هدایت شده از ديانت و عقلانيت
33.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نقدی کلی بر اندیشه ها و روش علمی آیت الله سید کمال حیدری
🎤 استاد ابوالقاسم #علیدوست
تاریخ ضبط این کلیپ اواخر سال ۹۹ می باشد.
🆔@mjafari_ir
🔹مدرسه تخصصی میانرشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهم یا واقعیت؟
اندیشه رضوان (وابسته به معاونت پژوهش دانشگاه رضوی مشهد) با همکاری کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ و نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار میکند
✅ حضوری و مجازی ✅
🔸با حضور استادان برجسته داخلی و خارجی
در رشتههای پزشکی، فلسفه و الهیات
🔺با صدور گواهی معتبر جهت امتیاز فرهنگی اساتید دانشگاه و دانشجویان
🔴 تخفیف ویژه (70 درصدی) برای اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عموم دانشجویان کشور
▪️زمان رویداد: 29 و 30 شهریور
📍مکان رویداد: مشهد، مرکز همایشهای بینالمللی شهدای سلامت
🧭 جزئیات و ثبت نام تا 20 شهریور از طریق لینک زیر:
https://andishehrezvan.ir/?p=5065
♦️در صورت هرگونه مشکل در ثبت نام به @Andisheh_rezvan پیام دهید.
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
🌱کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ
https://eitaa.com/ISP_NDE
🆔@meshkatnoor
💠 دبیرخانه گرامیداشت چهلمین سال تأسیس جامعه الزهرا سلاماللهعلیها برگزار میکند:
📄 فراخوان پذیرش مقاله با موضوع «جامعه الزهرا سلاماللهعلیها و جامعه بانوان»
🔻 محورهای فراخوان در دو بخش:
1️⃣ عملکردی
🔹دستاوردهای حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (دستاوردهای آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی)
🔹آسیبشناسی و چالشهای حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (چالشهای آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی)
🔹چشمانداز و بایستههای حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (بایستههای آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی/ روشی)
2️⃣ دانشی (با رویکرد علوم انسانی- اسلامی)
🔸حوزه علمیه خواهران و رویکرد تمدنی منطبق بر نگرش امامین انقلاب اسلامی
🔸 نقش حوزه علمیه خواهران در حکمرانی و نظریهپردازیهای نظام اسلامی
🔸 نقش تأثیرگذار حوزه علمیه خواهران در جامعهسازی اسلامی
🔸 تأثیر حوزه علمیه خواهران بر راهبردها و تعاملات بینالمللی
🔸 حوزه علمیه خواهران از منظر آینده پژوهی
📖 شیوه نگارش مقاله
🗓مهلت ارسال آثار: تا 31 شهریور 1403
💻 ارسال آثار از طریق:
https://40.jz.ac.ir/article/step1
📲 راههای ارتباط با دبیرخانه:
☎️ شماره تماس دبیرخانه مرکزی: ۰۲۵۳۲۱۱۲۱۱۴
🆔 آیدی ایتا: @jz40ac
💻 مشروح خبر: 👇🏻👇🏻
https://jz.ac.ir/post/14401
#دبیرخانه
#چهل_سالگی
#فراخوان_مقاله
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔@meshkatnoor
آیا دین با آزادى انسان سازگارى دارد؟ (بخش اول)
🔸این پرسش تاکنون به صورتهاى مختلفى طرح شده است، که مجموع آنها را به دو شکل: درون دینى و برون دینى، مىتوان تقسیم کرد.
🔸...[در شکل درون دینی این شبهه می گویند] اسلام براى آزادى انسان احترام زیادى قائل شده است و بر اساس آیات متعدّدى انسان موظّف به اطاعت از کسى نیست. به عنوان نمونه:
🔸در سوره مبارکه غاشیه آیه 22 خطاب به پیامبر آمده است: «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِر؛ اى پیامبر، تو بر مردم سیطره و تسلّط ندارى» پس مطابق این آیه پیامبر نباید درامور دیگران دخالت کند.
🔸وقتى پیامبر که بالاترین انسان است حق تصرّف در امور دیگران را ندارد قهراً امام معصوم(علیه السلام) و فقیه، و هیچ شخص دیگرى نیز چنین اجازهاى ندارد.
🔸آیه ۹۹ سوره مائده: «وَ مَا عَلَى الرَّسُولِ اِلاَّ الْبَلاَغ؛ بر پیامبر وظیفهاى جز ابلاغ نیست؛» یعنى پیامبر تنها بایدپیامهاى الهى را به مردم برساند و مردم اگر خواستند عمل مىکنند، و اگر نخواستند عمل نمىکنند.
پاسخ:
🔸اوّلاً، باید توجه داشت که اینگونه شبهات در زمان ما جهت تضعیف تئورى ولایت فقیه القاء مىشود تا به این وسیله اطاعت از ولى أمر و حاکم دینى را مخالف با آزادى انسان، و حتّى خود دین جلوه دهند.
🔸ثانیا: آیات مذکور بر حسب بیانى که این عدّه دارند با برخى آیات دیگر قرآن تناقض دارد زیرا در آیه شریفه 36 سوره احزاب مىفرماید: «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِن وَلاَ مُؤْمِنَة اِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً اَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ»؛ یعنى وقتى خدا وپیامبر(صلى الله علیه وآله) چیزى را براى مردم مقرّر کردند، هیچکس حق اختیار و انتخاب در مقابل آنها را ندارد.»
🔸...اینجا یا باید قائل به وجود تناقض در آیات الهى شویم ـ در حالى که ساحت قرآن منزّه از این پندار است ـ و یا باید آیات را با توجّه به آیات دیگر و بهرهگیرى از احادیث معتبر معصومین(علیهم السلام) معنا کنیم.
🔸با بررسى صدر و ذیل و سیاق آیات معلوم مىشود که مورد [برخی از] آیات، کفّار هستند و خداوند، پیامبر گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله) را دلدارى مىدهد که...از اینکه عده اى جهنّمى مى شوند، نگران مباش. وظیفه تو ابلاغ و بیان حق است. ایمان آوردن مردم تکلیف تو نیست. در این جهت ما به انسان ها اختیار دادهایم و در آینده به اعمال آنها رسیدگى مىشود.
🔸بنابراین نتیجه این دو دسته از آیات چنین مىشود که ابتدائاً وظیفه پیامبر ابلاغ دین است و خواه ناخواه جمعى مىپذیرند و جمعى انکار مىکنند. اما دستهاى که پذیرفتند باید بدون چون و چرا از دستورات الهى و دینى پیروى کنند.
🔸...پس در اصل پذیرش اسلام، اجبارى نیست «لا اکراه فى الدین» و اعتقاد به خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله) و قیامت قابل تحمیل بر دیگران نیست؛ اما بعد از پذیرش اسلام باید به احکام و فرامین آن عمل نمود و بعنوان مثال باید نماز خواند، باید روزه گرفت، و باید از اوامر پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) و امام (علیه السلام) پیروى کرد و همین طور باقى مقرّرات دینى را بدون استثنا باید رعایت نمود.
🔸در این زمینه (لزوم پیروى از تمامى دستورهاى دینى) در سوره مبارکه نساء، آیه ۱۵۰ و ۱۵۱ با صراحت مىفرماید: «اِنَّ الَّذِینَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِیدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَكْفُرُ بِبَعْض وَ يُرِیدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِیلاً اُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقّاً وَ أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِینَ عَذَاباً مُهِیناً؛ یعنى آن کسانى که مى خواهند دین را تجزیه کنند و بگویند که یک بخش را قبول داریم و یک بخش را قبول نداریم، این ها حقیقتاً دین را قبول ندارند و کافر هستند زیرا همه احکام از طرف خداوند است و از این جهت میان آن ها فرقى نیست. پس انکار بعضى از دین بمنزله انکار جمیع دین و مستلزم کفر و عذاب الهى است.»
📚 پرسشها و پاسخها، جلد۲، صفحه ۲۱۶ - ۲۱۹
#آزادی
#اجتماعی
#مصباح_اندیشه
📱 @mesbahyazdi_ir
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔@meshkatnoor
آیا دین با آزادى انسان سازگارى دارد؟(بخش دوم)
🔸این پرسش تاکنون به صورتهاى مختلفى طرح شده است، که مجموع آنها را به دو شکل: درون دینى و برون دینى، مىتوان تقسیم کرد.
🔸...[در شکل برون دینی،] شبهه گاهى به این صورت مطرح مىشود که...فرق انسان با سایر حیوانات در این است که آنها مجبورند طبق غریزه عمل کنند، اما انسان موجودى مختار است که بر طبق انتخاب خود عمل مىکند.
🔸حال اگر دین با یک سلسله احکام و مقرّرات بخواهد مردم را ملزم کند که کارهایى را انجام دهند یا از انجام اعمالى بپرهیزند یا از افراد بخواهد که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امام(علیه السلام) و نایب امام اطاعت کنند، با اساس انسانيّت انسان مخالفت کرده است. به عبارت دیگر قوانین و احکام دینى مستلزم سلب انسانیت و آزادى انسان است.
🔸ما با دو مقام روبرو هستیم یکى مقام تکوین و هستها و واقعیتها، و دیگرى مقام تشریع و بایدها و ارزشها.
🔸اشکال کنندهای مىگوید: درک کننده «هستها» عقل نظرى، و درک کننده «بایدها» عقل عملى است و این دو کاملا از یکدیگر مستقلّند. از راه هستها و دانشها به بایدها و ارزشها نمىتوان گذر کرد و این راه منطقاً بسته است. و مثلا نمىتوان گفت چون انسان تکویناً مخلوق خداوند هست، پس باید از احکام الهى تبعيّت کند.
پاسخ این شبهه بطور مختصر این است که:
🔸اولا، این اشکال با مبناى خودتان در تناقض است. زیرا، شما، خود، در صددید از هست به باید برسید. مىگویید انسان موجود مختارى است پس«باید» او را آزاد گذاشت و «نباید» او را ملزم به اطاعت کرد.
🔸ثانیاً، طبق گفته شما به هیچ کس در هیچ جا و هیچ حکومتى نمىتوان الزام کرد و باید هر کس هر کارى که خود خواست بتواند انجام دهد چون قانون و الزام، سلب آزادى انسان و سلب آزادى هم سلب انسانیت انسان است. و نتیجه این سخن چیزى جز توحّش، بربریت و قانون جنگل نیست که هیچ انسان عاقلى آن را نمىپذیرد.
🔸اگر هر کسى در جامعه هر طور دلش مىخواهد رفتار کند، هر کس را خواست کتک بزند، و هر سخنى را ـ هر چند اهانت و ناسزا به دیگران باشد ـ بتواند بر زبان بیاورد، و...، آیا دیگر از زندگى بر پایه خرد و هوشمندى خبرى خواهد بود؟ فصل مقوّم و مميّز انسان عقل اوست و لازمه عقل داشتن مسئولیت داشتن و پذیرش قانون است. اگر قانون نباشد مدنيّتى نیست و اگر مسئولیتى نباشد انسانيّتى نخواهد بود.
بنابراین پاسخ اصلى شبهه این است که:
🔸معناى آزادى و اختیار انسان، بعنوان فصل مميّز، داشتن قدرت تکوینى بر اختیار و انتخاب است، اما از بُعد تشریعى باید مسئولیت و قانونپذیر باشد و حدودى براى اعمال و گفتار خویش قائل شود و الاّ از انسانیت خارج خواهد شد. البته بحث از محدوده قانون و چگونگى آن سخن دیگرى است که در جاى خود باید بررسى شود.
📚 پرسشها و پاسخها، جلد۴، صفحه ۲۱۹ - ۲۲۱
#آزادی
#اجتماعی
#مصباح_اندیشه
📱 @mesbahyazdi_ir
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔@meshkatnoor
💥 اطلاعرسانی | عرضه نرمفزار فرق و مذاهب، بزرگترین کتابخانه دیجیتالی فرقهشناسی
🔷🔶🔷🔶🔷
نرمافزار دانشنامه فرق و مذاهب دارای کتابخانهای جامع از بیش از 230 جلد کتاب از رشته فرقه شناسی تا قرن 15 بوده و 70 عنوان کتاب مرجع را بصورت درختواره موضوعی ارائه نموده است.
در آستانه آغاز سال تحصیلی و شروع پژوهش و علمآموزی، مرکز نور افتخار دارد که از مورخه شنبه 24 لغایت جمعه 30 شهریورماه، این نرم افزار فاخر را با تخفیف ویژه در اختیار کاربران قرار دهد. از عموم علاقمندان و محققان عزیز دعوت میگردد که ضمن آشنایی بیشتر با این ابزار علمی و کتابخانه دیجیتالی، از تخفیف ویژه در خرید آن بهرمند گردند.
🌐 مشاهده خبر در پایگاه نورسافت :
noorsoft.org/fa/News/View/111556
📀 مطالعه اطلاعات نرمافزار و مشاهده تصویر آن در پایگاه نورسافت:
noorsoft.org/fa/software/View/74162
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی
www.noorsoft.org
࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ
🆔@meshkatnoor
برهان نظم؛ طرحی شگفت، تنظیمی دقیق و طراحی ْ هدفمند- رضا کشاورز و حسن قره باغی.pdf
760.9K
برهان نظم؛ طرحی شگفت، تنظیمی دقیق و طراحیْ هدفمند
(نگاهی نسبتاً جامع به برهان نظم از منظر عقل، نقل و تجربه-علوم تجربی-)
✍️ نویسنده مسئول:
رضا کشاورزسیاهپوش
✍️نویسنده همکار: حسن قره باغی
#زیرنظر: استاد یوسف دانشور ( زید عزّه)
از مباحث مهم در باب اثبات خداباوري تکيه بر ادلۀ يقينآور و اطمينانبخش است. دليل نظم به سبب درک آسانتر براي عموم بشر و داشتن قابليتي بالا براي رساندن مخاطب به مقصود، مورد اهتمامِ بيشتر خداباوران بوده است. اين نوشتار با روشي «تحليلي» درصدد ارائۀ نگاهي جامع به برهان «نظم» بوده تا با کنار هم قرار دادن سه رويکرد عقلي، نقلي و تجربي نشان دهد که اين دليلْ جامعيت لازم براي اثبات خدای متعال و دستکم برخی از مهمترين اوصاف کمالي وي (مانند علم، حکمت و قدرت مطلق) را دارد. حتی میتوان گفت: استفادۀ منابع ديني از شگفتیهای عالم، بالاتر از حد يک دليل بوده و بهمثابۀ يک فرايند باورساز، به «نظم و طراحیِ شگفتانگيز عالم» عنايت داشته است، فرايندي که وسوسههای ممکن دربارۀ برهان يا دليل نظم را کنار ميزند و تا حدی پيش ميرود که افراد مؤمن با ديدن و شنيدن اين شگفتیها بهواقع پی به خداي «لا شريک له» با تمام اوصاف کمالي ميبرند.
#برهان_نظم
#طراحی_هوشمند
#رضاکشاورزسیاهپوش
#حسنقرهباغی
🆔@meshkatnoor
انجمن کلام اسلامی حوزه در نیم سال اول سال تحصیلی برگزار می کند
۱)درس خارج کلام اسلامی(فقه المعارف)
🎙استاد محمدتقی سبحانی
✍️بحث از ابتدای نظام افعال الهی
⏰شنبه تا سه شنبه ۷ الی ۸ صبح
🔸شروع کلاس ۱ مهر
📌مدرس آیت الله تبریزی اتاق ۱۱۲
۲) درس خارج کلام اسلامی
🎙 استاد رضا برنجکار
✍️ ادامه قاعده دفع ضرر محتمل
⏱شنبه ها و یکشنبه ها ساعت ۱۷
🔸 شروع کلاس ها از ۷مهر
📌 ساختمان دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
۳) آفرينش انسان در متون مقدس اسلامی_مسیحی
🎙استاد قیومی
⏱یکشنبه ها ساعت ۱۶
🔸شروع ۸مهر
📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
۴) الحاد جدید در زیست شناسی تکاملی
🎙 استاد شاکرین
⏱سه شنبه ها ساعت 16
🔸شروع ۱۷ مهر
📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
۵) زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی
🎙استاد محمد جاودان
⏱یکشنبه ها ساعت ۱۸:۳۰
🔸شروع ۸مهر
📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
۶) نقد منهاج السنه
🎙استاد امداد توران
⏱سه شنبه ها ساعت 14:30
🔸شروع ۱۰مهر
📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
۷) شرح آیات العقاید؛
تفسیر موضوع مباحث کلامی؛
🎙استاد کریمی
⏱دو شنبه ها ساعت 11
🔸شروع کلاس ۹ مهر
📌میدان جهاد مجتمع امام خمینی مدرس ۳۰۳
۸)معرفت شناسی دینی
🎙استاد روحی
⏱ یکشنبه ها ساعت ۱۰
🔸 شروع ۸ مهر
📌مدرسه امام مدرس 301
جریان های کلامی معاصر
⏱دوشنبه ها ساعت 10
مبانی و قواعد علم کلام
⏱یکشنبه ها ساعت 15
🔸شروع ۸ مهر
📌مدرسه امام باقر(ع) خیابان سپاه
♦️مهلت ثبت نام تا تاریخ ۵ مهر ۱۴۰۳
📲جهت ثبت نام؛عنوان درس و استاد را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود به ایدی زیر ارسال نمایید.
🆔 @BPMA1379
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔@meshkatnoor
🌷تدریس دو جلسه در هفتهٔ عقاید پایه ۸(محاضرات) در نیمسال اول
مُدرس: « حجت الاسلام رضا کشاورز سیاهپوش؛ دانش آموختهٔ کلام و فلسفهٔ دین مؤسسهٔ امام خميني- رضوان الله تعالی علیه- »
❇️ مکان ارائه: مدرس ۱ مؤسسهٔ امام صادق -علیه السلام- پردیسان( مرکز تخصصی کلام)
سهشنبه و چهارشنبه، دو ساعت بغروب
#محاضرات
#پایههشت
🆔@meshkatnoor
📣 #بایدها_و_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی
💠با تأکید بر روش تحصیل در علم #کلام
❇️ کارشناس:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر #حسین_صدیقی
مسئول قطب علمی رشته های تخصصی حوزه علمیه غرب کشور
❇️ دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین #محمد_سلگی
دانش پژوه سطح 4 کلام جدید حوزه علمیه قم
🗓شنبه 31/ 06/ 1403، رأس ساعت 19
📍قم، خ سمیه، روبروی مدرسه شهیدین، ک4، پلاک49، ط همکف، مؤسسه پژوهشی امام علی(ع).
💠 حضور عموم برادران و خواهران بلامانع است.
✅ شرکت آنلاین در نشست از طریق
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 کانال اصلی| کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
🆔@meshkatnoor
15.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ روش تحقیق منصفانه در نظریات ملاصدرا
🎙استاد#عبدالرسول_عبودیت
💢#دوره_اصالت_وجود
🗓#تابستان_1403
💠 استاد عبدالرسول عبودیت
🆔@meshkatnoor
نشست علمی ش ۱۲۲؛ بایسته های تحصیل در علم کلام .mp3
16.76M
#صوت
✅ نشست علمی ش ۱۲۲
▫️بایسته های تحصیل در علم کلام▫️
🔹کارشناس
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #حسین_صدیقی
🔸دبیر علمی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #محمد_سلگی
🕓 ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳
🌱مؤسسه علمی پژوهشی امام علی با همکاری مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه و دیگر نهادهای عالی پژوهشی حوزوی🌱
--------------------------------
@kalamkermanshah
--------------------------------