحبه با نشریه فرانسوی لیبرالیسیون پیوست شده است)
🔹طباطبایی گرچه گاهی به اسلام سکولار و گاهی به اسلام سنتی صوفی روی میآورد؛ اما گاهی هم در مورد مرگ اسلام به عنوان یک اندیشه سخن میگوید.
🔸وی صریحا می گوید: «... در غرب، رنسانس ظهور کرد. تولد دوباره چیزی که در حال مرگ بود. در اسلام، چنین چیزی وجود ندارد و چیزی که در حال مرگ بود، چهار الی پنج قرن است که از زوال آن میگذرد. کسانی که میخواهند به اسلام جان دوباره ببخشند، هدف غیر ممکنی را دنبال میکنند، آنها میخواهند مردهای را زنده کنند.» مصاحبه ایشان با خبرنگار فرانسوی در سال۲۰۰۱.
🔸او همچنین به نقد اسلام سنتی ملتزم بود و می گفت: «... در سمینارهایی که در طول ترم دربارهی اسلام سنتی در دانشگاه برگزار میشود، درسهایی دربارهی طریقهی وارد و خارج شدن از دستشویی به دانشجویان تدریس میشود، در حالیکه حتی مشکلات اساسی کشور مطرح نمیشود. این اسلام، بدون شک دربارهی دنیای مدرن صحبت نمیکند. از آنجایی که با این تدریس موفق به گفتگو با دنیای اسلام نمیشویم، چه باید کرد؟ دانشجویان الهیات فوکو، دریدا و غیره را میخوانند. در شهر مذهبی قم، دانشجویان مذهبی بسیار به افکار دریدا و فوکو علاقه نشان میدهند.» او انقلاب اسلامی ایران را نیز تلاشی برای روز آمدن کردن اسلام سنتی میداند؛ که البته معتقد است این تلاش به دلیل ذات اسلام سنتی اساسا غیر ممکن بود و باعث صدماتی به مردم ایران شده است.
🔹به پیوست لینک مصاحبه را تقدیم می کنم. البته عنوان خبر «اسلام سیاسی» است؛ اما وقتی آن را بررسی می کنیم می بینیم نقدش به اسلامگرایی است و عدم انطباق اسلام ( تمام قرائتها) با مدرنیته را عامل انحطاط جوامع اسلامی میداند... اتفاقا اگر نقدی به اسلام سیاسی و خصوصا انقلاب اسلامی دارد؛ از باب این است که معتقد است چنین انقلابی گرچه هدفش روبه جلو بود؛ اما نتیجهای که محقق شد دست و پا زدن برای احیای اسلام سنتی بود. در همین مصاحبه نقلی از سهروردی میآورد که میگوید: «اگر خدا بخواهد میتواند پیامبری بیاورد» سپس طباطبایی می گوید: البته ما چنین چیزی را به عنوان یک مسلمان نمی پذیریم و پیامبر ما در نگاه اسلام پیامبر آخرین است. یا جای دیگر میگوید سهرودی گفت: «قرآن را چنان بخوانید که گویی فقط برای شما نازل شده است» (طعنه به اینکه اسلام سنتی چنین اجازهای را نمی دهد و اسلام سنتی، در انحصار حاکمیت روحانیت است).
✍️ رضا کشاورز سیاهپوش؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام
🌐لینک مصاحبه در نشریه فرانسوی لیبراسیون👇👇
https://www.liberation.fr/planete/2001/10/27/javad-tabatabai-l-islam-politique-est-voue-a-l-echec_382158/
🆔@meshkatnoor