در اين پست آيهي ديگري را در مورد امير المومنين علي (ع) تقديم ميشود. کدگذاري واژگان + نکات ترجمهاي و ... از اينکه اين پست را در گروهها و کانالهاي خود نشر ميدهيد کمال تشکر را از خدمتتان داريم.
#Quran
#Translation
#Vocabulary
#Grammar
برای عضویت در کانال استاد رحیم راستی تبار با سابقه چند دهه تدریس موفق زبان انگلیسی، وارد لینک زیر شوید : 👇👇
https://eitaa.com/EnglishKarizma
🆔@meshkatnoor
طبیعتگرایی و خداگرایی.mp3
6.34M
🌳 #خردنوا | طبیعتگرایی و خداگرایی
تعریف طبیعتگرایی و خداگرایی
تفاوت انواع طبیعتگرایی
شبهه غیرعلمی پنداشتن خداگرایی
شبهه ابهام مفهوم خدا در ادیان
شبهه اختلاف انسانها و دینگرایی
شبهه اتلاف وقت با عبادت خدا
خداگرایی و معنای زندگی
👤 دکتر #محمد_فنایی_اشکوری
📚 #فلسفه_دین | #عمومی
🆔@meshkatnoor
نشریه نبراس 2-1402.pdf
14.85M
✅ مطالبی که در این شماره می خوانید:
📖 درسنامه آشنایی با الحاد جدید (2) مبانی الحاد جدید و نقد آن - دکترحمید رضا #شاکرین
📜 نظر اندیشمندان اسلامی در مواجهه با نظریه داروین - سید علی #واعظ زاده ، سید طاهر #محقق_زاده
📜 داروینیسم؛ روایتی از تکامل - نویسنده: آلیستر مک گراث- ترجمه: سید عبدالبصیر #حسینی_عالمی
📜 الهیات، تکامل و ذهن انسان: زیستشناسی تا چه اندازه قدرت تبیین دارد؟ نویسنده: جان اف هات- ترجمه: محمد #خلیلی
🎙 چالش های فیزیکالیسم و تبیینهای تکاملی از خلقت - مصاحبه با دکتر هاوارد #رابینسون- مصاحبهگر: محمد #خلیلی
🎙 فاعلیت خداوند در طبیعت - #مصاحبه با دکتر رضا #برنجکار- مصاحبهگر: سید مجتبی #اخلاقی
🎙 طبیعتگرایی علمی؛ ایدهای شکست خورده - #مصاحبه با دکتر نیما #نریمانی – مصاحبهگر: مرتضی #پیروجعفری
📚 #معرفی_کتاب: معرفی مجموعه ما و جهان 8 (حیات و حیات هوشمند) - سید عبدالبصیر #حسینی_عالمی
👤 #شخصیتشناسی اندیشمندان ضد الحاد جدید: آلوین کارل #پلانتینگا - سیدعبدالهادی #حسینی
📝 #شبههشناسی: اختلاف انسانها در رنگ پوست - سید مجتبی #اخلاقی
🎥 #نقد_فیلم: ما خدا هستیم؛ تسلسلی بر وجود خدایان (یاداشتی بر فیلم #پرومتئوس) - سید علی #موسوی_نجفی
🏫 #معرفی_موسسه: دفتر مطالعات علم و دین موازی - سید علی #موسوی_نجفی
🔬 #کارگاه_تخصصی جریان شناسی و نقد #الحاد_جدید- بخش دوم: دکتر علی #شهبازی
┄┅═✧❀💠❀✧═┅
@altawhid
🆔@meshkatnoor
کسب جایزه مقاله برتر در دومین همایش ملی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی را به حجت الاسلام وحیدی از دانش پژوهان دکترای گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام تبریک می گوییم و برای ایشان، آرزوی توفیقات بیشتر داریم.
🆔@meshkatnoor
انتخاب رساله دکتری آقای مرتضی فقیهی فاضل ( فارغ التحصیل دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی ) را به عنوان اثر "شایسته تحسین" در همایش کتاب سال حوزه به ایشان و استاد راهنمای ایشان حضرت استاد دانشور تبریک عرض می کنیم.
🆔@meshkatnoor
📌متن پرسش👇
آیا خداوند متعال یک انرژی است؟
📌پاسخ پرسش👇
🔶️ خداوند واجب الوجود است. یعنی هستی و وجود داشتن برای او ضرورت دارد و نمیتواند موجود نباشد همچنین وجودش را از کسی یا چیزی نگرفته و وجودش از خودش است و برای وجود داشتن نیاز به هیچ کس و هیچ چیز ندارد. او موجودی است که کامل مطلق است هیچ عیب و نقص و کمبودی ندارد و سرچشمهی تمام کمالات آن هم در حد بینهایت است. بینیاز مطلق است و هیچ محدودیتی ندارد.
🔶️ اما انرژی چیست؟ چنانکه گفته میشود هیچ تعریف روشنی از آن وجود ندارد و نمیدانیم چیست. تعریفهایی که گفته میشود مثل؛ توانایی انجام کار، در آن اختلاف نظر وجود دارد و این تعریف بیشتر ناظر به مصادیق انرژی و ناظر به روشهای اندازهگیری این کمیت است و تعریف حقیقی انرژی نیست.
🔶️ بنابراین وقتی تعریف انرژی مشخص نیست و ما نمیدانیم انرژی چیست؛ چطور میتوانیم بگوییم خدا انرژی است یا نیست؟؟؟
🔶️ در مورد انرژی گفته میشود: خاصیتی از ماده است، منبع دارد، کمیت (اندازه و مقدار) دارد، محدودیت دارد، قابلیت تبدیل دارد، تأثیرات محدود دارد و میزان آن کم و زیاد میشود.
اما این خصوصیات مربوط به موجود ممکن الوجود (وجود داشتن برای آن ضرورتی ندارد و میتواند نباشد) است و نشان از نقص وجودی و ذاتی دارد. ولی خدا که واجب الوجود است نه خاصیتی از ماده است و نه از چیزی به وجود آمده، نه اندازه و مقدار دارد، نه محدودیت دارد و نه دچار تغییر تحول میشود و نه به چیزی تبديل میشود. او در اعمال قدرت و اراده کردن هیچ محدودیتی ندارد و وجودش دچار نقصان و کمبودی هم نمیگردد.
بنابراین خدا که موجودی غیرمادی است نمیتواند همان انرژی که خاصیتی از ماده است باشد
✍️ داوود اسفندیاری؛ دکترای کلام
💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
منبرکهای انتخاباتی.pdf
12.82M
دریافت کتاب«منبرکهای انتخاباتی»
♨️ این محتوا برای صحبتهای ۲ دقیقهای براساس یک آیه یا روایت و نیز داستانی کوتاه آماده شده و برای تبیین ویژگیهای نامزدهای اصلح در انتخابات مفید است.
✅ کتاب «#منبرکهای_انتخاباتی» برشهای کوتاهی از کتاب «#سنگ_محک»، اثر #حجت_الاسلام_راجی میباشد.
🆔@meshkatnoor
📌در حکومت دینی برخی احکام به دلایل خارجی یا داخلی، برخی احکام ـ مانند سنگسار و ... ـ اجرا نمی شوند؟ حکومت دینی تا کجا می تواند نسبت به اجرای احکام دینی عقب نشینی کند؟
👈پاسخ
1️⃣احکام دینی، گاه فردی هستند و گاه اجتماعی. تعطیل کردن احکام فردی مانند نماز معنا ندارد. احکام اجتماعی هستند که در معرض اجرا و تعطیل می باشند. مانند مجازات های تعیین شده در دین، حجاب یا مقابله با روزه خواری.
2️⃣ حکومت دینی، موظف به اجرای همۀ احکام دین است و تعطیلی اجرای احکام، با دینی بودن حکومت، در تعارض است.
3️⃣کوشش حکومت باید صرف اقناع افکار عمومی برای اجرای احکام دین باشد و مؤمنانی که دغدغۀ اجرای احکام دینی را دارند، نقش بسیار مهمی در این مسیر دارند.
4️⃣حکومت دینی در جامعۀ دینی اجرا می شود، بنابراین عموم مردم موافق اجرای همه احکام هستند؛ هرچند ممکن است حاضر نباشند نسبت به تبیین آن اقدامی کنند.
5️⃣گاه برخی فشارها موجب می شود که حاکم دینی به دلیل مصلحت بالاتر، به طور موقت، با حکم حکومتی از اجرای برخی احکام صرف نظر کند. در حقیقت، اگر اصرار بر اجرای یک حکم خاص مانند سنگسار که مورد زیادی نیز ندارد، منجر به از دست رفتن اصل حکومت و عدم اجرای سایر احکام شود، این اصرار، عقلایی نیست.
6️⃣در حکومت امیرالمومنین علیه السلام نیز چنین اتفاقاتی افتاد و ایشان نتوانست تمام بدعتهای برجای مانده از حکومتهای پیشین را اصلاح کند که اثر آن تا کنون باقیست.
7️⃣پس از عقب نشینی موقت، وظیفۀ حکومت و نیز مومنان، تبیین فوائد حکم تعطیل شده و اقناع افکار عمومی برای از سرگیری اجرای آن حکم است و پس از اقناع، برای مقابله با اقلیت مخالف، قطعاً باید از ابزار فشار نیز استفاده کند.
8️⃣در این میان، برخی احکام مانند اصل حجاب، از حساسیت بالایی برخوردارند و اگر تعطیلی آن منجر به اشاعۀ فحشا و برچیده شدن روح دین در جامعه شود؛ در اینجا حکومت حق عقب نشینی ندارد، ازاین رو، افزون بر تبیین لازم، دربارۀ الزام به اجرای آن، می تواند بلکه باید قانون نیز وضع کند.
✅برای پیوستن به کانال یادداشتهای اعتقادی حجت الاسلام دکتر فاریاب، از لینک زیر وارد شوید:
https://eitaa.com/Faryab110
#سوال
خداوند گفته من شما را آفریدم تا دیده بشوم وشما را برای پرستش خودم آفریدم.پس نیاز داشته به ما که ما را آفریده.حالا سوال من اینه خدایی که نیازبه دیده شدن داشته پس بی نیاز نیست. چطوری میشه که خداوند گفته من بی نیازم؟
سلام عليكم ممنون از پرسش شما. ..
اولا در مصادر روایی این نیست که خلق کردم تا دیده شوم بلکه خلق کردم تا شناخته شوم:
«كنت كنزاً مخفياً فأحببت أن أعرف, فخلقت الخلق لأعرف»
ثانیا فرض ما در جایی است که خدایی همه کمالات را دارد و هیچ احساس کمبود و نقصی ندارد این خدا اگر هم خلق کرده تا دیده شود این دیده شدن کمال او نیست بلکه کمال آنست که میبیند و معرفت می یابد.
و به قول مولانا
من نکردم خلق تا سودی کنم
بلکه تا بر بندگان جودی کنم .
بدین جهت فلسفه خلقتی که برای جهان و انسان با هر تقریری متصور است هیچکدام نیازی از خالق را در نظر ندارد بلکه دیدن خالق و معرفت اوست که نیاز مخلوق است و او را به کمال میرساند.
به عبارتی خدایی که همه چیز دارد یعنی همه چیز دارد حتی احساس نیاز به دیده شدن که نشان از نوعی حس نیاز و حقارت دارد در او نیست پس خلقت او سود و فایدهای برای خودش ندارد. نکته مهم آن که تصور ما باید از خدای کامل مطلق و همه چیز تمام درست بشه .
حجتالاسلام وحیدی؛ دکترای کلام مؤسسه امام خمینی
#اندیشه_دینی
💜@Andyshedini
🆔@meshkatnoor
16.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارشی از سایت ویکی شیعه
تاسیس 1392
شامل 34 هزار مقاله به 22 زبان
🆔@meshkatnoor