eitaa logo
هیأت میثم تمار
510 دنبال‌کننده
218 عکس
161 ویدیو
40 فایل
برای استفاده از گزیده سخنان اخلاقی استاد بنایی کاشی به کانال هیئت میثم تمار به آدرس زیر مراجعه نمایید: Instagram.com/MeysamTammar_qz.ir http://meysamtammar.blogfa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
روش برخورد خانم با مرد نامحرم.mp3
372.5K
🔸روش برخورد خانم با مرد نامحرم 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
توسل به امام حسین (ع) برای رسیدن به آرامش بسیار موثر است.mp3
138.9K
🔸توسل به امام حسین (ع) برای رسیدن به آرامش بسیار موثر است 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
آیا استغفار نماز شب جایگزین استغفار توصیه شده روزانه می شود؟.mp3
167K
🔸آیا استغفار نماز شب جایگزین استغفار توصیه شده روزانه می شود؟ 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻استاد بنایی‌کاشی | کمک به مردم لبنان ایمان‌زاست 📲 راه‌های مشارکت در پویش «ایران همدل»؛ کمک به مردم فلسطین و لبنان: ۱- شماره‌گیری * ۲- شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۸۲۰۰۰۰۰۰۰۷ ۳ـ شماره شبا IR۳۲۰۲۱۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۱۶۰۰۰۰۵۲۶ ۴- پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR @meysamtammar_qz
هدایت شده از ایران همدل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 پویش "ایران همدل" به قلب بیروت رسید 🔹 یکی از فعالان فضای مجازی از قلب ضاحیه بیروت پیرامون پویش ایران همدل۴ و نحوه مشارکت در آن به مخاطبان گزارش میدهد 🔸از اینجا به پویش بپیوندید @irane_hamdel
جلسه هفتاد و سوم شرح صحیفه سجادیه دعای بیستم.mp3
9.8M
🔻شرح صحیفه سجادیه - دعای بیستم - جلسه سوم - فراز اول - "یقین" 🔸 جلسه هفتاد و سوم 1 بهمن ۱۴۰۰ 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
هیأت میثم تمار
🔻شرح صحیفه سجادیه - دعای بیستم - جلسه سوم - فراز اول - "یقین" 🔸 جلسه هفتاد و سوم 1 بهمن ۱۴۰۰ 🔹در
استاد بنایی‌کاشی | شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه - فراز اول - یقین(جلسه سوم) ﴿۱﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکمَلَ الْإِیمَانِ، وَ اجْعَلْ یقِینِی أَفْضَلَ الْیقِینِ، وَ انْتَهِ بِنِیتِی إِلَی أَحْسَنِ النِّیاتِ، وَ بِعَمَلِی إِلَی أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ. بسمِ الله الرَّحمن الرَّحیم و به نَستَعین و هو خیرُ موفَّقٍ و مُعین، ثم الصّلاة والسّلام علی أشرفِ خلقِه و مُبلِّغ رسالاتِه حَبیبِ قُلوبِنا و طبیبِ نفوسِنا أبی‌القاسم محمَّد و علی آله الطّیبینَ الأبرار و رحمة‌الله علی العلماءِ العاملین، لاسیَّما إمامَنا و قائِدنا. در معنای لغت "یقین"، لغت شناس‌ها دأبشان و برنامه‌شان این است که لغت را با استقراء معنا می‌کنند؛ یعنی در بین عرب اصیل جستجو می‌کنند تا ببینند واژه‌هایی را که قبائل اصیل عربی تلفظ و استعمال می‌کنند در چه معانی‌ای به‌کار می‌گیرند. اولین کتاب لغت، کتابی هست که در نیمه دوم قرن دوم هجری قمری نوشته شده؛ در آن زمان هنوز تعابیر و اصطلاحات روایی مشهور نشده بود و مردم با تعابیر و اصطلاحاتی که حضرات معصومین سلام‌الله‌علیهم اجمعین استفاده می‌کردند آشنا و مأنوس نبودند. از جمله خود همین لغت‌شناس‌ها هم؛ مثلاً خلیل در کتاب‌العین نگاه می‌کند که از یک واژه در بین عرب چه معنایی برداشت می‌شود و برای تفهیم و تفهُّم از این واژه در چه معانی‌ای استفاده می‌کنند. تازه از سال‌های بعد از شهادت امام سجاد علیه‌السلام از حدود سال ۱۲۰ به بعد روایات به‌کار برده و مطرح می‌شد. لسان روایی مربوط به اواسط قرن دوم هجری هست. تا عرف مردم بخواهد با این واژه ها انس بگیرد زمان می‌بُرد. این مقدمه را برای این عرض کردم که بدانیم معنایی که برای "یقین" در کتاب‌های لغت اصیل عرب در نظر گرفتند غیر از آن معنایی است که در کلمات حضرات معصومین مطرح است. یقین را از مقوله "علم و آگاهی ذهنی و فکری" گرفته اند و این جور تعبیر می‌کنند که علم عبارت است از آن نحوه آگاهی‌ای که در آن هیچ گمانی نیست، یقینی هست. ما یک "وهم" داریم، زیر پنجاه درصد آگاهی را می‌گویند: وهم، یا گاهی به آن می‌گویند گمان. پنجاه درصد آگاهی را می‌گویند "شک"، بیش از پنجاه درصد آگاهی را می گویند "ظن"، مرحله آخر آگاهی را که صد درصد هست، "علم" می‌گویند. یعنی ظن در مقابل وهم و گمان هست. لُغَویین این مرحله چهاگانه را وقتی می‌رسد به صد درصد آگاهی به آن می‌گویند "یقین"، به آن می‌گویند علم. بعضی‌ها خواستند بین علم و یقین یک نسبت منطقی‌ای را در نظر بگیرند، گفتند مثلاً عموم و خصوص من وجه هست؛ یعنی هر علمی می‌تواند یقین باشد ولی هر یقینی علم نیست و بحث‌هایی را برای خودشان دارند. اما عرض من این هست: یقینی که در بین حکما، بین منطقیون و اهل فکر مطرح هست، با یقینی که در روایات، حضرات از آن یاد می‌کنند و بالطّبع از قرآن و کلمات مشتق از یقین هست، متفاوت می‌باشد. آن چیزی که در کتابهای علم لغت (به اصطلاح فقهُ اللغه) مطرح است همان تعابیری هست که قبل از انس با روایات اهل بیت استعمال داشته و لُغَویون هم همان را در کتاب‌هایشان ذکر کرده‌اند. اما آنچه روایت از واژه یقین به ما یاد می‌دهد یک معنایی است که مربوط به ذهن، فکر و دستگاه تفکر انسان نمی‌شود. آنچه مربوط به تفکر و ذهن انسان است که با یافته‌های آموزشی، با مطالعه، با درس گرفتن و تعلیم و تعلّم به دست می‌آید، آن نهایتش می‌شود: علم، و مقابلش می‌شود: "جهل". ضد علم جهل است. دانایی؛ مقابلش: نادانی؛ یا بهتر بگوییم: آگاهی و ناآگاهی؛ اما یقین در لسان روایت به معنای آگاهی نیست، موضوعش و جایگاهش ذهن نیست، جایگاهش قلب است، جایگاهش روح انسان است. یقین به معنای اطمینان ذهنی نیست، اطمینان قلبی است. خیلی‌ها هستند که از جهت ذهنی علم دارند، علمشان هم علم صد درصد است، اما قلبشان باور ندارد. می‌شود! انسان یک عزیزی را که از دست رفته (دور از جان همگی شما) یقین دارد این دیگر جانی به بدنش نیست. اما اگر شب بخواهد در کنار همین عزیز نزدیک‌ترین تنها بماند و چند سوره یا آیه از قرآن تلاوت کند نمی‌تواند، یک خوفی در وجودش هست‌. از جهت ذهنی علم دارد که از این کاری ساخته نیست. اما قلبش این را باور ندارد، روحاً باور ندارد که مشکلی و ضرری از وجود این جسم بلاروح و بدون جان به هیچ‌کس و از جمله خود این مثلاً فرزند مرحوم یا مرحومه نمی‌رسد ولی می‌ترسد! این ترس همان نبود باور قلبی هست، وقتی انسان قلباً باور پیدا می‌کند، می‌گویند یقین پیدا کرده‌است.
هیأت میثم تمار
استاد بنایی‌کاشی | شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه - فراز اول - یقین(جلسه سوم) ﴿۱﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ ع
امام سجاد سلام‌الله‌علیه در طلیعه دعای بیستم از ادعیه مبارکه صحیفه سجادیه، عاجزانه از خدای متعال درخواست می‌کند که: (وَ اجْعَلْ یَقِینِی أَفْضَلَ الیَقین: خدایا یقین ما را برترین اطمینان‌ها و یقین‌ها قرار بده.) راه علم و حتی کمال علم آموزش و مطالعه است. هرچه انسان مطالعه کند، کلاس برود، مباحثه کند و با اهل علمی که به دنبالش هست بیشتر انس بگیرد و هم‌نشینی داشته‌باشد، به کمال علم دست پیدا می‌کند. اما یقین جور نیست. یقین با صحبت و مطالعه و مباحثات طرفینی و نشست و برخاست آموزشی به‌‌دست نمی‌آید. چون آن موضوع و جایگاهی که یقین متعلق به آن جایگاه هست "قلب" انسان است‌. قلب تعبیر دوم "روح" است، گاهی می‌گویند روح، گاهی می‌گویند قلب، گاهی می‌گویند "نفس"؛ همه این‌ها به یک معناست. روح با آموزش معمول، سر کلاس نشستن، سر جلسات سخنرانی و غیره و ذلک نشستن مستغنی نمی‌شود. این حرف بلیغ و صحیحی نیست که بگوییم بعد از شنیدن یک صحبتی روحمان جان گرفت. برای ذهن انسان یک شعر یا سخن بلیغ و گیرا خوشایند است. اما آن چیزی که روح را تقویت می‌کند، اطمینان می‌بخشد و به تعبیری یقین را برای انسان می‌آورد چیزی نیست به‌جز مسئله "عمل" انسان. با عمل خوب روح انسان جان می‌گیرد، تقویت می‌شود، زنده می‌شود. با عمل بد روح انسان ضعیف می‌شود، بی‌جان می‌شود، بی‌حال می‌شود، کسالت پیدا می‌کند. آنچه موجب مرض و یا شفای روح می‌شود عمل انسان است. هر کلامی یا حرکتی اگر خوب باشد انسان روحش قوی می‌شود و جان می‌گیرد؛ اگر نه در راستای بدی هایی باشد که در گفتار و عمل انسان می‌بیند و می‌شنود خب تأثیر و تأثرش هم متناسب با آن بدی است. لذا آنچه که موضوع عبارت امام سجاد علیه‌السلام است از مقوله عمل است نه از مقوله آموزش و داده‌های ذهنی و انتزاعی. من همه این پرگویی را داشتم برای اینکه معلوم بشود معنای علم با معنای یقین دوتاست. علم از مقوله آگاهی‌ها و مسائل انتزاعی-ذهنی هست. یقین از مقوله عمل است، از مقوله روح و قلب هست. اگر امام سجاد سلام الله علیه از خدا عاجزانه تقاضا می‌کند که خدایا یقین من را افضل یقین‌ها و برترین یقین قرار بده، اگر از مقوله ذهنی یا فکری بود خب می‌رفت پیش استاد فن. افرادی که خِرّیت هر فنی هستند می‌توانند انسان را آگاهی بدهند آن هم نهایی‌ترین آگاهی را؛ ولی آمده در خانه خدا؛ کأنَّ هيچ راهی به‌جز این نیست که خدا باید کمک کند تا انسان یقینش قوی‌تر بشود. خب این از معنای یقین؛ که امیدواریم توانسته باشیم این معنا را گویا کنیم. اما راه یقین درست و یقین صحیح که جان‌بخش هست، روح‌بخش هست و انسان را تعالی می‌بخشد چه مسیری است؟ آن مسیری است که خدا جلوی پای انسان گذاشته است. و دلیل اینکه امام سجاد این‌جور با کوچکی خودش را در مقابل خدا قرار می‌دهد و تقاضا می‌کند از خدا که یقین من را برترین یقین قرار بده، جهتش همین است که به‌دست خداست. شروع به دست آوردن اطمینان قلبی، یقین قلبی این مسیری است که خدا تعیین کرده. پس چرا این مسیر را پیمایش نکنیم؟ چرا امام سجاد با وجود اینکه مسیر حق را نه تنها بلد است، بلکه امام‌الحق است، امام خوبی‌هاست، با این حال باز آمده در خانه خدا التماس می‌کند که شاید من یقین داشته‌باشم ولی یقین من را برتر قرار بده. معلوم می‌شود که انسان عاجزتر از این است که خودش با تکیه به فرامین الهی فرمان را دست بگیرد و جهت را طی کند. خیلی موقع‌ها تجربه کردید، یک راه درستی را، یک مسیر حقی را انسان پیمایش می‌کند، ولی آن جور که باید نتیجه نمی‌دهد. معمولاً این‌طور هست؛ انسان حرکت می‌کند، اما خودش متوجه می‌شود که اتکاء به خودش حتی در مسیر حق و حقانیت خیلی انسان را به جایی نمی‌رساند. مشت‌پُرکن نیست به قول معروف؛ آنچه که مشت انسان را پر می‌کند مدد الهی است. خدای متعال باید دست‌گیری کند. خدای متعال باید مدد کند تا انسان به سرمنزل حق و حقیقت و بعد از پالایش روح به جایگاه کمال روحی و الهی و انسانی دست پیدا کند. خلاصه کلام این است: اگر انسان در راستای تعالی روحش و تکامل روحش می‌خواهد قدم بردارد، راهش راه حق و حقانیتی است که خدای متعال جلوی پای ما به‌وسیله ائمه علیهم‌السلام گذاشته و آناً و آناً باید از خدا مدد بخواهیم که این اعمالی که انجام می‌دهیم برای رسیدن به یقین، منتج به یقین بشود. خدا را قسم می‌دهیم به حق خودش و همه انبیاء عظامش خاصه خاتم انبیاء و اوصیاء گرام آن بزرگوار به همه ما توفیق عبادت و بندگی راستینش را عطا بفرماید، به برکت صلوات بر محمّد و آل محمّد. اللهمَّ صل‌ِّعلی محمَّد وآل‌ِمحمَّد وَعجِّل‌فَرجهم
اهمیت نحوه برخورد با مردم در مسیر سیر و سلوک.mp3
597.6K
🔸اهمیت نحوه برخورد با مردم در مسیر سیر و سلوک 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
ذکر یکی از ویژگی های اخلاقی آیت الله خوشوقت.mp3
548K
🔸ذکر یکی از ویژگی های اخلاقی آیت الله خوشوقت 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
چه حدی از اخلاق را معالی اخلاق میدانند.mp3
4.74M
🔻چه حدی از اخلاق را معالی اخلاق میدانند 🔸تفسیر فراز ۳ از دعای ۲۰: وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ 🔸خوش اخلاقی کف اخلاق است 🔸«معالی» اوج اخلاقی انسان است 🔸اوج معالی اخلاقی در وجود حضرت امیرالمومنین قابل مشاهده است 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
فرق عُجب و کِبر و فخر چیست؟.mp3
2.98M
🔸فرق عُجب و کِبر و فخر چیست؟ وَ أَعِزَّنِي وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ ، وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ ، وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ ، وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ ، وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
🔸فرق عُجب و تَکَبُّر چیست؟ 🔹ج: تَکَبُّر باور است، من (باور دارم) بهتر از آن (فرد) هستم، امّا عُجب این است که آدم از کارهای خوبِ خودش خوشش بیاید. عُجب حرام نیست امّا تکبّر از گناهان کبیره است. اشکال عُجب این است که آدم را از حرکت باز می­‌دارد، وقتی از خودش خوشش آمد دیگر سعی نمی‌کند جلو برود، متوقف می‌­شود ولی تَکَبُّر فی نفسه حرام است. 🔸س: فَخر چطور؟ 🔹ج: آدم به کارهای خیرش فخر فروشی کند. من چنین کردم، من چنان کردم، این‌ها خوب نیست. 🔻حضرت آیت الله خوشوقت 22/01/1387
نحوه رو به قبله خوابیدن چگونه است؟.mp3
76.7K
🔸نحوه رو به قبله خوابیدن چگونه است؟ 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
قطع صله رحم و آثار آن در زندگی.mp3
1.37M
🔸قطع صله رحم و آثار آن در زندگی 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
قرآن تنها وسیله برای تحقق جهاد کبیر.mp3
1.39M
🔻قرآن تنها وسیله برای تحقق جهاد کبیر 🔸در قرآن کریم «جهاد کبیر» در آیه ﴿فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَ جاهِدهُم بِهِ جِهاداً کَبیراً﴾ (فرقان/52) به کار رفته است. جهاد کبیر دستوری الهی بر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم است که در فضای مکه برای مقابله با کافران صادر شده است. 🔸جهاد تببین همان جهاد کبیر است 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
🔻هیئت میثم تمار 🔸جلسه هفتگی انس با قرآن کریم ‼️توجه! توجه! مجلس زنانه برقرار نمیباشد. ▪️زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ ساعت ۱۹:۳۰ الی ۲۰:۳۰ 🔻مکان: کوثر، انتهای خیابان ائمه اطهار، خیابان کمیل، کوچه عرفان هفتم، پلاک ۱۹ @meysamtammar_qz
سیره ائمه اطهار در تربیت فرزند.mp3
1.1M
🔻سیره ائمه اطهار در تربیت فرزند 🔸وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا، شدیدتر است (آیه 165 سوره بقره) 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
مراقبه راه درمان سست ارادگی در خودسازی.mp3
497.5K
🔸مراقبه، راه درمان سست ارادگی در خودسازی 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
راه درمان عجب.mp3
245K
🔸راه درمان عجب 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
لزوم شکل دهی سبک باورها براساس دین.mp3
2.59M
🔻لزوم شکل دهی سبک باورها براساس دین 🔸وظیفه اصلی انسان در طول زندگی دنیایی چیست؟ 🔸امام سجاد علیه السلام در دعای بیستم صحیفه سجادیه سبک باورها و رفتارهای ما را تنظیم و معرفی نموده اند. 🔸تبعیت از ۱۴ معصوم مسیر شکل گیری صحیح باورها و رفتارها در انسان 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان.mp3
172.2K
🔸بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
راه نزدیک شدن به خدا.mp3
235.2K
🔸راه نزدیک شدن به خدا 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
یکی از آثار تلاوت قرآن.mp3
404.3K
🔸یکی از آثار تلاوت قرآن 🔸یکی از اعمال مطلوب در ماه رمضان 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
هرآنچه روح انسان حالت عجز پیدا کند انسان رفعت پیدا میکند.mp3
6.89M
🔻هرآنچه روح انسان حالت عجز پیدا کند انسان رفعت پیدا میکند 🔸تفسیر فراز ۴ از دعای ۲۰: لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا 🔸نفس=روح=قلب 🔸نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ ﴿١٩٣﴾ عَلَىٰ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ ﴿١٩٤﴾ روح الامین آن را نازل کرده است بر قلب (روح) تو، تا از انذارکنندگان باشی! 🔸حدیث من عرف نفسه، به چه معناست 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
اینستاگرام فضای پرخطری است.mp3
477.5K
🔸اینستاگرام فضای پرخطری است 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
پذیرایی با چادر در مهمانی مشکل است چکار کنم.mp3
559.9K
🔸پذیرایی با چادر در مهمانی برایم مشکل است چکار کنم 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
چگونه تحملمان را بالا ببریم؟.mp3
273.9K
🔸چگونه تحملمان را بالا ببریم؟ 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
حد شوخ طبعی.mp3
497.1K
🔸حد شوخ طبعی 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz