🔺صدا و سیما در قعر/ ۱ از ۲
✍️عباس عبدی
🔘شاید کمتر کسی به اندازه بنده در باره ضرورت اصلاح نظام رسانهای کشور بویژه صدا و سیما نوشته باشد. معتقدم که اصلاح امور کشور مستلزم اصلاح نظام رسانهای آن است. آقای پزشکیان نیز باید نسبت به آن حساس باشند، نه به دلیل ملاحظات شخصی، بلکه نظام رسانهای جزیی مهم از مجموعه نظام اجتماعی و حکمرانی است و نمیتوان تصور کرد که مسیر دیگری را طی کند و اثرات زیانباری بر کشور نداشته باشد.
🔘با قاطعیت باید گفت ضعیفترین و ناکارآمدترین نهادهای اصلی کشور، نهاد رسانهای بویژه صدا و سیما است. گر چه اغلب نهادهای جامعه به طور نسبی دچار ضعف و ناکارآمدی شدهاند، ولی صدا و سیما در قعر این مجموعه قرار دارد. علت اصلی نیز به غلبه رویکرد روایتمحوری و محدود بودن تعداد مخاطبان اصلی آن برمیگردد. در واقع گویی صدا و سیما از طریق انتشار روایتهایی که تناسبی با واقعیت ندارند، وظیفه شارژ کردن روحی عدهای مخاطب خاص را برعهده داشته، و کاری به حقیقت و واقعیت امور ندارد.
🔘جالب اینکه سالی دو بار هم «نشست تحول در صدا و سیما» برگزار میکنند و مصداق «خود گویی و خود خندی» هستند. با این حال در پیام مقام رهبری به نشست اخیر آنان، نکتهای بود که ظاهراً مدیریت صدا و سیما چندان متوجه آن نشده یا شدهاند و قصد پرداختن به آن را ندارند. «مقید کردن روایت به واقعیت» نکته مورد نظر است.
🔘به طور قطع هنگامی که اتفاقی رخ میدهد، هر رسانهای برحسب رویکرد و زاویه دید خود روایتی متفاوت از آن واقعه و رویداد ارایه میدهد ولی این روایت بر ستون واقعیت استوار است و نه اوهام و خیالات. به عبارت دیگر روایت علیه واقعیت نیست، بلکه نحوه دیدن و تا حدی تفسیر آن است.
🔘اگر کسی مرتکب قتلی شود، و همه شواهد هم آن را تأیید کند، در این صورت انکار آن «روایت» محسوب نمیشود، بلکه دروغ و قلب حقیقت و واقعیت است. روایت واقعی نور تاباندن به ابعاد ناپیدا و نادیده این اتفاق است؛ به انگیزههای قتل، به حامیان پشت صحنه آن، به نقش احتمالی مقتول در بروز تنش، به زمینههای اجتماعی و روانی رویداد و... این کار باید با دقت تمام و تعهد به ارزشهای خبری و رسانهای صورت گیرد. حتی در این روایت نیز نمیتوان خلاف واقع گفت. برای مثال هیچگاه نباید کسی را که حامی قاتل نبوده، به دروغ حامی او معرفی کنیم.
🔘انکار یا قلب واقعیت بدترین سیاستی است که یک رسانه میتواند در پیش بگیرد. نکته مهمتر اینکه انکار واقعیت، موجب میشود که مخاطبان واقعیتهای مطلوب رسانه را هم نپذیرند. به عبارت دیگر رسانهای که واقعیت را انکار میکند، متوجه نمیشود که اگر در مواردی هم واقعیت را بگوید، مخاطب آن را نمیپذیرد و به حساب رویکرد کلی آن رسانه که نفی واقعیت است میگذارد و آن را دروغ تلقی میکند. دقیقا مثل چوپان دروغگو میشود.
🔘در نتیجه دستاندرکاران رسانه متوجه نمیشوند که چرا مردم در این موارد آنان را باور نمیکنند، حتی در مورد پذیرش اخبار و مطالب واقعگرایانه یا درست آنان واکنش منفی از خود نشان میدهند. بدتر این که دستاندکاران رسانههای «روایت محور» بیش از همه خودشان فریب روایتهای نادرست خود را خورده و آنها را باور میکنند!!
🔘رسانه ملی یک مشکل دیگر هم دارد. هر نویسنده یا رسانهای میتواند مخاطبان معینی را برای خود تعیین کند و به خواستهای آنان پاسخ دهد. یک رسانه کارگری دنبال طرح مشکلات و تأمین منافع کارگران است، در حالی که یک رسانه کارفرمایی برعکس عمل میکند و هیچکدام نیز نیازی و ضرورتی نمیبینند که به موضوعات مورد علاقه مخاطبان دیگر بپردازند. ولی هنگامی که یک رسانه خود را ملی مینامد و از بودجه عمومی ارتزاق میکند، باید همه ملت را مخاطب خود قرار دهد.
🔘رسانه ملی نه تنها رسانه جناحی نیست، بلکه رسانه حکومتی هم نباید باشد. اولویت اول آن باید بازتابدهنده خواست عمومی باشد. قرار نیست که فقط مطالبات و خواستهای یک گروه اندک و یا حکومت و دولت را بازتاب دهد. این رفتار از یک سو موجب دوری مردم از آن رسانه میشود، و از سوی دیگر زمینه ریاکاری و دورویی را فراهم میکند. همچنین افراد فاقد صلاحیت را عهدهدار امور میکند، که تنها ویژگی آنها گام برداشتن در راه و مطالبات آن گروه اندک است.
🔘متاسفانه صدا و سیما بیش از آنکه بازتابدهنده واقعیت ولو با روایت معین باشد، دنبال توجیه اقدامات رسمی جناحی به هر شیوهای است. دنبال نادیده گرفتن اکثریت بزرگی از مردمی است که خارج از دایره مخاطبان آن هستند. جالب اینکه همین کار را هم نادرست انجام میدهد و نتیجه عکس میگیرد. نمونه آن سوریه و مسأله فلسطین است.
ادامه دارد...
@mesle_Beheshti
🔻صدد و سیما در قعر/۲ از ۲
✍️عباس عبدی
🔘چرا ناکارآمد شدهاند؟ چون آنها در فضای رسانهای رقابتی قرار گرفتهاند در حالی که عادت به چنین فضایی ندارند. صدا و سیما از گذشته دور از چند رانت برخوردار بود. بودجه نامحدود دولتی، عدم پاسخگویی مناسب و نظارتناپذیری مدنی، و از همه مهمتر انحصاری بودن و عدم رقابت. حتی یکی از این رانتها موجب اختلال جدی در رسانه میشود چه رسد که هر سه مورد آن با هم تضعیف شوند.
🔘اکنون سالها است که رانت سوم تا حدود زیادی برچیده شده است. ولی این ساختار حجیم و چاق و ناکارآمد به زندگی با آن سه رانت عادت کرده بود، دو رانت اول هم به شکلهای دیگری دچار ضعف شدهاند. بودجههای حکومتی دیکر مثل سابق نیست، درآمد آگهیها هم به علت عملکرد فاجعهبار آن کاهش یافته است، و بالاخره شکلگیری تنوع رسانههای ماهوارهای و شبکههای مجازی نیز موجب نظارت نسبی و البته غیر رسمی بر این رسانه شده است.
🔘در نتیجه صدا و سیما در یک خلاء هویتی و کارشناسی و سیاستی قرار دارد. به همین علت است که مدیریت آن عملکرد خود در انتخابات ۱۴۰۲ را یکی از اتفاقات و تحولات مهم در این رسانه میداند، انتخاباتی که نمایندگانش بعضاً با ۳ درصد واجدین حق رأی به مجلسی راه یافتهاند و عملکرد آن مجلس نیز اظهر من الشمس است. صدا و سیما دچار بازی با اعداد و ارقام شده است. دیدن فوتبال باشگاههای اروپا را به حساب مخاطب خود میگذارد! ولی جرأت ندارند که یک تریبون آزاد و مستقیم در چهار راه ولیعصر بگذارند تا ببینند مردم چه میگویند و چه نگاهی به سیاستهای این رسانه دارند.
🔘هنگامی که رسانه رسمی یک نظام، در قعر ناکارآمدی باشد، مثل آن است که فشار خون آن به زیر ۶ برسد که فرد را دچار غش، تاری دید، عدم تعادل، گیجی و انواع و اقسام مشکلات میکند. مشابه این وضعیت برای ساختار متکی به چنین رسانه ناکارآمدی به وجود میآید. رسانه در مقام ابزار گردش اطلاعات و تحلیل در کل جامعه و حکومت نقش خود را ایفا میکند. رسانه ناکارآمد قادر به چنین انتقالی نیست و جریان ضعیفی از اطلاعات و تحلیلهای نادرست و نابخردانه را منتقل میکند و موجب این عوارض میشود.
🔘راه اصلاح امور از اصلاح نظام رسانهای بویژه صدا و سیما می گذرد. بدون خانهتکانی اساسی و تغییر رویکردی در این رسانه هیچ اتفاق مثبتی که پایدار هم باشد در ایران رخ نخواهد داد. این رسانه به این عریض و طویلی در برابر رسانههای بسیار کوچکتر هم ناتوان و فاقد اثرگذاری است. مدیران آن ممکن است انسانهای خوبی باشند، من نمیشناسم ولی روشن است که عملکرد آنان موجب خروج مرجعیت رسانهای از کشور شده است. بسیاری از اخبار و تحلیلهای آن موجب طنز و مضحکه میشود.
🔘🔘همین امروز هم اقدام به اصلاح آن شود دیر است چه رسد که به آینده موهوم و خیالی موکول شود.
@mesle_Beheshti
🔻نادرستی برداشت و استفاده له و علیه
✍️مهدی فضائلی
@mesle_Beheshti
🔻صدا و سیمای بیفکر؟!
✍️محمدمهدی تهرانی
🔹یک سیگاری را گفتند سیگار نکش! گفت چطور مگر؟ گفتند در مجله نوشته سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است. گفت باشد، پس دیگر مجله نمیخرم!
🔹اگر از وجه منفی تمثیل بگذریم و به وجه مقرِّب آن ضریب دهیم، هر چیزی را حذف شدنی تلقی نخواهیم کرد؛ خصوصا آن چیزهایی را که بدان انس داریم یا معرِّف ما هستند؛ خصوصا فکر را!
🔹فکر، همیشه پیچیده نیست؛ راننده تاکسی هم فکر دارد. آنکه حجابش را برمیدارد هم فکر دارد؛ اما فکری که گاه مجال گفتوگویش در جای دیگر است و خطگیری و الگوگیریاش از جای دیگر. اگر صدا و سیما بیفکر شد، آنکه حذف میشود فکر نیست؛ صدا و سیماست؛ خصوصا در این عصر رسانه و در این جامعهای که ما داریم که مردمانش سراسر سیاسیاند.
🔹فکر وحشی است، بیخانمان است، در بند نمیماند. میتوان فکر را کمعمق کرد؛ اما حذفش هرگز. میتوان با بیفکری آدمها را سطحیتر کرد؛ اما بیفکر هرگز.
🔹صدا و سیما قرار بود دانشگاه باشد؛ نه ابزار سرگرمی و نه بستر خطابهخوانیهای یکطرفه یا سناریوهای تماما از پیش نوشته شده. در دانشگاه میتوان گفتوشنود داشت، میتوان آراء را به مقایسه نشست، میتوان فکر کرد. لااقل دانشگاه اگر دانشگاه باشد چنین است.
🔹اساساً چرا مجریهای پرورشیافته و مشهورشدهی صدا و سیما باید بیرون صدا و سیما در مسیری دیگر بتازند؛ حتی به ظاهر مذهبیهاشان؟ چه چیز آنها را اینگونه میکند؟ چرا باید صدا و سیما خودش رقیبهای خودش را شکل دهد؟ کمی خندهدار نیست؟ مثلا اگر بلاتشبیه یک اردوگاه به ظاهر انقلابی، تروریست پرورش دهد، نمیگویند در آن اردوگاه چه خبر است؟ خب حالا که چنین است، آیا همین نشانه وحشی بودن فکر نیست؟ چه چیز تعطیل میشود؟ فکر یا صدا و سیما؟
🔹فکر که بیسامان شد، باید بروی کف خیابان و در ایستگاه آخر جمعش کنی. فکر میشد به هر حال به خیابان بیانجامد اما اینجا فقط به خیابان میانجامد! نتوانستی نمایندگیاش کنی، نتوانستی علاجش کنی. هر چه از فکر میترسی، بیشتر و بیشتر ترسناکتر مینماید. فکر بیخانمانتر و هراسانگیزتر میشود.
🔹مقاومت هم یک فکر است و برای بالا نشاندن یک فکر؛ باید بستری فکری پرورش داد که فکرها را رشد دهد. باید نوشت، به تحلیلها میدان داد، تحلیل کردن را رونق داد و تحلیلگر ساختن را ماموریت دانست. فکر در چالش است که عمق میگیرد. فکر ترسناک نیست؛ سکوت است که ترس دارد؛ خاموش کردن تلویزیون است که ترس دارد؛ سطحی شدن است که ترس دارد.
@mahdytehrani
@mesle_Beheshti
*🔻پیامی برای رسانههای مِیلی*
✍مهدی شعبانیفرد
🔸رهبر معظم انقلاب به تازگی پیامی مهم و کوتاه به همایش صداوسیما ارسال کردند که علاوه بر مسئولین این سازمان، باید برای همه ما زنگ خطری جدی باشد. در این پیام ایشان به وضوح تاکید کردند که "پیروزی یک طرف را، توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند" اما متاسفانه شاهدیم که برخی توجه بیشتری به حواشی و ارائه تحلیلهای بیفایده از این پیام دارند و به جای آن که به محتوای اصلی آن توجه کنند، دنبال جزییاتی مثل سلام و احوالپرسی آن میگردند!
🔸به نظر میرسد امروز دیگر هر فرد جامعه باید خود را به عنوان یک انسان-رسانه در نظر بگیرد و مسئولیت انتقال پیامهای معتبر و صحیح به پیرامونش را بر عهده بگیرد. این نقش نه تنها اهمیت زیادی دارد بلکه میتوان گفت ارزش آن برابر با نقش رزمندگان حماس و حزب الله و انصارالله در جبهههای جنگ است. روایتگری و انتقال پیام صحیح به مردم میتواند تأثیرگذارتر از هر موشک و سلاحی باشد. امروز دیگر رسانهها تنها ابزاری حکومتی برای اطلاعرسانی نیستند، بلکه در تعیین معادلات قدرت جهانی نقش کلیدی دارند. باید بدانیم که اگر پیام و روایت جبهه حق به درستی به مردم منتقل نشود، میتواند به صدمات و حتی شکستهای جبرانناپذیری منجر شود.
🔸اما متاسفانه برخی از ما به جای اینکه روز و شب در این میدان جنگ واقعی و رسانهای حاضر شویم، در فضای مجازی و حقیقی به مِیلهای شخصی و کم اهمیت خود و نهایتا خودگویی و خودخندی در حبابهای خودی با پوشش راضی کنندهی جهاد تبیین، مشغول هستیم. شاید اگر درک بهتری از وضعیت کنونی افکار عمومی داشتیم، میتوانستیم گامهای مؤثرتری برای جلب توجه مردم به روایتهای درست و اصلاح تحریفهایی که دشمنان هر روز پمپاژ میکنند، برداریم. اما ظاهرا این روند به درستی دنبال نمیشود و این وضعیت نگرانکنندهای است که رهبر معظم انقلاب با پیام خود به مجاهدان خط مقدم رسانه سعی کردند آن را به تک تک ما یادآوری کنند. خوب است از خود بپرسیم آیا زمان آن نرسیده که هر یک از ما به مسئولیت خود در عرصه تبیین توجه بیشتری کنیم و به سمت روایتگری در پیرامون خود، گامهای جدیتر و واقعیتری برداریم؟
@muqavemat
@mesle_Beheshti
🔻در حاشیه پیام صریح رهبرانقلاب/صدا و سیمایِ جمهوریِ اسلامیِ قوی باش!
✍️محمدمهدی تهرانی
🔹نشست افق تحول رسانه ملی، پذیرای پیامی صریح، بیمقدمه و بیرویدربایستی از رهبر انقلاب بود؛ چیزی شبیه یک دستور از فرماندهی؛ پیامی که به خلل در روایت اشاره داشت.
🔹بسمهتعالی. جناب آقای جبلی شما و این حضرات نقش بیبدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان-که بیش از همیشه است- میدانید، امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصهی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است.
🔹برای روایت چه باید کرد؟ این پرسشِ رویِ میز جبهه انقلاب است. مسئله فقط روایت کردن هم نیست؛ مخاطبِ روایت ساختن هم هست. برنامه "جهت" مثلا روایت میسازد اما مخاطبِ روایت؟
🔹چه کنیم؟ آیا برنامهای بسازیم که با تمام شایستگیهایش نهایتا برای خود ما خودمانیهاست؟ آیا برویم بیشتر مردم را سرگرم کنیم؟ آیا به تعداد منبرهای یکطرفه بیافزاییم؟ آیا میزدگردهای پیشبینیشدهمان را افزایش دهیم؟
🔹روایت قبل از هر چیز مخاطب میخواهد و مخاطب داشتن، شجاعت. مخاطب داشتن به این نیست که پای سرگرمیات بشینند. مخاطبی میخواهیم که پای روایتت بنشیند و تو آقای صدا و سیما مسئله را اشتباه فهمیدهای. تو سرگرمی میدهی و روایت را دیگری؛ همان مجریهایی که تربیت کردی، چهره کردی، امروز جای دیگر روایت میسازند و تو هنر نداشتی نگهشان داری.
🔹روایت، نمیتواند سراسر یکتا و بسان دستوری از بالا ابلاغ شود. روایت باید از دل یک تکثر بیرون بیاید و به جان بنشیند. این را هم متوجه نمیشوی. بگذار آدمهای مختلف با تو همداستان شوند؛ نه فقط خودیها.
🔹شجاعت؛ چیزی است صدا و سیمای جمهوری اسلامی لازم دارد. شجاعت داشته باش! مخاطبِ روایت خواهی داشت. از مجری قوی نترس! از تکثر در روایت هم نترس! کشور اینقدر که تو فکر میکنی ضعیف نیست. صدا و سیمای جمهوریِ اسلامیِ قوی باش!
@mahdytehrani
@mesle_Beheshti
💠خاطرهای در خصوص عملکرد افراد شاغل در بیت رهبری
✍ سید محمد باقرزاده
چند سال قبل شاید حدودا سال ۷۰ مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید عباس طباطبایی نژاد والد معظم سردار شهید سید باقر طباطبایی نژاد نقل میکرد در ایام عید نوروز که حضرت آقا بر اساس روش مالوف در مشهد مشرف هستند با جمعی از علما در محل اقامتشان با ایشان دیداری داشتیم، درخلال این دیدارصمیمانه، اَخوی (آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه کنونی اصفهان، که درآن زمان امام جمعه اردستان بودند) سوالی از آقا کردند، مبنی براینکه " آیا موسیقی هایی که از صدا وسیما پخش میشود حلال است و یا حرام؟"
حضرت آقا در پاسخ فرمودند" خوب بعضی از آنها حلال است و برخی حرام!" اخوی عرض کردند: پس ما جواب مردم را چه بدهیم؟ آقا فرمودند" چطور مگه؟" اخوی عرض کردند: مردم از ما قبول نمی کنند از دستگاهی که زیر نظر ولی فقیه هست چیز حرامی پخش شود! آقا درپاسخ فرمودند : خیلی ها زیر نظر ولی فقیه هستند، روحانیت هم زیر نظر ولی فقیه هست مگر آخوندها همه آنها کارشان درست است؟ بعد اضافه فرمودند: مساله به این سادگی ها نیست آنهایی که اشکال می کنند به عمق مشکلات واقف و آشنا نیستند، حضرت امام با همه بسط ید ونفوذی که داشتند نتوانستند صداوسیما را درست کنند.
@tafahoseshohada
@mesle_Beheshti
🔻پرونده صدا و سیما و فقر روایت
🔹خاطرهای در خصوص عملکرد افراد شاغل در بیت رهبری، سیدمحمد باقرزاده
🔹صدا و سیمای بیفکر، محمدمهدی تهرانی
🔹سنگ پا، شگفتانه صدا و سیما، سیدیاسر تقوی
🔹پیامی برای رسانههای مِیلی، مهدی شعبانیفرد
🔹نادرستی برداشت و استفاده له و علیه، مهدی فضائلی
🔹صدا و سیما در قعر، بخش اول، بخش دوم، عباس عبدی
🔹در حاشیه پیام صریح رهبرانقلاب/صدا و سیمایِ جمهوریِ اسلامیِ قوی باش!، محمدمهدی تهرانی
🔹مشکل صدا و سیما، سلمان کدیور
🔹شرایط امکانِ روایت، محمدمهدی تهرانی
🔹عطاء الله بیگدلی؛ مجری برنامه شیوه: مجریهای تلویزیون به اشتباه فکر میکنند نماینده نظام هستند/من گفتم چنین کاری نمیکنم
@mesle_Beheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عطاء الله بیگدلی؛ مجری برنامه شیوه: مجریهای تلویزیون به اشتباه فکر میکنند نماینده نظام هستند/من گفتم چنین کاری نمیکنم
@mesle_Beheshti
✍️ ما حوزویان کوتاهی کردیم و من استغفار میکنم
⚡️به ظاهر دین پرداختیم، به باطن آن اهمیت ندادیم
🖊 علی اکبر صادقی رشاد در همایش ملی «فقیه سالک» ویژه بزرگداشت حاج آقامجتبی تهرانی🔻
🔹ما از جایگاه قلب غافلیم، قلب هم در ادبیات ایرانی و هم در ادبیات دینی جایگاه فوق العاده ای دارد. یکی از واژه هایی که بیشترین ترکیب را در زبان فارسی ساخته اند، کلمه «دل» است و در ادبیات دینی هم بی نظیر است چون بیش از ۱۴ هزار بار واژه «قلب» در روایات آمده است.
🔹من ۵۶ وصف در قرآن درباره قلب پیدا کردم و ۶۰۷ وصف در روایات در شأن قلب آمده است. قلب سلیم از ریا و شرک و شک پاک است و در اختیار خداست. در روایات آمده که قلب، حرم خداست و چرا آن را به دیگران می سپارید که غصبی بالاتر از غصب قلب نیست.
🔹ما قلب مردم را فراموش کردیم چون قلب خودمان را فراموش کردیم و به «قال» چسبیدیم. کارهای فراوانی در ۴۵ سال شده ولی بیش از قلب به ظاهر پرداخته ایم و نقش ما طلبه ها در این زمینه زیاد است. ما باید هوای دل مردم را داشته باشیم. زمانی که به ظاهر دین پرداختیم، به باطن آن اهمیت ندادیم. به فقه و اصول اهمیت دادیم ولی از اخلاق و معنویت غافل شدیم. بزرگان ما در هفته گاهی فقه و اصول می گویند اما چندجلسه اخلاق می گویند.
🔹جوانان ما در این تهاجم فرهنگی اسیر شده و به دام افتاده اند. ما می بینیم کسی که زخمی یا اسیر می شود تکریم می شود ولی اسیر جبهه فرهنگی را طرد میکنیم. ما حوزویان کوتاهی کردیم و من استغفار میکنم. گرچه شب و روز کار میکنم و گاهی تا صبح مشغول مطالعه و کار هستم ولی باز هم خودم را مقصر می دانم. آقامجتبی هوای دل مردم را داشت. شبهای احیا حدود ۵۰۰ هزار نفر در جلسات آقامجتی حاضر میشدند و او از عمق دین برای مردم میگفت. گاهی جلسات فقه را تعطیل میکرد و اخلاق میگفت.
🆔 @namehayehawzavi
@mesle_Beheshti
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 احیای امویها با جولانی؟
🎙سرباز روحالله رضوی:
▪️این نگاهی که در ایرانی ها شکل گرفت با موضع اینکه اینها برای احیای حکومت امویان آمدند و به این دلیل ضد شیعه هستند نگاه اشتباهی هست.
▪️دمشق یک شهر ساده نیست، برای یک مسلمان اهل سنت پایتخت دینی تمدنی و نگاهشون به حکومت اموی یک تمدن اسلامی قوی و پر شکوه، به این معنی که ضد تشیع باشن نیست حتی گزاره ای دارند که میگن ما پیرو حسنینیم یعنی با کسی که امام حسن(ع) صلح کنه در صلح هستیم و با کسی که امام حسین(ع) بجنگه ما در جنگ هستیم ...
@screenshotpersian
@mesle_Beheshti
🔻 *شناخت درست #منشأ_امیدواری ، ضرورت #امیدآفرینی*
✍️حمید جلالی
*وقتی عده ای از #تعداد_زیاد_دشمن ترسیده اند* و روحیه را باخته اند، قرآن برای #امیدآفرینی نمیگوید ما هم زیادیم! بلکه #توحید را #منشأ_امید قرار میدهد و میگوید: آنها زیاد و ما کم، ولی چه بسیار کمها که بر زیادها پیروز شدند #بإذن_الله : *«كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً #بِإِذن_اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ»* «ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺷﺪﻧﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ»
*وقتی عده ای از #قدرت_زیاد_دشمن ترسیده اند،* قرآن برای #امیدآفرینی نمیگوید لشگر ما هم تجهیزات زیادی دارد، بلکه باز هم #توحید را #منشأ_امید اصلی و واقعی میداند و میگوید: دشمن شما قوی، ولی قوی تر از دشمن شما بسیار بودند و ما هلاکشان کردیم: *«وَكَأَيِّن مِّن قَرْيَةٍ هِيَ أَشَدُّ قُوَّةً مِّن قَرْيَتِكَ الَّتِي أَخْرَجَتْكَ أَهْلَكْنَاهُمْ»* «ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﺗﻮ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳﻢ»
همینطور است برخورد قرآن با پول خرج کردن دشمن، تلاش و عمل دشمن، و... . (۳۶انفال، ۱محمد، و...)
*همه ی تهدیدها را با یک کلمه ی پربار و عمیق #توحید ، خنثی میکند.
مهمترین #امیدآفرینی قرآن، یادآوری #نگاه_توحیدی است که اصلی ترین #منشأ_امید است.*
دقت کنید به #حرف_حساب جانبازان احد که فردای شکست احد عازم جنگی مجدد با قریش شدند که روی حساب دنیا بسیار سخت و ترسناک بود:
*«الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ #فَزَادَهُم_إِيمَانًا وَقَالُوا #حَسبُنَا_اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ»* ترجمه: اينها كسانى بودند كه (بعضى از) مردم، به آنان گفتند: «مردم [لشكر دشمن] براى (حمله به) شما اجتماع كردهاند؛ از آنها بترسيد!» اما اين سخن، بر ايمانشان افزود؛ و گفتند: «خدا ما را كافى است؛ و او بهترين حامى ماست.»
*#منشأ_امیدواری آنها #توحید است.
#حرف_حساب آنها برای #امیدآفرینی در برابر کسانی که پمپاژ ناامیدی میکنند، #توحید است.
امروز هم برای #امیدآفرینی باید ندای #حسبنا_الله را سر داد. باید این ذکر شریف و #حرف_حساب را همه جا گفت و یادآور شد و #تبیین کرد.*
*امروز #تبیین_حسبنا_الله از مهمترین مصادیق جهاد با لسان است* که اخیرا هم رهبر انقلاب یادآور حدیثش شدند: «إنّ المُؤمِنَ یُجاهِدٌ بِسَيفِهِ و لِسانِهِ.» «همانا مؤمن با شمشير و زبان خود جهاد مى كند»
*امروز #یادگیری_تبیین_حسبنا_الله مثل یاد گرفتن تیراندازی در زمان جنگ است.* جنگ محدود به ارتشی ها و سپاهی ها نمیشد. هرکس توان داشت به سرعت آموزش میدید و به جبهه میرفت.
*#حَسبُنَا_اللَّهُ_وَنِعمَ_الوَكِيلُ*
https://ble.ir/rabbaniyyin
@mesle_Beheshti
🔻 *گاهی باید #عجله کرد*
✍️حمید جلالی
*بین #شتاب و #شتابزدگی فرق است.* گرچه در زبان عرفی به هردو میتوان گفت: عجله. مثلا گاهی میگوییم «عجله کن» ولی منظورمان همان عجله ی مذموم نیست. نمیخواهیم با عجله کردن کار را خراب کند و یا در معرض خطر خراب کردن قرار دهد. بلکه منظورمان تعلل نکردن است. *منظورمان #اولویت دادن و #فوریت را لحاظ کردن است. منظورمان #شتاب کردن بدون #شتابزدگی است.*
برای قرآن مهم نبوده که مومن آل یس اسم و اوصافش چیست و حتی در معرفی او از صفات و فضائلی که این صحنه ی تبیینگری افتخارآمیز او را پدید آورده استفاده نمیکند. ولی *برای قرآن مهم بوده تصریح بکند او کسی بود که از راهی دور #شتابان و #با_عجله خود را رساند.*
*«وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ #يَسعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ»* «ﻭ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺗﺮﻳﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﻣﺮﺩﻱ #شتابان ﺁﻣﺪ، ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ! ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﺪ.» (٢٠)یس
*والله گاهی اگر عجله نکنیم فرصتهای مهمی از دست میرود و #تکالیف مهمی فوت میشود. *
گاهی خسارت یک قوم از کسانی است که اصلا #تکلیف را متوجه نمیشوند. *گاهی خسارت از کسانی است که تکلیف را متوجه شدند ولی از #فوریت_تکلیف غفلت کردند.
از هردوی اینها برای خودمان بترسیم.* از هردو به خدا پناه ببریم. برای هردو تلاش کنیم. هم #شناخت_تکالیف و هم #شناخت_فوریتها.
https://ble.ir/rabbaniyyin
@mesle_Beheshti