🔻دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -۱
🖊مهدی جمشیدی
۱. لیبرالهای مذهبی، هویّت پیچیدهای دارند: تودرتو و چندلایهاند و همچون یک متنِ ناخواسته، محمل تأویلهای متعدّد قرار میگیرند و برداشتهای متفاوت را برمیتابند. هر کسی میتواند از زاویهای و به اعتباری به آنها بنگرد و فهم خاصی را ارائه کند. اما حقیقت این است که اینان، باطن «دین» را به نفع «تجدّد»، مصادرهبهمطلوب میکنند و پوستهای بیخاصیّت و شعاری و ظاهری از دین را به عوام عرضه میکنند تا نشان بدهند که میان دین و تجدّد، جمع کردهاند. عوام نیز که دلبستۀ دین هستند و البته به دلیل غربزدگی تاریخی، بیشوکم نیز سودای تجدّد دارند، فریب اینان را میخورند و «نسخۀ متناقض»شان را میپذیرند. نخستین نسل از لیبرالهای مذهبی، در روشنفکران دورۀ مشروطه متولّد شد و اینجا، نقطۀ آغاز روایت لیبرالی از اسلام بود. التقاط در رویکرد متمایل به عالَم تجدّد، در این برهۀ تاریخی تحقّق یافت و به یکی از چالشهای معرفتیِ جامعۀ ایران تبدیل شد.
۲. اگر از تحوّلات و تطوّرات نیم قرنِ پس از این بگذریم، به نهضت آزادی و مهدی بازرگان میرسیم که ظهورشان در دولت موقت، در عمل و عین نشان داد که لیبرالهای مذهبی، چه اوصاف و احکامی دارند. اینان، چنان مسألهدار و زاویهمند شدند که امام خمینی، چارهای جز حذف و طردشان ندید و قاطع در برابر حضور و حیاتشان در حاکمیّت ایستاد. نسخههای «اصلاحی» و «اعتدالی» از لیبرالیسم مذهبی، در دهههای بعدی سر از خاک التقاط بیرون آورد و برخلاف بازرگان که منتقدِ حاشیهنشین و غیررسمی بود، اینان به عرصۀ «قدرت رسمی» راه یافتند و دههها، نهادهای اصلی و عمدۀ حاکمیّت را در اختیار گرفتند. بهاینترتیب، مرزهای هویّتیای که امام خمینی در دهۀ شصت بر آنها اصرار میورزید، بهتدریج درهمشکسته شدند و اختلاط سیاسی در ساحت قدرت رسمی به وقوع پیوست؛ چنانکه یکی از بحرانهای نظام جمهوری اسلامی در دهههای گذشته، نزاع دامنهدار و دشوار بر سر «تداوم هویّت انقلاب» و ایستادن در مقابل خط «استحاله» و «مسخ» آن بوده است.
۳. در ترکیب لیبرالهای مذهبی، مسألهای که در نسبت با عوام موضوعیّت دارد، همین لفظ مذهبی است. لیبرالها، چهرۀ عریان ندارند و آشکارا، منطق سکولار خویش را بیان نمیکنند، بلکه نقاب دیانت بر چهره دارند و حتی با ادبیات دینی، تجدّد را به جامعه القا میکنند. اگر میان «وجه لیبرالی» و «وجه دینی»، تفکیک و تمایز ایجاد کنیم و مجال ترکیب و تلفیق ندهیم، نقشۀ اجتماعی اینان، فرو خواهد ریخت. پس باید در پی واسازی و تجزیه بود و تعارضهای درونی و تضادهای نهفته را در برابر دیدۀ عوام نهاد تا پوشش تزویر، برافتد؛ از جمله باید نسبت هویّتیِ آنها را با عاشورا فهم کرد.
۴. لیبرالهای مذهبی، «انقلاب حسین» را میستایند، اما برای اکنون، «انقلاب» و «انقلابیگری» را برنمیتابند و نسخۀ اصلاح میپیچند. میگویند انقلاب، سرنوشت نامشخص دارد و طرحی است که به دلیل وسعت آرمانها، محاسبهناپذیر است. به تبعیّت از کارل پوپر، بر این باور هستند که انقلاب، وعدۀ بهشت میدهد اما در عمل، جهنم میآفریند. ازاینرو، باید از انقلاب بر حذر بود و دچار خاماندیشی و بلندپروازی نشد. اگر هم جامعهای، سودایی شد و هوس انقلاب در سر پرورانید و انقلابش نیز به سرانجام رسید، باید انقلاب را یک «نقطه» و «لحظه» بداند و بیدرنگ پس از این، انقلاب و انقلابیگری را کنار بنهد و از «نهضت» به «نهاد» عبور کند. نظریۀ «نظام انقلابی»، خیال اندر خیال است و هیچگاه میان انقلاب و نظام، همافقی و همنشینی پدید نمیآید. باید میان این دو، یکی را انتخاب کرد و دیگری را وانهاد. و اقتضای عقل و ضرورت زمانه این است که «آرمانخواهیِ انقلابی» را به فراموشی بسپریم و یک «نظام واقعبین» را صورتبندی کنیم. ایدئولوژی انقلابی، فقط تا هنگامۀ وقوع انقلاب، کارکرد دارد و پس از آن، با سر به دیوار سختِ واقعیّت برمیخورد و انقلابیها در اثر این حادثه، درمییابند که منطق انقلابی، فقط به کار ویرانکردن نظم سیاسی میآید و نمیتوان با منطقی که انقلاب میکنند، حکومت کنند. راه «حکومت» از «انقلاب» جداست و نظریۀ نظام انقلابی، خیالپردازیِ شبهنظری است. بهاینترتیب، باید «سرمایۀ انقلابی» را نیز کنار نهاد و به «سرمایۀ اجتماعی» رو آورد. باید در پی «عادیسازی» بود؛ به این معنی که وضع انقلابی، اضطراری و موقتی و نابخردانه است و نباید در آن ماندگار شد، بلکه باید شتابان، به سوی وضع عادی و بهنجار حرکت کرد و رویکردها و انگیزهها و اندیشههای انقلابی را به تاریخ سپرد. باید «نظام» و «اصلاح» را جایگزین «انقلاب» کرد و از انقلاب، یک خاطرۀ تاریخیشدۀ استثنایی ساخت. واقعۀ کربلا نیز با همۀ عظمتش، یک استثناست که قابل اقتباس و اخذ نیست.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
عاشوراپژوهی استاد حسینزاده.pdf
1.29M
✳️ فایل Pdf کتاب عاشورا پژوهی
🖌 نویسنده: استاد محمد حسینزاده یزدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
1️⃣ دفتر نخست: مبانی معرفتشناختی پژوهش در نهضت عاشورا
🔷 معرفتشناسی مستندات نهضت عاشورا
2️⃣ دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات؛ رخدادهای عاشورا در منابع روایی
🔶 بخش اول: پیروزی خون بر شمشیر
🔶 بخش دوم: مصیبتهای عاشورا
#عاشورا #عاشورا_پژوهی
┄┅═══••✾••═══┅┄
🏢 روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
✍ تبعیض ظریفانه در انتخاب کابینه
آقای ظریف از #تبعیض_مثبت در انتخاب اعضای کابینه سخن گفته و نوشته: "تبعیض مثبت یک روش شناخته شده جهانی برای کاستن از نابرابریهاست و به معنی رهاکردن ارزشهای جامعه ایران نیست".
من فعلاً به ساز و کار انتخاب اعضای کابینه کاری ندارم (هرچند نکاتی انتقادی درباره آن دارم) و فقط با نگاه علمی و تخصصی این مبنای آقای ظریف را بررسی میکنم:
تبعیض مثبت یکی از مسائلی است که در حوزه #اخلاق_عدالت مطرح است مثلاً در جامعه آمریکا به دلیل سالها تبعیض نژادی، رنگینپوستها از شانس برابر در دستیابی به تحصیل و شغل محروم بودهاند لذا مجموعه امتیازات اجتماعی در ایالات متحده آمریکا برای آنها در نظر گرفته شده تا به برابری با سفید پوستان دست پیدا نمایند. به این نوع امتیازات تبعیض مثبت میگویند.
اما آیا میتوان چنین تبعیض مثبتی را در انتخاب اعضای کابینه به کار گرفت؟ به عبارت دقیقتر آیا چنین تبعیضی با عدالت قابل جمع است؟
پاسخ این سوال منفی است چون تبعیض در اینجا عادلانه نبوده و بنابراین از حیث اخلاقی نادرست است. اما چرا چنین تبعیضی نمیتواند عادلانه باشد؟ دلیل این مطلب آن است که در اینجا اعطای مقام وزارت و عضوی از کابینه شدن، امری شخصی نیست که امتیاز دادن و تبعیض قائل شدن در آن، تنها منجر به بهتر شدن شرایط یک نفر بیانجامد بلکه این انتخاب در زندگی تک تک افراد جامعه موثر است یعنی وزیر شدن یک فرد، مثل مغازه دار شدن او نیست. مغازهدار تصمیماتی که میگیرد زندگی و حقوق دیگران را تحت الشعاع قرار نمیدهد اما وزیر چه خوب و چه بدش، میتواند زندگی آدمهای زیادی را دگرگون سازد.
آیا میتوان پذیرفت که چون برفرض پیش از این فردی دچار ظلم شده است، امروز او را بر کسی که بیشتر میتواند خدمت کرده و مشکلات مردم را حل کند؟ آیا میتوان با این حرفها زندگی میلیونها آدم را تحت الشعاع قرار داد؟
#منطقِ قبول تبعیض در چنین شرایطی، شبیه منطقی است که بخشی از فلسطین را بدلیل ظلمی که میگویند در هولکاست به یهود شده، تقدیم به صهیونیستها کردند ... آیا آن منطق درست بود؟ آیا میتوان آن را تبعیض مثبت عادلانه دانست؟ واضح است که نمیتوان برای جبران ظلم گذشته به کسانی، امتیازی به آنها داده شود که منجر به ظلم به دیگران گردد.
بنابراین به نظر من آقای ظریف، آن "روش شناخته شده جهانی" را درست نشناختند و مانند بسیاری از موارد دیگر، #نسخههای_غربی را بدون مطالعه و دیدن #شرایط_ایران برای ما #تجویز کردهاند، تجویزی که از نگاه اندیشمندان اخلاق غربی هم قابل مناقشه است. البته میدانم این مباحث حوزه تخصصی آقای ظریف نیست ولی مگر قرار نبود در هر مسئلهای به افراد متخصص در آن رجوع شود آقای پزشکیان؟!
بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از اندیشۀ تمدنی
🤔 *آیا میدانید چه چیزی ورای دنیای فیزیکی نهفته است؟
در دوره رایگان جدید، سفری را برای کاوش در جوهر انسان آغاز کنید.
در این سفر دکتر فاضل به تبیین ماهیت روح، رابطه آن با بدن، ویژگی های آن و ارتباط آن با خواب و مرگ خواهد پرداخت.
شرکتکنندگان: عمومی (اسپانیایی زبان)
پیشنیازها: دغدغهٔ معنوی داشته باشید و ذهنی باز و مایل به کشف اسرار روح.
📆 سه شنبهها و جمعهها
🕛 ساعت 18:00 (به وقت ونزوئلا)
مدت زمان دوره: 10 کلاس
پلتفرم: زوم
👉🏽 اطلاعات https://wa.me/4241605998
👉🏽 ثبت نام https://forms.gle/QEdHTdfUhk7PznbQA
_ ✨
به کانال اطلاع رسانی ما بپیوندید
https://chat.whatsapp.com/I2oAfigbAWiBmWJyojhb4Y
سلام و آرزوی قبولی عزاداری ها🌹🌹🌹
🌱🌱🌱 لیست مباحث قبل🌱🌱🌱
🔸 آیا کربلا درگیری دو طایفه عرب بود و به ما ربطی ندارد؟
🔸 امامت به چه معناست ۱
🔸 امامت به چه معناست ۲
🔸 چرا عزادار واقعه ای در ۱۳۸۰ سال قبل باشیم؟ ۱
🔸 چرا عزادار واقعه ای در ۱۳۸۰ سال قبل باشیم؟ ۲
🔸 معیار پذیرش و حقانیت یک مطلب ۱
🔸 دامنه تاثیر امام حسین در عالم
🔸 علم امام ۱؛ محدوده علم امام (نظرات)
🔸 علم امام ۲؛ محدوده علم امام (نظر حقیر)
🔸 علم امام ۳؛ امکان طرح سوال، پیامد منطقی نظر ما
🔸 علم امام ۴؛ آیا امام حسین از شهادت خود خبر داشت؟
🔸 علم امام ۵؛ پاسخ اول به اینکه آیا قیام امام حسین خودکشی و حرام بود؟(امکان بدا)
🔸 علم امام ۶؛ پاسخ دوم به اینکه آیا قیام امام حسین خودکشی و حرام بود؟(شرایط حرمت خودکشی)
#مقیمی_اردکانی ( از اساتید گروه کلام موسسه امام)
https://eitaa.com/moqimiardakani
🆔@meshkatnoor
سفر را آغاز کن
#پوستر
📝ثبت نام دومین اردوی معرفتی_تشکیلاتی «مثل خمینی»
⏰زمان برگزاری اردو: ۱۲ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
⏳مهلت ثبتنام: تا ۵ مرداد
🧔ویژه طلاب برادر
📌 ثبتنام از طریق سایت مثل خمینی:
🌐https://l.khanetolab.ir
📌ارتباط با ادمین ثبتنام
🆔 @mesle_khomeini
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۱.mp3
19.09M
#صوت
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۱
🎙 حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۲.mp3
20.46M
#صوت
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۲
🎙 حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
علم و دین - Copy.pdf
191.1K
#پاورپوینت (پرده نگار)
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین
🎙 حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🆔@mjafari_ir
سومین دوره کارگاه آموزشی روششناسی و پاسخ به شبهات با عنوان «آرایش تهاجمی در مواجهه با شبهه» با مشارکت پاسخکده های دینی مراکز تخصصی برگزار می گردد.
💠 ویژه طلاب محترم حوزه علمیه استان قم
💠 سرفصلهای دوره:
▫️الحاد معاصر؛
▫️حکمرانی اسلامی؛
▫️زن و خانواده؛
▫️معنویت سکولار؛
▫️ایده های نوین در مواجهه با شبهات؛
▫️ظرفیت های رسانه در مواجهه با شبهات؛
💠 با حضور اساتید:
▫️ حجتالاسلام و المسلمین حمید رضا شاکرین
▫️حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار
▫️ حجتالاسلاموالمسلمین محمد رضا کدخدایی
▫️جناب آقای دکتر محمود حکمتنیا
▫️جناب آقای دکتر احمد رضا شاکرنژاد
▫️جناب آقای دکتر حسن صدرائی عارف
💠 کارگاه بصورت حضوری می باشد
⏱ زمان ثبتنام: ۲ لغایت ۱۰ مرداد
📆تاریخ برگزاری: ۱۸ لغایت ۲۰ مرداد
محل برگزاری دوره: شهرستان قمصر
💰هزینه ثبتنام: ۲۰۰ هزار تومان (با احتساب ۵۰% تخفیف)
💠 امکانات دوره
▫️ایاب و ذهاب؛ پذیرائی و اسکان؛
▫️ارایه گواهی دوره
▫️ارایه بسته علمی و فرهنگی
▫️شرکت در دوره تکمیلی
💠 لینک ثبتنام:
https://formafzar.com/form/0b3kq
💠 ارتباط با مسئول برگزاری دوره:
https://eitaa.com/Peyghami7880
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
🆔@meshkatnoor
🔥#تابستان_علمی_داغ۲🔥
دوره کوتاه مدت ش ۲ به همت گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه
«آشنایی با دانش کلام جدید»
🎙استاد حجتالاسلام والمسلمین #حسین_صدیقی
سطح ۴ کلام و مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
🕓 دوشنبهها ساعت ۱۷ تا ۱۸
(۶ جلسه؛ جلسه اول ۸ مردادماه)
✍ سرفصلها:
دین و مطالعات دینی/ زبان دین/ تجربه دینی/ پلورالیسم/ سکولاریسم/ مسئله شر
🔺جهت ثبت نام در دوره به آیدی زیر پیام دهید
@M_S_Dolatshahi
✅ در صورت حضور در دوره و قبولی در آزمون گواهی دوره اعطا خواهد شد🌱
▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸
📚مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹دفتر کرمانشاه🔹
https://eitaa.com/hekmateislami_kermanshah
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آيا اينكه جنيان در حادثه عاشورا خدمت امام حسين عليه السلام رسيدند و اعلام آمادگی كردند كه دشمنان آن حضرت را نابود كنند صحيح است؟ و اينكه زعفر جنی كه ادعا میشود از اجنه حاضر در حادثه كربلا بوده و در دوران آيت الله بروجردی برای او مجلس ترحيم برگزار شده است، آيا واقعيت دارد؟
📺 برنامه #هشتگ_پاسخ #حسینیه_پاسخ
💠 استاد: حجتالاسلام #جباری
💠 #هشتگ_پاسخ | قسمت ۱۴
#پاسخ #محرم #حسینیه_پاسخ
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh