eitaa logo
هیأت میثم تمار
527 دنبال‌کننده
232 عکس
178 ویدیو
40 فایل
برای استفاده از گزیده سخنان اخلاقی استاد بنایی کاشی به کانال هیئت میثم تمار به آدرس زیر مراجعه نمایید: Instagram.com/MeysamTammar_qz.ir http://meysamtammar.blogfa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
هیأت میثم تمار
🔻پیشی گرفتن رحمت الهی بر غضب او، ویژگی خاص امت خاتم الانبیا علیه السلام 🔸مثال هایی از غلبه داشتن غض
🔸وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَىٰ بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (آیه 54 سوره بقره) 🔹و (یاد کنید) وقتی که موسی به قوم خود گفت: ای قوم، شما به نفس خود ستم کردید که (به جهالت) گوساله پرست شدید، اکنون به سوی آفریدگارتان باز گردید و (به کیفر جهالت خود) به کشتن یکدیگر تیغ برکشید، این برای شما در پیشگاه آفریدگارتان بهترین (کفّاره عمل) است. آن گاه از شما در گذشت که او بسیار توبه‌پذیر و مهربان است.
هیأت میثم تمار
🔻پیشی گرفتن رحمت الهی بر غضب او، ویژگی خاص امت خاتم الانبیا علیه السلام 🔸مثال هایی از غلبه داشتن غض
🔸وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (آیه 63 سوره بقره) 🔹و (ای بنی اسرائیل یاد آرید) وقتی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالای سر شما برافراشتیم، (و دستور دادیم که) احکام تورات را با عقیده محکم پیروی کنید و پیوسته آن را در نظر گیرید، باشد که پرهیزگار شوید.
منظور از معرفت به امامان چيست و چگونه می توان به اين معرفت رسيد؟.mp3
1.9M
🔸منظور از معرفت به امامان چيست و چگونه می توان به اين معرفت رسيد؟  🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
اصلاح نفس.mp3
1.5M
🔸تنها راه اصلاح نفس 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
🔸أَتَيْتُكَ مُقِرّاً بِالْجُرْمِ وَ الْإِسَاءَةِ إِلَى نَفْسِي 🔹خدایا به پیشگاهت آمدم در حالی که به گناه و بدی‌ام نسبت به خود اقرار دارم 🔻صحیفه سجادیه
استاد اخلاق حضرت آیت الله بنایی کاشی: * شکر واقعی به حق عمل کردن است... * حق عبارت است از بجا عمل کردن... * چگونه به جا عمل کنیم؟ دستورات خداوند را گوش دهیم... * چقدر؟ کم! گذشته و آینده که معدوم است، در زمان حال با اختیار مقدمه گناه= ناشکری را اختیارا نچینیم و این همان تقواست... * اگر تقوا پیشه کردید و یک قدم به سمت خدا رفتید او ۱۰ قدم به سمت شما می آید و نیازهای شما را مرتفع می سازد.
استاد آیت الله بنایی کاشی ۱) آیت الله کشمیری با کدامین قدرت ماورایی قفل بسته در را بدون داشتن کلید باز کردند؟! ۲) آیا انسان های معمولی هم می توانند به قدرت آیت الله کشمیری برسند؟ ۳) آیا روایت قرب نوافل در واقع روایت قرب فرائض است؟ ۴) انسان چگونه مستجاب الدعوه می شود؟ پاسخ به سوالات به شرح ذیل👇👇👇
منویات استاد: مرحوم آیت العظمی کشمیری رحمت الله علیه استاد خیلی از بزرگان از جمله آیت الله نخودکی، سید ابوالحسن عسگری پدر علامه سید مرتضی عسگری بودند؛ ایشان یک شب جمعه وقتی وارد مدرسه می شوند هیچ کسی حضور نداشته،  یک عده شب جمعه کربلا رفته بودند، یک عده منزل و هم حجره ای ایشان هم نبود، در هم قفل بود. همراه ایشان گفت که اگر کسی اسم مادر حضرت موسی (ع) را بر قفل بسته بخواند آن قفل باز می شود، آیت الله کشمیری ضمن تایید این سخن فرموده بود که بله درسته ولی اسم مادر ما حضرت زهرا سلام الله علیها فراتر از اسم مادر موسی کلیم است سپس یک یازهرا می گویند و در باز می شود. این قفل باید از راهش باز شود اما خارج از قائده علت و معلولی اتفاق می افتد لذا آن قدرتی که در سیطره همه قدرت ها و مسبب الاسباب است؛ خداست. تمام قدرت و عزت فقط در اختیار اوست، حالا سوال پیش می آید که آیا ما هم می توانیم به قدرتی برسیم که مثلا با یک ذکر یازهرا قفل بسته را باز کنیم؟
عزیزان روایت قرب نوافل که معروف است اگر دقت کنید قرب نوافل نیست بلکه قرب فرائض است. مرحوم کلینی در کافی شریف از امام صادق سلام الله علیه نقل می کند که اگر کسی عمل به واجبات و ترک محرمات داشته باشه خداوند گوش و زبان و دست او می شود، او وکیل بنده می شود، تمام حرکات و سنکات او دست خداست؛ نعم الوکیل هم هست فقط به خاطر اینکه انسان از گناه دوری می کند.
امام صادق در ادامه این حدیث دارند اگر انسان از گناه دوری کند خداوند او را مستجاب الدعوه می کند؛ اینکه آسید مرتضی کشمیری یک ذکر یازهرا می گوید و قفل در حجره باز می شود، این کار خاصی برای انسان متقی نیست، باید به خدا اعتماد کرد " إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُرۡكُمۡ " اگر ما به اندازه ای که خداوند متعال تقاضا دارد به سمتش برویم حتما ما را یاری خواهد کرد، حتی در مشکلات خاص. سبب دست اوست؛ وقتی خدا بخواهد می شود " کن فیکون " اراده مساوی است با نتیجه گرفتن لذا باید با خدا طرح رفاقت ریخت هیچ راه دیگری وجود ندارد.
این درست است که خداوند متعال در مسائل تشریعی به ما عقل داده اما اگر به راه و دستور او عمل کنیم حتما به ما خیر می رساند. تمام قدرت ها تحت سیطره و احاطه خدای متعال است  اگر با او رفیق نشویم همیشه گرفتار خواهیم بود و زندگی تیره و تار خواهد شد " مَنۡ أَعۡرَضَ عَن ذِكۡرِي فَإِنَّ لَهُۥ مَعِيشَةࣰ ضَنكࣰا " اگر انسان از یاد عملی خدا بیرون بیاید همیشه حیران خواهد بود. باید با خدا آشتی کرد، هیچ راه دیگری برای خوشبختی وجود ندارد.  اختیار داریم اما این همه مشکلات مختلف که در زندگی انسان وجود دارد تنها با یاد عملی او مرتفع می شود. پس باید با خدا انس گرفت راه آن هم با تقواست یعنی مقتضیات گناه را خودمان با اختیار نچینیم. همین مقدار کفایت می کند، بیشتر از این نمی توانیم. روایت از حضرت امیر سلام الله علیه داریم که نزدیک گناه نشوید چه بسا در همان حول و حوش گناه مرتکب گناه شوید.  از امام باقر سلام الله علیه روایت داریم که آن کسی که خود را نزدیک گناه می کند بداند که حرکتش منجر به گناه می شود، همین نزدیک شدن به گناه خودش گناه و بر خلاف تقواست. تقوا یعنی از گناه پرهیز کنیم نه اینکه گناه نکنیم. آن چه که باعث اتصال و رفاقت و انس ما با خدای متعال می شود این است که با اختیار نزدیک گناه نشویم.
ذکر نکاتی ناشنیده در خصوص روز و شب.mp3
3.76M
🔸ذکر نکاتی ناشنیده در خصوص روز و شب 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz